text_structure.xml
57.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#IreneuszRaś">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Witam pana ministra Drzewieckiego, pana prezesa Marcina Herrę oraz wszystkich współpracowników. Witam panie i panów posłów oraz Biuro Legislacyjne. Proponuję przejście do punktu, który pozostał nam do rozpatrzenia i wyczerpania porządku dziennego Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, czyli rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu finałowego turnieju Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012 (druk nr 1032). Sprawozdanie państwo otrzymaliście. W sekretariacie można otrzymać druk przedłożenia poselskiego i ewentualnie się z nim zapoznać. Oddam w tej chwili głos panu przewodniczącemu podkomisji do spraw EURO 2012, panu posłowi Andrzejowi Biernatowi i poproszę go o przedstawienie sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejBiernat">Podkomisja spotkała się na dwóch posiedzeniach, gdzie omawiane zostały i procedowane zmiany do ustawy. Ostateczny druk sprawozdania państwo otrzymali. Pokrótce powiem tylko o najważniejszych celach zmian proponowanych w tej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamHofman">Panie przewodniczący, czy można zabrać głos? Mam wniosek formalny, który dotyczy procedowania i przebiegu obrad Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#IreneuszRaś">Panie pośle w związku z tym, że oddałem w tej chwili głos panu przewodniczącemu Biernatowi to proszę, aby wniosek złożył pan po jego wystąpieniu, dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AdamHofman">Dobrze, tak zrobię. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejBiernat">Okres obowiązywania spec ustawy pokazał, że celowe jest wprowadzenie kilku zmian w tej ustawie, która umożliwi sprawne przeprowadzenie przygotowań do organizacji w zakresie budowy infrastruktury, i nie tylko, związanej z EURO. Także uporządkowanie takich rzeczy, jak sprawa Chorzowa, gdzie samo miasto nie jest tym, które przygotowuje organizację. Te zadania zostały powierzone województwu śląskiemu. Głównym celem zmian jest umożliwienie realizacji przedsięwzięć związanych z EURO 2012 przez kapitał prywatny, nie tylko ze środków publicznych. Dzięki temu realizacja będzie sprawniejsza i bogatsza, niż jakbyśmy tylko i wyłącznie przedsięwzięcia realizowali przez środki publiczne. Poza tym wiele przedsięwzięć państwo nie mogłoby udźwignąć, na przykład budowa centrów pobytowo-szkoleniowych, które w konsekwencji są obiektami komercyjnymi. Państwo miałoby problem z realizacją tych obiektów. Nie ma potrzeby rozwodzenia się nad całym sprawozdaniem, ponieważ i tak będziemy omawiali poszczególne zmiany w trakcie tego posiedzenia. Jeżeli będą pytania, to postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan poseł Hofman chciał złożyć wniosek formalny. Bardzo proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AdamHofman">Chciałem zapytać sekretariat oraz pana przewodniczącego, ponieważ formalnie nie ma przewodniczącej Komisji na dzisiejszym posiedzeniu. Rozumiem, że aby Komisja mogła się odbyć, to przewodnicząca musi oddelegować do prowadzenia tej Komisji. Czy taki fakt miał miejsce? Jeżeli nie miał to mam pytanie do Biura Legislacyjnego, czy bez takiego przekazania Komisja może procedować?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#IreneuszRaś">Może ja odpowiem panu posłowi. W tej chwili kontynuujemy posiedzenie z dnia wczorajszego. Wczoraj po konsultacji zakończyłem posiedzenie stwierdzeniem, że ogłaszam przerwę do godziny 15.00 w dniu dzisiejszym. Jest to wykonanie woli Komisji, która przesądziła, że wprowadza ten punkt do porządku dziennego Komisji. Był wniosek praktyczny ze strony Biura Legislacyjnego, żeby mogły być obrady kontynuowane, aby wszystkie strony mogły się do tego przygotować. Jest to kontynuacja wczorajszego posiedzenia zwołanego zgodnie z regulaminem Sejmu, więc nie widzę tutaj problemów formalnych. Bardzo proszę, jeżeli Biuro Legislacyjne chciałoby się w tym zakresie wypowiedzieć i potwierdzić moją interpretację.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JarosławLichocki">Panie przewodniczący, szanowni państwo Biuro Legislacyjne nie widzi przeszkód. Artykuł 151 ust. 3 regulaminu Sejmu mówi, że obradami Komisji kieruje przewodniczący, natomiast w razie nieobecności przewodniczącego obradami kieruje jeden z jego zastępców. Nie ma w tym artykule mowy o wyznaczaniu, upoważnianiu i tego typu instytucjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan przewodniczący Jacek Falfus. Rozumiem, że w kwestii formalnej?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JacekFalfus">Tak, w kwestii formalnej. Mam szereg uwag dotyczących rozstrzygnięć, które zapadły wczoraj. Czy jest możliwe, aby w dniu, kiedy jest przyjęty porządek dzienny danego posiedzenia, zgłaszać dodatkowy punkt, który nie może być rozpatrzony i jest przesuwany na następny dzień, i kiedy posłowie nie dostali stosownych materiałów na takie rozstrzygnięcie? To sekretariat i prezydium przygotowuje dany porządek dzienny Komisji. Przesądzono to wprawdzie w głosowaniu, ale przecież fakt jest faktem, że nie wszyscy posłowie mieli wiedzę jakiej materii dotykamy, ponieważ nie było sprawozdania podkomisji. Jeżeli na daną Komisję nie mamy materiałów, to oczywiście jest pewien problem.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JacekFalfus">Problem jest także taki, że materiały zostały dziś dostarczone, ale dla wielu z nas jest to za krótki czas, aby się z tym zaznajomić. Moim zdaniem takie procedowanie i wymuszanie dodatkowych elementów, które mają typowy charakter legislacyjny jest niewskazane. Mamy dziś głosować nad całą treścią i głosowanie to kończy pierwsze czytanie. Nie wiem, czy ten pośpiech jest w ogóle potrzebny, i dlatego proszę o rozważenie możliwości zrobienia kolejnej przerwy, abyśmy mieli więcej czasu i za tydzień procedowali nad tą kwestią. Nic się nie dzieje, chodzi tylko o to, abyśmy mogli być lepiej przygotowani. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący myślę, że względy formalne zostały już przedstawione i formalność tego posiedzenia nie jest w żaden sposób podważona. Wczoraj mój wniosek formalny został przyjęty przez Wysoką Komisję. Tylko dwie osoby wstrzymały się od głosu, więc nie było wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IreneuszRaś">Chcę powiedzieć też pewną prawdę, że prezydium Komisji nie funkcjonuje. Ja, jak również moja koleżanka, pani poseł Beata Bublewicz mamy problem, pan przewodniczący Jacek Falfus powinien to potwierdzić. Proszę nie zmuszać mnie do dalszych konsekwencji nie funkcjonowania tego prezydium, ponieważ będzie to dla Klubu pana przewodniczącego mało komfortowe. Nie może być obstrukcji dla pracy nad przedłożeniem ważnej zmiany ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#IreneuszRaś">Prace podkomisji rozpoczęły się jeszcze w październiku ubiegłego roku. Skończyliśmy prawie miesiąc temu, przyjęliśmy jakieś rozwiązania. Miasta, które mają być gospodarzami finałowego turnieju EURO 2012 pytają, co się z tym drukiem dzieje. Zgłaszałem wniosek do pani przewodniczącej o to, aby na tym posiedzeniu Sejmu się tym zająć. Informacja jest taka, że nie udzieliła takiej zgody. Tylko, że decyzja została podjęta bez konsultacji z prezydium, żeby była jasność. Nie wiem, jakie argumenty leżały u podstaw tej decyzji, aby na tym posiedzeniu nie zajmować się tą sprawą. Uważam, że ta sprawa za długo znajduje się w Komisji. Trzeba, aby w przyszłym tygodniu na posiedzeniu Sejm podjął tę sprawę w drugim czytaniu, aby ją zamknąć.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#IreneuszRaś">Uważam, że konsensus w podkomisji osiągnęliśmy i temu też ma służyć dzisiejsza debata oraz przesądzenie o pewnych kwestiach. Moim zdaniem formalności zostały dochowane i możemy nad tym dziś pracować. Jest to ważna i istotna sprawa dla miast. Pan minister oraz spółka PL.2012 może potwierdzić, że jest oczekiwanie na przesądzenie tej kwestii w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#IreneuszRaś">Po trzecie, jeżeli argumenty państwa posłów z Prawa i Sprawiedliwości są takie, że tym powinno zająć się prezydium, to kto jak kto, ale pan przewodniczący powinien jak gdyby potwierdzić moją tezę, że prezydium od miesiąca ma kłopot ze spotkaniem się. Jest to nasz problem, ale ja tego problemu nie wywołuję. Bardzo chętnie chcę się spotkać na posiedzeniu prezydium, podyskutować i rozstrzygnąć pewne sprawy. Jeżeli byłaby obstrukcja to muszą paść wnioski daleko idące. Nie chcemy wchodzić w sprawy personalne i pracujmy dalej. W gronie prezydium wyjaśnimy sobie, jak powinno to funkcjonować. Dziękuję bardzo. Bardzo proszę ad vocem pan przewodniczący Falfus. Jeżeli będą wnioski formalne, to je przegłosujemy, jeżeli nie to przejdziemy do czytania sprawozdania podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JacekFalfus">Myślę, że kreowanie rzeczywistości prawnej przez przewodniczącego nie musi być właściwe. Mamy tutaj odpowiednie służby żeby tę kwestię podniosły. Poza tym, jeżeli mówimy o kwestiach zasadniczych, to proszę pamiętać, że nowelizacja przeleżała bardzo długo w podkomisji, już po rozstrzygnięciach i poprawkach, dlatego że pojawiły się miażdżące opinie prawne, jeżeli chodzi o materię tych zmian. Nad tym państwo się zastanawiali. Nie była to obstrukcja Prawa i Sprawiedliwości, ani innych ludzi, tylko sami państwo mieli wątpliwości co do takiego rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JacekFalfus">Ponadto panie przewodniczący, zastanawiam się nad jednym, ponieważ mam takie samo prawo prowadzić podkomisję jak pan i w związku z tym proszę nie kreować rzeczywistości, ponieważ mam inny pogląd na tę sprawę. Proszę Biuro Legislacyjne o wypowiedzenie się, czy praktyką Sejmu jest, że na danym posiedzeniu poszerzamy zakres prac Komisji o sprawy zasadnicze, czyli legislacji nie mając w tym dniu materiałów dotyczących tego punktu. Proszę odpowiedzieć, czy to jest prawidłowe?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IreneuszRaś">Zgoda panie przewodniczący, że dopóki mieliśmy wątpliwości, to nie pracowaliśmy na posiedzeniach Komisji tylko podkomisji. Te wątpliwości zostały jednoznacznie rozwiane, dlatego od miesiąca chcemy, aby tą sprawą zajęła się Komisja, a potem Sejm. Pan minister a potem wnioski formalne. Pan poseł Aleksander Sopliński, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AleksanderSopliński">Panie przewodniczący, szanowni państwo w związku z tym, że są pewne nieprawidłowości i z tego co pan przewodniczący Raś mówi wynika, że prezydium Komisji nie pracuje, stawiam konkretny wniosek. Proponuję, aby na najbliższym posiedzeniu dokonać oceny pracy prezydium Komisji i zastanowić się nad tym, jak ma funkcjonować prezydium oraz cała Komisja. Składam konkretny wniosek, aby tę sprawę rozstrzygnąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AdamHofman">Czy mogę zgłosić wniosek przeciwny?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IreneuszRaś">Dobrze, bardzo proszę pan poseł Adam Hofman zgłasza wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AdamHofman">Wniosek przeciwny do wniosku konkretnego, nie wiem, czy ma on znamiona wniosku formalnego, ponieważ trudno było to jednoznacznie stwierdzić. Wniosek przeciwny dlatego, że jeżeli pan przewodniczący Raś zapędził się bardzo daleko sugerując, że jeżeli komuś nie podoba się większość arytmetyczna w Sejmie i Komisji, to możemy doprowadzić do zmiany. Czytaj – zmiany przewodniczącego, który jest z partii opozycyjnej. Sugerowałbym, aby pan przewodniczący wstrzymał się z analizami typu, że prezydium nie działa. Nie tylko, jako dżentelmen pod nieobecność kobiety, ale także jako polityk pod nieobecność polityka, którego to dotyczy. Może pan wygłaszać takie tezy wtedy, gdy ktoś kogo to dotyczy może się bronić. Chowanie się w brzydki sposób i robienie tego podczas nieobecności nie świadczy o panu przewodniczącym najlepiej, powiem tak bardzo delikatnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#IreneuszRaś">Tego sporu nie wywołał przewodniczący Raś tylko państwo swoimi pytaniami. Ja, jako członek prezydium i osoba, która chce doprowadzić do końca pewne rozstrzygnięcia, na które czekają miasta-organizatorzy powiedziałem i można to łatwo sprawdzić. Myślę, że wniosek pana posła Soplińskiego powinniśmy zrealizować podczas przyszłego posiedzenia Sejmu i spokojnie podchodzić do tematu.