text_structure.xml 45.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, witam państwa posłów, jak też naszych gości: pana ministra Tadeusza Zająca, głównego inspektora pracy, prezesa Najwyższej Izby Kontroli, pana Stanisława Jarosza, zastępcę głównego inspektora pracy, panią Iwonę Hickiewicz, dyrektor Departamentu Budżetu i Finansów Państwowej Inspekcji Pracy, panią Grażynę Witkowską, dyrektora generalnego Najwyższej Izby Kontroli, pana Marka Chodkiewicza, dyrektor Departamentu Rachunkowości NIK, panią Marię Kędzior, wicedyrektor tego departamentu, panią Łucję Lepiech, naczelnika wydziału w Departamencie Administracji Podatkowej Ministerstwa Finansów, pana Krzysztofa Dworniaka, pana posła Jana Łopatę, reprezentującego Komisję Finansów Publicznych, jak też wszystkich państwa nie wymienionych z imienia i nazwiska.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy ze strony państwa posłów są uwagi do dzisiejszego porządku? Nie ma. Uznaję, że został on przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">W punkcie pierwszym mamy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2010, druk nr 2375, w dwóch zakresach: części budżetowej 07 oraz części budżetowej 12. Proponuje, abyśmy się najpierw zajęli częścią 07 – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Wszyscy otrzymaliśmy stosowne dokumenty, prosiłbym pana prezesa tylko o usystematyzowanie wiedzy, którą uzyskaliśmy dzięki tym dokumentom. Następnie zaś poproszę panią poseł Jadwigę Wiśniewską o wygłoszenie koreferatu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#StanisławJarosz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Doręczony państwu projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2010 został opracowany z zastosowaniem wytycznych określonych w piśmie ministra finansów, w warunkach niezmienionej struktury organizacyjnej Izby. Projekt uchwalony został przez Kolegium NIK 19 sierpnia br. W założeniach do projektu przyjęto, że średni wskaźnik wzrostu cen towarów i usług będzie na poziomie 1%, wzrost wynagrodzeń osobowych – w wysokości 3,5% w stosunku do roku ubiegłego, wydatki pozapłacowe skalkulowano na poziomie zapewniającym pokrycie niezbędnych do poniesienia kosztów, niektóre z nich są konsekwencją uczestnictwa Najwyższej Izby Kontroli w nowelizowanej ustawie budżetowej na rok 2009 poprzez ograniczenie wydatków o 4500 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#StanisławJarosz">Przyjęcie w projekcie budżetu wskaźnika wzrostu wynagrodzeń o 3,5% oznacza odstępstwo od wytycznych ministra finansów oraz ustaleń zwartych w projekcie ustawy budżetowej, w której średni roczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej założono na 101%. Kierownictwo NIK uznało, że odnotowany wzrost wynagrodzeń w gospodarce powoduje coraz większą fluktuację kadr w Najwyższej Izbie Kontroli. W bieżącym roku odeszło z pracy w Izbie 68 pracowników, przy czym 65 z nich korzysta z urlopów bezpłatnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#StanisławJarosz">Średnia płaca w Izbie w ciągu 9 miesięcy br. według umowy o pracę wynosi 7231 zł i przestała być wynagrodzeniem konkurencyjnym. Stanowi to zagrożenie dla pozyskiwania wysoko kwalifikowanej kadry na stanowiska zwalniane przez pracowników z uprawnieniami emerytalnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#StanisławJarosz">W projekcie budżetu na rok 2010 założony został nominalny wzrost o 4,3% w stosunku do roku 2009, co w wymiarze wartościowym oznacza założenie po stronie wydatków 249.183 tys. zł; po stronie dochodów kwota jest symboliczna – 370 tys. zł. Założony wzrost wydatków o 4,3% jest wynikową wspomnianego już przyjętego wzrostu wynagrodzeń osobowych o 3,5% wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym i pochodnymi łącznie o 4,1%, wzrostu pozostałych wydatków bieżących o 1,8%, wzrostu wydatków inwestycyjnych w stosunku do bieżącego roku o 27,7%, a wartościowo o 1780 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#StanisławJarosz">Przedstawię wyjaśnienia do wzrostu pozostałych wydatków bieżących oraz wydatków inwestycyjnych. W grupie wydatków bieżących największy wartościowo wzrost – o 1200 tys. zł – występuje w zakresie zakupu usług pozostałych, z dominującą pozycją, jaką stanowią usługi informatyczne, szczególnie zaś wydatki na odnowienie umów serwisowych na serwery i użytkowane oprogramowanie. Drugą wysoką pozycję wzrostu w zakupie usług pozostałych stanowi zakup usług komunalnych, przede wszystkim chodzi o firmy sprzątające. W grupie wydatków bieżących odnotowuje się wzrost zakupu usług dostępu do sieci Internet; zakupu usług remontowych, w zakresie których w ramach nowelizowanej ustawy budżetowej na rok 2009 obniżono wydatki o 1400 tys. zł, zakupu materiałów papierniczych do sprzętu drukarskiego oraz zakupu energii.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#StanisławJarosz">W projekcie budżetu na 2010 rok w wydatkach bieżących występują też pozycje, które wykazują spadki. Wydatki w tych pozycjach przyjęto na poziomie zapewniającym niezbędne minimum. Do pozycji takich należą: zakup materiałów i wyposażenia, wynagrodzenia bezosobowe, zakup usług telefonii stacjonarnej i komórkowej, tłumaczenia oraz różne opłaty i składki, zakup akcesoriów komputerowych.