text_structure.xml 42 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Obrony Narodowej. Witam pana ministra Witolda Jurka, witam pana ministra Czesława Piątasa, witam panów generałów, witam panów oficerów, witam panią dyrektor Trojanowską z Ministerstwa Obrony Narodowej, która kieruje departamentem nadzorującym akademie wojskowe.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że Marszałek Sejmu, po zasięgnięciu opinii Prezydium Sejmu, skierował w dniu 29 października br. do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz do Komisji Obrony Narodowej, do pierwszego czytania, poselski projekt ustawy o utworzeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie. Jest to druk sejmowy nr 3566.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje pierwsze czytanie powyższego projektu ustawy. Czy są uwagi do porządku obrad? Uwag nie ma. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Bardzo proszę pana posła Włodzimierza Karpińskiego o przedstawienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowne komisje, przypadł mi w udziale zaszczyt przedstawienia poselskiego projektu ustawy o utworzeniu z dniem 1 września 2011 roku Akademii Lotniczej w Dęblinie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Akademia ma powstać z połączenia Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie oraz Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w Warszawie. Ma być uczelnią wojskową i publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działania Akademii ma być kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk technicznych i medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk wojskowych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Projekt przewiduje także połączenie publicznego zakładu opieki zdrowotnej, prowadzonego przez Wojskowy Instytutu Medycyny Lotniczej w Warszawie z 6. Szpitalem Wojskowym i przychodnią – samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w Dęblinie. W wyniku połączenia ma powstać Szpital Kliniczny Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej z Polikliniką, jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w Warszawie, tworzony przez Akademię.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Projekt reguluje związane z przekształceniami przejęcia praw własnościowych i zobowiązań oraz zmiany w zatrudnieniu, jak też tryb wyboru władz nowej uczelni.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Utworzenie Akademii pozwoli na rozszerzenie oferty dydaktycznej na technicznych i medycznych kierunkach studiów, których absolwenci są najbardziej poszukiwanymi specjalistami w gospodarce narodowej. Celem utworzenia Akademii jest skonsolidowanie pod względem organizacyjnym instytucji prowadzących działalność dydaktyczno-naukową na rzecz lotnictwa państwowego, przede wszystkim lotnictwa wojskowego. Taka konsolidacja, poprzez połączenie sił i środków tych instytucji spowoduje powstanie nowej jakości i wykreuje nowe możliwości. Jest to kolejny krok w kierunku otwierania się – do niedawna hermetycznie zamkniętych i szczelnie odizolowanych od rynku cywilnego – instytucji wojskowych. Dzięki temu będą mogły one w coraz większym stopniu wypełniać funkcje instytucji publicznych, których beneficjentami jest całe społeczeństwo i w zdecydowanie wyższym stopniu wykorzystywać przyznany im majątek publiczny.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#WłodzimierzKarpiński">Podstawowymi kierunkami działalności Akademii będzie kształcenie i prowadzenie badań naukowych – jak już wspomniałem – w dziedzinach technicznych, medycznych, nauk o zdrowiu oraz wojskowych. Akademia będzie prowadzić też działalność leczniczą, zgodnie z przepisami ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz uczestniczyć w sprawowaniu opieki zdrowotnej, na zasadach określonych w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#WłodzimierzKarpiński">W celu zapewnienia zdolności do realizacji powyższych zadań w art. 4 projektu ustawy postanawia się, że oprócz utworzenia Akademii, w wymiarze dydaktycznym, badawczym i rozwojowym, tworzy się także Szpital Kliniczny Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej z Polikliniką – samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej w Warszawie. Powstanie on w wyniku połączenia Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w Warszawie z 6. Szpitalem Wojskowym z przychodnią – samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej w Dęblinie.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#WłodzimierzKarpiński">Z dniem utworzenia Akademii zostaną zniesione instytucje ją tworzące, przy czym Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej stanie się zamiejscową podstawową jednostką organizacyjną Akademii. Ustawa reguluje sprawy związane z kontynuacją uprawnień, praw i zobowiązań znoszonych instytucji, określa zasady przejęcia przez Akademię ich pracowników, studentów, doktorantów. Ponadto reguluje sukcesję uprawnień znoszonych instytucji, jak również wszelkie prawa związane z przechodzeniem na własność nieruchomości.