text_structure.xml
61.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji, na którym rozpatrzymy informację Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o stanie przygotowań do zapewnienia bezpieczeństwa w związku z objęciem przez Polskę przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 r. Witam pana ministra z silną, jak zwykle, ekipą oraz pana prezesa Najwyższej Izby Kontroli, który przedstawi nam informację NIK o wynikach kontroli realizacji zadań w ramach przygotowań organów administracji rządowej do sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do realizacji punktu 1 porządku dziennego – proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AdamRapacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, proces przygotowań do zapewnienia bezpieczeństwa Prezydencji rozpoczął się już w 2008 r., kiedy to powołano pierwszy zespół ds. zapewnienia bezpieczeństwa na czas przewodnictwa Polski w Radzie UE na czele z wicepremierem Grzegorzem Schetyną, później jednak zmiany personalne spowodowały, że ten zespół ewoluował i 28 maja 2010 r. Prezes Rady Ministrów powołał Pełnomocnika Rządu ds. Zapewnienia Bezpieczeństwa Prezydencji – tym pełnomocnikiem mam przyjemność być – który ma koordynować cały proces przygotowań. Ponieważ sam pełnomocnik niewiele może zrobić, automatycznie powołałem zespół, który przygotowuje wszystkie organy i instytucje do zapewnienia bezpieczeństwa w trakcie sprawowania Prezydencji przez Polskę. W skład tego zespołu wchodzą: wiceminister spraw wewnętrznych Piotr Stachańczyk, który w MSWiA odpowiada za współpracę międzynarodową; przedstawiciele w randze sekretarzy i podsekretarzy stanu delegowani przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Finansów; Pełnomocnik Rządu do spraw Przygotowania Organów Administracji Rządowej do Sprawowania przez RP Przewodnictwa w Radzie UE z MSZ, czyli minister Dowgielewicz; Sekretarz Kolegium do spraw Służb Specjalnych; Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego; Szef Agencji Wywiadu; Komendant Główny Żandarmerii Wojskowej; Szef Służby Kontrwywiadu Wojskowego; Dyrektor Rządowego Centrum Bezpieczeństwa; Komendant Główny Policji; Komendant Główny Straży Granicznej; Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej; Szef Biura Ochrony Rządu. Cały ten zespół w wymienionym składzie ma również możliwość dopraszania innych partnerów. Współpracujemy z wojewodami reprezentującymi województwa, na terenie których będą odbywały się spotkania, również z przedstawicielami miast, które będą gościły delegacje z zagranicy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AdamRapacki">Zespół pracuje dosyć intensywnie, wypracował harmonogram przedsięwzięć związanych z procesem przygotowań, bardzo precyzyjnie podzieliliśmy zakres kompetencji pomiędzy wszystkie instytucje biorące udział w procesie przygotowań. Opracowaliśmy kompleksowy dokument – program zabezpieczenia Prezydencji – zaakceptowany przez Komitet do Spraw Europejskich, a także przeze mnie, w którym bardzo precyzyjnie regulowany jest cały proces przygotowania do zapewnienia bezpieczeństwa Prezydencji. Jako uzupełnienie tego programu przyjęliśmy również „Koncepcję zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań ministerialnych” w tych obiektach, w których będą się one odbywały.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AdamRapacki">W ramach dotychczasowej pracy Zespołu opracowane zostały standardy zabezpieczeń spotkań oraz ich podział na cztery kategorie: kategoria I to spotkania z udziałem głów państw, kategoria II to spotkania z udziałem ministrów spraw wewnętrznych, ministrów spraw zagranicznych, ministrów obrony narodowej oraz marszałków Sejmu, Senatu. W przypadku kategorii I i II instytucją odpowiadającą za zapewnienie bezpieczeństwa, za koordynację całości działań jest BOR, natomiast w przypadku kategorii III, czyli kategorii innych spotkań ministerialnych, i IV, czyli różnego rodzaju spotkań eksperckich, za bezpieczeństwo będą odpowiadały jednostki policyjne, które będą koordynowały proces zabezpieczenia tychże spotkań.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AdamRapacki">Opracowane zostały również pewne standardy zabezpieczenia medycznego wszystkich spotkań i tutaj warto podkreślić, że planowane jest uruchomienie punktów pomocy medycznej, przygotowywane są również dedykowane szpitale na wypadek, gdyby trzeba było udzielić pomocy. Pomoc medyczną opieramy na resortowej służbie zdrowia – mam na myśli szpitale MSWiA, a w przypadku Wrocławia będzie to szpital podległy Ministrowi Obrony Narodowej, ponieważ ma on lepsze i większe możliwości niż nasz szpital.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AdamRapacki">Wszystkie przyjmowane rozwiązania są oczywiście efektem bardzo bliskiej współpracy z MSZ. Wspólnie wypracowaliśmy całą koncepcję przygotowania floty Prezydencji – ponieważ obsługujący planowane spotkania, w tym kierowcy, muszą byś osobami sprawdzonymi i muszą być dopuszczeni do udziału w tego rodzaju przedsięwzięciu, stąd pewna idea, aby tymi kierowcami byli dawni funkcjonariusze służb, którzy potrafią jeździć w kolumnie i mają certyfikaty dopuszczenia do informacji niejawnych, bo wówczas proces ich sprawdzania będzie ułatwiony. Cała koncepcja weryfikowania kandydatów na kierowców, jak również wszystkich innych osób, które będą Prezydencję obsługiwać i wspierać nas w działaniach, jest więc przygotowana i realizowana.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AdamRapacki">Mamy już wytypowane wszystkie obiekty, w których będą odbywały się spotkania. Dysponujemy dosyć precyzyjnym kalendarzem tych spotkań, aczkolwiek nieostatecznym, bo w tym zakresie ciągle jeszcze się wszystko zmienia. Z grubsza jednak ten kalendarz jest już opracowany i wiemy, że spotkań I, II i III kategorii będzie w Polsce około 45, natomiast ogółem odbędzie się ponad 400 takich, którymi będziemy musieli się zająć, zabezpieczyć. W sumie w czasie Prezydencji dojdzie pewnie do ponad 2000 spotkań, w których będziemy uczestniczyli, które będziemy obsługiwali, tylko że gros z nich odbędzie się w Brukseli, gdzie w ogromnej mierze odpowiedzialność za zapewnienie bezpieczeństwa będzie spoczywała na władzach belgijskich i na Biurze Bezpieczeństwa Rady UE.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AdamRapacki">Na poziomie miast wojewódzkich, w których będą się odbywały spotkania w Polsce, powołaliśmy interdyscyplinarne zespoły pod egidą wojewodów. W ich skład wchodzą przedstawiciele Policji, Straży Pożarnej i innych instytucji, które biorą udział w procesie zapewnienia bezpieczeństwa na terenie tych miast. Uruchomiliśmy również proces szkolenia osób, które będą przygotowywały spotkania w tych miastach. W kilku miastach takie szkolenia się już odbyły, a w przypadku pozostałych miast planowane są na marzec. Biorą w nich udział nasi przedstawiciele, którzy prezentują założenia związane z określonymi poziomami, wymogami bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#AdamRapacki">Poza tym rozpoczął się proces szkoleń we wszystkich resortach, bo organizatorami spotkań w trakcie polskiej Prezydencji są nie tylko różne ministerstwa, ale także inne instytucje publiczne. Chcemy, aby już na wstępnym etapie było wiadomo, jakie są nasze oczekiwania i wymogi dotyczące bezpieczeństwa, żeby nie zaskakiwać i nie wymyślać różnych rzeczy, które później będą nam przysparzały sporo kłopotów. Stąd proces szkoleń dla wszystkich kontrahentów został już uruchomiony.