text_structure.xml 17.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#StanisławŻmijan">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Infrastruktury oraz Komisji Skarbu Państwa. Witam panie i panów posłów. Rząd na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje pan minister Juliusz Engelhardt, którego również serdecznie witam. Witam wszystkich zaproszonych gości. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” oraz ustawy o transporcie kolejowym – druk sejmowy nr 459.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#StanisławŻmijan">Czy do zaproponowanego porządku obrad są uwagi lub propozycje? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek obrad dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do realizacji porządku obrad, do przedstawienia sprawozdania podkomisji. Pierwsze czytanie rządowego projektu odbyło się na posiedzeniu plenarnym Sejmu, po czym pan Marszalek skierował projekt do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Skarbu Państwa. Komisje na wspólnym posiedzeniu powołały podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#StanisławŻmijan">Proszę przewodniczącego podkomisji pana Janusza Piechocińskiego o ogólne zreferowanie prac podkomisji, po czym przystąpimy do szczegółowego rozpatrywania poszczególnych zmian zawartych w sprawozdaniu. Czy pan poseł Szczepański ma inną propozycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiesławSzczepański">Mam prośbę do pana przewodniczącego o krótka przerwę techniczną, ponieważ mamy spore zmieszanie na sali; jest za mała i wiele osób stoi, a nie wszyscy mogą się pomieścić. Może poczekamy, aż wszyscy zajmą miejsca siedzące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#StanisławŻmijan">Oczywiście, poczekamy chwilę z rozpoczęciem prezentacji sprawozdania. Bardzo proszę o zabranie głosu pana przewodniczącego Piechocińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JanuszPiechociński">Szanowni państwo. Podkomisja pracowała w dniach 7 maja oraz 11, 12 i 18 czerwca. Przedstawiam dzisiaj jednolity tekst projektu ustawy. Zgodnie z sugestiami w pierwszym czytaniu, okazało się, ze projekt jest wyjątkowo trudny pod względem legislacyjnym dlatego, że dotyka bardzo złożonej materii. Okazało się, że po raz pierwszy w historii polskiej legislacji musimy zdefiniować choćby takie kwestie, jak dworzec kolejowy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JanuszPiechociński">Ponieważ w sposób znaczący ze względu na uwagi legislacyjne, a także dokonywane zmiany, przekształceniu uległ cały tekst ustawy, proponuję przystąpić do rozpatrywania poszczególnych zmian i przepisów ustawy. Służymy państwu pomocą przy wyjaśnianiu przepisów, które będą tego wymagały. Informuję, że w procesie stanowienia sprawozdania bardzo aktywny udział wzięli przedstawiciele środowiska kolejowego i samorządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję panu przewodniczącemu. Czy pan minister chciałby się wypowiedzieć? Jeśli nie, to przystąpimy do rozpatrywania sprawozdania podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#StanisławŻmijan">Rozpatrujemy tytuł ustawy. Czy są do niego uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły tytuł ustawy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do rozpatrzenie art. 1. Zmiana nr 1. Czy są do niej uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#StanisławŻmijan">Rozpatrujemy zmianę nr 2. Czy są do niej uwagi? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 2.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#StanisławŻmijan">Rozpatrujemy zmianę nr 3 w art. 1. Czy są do niej uwagi lub propozycje? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JuliuszEngelhardt">Przepraszam, mamy uwagi dopiero do zmiany nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławŻmijan">Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie ma. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 3. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławŻmijan">Przechodzimy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Czy są do nie uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JuliuszEngelhardt">Jeszcze raz przepraszam, panie przewodniczący, ale mamy jednak wątpliwości co do zapisu zmiany nr 3, a konkretnie do pkt b). Po wielu dyskusjach proponujemy, aby temu przepisowi nadać nieco zmienione brzmienie o następującej treści:</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JuliuszEngelhardt">„b) ust. 4a otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JuliuszEngelhardt">„4a. PLK SA zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kolejową, określoną w przepisach o transporcie kolejowym, z wyłączeniem budynków i towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej przeznaczonych do obsługi przewozy osób i rzeczy wraz z zajętymi pod nie gruntami”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JuliuszEngelhardt">Jak widać, nastąpiła pewna modyfikacja przepisu w stosunku do wypracowanego przez podkomisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy pan poseł Polaczek ma uwagi?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławŻmijan">Poseł Jerzy Polaczek (niez.):</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławŻmijan">Czy pan minister mógłby jeszcze raz odczytać nowe brzmienie tego przepisu?