text_structure.xml 23.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś uwagi do porządku dzisiejszego posiedzenia? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam bardzo serdecznie pana dyrektora Zdzisława Żydaka oraz pozostałych przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, a także wszystkich pozostałych gości uczestniczących w posiedzeniu Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do realizacji pkt 1 porządku obrad, czyli pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo spółdzielcze, ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych oraz ustawy o biegłych rewidentach i ich samorządzie (druk nr 2510).</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zanim oddam głos panu posłowi Grzegorzowi Tobiszowskiemu, który przedstawi uzasadnienie projektu ustawy, chcę zwrócić się w imieniu wszystkich moich kolegów i koleżanek państwa posłów z prośbą, żeby państwo posłowie i pan senator przedstawiali uzasadnienie projektów ustaw w sposób zwięzły. Wyprzedzając poniekąd bieg zdarzeń, chcę poinformować, że zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami, zamierzamy powołać komisję nadzwyczajną do rozpatrzenia tych trzech projektów ustaw. Ta nadzwyczajna podkomisja rozpatrzy szczegółowo te projekty ustaw i przygotuje sprawozdanie, które będzie zgodne z ustawą matką. Merytoryczna praca nad tymi projektami ustaw odbędzie się w podkomisji. Bardzo proszę, pan poseł Grzegorz Tobiszowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, założenia projektu ustawy przygotowanego przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, który mam okazję państwu prezentować, są następujące. W projekcie ustawy chodzi o przywrócenie przekształceń wedle zasad, które…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Panie pośle, jeżeli mogę, to przerwę panu, bo jedna sprawa musi znaleźć się w protokole. Ponieważ projekt ustawy przygotowany przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość został zgłoszony w trybie art. 152b, rozpatrywanie projektu ustawy musi odbywać się na osobnym posiedzeniu Komisji. W związku z tym chcę, żeby poseł reprezentujący Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość w pierwszej kolejności wygłosił stosowną formułę, że wycofujecie państwo wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzTobiszowski">Tak,…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">W posiedzeniu uczestniczy pan przewodniczący Adamczyk, więc może poproszę go o wygłoszenie tej formuły.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, szanowni państwo, myślę, że poseł Tobiszowski mógłby wygłosić tę formułę, ale skoro mnie przypadła ta rola, to chcę poinformować, że przewodniczący Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość wniósł do przewodniczącego Komisji Infrastruktury prośbę, aby odstąpić od rozpatrywania projektu ustawy zgłoszonego przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość w trybie art. 152 i rozpatrywać ten projekt ustawy w zwykłym trybie wraz z pozostałymi projektami ustaw. Proszę pana przewodniczącego o przychylenie się do prośby zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Znałem intencje pana przewodniczącego, dlatego zrobiłem to już wcześniej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AndrzejAdamczyk">Bardzo dziękuję. Wiedzieliśmy o tym od kilku dni. Dziękujemy panu przewodniczącemu za to bardzo serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzTobiszowski">W naszym projekcie ustawy zawarte są trzy, czy może nawet cztery bardzo ważne sprawy. Pierwsza sprawa została zasadzie rozwiązana w trakcie dzisiejszego głosowania. Powiem tylko, że chodziło o przewrócenie przekształcenia z mocy ustawy. Polemizowaliśmy w tej sprawie z tym, co zawarte było w rządowym projekcie ustawy. Uznaliśmy, że przekształcenia powinny następować z mocy ustawy, co nie pociąga za sobą dodatkowych opłat. Staliśmy na stanowisku, że wzrosną opłaty za to, że spółdzielca stanie się właścicielem, jeżeli decyzja będzie podejmowana na