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#AdamRapacki">Jednym z elementów procesu zabezpieczenia Prezydencji jest bezpieczeństwo samych osób uczestniczących w spotkaniach, i to wszystkich, od tzw. VIP-ów po ekspertów. W przypadku spotkań eksperckich inny jest poziom, inny standard ich zabezpieczenia, ale mamy pełną świadomość, że również te spotkania będą w odpowiedni sposób zabezpieczane, po to, żeby wszyscy goście, którzy do nas przyjadą, byli usatysfakcjonowani. Z procesem zabezpieczenia spotkań wiąże się nie tylko ochrona osobista ich uczestników, ale także zapewnienie bezpieczeństwa transportu, zabezpieczenie obiektów, w których będą te spotkania się odbywały. I tu powiem, że Polska tradycyjnie komplikuje sobie rozwiązania, bo np. Węgrzy, zgodnie z podpowiedzią Rady UE, zdecydowali się na jedno miejsce, w którym odbywają się wszystkie spotkania w ramach Prezydencji, a my wybraliśmy aż pięć miast, a dodatkowo jeszcze inne.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#AdamRapacki">(Głos poza mikrofonem: Sopot.)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamRapacki">W szczycie sezonu to jest naprawdę pomysł… nie powiem, że polityków, ale z punktu widzenia bezpieczeństwa organizacja spotkania w szczycie sezonu w Sopocie nie jest najlepszym pomysłem. Nam jednak przychodzi realizować to, co po części nasi politycy wymyślają – i zrobimy to najlepiej, jak potrafimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarekBiernacki">Ale się nam dostało, prawda?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AdamRapacki">Znamy swoje miejsce w szyku, panie przewodniczący, i zabezpieczymy te spotkania nawet w szczycie sezonu w Sopocie. Będzie pewnie tylko tym VIP-om smutno patrzeć na leżących i opalających się na plaży, bo oni będą musieli w garniturach przez cały dzień obradować. Na pewno z punktu widzenia promocji kraju, promocji turystycznej jest to rozwiązanie ciekawe, natomiast z punktu widzenia bezpieczeństwa na pewno kłopotliwe dla nas. Ale przyjmujemy to i zrealizujemy jak najlepiej, zgodnie z przyjętymi standardami.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AdamRapacki">Na potrzeby sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE opracowany został precyzyjny system obiegu informacji niejawnych i to jest zadanie, za realizację którego odpowiada Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego. My jako zespół, mówiąc delikatnie, monitorujemy ten proces i ponaglamy ABW, żeby wyposażyła wszystkie uprawnione do tego osoby w bezprzewodowe środki łączności, które pozwalają na przekazywanie informacji niejawnych. Otrzymaliśmy deklarację, że proces doposażania w środki łączności, a więc w laptopy umożliwiające przesyłanie informacji czy telefony komórkowe gwarantujące bezpieczeństwo przekazu danych, powoli się rozpoczyna i że będziemy jeszcze mieli odpowiednio dużo czasu na testowanie. Przy okazji Prezydencji usprawniamy także łączność rządową niejawną, za co odpowiada MSWiA, a dokładnie minister Kołodziejczyk. Także w tym przypadku jako zespół nie tyle sami ten proces usprawniania przeprowadzamy, co go monitorujemy i liczymy na to, że w razie potrzeby będzie dla nas ułatwieniem.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AdamRapacki">Mówiąc o zabezpieczeniu spotkań, uwzględniamy również to, że szczególnie w przypadku spotkań I i II kategorii może pojawić się konieczność prowadzenia rozmów w warunkach wyłączających jawność czy gwarantujących to, że będą one odpowiednio zabezpieczone. Dlatego wspólnie z ABW i Służbą Kontrwywiadu przygotowujemy osobne pomieszczenia, gdzie tego typu rozmowy w czasie ewentualnych spotkań będzie można prowadzić.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AdamRapacki">W najbliższych miesiącach chcemy również przeprowadzić kilka ćwiczeń praktycznych na obiektach, w których będą odbywały się spotkania, związanych z ewakuacją osób, z ewentualnymi zabezpieczeniami pod różnym kątem, chociażby radiologicznym czy pod kątem innych skażeń.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AdamRapacki">Cały czas prowadzona jest analiza potencjalnych zagrożeń związanych z Prezydencją i to nie tylko na poziomie naszych służb – ABW prowadzi analizę w zakresie zagrożeń terrorystycznych w oparciu o wiedzę wszystkich służb, a wykorzystujemy do tego Centrum Antyterrorystyczne. ABW współpracuje w tym zakresie również z innymi agendami, zarówno unijnymi, jak i z innymi służbami partnerskimi, po to, aby odpowiednio wcześniej zdobyć wiedzę o potencjalnych zagrożeniach i żeby móc się odpowiednio przygotowywać. Także Policja prowadzi analizę zagrożeń pod kątem ewentualnych ekscesów chuligańskich czy zachowań ekstremistycznych, i w tym przypadku też nie tylko na poziomie krajowym. Współpracujemy w tym zakresie z Europolem i innymi partnerskimi służbami policyjnymi, po to, żeby wiedzieć, jak należy się przygotować na wypadek różnego rodzaju zagrożeń. Na dzisiaj nie ma informacji, które by wskazywały, że możemy mieć do czynienia z jakimiś zagrożeniami, ale im bliżej samej Prezydencji, tym większe jest prawdopodobieństwo ich pojawienia. W zależności od tego, czemu będą poświęcone spotkania, jakie zespoły tematyczne będą obradowały, różne grupy, różne środowiska – nie tylko Greenpeace, ale także różne inne ugrupowania – mogą chcieć zamanifestować swoje poglądy, zakłócić spokój, a ich zachowania mogą być różne. Ale do tego również się odpowiednio przygotowujemy, przewidując najróżniejsze scenariusze, nawet takie, które na dzisiaj mogą być mało prawdopodobne.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#AdamRapacki">Mamy wytypowane już wszystkie obiekty, w których będą odbywały się spotkania w Polsce, we wszystkich odbyła się już lustracja przeprowadzona przez ekspertów z Warszawy: z Policji, BOR, PSP, MSZ. Wszystkie obiekty były już badane pod kątem zapewnienia bezpieczeństwa. W porozumieniu z odpowiednimi służbami odpowiedzialnymi za zabezpieczenie tych obiektów wypracowane zostały również pewne rozwiązania, więc pod tym kątem obiekty zostały już przygotowane. Ustalone zostały również procedury związane z przejęciem, sprawdzeniem i dopuszczeniem obiektów do tego, aby mogły się w nich odbywać spotkania.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#AdamRapacki">Przewidujemy, że w trakcie sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE będziemy uczestniczyli w zabezpieczeniu szczytów UE w Brukseli, gdzie będziemy wspierali Biuro Bezpieczeństwa Rady UE naszymi funkcjonariuszami – zwracali się do nas o to nasi partnerzy z Brukseli. Zostanie tam oddelegowanych 13 odpowiednio wyposażonych, przygotowanych funkcjonariuszy BOR, którzy będą pracować wspólnie z Biurem Bezpieczeństwa Rady. Odbyły się już dwie wizyty studyjne w Brukseli, a tych wyjazdów będzie od 4 do 6. W ubiegłym tygodniu na zaproszenie ABW przebywał w Polsce szef Biura Bezpieczeństwa Rady, z którym uzgadnialiśmy zasady bliskiej współpracy, nie tylko dotyczącej zabezpieczenia naszej Prezydencji, ale także w zakresie bardziej ogólnym. Muszę powiedzieć, że była to dosyć ciekawa wizyta.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#AdamRapacki">Powiem może jeszcze kilka słów na temat środków finansowych na zadania specjalne związane z zapewnieniem bezpieczeństwa. Na 2010 r. Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji przyznano środki w wysokości 54.130 tys. zł, w tym 4000 tys. zł przypisano ABW na stworzenie systemu łączności niejawnej. W ramach tej kwoty na 2010 r. BOR przyznano 32.450 tys. zł, Policji 12.450 tys. zł, SG 2959 tys. zł, PSP 1580 tys. zł, Służbie Zdrowia MSWiA 700 tys. zł. Na 2011 r. BOR przyznano 17.300 tys. zł, Policji 12.400 tys. zł, SG 2000 tys. zł, PSP 1320 tys. zł, Służbie Zdrowia MSWiA 4000 tys. zł. Ogółem na lata 2010–2011 służbom podległym MSWiA przyznano kwotę w wysokości 83.550 tys. zł i wygląda na to, że jest to kwota, która pozwoli zapewnić to bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie. W ramach przyznanych środków BOR dokupiło m.in. wiele samochodów, wiele środków łączności, modyfikowane są również stanowiska dowodzenia, i w Policji, i w BOR. Te wydatki będą procentowały również przy zabezpieczeniu Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej z 2012 r. Dzięki zainwestowanym pieniądzom przez kilka najbliższych lat służby będą odpowiednio wyposażone.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarekBiernacki">Przepraszam bardzo, warto tu zwrócić uwagę, że spotkania w ramach Prezydencji odbywać się będą w tych samych miastach, w których będą rozgrywane mecze EURO 2012.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamRapacki">Tak, jest to bardzo ważne, bo te pieniądze idą do miast, w których odbędzie się nie tylko jedna impreza. Wszystkie zakupy o charakterze inwestycyjnym to zakupy na lata i będą one skutkowały lepszą pracą w dalszej perspektywie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamRapacki">W tym roku środki finansowe na realizację zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa spotkań zostały podzielone i dopisane do budżetu wszystkich służb, dzięki czemu szybkość ich uruchamiania będzie nie taka jak w roku ubiegłym, kiedy to każdorazowo musieliśmy poprzez MSZ występować o zgodę do Ministra Finansów. Teraz wszystkie służby mają te środki w swoich budżetach, dlatego też szybciej i płynniej będzie można regulować wszelkie płatności, i myślę, że powinny one wystarczyć do zapewnienia bezpieczeństwa w związku z objęciem przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamRapacki">To tyle tytułem wprowadzenia, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarekBiernacki">Przystępujemy do zadawania pytań. Proszę, pan poseł Edward Siarka.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EdwardSiarka">Dziękuję bardzo. Moje dwa pytania będą odnosiły się do dokumentu NIK, który otrzymaliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekBiernacki">To będzie później, w punkcie 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#EdwardSiarka">Teraz mówimy o Prezydencji, tak? Ale moje pytania związane będą również z dokumentem NIK.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#EdwardSiarka">Tak się składa, że jeżeli chodzi o priorytety, na temat których debatujemy, to toczy się dyskusja, czy powinny one pojawić się wcześniej, czy później, w każdym razie w dokumencie NIK jest zawarta informacja, że na potrzeby Prezydencji uruchamiany jest system fiszek, do którego nie wprowadzono jeszcze żadnej z 700 planowanych do wprowadzenia fiszek programowych, a powinny one się w nim znaleźć, bo to na pewno ułatwiłoby sprawowanie polskiej Prezydencji. W związku z tym chcę zapytać, jaka jest przyczyna tego, że mamy w tym zakresie tak duże opóźnienia? A kwestia ta jest bardzo istotna, bo od tego m.in. zależy opracowanie naszych priorytetów, a później sprawowanie przewodnictwa w Radzie UE.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBiernacki">Panie pośle, te pytania dotyczą punktu 2 dzisiejszego porządku i na ten temat będzie chciał zapewne wypowiedzieć się pan prezes NIK. Pozwoli pan, że do tego pytania wrócimy po prezentacji NIK, w przeciwnym razie odbierzemy panu prezesowi i zespołowi NIK możliwość wypowiedzenia się.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#EdwardSiarka">Ale to jest pytanie do Ministra Spraw Wewnętrznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamRapacki">Ale nie dotyczy to kwestii zapewnienia bezpieczeństwa Prezydencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MarekBiernacki">Przepraszam bardzo, ale chciałbym to uporządkować, bo kiedy przejdziemy do rozpatrywanie punktu 2 porządku dziennego, to wtedy to pytanie będzie w pełni zasadne. Chodzi o to, żeby nie wyprzedzać informacji, bo wtedy antycypujemy temat – jak ktoś by to powiedział.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MarekBiernacki">Proponuję, żebyśmy zrobili w ten sposób, że pan, panie prezesie, przedstawi swoją informację, a potem będą pytania i dyskusja. Panie prezesie, oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#StanisławJarosz">Szanowni państwo, szanowny panie przewodniczący, NIK przeprowadziła w II półroczu ubiegłego roku kontrolę realizacji zadań w ramach przygotowań organów administracji rządowej do sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE. Postępowanie kontrolne zakończyliśmy po rozpatrzeniu zastrzeżeń w grudniu 2010 r. Prawidłowe przygotowanie administracji do objęcia przewodnictwa w Radzie UE jest szczególnie ważne, gdyż Polska będzie robiła to po raz pierwszy, a poza tym będzie to wykonywane w nieco innym systemie niż dotychczas, ponieważ po wejściu w życie Traktatu z Lizbony przewodniczyć będzie pracom Rady UE przez sześć miesięcy, ale w systemie 18-miesięcznym z innymi państwami w ramach tzw. Trio, czyli Prezydencji grupowej, obejmującej Rzeczpospolitą Polską, Królestwo Danii i Republikę Cypryjską.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#StanisławJarosz">Zadania Prezydencji skupiać się będą wokół dwóch najważniejszych kwestii. Pierwsze zadanie to przewodniczenie pracom Rady Unii i jej organów, jak komitety i grupy robocze, z czym wiąże się merytoryczne i logistyczne przygotowanie i przeprowadzenie łącznie około 1000 spotkań różnych gremiów uczestniczących w unijnym procesie decyzyjnym, w tym także spotkań ministrów i szefów państw.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#StanisławJarosz">Drugim ważnym zadaniem Prezydencji jest reprezentowanie Rady UE wobec innych instytucji UE, w szczególności wobec Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego. Prawidłowe wykonanie tego zadania wymaga m.in. bardzo dobrego przygotowania polskich przedstawicieli odpowiedzialnych za merytoryczny wymiar Prezydencji oraz intensywnej współpracy z instytucjami UE, w szczególności z Parlamentem Europejskim i Komisją.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#StanisławJarosz">Biorąc pod uwagę wspomniane zadania, NIK wyznaczyła jako cel kontroli dokonanie oceny prawidłowości działań prowadzonych w latach 2008–2010 przez organy administracji rządowej, które realizują zadania w zakresie przygotowań do sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE, w szczególności czy zadania te zostały należycie zaplanowane, czy zostały należycie zorganizowane i czy są właściwie realizowane przez odpowiednie organy administracji rządowej. Zadaniem, jakie postawiła sobie NIK, było wskazanie ewentualnych słabych punktów i zagrożeń dla wykonania zadań w zakresie przygotowań Polski do przewodnictwa w trzech głównych obszarach: po pierwsze, w obszarze dyskusji nad polską polityką w UE, w tym nad wypracowaniem priorytetów polskiej Prezydencji; po drugie, w obszarze logistycznych aspektów przeprowadzenia Prezydencji, które obejmują m.in. organizowanie spotkań, w tym przygotowanie zaplecza konferencyjno-hotelowego oraz zapewnienie obsługi i transportu, a także podjęcie współpracy z sektorem pozarządowym; po trzecie, w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, w tym wyznaczenie osób do Korpusu Prezydencji, przeprowadzenie szkoleń, organizacja staży, wizyt studyjnych, opracowanie i wdrożenie systemu motywacyjno-lojalnościowego, zapobiegającego rotacji kadr.