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławŻmijan">Czy ktoś z państwa posłów przejmuje nowe brzmienie zmiany nr 3 zgłoszone przez pana ministra?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszPiechociński">Ja mogę ją przejąć, ale jeśli państwo pozwolicie, najpierw ją odczytam. Ust. 4a otrzymuje brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JanuszPiechociński">„Polskie Linie Kolejowe SA zarządza liniami kolejowymi oraz pozostałą infrastrukturą kolejową, określoną w przepisach o transporcie kolejowym, z wyłączeniem budynków z towarzyszącymi im obiektami infrastruktury technicznej, przeznaczonych do obsługi osób i rzeczy wraz z zajętymi pod nie gruntami.”</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać glos w sprawie poprawki? Nie widzę. Zgłasza się Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MirosławWiśniewski">Prosimy przekazać nam poprawkę na piśmie, ponieważ nie zdążyliśmy jej zanotować. Biuro Legislacyjne zgłasza uwagę, żeby nie mówić w tekście o przepisach o transporcie kolejowym, ale zapisać tak, jak to przyjęła podkomisja w sprawozdaniu, ale podać pełne brzmienie ustawy z dnia 28 marca 2003 roku. Prosimy też, by poprawka była podpisana przez posłów, którzy ją przyjęli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#StanisławŻmijan">Poddaję pod głosowanie poprawkę pana posła Piechocińskiego wraz z uwagą przedstawiciela Biura Legislacyjnego. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły zmianę nr 3 w nowym brzmieniu wraz z korektą Biura Legislacyjnego. Jest sprzeciw.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#StanisławŻmijan">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem zmiany nr 3 w poprawionej wersji?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły zmianę nr 3 przy 34 głosach za, 4 przeciwnych i braku wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje przyjęły poprawioną zmianę nr 3.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#StanisławŻmijan">Rozpatrujemy zmianę nr 4. Bardzo proszę o uwagi lub propozycje. Zgłasza się pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JuliuszEngelhardt">Ta zmiana wywołała wiele dyskusji, które okazały się bardzo owocne, ponieważ udało się ustalić, jak się wydaje, ostateczną propozycję satysfakcjonująca zarówno PKP SA, jak i ministerstwo. Proponujemy pod rozwagę Komisji nowe brzmienie art. 17 ust. 7, 7a i 7b. Oto ich treść:</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#JuliuszEngelhardt">„7. PKP SA jest obowiązana do wnoszenia do PLK SA w formie wkładów niepieniężnych gruntów będących przedmiotem umowy, o której mowa w ust. 6, niezwłocznie po uregulowaniu stanu prawnego poszczególnych działek ewidencyjnych, z zastrzeżeniem ust. 7a i 7b.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#JuliuszEngelhardt">7a. PLK SA oraz PKP SA określają, w drodze umowy, warunki przygotowania i realizacji przez PKP SA lub inne podmioty inwestycji zlokalizowanych na gruntach wchodzących w skład linii kolejowych. Umowy uwzględniać będą wykonywanie przez PLK SA obowiązków zarządcy infrastruktury kolejowej wynikających z przepisów niniejszej ustawy oraz ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, termin wniesienia do PLK SA w formie wkładu niepieniężnego gruntów objętych umową, oraz warunki korzystania z wybudowanego obiektu.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#JuliuszEngelhardt">7b. Minister właściwy do spraw transportu określa, w drodze rozporządzenia, grunty wchodzące w skład linii kolejowych, na których PKP SA lub inne podmioty mogą realizować inwestycje, mając na uwadze ich położenie oraz rozwój i modernizację linii kolejowych. W rozporządzeniu określa się nazwę i numer linii kolejowej, numer działki ewidencyjnej, numer obrębu ewidencyjnego oraz numer księgi wieczystej.”</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#JuliuszEngelhardt">To byłoby, ulepszone brzmienie art. 17 ust. 7, 7a i 7b.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z państwa posłów przejmuję taki zapis?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StanisławŻmijan">Poseł Jerzy Polaczek (niez.):</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#StanisławŻmijan">Mam pytanie do pana ministra, w uproszczeniu brzmi w następujący sposób. Czy mam rozumieć, że delegacja dla ministra będzie polegała na tym, ze będzie on w rozporządzeniu opisywał w sposób bardzo szczegółowy tysiące działek itd.? Jakie jest ratio legis tej poprawki w ust. 7b?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#StanisławŻmijan">Czy są inne pytania lub uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WiesławSzczepański">Mam także pytanie do pana ministra. Rozumiem, że gdyby przepis ust. 7b mówił, ze minister właściwy do spraw transportu określi, a nie określa, to wówczas gama gruntów byłaby zamknięta. Zapis „określa” oznacza, że co chwilę minister będzie wydawał kolejne rozporządzenia dla kolejnej działki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanuszPiechociński">To jest właśnie sprawa, która wywołała dużo emocji. Ciągle pojawiają się nowe wersje przepisów i definicji. Stoimy przed dylematem; albo będziemy dalej procedować w ten sposób dyskutując po raz kolejny nowe propozycje, albo też przegłosujemy sprawozdanie podkomisji, a w drugim czytaniu w imieniu klubów parlamentarnych zgłosimy poprawki. Muszą to już być jednak poprawki omówione i przedyskutowane.