text_structure.xml
17.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PawełArndt">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejsze posiedzenie. Witam panią minister Elżbietę Suchocką-Roguską – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, pana Juliusza Engerhardta podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pana Andrzeja Bacha prezesa PKP, pana Marka Borkowskiego zastępcę komendanta głównego Straży Granicznej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PawełArndt">Porządek posiedzenia przewiduje dwa punkty: pierwszy – zaopiniowanie wniosku ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerw celowych, drugi – zaopiniowanie dla Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (druk nr 2967).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Stwierdzam przyjęcie porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PawełArndt">Proszę o przedstawienie wniosku ministra finansów przez panią minister Elżbietę Suchocką-Roguską.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Minister finansów, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zwrócił się do Komisji z wnioskiem o zmianę przeznaczenie dwóch rezerw. Pierwszy wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia rezerwy w poz. 8 „Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej nie ujętych w budżecie środków europejskich, finansowanie projektów pomocy technicznej, finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE” w łącznej kwocie 63.258 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Te środki chcielibyśmy przeznaczyć w kwocie 38.258 tys. zł na dokończenie realizacji projektu „System ochrony granicy morskiej – budowa drugiego etapu zautomatyzowanego systemu radarowego nadzoru polskich obszarów morskich” oraz w kwocie 25 mln zł na uregulowanie płatności wynikających z wyroków sądowych z tytułu realizacji programów w ramach Narodowego Planu Rozwoju na lata 2004-2006.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Szczegółowe uzasadnienie tego wniosku jest zawarte w wystąpieniu ministra finansów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Czy mam przedstawić teraz również drugi wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełArndt">Tak, poprosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Drugi wniosek dotyczy zmiany przeznaczenia środków bez określania kwoty z rezerwy w poz. 21. Jest to rezerwa na zwiększenie środków przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Prosimy Komisję o wyrażenie zgody, żeby z tej rezerwy można było wypłacać ekwiwalenty za urlopy osób, które zginęły w katastrofie samolotowej. Jest to jedyna rezerwa, z której możemy uruchomić środki na ten cel, ponieważ posiada ona limit na zwiększenie wynagrodzeń. Środki w ramach tej rezerwy były przeznaczone dla ściśle określonej grupy, czyli dla osób na kierowniczych stanowiskach państwowych, pracujących w jednostkach budżetowych, w których zatrudnienie nie przekracza 50 osób.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ElżbietaSuchockaRoguska">Ponieważ do ministra finansów zostały już skierowane wnioski o wypłatę takich ekwiwalentów, chcielibyśmy jak najszybciej uregulować płatności. Nie potrafimy powiedzieć, jaka będzie niezbędna kwota, bo nie wiemy, jakie zaległe urlopy posiadały te osoby.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PawełArndt">Otwieram dyskusję. Kto z państwa posłów chciałby się wypowiedzieć na temat tych wniosków? Nie widzę chętnych do zabrania głosu, wobec tego przedstawię projekt opinii z prośbą o zaakceptowanie.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PawełArndt">„Opinia Komisji Finansów Publicznych do ministra finansów w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r. rozpatrzyła wniosek ministra finansów z 12 kwietnia 2010 r., dotyczący zmiany przeznaczenia kwoty 63.258.250 zł rezerwy celowej w poz. 8 «Współfinansowanie projektów realizowanych z udziałem środków europejskich, finansowanie projektów z udziałem środków otrzymywanych od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), projektów z udziałem innych środków pochodzących z budżetu Unii europejskiej nie ujętych w budżecie środków europejskich, finansowanie projektów pomocy technicznej, finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, a także na pokrycie potrzeb wynikających z różnic kursowych przy realizacji programów finansowanych z UE», zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2010 r.