text_structure.xml
19.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławWziątek">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i Komisji Obrony Narodowej. Witam bardzo serdecznie panie i panów posłów oraz gości zaproszonych na dzisiejsze posiedzenie. Jest mi miło, że w imieniu parlamentarzystów mogę przywitać pana ministra Czesława Piątasa, sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana gen. dyw. Andrzeja Wasilewskiego, szefa Zarządu Organizacji i Uzupełnień Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, i pana płk. Mariusza Tomaszewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego MON. Witam pana płk. Stanisława Rumana, szefa Zespołu ds. Profesjonalizacji Sił Zbrojnych i wszystkich innych gości. Pozwolę sobie jeszcze wymienić dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa pana Dariusza Góralskiego – witam pana dyrektora.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Chciałbym zapytać panie i panów posłów, czy akceptujecie zaproponowany porządek obrad dzisiejszego wspólnego posiedzenia Komisji? Rozumiem, że nie ma żadnych innych propozycji, ale przypomnę jeszcze, że zawsze obowiązuje też pkt 2 – sprawy różne. Jeśli takie się pojawią, to jesteśmy do dyspozycji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, tak się złożyło, że to ja miałem wielki honor, a jednocześnie przyjemność – bo praca w dobrej atmosferze zawsze jest przyjemnością – prowadzić prace podkomisji, która została powołana do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Jeśli zatem panie i panowie pozwolicie, to w tej chwili przedstawię krótką informację na ten temat.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#StanisławWziątek">Podkomisja zebrała się jeden raz i na jednym posiedzeniu bardzo szczegółowo rozpatrzyła projekt. Podczas wcześniejszego wspólnego posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych i Komisji Obrony Narodowej jednoznacznie wskazaliśmy na potrzebę uzyskania dodatkowych informacji związanych z wprowadzeniem ustawy w życie. Istotą nowelizacji ustawy jest kwestia dotycząca zmiany pewnej struktury organizacyjnej wojska, zwłaszcza jeśli chodzi o trójstopniowy sposób organizacji. Projekty przygotowano w związku z potrzebą dostosowania struktur i właściwości miejscowych terenowych organów administracji wojskowej do tych nowych wyzwań. Mamy w tej chwili zupełnie inną armię. I mimo że mówimy o sprawach wojska, to dotyczy to także ustawy o wojewodzie, bo również w niej zawarte są treści, które nas interesują. Istotą zmian zaproponowanych w ustawie jest kwestia, która budziła wątpliwości, a także rodziła wiele pytań.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#StanisławWziątek">Witamy pana przewodniczącego Marka Biernackiego. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, będę kontynuował.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#StanisławWziątek">Istotą zmiany ustawy jest kwestia związana z likwidacją dwóch okręgów wojskowych: Pomorskiego Okręgu Wojskowego w Bydgoszczy i Śląskiego Okręgu Wojskowego we Wrocławiu. Nasze rozmowy dotyczyły jednak nie tylko tego problemu, ale także całego systemu zmian, a system ten obejmuje także likwidację niektórych wojskowych komend uzupełnień, których liczba spadła ze 123 do 87, ale wiąże się z tym dokument zupełnie innej rangi. Pytania i wątpliwości, które pojawiały się w trakcie naszej pracy, dotyczyły przede wszystkim właśnie skuteczności wdrożenia nowego systemu i spraw związanych przede wszystkim z zagospodarowaniem i majątku, i osób, które dotychczas w okręgach pracowały. Uzyskaliśmy informację, że większość osób zatrudnionych w okręgach wojskowych zostanie jakby przejęta przez Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#StanisławWziątek">Jeśli chodzi o kwestię przepisów projektu ustawy, to nie było wątpliwości co do ich zawartości merytorycznej, natomiast pojawiło się bardzo dużo uwag, które miały charakter redakcyjny i legislacyjny. I w tym miejscu – myślę, że także w imieniu strony rządowej – chciałbym bardzo serdecznie podziękować panom legislatorom, którzy pomogli nam wszystkie słabości legislacyjne i słabości o charakterze organizacyjnym wyeliminować. Bardzo panom dziękuję.