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#WłodzimierzKarpiński">Należy dodać, że – zarówno Senat Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie jak i Rada Naukowa Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej – stosownymi uchwałami pozytywnie zaopiniowały fakt połączenia.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#WłodzimierzKarpiński">Trzeba nadmienić, że ta konsolidacja i generowanie nowych możliwości w takich, bardzo istotnych obszarach dydaktycznych i badawczo-rozwojowych, jakimi są nauki medyczne, biologiczne i ścisłe, szczególnie w okresie, kiedy mamy do czynienia z niżem demograficznym i bardzo dużym niedoborem tego typu specjalistów na rynku, pozwoli na bardziej efektywne wykorzystanie zasobów.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#WłodzimierzKarpiński">Z całą mocą rekomenduję obu komisjom pozytywne zaopiniowanie powyższego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, czy panowie ministrowie chcieliby zabrać głos w tej sprawie? Rozumiem, że tak. Proszę bardzo, pan minister Piątas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzesławPiątas">Szanowni państwo, panie przewodniczący, Ministerstwo Obrony Narodowej popiera rozwiązanie przedstawione w projekcie ustawy. Dla nas utworzenie Akademii będzie krokiem w kierunku lepszej koncentracji nauki i możliwości dydaktycznych oraz lepszego wykorzystania tego potencjału, w celu pełnego zabezpieczenia sił powietrznych w umiejętności z zakresu latania, kierowania ruchem lotniczym, obsługi technicznej bezpieczeństwa lotów, a także diagnozowania i określania stanu zdrowia oraz psychofizycznych możliwości i umiejętności. Uważamy, że bardziej efektywne będzie realizowanie tych zadań przez jedną jednostkę organizacyjną.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#CzesławPiątas">Stanowisko rządu jest w końcowej fazie opracowania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WitoldJurek">Powiem krótko, jednostki, które mają tworzyć Akademię Lotniczą nie są nadzorowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, ale generalnie popieramy konsolidację jednostek dydaktycznych i naukowych.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#WitoldJurek">Chcę powiedzieć, na podstawie przedstawionego projektu ustawy, że jednostka, która powstanie spełnia wszystkie warunki, aby nosić nazwę „akademia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Bardzo proszę, pani poseł Zalewska, pan poseł Dorn.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AnnaZalewska">Panie przewodniczący, szanowne komisje, szanowni goście, chciałabym zadać kilka pytań. Pierwsze, czy przekształcenie będzie kosztowało i – ewentualnie – ile będzie kosztowało? W jaki sposób w budżecie państwa są na to zabezpieczone środki? Czy konstrukcja uczelni po połączeniu będzie efektywniejsza finansowo? Była deklaracja, że uczelnia będzie efektywniejsza, jeśli chodzi o kształcenie specjalistów.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AnnaZalewska">Drugie pytanie dotyczy pracowników, bo pan poseł przedstawiający zagadnienie zasugerował, że będą oni przejmowani. Chciałabym wiedzieć, na jakich zasadach? Czy to zostało uwzględnione w opiniach będących załącznikami do projektu ustawy o utworzeniu Akademii?</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AnnaZalewska">Jednocześnie chciałabym odnieść się do opinii Biura Analiz Sejmowych, które wskazuje na niechlujstwo legislacyjne. Projekt ustawy zawiera kilka określeń, które można różnie rozumieć: wstępuje, przejmuje prawa, zobowiązania, obowiązki. Chciałabym prosić przedstawiciela wnioskodawców lub pana ministra o odniesienie się do opinii BAS.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AnnaZalewska">Poseł Ludwik Dorn (niez.):</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AnnaZalewska">Panie przewodniczący, chciałbym postawić wniosek o odrzucenie tego projektu ustawy w pierwszym czytaniu. Przedstawię teraz uzasadnienie.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AnnaZalewska">Jeśli chodzi o samą pomysł konsolidacji, przekształcenie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, jest kwestią dyskusji, czy powinno to obejmować także szpital. Mówi o tym opinia merytoryczna. Generalnie rzecz biorąc nie jestem temu, z zasady, życzliwy.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#AnnaZalewska">Jeśli chodzi o umiejscowienie tej zmiany w czasie, to moment jest wyjątkowo fatalnie dobrany. Mam przekonanie, że wnioskodawcy nie wiedzą, jak gorącego kartofla dotknęli. Wyrażam osobiste odczucia, ale myślę, że podzielane przez wszystkich członków podkomisji do spraw zbadania szkolenia personelu latającego. Z dotychczasowych naszych prac, wizytacji i spotkań wyłania się obraz mówiący, że system szkolenia personelu latającego, a także technicznego, jest fatalny. Od katastrofy Casy po 10 kwietnia br., mieliśmy kilka tragicznych zdarzeń. Ten system działa fatalnie, jest spatologizowany, a może nawet skryminalizowany, o czym świadczą działania prokuratury na terenach jednostek wojskowych. Ze wszystkich spotkań podkomisji wynika, że głęboko ukrytym elementem patologii w systemie jest szkolenie personelu.