text_structure.xml 11.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Serdecznie witam państwa na dzisiejszym posiedzeniu, które jest poświęcone rozpatrzeniu uchwały Senatu RP w sprawie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym. Witam pana ministra Engelhardta, przedstawicieli Ministerstwa, przedstawicieli Grupy PKP SA z panem prezesem Wachem na czele. Witam panie i panów posłów.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Pan senator Kleina usprawiedliwił swoją nieobecność i stąd witam pana przewodniczącego Piechocińskiego, który jako sprawozdawca na pewno będzie się odnosił do tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Proponuję następujący sposób procedowania. Poproszę pana ministra Engelhardta o krótkie przedstawienie zasadności wprowadzenia poprawek i będziemy podejmować stosowne decyzje. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to będziemy procedować w taki sposób.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 1. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JuliuszEngelhardt">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Senat wprowadził łącznie 8 poprawek. Generalnie można powiedzieć, że Ministerstwo nie zgłasza większych uwag wobec tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JuliuszEngelhardt">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 1, to zastępuje ona przepisy odsyłające do nieobowiązującej ustawy i Senat to wychwycił. To był błąd formalny.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JuliuszEngelhardt">Poprawki nr 2-6 mają charakter redakcyjny i w związku z tym trudno mieć do nich jakiś komentarz. Te poprawki ulepszają brzmienie zapisów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JuliuszEngelhardt">Jeżeli chodzi o poprawkę nr 7, to jest ona zgłoszona przez jednego z senatorów. Ta poprawka dotyczy możliwości dotowania z dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego przewozów międzynarodowych transgranicznych. Zgodnie z tą poprawką jednostka samorządu terytorialnego, czyli marszałek województwa, może z upoważnienia ministra właściwego do spraw transportu przeprowadzić przetarg i wybrać przewoźnika w zakresie przewozów transgranicznych. Ministerstwo nie wnosi komentarza do tej poprawki. Była to poprawka, która wpłynęła z inicjatywy senatora i wobec tego nie zajmujemy stanowiska wobec poprawki nr 7. Generalnie chodziło o to, że dotychczasowy system zapisany w art. 40 ustawy o transporcie kolejowym jest taki, że za przewozy międzynarodowe odpowiada tylko i wyłącznie minister właściwy do spraw transportu i to on zawiera umowę z przewoźnikami. Tutaj senatorowi chodziło o to, żeby stworzyć również taką możliwość (nie obowiązek) dla samorządu województwa. Ministerstwo nie zajmuje stanowiska w tej sprawie, ponieważ nie była ta inicjatywa rządowa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo – pan przewodniczący Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszPiechociński">Rozumiemy, że są inicjatywy poszczególnych senatorów, poszczególnych grup senatorów, komisji czy całego Senatu, ale rząd nie może się uchylać od zajęcia stanowiska. Pytanie brzmi: skoro od 14 grudnia od Drezna do Wrocławia będzie jeździł autobus szynowy, a polskie firmy kolejowe nie będą mogły jeździć od Wrocławia do Drezna, to dlaczego w ustawie mamy wpisywać choćby teoretyczną szansę na dofinansowanie tego typu przewozów? Dziwię się, że rząd w ogóle nie ma poglądu w tej sprawie i z taką łatwością przechodzi obok faktu, który nagle oderwie całą zachodnią część Polski z przewozów realizowanych przez firmy, które są firmami zarejestrowanymi w Polsce, na rzecz dobrze doposażonego, oddłużonego, dokapitalizowanego, z taborem przewoźnika. Zwracam uwagę na to, że kolejny rząd przekonuje przestrzeń społeczną i parlament do procesu usamorządowienia. Staramy się obronić nasz rynek przed tym, by z niego nie zostało wyjęte to, co jest najlepsze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanuszPiechociński">Jeśli pozwolimy na tego typu zapisy, to mam pytanie: co skuteczniej będzie chciał dofinansowywać samorząd woj. dolnośląskiego, zachodniopomorskiego czy lubuskiego – nieefektywną, nieusamorządowioną, scentralizowaną, z dużymi kosztami i z bardzo starym taborem spółkę PKP Przewozy Regionalne czy też na zasadach wsparcia publicznego wesprze przewozy publiczne realizowane przez podmiot zewnętrzny, który wejdzie tu świetnym 7-, 8-, 9– czy 10-letnim taborem i zagwarantuje zdecydowanie tańszą usługę? Prosiłbym, by jednak resort wypracował stanowisko w tej sprawie w ramach polityki transportowej wobec przewozów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#JanuszPiechociński">Uwaga do poprawki nr 1. W poprawce nr 1 wracamy do wpisania (jeszcze raz) zadań wykonywanych przez Straż Ochrony Kolei, wchodzącą