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#StanisławJarosz">NIK objęła kontrolą pięć podmiotów: Pełnomocnika Rządu ds. Przygotowania Organów Administracji Rządowej i Sprawowania przez Polskę Przewodnictwa w Radzie UE, który ponosi główną odpowiedzialność za prawidłowe zaplanowanie, zorganizowanie i realizację zadań w procesie przygotowań do Prezydencji, a także kierowników czterech kluczowych urzędów – Ministra Spraw Zagranicznych, Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, Ministra Finansów oraz Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#StanisławJarosz">NIK oceniła pozytywnie, mimo stwierdzonych uchybień, realizację przez organy administracji rządowej zadań publicznych w zakresie przygotowań do sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE. Spośród tych pięciu organów, w odniesieniu do czterech była ocena pozytywna z uchybieniami, natomiast w przypadku Kancelarii Prezesa Rady Ministrów ocena była pozytywna.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#StanisławJarosz">Wyniki kontroli wskazują, że Pełnomocnik Rządu właściwie koordynował realizację zadań administracji rządowej w ramach przygotowań. Szczegółowy zakres zadań oraz harmonogram ich realizacji został wyznaczony w opracowanym przez Pełnomocnika Rządu i przyjętym przez Radę Ministrów „Programie Przygotowań Rzeczypospolitej Polskiej do Objęcia i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej”. Uszczegółowienia i rozwinięcia „Programu przygotowań” dokonano w ponad 50 dokumentach zaakceptowanych przez Radę Ministrów, Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów lub Komitet do Spraw Europejskich, w których m.in. określono zadania i podmioty odpowiedzialne za ich realizację oraz oczekiwane efekty, a także prezentowano dotychczasowe zaawansowanie prac. Wypełniając zadania określone w „Programie przygotowań”, Pełnomocnik Rządu oraz ministrowie zorganizowali i podjęli realizację niezbędnych zadań administracji, w tym w szczególności opracowano i przedstawiono „Wstępną listę priorytetów polskiego przewodnictwa w Radzie UE w II połowie 2011 r.” oraz przygotowano i przekazano partnerom z Trio, a więc Republice Cypru i Królestwu Danii, oraz Sekretariatowi Generalnemu Rady UE polski wkład do części strategicznej 18-miesięcznego programu Prezydencji grupowej. Po drugie, stworzono system przygotowania kadr przewidzianych do realizacji zadań w zakresie polskiej Prezydencji, w którym wyznaczono osoby do Korpusu Prezydencji, i zorganizowano dla nich szkolenia oraz staże i wizyty studyjne. Po trzecie, opracowano wstępne kalendarze spotkań zaproponowanych do przeprowadzenia w ramach Prezydencji, dokonano również analizy zasobów niezbędnych do ich realizacji oraz podjęto działania w celu ich przygotowania.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#StanisławJarosz">Analizując ustalenia kontroli, NIK zwraca uwagę na, po pierwsze, niewypracowanie dotychczas przez Pełnomocnika Rządu zasad i trybu podziału środków finansowych zaplanowanych w „Programie wieloletnim” na dodatki motywacyjne dla osób uczestniczących w procesie przygotowań, co zdaniem NIK może spowodować utrudnienia w sprawnej realizacji zadań z powodu ryzyka fluktuacji kadr Korpusu Prezydencji. W badanym przez nas okresie, w ciągu jednego roku, od sierpnia 2009 r. do sierpnia 2010 r., problem rotacji kadr dotyczył prawie 30% pracowników Korpusu Prezydencji, czyli ponad 300 osób. Po drugie, zwracamy uwagę na potrzebę doprecyzowania roli Prezesa Rady Ministrów w trakcie sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE, gdyż zmieniła się ona po wejściu w życie Traktatu z Lizbony w związku z utworzeniem stanowiska Przewodniczącego Rady UE. Po trzecie, zwracamy uwagę na problemy w realizacji trzech zadań specjalnych: „Infrastruktura informatyczno-telekomunikacyjna”, koordynowane przez MSWiA; „Zapewnienie bezpieczeństwa spotkań” oraz „Budowa systemu obiegu informacji niejawnych”, koordynowanych odpowiednio przez MSWiA i ABW. Wspominał dziś o tym pan minister. Dane na koniec III kwartału naszym zdaniem były zatrważające, bo w niektórych dziedzinach wykorzystanie środków nie przekraczało 1%, mimo że kontrolowani wskazali, że tych środków może nie wystarczyć na zrealizowanie zadań. Natomiast informacja pana ministra, a także nasza ocena dotycząca zaawansowania wykorzystania środków na koniec roku wskazują na znaczne przyspieszenie. Mam nadzieję, że umożliwi to zrealizowanie niezbędnych zadań, żeby w momencie rozpoczęcia polskiej Prezydencji nie było problemów w tym zakresie. Wskazujemy też na niewielkie na tym etapie wykorzystanie przez administrację w ogóle środków na przygotowania, choć dane na koniec roku wskazują na wykorzystanie zbliżające się do 90%, w związku z tym oznacza to, że w międzyczasie nastąpił znaczny postęp.</u>
<u xml:id="u-18.8" who="#StanisławJarosz">Stwierdzone w trakcie kontroli uchybienia w działalności Pełnomocnika Rządu, poza wspomnianym już wcześniej niewdrożeniem systemu motywacyjnego dla członków Korpusu Prezydencji, dotyczyły opóźnienia w udostępnieniu jednostkom komputerowego systemu fiszek projektowych, o które pytał pan poseł, w stosunku do terminu planowanego. Był to naszym zdaniem istotny problem. Fiszki to stanowiska negocjacyjne – tak to nazwijmy – w różnych sprawach. Kolejne uchybienie to opóźnienia w rozpoczęciu realizacji zadań wynegocjowania i podpisania umów najmu obiektów konferencyjnych, wynegocjowania i podpisania umów partnerskich, a także w procesie wyboru firmy zarządzającej flotą transportową – w tym zakresie pewne działania zostały podjęte, zwracaliśmy tylko uwagę na to, że opóźnienia negatywnie wpłyną na przygotowania. Ponadto stwierdziliśmy cały blok różnych problemów i uchybień dotyczących sprawozdawczości, zarówno kierowanej do Rady Ministrów przez Pełnomocnika Rządu, jak i kierowanej do Pełnomocnika Rządu przez zobowiązane do tego jednostki. Dochodziło to nieterminowego sporządzania i przekazywania sprawozdań – zwracamy na to uwagę, ponieważ sprawozdania jako takie mogą sprawiać wrażenie nieistotnych, ale one na bieżąco pokazują, jak są realizowane zadania i stanowią element monitoringu i kontroli. Wskazujemy również na uchybienia w działalności skontrolowanych ministerstw, np. w MF nie zostało obsadzone stanowisko zastępcy przewodniczącego w jednej z grup roboczych Rady ECOFIN. Uchybienia dotyczyły także nieterminowego przekazywania Pełnomocnikowi Rządu przez MF pilotażowych wersji fiszek programowych – Pełnomocnik Rządu, nie mając materiałów wstępnych, miał przez to problemy z wykonywaniem tego, co wcześniej mu wskazaliśmy, oceniając jego obszar odpowiedzialności. Ponadto zwracaliśmy uwagę na nieprzestrzeganie w MSWiA procedur kontroli finansowej w zakresie weryfikacji sprawozdań kwartalnych z realizacji „Programu wieloletniego”, a także nieprzestrzeganie zasad opisywania dokumentów księgowych, dotyczących wydatków poniesionych w ramach przygotowań do Prezydencji.</u>
