text_structure.xml
25.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewChlebowski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Witam wszystkich, stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewChlebowski">Witam pana Jacka Kapicę, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, który na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje stronę rządową. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#ZbigniewChlebowski">Marszałek Sejmu w dniu 8 lutego br. skierował pilny rządowy projekt ustawy z druku nr 207 do Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania. Przystępujemy, zatem do pierwszego czytania projektu ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej. Przypominam, że najpóźniej w dniu 26 lutego jesteśmy zobowiązani przedstawić panu marszałkowi sprawozdanie dwóch komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę stronę rządową o przedstawienie projektu i krótkie uzasadnienie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JacekKapica">Na podstawie art. 118 ust. 1 konstytucji, rząd wnosi projekt ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej. Wobec konieczności wyeliminowania nierównego traktowania funkcjonariuszy celnych w porównaniu z innymi służbami mundurowymi. Projektowana zmiana polega na usunięciu z obrotu prawnego art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b dotychczasowej ustawy o Służbie Celnej. Przepisy te nakazują obligatoryjne zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego w przypadku wniesienia aktu oskarżenia o umyślne popełnienie przestępstwa, ściganego z oskarżenia publicznego oraz w przypadku tymczasowego aresztowania funkcjonariusza celnego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JacekKapica">Przedmiotowe przepisy w toku ich stosowania okazały się zbyt restrykcyjne i niejednokrotnie prowadziły do sytuacji, w której kierownik Urzędu – dyrektor Izby Celnej, wobec pomówienia i wniesienia aktu oskarżenia, był obligatoryjnie zmuszony zwolnić funkcjonariusza. W konsekwencji dalszego postępowania przed sądem akt oskarżenia się nie bronił i były wyroki uniewinniające, bez możliwości przywrócenia takiego funkcjonariusza do służby wraz z restytucją uprawnień.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JacekKapica">Wobec propozycji uchylenia przepisu art. 25 ust.1 pkt 8a i 8b jest konieczna zmiana przepisu zawartego w art. 23 ust. 3, pozwalająca zawiesić funkcjonariusza celnego, przeciwko któremu toczy się postępowania karne, w wykonywaniu czynności służbowych na czas trwania tego postępowania. Przepisy te pozwalały także na przedłużenie tego zawieszenia powyżej 12 miesięcy. Uregulowanie to, poza określeniem czasowego zawieszenia, jest analogiczne do unormowań zawartych w ustawie o Policji.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JacekKapica">W art. 60 ust. 2 ustawy określono, że w przypadku uniewinnienia funkcjonariusza celnego oraz pozostawienia go w służbie, funkcjonariuszowi celnemu należy wypłacić wstrzymaną w okresie zawieszenia część uposażenia oraz obligatoryjne podwyżki. Rozwiązanie to pozwoli unikną podwójnego karania funkcjonariusza za naruszenie obowiązków służbowych w sytuacji, kiedy zostaje zakończone postępowanie, w wyniku którego orzeczono karę dyscyplinarną, inną od kary wydalenia ze służby, a funkcjonariusz nie został skazany prawomocnym wyrokiem sądu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JacekKapica">W art. 70 dodano ust. 1a, w którym rozszerzono katalog obrońców funkcjonariusza celnego w postępowaniu dyscyplinarnym o radców prawnych i adwokatów. Do tej pory byli to wyłącznie funkcjonariusze. Przepis ten wynika z orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JacekKapica">Art. 2 ust. 1 projektu ustawy reguluje sytuację funkcjonariusza celnego, w stosunku do którego przed dniem wejścia w życie projektowanej nowelizacji zostało wszczęte lub toczy się postępowanie w sprawie zwolnienia ze służby. To jest artykuł przejściowy, w którym proponuje się umorzenie postępowania z mocy prawa.