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#IreneuszRaś">Nie składałem żadnego wniosku personalnego, to pan wyczytuje z moich słów tak daleko idący zamiar. Powiem jedno, obstrukcji w tak ważnej sprawie w polskim parlamencie i na Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki nie będzie. Bardzo proszę, pan minister Drzewiecki.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Mirosław Drzewiecki:</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#IreneuszRaś">Panie przewodniczący, szanowni koleżanki i koledzy, mam jednak wielką prośbę, abyśmy dziś przepracowali to, co jest dorobkiem podkomisji. Rzeczywiście wątpliwości były na pewnym etapie, ale wszystkie zostały wyjaśnione i dziś już nie występują. Jest to niezwykle ważna sprawa dla przygotowań EURO 2012, głównie chodzi o miasta. Jeżeli zależy nam na tym, żeby wszystkie te prace sprawnie przebiegały i żebyśmy dalej nie wypadali z terminów, to mam gorący apel o to, abyście państwo poświęcili dziś czas i skutecznie doprowadzili do rozwiązania tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#IreneuszRaś">Natomiast mam do pana posła Jacka Falfusa prośbę, ponieważ nie było pana na posiedzeniu Komisji, a pozwoliłem sobie odnieść się do pana pewnych sugestii, które wyczytałem w prasie. Wczoraj w COS był audyt w sprawie przyszłości COS i organizacji. Ogłosiłem to i powiedziałem, że naszą wolą jest, aby nie było żadnej prywatyzacji. Bardzo proszę pana o to, żeby nie opowiadał, że my chcemy sprywatyzować i sprzedać COS-y. Nie chcemy ich sprzedawać, tylko chcemy doprowadzić do takich sytuacji, żeby były one lepiej zarządzane i żeby dofinansowanie było mniejsze, a nie jak obecnie. Żeby koszty, które są generowane w COS, gdzie osobo/dzień kosztuje ponad 192 zł, a w związku płacąc nawet 120 zł mówią, że to jest drogo. Wobbec tego, gdy będziemy trzymali się faktów, to nie będzie niezdrowych emocji i ludzie z ministerstwa muszą odpowiadać, dlaczego chcemy sprywatyzować COS. Nie chcieliśmy, nie chcemy i nie sprywatyzujemy. To taka gorąca prośba przy okazji, ponieważ mówiłem o tym wczoraj koleżankom i kolegom posłom, a pana przewodniczącego nie było. Dziś wykorzystuję moment, żeby zaapelować o wycofanie się z drogi, która mija się z prawdą. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#IreneuszRaś">Zapytam jeszcze tylko Biuro Legislacyjne, państwo nie zmieniacie zdania? Wszystko jest w porządku i możemy spokojnie pracować?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WojciechPaluch">Tak, kwestie, o których mówił pan przewodniczący Jacek Falfus nie wynikają wprost z regulaminu, lecz z praktyki parlamentarnej. Rzeczywiście na posiedzeniu Komisji może paść wniosek o rozszerzenie porządku posiedzenia. Jeżeli taki wniosek zostanie przegłosowany i zostanie przyjęty, to oczywiście porządek posiedzenia zostanie rozszerzony. To miało miejsce w dnu wczorajszym. Posiedzenie zostało przerwane z różnych powodów i dziś jest kontynuowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#IreneuszRaś">Zostało też przerwane przez przewodniczącego Ireneusza Rasia, który otworzył je teraz i kontynuuje prowadzenie posiedzenia. Myślę, że jest to także zrozumiałe, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechPaluch">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę jeszcze pan poseł Tomasz Garbowski, ale bardzo proszę tylko wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TomaszGarbowski">Panie przewodniczący nie wszystkie osoby składały wnioski formalne. Po drugie chciałbym powiedzieć, że wina za dzisiejsze debatowanie i ten cały spór formalnoprawny leży po stronie całego prezydium, ponieważ to ono powinno określić normy czasowe. To, kiedy podkomisja powinna przedłożyć sprawozdanie, do kiedy sprawozdanie z podkomisji zostanie przedłożone do drugiego czytania.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TomaszGarbowski">Powiem szczerze i myślę, że pan minister się zgodzi, że nigdy nie było tak, że Komisja Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki działała politycznie. Działała przede wszystkim merytorycznie. Możemy spierać się o zapisy w tej nowelizacji. Myślę, że osiągnęliśmy jakiś efekt. Dziś powinna odbyć się dyskusja, ponieważ ta nowelizacja nie tylko dotyczy miast gospodarzy, ale także tego, czy spółka PL.2012 powinna wykonywać zadania kontrolne, i czy jest na to przygotowana. Myślę, że w toku prac będziemy na ten temat dyskutować. Powinniśmy przejść do dyskusji, ponieważ czasu nie ma i im szybciej tym lepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję za tę opinię i w pełni się z nią zgadzam. Szanowni państwo przechodzimy do odczytania sprawozdania. Bardzo proszę jeszcze pan poseł Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JacekFalfus">Składam wnioski formalne. Pierwszy wniosek formalny jest taki, aby przedłużyć przerwę o kilka dni do następnego posiedzenia Komisji i prosiłbym o potraktowanie go poważnie, czyli przegłosowanie.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JacekFalfus">Kolejny wniosek, jeżeli ten nie będzie skuteczny, o głosowanie za odrzuceniem w pierwszym czytaniu całości nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#IreneuszRaś">Poddam wnioski pod głosowanie, tylko wydaje mi się, że dalej idącym wnioskiem jest ten o odrzucenie całości nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JacekFalfus">Nie jest dalej idący, ponieważ jeżeli będzie przerwa, to niektórzy posłowie, których to interesuje zechcą zajrzeć do opinii prawnych, których nie mieli okazji przejrzeć.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę o opinię Biuro Legislacyjne na temat wniosków formalnych, które zaraz poddam pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechPaluch">W pierwszej kolejności powinien być głosowany niezwłocznie wniosek formalny ten, w którym pan poseł Falfus postuluje o przerwanie posiedzenia Komisji, które jest kontynuowane z dnia wczorajszego.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechPaluch">Drugi, to wniosek proceduralny, nie dotyczy on odrzucenia w pierwszym czytaniu, tylko odrzucenia sprawozdania podkomisji, które dziś będzie procedowane, ewentualnie przyjmowane przez Komisję. W takiej kolejności można głosowania odbyć, ale przede wszystkim najpierw wniosek formalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#IreneuszRaś">Pan poseł Zbigniew Babalski, bardzo proszę. Czy jest to wniosek formalny?