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych pozytywnie opiniuje propozycję przeznaczenia kwot:</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PawełArndt">1) 38.258.250 zł na pokrycie kosztów związanych z dokończeniem realizacji projektów: «System ochrony granicy morskiej – budowa drugiego etapu zautomatyzowanego systemu radarowego nadzoru polskich obszarów morskich», «System ochrony przyszłej zewnętrznej granicy UE – budowa trzeciego etapu zautomatyzowanego systemu radarowego nadzoru polskich obszarów morskich» oraz podatku VAT;</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PawełArndt">2) 25 mln zł na wyroki sądowe wynikające z realizacji programów w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006”.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PawełArndt">Przechodzimy do rozpatrzenia drugiej opinii.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PawełArndt">„Opinia Komisji Finansów publicznych w sprawie zmiany przeznaczenia rezerwy celowej uchwalona na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r. rozpatrzyła wniosek ministra finansów z dnia 26 kwietnia 2010 r., dotyczący zmiany przeznaczenia rezerwy celowej w poz. 21 «Rezerwa na zwiększenie wynagrodzeń przeznaczonych na wypłaty wynagrodzeń dla osób odwołanych z kierowniczych stanowisk państwowych, a także nagród jubileuszowych, odpraw emerytalnych i odpraw w związku z przejściem na rentę z tytułu niezdolności do pracy oraz ekwiwalentów za niewykorzystany urlop wypoczynkowy dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, dla pracowników jednostek organizacyjnych stanowiących wyodrębnioną część budżetową, w których średnioroczne zatrudnienie w roku poprzednim nie przekracza 50 osób, wraz z pochodnymi oraz wynagrodzeń», zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2010 r., poprzez możliwość sfinansowania w ciężar tej rezerwy także ekwiwalentów za niewykorzystane urlopy wypoczynkowe osób, które zginęły w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem, zatrudnionych w państwowych jednostkach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PawełArndt">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 154 ust. 9 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje powyższą propozycję”.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PawełArndt">Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii tej treści? Sprzeciwu nie widzę.</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#PawełArndt">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie pkt 1. Dziękuję pani minister i jej współpracownikom.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#PawełArndt">Przystępujemy do realizacji pkt 2 porządku dziennego. Sejm w dniu 16 kwietnia 2010 r. skierował pilny rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (druk nr 2967) do Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Jednocześnie Sejm zalecił zasięgnięcie opinii Komisji Finansów Publicznych i stąd nasze posiedzenie. Komisje, które wymieniłem, już rozpatrzyły ten projekt w dniu 27 kwietnia br., ale to nie zwalnia Komisji Finansów Publicznych z obowiązku zaopiniowania projektu.</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#PawełArndt">Poprosiłem pana posła Leszka Cieślika, który jest posłem Komisji Finansów Publicznych, ale jednocześnie członkiem Komisji Infrastruktury, o zaproponowanie stanowiska w sprawie projektu. Proszę pana posła o krótkie przedstawienie propozycji opinii.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LeszekCieślik">Zanim przedstawię opinię, chciałbym krótko przedstawić cel projektu ustawy. Rządowy projekt ustawy zakłada wniesienie aportem zaplecza technicznego do obsługi taboru na pokrycie straty finansowej Przewozów Regionalnych. Stwarza to możliwość nabywania przez Skarb Państwa, ze środków Funduszu Kolejowego, akcji PKP PLK SA od spółki PKP SA, a także możliwość wypłacenia z Funduszu w 2012 r. kwoty 150 mln zł samorządom wojewódzkim na współfinansowanie zadań własnych województwa w zakresie organizowania regionalnych przewozów pasażerskich w ramach umów o świadczenie usług publicznych.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#LeszekCieślik">Projekt ustawy zakłada usamorządowienie Przewozów Regionalnych poprzez ich dofinansowanie i wyposażenie w tabor techniczny, a także wdraża proces oddłużenia PKP SA, które obecnie wynosi ponad 6,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#LeszekCieślik">Komisje Infrastruktury oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przyjęły projekt uznając, że jest on bardzo pilny, potrzebny i uruchamia środki na realizację ważnych programów. Stwarza to możliwość restrukturyzacji i uzdrowienia polskiego kolejnictwa. W trakcie prac zostały wniesione poprawki. Są one wyrazem nieco „hojniejszej” postawy niż ta prezentowana przez rząd. Zagwarantowano kwotę 150 mln zł dla Przewozów Regionalnych. Zwiększono kwotę do 700 mln zł w latach 2011-2014. Stworzono mechanizm polegający na tym, że w razie braku środków Bank Gospodarstwa Krajowego będzie mógł wykorzystać swoje środki, jeśli będzie taka konieczność.