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AnnaZalewska">Jeżeli na obecny stan rzeczy nałożymy ustawę, która akademizuje Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie, to uniemożliwimy lub niesłychanie utrudnimy jakąkolwiek sanację tego stanu rzeczy, albowiem akademizacja zawiera przepisy gwarancyjne dla takiego podmiotu. To jest oczywiste, proste, niewymagające dowodu. Wchodzą tu w grę różnego rodzaju elementy autonomii szkolnictwa wyższego.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#AnnaZalewska">Po wysłuchaniu pana ministra doszedłem do wniosku, że obecne kierownictwo do tych zmian się nie pali. To, może, następne kierownictwo resortu, niezależnie od kompozycji politycznej rządu, po wyborach w 2011 roku?</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#AnnaZalewska">Ten projekt będzie można rozważać po przeprowadzeniu prac sanacyjnych w Dęblinie. Innymi słowy, jeśli chodzi o sprawę najważniejszą, czyli wyszkolenie polskich lotników i techników, ten krok ma sens tylko wtedy, jeśli wpisany jest w plan głębokiej reformy, sanacji i uzdrowienia, a nie petryfikacji i zabetonowania obecnego stanu rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#AnnaZalewska">Stąd mój wniosek, który nie wyraża żadnej niechęci wobec grupy posłów wnioskodawców. Natomiast jest to, na pewno, bardzo gorący kartofel. Naprawdę, najpierw należy zdiagnozować sytuację, przyjąć projekt prac sanacyjnych i – ewentualnie – wtedy można to przedsięwzięcie umieścić w pewnym planie. Inaczej będzie bardzo niedobrze i to na długie dziesięciolecia. Stąd mój wniosek o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MichałWojtkiewicz">Mam pytanie do wnioskodawców. Ustawa o utworzeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie w art. 2 stwierdza, że „Podstawowym kierunkiem działalności Akademii jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk technicznych, medycznych, nauk o zdrowiu…”. Czy to czasem nie jest pomyłka? Może lepiej byłoby mówić o akademii medycznej? Tu nie ma nic o lotnictwie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MichałWojtkiewicz">Nawiązując do wypowiedzi pana posła Dorna, zaniedbania, jeśli chodzi o szkolenie pilotów, są ogromne. Ten temat będziemy jeszcze omawiali w Komisji Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MichałWojtkiewicz">Moim zdaniem, ten projekt proponuje utworzenie z Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie jakiejś akademii medycznej. Rozumiałbym, gdyby z tych wszystkich uczelni tworzono uniwersytet medyczny, a nie szkołę lotniczą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TadeuszSławecki">Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo cieszę się, że dzisiaj otwieramy dyskusję na temat przyszłości Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. W ciągu ostatnich lat wielokrotnie wracano do tej uczelni. Przypomnę sytuację sprzed kilku lat, kiedy zawisł nad nią miecz Damoklesa, kiedy próbowano eksperymentować. Tylko przez grzeczność, tylko przez szacunek dla pewnych osób, nie wymienię nazwiska ministra, który miał pomysły mogące doprowadzić do tego, że ta uczelnia, ta wielka uczelnia, mogła stracić na swoim znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TadeuszSławecki">Pamiętajmy, że „Szkoła Orląt”, która wychowała – bo tam jest nie tylko kształcenie, ale także wychowanie – wielu wspaniałych pilotów, zasługuje na ogromny szacunek. Dzisiaj nie zgodziłbym się z panem marszałkiem Dornem, że zła jest jakość kształcenia i szkolenia pilotów.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TadeuszSławecki">Nie jestem oficerem, ale miałem wielokrotnie okazję widzieć tę uczelnię. Myślę, że 30 listopada wielu posłów będzie miało okazję wybrać się do Dęblina i zobaczyć, na jakim poziomie są kształceni nawigatorzy, którzy dostają certyfikaty NATO. Tam nie ma przypadków, gdy idzie o kształcenie lotników. To samo dotyczy technik kosmicznych. Albo się dobrze kształci, albo się wcale nie kształci. Dlatego też, nie łączmy spraw katastrofy, czy katastrof, z jakością kształcenia przez Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie, bo to są różne spawy. Przepraszam, ale musiałem to powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TadeuszSławecki">Dzisiaj, zadaniem wszystkich siedzących w tej sali jest stworzenie warunków, aby ta szkoła stała się uczelnią, która będzie kształciła kadry nie tylko dla polskiego lotnictwa, ale będzie otwierała się na zewnątrz, na inne państwa NATO. Może ona być centrum szkolenia w Europie Środkowo-Wschodniej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TadeuszSławecki">Mało tego, proszę zauważyć, że kilka innych uczelni kształci pilotów, np. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Chełmie. Robi to również Politechnika Rzeszowska. Potrzebne jest jednak kształcenie całej otoczki, a więc medycyna lotnicza, jak najbardziej. Żadna wyższa szkoła zawodowa czy politechnika nie jest w stanie utrzymać medycyny lotniczej. Niedługo potrzebna nam będzie medycyna kosmiczna. Potrzebne będzie w przyszłości kształcenie w zakresie technik satelitarnych, nawigacji satelitarnej. Ktoś to musi robić. Właśnie Dęblin jest tą placówką, która może rozszerzyć swoją ofertę. Jednocześnie trzeba kształcić osoby, które będą prowadzić zajęcia z tego zakresu w innych uczelniach.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#TadeuszSławecki">Ze swojego doświadczenia wiem, że były różne zamiary. Pani minister Łybacka zapewne powie, że mieliśmy dylemat, jeśli chodzi o przekształcenie Wojskowej Akademii Technicznej, uczelni, która będzie kształciła studentów cywilnych. Mieliśmy też problemy z Wojskową Akademią Medyczną w Łodzi. Zapewne państwo pamiętacie, że niedawno łączyliśmy dwie uczelnie, Politechnikę Szczecińską i Akademię Rolniczą w Szczecinie. Też było pewne ryzyko, ale widać, że to funkcjonuje dobrze.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#TadeuszSławecki">Dzisiaj nie bałbym się tego połączenia. Przedstawiciele uczelni na pewno zabiorą głos w tej sprawie. Nie jest tak, że ten pomysł ktoś im narzucił. Ten pomysł jest przemyślany i na pewno wypali.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#TadeuszSławecki">Mam tylko jedno pytanie. Jak poradzicie sobie z kwestią wyłączenia biblioteki tajnej i materiałów, które muszą być, z wojskowego punktu widzenia, tajne czy ściśle tajne? Jak to rozdzielicie od tego, do czego będą mieli dostęp cywilni studenci? Jest to pewien problem.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#TadeuszSławecki">Kończąc chciałbym poinformować, że Klub Poselski Polskiego Stronnictwa Ludowego poprze ten projekt ustawy. Myślę, że poprą go wszyscy posłowie, zwłaszcza z Lubelszczyzny. Zresztą, niech powiedzą to sami. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KrystynaŁybacka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, rozpocznę od wniosku formalnego, następnie, spróbuję ten wniosek uzasadnić. Formalnie wnoszę o powołanie podkomisji i skierowanie projektu do czytania w podkomisji i przygotowania sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KrystynaŁybacka">Uzasadniam wniosek, który jest przeciwny do wniosku pana marszałka Dorna. Każde wystąpienie pana marszałka Dorna jest inspirujące, powoduje, że poszukuje się argumentów, które mogą sprostać tym, które przedstawia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KrystynaŁybacka">Najgłówniejszy pański argument, panie marszałku, brzmiał, że nie może być mowy o sanacji poprzez akademizację, albowiem z akademizacją wiąże się autonomia. W istocie, mamy autonomię, jeśli chodzi o zarządzanie uczelnią. Natomiast uczelnie wyższe nie mają autonomii, jeśli chodzi o jakość kształcenia. Paradoksalnie, panie marszałku, sanacja jest możliwa tylko wtedy, jeśli wprowadzimy akademizację, bo wtedy uczelnia podlega zewnętrznej komisji akredytacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KrystynaŁybacka">Mało tego, chcę państwu uświadomić – dziękuję panu przewodniczącemu Sławeckiemu, że przywołał ten przykład – że nie mielibyśmy dzisiaj WAT – mówię to całkowicie odpowiedzialnie – gdybyśmy nie otworzyli tej uczelni na studia cywilne. To była decyzja, podjęta kilka lat temu, która pozwoliła zachować WAT. Nie mielibyśmy zachowanych instytutów i kadry WAM, gdybyśmy nie utworzyli Uniwersytetu Medycznego z kadrą Wojskowej Akademii Medycznej. Nie bójmy się otwierać uczelni wojskowych dla studentów cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#KrystynaŁybacka">Jeszcze raz podkreślam, akademickość nie przeszkadza sanacji, akademickość jest warunkiem sanacji.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#KrystynaŁybacka">Jeszcze jeden argument. Przed nami jest – na poziomie akademickim – niż demograficzny. Jednym z elementów, które mogą zapobiec skutkom tego niżu jest uzyskanie symetrii w przepływie studentów, czyli napływie do nas studentów z innych krajów i odpływie naszych studentów. Na razie ta relacja jest bardzo niekorzystna, bo dwie trzecie więcej naszych studentów wyjeżdża, aniżeli przyjeżdża do nas. Kierunki atrakcyjne dla studentów cywilnych mogą być jednym ze sposobów przeciwdziałania negatywnym skutkom niżu demograficznego.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#KrystynaŁybacka">Na koniec chcę powiedzieć, że kilka lat temu wydałam zezwolenie na eksperyment, jakim jest kształcenie techników nawigacji lotniczej w Olsztynie. Zapewniam państwa, że ci młodzi ludzie już w drugiej klasie technikum mają oferty pracy. Są rozchwytywani na europejskim rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#KrystynaŁybacka">Zatem, ze wszech miar wnoszę o powołanie podkomisji, skierowanie do niej projektu i przygotowanie sprawozdania. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#StanisławOlas">Szanowny panie przewodniczący, szanowni posłowie, chciałbym zwrócić uwagę na pewne problemy, o których zresztą już tu mówiono, na to, jaką rolę będzie spełniać Akademia Lotnicza w Dęblinie. Jako poseł, który w samorządzie województwa łódzkiego nadzorował ochronę zdrowia, miałem kontakty z uczelniami medycznymi, również z Akademią Medyczną w Łodzi, która została zlikwidowana, chcę powiedzieć, że jest mi przykro, że w mieście mającym ponad 130 tys. studentów, jest Uniwersytet Medyczny, w którym – trochę po cichu – powołano Wydział Wojskowy.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#StanisławOlas">Chciałbym zapytać, jakie kształcenie zostanie przeniesione z Łodzi do Dęblina? W art. 2 projektu ustawy czytam, że w Akademii będzie prowadzone kształcenie w zakresie nauk medycznych, nauk o zdrowiu. Szanowni państwo, w Łodzi jest kadra oficerska i jest kadra medyczna. Jest ona od wielu lat i kształci w zakresie służby zdrowia. Jest zaplecze techniczne, szpitalne, jest zaplecze dla studentów. Stoją puste obiekty. Jeżeli panowie generałowie byli ostatnio w Łodzi, to mogli stwierdzić, że obiekty, w których mieszkali studenci dawnej Akademii Medycznej, stoją puste, niewykorzystane.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#StanisławOlas">Nie jestem przeciwny tworzeniu Akademii Lotniczej w Dęblinie, ale chciałbym prosić, żeby znów nie wyrwano z Łodzi wojskowego kształcenia medycznego. Już raz tego próbowano. Jeżeli tworzymy Akademię i szczegółowo projektujemy, czym ona będzie się zajmować, to ostrożnie planujmy zakres przejmowania problemów ochrony zdrowia, bo są ośrodki, które są przygotowane i przystosowane do kształcenia w tej specjalności.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#StanisławOlas">Nie jestem przeciwny utworzeniu Akademii w Dęblinie, ale jestem przeciwny, aby z Uniwersytetu Medycznego, który powstał w wyniku połączenia WAM i Akademii Medycznej, wyrywać kierunek studiów, który jest dobrze prowadzony w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy listę osób zgłoszonych do dyskusji. Proszę pana posła wnioskodawcę o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WłodzimierzKarpiński">Dziękuję za tę dyskusję o sprawach merytorycznych. Zacznę od pytań pani poseł Zalewskiej. Czy przekształcenie będzie kosztowało? Każde działanie integracyjne wywołuje określone skutki finansowe, natomiast ma prowadzić, jeżeli jest dobrze zaprojektowane, do efektywnego wykorzystania majątku publicznego, o czym jest napisane w uzasadnieniu projektu ustawy. Koszty przekształceń nie są zapisane w ustawie budżetowej, odnoszą się do budżetów poszczególnych jednostek jako działania stricte techniczne i organizacyjne. Jest to poziom wydatków ok. 100 tys. zł. Czy uczelnia będzie efektywniejsza? Taki jest cel tego przedsięwzięcia.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WłodzimierzKarpiński">Gdyby to był pomysł stricte polityczny, mógłbym się zgodzić z polemikami, bo Sejm jest miejscem polemik, w różnych obszarach. Odsyłam państwa do powziętych na wiosnę bieżącego roku stosownych uchwał Senatu Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i Rady Naukowej Instytutu Medycyny Lotniczej. To są gremia jak najbardziej kompetentne. Potwierdzają one słuszność tego działania. Chyba zamyka to dyskusję na temat efektywności, z punktu widzenia pracy dydaktycznej, naukowej i badawczo-rozwojowej.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WłodzimierzKarpiński">Następnie pani poseł pytała, na jakiej zasadzie przejmowani będą pracownicy. Ustawa to reguluje. Kodeks pracy, zgodnie z obowiązującą w tym zakresie dyrektywą 2000/23 Wspólnoty Europejskiej, mówi wyraźnie o przejmowaniu pracowników zorganizowanych części przedsiębiorstw zgodnie z Kodeksem pracy. Jeśli dobrze pamiętam, to mówi o tym art. 231 Kodeksu pracy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#WłodzimierzKarpiński">Wniosek pana marszałka Dorna został bardzo rzetelnie opisany. Nie odpowiem lepiej, niż była uprzejma zrobić to pani minister Łybacka. W moim przekonaniu pan minister pomylił tutaj dwa obszary. Jeśli mówimy o sanacji – jak pan to określił – spatologizowanego czy skryminalizowanego systemu szkolenia w tym zakresie, to, w moim przekonaniu, powołanie Akademii wychodzi naprzeciw temu, aby to szkolenie podnieść na wyższy poziom i jeszcze bardziej sprofesjonalizować.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#WłodzimierzKarpiński">Nie będę się odnosić do tego, co podkreślił pan poseł Sławecki, jeśli chodzi o markę „Szkoły Orląt”, która jest znana na całym świecie z jakości szkolenia. Wydaje mi się, może źle zrozumiałem, że łącznie z takim kontekstem „Szkoły Orląt”, jej doświadczeń, jej osiągnięć w zakresie szkolenia, w zakresie chluby polskiego lotnictwa, jest chyba nieporozumieniem. Podkreślam, jeśli dobrze zrozumiałem.