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#StanisławJarosz">W projekcie budżetu na rok 2010 założono wzrost wydatków inwestycyjnych. Na zwiększenie tych wydatków w stosunku do roku bieżącego o wspomniane już 1780 tys. zł decydujący wpływ mają zakupy inwestycyjne na informatyzację, przede wszystkim na wartości niematerialne i prawne, na które planuje się wydatkować 4000 tys. zł, z czego zakup elektronicznego systemu obiegu dokumentów i systemu wspomagania kontroli „Analiza” to 3800 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#StanisławJarosz">Podsumowując, pragnę podkreślić, że przedłożony projekt budżetu na rok 2010 jest sumą potrzeb wszystkich jednostek organizacyjnych Izby, wynikających z założonego programu realizacji zadań statutowych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#StanisławJarosz">Jeśli będą państwo mieli pytania, szczegółowe omówienie zarysowanego przeze mnie projektu przedstawi dyrektor generalny NIK, pan Marek Chodkiewicz. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Proszę panią poseł Jadwigę Wiśniewską o przedstawienie koreferatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JadwigaWiśniewska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie prezesie, Wysoka Komisjo, szanowni goście. Projekt przedłożenia budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2010 opracowano zgodnie z ustaleniami określonymi w przepisach prawnych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JadwigaWiśniewska">W roku 2010 zakłada się uzyskanie dochodów w wysokości 370 tys. zł, co stanowi 108,8% kwoty ujętej w planie na rok 2009. Największy udział we wpływach – 72,7%, stanowią opłaty czynszowe za wynajmowanie pomieszczeń biurowych i służbowych lokali mieszkalnych. Należy zauważyć, że w ostatnich latach realizowane dochody były wyższe od planowanych, co pozwala przypuszczać, że ta tendencja utrzyma się i w roku 2010.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JadwigaWiśniewska">Łączna kwota planowanych na rok 2010 wydatków to 249.183 tys. zł. W stosunku do planu finansowego na rok 2009 będzie ona nominalnie wyższa o 4,3% W porównaniu ze znowelizowaną ustawą budżetową oraz przewidywanym wykonaniem, planuje się wzrost o 6,3%.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JadwigaWiśniewska">Największą grupę wydatków – 84,2% – stanowią wynagrodzenia i ich pochodne. W 2010 roku na wydatki bieżące ogólnoadministracyjne zaplanowano kwotę 22.667 tys. zł, co stanowi 9,1% rocznego budżetu. Notuje się tym samym wzrost tych wydatków o 1,8% w stosunku do planu na rok 2009, a w odniesieniu do przewidywanego wykonania o 15,6%. Wzrost wydatków ogólnoadministracyjnych wynika m.in. z nowelizacji ustawy budżetowej, czego konsekwencją była konieczność przesunięcia na rok 2010 prac remontowych zaplanowanych na rok obecny; zakupu usług remontowych; zwiększonych wydatków na zakup energii, spowodowane większym planowanym zużyciem i wzrostem cen zakupu; odnowieniem umów serwisowych na serwery oraz użytkowane oprogramowania.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#JadwigaWiśniewska">Grupa wydatków ogólnoadmnistracyjnych jest mocno zróżnicowana. Niższy wzrost wydatków w stosunku do planu na rok 2009 wystąpi m.in. w zakresie świadczeń na rzecz osób fizycznych, wynagrodzeń bezosobowych, zakupu akcesoriów komputerowych, opłat z tytułu usług telekomunikacyjnych telefonii stacjonarnej, usług obejmujących tłumaczenia. Wydatki na podróże służbowe stanowią 2,6% planowanego budżetu NIK. Ta grupa wydatków bezpośrednio związana jest z realizacją zadań ustawowych Izby. W przyszłym roku planowana wysokość wydatków na podróże służbowe krajowe to 5500 tys. zł, czyli o 300 tys. zł więcej, niż wynosi przewidywane wykonanie. W wydatki te wchodzą koszty diet, noclegów, przejazdów PKP, PKS i biletów jednorazowych. 915 tys. zł to planowana kwota wydatków na podróże zagraniczne. Założone wydatki są równe wydatkom ujętym w planie na rok 2009 i o 100 tys. zł większe niż przewidywane wykonanie. Zwiększenie wydatków na podróże zagraniczne jest rezultatem przyjętego programu rozwoju współpracy międzynarodowej, której celem jest podniesienie efektywności i skuteczności prowadzonych kontroli.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#JadwigaWiśniewska">Planuje się, że w roku 2010 wydatki majątkowe będą wyższe niż planowane na 2009 rok o 1780 tys. zł, a w stosunku do przewidywanego wykonania wyższe o 2105 tys. zł. Plan wydatków majątkowych obejmuje dwa obszary działalności inwestycyjnej, czyli wydatki na zakupy inwestycyjne, w tym na informatyzację, zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, oraz wydatki związane z zakończeniem rozbudowy siedziby delegatury NIK w Białymstoku, jak też wykonaniem instalacji systemu bezpieczeństwa w serwerowni i rozbudową sieci LAN w centrali Izby.