text_structure.xml
31.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WojciechJasiński">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Gospodarki i Komisji Infrastruktury. W imieniu swoim i pana przewodniczącego Rynasiewicza witam państwa bardzo serdecznie. Witam zaproszonych gości. Szanowni państwo, dzisiejszy porządek obrad obejmuje dwa punkty. Punkt pierwszy przewiduje pierwsze czytanie komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (druk nr 1948). Punkt drugi porządku dziennego to rozpatrzenie odpowiedzi na dezyderat nr 7/2 Komisji w sprawie przygotowania przez Rząd RP w trybie pilnym całościowego programu działań na rzecz ratowania i rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce – kontynuacja.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WojciechJasiński">Proszę państwa, proponuję, abyśmy najpierw rozpatrzyli drugi punkt porządku dziennego. Czy jest sprzeciw? Nie ma. Przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi na dezyderat nr 7/2 Komisji w sprawie przygotowania przez Rząd RP w trybie pilnym całościowego programu działań na rzecz ratowania i rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce. Przypomnę, że dyskusję już przeprowadziliśmy. Pytania już były. Odpowiedzi też. Pozostało nam jedynie przeprowadzenie głosowania.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do głosowania. Szanowni państwo, kto z państwa jest za przyjęciem odpowiedzi na dezyderat nr 7/2 Komisji w sprawie przygotowania przez Rząd RP w trybie pilnym całościowego programu działań na rzecz ratowania i rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce? 15 posłów. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nikt. Dziękuję. Kto się wstrzymał? 8 posłów. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WojciechJasiński">Stwierdzam, że wspólnie obradujące Komisje przyjęły odpowiedź na dezyderat nr 7/2 Komisji w sprawie przygotowania przez Rząd RP w trybie pilnym całościowego programu działań na rzecz ratowania i rozwoju sektora motoryzacyjnego w Polsce.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WojciechJasiński">Przechodzimy do pierwszego czytania komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Jest to druk nr 1948. Witam serdecznie reprezentującego wnioskodawców pana posła Mirosława Sekułę, którego bardzo proszę o zabranie głosu i przedstawienie Komisjom uzasadnienia projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysokie Komisje, szanowni państwo. W imieniu Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji chcę państwu przedstawić projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (druk nr 1948). Pijaństwo jest jedną z cech narodowych Polaków. Zwalczanie tej wady jest niewątpliwie ze wszech miar potrzebne i wskazane. Dotychczasowe doświadczenia pokazują jednak, że zbyt restrykcyjne przepisy działają odwrotnie niż było to zamierzone. Zbyt restrykcyjne przepisy służą zwiększaniu tej plagi. Prowadzi to do tworzenia czarnego rynku obrotu alkoholem. Przypomnę, że porażką zakończyła się prohibicja w Stanach Zjednoczonych. Podobnie było w przypadku grupy ustaw o nazwie „Suchoj Zakon” w byłym Związku Radzieckim. U nas też przez pewien czas obowiązywały przepisy, zgodnie z którymi można było kupić alkohol dopiero po godzinie 13.00.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MirosławSekuła">Do Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji z pewnym problemem zwróciło się wiele podmiotów. Wśród nich było między innymi przedsiębiorstwo „Wars” oraz grupa przedsiębiorców zajmująca się legalną dystrybucją alkoholu. Problem dotyczy braku równoprawności w kwestii podawania alkoholu w pociągach międzynarodowych, dalekobieżnych i międzywojewódzkich. Można podawać alkohol w wagonach pociągów relacji międzynarodowej, a nie można w pociągach relacji międzywojewódzkich, krajowych. Skutek tego jest taki, że w tych pociągach prowadzona jest nielegalna sprzedaż alkoholu. Najczęściej jest to po prostu tzw. sprzedaż