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#ZbigniewBabalski">Tak, to jest wniosek formalny. Chciałbym, aby w trybie pilnym każdy poseł, nie tylko uczestnik pracy w podkomisji, ale każdy poseł Komisji otrzymał do zapoznania i do wglądu opinię Biura Analiz Sejmowych. Nie mamy tego panie przewodniczący. Trudno bez zapoznania się z taką opinią podejść dziś do procedowania takiej ustawy. Jest taka sytuacja, że niektórzy z nas taką opinię mają, ale większość jej nie ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IreneuszRaś">Myślę, że prośbę pana posła Zbigniewa Babalskiego spełnię, ale najpierw muszę poddać pod głosowanie wnioski formalne. Pierwszy wniosek formalny o przerwanie posiedzenia Komisji. Do kiedy? Musi pan określić, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JacekFalfus">Do przyszłego tygodnia, w środę lub czwartek.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#IreneuszRaś">O której godzinie? To także powinno być określone.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JacekFalfus">To już pan przewodniczący sobie wybierze, przyjdziemy na pewno.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#IreneuszRaś">Poddaję pod głosowanie wniosek formalny. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o przerwanie posiedzenia Komisji?</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja odrzuca wniosek przy 9 głosach za, 14 przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do głosowania drugiego wniosku o odrzucenie sprawozdania podkomisji w całości. Kto z państwa jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja odrzuca wniosek przy 9 głosach za, 15 przeciwnych oraz braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#IreneuszRaś">Możemy przejść od pracy, tak jak wnioskował w swojej opinii pan poseł Tomasz Garbowski do rozpatrywania sprawozdania podkomisji. Moja prośba do sekretariatu Komisji o to, aby dostarczyć opinię BAS.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AdamHofman">Panie przewodniczący, ale chcielibyśmy ją także przeczytać. Samo posiadanie opinii nam nic nie daje.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#IreneuszRaś">Ogłaszam 15 minut przerwy i zobowiązuję sekretariat Komisji do dostarczenia wszystkim posłom opinii BAS. Wznowimy pracę o godzinie 15.45.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#IreneuszRaś">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#IreneuszRaś">Otrzymałem informację, że każdy z państwa ma przed sobą opinię Biura Analiz Sejmowych. Chcę powiedzieć, że od kilku miesięcy wszystkie opinie dotyczące tej nowelizacji są na stronach internetowych Sejmu. Proszę zauważyć także, że te opinie dotyczyły pierwotnego przedłożenia poselskiego.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#IreneuszRaś">W pracach podkomisji dokonaliśmy szeregu zmian i uzgodnień. Osoby, które miały wątpliwości co do pewnych zapisów tej propozycji na ostatnim posiedzeniu podkomisji, która zatwierdziła to sprawozdanie podkomisji, zgodziły się na takie zapisy, że nie budzą już one wątpliwości formalnoprawnych i konstytucyjnych. Bardzo proszę, jeszcze pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZbigniewBabalski">Dziękuję za pouczenie. Proszę mi wierzyć, że staram się czytać wszystko dogłębnie, ale pan zapewne także ma problem, żeby czytać wszystkie materiały, ponieważ nie pracujemy tylko w jednej Komisji. Dobrze byłoby, jeżeli jest podkomisja i proceduje nad tak ważną ustawą, otrzymywać materiały i żeby one docierały do wszystkich posłów. Żebyśmy nie byli zaskakiwani i dostawali 15 minut czasu na zapoznanie się z nimi.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#IreneuszRaś">Biorę sobie te uwagi do serca. Mam nadzieję, że w przypadkach kolejnych nowelizacji ustaw będziemy starać się wszystkim posłom, nie tylko stałej podkomisji, przekazywać informacje. To jest uwaga formalna do sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Czy państwo posłowie mają uwagi do tytułu? Nie widzę zgłoszeń. Przechodzimy do rozpatrywania zmian. W art. 1 zmiana pierwsza. Bardzo proszę o krótką charakterystykę strony rządowej. Poprosiłem pana mecenasa i pana dyrektora o dwa zadania wprowadzenia do każdej zmiany, dla lepszego rozumienia przez posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo strona rządowa popiera poprawkę zgłoszoną w art. 1. Jest to zmiana doprecyzowująca obecne brzmienie art. 2 ust 1. Ma ona charakter redakcyjny niż merytoryczny, więc popieramy tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#IreneuszRaś">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Nie słyszę. Czy ktoś z państwa posłów ma uwagi? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuję zmianę nr 1 w art. 1 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#RafałWosik">W zmianie drugiej chodzi o umożliwienie realizowania przedsięwzięć EURO 2012 przez podmioty inne niż funkcjonujące w oparciu o przepisy niniejszej ustawy. Strona rządowa popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#IreneuszRaś">Czy Biuro Legislacyjne zgłasza uwagi? Nie słyszę. Czy państwo posłowie zgłaszają uwagi? Bardzo proszę pan poseł Tomasz Garbowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszGarbowski">Dotyczy to całego art. 2, czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#IreneuszRaś">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#TomaszGarbowski">Dobrze. Mam jedno pytanie i zasadniczy problem, ponieważ nie wszyscy członkowie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki wzięli pod uwagę, że ten artykuł dotyczy spółki PL.2012 w zakresie koordynowania. Wcześniej był zapis mówiący o nadzorze. W przypadku słowa „nadzór” mieliśmy blokadę, ponieważ kilku ekspertów stwierdziło, że ten zapis jest niekonstytucyjny. Podczas posiedzenia podkomisji, na wniosek jej przewodniczącego, została dokonana zmiana i słowo „nadzór” zostało zastąpione słowem „kontrola”. Dziś nie będę składał poprawek do tego zapisu, ale w drugim czytaniu zgłoszę poprawkę mówiącą nie o „kontroli”, ale o „monitorowaniu”. Bardzo proszę Wysoką Komisję, aby zastanowiła się nad tym tematem. Kilka godzin temu mieliśmy spotkanie z członkami zarządu spółki PL.2012, którzy jednoznacznie stwierdzili, że nie mają aspiracji być organem, który będzie kontrolował poszczególne podmioty wykonujące przedsięwzięcia EURO 2012.