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#JadwigaWiśniewska">Projekt budżetu został opracowany rzetelnie, zgodnie z wytycznymi ministra finansów oraz z założeniami programu realizacji zadań statutowych Najwyższej Izby Kontroli. Wzrost niektórych grup wydatków związany jest z konsekwencjami nowelizacji ustawy budżetowej z 17 lipca 2009 roku; jak państwo pamiętają, został wówczas obcięty budżet NIK. Wzrost wiąże się również z dokończeniem inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#JadwigaWiśniewska">Wnoszę o przyjęcie projektu budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2010 bez uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Janusz Krasoń, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszKrasoń">Opowiadam się za pozytywną opinią o projekcie budżetu Izby. W nawiązaniu zaś do wystąpienia pana prezesa Jarosza chciałbym prosić o bardziej szczegółową informację na temat problemu, na który zwrócił pan prezes uwagę, czyli problemu dotyczącego odchodzenia z urzędu kadry. Prosiłbym o podanie, jakich grup pracowniczych odejścia dotyczyły. Mówił pan o sześćdziesięciu kilku osobach, które zrezygnowały z pracy w NIK. Czy byli to kontrolerzy, osoby nadzorujące czynności kontrolne czy też pracownicy administracyjni? Zjawisko to było obserwowane już od kilku lat, w ostatnim natomiast roku zdawało się, że zmalało ze względu na kryzys. Jeśli jednak w ostatnim roku zjawisko pogłębiło się, to oznacza to, że owa teza, którą sobie wypracowałem, jest wadliwa. Prosiłbym o szerszą informację na ten temat. Jak pan prezes wspomniał, sześćdziesięciu kilku pracowników korzysta z urlopów bezpłatnych. Czy jest szansa, że wrócą do pracy w Izbie?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanuszKrasoń">Proszę też o podanie, jakie są wobec tej sytuacji przewidywania w odniesieniu do stanu etatowego na koniec roku bieżącego. Czy odejścia z pracy zostały już w jakiś sposób zrekompensowane przyjęciem nowych pracowników? Czy osoby urlopowane ktoś zastępuje? Czy zawarto umowy na czas określony? Czy też wypełniając swe zadania, Izba radzi sobie bez zastępstw? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Bardzo proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanReliga">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, szanowni goście. Prosiłbym o wyjaśnienia, bo nie bardzo rozumiem pozycję pn. „Zakup usług pozostałych”, pozycję znaczącą, opiewającą na znaczną kwotę. Czytam też, że jeśli chodzi o wynagrodzenia, założono wzrost o 4,5%. Czy ktoś z państwa orientuje się, jaki będzie poziom inflacji w roku bieżącym? Według mojej oceny założony wzrost wynagrodzeń w Najwyższej Izbie Kontroli zakrojony jest bardzo skromnie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanReliga">Sprawa kolejna. Z danych zamieszczonych w jednej z tabel wynika, że w roku 2008 wykonanie kształtowało się na poziomie 25.812 tys. zł, przewidywane zaś wykonanie za rok bieżący to 19.000 tys. zł. To nadzwyczaj radykalne obcięcie wykonania. Być może, w tym właśnie należy upatrywać przyczyny odchodzenia kadry z NIK? Bardzo istotne jest pytanie zadane przez pana posła Krasonia, gdyż chcielibyśmy wiedzieć, czy odpływ pracowników z Izby ma charakter postępujący. Gdyby była to tendencja rosnąca, to sprawa zacznie być niepokojąca. Dlatego też prosiłbym pana prezesa o bliższe wyjaśnienia na ten temat. Jako Komisja musimy zadbać o to, aby kontrola państwowa była należyta i przeprowadzana sprawnie. Nie wolno dopuścić do tego, żeby była połowiczna czy wątpliwa. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania? Nie ma. Zamykam listę osób pytających. Bardzo proszę, panie prezesie o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławJarosz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jeśli chodzi o kwestię odejść pracowników z Izby, to obserwujemy zjawisko odchodzenia z niej ludzi będących w najlepszym okresie rozwoju. Chodzi o ludzi, którzy przyszli do NIK, zdobyli uprawnienia, zdali egzamin kontrolerski, popracowali dwa, trzy lata i zorientowawszy się, że z reprezentowanym przez siebie poziomem wiedzy i umiejętności, w audycie wewnętrznym lub na stanowiskach kierowniczych w administracji państwowej otrzymają wyższe płace, odchodzą tam. Rzecz dotyczy w większym zakresie ludzi młodych niż starszych. Nie dostają oni oczywiście w administracji państwowej większych pieniędzy zajmując stanowiska takie jak w NIK. Są tam przyjmowani od razu na stanowiska dyrektorskie. Odejście z Izby wiąże się dla nich z awansem – obejmują wyższe stanowiska i uzyskują w ten sposób większe pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławJarosz">Ponieważ w roku bieżącym u ministra Boniego trwały intensywne prace nad cięciami w administracji publicznej, ze swej strony wstrzymaliśmy się z naborem i w zasadzie od początku roku aż do teraz nie przyjmowaliśmy ludzi. W sytuacji jednak, gdy informacje ma ten temat nieco się zmieniły, w ubiegłym tygodniu został ogłoszony nabór zewnętrzny na – o ile dobrze pamiętam – 32 stanowiska w Izbie. To jedyny nabór tegoroczny. Jeśli zgłoszą się ludzie spełniający wymogi i zapadnie decyzja o ich przyjęciu, zostaną zatrudnieni z dniem 1 stycznia czy też z innym dniem z początku 2010 roku. W związku z czym zakładam, że na koniec roku bieżącego stan niewiele się będzie różnić od tego, jaki państwu prezentujemy w naszym materiale. Ponadto część pracowników odchodzi na emerytury.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławJarosz">Obserwując opisywane zjawisko, już w ub. roku wobec osób, które podjąwszy pracę zyskują pełne rozeznanie w kwestii swych umiejętności i chcą odejść, wprowadziliśmy system – w ramach oszczędności pieniędzy w ciągu w roku – wyrównywania wynagrodzeń tym najbardziej rokującym. W skali całej Izby – czyli 30 jednostek – jest to średnio 60–70 osób, które staramy się „wyłapać” i zapobiec ich ucieczce przez to, że w drugiej połowie roku staramy się doregulować wynagrodzenie. Część tych osób udaje się zatrzymać, część jednak odchodzi.