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JacekKapica">W art. 2 ust. 2 wprowadzono regulację mającą na celu zapewnienie funkcjonariuszowi celnemu pełnych praw powrotu do służby w przypadku, gdy na mocy postanowień lub orzeczeń sądowych okaże się, że przesłanki wniesienia aktu oskarżenia okazały się bezzasadne. Trybunał Konstytucyjny zauważył, że przywrócenie do służby oznacza przywrócenie ciągłości stosunku służbowego funkcjonariusza celnego, ze wszystkimi tego konsekwencjami.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JacekKapica">Wejście w życie niniejszego projektu z dniem ogłoszenia jest uzasadnione koniecznością pilnego wyeliminowania nierównego traktowania funkcjonariuszy celnych w porównaniu z innymi służbami mundurowymi.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JacekKapica">W związku z powyższym w imieniu rządu proszę o przyjęcie projektu w pierwszym czytaniu i skierowanie go do dalszego procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewChlebowski">Przypominam paniom i panom posłom, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektów ustaw, następnie zadawanie pytań przez posłów i odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawców. Chciałem państwa poinformować, że po szybkich uzgodnieniach w prezydiach jednej i drugiej komisji, uznaliśmy, że w dniu dzisiejszym powołamy 11-osobową podkomisję. Rozpocznie ona prace nad projektem zaraz po zakończeniu wspólnego posiedzenia komisji. Do projektu ustawy wpłynęły propozycje związków zawodowych, między innymi Zrzeszenia Związków Zawodowych Służby Celnej oraz Komitetu Protestacyjnego Porozumienie Białostockie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewChlebowski">Propozycje te są praktycznie identyczne. Dlatego prezydia komisji będą proponowały powołanie podkomisji. Chcielibyśmy, aby sprawozdanie można było przyjąć już w najbliższy wtorek 26 lutego br. o godz. 13. Dzięki temu będziemy mogli w wyznaczonym terminie przekazać sprawozdanie panu marszałkowi.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są uwagi do tej propozycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AnitaBłochowiak">Nie mam uwag, ale jak rozumiem, podkomisja zajęłaby się przede wszystkim propozycjami, o których mówił pan przewodniczący. Bo propozycja rządu jest prosta i klarowna i trudno o niej dyskutować.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AnitaBłochowiak">Mam pytanie dotyczące rozmów prowadzonych przez rząd, między innymi przez pana premiera Donalda Tuska, z przedstawicielami związków zawodowych służby celnej. Padła zapowiedź, iż powstanie specjalny zespół w resorcie spraw wewnętrznych i administracji, który będzie przygotowywał szersze zmiany w ustawie o Służbie Celnej. Stąd moje pytanie, czy podkomisja będzie mogła uczestniczyć w tym szerokim zespole rządowym. Jego zadaniem jest przygotowanie dalszych zmian, bo obecna nowelizacja, to dopiero początek zmian. Czy taki zespół już działa w resorcie i nie ma potrzeby, aby posłowie włączali się do jego pracy, a zajmą stanowisko już do gotowych projektów ustaw?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AnitaBłochowiak">Wydaje mi się, że dobrze by było już teraz włączyć grupę posłów specjalizujących się w problematyce, do pracy zespołu rządowego, wykorzystać ich wiedzę z poprzednich kadencji i przygotować kolejne, niezwykle istotne zmiany. Moje pytanie brzmi – co dalej?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewChlebowski">Panie ministrze; czy taki zespół został już powołany czy dopiero zostanie powołany?