<u xml:id="u-18.9" who="#StanisławJarosz">Ze względu na zidentyfikowane w trakcie kontroli ryzyka, które potencjalnie mogłyby niekorzystnie wpłynąć na realizację całego przedsięwzięcia, NIK wnioskowała do Pełnomocnika Rządu, po pierwsze, o pełne wdrożenie komputerowego systemu fiszek, który ma zapewnić polskim przedstawicielom w trakcie Prezydencji szybkie dotarcie do niezbędnych informacji, dotyczących spraw będących przedmiotem poszczególnych gremiów Rady UE; po drugie, o wypracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów zaangażowanych w proces przygotowań założeń systemu motywacyjno-lojalnościowego, tj. rozwiązań ograniczających ryzyko odejścia z Korpusu Prezydencji przygotowanej i przeszkolonej kadry; po trzecie, o doprecyzowanie zakresu działań Prezesa Rady Ministrów w czasie polskiej Prezydencji z uwzględnieniem doświadczeń państw sprawujących Prezydencję po wejściu w życie nowych rozwiązań wynikających z Traktatu lizbońskiego.</u>
<u xml:id="u-18.10" who="#StanisławJarosz">Zwracając się do kierowników kontrolowanych jednostek, czyli ministerstw, wskazywaliśmy na konieczność wdrożenia rozwiązań chroniących jednostkę przed fluktuacją przeszkolonych pracowników – co jest szczególnie ważne – oraz zapewnienia terminowej realizacji zadań wskazanych przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-18.11" who="#StanisławJarosz">Z odpowiedzi, które otrzymaliśmy od Pełnomocnika Rządu oraz kontrolowanych ministrów, wynika, że wnioski NIK zostały przyjęte do realizacji i zostały podjęte właściwe działania w celu pełnego przygotowania do sprawowania przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE.</u>
<u xml:id="u-18.12" who="#StanisławJarosz">Ponieważ przedstawiłem szereg różnych zdarzeń, które miały miejsce, chciałbym powiedzieć, że w ocenie ogólnej NIK zostały one potraktowane nie jako nieprawidłowości, ale jako uchybienia i w związku z tym podsumuję to, bo mogło tu powstać pewne zamieszanie. W naszej ocenie wyniki kontroli NIK wskazują, że Pełnomocnik Rządu oraz kierownicy kontrolowanych jednostek administracji rządowej, czyli ministrowie, na ogół podjęli właściwe działania w celu przygotowania się do realizacji zadań państwa sprawującego Prezydencję. Dotychczasowa realizacja zadań, w szczególności w zakresie wypracowania założeń programu prac Rady UE i przygotowania kadr polskiej Prezydencji do pełnienia określonych funkcji w procesie decyzyjnym UE, wskazują, że administracja rządowa, pomimo braku wcześniejszych doświadczeń oraz stwierdzonych uchybień, należycie zaprojektowała proces przygotowań i na ogół konsekwentnie go realizuje. Odnotowane przez NIK problemy i uchybienia nie powinny w naszej ocenie mieć negatywnego wpływu na sprawowanie przez Polskę przewodnictwa w Radzie UE, jeżeli działania usprawniające, które zostały podjęte jeszcze w trakcie kontroli, a także te zapowiedziane po jej zakończeniu, zostaną zrealizowane. To jest konkluzja całości mojej wypowiedzi. Na sali są autorzy tej informacji – pani dyrektor Rudzka-Lorentz z Departamentu Administracji Publicznej ze swoimi współpracownikami – więc jeżeli będą pytania szczegółowe, panie przewodniczący, to bardzo chętnie udzielimy na nie odpowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo, panie prezesie. Przystępujemy do zadawania pytań. Zacznie pan poseł Edward Siarka, potem pan poseł Artur Górski i pan poseł Mirosław Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#EdwardSiarka">Ja tylko dokończę. Przepraszam, bo rzeczywiście swojego pytania nie powinienem kierować do pana ministra Rapackiego, bo byłoby to nie na miejscu z mojej strony, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MarekBiernacki">Przepraszam, że wejdę w słowo, ale za jakiś czas zaprosimy na posiedzenie głównego pełnomocnika…</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#EdwardSiarka">Tak, i to są pytania właśnie do niego, bo generalnie są to pytania do ministra, tylko nie do tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze. Proszę, pan poseł Mirosław Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MirosławPawlak">Mam całą serię pytań. Pytanie 1: Proszę o rozwinięcie i uszczegółowienie koncepcji zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań ministerialnych, zarówno kategorii I, jak i II. O jakie obiekty chodzi i co przypuszczalnie mogłoby stanowić przyczynę, na razie hipotetyczną, pożaru?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MirosławPawlak">Pytanie 2: Który organ ze strony polskiej decyduje bezpośrednio o rekrutacji kierowców do floty Prezydencji?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MirosławPawlak">Pytanie 3: Czy i w jakim zakresie uwzględnione zostały wnioski MSZ o wprowadzenie do programu zapisu dotyczącego przyjęcia wariantowego rozwiązania w ramach rozszerzonych standardów zabezpieczenia medycznego spotkań?</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#MirosławPawlak">Pytanie 4: Czy przyznanie środków finansowych na zadanie specjalne – Zapewnienie bezpieczeństwa spotkań – a są one pokaźne, podlegać będzie jakiejś kontroli co do celowości i rzetelności ich wydatkowania? Może bowiem zdarzyć się tak – a jest to łakomy kąsek – że po 31 grudnia 2011 r. nikt z tych środków nie będzie musiał się rozliczyć.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#MirosławPawlak">Teraz będą pytania do pana prezesa NIK. Dlaczego na przestrzeni roku 2009 Pełnomocnik Rządu, co wynika z informacji, nie przekazywał Radzie Ministrów kwartalnych sprawozdań, do czego obligował go przepis §4 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 lipca 2008 r.?</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#MirosławPawlak">Pytanie 2, które ma charakter kluczowy: Jak wynika z wyjaśnień Dyrektora Generalnego KPRM, trudno jest obecnie definitywnie i dokładnie wyjaśnić rolę, jaką będzie pełnił Prezes Rady Ministrów podczas polskiej Prezydencji. Wobec tak zaskakującego stwierdzenia zwracam się do Prezesa NIK o pilne wyjaśnienie tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#MirosławPawlak">Pytanie 3: Co zdaniem NIK legło u podstaw tego, że ewidencja księgowa MSZ z „Programu wieloletniego” była prowadzona w sposób niezgodny z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów oraz brak było ewidencji analitycznej wydatków?</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#MirosławPawlak">Ostatnie pytanie: Jak w chwili obecnej przebiega realizacja bardzo ważnego segmentu, jakim jest budowa obiegu informacji niejawnych, za co odpowiada ABW, i skąd tak duże opóźnienia? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. To ostatnie pytanie jest bardziej do Komisji do Spraw Służb Specjalnych, ale jeśli panowie będą mogli, to odpowiedzą.