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławJarosz">Czy proces owych odejść jest szerszy niż w latach ubiegłych? Chyba nie, z tym że obecnie sytuacja na rynku jest trudniejsza, co pan poseł zaznaczył. Dodam, że spośród wspomnianych wcześniej sześćdziesięciu kilku osób, które z Izby odeszły, 36 to byli główni specjaliści kontroli państwowej, a więc osoby, które awansowaliśmy dość szybko, a mimo to okazało się, że ich płaca nie jest konkurencyjna. Jeśli bowiem ktoś jest głównym specjalistą kontroli państwowej, ma taką wiedzę, że bez problemu jest w stanie zarządzać departamentem w administracji publicznej.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StanisławJarosz">Reasumując: jest oczywiście pewna grupa osób zarabiających dosyć dużo, a ponadto nie mających skłonności do odchodzenia z Izby, ale niestety – o czym przekonał się zapewne pan minister Boni, gdy planował koncepcję cięć – niełatwo zrobić tu jakąś rotację, gdyż ludzie ci wykonują swe obowiązki poprawnie. Ruchy w sferze mianowań polegające na tym, żeby obniżać wynagrodzenia, są trudne. W związku z tym cierpią niekiedy ci, którzy weszli na rynek pracy w NIK. Jak powiedziałem, mamy do czynienia z pewnym procesem, który staramy się niwelować za pomocą podnoszenia wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#StanisławJarosz">Pragnę zwrócić przy tym uwagę, że w roku bieżącym nie było w Najwyższej Izbie Kontroli typowej regulacji wynagrodzeń, takiej, jaka zwykle w administracji bywa, a polega na pewnych podwyżkach dla wszystkich po to, by zniwelować inflację. Były, owszem, regulacje, ale dotyczyły grupy osób najlepszych, co nieuchronnie powodowało opory związków zawodowych i pozostałych pracowników. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że zaostrzyła się sytuacja na rynku pracy w Polsce, dało się to jakoś przetrwać. To tyle w odniesieniu do kwestii zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#StanisławJarosz">Zadali też państwo pytanie odnoszące się do zakupu usług pozostałych. Co to jest, wyjaśni pan dyrektor, ze swojej zaś strony dodam, że planowaliśmy te zmiany przy założeniu inflacji 1%. Takie właśnie było założenie przy konstruowaniu ustawy budżetowej na rok przyszły. Nie potrafię jednak powiedzieć, panie pośle, jaki będzie poziom inflacji w roku przyszłym. To zupełnie inna sprawa. Niewątpliwie sytuacja w budżecie zapowiada się trudna, zdajemy sobie z tego sprawę. Projekt budżetu, który przedłożyła Izba, był dyskutowany w gronie Kolegium NIK i stanowi wynik pewnych ustępstw w różnych miejscach, zarówno ze strony członków Kolegium, będących osobami również z zewnątrz, jak też ze strony naszych pionów zarządzających.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#StanisławJarosz">Proszę teraz o wyjaśnienia pana dyrektora, jeśli można.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarekChodkiewicz">Dziękuję bardzo. Na prośbę pana posła przybliżę pozycję pn. „Zakup usług pozostałych”. W pozycji tej mieszczą się głównie remonty i konserwacje budynków, zakup usług pocztowych, drukarskich, komunalnych, o których już pan prezes wspominał, opłaty radiofoniczne, usługi informatyczne, zakup dostępu do sieci Internet, telefonia komórkowa i stacjonarna, tłumaczenia, ekspertyzy, wszelkie czynsze, podatek od nieruchomości, opłaty na rzecz budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego, składki do organizacji międzynarodowych, szkolenia pracowników, zakupy materiałów papierniczych, sprzętu drukarskiego oraz akcesoriów komputerowych. W tym roku planujemy, po modyfikacji budżetu przeznaczyć na to 19.608 tys. zł, a w przyszłym 22.667 tys. zł. Wzrost wynika głównie ze zwiększonych opłat na usługi komunalne i świadczenie usług informatycznych, gdyż wciąż nasze systemy rozbudowujemy, jak też na użytkowane oprogramowanie, które również wymaga serwisowania.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarekChodkiewicz">Jeśli mieliby państwo jeszcze jakieś pytania, chętnie odpowiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławJarosz">Uciekło mi pytanie pana posła Krasonia, chciałbym teraz powiedzieć kilka zdań na temat tego, kto wykonuje pracę za osoby korzystające z urlopów oraz, jak wygląda sprawa powrotu do pracy po urlopach. Otóż przyglądając się różnym ruchom kadrowym przez ostatnich wiele lat, mieliśmy nadzieję, że nieco więcej osób wróci do nas z urlopów bezpłatnych. Okazało się to jednak nie całkiem prawdą, mimo że część osób, co do których mieliśmy wrażenie, że wrócą na pewno, gdyż znalazły się w różnych instytucjach, w których w tym roku doszło do dużych zmian w kierownictwie. Osoby te jednak, niezależnie od wspomnianych zmian, w instytucjach tych pozostały. Wygląda na to, że ludzie ci są doceniani jako dobrzy fachowcy. Powroty były tylko pojedyncze; z różnych ministerstw kilka osób wróciło. Zresztą i część nowych pracowników odeszła do instytucji rządowych, w tym i do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Mówiłem o sześćdziesięciu kilku osobach, i stan ten nie ulega zmianie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#StanisławJarosz">Kto za te osoby wykonuje pracę? Wykonać ją muszą ci, którzy są zatrudnieni w Izbie. W efekcie części kontroli nie możemy wykonać tak, jak chcielibyśmy, bo brak ludzi. Wpłynęło na to również nasze oczekiwanie na rozwiązanie w zakresie cięć w administracji, w związku z którym nie mogliśmy sobie pozwolić na nabór w trakcie roku. Jest też problem związany z tym, że – jak wspomniałem – część zadań muszą wykonać osoby aktualnie zatrudnione w Izbie. W związku zaś z faktem, że niektóre osoby muszą wykonać znacznie więcej zadań, niż są w stanie zrobić w normalnym trybie, musimy wynagradzać je w formie różnych nagród. Tak to właśnie wygląda. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanReliga">Dziękuję uprzejmie za wyjaśnienia. Moim zdaniem przyjęcie inflacji na poziomie 1% było ryzykowne. Według moich danych, orientacyjnych tylko, bo ścisłych danych nie ma nikt, inflacja będzie prawdopodobnie dużo, dużo większa. W tej sytuacji budżet NIK wydaje się skromny, naprawdę skromny. Jeśli w NIK będą pracować ludzie „drugiego garnituru” – bo ci z „pierwszego garnituru”, jak pan prezes sygnalizuje, odejdą – to na jakości pracy ucierpi cały najwyższy organ kontroli, ucierpi na pewno. Ucierpi i gospodarka. Czy możliwa będzie ewentualna korekta w połowie roku 2010? Czy jest to możliwe? To niezwykle ważna kwestia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są jeszcze pytania do pana prezesa? Nie widzę zgłoszeń. Czy pan prezes chciałby się ustosunkować do omawianej problematyki? Nie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy. Bardzo proszę, panie ministrze, o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TadeuszZając">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo. Planując wydatki kierowaliśmy się realizacją zadań, które postawiono Państwowej Inspekcji Pracy, pamiętając przy tym o dosyć trudnej sytuacji finansów publicznych. Zaplanowaliśmy je w sposób racjonalny i oszczędny. Dochody być może planowano ostrożnie, ale biorąc pod uwagę trudną sytuację ekonomiczną wielu firm, przyjęcie optymistycznego założenia, że nałożone grzywny wpłyną na konto dochodów urzędu, byłoby dość ryzykowne.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TadeuszZając">Krótkie omówienie projektu budżetu rozpocznę od wydatków. Będą one realizowane w dwóch rozdziałach: 75101 oraz 75195. Nie następuje w nich żadna zmiana w stosunku do roku poprzedniego. Łączny plan wydatków w tych dwóch rozdziałach wynosi 263.698 tys. zł i jest wyższy od przewidywanego wykonania bieżącego roku o 3,2%, przy czym wydatki bieżące rosną o 1,9%.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TadeuszZając">W rozdziale 75101 plan wydatków na rok 2010 opiewa na 260.750 tys. zł i jest wyższy niż przewidywane wykonanie za rok 2009 o 3,1%. Struktura wydatków tego rozdziału wygląda następująco: świadczenia na rzecz osób fizycznych 762 tys. zł, co stanowi 0,3% wydatków; wydatki bieżące to 255.115 tys. zł, co stanowi 97,8% wydatków ogółem; wydatki majątkowe to 4873 tys. zł, co stanowi 1,9% wydatków. Wydatki bieżące zaprezentowano w podziale na wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń oraz pozostałe wydatki bieżące.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#TadeuszZając">Pierwsza grupa dotyczy wydatków wynikających z art. 304 Kodeksu pracy oraz z zarządzenia głównego inspektora pracy w sprawie środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego, jak też okularów korygujących wzrok pracowników; w ramach tej grupy wydatków występują również odprawy pośmiertne dla rodzin zmarłych pracownikach oraz zwroty utraconych wynagrodzeń, a także kosztów przejazdu świadków z powodu stawiennictwa na wezwanie inspektora pracy – ze względu na fakt, ze wezwania takie zdarzają się tylko sporadycznie, planujemy tu kwotę tylko 1000 zł.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#TadeuszZając">Druga grupa to wydatki bieżące. Obejmuje fundusz wynagrodzeń osobowych pracowników, w którym ujęte są wpłaty na PFRON, dodatkowe wynagrodzenie roczne oraz składki na ubezpieczenia społeczne i fundusz pracy oraz pozostałe wydatki bieżące. Wynagrodzenia osobowe zaplanowano na poziomie ustawy budżetowej na 2009 rok tylko z powodu trudnej sytuacji finansów publicznych. Mam nadzieję, że w latach następnych będzie lepiej i powstanie szansa podwyższenia wynagrodzeń pracowników Państwowej Inspekcji Pracy, gdyż – podobnie jak w wypadku NIK – mamy do czynienia z odpływem wykwalifikowanej kadry z naszego urzędu, choć przyznać też trzeba, że w ostatnim okresie odpływ zaczął się nieco zmniejszać. Wciąż jednak dają o sobie znać poważne kłopoty z pozyskiwaniem wykwalifikowanych młodych pracowników, szczególnie z wykształceniem inżynierskim.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#TadeuszZając">Plan etatów na 2010 rok utrzymano na poziomie roku bieżącego i wynosi on 2709. Planowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie, obejmujące wynagrodzenia z angaży, odprawy emerytalne, nagrody jubileuszowe, nagrody za efekty pracy, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe i nocne, ekwiwalenty za urlop itp. wynosi 5189,68 zł, a z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym 5587,27 zł.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#TadeuszZając">Pozostałe wydatki bieżące obejmują wydatki rzeczowe i zostały zaplanowane w kwocie 42.314 tys. zł, tj. o 6,9% więcej niż przewidywane wykonanie bieżącego roku, ale nominalnie tylko o 0,9% więcej niż wykonanie roku 2008. W 2009 roku przewidywane wykonanie tych wydatków wyniesie 94,4% wykonania 2008 roku nominalnie. Wzrost o 6,9% wynika głównie z ograniczenia w roku bieżącym tych wydatków, tj.: remontów, zakupu materiałów biurowych, akcesoriów komputerowych, wzrostu cen – np. energia, usługi telekomunikacyjne, opłaty z tytułu najmu powierzchni biurowych – czy też planowanego wzrostu liczby kontroli i co się z tym wiąże – zwiększonych wydatków na podróże służbowe.