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#LeszekCieślik">Projekt należy uznać za dobry i zasadny. Moja rekomendacja jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu posłowi. Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby wypowiedzieć się na temat omawianego projektu?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HenrykKowalczyk">Mam pytanie, czy projekt był konsultowany z samorządami? Jeśli tak, to jaki był wynik konsultacji? Te rozwiązania legislacyjne dotyczą samorządów, zatem ważne jest ich stanowisko.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PawełArndt">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę. Poproszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JuliuszEngelhardt">Projekt był konsultowany z samorządami. Mam przed sobą opinię Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która została przyjęta w dniu 24 lutego br. Cytuję: „Projekt ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego «Polskie Koleje Państwowe» został uzgodniony”. Pod tą informacją widnieje podpis pana Jerzego Millera ministra spraw wewnętrznych i administracji oraz pana prezydenta Piotra Uszoka, ze strony samorządowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PawełArndt">Czy są inne uwagi? Pan poseł Kowalczyk.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#HenrykKowalczyk">Interesuje mnie stanowisko marszałków województw i zarządów województw.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PawełArndt">Poproszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JuliuszEngelhardt">Stanowisko samorządów jest jak najbardziej pozytywne. Konsultowaliśmy projekt z marszałkami województw w odniesieniu do dwóch kwestii. Pierwsza dotyczy aportowania zapleczy technicznych do spółki Przewozy Regionalne, jako wykonania porozumienia zawartego w 2008 r. pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury a marszałkami województw. Chodzi o to, że upłynęła ważność przepisów ustawy, na podstawie której można było wnosić aporty do końca 2009 r. W przedkładanym projekcie zawarte są przepisy na rok bieżący.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JuliuszEngelhardt">Druga kwestia dotyczy kwoty 150 mln zł dla samorządów na 2012 r. Ze strony samorządów nie było żadnych uwag. W ramach rządu występował problem uzgodnienia tej propozycji z ministrem finansów. Ostatecznie kompromis pomiędzy ministrem infrastruktury i ministrem finansów został osiągnięty.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełArndt">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Nie słyszę innych głosów w dyskusji. Chciałbym państwu zaproponować treść opinii. Jeszcze pan minister prosi o głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JuliuszEngelhardt">Pan poseł wspomniał o poprawkach, które zostały wniesione przez komisje. Chciałbym zapytać, czy opinia Komisji Finansów dotyczy przedłożenia rządowego, czy projektu z wniesionymi poprawkami. Jeśli chodzi o poprawki, to do kilku z nich mamy zastrzeżenia. Zostały one przegłosowane wbrew stanowisku rządu. W szczególności jedna z nich naraża nas na niezgodność z prawem unijnym. Wykreślenie jednego z przepisów zaprojektowanych przez rząd może spowodować konsekwencje wynikające z niedostosowania się do zasad pomocy publicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PawełArndt">Jest pewna niedogodność, ponieważ Komisja Infrastruktury oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej pracowały przed naszą Komisją. My wydajemy opinię o projekcie rządowym, a więc nie odnosimy się do poprawek, która wniosły Komisje. Jaki będzie dalszy los naszej opinii i dalsze prace nad projektem, to jest już w gestii całego Sejmu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PawełArndt">Proponuję przyjęcie opinii Komisji w sprawie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” (druk nr 2967), uchwalonej na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PawełArndt">„Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 2010 r. zapoznała się z rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego «Polskie Koleje Państwowe» (druk nr 2967). Komisja opiniuje powyższy projekt pozytywnie”.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PawełArndt">Czy są uwagi do treści opinii? Nie ma uwag. Czy jest sprzeciw wobec przyjęcia opinii w brzmieniu, które przedstawiłem przed chwilą? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PawełArndt">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PawełArndt">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad. Chciałbym poinformować członków Komisji, że nasze kolejne posiedzenie rozpocznie się o godz. 12.00, ale nie wcześniej niż po zakończeniu wystąpienia pana premiera.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PawełArndt">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>