text_structure.xml 26.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam serdecznie zaproszonych gości. Rząd na dzisiejszym posiedzeniu jest reprezentowany przez pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza. Serdecznie witamy pana ministra.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Zgodnie z porządkiem obrad, który państwo otrzymali, przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 2113). Czy są uwagi do przedłożonego porządku? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że przyjęliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do jego realizacji. Bardzo proszę pana ministra o uzasadnienie projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Najpierw powiem krótko o niezwykłej ścieżce legislacyjnej, ponieważ ten projekt trochę „na raty” wchodził pod obrady. W maju wpłynęła pierwsza część projektu, o którym dzisiaj mówimy. Już wtedy mieliśmy świadomość, że jest on niepełny. W związku z tym cały czas trwały prace nad jego uzupełnieniem. W konsekwencji poprzednia niepełna wersja oraz brakująca część merytoryczna, posłużę się nawet wyrażeniem „część unijna”, zostały skompilowane, a efekt tych zabiegów w postaci projektu nowelizacji prawa lotniczego w Polsce macie teraz państwo przed sobą. Jestem już od 12 lat w Parlamencie, ale nadal będę nad tym biadolił, ponieważ technika legislacyjna sprowadza się do tego, że przy dużej nowelizacji – a z taką teraz mamy do czynienia – będziemy musieli pracować jednocześnie tak naprawdę nad dwoma tekstami, a to stanowi nie lada wyzwanie. Teraz kłaniam się w pas przed moim Departamentem Prawnym i pytam czy jest możliwe, abyśmy mogli w miarę możliwości pracować nad tekstem jednolitym, tzn. czy jest możliwe, aby do tekstu obecnej ustawy wkomponować inna czcionką bądź innym kolorem to, co będzie jej nowelą? Widzę aprobatę pani dyrektor. To wielki wyzwanie, ale jest ono wykonalne. Z całą pewnością ułatwi to pracę nad projektem, ponieważ jednocześnie będziemy mieli przed sobą istniejący stan prawny oraz propozycje zmian.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Rozumiem, że dzisiejsze posiedzenie Komisji skończy się w ten sposób, że projekt zostanie skierowany albo do istniejącej już podkomisji zajmującej się projektem nowelizacji prawa lotniczego albo zostanie w tym celu powołana nowa podkomisja. To państwo już o tym zadecydujecie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pozwolę sobie dodać kilka słów na temat wartości merytorycznej omawianego dzisiaj projektu, choć zdaję sobie sprawę, że będzie to dublowanie dyskusji, bo parę tygodni temu próbowaliśmy już rozmawiać na ten temat. Proszę państwa, projekt zawiera kilka bloków tematycznych. Na pierwszy z bloków tematycznych nakłada się nadzór nad lotnictwem cywilnym, administracja lotnictwa cywilnego oraz finansowanie lotnictwa cywilnego. Opisanie tej tematyki – podobnie jak tych bloków, o których za chwilę będzie mowa – nie zostało skondensowane w jednym miejscu, jest ona troszeczkę „porozrzucana” po całym projekcie, bo taka jest natura tego prawa. Na przykład kompetencje Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego znajdują się w pkt. 7 na str. 7, dalej mamy finansowanie funkcjonowania ULC, szkolenie pracowników ULC, dofinansowanie przez Prezesa ULC zakupu sprzętu i urządzeń niezbędnych ze względu na bezpieczeństwo i ochronę lotnictwa cywilnego, dofinansowanie obowiązku użyteczności publicznej. Przygotowując się do dzisiejszego spotkania z państwem wypisałem sobie te wszystkie punkty i strony, ale chyba trochę szkoda czasu, żeby o tym mówić. Państwo i tak pewnie nie będziecie tego notowali, a już na pewno tego nie zapamiętacie. W związku z tym jedynie krótko wymienię te tematy, które pojawią się w czasie czekających nas prac. Kolejna grupa tematów z tego pierwszego bloku tematycznego to: finansowanie, współfinansowanie ze środków publicznych niektórych zadań inwestycji lotniczych, wykaz inwestycji celu publicznego, opłaty lotnicze (które ostatnio budzą coraz