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#TomaszGarbowski">Dodatkowo na marginesie mam apel do państwa posłów, że powinniśmy tworzyć dobre prawo. Jeżeli mówimy o kontroli, to powinniśmy wpisać w ustawę zakres uprawnień podmiotowych, kryterium kontroli, zasad postępowania kontrolnego, typów składania zastrzeżeń do ustalanej kontroli, wymogów kwalifikacyjnych kontrolerów, ponieważ jak wpiszemy ogólny zapis o kontroli, to będzie on niejasny i nieczytelny. Dlatego mój apel jest następujący, aby doprecyzować te zapisy, jeżeli nie teraz, to w drugim czytaniu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za te uwagi. Bardzo proszę pan przewodniczący Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#JacekFalfus">W dostępnych nam opiniach jest krytyka związana z faktem poszerzenia działalności i powoływania nowych spółek PL.2012, ponieważ istnieje taki pogląd, że wszystko może być załatwione pod rządami funkcjonującej już ustawy. Nie jest to przeszkoda, aby w inny sposób tę sprawę uregulować, a nie tworzyć dodatkowych i zbędnych zapisów. Jestem za odrzuceniem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#IreneuszRaś">Rozumiem, że to jest wniosek o wykreślenie z tego sprawozdania zmiany nr 2 w całości?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#JacekFalfus">Odrzucenie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#IreneuszRaś">Jakiej poprawki? Przecież w tej chwili nie głosujemy poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#JacekFalfus">Zmiany nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#IreneuszRaś">Poddaję pod głosowanie wniosek pana przewodniczącego Jacka Falfusa. Kto jest za przyjęciem poprawki do sprawozdania?</u>
<u xml:id="u-56.1" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, aby ta poprawka była na piśmie, ponieważ zgodnie z nowym regulaminem, wnioski o poprawki muszą być złożone na piśmie do prezydium przed głosowaniem. Rozumiem, że taka poprawka zostanie w tej chwili przygotowana przez pana przewodniczącego Falfusa, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AdamHofman">W kwestii formalnej, panie przewodniczący. Mieliśmy bardzo długą dyskusję na temat tego, w jaki sposób ten punkt trafił pod obrady podkomisji. Mieliśmy zastrzeżenia, że nie zdążyliśmy zapoznać się z opiniami prawnymi. Zrobił pan przerwę 15-minutową i nie dostarczył wszystkich opinii prawnych, które pojawiły się podczas procedowania w podkomisji. Dostaliśmy tylko jedną opinię prawną.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#AdamHofman">Jeżeli pan chce, abyśmy poprawki zmian zgłaszali na podstawie nowego regulaminu tak jak trzeba, to jeszcze raz ponawiam wniosek o przerwę do jutra, po to abyśmy mogli zapoznać się z opiniami prawnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#IreneuszRaś">Nie poddam pod głosowanie wniosku formalnego, który został już przez Komisję rozstrzygnięty. Traktujmy poważnie posiedzenie Komisji i nie stosujmy jakichś elementów obstrukcyjnych. Rozumiem, że w tej chwili pan poseł Jacek Falfus redaguje na piśmie tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#IreneuszRaś">Czy wszyscy posłowie są gotowi do głosowania tej poprawki? Stwierdzam, że tak. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku pana posła Jacka Falfusa o wykreślenie zmiany nr 2?</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja odrzuca wniosek przy 7 głosach za, 16 przeciw oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#IreneuszRaś">Czy są jeszcze uwagi do zmiany nr 2? Nie słyszę. Kto z państwa jest za przyjęciem zmiany nr 2 według proponowanego zapisu w sprawozdaniu podkomisji?</u>
<u xml:id="u-58.4" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 2 przy 16 głosach za, 7 przeciw oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-58.5" who="#IreneuszRaś">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 3 sprawozdania. Bardzo proszę, pana dyrektora.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo zmiana nr 3 jest konsekwencją zmiany nr 2 i polega na zamianie Chorzowa na województwo śląskie. Rząd popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#IreneuszRaś">Tutaj nie spodziewam się wniosku formalnego pana przewodniczącego Jacka Falfusa. A jednak, bardzo proszę pan poseł Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#JacekFalfus">Jestem zdania, że ten zapis jest w ogóle niepotrzebny, tak jak wiele innych, ponieważ jak już mówiłem można korzystać z ustawy o EURO 2012 bez tego zapisu. Może nastąpić porozumienie pomiędzy marszałkiem, wojewodą i oczywiście prezydentem i mogą funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-61.1" who="#JacekFalfus">Psujemy prawo, ponieważ wprowadzamy takie zapisy, które są na życzenie jednego przypadku. Jestem z Chorzowa i chcę, aby to wszystko się ułożyło. Nie możemy zmieniać prawa tylko dlatego, że marszałek, wojewoda i prezydent uchylają się od możliwości porozumienia w tej sprawie. Dlaczego tak ma być? Nie na tym polega tworzenie dobrego prawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#IreneuszRaś">Czy jest jakiś wniosek formalny, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#JacekFalfus">Jest wniosek formalny o wykreślenie zmiany nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#IreneuszRaś">Rozumiem, że tej chwili przygotowuje pan poprawkę na piśmie. Czekam na nią, ale poddaję pod głosowanie. Bardzo proszę jeszcze pan poseł Adam Hofman.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#AdamHofman">Proszę o odpowiedź na pytanie, czy na podstawie obecnych przepisów nie może dojść do porozumienia między podmiotami, które zostały wymienione. Jeżeli może dojść na podstawie obecnych przepisów, to dlaczego taka zmiana zostaje wprowadzana.