text_structure.xml
18.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#AndrzejSmirnow">Dzień dobry państwu. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam panią minister i przedstawicieli resortu. Witam naszych gości.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#AndrzejSmirnow">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia są poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela. Czy są uwagi do porządku posiedzenia Komisji? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego możemy przystąpić do rozpatrzenia poprawek. Pierwszą poprawkę zgłosił Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości. Proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję bardzo panie przewodniczący. Chciałbym zgłosić wniosek formalny, nim przedstawię pierwszą poprawkę. Postuluję o wstrzymanie dalszego procedowania. Głównym powodem jest to, że Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości złożył wniosek o zebranie Konwentu Seniorów w celu zbadania, czy nie został naruszony art. 36 ust. 6 Regulaminu Sejmu. Nie chcę robić zamieszania, ale myślę, że sytuacja jest na tyle poważna, że do czasu zebrania się Konwentu Seniorów nie powinniśmy procedować. Nie chcemy przecież narazić ustawy na zarzut niekonstytucyjności. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AndrzejSmirnow">Panie pośle, przed chwilą przegłosowaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Nie zgłosił pan zastrzeżeń, kiedy był na to czas. W tej sytuacji rozumiem, że nie podtrzymuje pan wniosku o ogłoszenie przerwy w posiedzeniu. Ponieważ, pan poseł Dolata złożył formalny wniosek, poddam go pod głosowanie. Głosujemy przy pomocy urządzeń do głosowania. Kto z państwa jest za ogłoszeniem przerwy w posiedzeniu Komisji? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje odrzuciły wniosek, przy 20 głosach za, 29 przeciwnych oraz 2 wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AndrzejSmirnow">Proszę wnioskodawcę o przedstawienie pierwszej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewDolata">Poprawka pierwsza ma na celu zmianę tych przepisów, które naszym zdaniem powodują „spłaszczenie” średnich wynagrodzeń nauczycieli. Proponujemy, aby średnie wynagrodzenie nauczyciela kontraktowego wynosiło 150% uposażenia stażysty, mianowanego 200%, a dyplomowanego 250%. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego możemy przejść do głosowania. Kto z państwa jest za poparciem pierwszej poprawki? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie pierwszej poprawki, przy 23 głosach za, 29 przeciwnych oraz braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AndrzejSmirnow">Proszę wnioskodawcę o przedstawienie drugiej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewDolata">W poprawce drugiej proponujemy, aby w art. 1 pkt 3 skreślić litery c) i d). Celem tego zabiegu jest utrzymanie brzmienia dotychczas obowiązującego przepisu w ustawie – Karta Nauczyciela, który dotyczy konieczności corocznego uzgadniania regulaminów wynagrodzeń jednostek samorządu terytorialnego ze związkami zawodowymi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego możemy przystąpić do głosowania. Kto z państwa jest za poparciem poprawki drugiej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie drugiej poprawki, przy 23 głosach za, 29 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia trzeciej poprawki. Bardzo proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZbigniewDolata">Celem zgłoszonej poprawki jest wyeliminowanie możliwości dowolnego przyznawania wyższych stawek wynagrodzenia. Proponujemy, aby były one określone w regulaminach wynagradzania uzgodnionych ze związkami zawodowymi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego możemy przystąpić do głosowania. Kto z państwa jest za poparciem poprawki trzeciej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie trzeciej poprawki, przy 24 głosach za, 29 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia czwartej poprawki. Bardzo proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewDolata">W poprawce czwartej proponujemy, aby w art. 1 skreślić pkt 6. Chcemy utrzymać brzmienie tych przepisów, które dotyczyły czasu pracy nauczycieli. Precyzując, zmierzamy do usunięcia wymogu rejestrowania godzin dodatkowych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#AndrzejSmirnow">Pan poseł Dolata chciałby ponownie zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję. Mam pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy nie należałoby czwartą poprawkę głosować łącznie z poprawką siódmą i dziesiątą?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję panie pośle. Jakie jest stanowisko Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#UrszulaSęk">Zgadza się, właśnie w tej kwestii chciałam zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Biuro Legislacyjne potwierdziło taką konieczność, wobec tego proszę o przedstawienie poprawki siódmej i dziesiątej.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZbigniewDolata">Panie przewodniczący, poprawka siódma i dziesiąta realizują założenia wynikające z poprawki czwartej.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego możemy przystąpić do głosowania nad poprawkami: czwartą, siódma i dziesiątą. Zgadza się panie pośle?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewDolata">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejSmirnow">Kto z państwa jest za poparciem wskazanych poprawek? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek: czwartej, siódmej i dziesiątej, przy 23 głosach za, 30 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia piątej poprawki. Bardzo proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie. Państwa proszę o spokój, powinniśmy szybko skończyć. Proszę panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję. Krótko mówiąc – poprawka piąta zmierza do tego, aby w art. 88 ustawy znalazł się przepis umożliwiający nauczycielom zatrudnionym przed dniem wejścia w życie ustawy o emeryturach pomostowych zachowanie bezterminowo uprawnienia zawartego w tym artykule. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#RadosławRadosławski">Zgłaszamy uwagę natury formalnej. Naszym zdaniem istnieje niebezpieczeństwo, że poprawka wykracza poza zakres rządowego projektu ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Poddaję pod głosowanie poprawkę piątą z tą uwagą, że wykracza ona poza zakres regulacji rządowego projektu ustawy. Omawialiśmy to już w czasie dyskusji nad projektem ustawy. Kto z państwa jest za poparciem poprawki piątej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuje. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki piątej, przy 23 głosach za, 30 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki szóstej. Proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#ZbigniewDolata">W poprawce szóstej proponujemy skreślenie art. 3, co umożliwi przywrócenie brzmienia przepisu, który wprowadzono podczas prac podkomisji. Chodzi tu o kwotę bazową dla nauczycieli stanowiącą podstawę kształtowania wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w art. 53 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1. Dla roku 2009 wynosi ona 2177,86 zł. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#AndrzejSmirnow">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego poddaję pod głosowanie poprawkę szóstą. Kto z państwa jest za poparciem poprawki szóstej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki szóstej, przy 23 głosach za, 30 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki ósmej zgłoszonej przez Klub Parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DomicelaKopaczewska">Celem poprawki ósmej jest zachowanie ciągłości pełnienia funkcji przez nauczycieli –ekspertów. Proponujemy pozostawić ich na liście ekspertów do dnia 31 grudnia 2010 roku. Określony termin jest ostatecznym na złożenie dokumentów potwierdzających ukończenie szkolenia dla kandydatów na eksperta. Chodzi o to, aby mogli oni nadal pełnić swoje funkcje.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AndrzejSmirnow">Rząd popiera poprawkę. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#RadosławRadosławski">Nie zgłaszamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#AndrzejSmirnow">Wobec tego poddaję pod głosowanie poprawkę ósmą. Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki ósmej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki ósmej przy 47 głosach za, 3 przeciwnych oraz 1 głosie wstrzymującym.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#AndrzejSmirnow">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki dziewiątej. Proszę wnioskodawcę o jej przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#DomicelaKopaczewska">Celem poprawki dziewiątej jest nadanie takiej mocy art. 1 pkt 3 lit. a), która zagwarantuje nauczycielom naliczanie zmienionego, średniego wynagrodzenia z dniem 1 stycznia 2009 roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję. Jakie jest stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#KrystynaSzumilas">Jesteśmy za przyjęciem tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#AndrzejSmirnow">Pani minister popiera poprawkę. Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#UrszulaSęk">Mamy uwagę o charakterze legislacyjnym. Przepis dotyczący wejścia...</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#AndrzejSmirnow">Przepraszam, bardzo proszę o wysłuchanie Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#UrszulaSęk">Nasza uwaga ma charakter legislacyjny. Nie zmieniając merytorycznych rozwiązań Biuro Legislacyjne uważa, że przepis regulujący wejście w życie ustawy powinien być bardziej czytelny. Naszym zdaniem z przepisu musi wynikać wprost, które przepisy nowelizacji ustawy wchodzą w życie na tych samych zasadach co ustawa, czyli 14 dni od dnia ogłoszenia, ale z mocą od 1 stycznia 2009 roku, a które wchodzą w terminie późniejszym. Proponujemy, aby art. 9 miał następujące brzmienie: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia z tym, że:</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#UrszulaSęk">1. Art. 1 pkt 3 lit. a) i b) wchodzą w życie z mocą od dnia 1 stycznia 2009 roku.</u>
<u xml:id="u-58.2" who="#UrszulaSęk">2. Art. 1 pkt 6 lit. a–d) oraz lit. f), w zakresie ust. 7a pkt 2, wchodzą w życie z dniem 1 września 2009 roku.”</u>
<u xml:id="u-58.3" who="#UrszulaSęk">W naszym przekonaniu taka forma jest bardziej czytelna i pokrywa się z numeracją nowelizowanej ustawy. Nie wprowadza ona formuły mieszanej, w której odwołujemy się raz do artykułów ustawy – Karta Nauczyciela, tj. ustawy „matki”, a innym razem do nowelizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. Wobec tego poddaję pod głosowanie poprawkę dziewiątą. Kto z państwa jest za poparciem poprawki dziewiątej? Dziękuję. Kto jest przeciwny? Dziękuję. Kto się wstrzymał od głosu? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#AndrzejSmirnow">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki dziewiątej, przy 32 głosach za, 20 przeciwnych oraz braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-59.2" who="#AndrzejSmirnow">Pozostało nam wyznaczyć posła–sprawozdawcę. Proponuję, aby została nim pani poseł Izabela Leszczyna. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę. Czy ktoś jest przeciwny kandydaturze pani poseł? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-59.3" who="#AndrzejSmirnow">Pozostało nam jeszcze wyznaczenie terminu dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Proponuję termin do 20 listopada br., do godziny 14.00. Sprzeciwów nie słyszę. Rozumiem, że termin został zaakceptowany.</u>
<u xml:id="u-59.4" who="#AndrzejSmirnow">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>