większe emocje), uprawnienia kontrolne Komisji Europejskiej w obszarze ochrony lotnictwa cywilnego (to dodatkowa grupa tematyczna), członkowie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych – na marginesie dodam, że po półtora roku ministrowania mam mnóstwo przemyśleń na temat Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych i chciałbym się z państwem nimi podzielić. Kolejne tematy wliczające się do pierwszego bloku tematycznego to:  Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego, Komisja Ochrony Praw Pasażerów, nadzór nad statkami powietrznymi, licencjonowanie personelu lotniczego, administracyjne kary pieniężne. To są te wszystkie zagadnienia, które objęte zostały blokiem tematycznym, który pozwoliłem sobie nazwać „nadzorem nad lotnictwem cywilnym”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszJarmuziewicz">Kolejne zagadnienia, którym będziemy się przyglądać to: bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego, żegluga powietrzna i ochrona lotnictwa cywilnego. Od wielu lat czas pracy członków załóg statków powietrznych budzi emocje – w tej nowelizacji próbujemy się zmierzyć z tym problemem raz jeszcze. Dalej mamy kwestię użycia lasera lub światła z innych źródeł w przestrzeniu powietrznej. Aż patrzę na wiceprezesa ULC, bo te notatki współtworzono dla mnie, i nawet nie za każdym razem wiem, co oznaczają te hasła. Kolejne zagadnienie, nad którym będziemy pracować to organizowanie pokazów lotniczych. To jest coś co przynajmniej przez ostatnie dwa lata spędza nam sen z powiek. Państwo wiecie, że często mamy do czynienia z nieszczęściami podczas pokazów lotniczych. Ile w tym wszystkim niedoskonałego prawa, ile brawury, ile błędu ludzkiego, to zapewne wyjaśni Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, natomiast przy stanowieniu prawa w tym obszarze – skoro rok po roku mamy do czynienia z wypadkami – niezbędny jest szczególny namysł i skupienie. Dalej sprawa używania nadawczych urządzeń radiowych, loty bezzałogowe statków powietrznych, wyznaczanie i certyfikacja instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego, zatwierdzenie przez Prezesa ULC znaczących zmian w systemach funkcjonowania instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, opłaty nawigacyjne, koszty osłony meteorologicznej. Nie wiem jak te dwa ostatnie zagadnienia wyglądają z punktu widzenia Parlamentu, ale z całą pewnością proces rozliczania się tych instytucji jest bardzo trudny. Przez ostatnie dwa lata mieliśmy do czynienia z takim rodzajem ręcznego sterowania tym procesem – każdorazowo chcąc doprowadzić do jakichkolwiek uzgodnień potrzebny był rozjemca w postaci Ministra Infrastruktury albo ULC. Dobrze, że w końcu chcemy zając się tymi sprawami, bo należy wprowadzić mechanizmy, które będą działały same w oderwaniu od żmudnych negocjacji. Następne zagadnienia to: badanie wypadków i zdarzeń lotniczych, w tym lotnictwa państwowego, system poszukiwania i ratownictwa lotniczego, loty międzynarodowe, w tym z materiałami niebezpiecznymi, certyfikacja działalności lotniczej – w tym względzie liczę na dużą pomoc ULC, bo to w większości państwa domena, i całe szczęście, że nie Ministra Infrastruktury. O ubezpieczeniach i o ochronie lotnictwa cywilnego nie będę teraz szerzej się wypowiadał.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszJarmuziewicz">Trzecia grupa tematyczna, która, podobnie jak i inne, jest „rozrzucona” po całej nowelizacji, to szeroko rozumiana infrastruktura. Będziemy mówili o podziale lotnisk, wykonywaniu lotów z lotnisk użytku wyłącznego, o katalogu podmiotów uprawnionych do założenia lotniska i o dokumentacji wymaganej do zezwolenia na założenie lotniska. Po przekazaniu gruntów Agencji Mienia Wojskowego temat tworzenia nowych lotnisk jest szczególnie żywy. Jest dobra okazja do tego, żeby doprecyzować i uporządkować tę ścieżkę proceduralną. Plan generalny lotniska, to też jest coś, co dopiero wchodzi do polskiego prawodawstwa i jest okazja, żeby przy okazji tworzenia