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JacekKapica">Zgodnie z oświadczeniem pana premiera i rządu, zachowujemy harmonogram prac nad ustawą o Służbie Celnej. Jest on następujący: do końca kwietnia tego roku projekt ustawy modernizacyjnej służby celnej i zmiany ustawy o Służbie Celnej ma być zaakceptowany przez kierownictwo Ministerstwa Finansów. Do 16 czerwca mają się odbywać konsultacje międzyresortowe i uzgodnienia z Centrum Legislacyjnym Rządu. Następnie projekt ustawy trafi pod obrady Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JacekKapica">Jestem otwarty na konsultacje z szerokim gronem zarówno czynnika społecznego, jak i parlamentarzystów. Natomiast napięty termin prac w znacznym stopniu determinuje tempo tych prac. Gdybyśmy mogli jednak zaproponować konsultacje w Ministerstwie Finansów już po ukształtowaniu przepisów, to jak najbardziej. W tak zwanym międzyczasie będę założenia ustawy konsultował ze stroną związkową. Jeśli także posłowie są tym zainteresowani – jestem do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewChlebowski">To jest odpowiedź, która satysfakcjonuje panią poseł Anitę Błochowiak.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#ZbigniewChlebowski">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy. Proszę o ogólne wypowiedzi, bo do szczegółów odnoszących się do propozycji związkowców powróci za moment podkomisja, którą powołamy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławWziątek">Chciałbym zadać pytanie panu ministrowi niedotyczące zawartości merytorycznej projektu ustawy, bo jest ona rzeczywiście oczywista. Chcę zapytać o to, czego w ustawie nie ma. Dlaczego rząd, kierując się jak rozumiem dobrze pojętym interesem funkcjonariuszy służby celnej, proponuje wykreślenie przepisów art. 25, o które funkcjonariusze właśnie postulowali? Dlaczego nie idziecie państwo krok dalej i nie wprowadzicie tych rozwiązań, który by dawały szansę powrotu do służb tym, którzy z niej zostali usunięci, a wyrokiem sądowym uniewinnieni? Czy nie uważa pan minister, że warto posunąć się dalej w kryzysowej nadal sytuacji występującej na wschodniej granicy i doposażyć służbę celną i tych funkcjonariuszy, którzy są gotowi do podjęcia pracy i których sądy uwolniły od jakichkolwiek zarzutów? Osoby te nie mogą podejmować swoich obowiązków, nie mając jednocześnie ochrony prawnej ani socjalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę o kolejne pytania i uwagi? Ponieważ chwilowo ich nie ma, oddam głos panu ministrowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JacekKapica">W art. 2 ust.1 projektowanej ustawy zapisane zostało, że postępowania w sprawie o zwolnienie ze służby funkcjonariusza celnego wszczęte i niezakończone do dnia wejścia w życie nowelizowanej ustawy podlegają umorzeniu. Natomiast w ust. 2 znalazł się przepis mówiący, że funkcjonariusza celnego na jego wniosek przywraca się do służby w przypadku umorzenia postępowania karnego lub uniewinnienia prawomocnym wyrokiem sądu, który nastąpił wcześniej, jeżeli zwolnienie ze służby nastąpiło na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 8a lub 8b ustawy wymienionej w art. 1.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JacekKapica">Niewątpliwie, ta ustawa nie zawiera obecnie rozstrzygnięcia, co do restytucji i otrzymania wynagrodzenia za czas, w którym te osoby pozostawały poza służbą. Ta kwestia wymaga od Ministerstwa Finansów dokładnych wyliczeń finansowych. Chcemy taki przepis zawrzeć w pakiecie modernizacyjnym w ustawie o zmianie ustawy o Służbie Celnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławWziątek">Chciałbym doprecyzować, panie ministrze, swoją wypowiedź. Chodzi również o te elementy, które wynikają z czasu, który został utracony przez funkcjonariusza celnego. Konkretnie mówiąc, osoby te nie mają uzupełnionych składek ZUS za czas, kiedy byli wykluczeni ze służby, nie jest ten czas liczony do stażu pracy. Nie ma także żadnego wyrównania utraconego uposażenia. W istocie powstaje coś na kształt czarnej dziury wyrwanej z życiorysu funkcjonariusza celnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby jeszcze zadać pytania? Nie widzę. Proszę wobec tego pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekKapica">To jest kwestia ogólna, o której już mówiłem. Chodzi nie tylko o uposażenie, ale także różnego rodzaju dodatki do wynagrodzenia, a więc zarówno ZUS, jak i zaliczenie utraconego czasu do czasu służby. To wszystko chcemy zawrzeć w kolejnej zmianie ustawy o Służbie Celnej. Projekt, jak sądzę, przedłożymy jeszcze przed wakacjami Sejmu pod obrady komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są inne pytania? Proszę się przedstawić, bo posiedzenie jest nagrywane.