walnym zgromadzeniu spółdzielców. To była podstawowa sprawa w tym projekcie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzTobiszowski">Druga kwestia, która naszym zdaniem jest bardzo istotna, bo jest niejako drugim krokiem dla spółdzielczości w ogóle, a nie tylko spółdzielczości mieszkaniowej, dotyczy kontroli. Chcę na to zwrócić szczególnie uwagę, ponieważ w kontekście funkcjonowania ustawy z 2007 r. dzięki analizom sporządzonym już po wejściu w życie ustawy a także materiałom zgromadzonym przed jej uchwaleniem możemy zaobserwować, że de facto jednostki samorządu terytorialnego wszystkich szczebli, jeżeli chodzi o środki publiczne z budżetu państwa, są kontrolowane przez niezależne instytucje kontrolne. Są regionalne izby obrachunkowe oraz Najwyższa Izba Kontroli. Jeżeli jednak chodzi o spółdzielczość, to mamy do czynienia z kontrolą, która ma charakter de facto kontroli wewnętrznej. Można polemizować, jak ta kontrola powinna się nazywać, ale chodzi o to, że osoby przeprowadzające lustrację są rekrutowane spośród osób, które mogą zarządzać spółdzielniami. Uważamy, że tutaj powinna być rozdzielność. Osoby zarządzające powinny posiadać umiejętności z zakresu zarządzania, ponieważ spółdzielnie działają obecnie na wolnym rynku, na którym nierzadko konkurują z podmiotami życia gospodarczego sensu stricto. Uważamy dlatego, że te osoby powinny znać się na zarządzaniu. Naszym zdaniem zupełnie inna niezależna grupa zawodowa, która powinna być do tego bardzo dobrze przygotowana, powinna zajmować się kontrolowaniem, czyli w nomenklaturze spółdzielczej lustracją. W naszym projekcie ustawy zaproponowaliśmy powołanie do życia nowej grupy zawodowej lustratorów, którzy będą posiadali uprawnienia zdobywane w wyniku egzaminu państwowego i tak jak radcy prawni, biegli rewidenci czy adwokaci, będą wpisywani na listę krajową.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#GrzegorzTobiszowski">Proponujemy również, żeby biegli rewidenci otrzymali uprawnienia lustratorów. Chcemy, żeby biegli rewidenci mogli przeprowadzać lustracje. Chodzi nam również o to, żeby osoba, która pełni funkcję członka zarządu lub prezesa zarządu spółdzielni, nie mogła pełnić funkcji lustratora. Zaproponowaliśmy okres przejściowy. Chodzi o to, żeby w czasie, w którym będzie tworzona ta nowa grupa zawodowa, członkowie zarządu i prezesi zarządu mogli zadecydować, czy chcą pozostać w zarządach spółdzielni, czy chcą pełnić funkcje lustratorów. To jest drugie bardzo ważne założenie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#GrzegorzTobiszowski">Po trzecie, proponujemy zdemokratyzowanie wyborów do rad nadzorczych. Nie będę mówić o szczegółach. Chodzi o powołanie komisji wyborczej i komitetu wyborczego. Chcemy, żeby ci członkowie spółdzielni, którzy chcą kandydować do rady nadzorczej, zwłaszcza dużych spółdzielni, mogli przeprowadzić kampanię niezależnie od zarządu. Zdajemy sobie sprawę, że dzisiaj jest to utrudnione. Można powiedzieć, że dzięki temu spółdzielnie będą bardziej demokratyczne. Są z tym związane przepisy dotyczące dostępu do dokumentów rady nadzorczej oraz przepisy określające relacje między walnym zgromadzeniem członków a prezesem spółdzielni w przypadku nieotrzymania przez prezesa spółdzielni pokwitowania. Uważamy, że w takim przypadku prezes nie powinien dalej pełnić funkcji kierowniczych i nie powinien mieć prawa do kandydowania na następną kadencję.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#GrzegorzTobiszowski">Tak przedstawiają się te podstawowe założenia projektu ustawy, który został przygotowany przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Pan przewodniczący Piechociński, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszPiechociński">Szanowni państwo, ponieważ jesteśmy po przeprowadzeniu interesującej dyskusji nad projektem ustawy zawartym w druku nr 2573 i przyjęliśmy deklarację, że wszystkie proponowane przez wnioskodawców projekty ustaw będą rozpatrywane przez podkomisję nadzwyczajną, proponuję, żeby skierować