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, teraz pan poseł Artur Górski, a później pan poseł Jarosław Wojciechowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ArturGórski">Pozwolę sobie odnieść się do kwestii zawartej w informacji NIK. Mnie jako członka Rady Służby Cywilnej zaniepokoiła informacja, że dotychczas nie zostały wypracowane przez Pełnomocnika Rządu do spraw Przygotowania Organów Administracji Rządowej i Sprawowania przez RP Przewodnictwa w Radzie UE zasady i tryb podziału środków finansowych zaplanowanych w „Programie wieloletnim” na wydatki motywacyjne dla osób uczestniczących w procesie przygotowań, co może spowodować utrudnienia w sprawnej realizacji zadań z powodu ryzyka fluktuacji kadr Korpusu Prezydencji. W informacji NIK jest o tym mowa kilka razy. I rzeczywiście ta fluktuacja kadr jest dość znaczna, gdyż od sierpnia 2009 r. do sierpnia 2010 r., czyli w kontrolowanym okresie, ta rotacja dotyczyła 27,8% stanu Korpusu Prezydencji, tj. 325 osób, zarówno z MF, MSZ, KPRM, jak i z MSWiA, gdzie do czasu zakończenia kontroli nie wprowadzono systemu motywacyjno-lojalnościowego dla członków Korpusu Prezydencji. Ta kwestia dotyczy również Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, dlatego że właśnie w MSWiA w stosunku do pierwszej listy „Uczestników programu szkoleniowego – Przygotowanie do polskiej Prezydencji w Radzie UE”, wysłanej do Pełnomocnika Rządu w dniu 16 czerwca 2009 r., do dnia 22 lipca 2010 r. zmian listy dokonano aż 10 razy. Zmiany te dotyczyły 28% pracowników ujętych na liście. I teraz pozwolę sobie zadać pytania, które tej sprawy dotyczą. Kieruję je oczywiście częściowo do pana prezesa NIK, częściowo do przedstawicieli MSWiA, i szkoda, że nie ma z nami Pełnomocnika Rządu, bo on miałby na pewno szerszy obraz, ale być może NIK w trakcie swojej kontroli ustaliła, dlaczego występowała tak znaczna rotacja kadr w Korpusie Prezydencji, w tym właśnie w MSWiA?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ArturGórski">Pytanie 2: Na jakim etapie jest wdrażany i obecnie realizowany w poszczególnych resortach system motywacyjno-lojalnościowy, czy on już całkowicie działa i czy przynosi efekty?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ArturGórski">I wreszcie pytanie 3, trochę perspektywiczne, mianowicie jak państwo wiecie, czekamy na wyrok Trybunału Konstytucyjnego i nie wiemy jeszcze, kiedy wejdzie w życie ustawa o racjonalizacji zatrudnienia w administracji. Stąd chciałbym zapytać, czy ona obejmie także Korpus Prezydencji? Dlatego że w tej ustawie nie było wyłączenia dla Korpusu, a pytanie jest o tyle zasadne, że na posiedzeniu Rady Służby Cywilnej analizowaliśmy, jak w poszczególnych państwach były realizowane zadania dotyczące właśnie racjonalizacji, zmniejszenia zatrudnienia w latach poprzedzających Prezydencję w danym państwie. Przeważnie wtedy te procesy były wstrzymywane, a w jednym z państw, które po raz pierwszy sprawowało Prezydencję – niestety nie pamiętam, jakie to było państwo – gdzie proces zmniejszenia zatrudnienia w administracji rządowej nie był powstrzymany, doszło do tego, że Korpus Prezydencji nie był w stanie wykonywać części zadań i niektóre z nich musieli przejąć pracownicy MSZ tego kraju.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#ArturGórski">I tu rodzi się ostatnie pytanie: Czy gdyby Korpus Prezydencji na jakimś etapie, w którymś momencie nie był w stanie wykonywać zadań związanych z Prezydencją, są to przez administrację przygotowani ludzie czy jakieś warianty awaryjne, aby obsługa Prezydencji nie była narażona na ryzyko? Zwróciła na to zresztą uwagę NIK, przedstawiając wyniki kontroli. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Tak jak mówiłem, w kwietniu zaprosimy pełnomocnika rządu ds. polskiej Prezydencji pana Mikołaja Dowgielewicza i wtedy część państwa pytań będzie mogła zostać powtórzona.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, pan poseł Wojciechowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JarosławWojciechowski">Panie przewodniczący, moje pytanie dotyczy dwóch zadań realizowanych w ramach Prezydencji – Infrastruktura informatyczno-telekomunikacyjna oraz Budowa systemu obiegu informacji niejawnych. Z czego wynikają sygnalizowane zarówno przez pana prezesa, jak i przez pana ministra opóźnienia? Jakie są ich przyczyny? Czy istnieje zagrożenie, że te zadania nie zostaną zrealizowane w terminie?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JarosławWojciechowski">I drugie pytanie. Pan przewodniczący podkreślił, że główne miejsca spotkań w ramach Prezydencji pokrywają się z miejscami rozgrywania meczy w ramach EURO 2012. Wspomniał też pan minister o tzw. sieci radiowej lądowej, normalnej, użytkowej, dla wszystkich służb czy podmiotów ratowniczych i dlatego chciałbym zapytać, czy przynajmniej w tych pięciu województwach wszystkie podmioty ratownicze, służby będą miały zagwarantowany jednolity system łączności radiowej oparty na technologii cyfrowej? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JacekKrupa">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zadać pytanie? Nie widzę zgłoszeń, w takim razie bardzo proszę pana prezesa i pana ministra o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#StanisławJarosz">Rozumiem, że pan minister Rapacki już jest nieobecny, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JacekZalewski">Pan minister Rapacki musiał się udać na plenarne posiedzenie Senatu, gdzie jest rozpatrywany projekt ustawy o broni. Ja, w zastępstwie pana ministra, jestem upoważniony do udzielenia odpowiedzi w tym zakresie, w jakim będę mógł.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#StanisławJarosz">Część pytań została skierowana do NIK, ale na tym etapie bardzo ciekawie byłoby usłyszeć odpowiedź na te pytania udzieloną przez Pełnomocnika Rządu, a w przypadku spraw z zakresu działania MSWiA – przez ministerstwo. Na tyle, na ile byliśmy w stanie zorientować się, uzyskać wiedzę na temat przyczyn określonych zachowań, napisaliśmy o nich w naszej informacji. Przedstawiając informację o wynikach kontroli, pokazujemy, jak wygląda kwestia dotycząca sprawozdań, o które państwo pytali, kwestia dotycząca ewidencji księgowej, programów lojalnościowych, a jednocześnie wskazujemy zagrożenia i możliwe konsekwencje niepodjęcia działań usprawniających.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#StanisławJarosz">Chciałbym, żeby pani dyrektor lub pan dyrektor szczegółowo odpowiedzieli na pytania dotyczące np. przyczyn nieprzekazywania sprawozdań Radzie Ministrów, bo to było pytanie szczegółowe – o ile oczywiście pan przewodniczący pozwoli.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JacekKrupa">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Panie przewodniczący, szanowni państwo, kilka pytań rzeczywiście bezpośrednio wiąże się z naszym obszarem badania, dlatego będę próbowała naświetlić te sprawy tak, jak je znamy.