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ArturCiesielski">Chcieliśmy rozszerzyć to, co powiedział pan minister Jacek Kapica, o wnoszone przez funkcjonariuszy służby celnej propozycje zmiany również art. 26 pkt 11 i 12. Tego zabrakło w rządowym projekcie nowelizacji ustawy przedstawionym w druku sejmowym nr 207.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ArturCiesielski">Powiem w skrócie, że chodzi o zwalnianie z pracy funkcjonariuszy na podstawie przepisu o utracie zaufania. Jest to de facto przepis bardzo lakoniczny i nie wnoszący nic konkretnego, a przeciwnie, dający możliwość pewnego rodzaju nadużyć czy dowolności interpretacji.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#ArturCiesielski">Skoro już jestem przy głosie powiem coś więcej. Mam nadzieję, że nasza ostatnia rozmowa dotycząca dialogu społecznego, została przez państwa naprawdę potraktowana poważnie. W związku z tym chciałbym udzielić krótkiej wypowiedzi i zadać kilka pytań pani wiceprzewodniczącej Krystynie Skowrońskiej i pani wiceprzewodniczącej Anicie Błochowiak. Pytania dotyczą poprzedniego posiedzenia komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewChlebowski">Raz jeszcze podkreślam, że ustalając dzisiaj porządek dzienny posiedzenia komisji, zgodziliśmy się, że debatujemy tylko i wyłącznie na temat tego projektu ustawy. Nie mogę dopuścić do tego typu dyskusji. Jeśli pan przewodniczący zechce zostać na posiedzeniu podkomisji, którą za chwilę powołamy, myślę, że podkomisja z przyjemnością pana wysłucha. Nie możemy w tej chwili debatować o czymś innym, jak tylko o przedmiocie dzisiejszego posiedzenia obu komisji. Przed chwilą przyjęliśmy porządek obrad i nie chciałbym go zmieniać.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze inne ogólne uwagi do projektu rządowego?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SławomirSiwy">Dążymy do tego, żeby zrównać uprawnienia, przywileje i obowiązki funkcjonariuszy służby celnej z innymi służbami mundurowymi. W uzasadnieniu do projektu rządowego powołuje się na ustawę o Policji. W art. 26 w pkt 13 proponuje się przepis mówiący, że funkcjonariusza celnego można zwolnić w przypadku, gdy postępowanie karne przeciwko niemu trwa powyżej 12 miesięcy, a więc gdy toczy się przewlekłe postępowanie karne. W ustawie o Policji jest także mowa o restytucji uprawnień w przypadku uniewinnienia. W omawianym projekcie rządowym zostało to pominięte.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#SławomirSiwy">Uchylmy restrykcyjne przepisy, które znajdują się w ustawie o Służbie Celnej, a których nie ma w ustawie o Policji, nie ma ich także w ustawie o Straży Granicznej. Chodzi o art. 26 pkt 10 i 12. Nie mówi się tam o możliwości zwolnienia funkcjonariusza w przypadku utraty zaufania czy z innych ważnych przyczyn. Jest natomiast możliwość zwolnienia, gdy wymaga tego dobro służby. I wtedy go zwalniajmy, ale wzorem tamtych służb, pod warunkiem uzyskania opinii związku zawodowego reprezentującego danego funkcjonariusza.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#SławomirSiwy">Generalnie prosimy panie i panów posłów o to, by przy szybkim uchwalaniu zmian w ustawie o Służbie Celnej, dążyć do uchylenia przepisów restrykcyjnych, których nie ma w ustawach o innych służbach mundurowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZbigniewChlebowski">Myślę, że za chwilę zechcecie panowie swoje argumenty powtórzyć podczas posiedzenia podkomisji. Szczegółowo rozpatrzy ona propozycje poprawek, które państwo złożyli do projektu rządowego.