tych nowych lotnisk zrobić również i z tym porządek. Następne zagadnienia, którymi będziemy się zajmować to: rejestracja lotnisk i publikacja w zintegrowanym pakiecie informacji lotniczej. Patrzę trochę błędnym wzrokiem na pana prezesa ULC i wiem, że będę musiał prosić o stosowne wyjaśnienia. Certyfikacja lotnisk to również domena ULC. Dalej mamy takie kwestie jak: zawiadomienie ministra o zamiarze nabycia akcji w spółce zakładającej będącej właścicielem istniejącego lotniska, sprzeciw ministra wobec niektórych decyzji spółek będących założycielem istniejącego lotniska, gospodarowanie gruntami pod lotniska użytku publicznego, warunki korzystania z lotnisk, obowiązki zarządzającego lotniskiem – mam wypisanych kilka grup tych obowiązków, ale daruję państwu ich odczytywanie. Kolejne zagadnienia, nad którymi będziemy pracować to: korzystanie przez służby państwowe z obiektów i urządzeń lotniska, opłaty lotniskowe, lotnicze urządzenia naziemne, lądowiska, tereny przygodne.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszJarmuziewicz">Pozwolę sobie na małą dygresję przed zaprezentowaniem państwu czwartego bloku tematycznego, którym jest lotnicza działalność gospodarcza. Szanowni państwo, będziemy ten projekt omawiali w bardzo trudnym momencie – obserwujemy spadek natężenia ruchu w lotnictwie wynikający z kryzysu, a co za tym idzie dużą rozbieżność interesów pomiędzy służbami nawigacyjnymi, liniami lotniczymi i operatorami lotnisk, i w tym samym czasie będziemy starali się ustanowić prawo, które pogodzi interesy tych wszystkich grup. Proszę mieć świadomość pikanterii tej całej sytuacji. Domyślam się, że środowiska, które wymieniłem, będą aktywne podczas naszych prac. Na pewno przedstawiciele tych środowisk zostaną zaproszeni przez nas do współpracy, bo nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, aby stanowić prawo o branży bez branży. Tak się moje życie parlamentarne potoczyło, że wolę posłuchać tych, których projektowana ustawa dotyczy.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszJarmuziewicz">Czwarta grupa, tak jak już mówiłem, to lotnicza działalność gospodarcza. Tak naprawdę jeśli na samym końcu nie ma biznesu, to latanie dla romantyzmu wcześniej czy później się kończy. Strumienie finansowe muszą być kierowane w ten sposób, żeby na koniec latanie było dla kogoś dobrym interesem. Będziemy mówili o koncesjonowaniu przewozu lotniczego i badaniu kondycji finansowej przewoźników – ugryzłem się w język, bo już chciałem powiedzieć o kondycji jednego z przewoźników. Poza tym zajmiemy się także zezwoleniami zarządzania lotniskiem użytku publicznego, obsługą naziemną i wykonywaniem przewozów lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszJarmuziewicz">Projekt zawiera jeszcze całą grupę regulacji zatytułowaną „Przepisy inne”, pozwolicie państwo, że na obecnym etapie to pominę. Nie chciałbym w tej chwili głęboko wchodzić w szczegóły i mówić szeroko o wszystkim, czego dotyczyć będzie projekt. Dyskusja wtedy będzie sensowna i pełna, kiedy będziemy roztrząsali po kolei każdy temat, aby potem móc go „odfajkować” jako już omówiony. Dlatego też pozwoliłem sobie na bardzo skrótowe przedstawienie zagadnień, nad którymi będziemy pracować. Z pewnością w toku dalszej dyskusji pojawi się jeszcze cały szereg tematów, które będziecie chcieli państwo poruszyć, a może nawet i przedstawić własne propozycje. Panie przewodniczący, chciałbym na tym zakończyć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję panu ministrowi za przedstawienie uzasadnienia do projektu ustawy. Przechodzimy do debaty. Bardzo proszę, zachęcam do dyskusji. Pan poseł Jacek Krupa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JacekKrupa">Pragnę poruszyć dwie sprawy. Po pierwsze chciałem się podzielić swoim doświadczeniem z prac w innej Komisji, ale nad projektem o podobnej wielkości – chodzi mi o projekt zmiany ustawy o służbie cywilnej. Podczas prac nad tamtym projektem borykaliśmy się z podobnym problemem. To była olbrzymia