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanuszPiechociński">Pan minister proponując tak obszerną poprawkę, wychodzi poza zakres dotychczasowych przepisów, którymi zajmowała się podkomisja i otwiera nową dyskusję. Więc może zwróćmy projekt rządowy do podkomisji nadzwyczajnej? Możemy w ten sposób spokojnie przygotować nowe sprawozdanie. Bo przy tak rozbudowanych poprawkach jakość stanowienia przez nas prawa nie będzie dobra. Ja tylko sygnalizuję ten problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#CzesławMroczek">Ponieważ poprawki są rzeczywiście bardzo obszerne, zgłaszam formalny wniosek o zwrócenie sprawozdania do podkomisji nadzwyczajnej, która po przepracowaniu projektu przedstawi nowe sprawozdanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#StanisławŻmijan">Czy pan minister chciałby się w tej kwestii wypowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JuliuszEngelhardt">Chciałbym przypomnieć, że w przedłożeniu rządowym była właśnie propozycja rozporządzenia. Co więcej – w przedłożeniu rządowym był załączony projekt rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu, który określał nieruchomości. Na których istnieją naziemne lub podziemne obiekty niewchodzące w skład linii kolejowych, które nie zostaną wniesione w formie wkładu niepieniężnego do PKL SA. Była też załączona lista tych nieruchomości. To nie są tysiące nieruchomości. Na liście było ich kilkadziesiąt. A więc to dotyczy nie spraw masowych idących w tysiące, tylko kilkudziesięciu nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JuliuszEngelhardt">Po dyskusjach na posiedzeniach podkomisji nadzwyczajnej, które sprowadziły się do tego, iż ma nie być tego rozporządzenia, co rodziło kolejne wątpliwości, do których stale wracaliśmy, zaproponowaliśmy nowe brzmienie przepisów art. 17. Uważamy, że wychodzi ono naprzeciw i rozwiązuje definitywnie problem. Wydaje się, że nasza propozycja byłaby właściwa i rozwiązywałaby jakże trudny problem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#WiesławSzczepański">Popieram jednak wniosek pana posła Mroczka. Uważam, że gdyby w podkomisji była pełna zgoda co do nowych zapisów zgłoszonych przez ministerstwo, to podczas jednego posiedzenia można by je przyjąć wszystkie uwagi zgłaszane przez resorty. Dostalibyśmy w efekcie sprawozdanie podkomisji, które moglibyśmy rozpatrywać na zasadzie pytania pana przewodniczącego, czy są uwagi do poszczególnych artykułów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#WiesławSzczepański">Niestety, w tej chwili prowadzilibyśmy dyskusję w gronie dwóch Komisji i w efekcie będziemy obradować wiele godzin. Proponuje również, byśmy projekt cofnęli do podkomisji nadzwyczajnej i ustalili termin, kiedy ma ona nam przedstawić sprawozdanie. Wtedy w ciągu godziny będzie można je rozpatrzyć i przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JózefRacki">Chciałbym zapytać się tylko pana ministra czy poprawkę ma jeszcze dużo, czy tylko jest ta jedna? Jeśli, jak słyszę, jest ich jeszcze bardzo dużo, to podzielam pogląd, żeby sprawozdanie ponownie przekazać do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JanuszPiechociński">Gdyby to były dwie czy trzy małe korekty do tego, co jest urobkiem podkomisji, to moglibyśmy dalej procedować w przyjętej formule. Ale to my, posłowie, odpowiadamy dzisiaj za jakość przedłożonego sprawozdania Sejmowi a później za skutek poprawek senackich.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#JanuszPiechociński">W związku z tym, że rząd sygnalizuje nam sporo uwag i niestety, na każdym etapie prac podkomisji mieliśmy takie masowe zjawisko, to jednak chciałbym uzgodnić, że już na kolejnym posiedzeniu połączonych Komisji rząd nie będzie sugerował kolejnych trzydziestu zmian do ustawy. Bo albo świadczy to fatalnie o pracy posłów, albo gorzej o przygotowaniu legislatorów do zmierzenia się z tą trudną materią. Mówię o legislatorach rządowych, bo legislatorzy sejmowi stanęli na wysokości zadania i w pocie czoła skutecznie obrabiali trudną materię przez kilka dni.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#JanuszPiechociński">W tej sytuacji w pełni popieram wniosek pana posła Czesława Mroczka. Chcemy przecież wszyscy, żeby z Sejmu wyszła bardzo dobra ustawa, a nie produkt, co do którego będziemy mieli wątpliwości na kolejnych etapach procedowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#StanisławŻmijan">Wobec faktu, że został zgłoszony wniosek formalny, stawiam pytanie, czy jest wniosek przeciwny do wniosku pana posła Mroczka? Nie widzę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjęły wniosek o ponowne skierowanie sprawozdania do pracy w podkomisji nadzwyczajnej. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#StanisławŻmijan">Stwierdzam, że Komisje skierowały sprawozdanie ponownie do podkomisji nadzwyczajnej.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#StanisławŻmijan">Na tym kończymy wspólne posiedzenie Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>