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#TadeuszZając">Trzecia grupa dotyczy wydatków majątkowych szczegółowo opisanych w przedłożonym Wysokiej Komisji materiale. Wydatki te zaplanowaliśmy w kwocie 4873 tys. zł, maksymalnie je ograniczając. Mimo potrzeb w zakresie wymiany samochodów służbowych czy też celowości zakupu siedzib, nie planujemy ich w budżecie na rok 2010, gdyż, jak mówiłem już wcześniej, zdajemy sobie sprawę z sytuacji finansów publicznych i ujmujemy tylko te wydatki, które powinny być zrealizowane w przyszłym roku. Główną pozycję stanowią wydatki informatyczne, które zaplanowano kwocie 3675 tys. zł, a znaczny ich wzrost w stosunku do roku 2009 wynika przede wszystkim z ich ograniczenia w roku bieżącym.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#TadeuszZając">Rozdział 75195 – Pozostała działalność, dotyczy działań prewencyjno-promocyjnych Państwowej Inspekcji Pracy. Plan wydatków tego rozdziału wynosi 2948 tys. zł i jest wyższy od przewidywanego wykonania roku bieżącego o 8,5%. Wzrost ów związany jest przede wszystkim z intensyfikacją działań prewencyjno-promocyjnych, polegających głównie na dotarciu z informacją do jak największej grupy pracodawców i pracowników. Zakładamy, iż w okresie 3 lat PIP obejmie działaniami prewencyjno-promocyjnymi grupę pracodawców porównywalną z grupą objętą nadzorem i kontrolą. Realizacja tego celu będzie wymagała stopniowego zwiększania budżetu przeznaczonego na działania prewencyjne i promocyjne.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#TadeuszZając">Rok 2010 będzie również rokiem kontynuacji działań sprawdzonych już w latach poprzednich, takich jak: kampanie, konkursy, szkolenia, programy prewencyjne, publikacje i doradztwo.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#TadeuszZając">Drugą grupę stanowią wydatki bieżące zaplanowane w kwocie 2704 tys. zł. W ich ramach przewidujemy prowadzenie kampanii informacyjno-promocyjnych, publikację specjalistycznych wydawnictw czy też organizowanie szkoleń dla partnerów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#TadeuszZając">W ramach swojej działalności urząd planuje również wpływy do budżetu. Dochody Państwowej Inspekcji Pracy dotyczą tylko rozdziału 75101, a zaplanowano je wysokości 440 tys. zł. Główną pozycję dochodów, bo aż 60,5%, stanowią dochody z grzywien nakładanych przez inspektorów pracy w celu przymuszenia. Zaplanowano je na 266 tys. zł. Doświadczenia urzędu wskazują, że należy ostrożnie szacować wpływy z tego tytułu, biorąc pod uwagę kryzys gospodarczy i sytuację firm walczących o przetrwanie.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#TadeuszZając">Pozostałe dochody zaplanowano w kwocie 174 tys. zł. Dotyczą one kosztów upomnień, sprzedaży wyeksploatowanych składników majątkowych, dochodów z tytułu najmu i dzierżawy składników majątkowych, wynagrodzenia płatnika, rozliczeń zaliczek czy też wpłat pracowników z tytułu obciążeń za rozmowy prywatne z telefonów służbowych. Oczywiście, podobnie jak w latach poprzednich, mogą wystąpić też inne dochody, jak np. kary od dostawców towarów i usług, ale trudno je oszacować na etapie konstruowania planu.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#TadeuszZając">Szanowni państwo. Państwowa Inspekcja Pracy posiada ośrodek szkoleniowy we Wrocławiu, który przygotowuje i doskonali kadry urzędu, upowszechnia wiedzę i prowadzi doradztwo z dziedziny ochrony pracy. Jest on zakładem budżetowym i koszty swej działalności pokrywa z przychodów uzyskanych za świadczone usługi. Plan przychodów ośrodka na 2010 rok wynosi 7100 tys. zł, w tym przewidywane wpływy z usług świadczonych na rzecz PIP to 4750 tys. zł, co stanowi 66,9% ogółu planowanych przez ośrodek wpływów. Pozostałą kwotę ośrodek planuje uzyskać z usług świadczonych innych podmiotom oraz ze sprzedaży książek, broszur, ulotek, plakatów.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#TadeuszZając">Plan wydatków wynosi 7100 tys. zł, z której to kwoty świadczenia na rzecz osób fizycznych to 10 tys. zł, wydatki zaś bieżące to 7090 tys. zł. Ośrodek nie planuje wydatków majątkowych.</u>
          <u xml:id="u-16.15" who="#TadeuszZając">Zatrudnienie w ośrodku utrzymane jest na poziomie roku 2009, czyli 58 etatów. Nie planuje się wzrostu wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-16.16" who="#TadeuszZając">Limit zatrudnienia osób objętych mnożnikowym systemem wynagradzania pozostaje w PIP na poziomie roku 2009 i wynosi 4 osoby – główny inspektor pracy oraz trzech jego zastępców.</u>
          <u xml:id="u-16.17" who="#TadeuszZając">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Na zakończenie tego krótkiego wystąpienia chciałbym raz jeszcze podkreślić, że wydatki zaplanowano bardzo oszczędnie, mając na uwadze światowy kryzys gospodarczy. Dochody oszacowano ostrożnie, zwłaszcza że 60,5% to dochody z grzywien w celu przymuszenia nakładane przez inspektorów pracy, których ściągalnością zajmują się urzędy skarbowe.</u>