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#WłodzimierzKarpiński">Pan poseł Wojtkiewicz pytał, czy nie ma pomyłki w nazwie. Znowu odsyłam do dwóch poważnych gremiów, czyli Senatu Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i Rady Naukowej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w Warszawie. Akademia Lotnicza w Dęblinie ma się zająć interdyscyplinarnym działaniem w obszarze dydaktycznym, naukowym i badawczo– rozwojowym w zakresie wojskowego szkolenia technicznego i medycznego.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#WłodzimierzKarpiński">Na temat ostatniego pytania, dotyczącego tego, co się dzieje w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi, chcę powiedzieć, że nie rozmawiamy o Uniwersytecie Medycznym w Łodzi. Panie pośle, rozmawiamy o integracji tych zasobów, które są w Instytucie Medycyny Lotniczej i w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Z tego, co wiemy, to minister obrony narodowej zleca szkolenia uniwersytetom, jeśli chodzi o zdrowie. W tym przypadku Uniwersytetowi Medycznemu w Łodzi zleca wyszkolenie lekarzy na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej, w zakresie podstawowym i zakresie szkolenia lekarzy stomatologów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, czy pan minister Piątas chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#CzesławPiątas">Szanowni państwo, panie przewodniczący, dyskusja nad rozpatrywanym projektem ustawy i zadawane pytania, świadczą o głębokiej trosce państwa o siły zbrojne, w tym także o lotnictwo i o wiedzę oraz umiejętności kadr lotniczych.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#CzesławPiątas">Chciałbym podkreślić, że Ministerstwo Obrony Narodowej stoi na stanowisku bezwzględnej konieczności utrzymania istnienia wyższej uczelni wojskowej, w której będą kształceni piloci samolotów odrzutowych, piloci samolotów transportowych, piloci śmigłowców, nawigatorzy, kontrolerzy ruchu oraz inne osoby, które wchodzą w całokształt systemu zarządzania, kierowania i wykorzystywania lotnictwa. Dotyczy to także służb technicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#CzesławPiątas">Poprzez włączenie do niej Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, który dzisiaj bada, wydaje określone certyfikaty, a także współuczestniczy w procesie kształtowania psychofizycznych właściwości i umiejętności pilotów, chcemy spowodować, żeby system ten był bardziej spójny.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#CzesławPiątas">Bardzo nam zależy na tym, żeby powstała uczelnia akademicka. Popieram tutaj wypowiedź pani poseł Łybackiej. Dzisiaj wszystkie uczelnie wojskowe są otwarte na studentów cywilnych. W Wojskowej Akademii Technicznej 80% stanowią studenci cywilni. Jest to uczelnia doskonale prosperująca, o doskonałej marce. Podobnie jest z Akademią Marynarki Wojennej. Także Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych we Wrocławiu przyjmuje studentów cywilnych.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#CzesławPiątas">W ten sposób zapewniamy wymianę myśli, swobodny kontakt studentów wojskowych i cywilnych. Poprzez to zbliżamy nasze wyższe szkolnictwo wojskowe do wymogów wyższego szkolnictwa w kraju, ale nie tylko. Zobowiązani jesteśmy także do respektowania przepisów Unii Europejskiej. To jest naszym podstawowym celem.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#CzesławPiątas">Chcemy wzmocnić Dęblin. Chcemy, żeby Dęblin był tętniącym ośrodkiem akademickim. W tym celu w pełni popieramy kroki, o których mówi się w tym projekcie ustawy. Pragnę poinformować, że obecnie rocznie kształci się w Dęblinie 1500 żołnierzy sił powietrznych, marynarki wojennej i wojsk lądowych. Kształcą się oni w obszarze wykorzystania, kierowania i naprowadzania lotnictwa. Nie są to tylko ludzie z sił powietrznych. W Dęblinie mamy obecnie około 600 studentów cywilnych. Mamy rocznie 160 absolwentów tej uczelni.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#CzesławPiątas">Poprzez zwiększenie jej potencjału chcemy ją wzmocnić. Jestem przekonany, że jest to doskonały projekt, który w przyszłości służyć będzie temu, aby szkolić także u nas kandydatów na lotników, nawigatorów czy techników z innych państw. Z powodzeniem możemy wysłać naszych pilotów do Stanów Zjednoczonych, żeby ich tam szkolić za olbrzymie pieniądze.</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#CzesławPiątas">Mamy doskonałą kadrę. Dzisiaj w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie jest pięciu wykładowców z tytułem profesora, sześciu doktorów habilitowanych, pięćdziesięciu wykładowców z tytułem doktora. To jest potencjał. Do niego dołączymy potencjał naukowy WIML. To będzie bardzo silny ośrodek.</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#CzesławPiątas">Ustosunkowując się do wypowiedzi pana posła Dorna, że nie należy tego czynić, że wypadki lotnicze, które miały miejsce, przekreślają ten projekt, chcę stwierdzić, że absolutnie nie przekreślają. Ta uczelnia wychodzi tym problemom naprzeciw. Będzie stanowiła jedno z narzędzi lepszego przygotowania do wykonywania zadań.