regulacja, bardzo głęboko wchodząca w dotychczasową ustawę, dlatego też podkomisja zdecydowała wtedy o stworzeniu nie ustawy o zmianie ustawy, tylko po prostu ustawy o służbie cywilnej. Proponowałbym rozważenie podobnego rozwiązania i w tym przypadku, czyli doprowadzenia do stworzenia przez podkomisję projektu ustawy – Prawo lotnicze. To wymaga dużo pracy, przede wszystkim ze strony Biura Legislacyjnego oraz prawników resortu, ale stworzenie takiego roboczego projekt ustawy, w którym na przykład za pomocą kursywy wytłuszczy się proponowane zmiany, doprowadzi do tego, że dokument stanie się jasny i przejrzysty. Wprawdzie na początku te zabiegi przedłużą naszą pracę, bo zapewne potrzeba tygodnia lub dwóch na stworzenie takiej wersji, ale potem praca będzie szła o wiele sprawniej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JacekKrupa">Po drugie proponuję skierować projekt do podkomisji, która została wcześniej powołana do ustawy prawo lotnicze. Wydaje mi się, że nie zakończyła ona jeszcze prac i że w dalszym ciągu ma charakter oficjalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Bardzo proszę, pan przewodniczący Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JanuszPiechociński">Pan poseł dotknął istoty sprawy, ale dotyczącej metodyki pracy nad tak złożonymi projektami. Oczywiście, będziemy pracować na „ustawie matce” i wtedy te dokonywane zmiany będą lepiej widoczne, ale przypominam, że „ustawa matka” jest bardzo obszernym drukiem. W związku z tym uważam, że częściej powinniśmy dokładać wszelkich starań, żeby publikowane były druki jednolite, bo przy tak dużej liczbie zmian, mamy później naprawdę poważne problemy z prawidłowym odczytywanie tych regulacji. Zresztą, takie problemy miewają nawet wprawni legislatorzy.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JanuszPiechociński">Podzielam pogląd, że powinniśmy wykorzystać tę podkomisję, która już wcześniej rozpoczęła prace nad tymi zagadnieniami, a teraz oczekuje na projekt rządowy.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JanuszPiechociński">Mam również pytanie. Jak zwykle dramatyczne wydarzenia powodują, że nagle debata medialna skupia się wokół takich branż jak lotnictwo. Tworzy się wrażanie, że bez zmian ustawowych, w oparciu o funkcjonujące w Polsce prawo takim tragediom, jaka ostatnio miała miejsce podczas pokazów lotniczych, ciężko jest przeciwdziałać. Rozumiem, że zdarzył się dramatyczny wypadek, rozumiem, że z tego dramatycznego wypadku zostaną wyciągnięte wnioski, ale proszę mi wskazać dlaczego płyną sugestie, że nie można było zapewnić odpowiednich warunków ponieważ jest luka w prawie w tym zakresie. Czy mamy doprowadzić do takiej sytuacji, w której będziemy w ustawie opisywać pokaz lotniczy z udziałem helikoptera? Czy musimy zamieszczać w ustawie przepisy precyzujące to, gdzie mają stać ludzie z dokładnością do 50m, to, że startująca cesna nie powinna być zatankowana do pełna, że na jej pokładzie powinny znajdować się  3 osoby, a nie 7? Czy mamy wpisać do ustawy, że organizator ma nie mieć wyobraźni i czy służby tworzące scenariusz widowiska lotniczego nie będą ponosiły odpowiedzialności za ewentualnie wypadki, ponieważ ustawa nie do końca sprecyzowała daną kwestię? Takie płyną sygnały do mediów w tym zakresie z ULC. Bardzo bym chciał, aby przedstawiciele ULC wyjaśnili mi, skąd biorą się te sygnały świadczące o tym, że ten ostatni dramatyczny wypadek jest pochodną białej palmy w materii ustawowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Nie słyszę. Bardzo proszę pana ministra o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Najpierw chciałbym ustosunkować się do uwagi systemowej poczynionej przez pana posła Krupę. Na początku swojego wystąpienia mówiłem – pan przyszedł chyba dwie minutki później, więc mógł tego nie słyszeć – że wraz ze służbami prawnymi przygotujemy roboczą wersję istniejącego prawa lotniczego z wniesionymi inną czcionką czy innym kolorem propozycjami zmian. To z całą pewnością ułatwi pracę i