          <u xml:id="u-16.18" who="#TadeuszZając">Proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-16.19" who="#TadeuszZając">Jeśli będą mieli państwo pytania, pozostajemy do dyspozycji. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję uprzejmie. Proszę pana posła Jarosława Piętę o koreferat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JarosławPięta">Dziękuję, panie przewodniczący. Szanowni państwo, pan minister Tadeusz Zając szczegółowo omówił projekt, w związku z czym proszę pozwolić, że nie będę odnosić się szeroko do liczb. Chciałbym natomiast stwierdzić, że mamy formularz opisowy, mamy zestawienie planowanych wydatków, mamy też załączniki nr 1–4 do przedstawionego projektu budżetu.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JarosławPięta">Ze swej strony odniosę się tylko do niektórych kwestii. Przede wszystkim chciałbym zwrócić uwagę na dochody. Będą one o 33,5% niższe niż w roku poprzednim, lecz składają się na to kwestie związane z ośrodkiem wrocławskim, jak też ostrożne planowanie dochodów z tytułu grzywien. Jest to zresztą tendencja spadkowa już w kolejnym roku.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#JarosławPięta">Zarówno przewidywane wykonanie budżetu w roku 2009, jak i planowane wydatki na rok 2010 wskazują umiarkowany wzrost ogólnej kwoty wydatków, przy czym należy zwrócić uwagę na fakt, że od 1 lipca roku 2007 Państwowa Inspekcja Pracy przejęła problematykę legalności zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#JarosławPięta">Myślę, że najbardziej istotną kwestią, o której mowa w projekcie, jest kwestia e-usług Państwowej Inspekcji Pracy. Już trzeci rok z rzędu pozycja ta znajduje się w budżecie, będzie planowana również w budżetach kolejnych, niemniej jest to inwestycja, która po jej zakończeniu będzie niewątpliwie miała znaczny wpływ zarówno na pracę inspektorów pracy, jak i na funkcjonowanie PIP.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#JarosławPięta">Najistotniejsze kwoty to te, przeznaczone na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania – 3675 tys. zł. Z wydatków bieżących wysoki wzrost – 48,1% – dotyczy zakupu usług remontowych. Zgodnie zaś z opinią BAS pewne wątpliwości wzbudził zaplanowany wzrost wydatków na podróże zagraniczne – o 42,4%, tym bardziej że w latach poprzednich budżet związany z wyjazdami nie zawsze był w pełni realizowany.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#JarosławPięta">Jeśli chodzi natomiast o zatrudnienie i wydatki na ten cel, to projektowana liczba zatrudnionych, podobnie jak w roku bieżącym, wynosić będzie 2709 osób. Wzrost wynagrodzeń 1%; szkoda, bo NIK planuje 3,5% Uważam, że Inspekcja Pracy również powinna mieć wzrost wynagrodzeń nieco wyższy niż zaplanowała.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#JarosławPięta">Jeśli chodzi o budżet zadaniowy, został on przedstawiony w załączniku – to sprostowanie w odniesieniu do uwagi zawartej w opinii BAS.</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#JarosławPięta">Co do projektu budżetu odnoszącego się do ośrodka we Wrocławiu, to w tym zakresie również nie ma zastrzeżeń. Zarówno liczba etatów, jak i wzrost wynagrodzeń utrzymane zostały na podobnym poziomie, niemniej jednak przychody i wydatki będą niższe.</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#JarosławPięta">Jak powiedział już pan minister, „erka” to 1 plus 3.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#JarosławPięta">Na zakończenie powołam się na opinię BAS, w której czytamy, że wydatki PIP zaplanowane zostały w sposób racjonalny i oszczędny, budżet przygotowano w sposób przejrzysty, ze szczegółowym omówieniem wydatków w każdym paragrafie.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#JarosławPięta">Opinia BAS jest pozytywna dla projektu budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2010. Wnoszę o przyjęcie tego budżetu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Proszę, pan przewodniczący Janusz Krasoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszKrasoń">Bardzo dziękuję. Uważam, oczywiście, że powinniśmy zaopiniować pozytywnie projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Chciałbym przy tym prosić pana posła Jana Łopatę, przewodniczącego Komisji Finansów Publicznych, żeby wziął sobie do serca argumenty i ewentualnie wzmocnił nasz głos w Komisji Finansów Publicznych, która będzie przyjmowała nasze uwagi, wnioski i ostatecznie projekt budżetu. Otóż pragnę zwrócić uwagę, że z roku na rok Państwowa Inspekcja Pracy otrzymuje nowe zadania. Przypomnę, że od 1 stycznia nowego roku Inspekcji przybędzie nowe zadanie, wynikające z ustawy o emeryturach pomostowych. Inspektorzy pracy będą mieć obowiązek sprawdzania ewidencji pracowników wykonujących pracę w warunkach szczególnych lub o szczególnym charakterze. Chyba nie było na przestrzeni ostatnich lat roku, w którym Inspekcja nie otrzymałaby nowych zadań.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JanuszKrasoń">W ostatnich latach nie było też roku, w którym w Komisji Finansów Publicznych nie obcinano by budżetu Państwowej Inspekcji Pracy. Mój apel jest taki, by w tym roku już nie dokonywać żadnych poważniejszych cięć, bo urząd ten w moim przekonaniu działa na granicy bezpieczeństwa swojej własnej pracy. Zadań jest coraz więcej – mieliśmy ostatnio dwie poważne debaty na temat roli i zadań PIP, chociażby w związku ze zwiększającą się skalą wypadków przy pracy itd.