</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#CzesławPiątas">O tym, jakie przedsięwzięcia i jakie kroki zostały podjęte w celu wyeliminowania naruszeń bezpieczeństwa lotniczego, już szeroko wcześniej państwa informowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#CzesławPiątas">Chciałbym też podkreślić, że w planach zakupu sprzętu w ramach modernizacji bazy, w ramach programów operacyjnych i programów dozbrojenia sił zbrojnych, jest także przewidziany sprzęt i wyposażenie dla Dęblina.</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#CzesławPiątas">Chciałbym państwa bardzo serdecznie, w imieniu komendanta rektora, który siedzi obok mnie, zaprosić do Dęblina, abyście państwo zobaczyli ośrodki, które mają certyfikat i mogą kształcić kontrolerów zarządzających ruchem lotniczym, zarówno na potrzeby naszego kraju, jak nie tylko naszego.</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#CzesławPiątas">Proszę i apeluję o to, abyście państwo wsparli ten projekt, bo jest to dobry projekt. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo panu ministrowi, chciałbym zapytać, czy pan rektor chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#JanRajchel">Szanowni posłowie, szanowni państwo, chciałbym w kilku słowach powiedzieć o medycynie i lotnictwie, o rzekomym braku związków między pilotem a lekarzem. Na pozór brak jest takich związków, ale piloci, mimo że należą chyba do grupy najbardziej zdrowych ludzi, są grupą zawodową, która – chyba najczęściej – odwiedza lekarzy, ale nie lekarzy rodzinnych, tylko lekarzy specjalistów, jacy są w WIML.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#JanRajchel">Uważam, że konsolidacja pozwoli na lepszą selekcję personelu latającego. Nie tylko zresztą personelu latającego, ale także obsługi naziemnej. Konsolidacja pozwoli na lepsze dobieranie ludzi do zawodu pilota czy kontrolera lotów.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#JanRajchel">Nie wiem, czy państwo zdajecie sobie sprawę, jak obecnie wygląda nabór kadr do tych zawodów, pod względem zdrowotnym. Kontrola zdrowotna personelu latającego to kilkustopniowe badania, realizowane w różnych instytucjach: w 6. Szpitalu Wojskowym w Dęblinie i w WIML w Warszawie. Kontrola zdrowia odbywa się przemiennie. Kiedy w jednych rękach będzie cały mechanizm kontroli i doboru zdrowotnego pilotów, będzie to z pewnością bardziej efektywne.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#JanRajchel">Jeśli można, chciałbym jeszcze wyrazić swój stosunek do słów, jakie padły, o złym systemie szkolenia, o patologii szkolenia. Naprawdę, tak nie jest. Szanowni państwo, system szkolenia w lotnictwie nie zmienia się każdego roku. Na efekty zmian trzeba poczekać minimum 10 lat, 5 lat trwa szkoła, 5 lat po szkole pilot dochodzi do poziomu pełnego wyszkolenia. Chciałbym powiedzieć, że system ten został zmieniony na długo przed pierwszą katastrofą, jaka miała miejsce w 2005 roku. Powstała nowa specjalność w szkoleniu lotniczym, pilot samolotu transportowego. Czegoś takiego wcześniej nie było. Ten system dopiero wchodzi w życie. Pierwsi absolwenci tego kierunku ukończyli szkołę w ubiegłym roku. Dwa lata temu został zreformowany system szkolenia praktycznego i kształcenia teoretycznego. Musimy poczekać na efekty tej reformy.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#JanRajchel">Jeszcze dwa słowa na temat nauk medycznych i nauk technicznych. Kształcenie całego personelu lotniczego odbywa się na kierunku lotnictwo i kosmonautyka. Ten kierunek, to dziedzina nauk technicznych, nic innego. Jest to, moim zdaniem, zachowane w omawianym projekcie ustawy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo panu generałowi. Chciałbym jeszcze zapytać, czy dyrektor Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej, pan Olaf Truszczyński, chciałby zabrać głos? Proszę bardzo, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#OlafTruszczyński">Panie przewodniczący, szanowni panie i panowie posłowie, trudno mi się odnieść do wielu poruszanych problemów. Chciałbym tylko powiedzieć, że sam jestem absolwentem Wojskowej Akademii Medycznej i naprawdę z bólem serca przyjąłem wiadomość, że coś tam zabieramy z Łodzi. Takich intencji absolutnie nie mam. Chcę powiedzieć, że Akademia Lotnicza w Dęblinie nie ma w swoich najbliższych planach kształcenia lekarzy. Obecnie jest to zupełnie niemożliwe. Można o tym myśleć w dalekiej perspektywie, ale nie na obecnym etapie.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#OlafTruszczyński">Padło pytanie, czy Akademia Lotnicza może kształcić w zawodach medycznych? Odpowiadam, że może, tylko jest to pionierska działalność. Nie będę ukrywał, że jest inaczej. Mamy w planach kształcenie ratowników medycznych i ewentualnie studia pielęgniarskie. Jeżeli potrafimy być konkurencyjni na rynku, nie widzę przeszkód. Jeżeli natomiast nie będziemy w tym zbyt efektywni, to będzie to wewnętrzny problem Akademii.