będzie bliskie idei jednolitego tekstu. Myślę, że na następne posiedzenie podkomisji taki tekst będzie już gotowy. Patrzę tutaj na panie z Departamentu Prawnego, ponieważ czeka je mrówcza robota, muszą wkleić 130 takich zmian do już istniejącego prawa. To chyba jedyna właściwa droga postępowania w tej sytuacji, bo przypomnę, że Rada Ministrów podjęła, że będzie to nowelizacja istniejącej ustawy, a nie stworzenie nowej ustawy od początku. Koniec końców jest taki, że za kilka miesięcy będziemy mieli jednolity tekst. Z naszego punktu widzenia jedyne co możemy zaproponować, to tego „mieszańca”, czyli projekt, w którym na tej samej stronie będziemy mieć istniejący przepis i propozycję jego zmiany. Wtedy będziemy mogli się wadzić i spierać nad tymi regulacjami.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#TadeuszJarmuziewicz">Natomiast rzeczywiście przy okazji takich dramatycznych wydarzeń, do jakich doszło w ostatnią niedzielę w Krakowie, podnoszona jest dyskusja czy prawo jest odpowiednio sformułowane. Przypominam, że mamy ustawę o bezpieczeństwie imprez masowych, która dotyczy wszystkich imprez masowych. Gdzie są opisane zasady ruchu lotniczego? Poproszę prezesa ULC o pomoc w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewMączka">Zgodnie z zasadami polskiego sytemu prawnego Prawo lotnicze jest podstawą określającą, w jaki sposób lotnictwo funkcjonuje, i w jaki sposób ograniczane są prawa obywatelskie poprzez wymagania nałożone przez szczegółowe regulacje znajdujące się w rozporządzeniach wydanych na podstawie Prawa lotniczego. To jest ten zestaw podstawowy, który może jako jedyny wpływać na prawa i obowiązki obywatela. Piętro niżej są różnego rodzaju dokumenty pomocnicze, w tym m.in. jest biuletyn ULC, który zamieszcza wytyczne pomagające interpretować różne sytuacje, które budzą wątpliwości. W każdym razie najbardziej podstawową sprawą związaną z pokazami są wymagania, które są opisane w rozporządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZbigniewMączka">Jak dotąd Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych z każdego wypadku przedstawiała raport. W większości tych raportów możemy przeczytać, że najczęstszą przyczyną analizowanych wypadków były błędy ludzkie. To nie były błędy wynikające z braku przepisów prawnych, chociaż te zawsze można doskonalić, ale były to błędy wynikające z tego, co zawsze się dzieje, kiedy ludzie zapominają o czymś albo nie biorą pod uwagę zjawisk, które powinni brać pod uwagę. Dlatego dopóki w sprawie ostatniego wypadku nie poznany opinii Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, to nie możemy przyjąć, że przez wprowadzenie nowych przepisów zmusimy ludzi na przykład do startowania z mniejszym obciążeniem samolotu. Prawo oczywiście nakazuje, żeby postępować zgodnie z wymaganiami technicznymi sprzętu – wymagania techniczne są wymuszane poprzez akty wyższego rzędu – ale zawsze ostatecznie jest ktoś, kto zajmuje się kontrolą obciążenia i albo dołoży więcej walizek albo tego nie zrobi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Chciałbym jeszcze dodać, że poprzez Departament Lotnictwa poleciłem Urzędowi Lotnictwa Cywilnego dokonanie przeglądu, szczególnie pod względem bezpieczeństwa oglądających, wszystkich miejsc, gdzie organizowany jest Air Show. Chciałbym abyśmy jeszcze raz się temu przyjrzeli. Wczoraj podpisywałem odpowiednie dokumenty w tej sprawie, więc mogły one jeszcze do państwa nie dojść. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że to jest tylko działanie doraźne. Jestem przekonany, że w przypadku tego ostatniego widowiska wszyscy dołożyli należytych starań w tym względzie, ale pewności nigdy za wiele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Proszę bardzo, pan przewodniczący Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JanuszPiechociński">Zwracam uwagę, że chyba potrzebne jest oświadczenie w tej sprawie ULC albo jakaś inna reakcja, bo nie może być tak, że powołując się na stanowisko ULC kojarzy się rozpoczęcie prac nad tą zmianą z tym ostatnim wypadkiem i sugeruje się w pytaniach zadawanych publicznie, że w sprawie pokazów zostało coś nie do końca uregulowane w materii ustawowej i to jest przyczyną tych nieszczęść. Polecam posłuchanie audycji RMF FM, które zrobiło z tego punkt dnia. Jeżeli do przestrzeni publicznej płyną takie sygnały, to trzeba na nie szybko reagować, żeby nie tworzyło się takie fałszywe wrażenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#TadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący, mam nadzieję, że na sali jest przynajmniej jeden dziennikarz, bo chciałbym oświadczyć, że już w maju tego roku, kiedy przedłożyliśmy propozycję zmian w ustawie – Prawo lotnicze, znalazły się w niej przepisy związane z organizacją pokazów lotniczych. W związku z tym, nie ma związku przyczynowo-skutkowego między tym ostatnim wypadkiem, a propozycjami nowych regulacji w tej materii. Już kilka miesięcy wcześniej mieliśmy gotowe propozycje, a w ogóle to zapisy na temat bezpieczeństwa pokazów lotniczych były już we wstępnym projekcie prawie ponad rok temu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JanuszPiechociński">Panie ministrze, informuję, że właśnie w tym tonie odpowiedziałem na zadawane pytania, ale bardzo bym prosił o aktywność stosownych służb ministerstwa, żeby w przestrzeniu publicznej nie ugruntowywał się taki obraz, że to w wyniku tego, że nie została przyjęta ustawa dochodzi do wypadków podczas organizacji pokazów lotniczych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Pan poseł Tomaka, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanTomaka">Chciałem prosić, żeby nie ciągnąć tego wątku, bo ani to czas ani miejsce, żeby to rozstrzygać, szczególnie w tym gronie. Bardzo proszę pana ministra i pana przewodniczącego Piechocińskiego, żeby już do tych spraw nie wracali. Zajmijmy się po prostu prawem lotniczym. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Pan przewodniczący Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JanuszPiechociński">Ja tylko występuję w obronie dobrego imienia sejmowej Komisji Infrastruktury, która jest właściwa dla prowadzenia prac nad ustawą – Prawo lotnicze. Pamiętam, że w kilku poprzednich kadencjach bardzo solidnie te projekty były dyskutowane, z szeroką reprezentacją środowiska. Szkoda tylko, że z małą reprezentacją mediów, dlatego ja na tego typu incydenty reaguję we właściwy, jak sądzę, sposób. My powinniśmy bronić dobrze wykonanej roboty i zwracać uwagę na to, że najlepsze prawo bez wyobraźni i odpowiedzialności ludzi jest tylko martwym kawałkiem papieru.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, w związku z wejściem w życie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa informuję, że nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne. Czy ktoś chciałby zgłosić taki wniosek? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że zakończyliśmy pierwsze czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druk nr 2113).</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#StanisławŻmijan">W nawiązaniu do wniosku pan posła Jacka Krupy informuję, że w miesiącu grudniu 2008 r. powołaliśmy nadzwyczajną podkomisję w składzie: pan poseł Tomasz Kamiński, pan poseł Andrzej Kania, pan poseł Zbigniew Kozak, pan poseł Arkadiusz Litwiński, pan poseł Janusz Piechociński, pan poseł Jan Tomaka i pan poseł Jacek Tomczak. Klub parlamentarny PiS proponuje, aby w miejsce pana posła Kozaka członkiem podkomisji został pan poseł Michał Wojtkiewicz, zaś w miejsce posła Tomczaka pan poseł Kazimierz Hajda. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną w składzie przeze mnie przedstawionym do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo lotnicze (druku 2113). Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#StanisławŻmijan">Szanowni państwo, wobec wyczerpania porządku dzisiejszego posiedzenia, zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za udział.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>