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JanuszKrasoń">Do argumentów dodam i to, co trzeba podkreślić, a nikt już później tego nie uczyni. Otóż, panie inspektorze, do tego stopnia jesteście lojalni wobec państwa i jego budżetu, że nawet nie planujecie wzrostu wynagrodzeń swych pracowników. To już lekka przesada moim zdaniem. Myślę, że można by podjąć próbę pewnego ich podniesienia. Jeśli jednak determinacja w kwestii oszczędzania jest w urzędzie tak wielka, to apeluję do tych wszystkich, którzy będą mieć szansę jeszcze pracować przy budżecie, aby w tym roku Państwowej Inspekcji Pracy nie zabierać żadnych środków.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#JanuszKrasoń">Mam do pana inspektora pytanie. Niezwykle ważnym zadaniem realizowanym przez Inspekcję jest platforma komunikacyjna PIP, wortal internetowy, który – jak czytamy na str. 55 – będzie realizowany przez 3 lata. Planuje się wydanie na niego 10.000 tys. zł. Jego zadania wydają się bardzo adekwatne do oczekiwań i potrzeb, gdyż wciąż wzrasta rola informatyki w zakresie komunikacji, pozyskiwania informacji, poprawy efektywności pracy itd. Wydaje mi się w związku z tym, iż to zadanie jest nadzwyczaj cenne. Czy jednak będziemy je w stanie realizować, jeśli w nowym roku przewidujemy symboliczne zgoła pieniądze na jego wykonanie. Czy to jest w ogóle realne? Jeśli bowiem nie zostanie to wykonane do roku 2012, to przypuszczam, że w 2015 roku będzie już rozwiązaniem przestarzałym. Tempo jest tu ważne. Czy planując wydatki na ten cel, główny inspektor pracy uzgadniał z ministrem finansów szanse na pozyskiwanie w kolejnych latach większych środków? Jak bowiem mówię, inicjatywa to cenna, ale należałby ją zrealizować do roku 2012. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Czy są inni chętni do zabrania głosu? Nie ma. Bardzo więc proszę, panie ministrze do ustosunkowanie się do powyższej wypowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TadeuszZając">Dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, zastanawialiśmy się w Inspekcji nad wynagrodzeniami, ale naprawdę widzimy na co dzień, jak trudna jest sytuacja bardzo wielu firm i instytucji. Dlatego też zdecydowaliśmy się na ten radykalny krok.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#TadeuszZając">Jeśli chodzi o zadanie związane z emeryturami pomostowymi, to kolejne nowe zdanie stanowi dla nas duże obciążenie. Jak pan poseł to ujął, rzeczywiście osiągnęliśmy granicę możliwości działania urzędu. W sytuacji kryzysowej jednak dla wielu osób najważniejsze jest utrzymanie pracy, nie jej warunki. To burzy nieco naszą koncepcję pracy, ale cóż, w takich właśnie warunkach przyszło nam wykonywać nasze zadania.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#TadeuszZając">Co do platformy komunikacyjnej i wortalu, to są to środki z funduszy strukturalnych. Planujemy je w budżecie już po raz trzeci, a to dlatego, że znajdujemy się na liście rezerwowej w MSWiA i dopiero w styczniu zapadanie decyzja, czy w ogóle będziemy to realizować. Niestety, nie możemy czekać, bo to bardzo ważna sprawa. Jeśli chcemy szeroko stosować prewencję, musimy zapewnić ów system informatyczny, przydatny także bardzo dla większej sprawności urzędu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Szanowni państwo. Wobec tego, że w wypadku części budżetowej 12, jak też części budżetowej 07, opinie Biura Analiz Sejmowych, dostarczone państwu na piśmie, są pozytywne, nie zgłoszono też wniosków o odrzucenie projektu budżetu bądź to Najwyższej Izby Kontroli, bądź to Państwowej Inspekcji Pracy, możemy sformułować jedną opinię.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#ArkadiuszCzartoryski">Opinia nr 19 Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2010 (druk nr 2375), uchwalona na posiedzeniu w dniu 21 października 2009 roku:</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#ArkadiuszCzartoryski">„Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu w dniu 21 października 2009 roku rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2010 (druk nr 2375) w określonych częściach.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja postanowiła zaopiniować pozytywnie projekt budżetu Najwyższej Izby Kontroli na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#ArkadiuszCzartoryski">Komisja postanowiła zaopiniować pozytywnie projekt budżetu Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2010.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#ArkadiuszCzartoryski">Do prezentowania stanowiska Komisji na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych upoważnieni zostali: pani poseł Jadwiga Wiśniewska (w zakresie części budżetowej 07 – Najwyższa Izba Kontroli) oraz pan poseł Jarosław Pięta (w zakresie części budżetowej 12 – Państwowa Inspekcja Pracy)”.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#ArkadiuszCzartoryski">Kto z państwa jest za przyjęciem opinii nr 19?</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#ArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tę opinię jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#ArkadiuszCzartoryski">W punkcie poświęconym sprawom bieżącym przypominam, że w dniu jutrzejszym mamy dwa posiedzenia Komisji, przy czym posiedzenie planowane na 16.30 w sali nr 25 odbędzie się w sali nr 23. Posiedzenie wcześniejsze, planowane na 13.00, odbędziemy w sali nr 22.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#ArkadiuszCzartoryski">Czy w sprawach bieżących ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.10" who="#ArkadiuszCzartoryski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>