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#OlafTruszczyński">Jeśli chodzi o problemy natury organizacyjnej i koszty, to one będą, dlatego że Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej do tej pory był instytutem, który nie zajmował się dydaktyką. Zajmował się głównie kwestiami zupełnie z tym niezwiązanymi. Jest to dla nas wyzwanie, ale traktujemy je jako szansę. Jeżeli panie i panowie posłowie dadzą nam tę szansę, to postaramy się ją jak najlepiej wykorzystać.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#OlafTruszczyński">To chyba wszystko, co mam na tym etapie do powiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, na tym zakończyliśmy pierwsze czytanie. Rozumiem, że pan poseł Dorn podtrzymuje swój wniosek.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejSmirnow">Zgłoszone zostały dwa wnioski, pierwszy to wniosek pana posła Dorna o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu, a drugi, to wniosek pani poseł Łybackiej, który pokrywa się z wnioskiem prezydium, o powołanie podkomisji nadzwyczajnej</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#AndrzejSmirnow">Jako pierwszy poddaję pod głosowanie wniosek pana posła Dorna. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem o odrzucenie projektu ustawy w pierwszym czytaniu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JacekZientarski">Za wnioskiem padły 2 głosy, przeciw 20, 5 osób wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo, wniosek został odrzucony. Tym samym przechodzi drugi wniosek.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AndrzejSmirnow">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu to uznam, że wniosek pani poseł Łybackiej o skierowanie projektu ustawy do podkomisji nadzwyczajnej został przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę. Wniosek pani poseł Łybackiej został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AndrzejSmirnow">Proponuję, aby podkomisja nadzwyczajna liczyła 7 osób. To jest typowy skład. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AndrzejSmirnow">Proszę o zgłaszanie kandydatur. Część kandydatur już wpłynęła, na piśmie. Czy Prawo i Sprawiedliwość mogłoby zgłosić dwóch kandydatów do podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#JadwigaZakrzewska">Przepraszam, nie jestem z Prawa i Sprawiedliwości, ale mam prośbę do pana posła Czarneckiego, żeby zechciał pracować w tej podkomisji, z uwagi na jego znajomość tematyki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł Czarnecki, niestety, nie jest członkiem żadnej z obradujących komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MieczysławMarcinŁuczak">Chciałbym zgłosić, w imieniu Klubu Poselskiego Polskiego Stronnictwa Ludowego, człowieka, który z wielkim pietyzmem mówił o „Szkole Orląt” i jest z tamtego terenu. To jest poseł Tadeusz Sławecki. Myślę, że jest on gwarantem tego, że ta ustawa będzie dobra dla nowej wyższej uczelni. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JadwigaZakrzewska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej, a jednocześnie w imieniu Komisji Obrony Narodowej, chciałabym zgłosić pana posła Smirnowa, pana posła Mroczka i siebie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym poinformować, że pan przewodniczący Wziątek, którego nie ma teraz na sali, wychodząc zgłosił do składu podkomisji panią poseł Krystynę Łybacką. Rozumiem, że pani poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#KrystynaŁybacka">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#JadwigaWiśniewska">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość chciałabym zgłosić panią poseł Annę Zalewską i pana posła Michała Wojtkiewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#AndrzejSmirnow">Odczytam skład podkomisji: pani poseł Zakrzewska, pan poseł Smirnow, pan poseł Mroczek, pan poseł Sławecki, pani poseł Łybacka, pani poseł Zalewska i pan poseł Wojtkiewicz. Czy jest sprzeciw wobec tego składu podkomisji? Stwierdzam, że nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że skład podkomisji został przyjęty. Bardzo proszę członków podkomisji o pozostanie po zakończeniu obrad Komisji, aby podkomisja mogła się ukonstytuować.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#AndrzejSmirnow">Chciałbym jeszcze przypomnieć członkom podkomisji, że rozpoczynamy wspólną wizytację wyższych szkół wojskowych. Mamy zaplanowane posiedzenia na temat akademii wojskowych i wyższych uczelni wojskowych. Jutro wyjeżdżamy do Akademii Obrony Narodowej. Przypominam, zgłosiło się ośmiu posłów. Gdyby jeszcze ktoś z państwa chciał się zgłosić, to wyjeżdżamy o godz. 9.45. Pojutrze mamy w planie Wojskową Akademię Techniczną. Natomiast na 30 listopada br. mamy zaplanowany wyjazd do „Szkoły Orląt” w Dęblinie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#AndrzejSmirnow">Informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariatach komisji. Wszystkim państwu dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>