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę pana dyrektora o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to jest to przedłożenie poselskie. Zmiana podyktowana była potrzebą zgłoszoną przez przedstawicieli samorządu województwa śląskiego. Rząd poparł ideę i do tego pozytywnie się ustosunkował. Trudno mi powiedzieć na temat szczegółów porozumień między wojewodą śląskim a innymi podmiotami.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#AdamHofman">Przepraszam, ale to nie jest odpowiedź na moje pytanie. Jest ono jasne i bardzo proste, czy na podstawie obecnych przepisów może dojść do takiego porozumienia?</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#IreneuszRaś">Zmiany te, które są odczytywane wynikają z doświadczeń, jakie mamy po niecałych dwóch latach funkcjonowania specustawy o EURO. Z drugiej strony analizuje się wnioski miast, czy w tym wypadku województwa śląskiego, które wzięło odpowiedzialność za przygotowanie jednej z aren i nie tylko do EURO 2012. Wydaje się, że dla dobrego funkcjonowania przygotowań do EURO w tym miejscu ten zapis jest konieczny i realizujemy wniosek województwa śląskiego. Bardzo proszę pana przewodniczącego podkomisji o udzielenie dodatkowej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#AndrzejBiernat">Zmiana nr 3 i 4 jest konsekwencją zmiany nr 2, który zmienia podmiot organizujący EURO 2012 w województwie śląskim. Tam podmiotem nie jest już miasto Chorzów, tylko województwo śląskie. Dlatego musi być zapis, kto organizuje mistrzostwa w tym rejonie i kto to wszystko koordynuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#AdamHofman">Czy mogę doprecyzować, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę doprecyzować, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#AdamHofman">Zwracam się zarówno do pana przewodniczącego podkomisji, jak również pana przewodniczącego Komisji. Wydaje mi się, że komisje sejmowe oraz parlament powinien pilnować prawa, a nie psuć. Wydaje mi się, że jeżeli nie może dojść do porozumienia, a przepisy to umożliwiają, nie może dojść z przyczyn personalnych, to powinno się zmienić, a jest to w gestii i możliwości Platformy Obywatelskie, osobę a nie prawo. Nie można układać prawa pod osobę.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#AdamHofman">Panie przewodniczący postuluję, aby zachowano troszkę umiaru. Jeżeli odpowiada przewodniczący podkomisji, to niech odpowiada kompleksowo, ponieważ nasze pytania są dość precyzyjne. Nie dotyczą poszczególnych punktów tylko całości zmian związanych z aglomeracją śląską. Nadal nie otrzymałem odpowiedzi na pytanie, czy na podstawie obecnych przepisów mogłoby dojść do porozumienia. Mógłby pan przewodniczący odpowiedzieć. Mówię do przewodniczącego podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan przewodniczący Andrzej Biernat</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#AndrzejBiernat">Jeszcze raz powtarzam. Jakby mogło dojść, to doszłoby do tego porozumienia, ale skoro nie może dojść na podstawie starych przepisów, to musimy ustalić taki przepis, żeby to porozumienie powstało.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#AdamHofman">Ale nie może, ponieważ przepisy to wykluczają, czy nie może dlatego, że panowie się nie mogą porozumieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#AndrzejBiernat">Ta zmiana nie dotyczy w ogóle personaliów, tylko zmiany organizatora. Nie chodzi o to, czy na czele tego przedsięwzięcia będzie stał pan X czy Y. Chodzi o to, że zmienia się cały podmiot. Nie miasto Chorzów jest organizatorem, tylko województwo śląskie. Nie widzę powodu do drążenia tego tematu.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#IreneuszRaś">Myślę, że pan poseł Adam Hofman nie rozumie, że wstępnie miasto Chorzów aplikowało o to, żeby organizować EURO 2012, ale w praktyce wiemy z naszych wizytacji, że zmieniła się instytucja organizująca. W związku z tym, że miasto nie jest w stanie podołać wszystkim wymogom, które muszą być spełnione, żeby Chorzów był organizatorem EURO 2012, to województwo w praktyce wzięło odpowiedzialność za przygotowanie się Śląska do przyjęcia tego turnieju. Jest to oczywista zmiana.</u>
<u xml:id="u-78.1" who="#IreneuszRaś">Poddam pod głosowanie wniosek. Bardzo proszę jeszcze pan poseł Tomasz Garbowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#TomaszGarbowski">Panie przewodniczący, proszę nie wprowadzać państwa posłów w błąd. Chorzów nie jest właścicielem stadionu śląskiego i dlatego ta zmiana jest związana z tym, że województwo śląskie ma w swojej gestii ten stadion. A to, czy Chorzów jest w stanie udźwignąć EURO 2012, to inne zagadnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#IreneuszRaś">Według mnie opinia pana posła jest zbieżna z intencją, którą chciałem przedstawić Komisji. Przystępujemy do głosowania wniosku pana posła Jacka Falfusa. Kto jest za przyjęciem wniosku, aby wykreślić zmianę nr 3?</u>
<u xml:id="u-80.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja odrzuca wniosek przy 8 głosach za, 15 przeciw oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-80.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do głosowania zmiany nr 3. Kto z państwa jest za przyjęciem zmiany nr 3?</u>
<u xml:id="u-80.3" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 3 przy 14 głosach za, 8 przeciw oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-80.4" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do omawiania zmiany nr 4. Bardzo proszę pana dyrektora o krótką charakterystykę, a potem o odniesienie się pana przewodniczącego podkomisji pana posła Andrzeja Biernata. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#RafałWosik">Pranie przewodniczący, zmiana nr 4 jest konsekwencją zmian nr 2 i 3. Chodzi o sprecyzowanie, kto powołuje członków rady nadzorczej spółki powołanej przez województwo śląskie. Rząd popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#IreneuszRaś">Czy są uwagi Biura Legislacyjnego? Nie słyszę. Czy są uwagi państwa posłów? Jest uwaga pana posła Tomasza Garbowskiego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#TomaszGarbowski">Poszerzając zakres mojej wypowiedzi w stosunku do zmiany nr 4, która mówi o radach nadzorczych, mam pytanie do pana ministra. Chodzi mi o spółkę PL.2012. Jak dobrze wiemy, gwarancje UEFA dał rząd i samorząd, czyli mamy dwa podmioty. Czy pan minister, przy okazji nowelizacji tej ustawy, nie przewiduje takiej możliwości, aby jeśli chodzi o skład rady nadzorczej spółki koordynującej, a jest jedna i będzie jedna PL.2012, dodać zapis mówiący o tym, że dwóch przedstawicieli w składzie rady nadzorczej posiadają miasta gospodarze oraz województwo śląskie. Oczywiście w drodze wyłonienia przez te podmioty.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#TomaszGarbowski">Czy to nie pozwoli dać sygnał naszym przyjaciołom samorządom, że potrafimy z nimi współpracować i że koordynacje oraz nadzór powierzamy jednej spółce, ale z drugiej strony dobrze, żeby pojawiły się dwie osoby w radzie nadzorczej. Oczywiście z pakietem kontrolnym, ponieważ trzy osoby miał wtedy rząd. Czy pan minister nie przewiduje takiej możliwości?</u>