ten projekt ustawy do podkomisji nadzwyczajnej, którą dzisiaj powołamy, w celu rozpatrzenia. Uważam, że nie należy przeprowadzać dyskusji nad każdym z tym projektów ustaw indywidualnie i że należy zakończyć pierwsze czytanie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Nie słyszę innych wniosków. Rozumiem, że Komisja zaakceptowała tę propozycję. Stosowną uchwałę podejmiemy, kończąc posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego, czyli pierwszego czytania poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk nr 2487). Proszę pana posła Andrzeja Kanię o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejKania">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, projekt ustawy zgłoszony przez Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska stanowi wykonanie obowiązku dostosowania prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 lipca 2009 roku. Mając na uwadze konieczność wykonania tego wyroku i kierując się brzmieniem tego wyroku, proponujemy zmiany w przepisach ustawy zakwestionowanych przez Trybunał Konstytucyjny. Uznajemy również za celowe i uzasadnione doprecyzowanie treści budzących wątpliwości przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a mianowicie art. 8³ regulującego kwestie związane z walnym zgromadzeniem, a także art. 48 określającego krąg osób uprawnionych do nabycia własności spółdzielczego lokalu mieszkalnego, który przed przejęciem przez spółdzielnię był mieszkaniem przedsiębiorstwa państwowego, państwowej osoby prawnej lub państwowej jednostki organizacyjnej. To są główne założenia poselskiego projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Wiesław Szczepański, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiesławSzczepański">Zgodnie z sugestią pana przewodniczącego Janusza Piechocińskiego proponuję, żeby ten projekt ustawy skierować do podkomisji nadzwyczajnej i żeby zakończyć pierwsze czytanie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są jakieś inne wnioski? Nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja zaakceptowała wniosek zgłoszony przez pana przewodniczącego Wiesława Szczepańskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do pkt 3 porządku dziennego, czyli pierwszego czytania senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (druk nr 2544). Poproszę pana senatora Bogdana Paszkowskiego o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy. …Pan senator nie jest obecny? Mówiąc szczerze, nie wiem, co Komisja może zrobić jeżeli w posiedzeniu Komisji nie uczestniczy przedstawiciel wnioskodawcy. Pani mecenas, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MariaIwaszkiewicz">Ponieważ nie ma przedstawiciela wnioskodawcy, pierwsze czytanie projektu ustawy nie może się odbyć. Gdyby wnioskodawca przewidział taką sytuację i wcześniej wyznaczył kogoś, kto w jego imieniu przedstawi uzasadnienie projektu ustawy, to byłoby to możliwe, ale nie wyznaczył nikogo, więc jest to niemożliwe. Komisja może spróbować ustalić, czy przypadkiem pan senator nie jest już w drodze na posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WiesławSzczepański">Panie przewodniczący, chciałbym ewentualnie zgłosić wniosek formalny. Ponieważ w dniu dzisiejszym zaplanowane jest jeszcze jedno posiedzenie Komisji, można będzie rozszerzyć porządek obrad tego posiedzenia i zaprosić do udziału w nim przedstawiciela wnioskodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie odbyliśmy pierwszego czytania. Szanowni państwo, ponieważ tempo i tak jest bardzo dobre, proponuję zarządzić pięciominutową przerwę. W trakcie przerwy postaramy się znaleźć pana senatora. Nie powinno to być trudne, bo Senat tak, jak Sejm, obraduje dzisiaj. Tak chyba będzie najlepiej. Zarządzam pięciominutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Nie jesteśmy, niestety, w stanie zlokalizować pana senatora, ponieważ nie odbiera telefonu komórkowego. Proponuję w związku z tym, żeby w przypadku jeżeli uda nam się skontaktować z panem senatorem, zwołać posiedzenie Komisji po wspólnym posiedzeniu Komisji z Komisją Finansów Publicznych zaplanowanym na godzinę 15.00. Stosowną informację otrzymacie państwo w postaci sms wysłanego na telefon komórkowy. Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy przeprowadzilibyśmy rzecz jasna samodzielnie bez udziału Komisji Finansów Publicznych pod warunkiem, że pan senator znajdzie się do tego czasu, bo na razie nie jesteśmy w stanie go zlokalizować.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji został zgłoszony wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia projektów ustaw zawartych w drukach nr 2487 i 2510. Jeżeli chodzi o projekt ustawy zawarty w druku nr 2573, to taki wniosek został zgłoszony na poprzednim posiedzeniu Komisji. Na podstawie art. 40 ust. 4 regulaminu Sejmu, który mówi, że w przypadku skierowanych do komisji projektów połączonych tematycznie i rozpatrywanych w tym samym postępowaniu komisja może podjąć uchwałę o ich wspólnym rozpatrzeniu i że komisja sporządza wspólne sprawozdanie o tych projektach, zgłaszam wniosek o podjęcie takiej uchwały. Chodzi o to, żeby podkomisja rozpatrzyła te trzy projekty ustaw. Decyzję w sprawie senackiego projektu ustawy podejmiemy na następnym posiedzeniu Komisji, jeżeli uda nam się zlokalizować pana senatora.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Kto z państwa posłów jest za podjęciem stosownej uchwały? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie podjęła uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Zgłaszam wniosek o powołanie siedmioosobowej podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tych projektów ustaw. Jest propozycja, żeby z ramienia Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość w skład podkomisji wszedł pan poseł Zbonikowski i pan poseł Adamczyk, z ramienia Klubu Poselskiego Lewica – pan przewodniczący Szczepański, z ramienia Klubu Poselskiego Polskie Stronnictwo Ludowe – pan poseł Racki, z ramieniu Klubu Parlamentarnego Platforma Obywatelska – panowie posłowie Kopeć, Kania i Huskowski. Rozumiem, że jest pełna zgoda na przyjęcie tej propozycji. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja powołała podkomisję w zaproponowanym przeze mnie składzie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Tym samym zakończyliśmy posiedzenie Komisji. …Proszę? …Może zarządzimy przerwę i będziemy kontynuować posiedzenie po przerwie? …Nie, lepiej będzie zakończyć to posiedzenie. Poproszę członków podkomisji o podejście do Prezydium Komisji w celu dokonania wyboru prezydium podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Witam wszystkich. Przechodzimy do pierwszego czytania senackiego projektu ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zawartego w druku nr 2544. Poproszę pana senatora Bohdana Paszkowskiego o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy. Bardzo proszę, panie senatorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BohdanPaszkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Projekt ustawy stanowi próbę wykonania obowiązku dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 21 grudnia 2005 r. Zwracam uwagę, że Trybunał Konstytucyjny orzekał w sprawie przepisu, który już został zmieniony, co oznacza, że nie jest to brzmienie obowiązujące. Przypomnę tylko, że Trybunał Konstytucyjny uznał, że ta odrębna zasada stosowana w prawie spółdzielczym, że jeżeli w wyniku podziału nieruchomości wyodrębnia się lokal spółdzielczy na rzecz, powiedzmy, osoby fizycznej, choć nie tylko, to zabezpieczenie hipoteczne w stosunku do tej osoby wygasa. Stanowi to odstępstwo od ogólnej zasady Kodeksu cywilnego, która mówi, że niezależnie od zmian własnościowych hipoteka obciąża nieruchomość. W prawie spółdzielczym odstąpiono od tej zasady w przypadku ustanawiania odrębnej własności lokali. Trybunał Konstytucyjny rozpatrywał ten przepis ustawy – Prawo spółdzielcze z punktu widzenia ochrony praw wierzyciela. Trybunał Konstytucyjny uznał, że ta ochrona jest niewystarczająca, ponieważ nie istnieje alternatywna