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze jakieś pytania lub uwagi ogólne? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#ZbigniewChlebowski">Jak już powiedziałem wcześniej, prezydia obydwu komisji ustaliły po konsultacji, aby powołać 11-osobową podkomisję według parytetu klubów parlamentarnych. Czy pan minister chciałby jeszcze zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JacekKapica">Ministerstwo Finansów i kierownictwo Służby Celnej uznaje za zasadne, aby funkcjonowały przepisy dotyczące możliwości zwolnienia funkcjonariuszy celnych ze względu na dobro służby czy utratę zaufania. Tego rodzaju decyzje podlegają kontroli sądowej. Są to decyzje administracyjne, których uzasadnienie z pewnością nie może być lakoniczne i podlega kontroli sądowej. W tym przypadku niewątpliwie równie dobrze można by zalecić czy wskazać konieczność wprowadzenia tych przepisów do innych ustaw służb mundurowych. Wolałbym, aby tego rodzaju porównania były dwustronne, a nie jednostronne.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JacekKapica">Chciałbym jeszcze podkreślić, że restytucja uprawnień, zgodnie z przedłożoną propozycją rządową, zostanie zapisana w kolejnej zmianie ustawy o Służbie Celnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ArkadiuszPytlak">Chciałbym panie ministrze zwrócić uwagę, że pozostawienie wymienionych przez pana dwóch punktów bardzo źle jest odbierane przez załogę panu podległą. Wykreślenie z art. 25 ust. 1 pkt 8a i 8b powoduje jak gdyby bardzo rozważne podejście do zarzutu, jaki ma postawiony funkcjonariusz celny. Nie polega to na tym, że jak jest zarzut, to należy funkcjonariusza zwolnić i później niech się broni sam.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#ArkadiuszPytlak">Pozostawienie tych dwóch punktów powoduje dokładnie taką samą zasadę, jaka jest zawarta w art. 26. Zwalnia się dla dobra służby i zawsze znajdzie się jakieś uzasadnienie. A funkcjonariusz bronić się już będzie w sądzie. A sprawy w sądzie ciągną się całymi latami. I co wtedy zrobić? Czy znowu ma nastąpić restytucja uprawnień? Czy znowu powrócimy do tego samego punktu?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WiesławWoda">Chciałbym zapytać mojego przedmówcę, jaki jest status Porozumienia Białostockiego? Czy to jest związek zawodowy, czy jakaś nieformalna struktura? Mam drugie pytanie do szefa służb celnych; ile jest związków zawodowych w służbach celnych?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZbigniewChlebowski">Bardzo panów proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszPytlak">Porozumienie Białostockie jest komitetem protestacyjnym, który zawiązał się w czerwcu ubiegłego roku. Inicjatywa wyszła od związków zawodowych w poszczególnych izbach celnych, które stwierdziły, że sytuacja funkcjonariuszy służby celnej coraz bardziej przedstawia się negatywnie. Stwierdziliśmy, że brakuje nie tylko środków na utrzymanie służby.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#ArkadiuszPytlak">To spowodowało, że osiem organizacji związkowych zawiązało komitet protestacyjny pod nazwą Porozumienie Białostockie. Od tego również zaczął się spór ogłoszony 11 października 2007 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZbigniewChlebowski">Poproszę jeszcze pana ministra o odpowiedź na pytanie dotyczące liczby związków zawodowych w Służbie Celnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JacekKapica">Trochę trudno mi się w tym odnaleźć. Jutro mamy spotkanie ze wszystkimi stronami uczestniczącymi w dialogu społecznym. Na tym spotkaniu poproszę związki zawodowe, aby w normalnym trybie przedłożyły stosowną dokumentację. Będziemy toczyli rozmowy ze wszystkimi stronami mającymi wpływ na atmosferę i sytuację w służbie celnej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JacekKapica">Niewątpliwie