<u xml:id="u-83.2" who="#TomaszGarbowski">Minister sportu i turystyki Mirosław Drzewiecki:</u>
<u xml:id="u-83.3" who="#TomaszGarbowski">Nie przewiduję. A dlaczego, nie? Ponieważ nie mogą sami siebie kontrolować. Ani Chorzów, ani nikt inny nie ma prawa mieć tam reprezentanta.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję panu ministrowi. Wobec braku zgłoszeń sprzeciwu do zmiany nr 4 stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 4 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-84.1" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, zmiana nr 5 polega na doprecyzowaniu art. 11 ust 3 i 4 w ten sposób, że o przyszłości spółek celowych powoływanych przez miasta gospodarzy oraz województwo śląskie, będą decydowały te spółki. Jeżeli miasto bądź województwo śląskie powierzy spółce celowej powołanej przez ten podmiot zarządzanie obiektami sportowymi, to wtedy tej spółki ceowej się nie rozwiązuje. Rząd popiera tę zmianę.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję, nie słyszę uwag ze strony pana przewodniczącego podkomisji oraz Biura Legislacyjnego. Czy są uwagi pań i panów posłów? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjęła zmianę nr 5 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-86.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 6 jest konsekwencją przyjęcia rozwiązania, że ustawodawca wprowadza pojęcie „kontroli” zamiast pojęcia „nadzoru”. Konsekwencją jest doprecyzowanie dalszych przepisów w art. 13. Rząd jest za tą zmianą.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że uwaga pana posła Tomasza Garbowskiego dotyczy także tego i przy drugim czytaniu będzie chciał forsować inne zapisy.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#IreneuszRaś">Powiem tak, że zmiana z „nadzoru” na „kontrolę” była efektem wypracowanego kompromisu i uważam dobrego kompromisu, którego zmieniać nie powinniśmy. Nie ma takich okoliczności, które mogłyby sugerować nam tę zmianę. Bardzo proszę, pan poseł Tomasz Garbowski chciał zabrać głos w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#TomaszGarbowski">W związku z tym, że na sali obecny jest prezes Marcin Herra, mam pytanie. Kilka godzin temu stwierdził pan, że spółka nie ma aspiracji kontrolnych. Cytuję pana słowa i możemy sprawdzić w protokole.</u>
<u xml:id="u-89.1" who="#TomaszGarbowski">Jak pan wykona to zadanie mówiące o tym, cytuję: „kontrola stanu przygotowań do finałowego turnieju Mistrzostw Europy. Wykonania zadań przez podmioty, którym powierzono przygotowanie lub wykonanie przedsięwzięć EURO 2012”. Tych podmiotów jest bardzo wiele. Jak pan zamierza to wykonać, gdy przyjmiemy tę ustawę i przejdzie ona drogę legislacyjną, normę ustawową? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, panie prezesie o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MarcinHerra">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałbym sprecyzować to, co powiedziałem podczas posiedzenia podkomisji. Powiedziałem, że spółka PL.2012 na pewno nie będzie zastępowała Najwyższej Izby Kontroli, ponieważ do NIK należy kontrolowanie, sprawdzanie i nadzór w zakresie wszystkich instytucji państwowych i świetnie to realizuje. Podkreśliłem to, że ramach działalności spółki PL.2012 są funkcje koordynujące, zarządcze oraz kontrolne.</u>
<u xml:id="u-91.1" who="#MarcinHerra">W ramach zapisów tej ustawy doprecyzowujemy zakres działań kontrolnych. Żeby realizować działania kontrolne, to trzeba mieć pełen dostęp do informacji i przekazywane informacje od wszystkich instytucji. Dziś spółka PL.2012 realizuje to codziennie, a teraz doprecyzowujemy w ustawie po to, żeby instytucjonalnie można było współdziałać. PL.2012 jest w pełni przygotowana do współpracy ze wszystkimi podmiotami, z którymi dziś pracuje zarówno samorządowymi jak również centralnymi, żeby działania zarządcze i kontrolne przeprowadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zmiany nr 6? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 6 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-92.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Bardzo proszę panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 7 jest zmianą redakcyjną. Polega na zmianie tytułu rozdziału w wyniku zastąpienia słowa „nadzór” słowem „kontrola”. Rząd jest za tą poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący podkomisji nie zgłasza uwag, Biuro Legislacyjne także. Czy mają państwo uwagi do zmiany nr 7? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-94.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 7 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-94.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8. Bardzo proszę panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 8 jest także konsekwencją wprowadzenia instytucji, czy instrumentu kontroli, a także wprowadzenia rozwiązania, iż spółki celowe utworzone przez miasta gospodarzy bądź też samorząd województwa śląskiego mogą działać w imieniu i na rzecz miast, jak również w swoim imieniu i na rzecz własną. Rząd popiera tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej kwestii? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 8 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-96.