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Pierwsza rzecz to system fiszek. Toczyliśmy w tej sprawie prawdziwy bój z Pełnomocnikiem, z ministerstwami, dlatego że Pełnomocnik twierdził, że fiszki im później opracowywane, tym lepsze, bo zawierają więcej informacji uzgodnionych, skonsultowanych itd. My z kolei twierdziliśmy, że skoro założono terminy opracowania fiszek, ich wprowadzenia do systemu i udostępnienia – terminy wynikające z „Programu przygotowań” – to na pewno miało to swój głęboki sens i uzasadnienie. Ostatecznie stwierdziliśmy, że pewne problemy, takie np. jak to, że nie wszystkie ministerstwa w porę przygotowały notatki opisujące zadania z ich obszaru, które były przedmiotem fiszek, w jakiś sposób oczywiście usprawiedliwiają te opóźnienia, ale nie można mówić, że im one później będą wprowadzone, tym bardziej będą precyzyjne. W tym miejscu muszę zrobić malutką dygresję. Proszę państwa, w przypadku wielu naszych kontroli mamy do czynienia z tym, że istnieje jeden organ, który ma koordynować jakieś przygotowania w wielkim obszarze i który teoretycznie powinien móc wymagać od swoich partnerów, bo przecież do współpracy, przynajmniej w jakiś sposób, zobowiązują chociażby przepisy o funkcjonowaniu Rady Ministrów itd. Tymczasem tutaj – zresztą nie tylko tutaj – widzimy, że Pełnomocnik nie zawsze jest w stanie wyegzekwować materiały, które mają służyć budowaniu całego systemu. Jednym z powodów opóźnień we wprowadzaniu systemu fiszek było właśnie nieterminowe przekazywanie ich pilotażowych wersji przez zobowiązane do tego podmioty. Do dokumentu, który państwo otrzymaliście, załączyliśmy stanowiska do naszej informacji, w tym stanowisko Ministra Finansów, bo rzeczywiście najdłużej trzeba było czekać na wyjściowe materiały bazowe do systemu fiszek właśnie z MF.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Biorąc pod uwagę aktualną sytuację, muszę powiedzieć, że rzeczywiście nastąpiło bardzo znaczne przyspieszenie. Jest to zresztą taka nasza mała satysfakcja, bo podejmując się kontroli, zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że przecież nie możemy niczego ocenić negatywnie, bo na realizację zadań w ramach przygotowań do Prezydencji zostało jeszcze kilka miesięcy i przez cały ten czas proces przygotowań będzie postępował, dlatego my ocenialiśmy kwestię opóźnień na podstawie przyjętych w „Programie wieloletnim” zadań i terminów. Tak naprawdę wszystko powinno być wykonywane zgodnie z terminami, bo później robi się troszeczkę nerwowo. Kiedy już próbowano wprowadzić system fiszek, to on jeszcze nie działał, ale ostatecznie, jak nas zapewniono, już w grudniu zaczął działać, choć nie był jeszcze kompletny. W ten sposób jakby pobudziliśmy te instytucje do przyspieszenia prac i mam nadzieję, że teraz nie będzie już jakichś istotnych problemów i że ten system będzie działał.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Jeśli chodzi o kwestię sprawozdawczości, to jest podobnie. To, że Pełnomocnik nie mógł uzyskać na czas właściwych informacji od partnerów, od współpracujących resortów, powodowało, że nie przekazywał sprawozdań albo robił to z opóźnieniem. Tłumaczył nam to w ten sposób, że na dobrą sprawę, jeżeli informacje, które uzyskuje różnymi drogami, niekoniecznie w formie wymaganych prawem sprawozdań, przedkłada Komitetowi do Spraw Europejskich, w skład którego wchodzą członkowie rządu, to tak jakby przedkładał je Radzie Ministrów. Jednak w „Programie przygotowań” było wyraźne zalecenie, że to Rada Ministrów musi otrzymywać tego typu sprawozdania, i dlatego to wytknęliśmy. Ale myślę, że zarówno w zakresie koordynacji ściągania sprawozdań, jak i ich przedkładania, nastąpiła poprawa.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Przejdę teraz do problemu księgowania. Proszę państwa, dopiero w trakcie przygotowań mieliśmy do czynienia z wprowadzeniem nowej pozycji w klasyfikacji budżetowej, która nie od razu zadziałała jak należy, stąd wzięły się błędy w klasyfikowaniu i w opisie dokumentów poświadczających dokonywanie wydatków. Minister Finansów zapewnia nas, że w tej chwili już nie będzie problemów. Zresztą teraz system ewidencjonowania jest już prostszy, bo środki od razu są zapisane w częściach budżetowych dysponentów i nie muszą już być pozyskiwane za pomocą uruchamiania rezerw, co było dość skomplikowane. Przypuszczamy, że w tej chwili nie będzie już z tym problemów i że jest to sprawa już w jakiś sposób dograna.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Jeśli chodzi o program lojalnościowy, to jest on bardzo ważny i to nie tylko na moment przygotowań, bo musimy pamiętać o tym, że z końcem grudnia tego roku nie skończy się rola naszego Korpusu Prezydencji, który będzie musiał przecież jeszcze być aktywny przez następne dwa półrocza, kiedy będziemy współpracowali z naszymi partnerami z Trio. Dlatego tak bardzo ważne jest, żeby nie tylko w jakiś sposób zachęcić tych ludzi do intensywnej pracy przez te pół roku, ale żeby zrobić wszystko, żeby oni nie odeszli natychmiast po zakończeniu okresu Prezydencji.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#CzesławaRudzkaLorentz">(Głos poza mikrofonem: Albo nie zostali zwolnieni.)</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Właśnie, albo żeby nie zostali zwolnieni, pozostawiając obszary nieobjęte działaniem naszej administracji. Myślę, że jest wiele przyczyn zmian listy uczestników szkoleń wtedy, kiedy ona się kształtowała. Po pierwsze, proszę państwa, zgłaszano do Korpusu różne osoby, które albo same w pewnym momencie uznawały, że nie podołają, albo też ci, którzy mieli wpisać je na tę listę po sprawdzeniu ich umiejętności, chociażby językowych, rezygnowali z nich. Czyli ta fluktuacja na początkowym etapie wynikała jakby z naturalnych przyczyn, to się jakoś kształtowało. Ważne jest, żeby teraz się tak nie działo, żeby w jakiś sposób nie został zmarnowany dotychczasowy dorobek, bo teraz ci ludzie są już nie tylko sprawdzeni pod kątem tego, czy się nadają, ale też w znacznym stopniu przeszkoleni, i to bardzo kosztownie przeszkoleni. Wydaje mi się, że ta kwestia jest już opanowana, ale im szybciej członkowie Korpusu będą wiedzieli, co będą mieli w zamian za lojalność, tym lepiej będą planowali swoją przyszłą karierę i ten okres, kiedy będą mogli działać w służbie Prezydencji.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Co się stanie, jeśli chodzi o kwestię racjonalizacji zatrudnienia, to tego nikt chyba nie potrafi dziś powiedzieć. Dobrze by było, żeby zostało wzięte pod uwagę uzasadnienie obsadzenia tych stanowisk i żeby nie było jakichś automatycznych, mechanicznych cięć, np. 10% wszędzie, bo w niektórych obszarach to byłaby tragedia, szczególnie tam, gdzie są potrzebni wysokiej klasy specjaliści.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#CzesławaRudzkaLorentz">Jeśli chodzi o pozostałe pytania, to nie możemy na nie odpowiedzieć w pełni kompetentnie, ponieważ nie badaliśmy tych wszystkich zadań specjalnych, z tego względu, że po pierwsze, jest tam cała masa informacji objętych ochroną, niejawnych, i mielibyśmy problem w ogóle z udostępnieniem naszych materiałów, musielibyśmy im nadać klauzulę, która uniemożliwiałaby danie sygnału społeczeństwu, że z przygotowaniem do Prezydencji nie jest źle, żeby nie było jakichś napięć czy niepokojów. A po drugie, rzeczywiście po odejściu z rządu pana ministra Schetyny mianowanie nowego pełnomocnika nastąpiło dość późno i my właściwie nie bardzo jeszcze mielibyśmy co kontrolować, bo pan minister Rapacki dopiero zaczynał swoje działania. W związku z tym nie objęliśmy tego kontrolą, tylko zasięgnęliśmy informacji, jaki jest stan przygotowań, i równocześnie oceniliśmy te sprawy jako opóźnione na podstawie relacji planowanych i zrealizowanych wydatków. Wydawało nam się, że jeżeli pod koniec III kwartału są ułamki procenta wykorzystanych środków, to o realizacji zadania raczej nie może być mowy, ale to było wnioskowanie takie trochę pośrednie. W tej chwili widzimy, że te sprawy naprawdę przyspieszyły i w związku z tym mamy nadzieję, że będzie to w jakiś sposób funkcjonowało. Nawiasem mówiąc, przyjęliśmy nowe zadanie do kontroli budżetowej, chcemy bowiem zobaczyć, jak ukształtowały się proporcje wydatków na koniec roku i wtedy będziemy mogli powiedzieć, czy IV kwartał rzeczywiście był tak świetnie wykorzystany, jak nas się zapewnia, czy też gdzieś jeszcze to wydatkowanie środków związane z realizacją zadań szwankowało. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze jakieś uwagi lub pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ArturGórski">Prosiłbym, żeby przedstawiciel MSWiA wyjaśnił, jakie były powody tak dużej rotacji kadr w Korpusie Prezydencji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, sięgającej aż 28%, i dlaczego aż 10 razy była zmieniana lista szkoleniowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekBiernacki">Pan dyrektor Zalewski – proszę bardzo, panie dyrektorze. Pan minister Rapacki musiał udać się na posiedzenie Senatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JacekZalewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, akurat jeżeli chodzi o rotację kadr w Korpusie Prezydencji w resorcie spraw wewnętrznych, to nie jestem upoważniony, żeby się na ten temat wypowiadać. Zarówno pan minister Rapacki, jak i ja byliśmy przygotowani do dyskusji dotyczącej bezpieczeństwa Prezydencji, czyli tej odpowiedzialności, która spoczywa na panu ministrze, stąd na to pytanie, mimo że chciałbym panu posłowi udzielić odpowiedzi, to nie jestem w stanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekBiernacki">Poprosimy w takim razie o pisemną odpowiedź na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#MarekBiernacki">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JacekZalewski">Postaram się jeszcze krótko odpowiedzieć na pytania skierowane do resortu spraw wewnętrznych, dotyczące bezpieczeństwa Prezydencji.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JacekZalewski">Jeżeli chodzi o kwestię zagrożeń przeciwpożarowych, to jak mówił pan minister Rapacki, „Program Zabezpieczenia Spotkań w Trakcie Przygotowywania i Sprawowania Przewodnictwa RP w Radzie UE w 2011 r.” został uzupełniony o aneks pod nazwą „Koncepcja zabezpieczenia przeciwpożarowego spotkań ministerialnych”. W aneksie szczegółowo określono, jakie działania pod kątem zabezpieczenia przeciwpożarowego powinny zostać podjęte, łącznie z kontrolą i wizytacją obiektów, w których będą odbywały się spotkania. Został przygotowany wzór karty charakterystyki obiektu, w którym będą odbywały się spotkania Prezydencji, zawierającej szczegółową charakterystykę tych miejsc pod kątem ewentualnych zagrożeń przeciwpożarowych. W „Koncepcji” zawarte są także informacje dotyczące sił i środków, jakie powinny zostać skoncentrowane w miejscach, w których będą odbywały się spotkania ministerialne, a więc ile jednostek bojowych, ilu strażaków powinno się znaleźć w poszczególnych obiektach, a także, jaki powinien być czas dojazdu w I i II rzucie, jeżeli chodzi o dotarcie do tych miejsc w sytuacjach zagrożenia. Określone zostały również poszczególne grupy jednostek, jakie powinny być w ciągłej gotowości, jeżeli chodzi o udział w ewentualnej akcji przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JacekZalewski">Odpowiadając za pytanie pana posła Pawlaka o hipotetyczne zagrożenia, to chyba takim najprostszym jest zaprószenie ognia przez osoby, które będą brały udział w posiedzeniach podczas Prezydencji. I to tyle w odniesieniu do kwestii przeciwpożarowej.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#JacekZalewski">Pan poseł Pawlak pytał o kierowców pojazdów floty Prezydencji. Oczywiście, jeżeli chodzi o pojazdy, które będą przewoziły najważniejsze osoby w państwie czy te, które będą brały udział w delegacjach zagranicznych, to będą nimi kierowali funkcjonariusze BOR. Jedynie pojazdami towarzyszącymi bądź przewożącymi inne osoby niż osoby ważne będą kierowali ci kierowcy, którzy zostali przygotowani i zatrudnieni przez resort spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#JacekZalewski">Odnosząc się do kwestii rozszerzonego zabezpieczenia medycznego, chcę powiedzieć, że ujęliśmy to w „Programie przygotowań” na wniosek MSZ. Chodzi o zapewnienie jednego miejsca w szpitalu, tj. łóżka, z przeznaczeniem dla głowy państwa, w sytuacji gdyby pojawiło się zagrożenie i dodatkowej karetki pogotowia do wskazanej przez MSZ kolumny samochodowej. Poza tym świadczenia medyczne udzielane prezydentom czy premierom przebywającym w Polsce w związku ze spotkaniami w trakcie Prezydencji mają być udzielane bez konieczności okazywania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, bo trudno, żebyśmy w sytuacji zagrożenia prosili o jej okazanie. Na takie sytuacje jesteśmy przygotowani i będziemy to realizowali.</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#JacekZalewski">Odnosząc się do pytania o infrastrukturę telekomunikacyjną, za którą jest odpowiedzialny Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki, to tam faktycznie były zaległości, związane oczywiście z przetargami. Z informacji, które na bieżąco są przekazywane panu ministrowi Rapackiemu, jako Pełnomocnikowi Rządu do Spraw Zapewnienia Bezpieczeństwa, wynika, że wszystko jest już zrealizowane i nie ma żadnych zagrożeń w tym obszarze. Podobnie jest, jeżeli chodzi o obieg informacji niejawnych. Tak jak powiedział pan minister, są już zakupione i komputery, i telefony komórkowe, które zapewnią tę łączność niejawną. W tej chwili jest zbierane zapotrzebowanie z poszczególnych resortów na takie urządzenia dla osób bezpośrednio związanych z Prezydencją.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#JacekZalewski">Jeśli chodzi o system zintegrowanej łączności dla służb, które będą zabezpieczały zarówno Prezydencję, jak i EURO 2012 w tych nie pięciu, ale czterech miastach, czyli w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Wrocławiu, to Departament Ewidencji Państwowych i Teleinformatyki zapewnił nas, że są środki, które będą przeznaczone na to, żeby te systemy w tych miastach zostały zintegrowane. Liczymy na to, że na początek zostanie to zrealizowane w czterech miastach, w których będą rozgrywane przede wszystkim finały Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów ma jeszcze jakieś uwagi? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#MarekBiernacki">Chciałbym państwu zaproponować, żeby w kwietniu, może maju odbyć wizytację miejsc, w których będą rozgrywane mecze EURO i będą odbywały się spotkania w ramach Prezydencji, bo to są praktycznie te same miasta. Będziemy wtedy mieli okazję na miejscu ocenić, jak przebiegają przygotowania do objęcia Prezydencji. Wiceprezydent Sopotu już się uśmiecha. W kwietniu poprosimy też pana ministra Dowgielewicza, żeby nam przedstawił informację na temat przygotowań.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#MarekBiernacki">Chciałbym podziękować NIK za konstruktywną krytykę – przepraszam, nie za krytykę, tylko za kontrolę, bo to nie jest krytyka. Każdy zdaje sobie sprawę z tego, że intencją NIK jest wskazanie słabych punktów i tego, co nie zostało zrobione, i to w każdej sferze. Chcę też powiedzieć, że bardzo wysoko sobie cenię państwa raporty. Panie dyrektorze, panu również dziękuję. Temat Prezydencji będziemy jeszcze oczywiście monitorować.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#MarekBiernacki">Bardzo wszystkim dziękuję – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>