dialog dotyczący uzgodnień aktów prawnych będziemy toczyli już z ogólnopolskimi organizacjami związkowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#ArturCiesielski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, uzupełnię tę wypowiedź o organizacjach związkowych gdyż taką wiedzę posiadam. Obecnie w służbie celnej istnieją cztery ogólnopolskie organizacje związkowe mające umocowanie do prowadzenia konsultacji. Jest to NSZZ „Solidarność” Służby Celnej, organizacja reprezentatywna z mocy ustawy o Komisji Trójstronnej. Drugą organizacją jest Zrzeszenie Związków Zawodowych Służby Celnej RP, reprezentowane przez panią Barbarę Smolińską. Trzecie to Federacja Związków Zawodowych Służby Celnej reprezentowana dzisiaj przez pana przewodniczącego Janusza Krysiaka. Czwartą organizacją jest Związek Szczególnego Nadzoru Podatkowego i Akcyzy. Te cztery organizacje są uprawnione do podpisywania wszelkiego rodzaju porozumień z organami władzy w imieniu pracowników i funkcjonariuszy Służby Celnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZbigniewChlebowski">Dziękuję panu przewodniczącemu w imieniu pana posła Wiesława Wody.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#ZbigniewChlebowski">Przystępujemy do powołania podkomisji. Propozycja jej składu osobowego jest następująca: 4 przedstawicieli Platformy Obywatelskiej, 3 Prawa i Sprawiedliwości, 2 Lewicy i Demokratów oraz 2 Polskiego Stronnictwa Ludowego. W sumie 11 posłów. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że komisje wyrażają zgodę na powołanie jedenastoosobowej podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#ZbigniewChlebowski">Proszę przedstawicieli Klubów Parlamentarnych o zgłaszanie kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrystynaSkowrońska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej do podkomisji zgłaszam następujące kandydatury: pan poseł Leszek Cieślik, pan poseł Piotr Tomański, pan poseł Wojciech Wilk i moja skromna osoba.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewChlebowski">Czyli jako czwarta pani poseł Krystyna Skowrońska. Jakie są kandydatury Klubu Prawa i Sprawiedliwości?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JarosławZieliński">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość zgłaszam trzy następujące osoby: pan poseł Wojciech Żukowski, pan poseł Jerzy Gosiewski i pani poseł Marzenna Drab.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AnitaBłochowiak">Proponuję do podkomisji pana posła Stanisława Wziątka i pana posła Marka Wikińskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#EdwardWojtas">Zgłaszam kandydatury pana posła Mirosława Pawlaka i Edwarda Wojtasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewChlebowski">Pozwolicie państwo, że powtórzę zaproponowany skład podkomisji. Są to panie i panowie posłowie: Krystyna Skowrońska, Leszek Cieślik, Piotr Tomański, Wojciech Wilk, Marzenna Drab, Wojciech Żukowski, Jerzy Gosiewski, Stanisław Wziątek, Marek Wikiński, Mirosław Pawlak i Edward Wojtas.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#ZbigniewChlebowski">Czy ktoś jest przeciwny takiemu składowi podkomisji? Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#ZbigniewChlebowski">Komisja Finansów Publicznych oraz Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych powołały podkomisję do prac nad pilnym rządowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Służbie Celnej.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#ZbigniewChlebowski">Informuję, że zaraz po zakończeniu posiedzenia komisji w tej samej sali spotkają się nowo wybrani członkowi podkomisji. Dokonają wyboru przewodniczącego i od razu przystąpią do pracy. Są obecni przedstawiciele rządu i strony związkowej. Nie ma więc potrzeby przekładnia posiedzenia podkomisji na inny termin.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#ZbigniewChlebowski">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>