w strukturę organizacyjną PLK SA. Przypominam, że po pierwszym czytaniu jest ustawa o Straży Ochrony Kolei. Zgodnie z intencjami wyrażonymi w parlamencie i poza nim chcielibyśmy maksymalnie szybko – po rozwiązaniu kwestii emerytalnych – przekazać SOK w struktury MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#JanuszPiechociński">Zgłaszam wniosek o to, by negatywnie zaopiniować poprawki nr 1 i nr 7. Myślę, że na tym etapie jest to racjonalne działanie z naszej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MariaZuba">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Czy do poprawki nr 7 mamy opinię samorządu terytorialnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JuliuszEngelhardt">Do tej pory nie mamy opinii samorządu terytorialnego. Mamy przesłaną wczoraj opinię MF, która jest negatywna wobec tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Proszę, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykDąbrowski">Dziękuję bardzo. Chciałbym zwrócić uwagę wysokiej Komisji na to, że poprawki nr: 1 i 7 znacznie wykraczają poza zakres przedłożenia, nad którym pracowała Komisja. Z tych względów legislacyjnych te poprawki powinny być odrzucone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Zgłasza się jeszcze pani poseł Pierzchała. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ElżbietaPierzchała">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałabym jedynie dodać, że w tej chwili mamy problemy z ustawą, która już została podpisana przez Prezydenta, a która dotyczy usamorządowienia. Samorządy oburzają się, że jest za mało pieniędzy i jeśli nawet te pieniądze będą takie, jakie powinny być, to zagraża nam to, że będą przekazywane innym przewoźnikom na granicy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poszczególnych poprawek. Został zgłoszony wniosek o negatywną rekomendację poprawki nr 1. Czy ktoś wyraża sprzeciw wobec tego wniosku? Nie ma sprzeciwu, a więc poprawka nr 1 została zarekomendowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 2. Proszę bardzo, panie mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#HenrykDąbrowski">Poprawka nr 2 ma charakter redakcyjny i powinna być głosowana łącznie z poprawką nr 6, która również ma taki charakter.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Czy jest sprzeciw wobec pozytywnej rekomendacji poprawki nr 2 i 6? Nie ma sprzeciwu, obie poprawki uzyskują pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 3. Czy jest sprzeciw wobec poprawki nr 3? Nie ma sprzeciwu, poprawka nr 3 zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 4. Czy jest sprzeciw wobec poprawki nr 4? Nie ma sprzeciwu, a więc poprawka nr 4 zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 5. Czy jest sprzeciw? Nie ma sprzeciwu, a więc poprawka nr 5 również zostaje przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 6 została już rozpatrzona.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 7. Został zgłoszony wniosek o negatywną rekomendację tej poprawki. Czy ktoś z pań i panów posłów ma inną propozycję? Dziękuję bardzo. Poprawka nr 7 zostaje zarekomendowana negatywnie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprawka nr 8. Czy jest sprzeciw wobec treści zawartej w poprawce nr 8? Nie ma sprzeciwu, poprawka nr 8 uzyskuje pozytywną rekomendację.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#ZbigniewRynasiewicz">Na tym zakończyliśmy rozpatrzenie uchwały Senatu, dotyczącej ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#ZbigniewRynasiewicz">Rozumiem, że posłem sprawozdawcą w dalszym ciągu pozostaje pan przewodniczący Piechociński. Nie ma innych propozycji.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#ZbigniewRynasiewicz">Poprosimy o opinię KIE do 24 października br. Proszę bardzo – pan przewodniczący Piechociński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszPiechociński">Proszę państwa, to jest ważne, bo w ten sposób przechodzimy do historii. Wczoraj Sejmowa Komisja Infrastruktury świętowała 100. posiedzenie, a dzisiaj w tak dobrym towarzystwie i tak sprawnie rozpoczęliśmy drugą 100, za co chciałem podziękować kolegom z Sejmowej Komisji Skarbu Państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JuliuszEngelhardt">Przepraszam, panie przewodniczący, ale chciałbym powiedzieć dwa słowa. Chciałbym bardzo podziękować za pracę nad tym pierwszym projektem. Była to bardzo trudna praca. Przede wszystkim chciałbym podziękować panu posłowi Piechocińskiemu za wielki wkład w tworzenie tych przepisów. Dyskusje były bardzo gorące. Naprawdę była to bardzo ciężka praca i bardzo dziękuję panu posłowi, a także państwu posłom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZbigniewRynasiewicz">Dziękuję. Zamykam wspólne posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>