forma zabezpieczenia na danej nieruchomości. Jak już mówiłem, przepisy w tym zakresie uległy zmianie, ale w naszej ocenie obecne brzmienie art. 44 nie w pełni realizuje to, co Trybunał Konstytucyjny wyraził w swoim orzeczeniu oraz w uzasadnieniu do tego orzeczenia. Mówiąc w bardzo dużym skrócie, w związku z tym proponujemy, żeby art. 44 uzupełnić o kilka przepisów. Chcemy wprowadzić zasadę, że w przypadku, kiedy wartość pozostałej nieruchomości po podziale nieruchomości i ustanowieniu odrębnej własności lokalu nie zapewnia wierzycielowi hipotecznemu dostatecznego zabezpieczenia, wierzyciel może żądać od spółdzielni ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia. To jest pierwsza zasada, która odnosi się do nieruchomości obciążonej hipoteką, która została ustanowiona w związku z zaciągnięciem kredytu na pokrycie kosztów jej budowy.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#BohdanPaszkowski">Podejmujemy również próbę zmiany brzmienia ust. 2¹, który odnosi się do ustanawiania odrębnej własności w nieruchomości, która również jest obciążona hipoteką, ale ustanowioną nie w związku z zaciągnięciem kredytu na pokrycie kosztów jej budowy lecz innej nieruchomości. Chcemy wprowadzić taką zasadę, że jeżeli w przypadku ustanowienia odrębnej własności lokalu nieruchomość nie zabezpiecza w pełni wierzytelności, to wierzyciel ma prawo żądać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#BohdanPaszkowski">Przy ustanawianiu tych dodatkowych zabezpieczeń pamiętamy o tym, że jest art. 6 ust. 4 i 5 ustawy – Prawo spółdzielcze, który mówi, że członkowie spółdzielni muszą wyrazić zgodę na zabezpieczenie kredytu zaciąganego przez spółdzielnię. W związku z tymi specyficznymi relacjami zachodzącymi pomiędzy dłużnikiem-spółdzielnią a wierzycielem w przypadku, kiedy hipoteka została ustanowiona już wcześniej i dokonuje się dodatkowego zabezpieczenia, proponujemy – taki był zresztą wniosek komisji rewizyjnej związku spółdzielców – żeby tej zasady mówiącej, że spółdzielcy powinni wyrazić zgodę na ustanowienie dodatkowego zabezpieczenia, nie stosować, bo ze zrozumiałych względów mogłyby pojawiać się problemy z uzyskaniem takiej zgody. Podkreślam, że chodzi tutaj o zabezpieczenie już istniejącej wierzytelności.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#BohdanPaszkowski">Chcemy uregulować jeszcze jedną sprawę. Proszę zwrócić uwagę na to, że art. 44 mówi tylko o kredytach, podczas gdy mogą pojawić się inne wierzytelności zabezpieczone hipoteką. W związku z tym proponujemy, żeby przepisy dotyczące ustanawiania odrębnej własności lokali w nieruchomościach stanowiących własność spółdzielni mieszkaniowych odnosiły się również do wszystkich innych wierzytelności, a nie tylko tych w formie zaciągniętego kredytu.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#BohdanPaszkowski">To w zasadzie jest istota naszych propozycji. Jest jeszcze nowe brzmienie ust. 4, ale jest to zmiana o charakterze redakcyjnym, bo proponujemy dodać wcześniej kilka nowych ustępów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję panu senatorowi. Pan przewodniczący Andrzej Adamczyk, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie senatorze, szanowni państwo, proponuję, żeby, jak stało się w przypadku pozostałych projektów ustaw dotyczących nowelizacji ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, odbyć szczegółową debatę nad projektem ustawy na najbliższym posiedzeniu podkomisji. Myślę, że na przedstawieniu uzasadnienia przez pana posła, przepraszam, pana senatora można zakończyć pierwsze czytanie projektu ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Nie słyszę sprzeciwu pod adresem tego wniosku. Rozumiem, że Komisja akceptuje tę propozycję. Oznacza to, że kierujemy projekt ustawy zawarty w druku nr 2544 do podkomisji nadzwyczajnej z taką intencją, żeby podkomisja nadzwyczajna przygotowała łączne sprawozdanie o tych wszystkich projektach ustaw. Nie słyszę innych wniosków. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>