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9. Bardzo proszę panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 9 jest to zmiana doprecyzowująca. Chodzi o doprecyzowanie, na czym polega powierzenie spółce zadań w wyniku umowy zawartej przez podmiot, który powołuje tę spółkę. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo panu dyrektorowi. Uwag legislacyjnych nie słyszę. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 9 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-98.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 10 polega na określeniu działań doprecyzowujących charakter działalności spółki, która nadzoruje i kontroluje przedsięwzięcia EURO. Doprecyzowaniu, na czym polega umowa powierzająca tej spółce realizowanie przez nią zadań. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#IreneuszRaś">Nie słyszę uwag z Biura Legislacyjnego. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-100.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 10 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-100.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 11 polega na doprecyzowaniu wartości kwoty, o której mowa w art. 20 czyli, że jest to kwota 500.000 zł bez podatku od towarów i usług. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Czy ktoś z państwa ma pytania do tej zmiany? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-102.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 11 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-102.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 12. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisja. Zmiana nr 12 polega na doprecyzowaniu kwestii doręczenia decyzji przez organ odwoławczy, o którym mowa w art. 24. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#IreneuszRaś">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag. Czy są pytania do zmiany nr 12? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-104.1" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 12 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-104.2" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 13. Bardzo proszę, panie dyrektorze o krótkie wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#RafałWosik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Zmiana nr 13 umożliwi spółkom celowym utworzonym przez miasta gospodarzy oraz samorząd województwa śląskiego nabywanie nieruchomości zarówno na rzecz podmiotów, które utworzyły te spółki, jak również na rzecz tych spółek. Rząd jest za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#IreneuszRaś">Biuro Legislacyjne nie ma uwag. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Bardzo proszę pan przewodniczący Jacek Falfus.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#JacekFalfus">Chciałbym zapytać, jak to będzie możliwe, jeżeli przyjmiemy ten zapis skoro na przykład Warszawa rozstrzygnęła sprawy zarządzania nieruchomościami gruntowymi pod Stadion Narodowy.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#JacekFalfus">Pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy w tym przypadku jest możliwe przekazanie już pewnego rozstrzygnięcia, które odbyło się drogą konkursu, gdzie pan Michał Borowski w porozumieniu z ministrem dokonali wyboru zarządcy gruntów Skarbu Państwa? Jak teraz będzie możliwe anulowanie tego rozstrzygnięcia drogą konkursu i przekazanie spółce, która w tym momencie powstanie? Jaka będzie sytuacja? Czy zapisy nowelizowanej ustawy mogą dyskwalifikować przedsięwzięcia, które miały miejsce i stwarzają stan prawny odmienny, który chce wprowadzić ta ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#IreneuszRaś">Bardzo proszę, pan minister odpowie na to pytanie panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-108.1" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Mirosław Drzewiecki:</u>
<u xml:id="u-108.2" who="#IreneuszRaś">Fakty są odmienne od tego, co pan powiedział. Miasto nie jest właścicielem gruntów, tylko Skarb Państwa i nic nie zostało rozstrzygnięte, jeżeli chodzi o zarządzanie tymi gruntami. Jedyna sprawa, która jest rozstrzygnięta to, że jest inwestor zastępczy w postaci Narodowego Centrum Sportu i występuje tylko i wyłącznie w roli inwestora zastępczego. Koniec i kropka.</u>
<u xml:id="u-108.3" who="#IreneuszRaś">Dziękuję bardzo. Czy pan przewodniczący składa jakiś wniosek? Nie słyszę. Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś wątpliwości co do zapisów zmiany nr 13? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-108.4" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje zmianę nr 13 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-108.5" who="#IreneuszRaś">Przestępujemy do rozpatrzenia art. 2. Czy ktoś ma uwagi do art. 2? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-108.6" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje art. 2 jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-108.7" who="#IreneuszRaś">Przystępujemy do głosowania nad całością sprawozdania podkomisji. Kto z państwa jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji?</u>
<u xml:id="u-108.8" who="#IreneuszRaś">Stwierdzam, że Komisja przyjmuje sprawozdanie przy 17 głosach za, 3 przeciw oraz 5 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-108.9" who="#IreneuszRaś">Pozostaje mi wyznaczyć posła sprawozdawcę na posiedzenie Sejmu. Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Andrzej Biernat. Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Czy jest sprzeciw z pana strony, panie przewodniczący? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-108.10" who="#IreneuszRaś">W związku z tym prosimy Urząd Komitetu Integracji Europejskiej o opinię do poniedziałku. Przechodzimy do spraw bieżących. Bardzo proszę, pan minister Mirosław Drzewiecki.</u>
<u xml:id="u-108.11" who="#IreneuszRaś">Minister sportu i turystyki Mirosław Drzewiecki:</u>
<u xml:id="u-108.12" who="#IreneuszRaś">Chcę podziękować panu przewodniczącemu i wszystkim państwu za to, że udało się to dziś załatwić. Myślę, że będzie to z korzyścią dla dobrej pracy miast. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-108.13" who="#IreneuszRaś">Wszystkim państwu dziękuję. Podziękowania dla pań i panów posłów oraz Biura Legislacyjnego. Kończymy w dobrej atmosferze. Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>