z torby. Osoby nielegalnie sprzedające alkohol w czasie postoju pociągu na stacji chodzą po wagonach i proponują dokonanie zakupu. Wszyscy, którzy jeździmy pociągami, z pewnością nieraz słyszeliśmy wykrzykiwanie „piwo, zimne piwo”. W ten sposób nie tylko piwo jest sprzedawane. W związku z tym, zdaniem Komisji Nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”, wydało się zupełnie uzasadnione wprowadzenie takich samych regulacji jak w pociągach międzynarodowych, w odniesieniu do pociągów relacji międzywojewódzkiej, które mają wagony barowe. Zaproponowaliśmy rozwiązanie, które pozornie może sprawiać wrażenie, że mogłoby się przyczyniać do zwiększenia pijaństwa i zagrożeń związanych z nadużywaniem alkoholu. Naszym zdaniem jednak uporządkuje to aktualną sytuację i wprowadzi zalegalizowanie podawania alkoholu w pociągach dalekobieżnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MirosławSekuła">Zaproponowaliśmy również, aby w restauracjach znajdujących się na dworcach kolejowych, które obsługują pociągi pasażerskie relacji międzynarodowych oraz międzywojewódzkich z rezerwacją miejsc, także można było podawać alkohol. Te dwie propozycje można rozpatrywać łącznie, bądź oddzielnie. Chcę jeszcze dodać, że o ile w przypadku pierwszej propozycji, nie było żadnych głosów sprzeciwu ze strony członków Komisji „Przyjazne Państwo”, o tyle w przypadku drugiej, już się pojawiły. W sprawie restauracji już nie było jednomyślności. Pojawiły się wątpliwości, czy aby faktycznie przyczyni się to do zlikwidowania nielegalnego obrotu alkoholem na terenie dworców.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MirosławSekuła">Panie przewodniczący, na razie to wszystko. Jeżeli pan przewodniczący będzie sobie życzył, abym jeszcze uzupełnił wypowiedź, to chętnie to zrobię, ale teraz nie będę już niepotrzebnie przedłużał. Chętnie też odpowiem na pytania członków obu komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Nie mam wątpliwości co do tego, że jest pan w stanie przedstawić dłuższe uzasadnienie. Myślę jednak, że na chwilę obecną takie uzasadnienie zupełnie nam wystarczy. Jeszcze tylko jedna konstatacja. Proszę państwa, proszę pamiętać, że jak mówi Pismo Święte: „wino jest radością serca” – o wódce nic nie mówi – ale w innym miejscu mówi, że pijaństwo jest grzechem. To tylko taki mój drobny komentarz.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechJasiński">Witam serdecznie panią minister Annę Wypych-Namiotko. Pani minister reprezentuje rząd. Bardzo proszę panią minister o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnnaWypychNamiotko">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysokie Komisje, Ministerstwo Infrastruktury popiera inicjatywę projektu ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zmiana ustawowa będzie nakładała na ministra obowiązek przygotowania odpowiednich rozporządzeń. Przygotowujemy się do tego. Zamierzamy, po wprowadzeniu zmian ustawowych, opracować odpowiednie rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnnaWypychNamiotko">Ta kwestia dotyczy pociągów różnych relacji, a także morskich statków w żegludze międzynarodowej, międzynarodowych portach morskich oraz przystaniach międzynarodowych. W tej sprawie zostaną jeszcze wydane szczegółowe rozporządzenia, które określą procedury. Trzeba będzie określić sprawy związane z udzielaniem pozwoleń, kwestią odpowiedzialności, nadzoru itp. Popieramy przedstawione przez Komisję w uzasadnieniu argumenty. Popieramy to stanowisko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Jako pierwszy głos zabierze pan przewodniczący Kraczkowski. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MaksKraczkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo. Inicjatywa jest bardzo dobra. Wiemy jak wygląda praktyka stosowania przepisów obecnie obowiązującej ustawy. Praktyka wskazuje, że de iure nie można prowadzić sprzedaży alkoholu w tych miejscach, a de facto jest prowadzona. W dodatku odbywa się to często w sposób, który może zagrażać bezpieczeństwu osób handlujących nielegalnie alkoholem. Niejednokrotnie przecież wskakują one i wyskakują z pociągów. Nie sprzyja to także bezpieczeństwu osób kupujących tenże alkohol pochodzący nierzadko z nie do końca legalnych źródeł. To taka drobna uwaga.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MaksKraczkowski">Mam jeszcze taką sugestię, aby pan przedstawiciel wnioskodawców pochylił się nad uwagami pana ministra Pawlaka odnośnie do tej ustawy. Pan minister proponuje tam jeszcze kilka zmian. Pozostawione są one pod rozwagę ustawodawcy. Wynikają one, albo z pewnych wątpliwości konstytucyjnych, albo z wątpliwości stosowania pewnych przepisów ze względu na ich celowość. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pan poseł Krupa, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JacekKrupa">Dziękuję. Chcę najpierw powiedzieć dwa słowa na temat tego, co powiedział mój klubowy kolega, pan poseł Sekuła, na samym początku swojego wystąpienia. Nie zgadzam się z tym, że pijaństwo jest cechą narodową Polaków. Może i tak jest, ale tylko w przypadku niektórych Polaków…</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, ale zostałem chyba źle zrozumiany…</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WojciechJasiński">Panie pośle, chwileczkę, zaraz udzielę panu głosu. Ad vocem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JacekKrupa">Co do zasady zgadzam się z proponowanymi zmianami. Popieram je. Zwróćmy jednak uwagę też na interes podróżnych, a nie tylko przedsiębiorców. Każdy z nas jeździ pociągiem i czasami, zwłaszcza jeśli są to długie podróże, chętnie napiłby się piwa. Sądzę, że dotąd obowiązujący przepis prowadził do patologii. To było niezrozumiałe. Gorąco popieram proponowane zmiany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, panie pośle. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję. Inicjatywa wydaje się być racjonalna, ale chciałem zgłosić przeciwny głos. Nie będzie to jednak sprzeciw na zasadzie „nie, bo nie”. Czy był zaproszony ktoś z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych? A poza tym, proponuję, aby alkohol był sprzedawany na tych dworcach, które są posprzątane i czyste. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję, panu posłowi. Obiecałem panu posłowi Sekule możliwość zabrania głosu, ad vocem. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MirosławSekuła">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałem sprostować. Chodziło mi o to, że pijaństwo jest wadą narodową. Nie miałem na myśli cechy narodowej. Prostuję. Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JózefRacki">Proszę państwa, przecież największe „picie” było wtedy, gdy było najwięcej zakazów i wprowadzone „godziny”. Wtedy doskonale funkcjonowały nocne meliny itp. Najlepiej jest wtedy, gdy to, co robimy, dzieje się na oczach innych. Nie kryjemy się z tym. To, co może budzić pewne wątpliwości to sprawy dworców. Czy użytkownicy i właściciele tamtejszych barów dadzą sobie radę z nadmierną sprzedażą alkoholu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń. W takim razie zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, przechodzimy do pracy w Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu ze strony kolegów, członków Komisji Infrastruktury, to pozwolę sobie prowadzić posiedzenie zgodnie z trybem przyjętym w pracach Komisji Gospodarki. Będę pytał, czy jest sprzeciw. Czy zgadzacie się państwo? Tak? Tak. Dobrze. Przechodzimy zatem do procedowania.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Jeszcze jedna sprawa. Rozumiem, że wypowiedzi państwa posłów, to były raczej konstatacje niż pytania, dlatego nie oddaję już głosu przedstawicielowi wnioskodawców, ani pani minister. Czy tak? Dobrze rozumiem? Tak. Zgadza się. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi do tytułu ustawy? Uwag nie ma.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi do art. 1? Biuro Legislacyjne. Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#IdaReykowska">W tej propozycji czegoś brakuje. Na etapie prac w Komisji „Przyjazne państwo” doczepiono niejako wytyczną do delegacji. Ona kompletnie do tego tekstu nie pasuje. Nie potrafię podać teraz właściwej propozycji wytycznych. Uważam jednak, że sformułowanie „mając na względzie ograniczenie spożycia alkoholu oraz przeciwdziałanie alkoholizmowi wśród młodzieży” jest wyjątkowo nietrafne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pan poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekKrupa">Chcę jeszcze zadać jedno pytanie. Jeśli chodzi o dworce, to sprawa jest jasna. Natomiast jak wygląda sprawa z udzielaniem koncesji pociągom? W jaki sposób i komu będzie udzielana koncesja na sprzedaż alkoholu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WojciechJasiński">Pani minister, czy chce pani udzielić odpowiedzi na to pytanie? Czy pan poseł? Pani minister, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaWypychNamiotko">Kwestia udzielania koncesji jest obecnie uregulowana w prawie określonymi przepisami. Generalnie, udzielanie koncesji należy do władz lokalnych. Myślę, że jeśli okaże się, że coś funkcjonuje nie tak jak trzeba, to wprowadzimy określone korekty. Będziemy musieli wprowadzić rozporządzenie. Będziemy się wtedy konsultować na podobnych zasadach jak to jest obecnie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławSekuła">Przepraszam, ale chcę jeszcze to uzupełnić. W tej chwili koncesję na sprzedaż w pociągach międzynarodowych ma „Wars”, ale nie może jej mieć na krajowe wagony barowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pani poseł, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Mam uwagę co do całości ustawy w kontekście prac, które toczą się nad tzw. ustawą tytoniową. W tym projekcie podchodzi się do pewnych spraw dosyć otwarcie. Z punktu widzenia podkomisji zdrowia publicznego wygląda to w ten sposób, że im łatwiejszy dostęp do czynnika sprzyjającego ryzykownym działaniom, tym większa możliwość działań o charakterze ryzykownym. Im łatwiejszy dostęp, tym większe ryzyko. Taka teza przyświeca pracom podkomisji zdrowia publicznego w czasie prac chociażby nad zmianą „ustawy tytoniowej”. W toku prac tamtej podkomisji staramy się raczej ograniczać możliwości dostępu do produktów tytoniowych. Z kolei omawiana dziś tutaj ustawa wskazuje, że będziemy rozszerzać dostęp do produktów alkoholowych. To będzie dwoistość i rozbieżność. Z jednej strony ograniczamy dostęp do pewnych produktów, a z drugiej go rozszerzamy dla innych. Mam tym samym pytanie do Biura Legislacyjnego. Zwraca się nam niekiedy uwagę, że delegacja ustawowa powinna określać szczegółowe kwestie, które powinny być uregulowane przez rozporządzenie. W tym przypadku przepis brzmi: „Minister właściwy do spraw transportu oraz minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, określą zasady i warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych (…)”. Nie ma tu żadnych precyzyjnych wskazań. Pytanie kieruję do Biura Legislacyjnego. Czy tak ogólne odesłanie jest właściwe z punktu widzenia legislacyjnego? Chodzi o to, aby rozporządzenie było prawidłowe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#WojciechJasiński">Zaraz oddam głos pani mecenas, ale jeszcze dla porządku zapytam, czy pani minister lub pan poseł sprawozdawca chcą zabrać głos? Pani minister? Tak. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaWypychNamiotko">Proszę państwa, popierając projekt Komisji „Przyjazne państwo” uważamy, że sprawa wymaga rozwiązania systemowego. Rozporządzenia będą budowały takie systemy. Chcę powiedzieć jeszcze, nawiązując do kwestii dostępności napojów alkoholowych, że z przeprowadzonych badań statystycznych wynika, iż w 2007 roku w pociągach, na 725 rozmaitych przestępstw kolejowych, kradzieży i rozbojów, 71 stanowiły incydenty z udziałem osób nietrzeźwych, a zaledwie dwa z nich były w pociągach, w których dzisiaj jest sprzedawany alkohol. W tanich liniach kolejowych, tam gdzie w ogóle nie ma Warsu ani baru, było 31 incydentów. W ekspresach, w których sprzedaż jest ograniczona, było 20 takich incydentów. W intercity – 10, w pociągach międzynarodowych – 2, w eurocity – 6. Jak widać, to jest minimalny problem. Należy jeszcze podkreślić, że rozporządzenia nie wydaje tylko jeden minister, ale podlega to konsultacjom społecznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Czy pani poseł jeszcze chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Bardzo przepraszam, ale może przez to, że pracuje w różnych komisjach, które zajmują się podobnymi rzeczami, obserwuję pewien dualizm ze strony rządu. Myślę, że obecna tu na sali pani mecenas potwierdzi moje słowa. W podkomisji zdrowia publicznego zapoznaliśmy się z opinią rządu. Wynika z niej, że zwiększenie zakazów i ograniczenie dostępności jest sprawą oczywistą tam, gdzie walczymy z niepożądanymi zachowaniami. W związku tym uzyskaliśmy zapewnienie, że wszystkie ministerstwa dokonają pewnych uzgodnień i przyjmą określone wytyczne. Wytyczne dotyczą ograniczenia spożycia alkoholu i tytoniu. W tej kwestii jest pełna zgodność.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Na posiedzeniu Komisji Zdrowia złożyłam wniosek o to, aby „ustawa tytoniowa” również trafiła do Komisji Gospodarki oraz Komisji Infrastruktury. Chciałam, aby te komisje miały szanse odnieść się do skutków gospodarczych, jakie pociągają za sobą pewnego rodzaju ograniczenia. Uzyskałam jednak odpowiedź, że nie ma takiej potrzeby, ponieważ na poziomie ministerstw wszystko zostało już uzgodnione. W „ustawie tytoniowej” mamy wszystko uzgodnione i stawiamy na tzw. maksymalne zakazy dostępności, natomiast z ustawy o przeciwdziałaniu alkoholizmowi dowiadujemy się, że to są sprawy „lekkie”, które mogą zostać uregulowane w rozporządzeniu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#ElżbietaStrekerDembińska">W związku z tym, chciałabym, aby rząd odniósł się w sposób kompleksowy i jednoznaczny do wszystkich wrażliwych problemów, do których należy przeciwdziałanie alkoholizmowi, narkomanii oraz innym uzależnieniom. Rząd powinien zająć jednoznaczne i jednolite stanowisko. Przedstawianie innego stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Komisji Infrastruktury w stosunku do stanowiska zaprezentowanego na posiedzeniu Komisji Zdrowia wskazuje, że państwo w poszczególnych ministerstwach nie macie ustalonego wspólnego stanowiska. Nie chcę dzisiaj deklarować, że jestem za lub przeciw tej ustawie. Chciałabym jedynie przedstawienia jasnego stanowiska rządu w kluczowych kwestiach dotyczących przeciwdziałania różnego rodzaju uzależnieniom. Myślę, że wtedy będziemy mogli jednoznacznie i jednakowo traktować rozwiązania odnoszące się do różnych kwestii.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Nie powinniśmy podchodzić do tego zagadnienia patrząc jedynie przez pryzmat korzyści gospodarczych wskazując, że to będzie korzystne dla podmiotów gospodarczych oraz dla samorządów, które będą wydawały więcej pozwoleń. Nie możemy akceptować takich rozwiązań. Mam prośbę o to, aby rząd ustalił jednolite stanowisko w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#ElżbietaStrekerDembińska">Druga sprawa, o której już wielokrotnie mówiłam dotyczy zakresu delegacji. Moje pytanie brzmi: czy tak ogólny zakres delegacji jest wystarczający do przygotowania rozporządzenia? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo pani poseł. Proszę, pan poseł Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MirosławSekuła">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo, szanowna pani poseł. Miałaby pani całkowitą rację, gdybyśmy mieli do czynienia z całościową nowelizacją ustawy. Przypominam jednak, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest ustawą z dnia 26 października 1982 roku. Nasza propozycja absolutnie nie zmierza do uporządkowania tej ustawy w sposób całościowy, ani też do naprawienia jej braków. Przedstawię państwu braki jakie są w tej ustawie. Jest to ustawa „przedkonstytucyjna”. Nasza konstytucja weszła w życie w 1997 roku. Delegacja znajdująca się w art. 14 tejże ustawy jest po prostu, przepraszam, że tak powiem, „cienka i słaba”. Biuro Legislacyjne już zgłaszało swoje uwagi. Były wątpliwości. My też je mieliśmy. Zastanawialiśmy się, czy należy naprawiać tę ustawę, czy dokonać jedynie drobnej korekty w istniejącym tekście, pozostawiając jednocześnie przeprowadzenie gruntownych zmian całościowej nowelizacji lub uchwaleniu nowej ustawy. Stwierdziliśmy, że nasza Komisja nie jest właściwą do naprawiania całej ustawy.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MirosławSekuła">Pozwolę sobie przytoczyć aktualnie obowiązujące brzmienie art. 14 ust. 7 „Minister właściwy do spraw transportu oraz minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, w drodze rozporządzenia, określą zasady i warunki sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych na morskich statkach handlowych w żegludze międzynarodowej, w pociągach i samolotach komunikacji międzynarodowej oraz w międzynarodowych portach morskich i lotniczych”. Chcemy zaproponować, aby wymienieni tu ministrowie, czyli minister właściwy do spraw transportu oraz minister właściwy do spraw gospodarki morskiej, określili nie tylko zasady dla komunikacji międzynarodowej, ale także krajowej, dalekobieżnej. Skoro do tej pory ten przepis wytrzymuje konfrontację z konstytucją i jak dotąd nikt nie zakwestionował uprawnienia ministra infrastruktury do wydania rozporządzenia w tym zakresie, to założyliśmy, że rozszerzenie rozporządzenia o pociągi komunikacji krajowej i międzywojewódzkiej też czyniłoby zadość standardom, które ta ustawa spełnia.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#MirosławSekuła">Zaznaczam jednak, że wcześniej, czy później i tak ta ustawa będzie musiała zostać poddana gruntownej nowelizacji. Jak już wspomniałem, jest to ustawa „przedkonstytucyjna”. Jej nowelizacja nie będzie raczej należała ani do Komisji Gospodarki ani Infrastruktury, ale do tej, do której trafiła „ustawa tytoniowa”. Chcę jeszcze dodać, że, moim zdaniem, to, że Marszałek Sejmu skierował projekt do państwa dwóch Komisji, nie jest uzasadnione. Nasza nowelizacja dotyczy bowiem jedynie bardzo wąskiego zagadnienia związanego z wydaniem upoważnienia dla ministra infrastruktury do wydania rozporządzenia. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję uprzejmie, panie pośle. Bardzo proszę panią mecenas o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#IdaReykowska">Dziękuję. Chcę niejako wzmocnić to, co zostało przed chwilą powiedziane przez pana posła Sekułę. Proszę zwrócić uwagę, że ustawa o wychowaniu w trzeźwości powstała i zaczęła funkcjonować w 1982 roku. Rozporządzenie, o którym mowa w omawianym ust. 7, funkcjonuje od samego początku. Po wejściu w życie konstytucji z 1997 roku nie mielibyśmy już prawa dopisać, że „rozporządzenie, określi zasady i warunki sprzedaży”. Jednakże, to rozporządzenie od 1982 roku do 1997 roku, czyli przez 15 lat, funkcjonowało. Teraz chcemy dołożyć tylko jeden element odnoszący się do pociągów. Obecnie przekształcanie tego na właściwy sposób pisania prawa, stosowany od 12 lat, byłoby przedsięwzięciem znacznie większym. Czy to jest prawidłowe? Nie, nie jest, ale funkcjonuje od 27 lat. Tu chodzi jedynie o możliwość zalegalizowania sprzedaży alkoholu w pociągach i rozszerzenie delegacji. Jeśli mamy zrobić poważne zmiany, to je zróbmy, ale nie „przy okazji” tak wąskiej zmiany. Poza tym, ja nadal jestem zdania, że można poprawić sytuację poprzez sprecyzowanie wytycznych do rozporządzenia, z tym, że nie mam obecnie pomysłu, jak powinno to wyglądać. Możemy coś dodać do wytycznych, albo skreślić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, przypominam, że dyskutujemy nad art. 1. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Przepraszam, czy pani chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KamaDąbrowska">Tak. Kama Dąbrowska, Polska Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#WojciechJasiński">Czyli jest jednak na sali przedstawiciel PARPA. Dlaczego pani wcześniej nie zabrała głosu?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KamaDąbrowska">Myślałam, że udziela pan głosu najpierw posłom, więc czekałam, że przyjdzie kolej na wysłuchanie drugiej strony.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KamaDąbrowska">Chciałabym odnieść się do dwóch kwestii. Po pierwsze, chce się ustosunkować do tezy pana posła sprawozdawcy. Pan poseł sprawozdawca powiedział, że restrykcyjna polityka nie odnosi skutków w kwestii profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, a jeśli już odnosi, to jest on odwrotny od zamierzonego. Chcę powiedzieć, że szereg badań przeprowadzonych po 1982 roku jasno wskazuje, że najbardziej efektywne metody ograniczania spożycia napojów alkoholowych, to ograniczanie fizycznej dostępności alkoholu i ekonomiczne ograniczanie dostępności alkoholu. W tej konkretnej sprawie mamy do czynienia z rozszerzaniem fizycznej dostępności do alkoholu. Pragnę jednocześnie zauważyć, że w ciągu ostatnich trzech lat notujemy bardzo znaczący wzrost spożycia alkoholu. Dziwi, że w sytuacji, w której generalnie obserwujemy silny trend wzrostowy, a co za tym idzie mamy do czynienia z rosnącą liczbą szkód związaną z problemem alkoholowym, decydujemy się na zmiany o charakterze liberalizującym.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KamaDąbrowska">Druga kwestia dotyczy określenia zasad i warunków. W naszym odczuciu, o czym już powiedzieliśmy w naszym stanowisku, określanie praw i obowiązków obywateli niewątpliwie należy do materii ustawowej i powinno być określone na poziomie ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechJasiński">Dziękuję. Pan chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#LeszekWiwała">Leszek Wiwała, Polski Przemysł Spirytusowy…</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WojciechJasiński">Obawiam się, że…</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#LeszekWiwała">Ale ja postaram się bardzo krótko…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WojciechJasiński">Ale wie pan, jesteśmy już na etapie prac w Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#LeszekWiwała">Acha. No dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WojciechJasiński">Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu art. 1? Nie słyszę. Uznaję, że art. 1 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#WojciechJasiński">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Czy ktoś z państwa jest przeciwny przyjęciu art. 2? Nie słyszę. Uznaję, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, czy są uwagi co do całości ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#WojciechJasiński">Proszę państwa, uważam że projekt został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#WojciechJasiński">Szanowni państwo, proszę o zgłaszanie kandydatur na posła sprawozdawcę. Czy są kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#AndrzejCzerwiński">Pan Wojciech Jasiński. Czy pan przewodniczący się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechJasiński">Nikt innych nie chce? Jak nikt inny nie chce, to przewodniczący musi. Nie ma innych kandydatur? Nie ma. Czy ktoś jest temu przeciwny? Ktoś oponuje? Nie.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#WojciechJasiński">Posłem sprawozdawcą wybrano przewodniczącego Komisji Gospodarki.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#WojciechJasiński">Teraz jeszcze kwestia wyznaczenia terminu dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Wtorek? Tak, wyznaczmy termin dla UKIE do wtorku.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#WojciechJasiński">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam wspólne posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>