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#StanisławWziątek">Po uzyskaniu informacji projekt nie budził już kontrowersji i wątpliwości, dlatego też pragnę połączonym Komisjom zarekomendować jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#StanisławWziątek">Czy strona rządowa chciałaby coś dodać do przedstawionego sprawozdania? Panie ministrze, jeżeli mógłbym prosić, będę bardzo zobowiązany.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#CzesławPiątas">Dziękuję bardzo. Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, chciałbym bardzo serdecznie podziękować…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo proszę o spokój, panie i panowie posłowie. W tej chwili głos zabiera pan minister Piątas. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#CzesławPiątas">Chciałbym bardzo serdecznie podziękować panu posłowi sprawozdawcy, panu przewodniczącemu sejmowej Komisji, za sprawne przeprowadzenie dotychczasowego procesu i wyrazić przekonanie, że przyjęcie ustawy pozwoli zrealizować koncepcję, do której Siły Zbrojne przymierzały się już od dłuższego czasu. Powstanie Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych stało się faktem, który jednoznacznie skreśla potrzebę utrzymywania okręgów wojskowych. IWSZ już dzisiaj przejmuje pewne jednostki, które są w okręgach wojskowych, zapewniając tym samym lepszą i większą koordynację zadań na tym poziomie, natomiast okręgi stają się zbędne. W Bydgoszczy, w mieście, w którym co chwilę powstają nowe instytucje, nowe jednostki wojskowe, nie będziemy mieli żadnego większego problemu z zagospodarowaniem kadry i pracowników. Powstaje tam właśnie Centrum Doktryn i Szkolenia Sił Zbrojnych, jest tam także instytucja natowska, w której jest możliwość otrzymania pracy. Jeżeli chodzi o Wrocław, to planujemy przeniesienie tam Dowództwa Wojsk Lądowych, a więc gdyby ten zamiar był zrealizowany, to także kadra i pracownicy ze Śląskiego Okręgu Wojskowego mieliby możliwość otrzymania propozycji pracy czy służby w przeniesionej do Wrocławia instytucji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#CzesławPiątas">Wracając do wypowiedzi pana przewodniczącego w sprawie wojskowych komend uzupełnień chcę powiedzieć, że po prostu zmniejszenie liczby komend wynikało z wielkiej zmiany, jaka się dokonała. Dzisiaj nie ma poboru, zatem podstawowe zadanie wojskowych komend uzupełnień zniknęło, zostało zawieszone, w związku z czym okazało się, że te ponad 120 wojskowych komend uzupełnień to za dużo. Stąd po przebudowaniu struktury organizacyjnej poprzestaliśmy na 87. Przewidujemy też, że po uchwaleniu ustawy mielibyśmy około roku czasu na przekazanie zadań, na przenoszenie, czyli wystarczająco dużo, aby zrealizować zamierzenia organizacyjne dotyczące dwóch likwidowanych okręgów i kwestii z tym związanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Panie i panowie posłowie, czy są pytania natury ogólnej do sprawozdania i do informacji przedstawionej przez pana ministra Czesława Piątasa? Jeśli nie, to pozwólcie państwo, że zadam panu ministrowi jedno pytanie. Dosyć jednoznacznie stwierdził pan, że istnieje koncepcja przeniesienia Dowództwa Wojsk Lądowych do Wrocławia. My jako Komisja mieliśmy okazję zapoznać się z tą informacją znacznie wcześniej, ale pojawiają się, jak słyszymy, dosyć duże wątpliwości i brak jednoznaczności w tej sprawie, także wśród przedstawicieli administracji rządowej. Czy zatem jest to jednoznaczna koncepcja, która będzie wdrażana w życie, czy też są jeszcze w tej chwili rozpatrywane jakieś inne scenariusze tej sprawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławPiątas">Szanowni panowie przewodniczący, Wysokie Komisje, zamiar ten jest wpisany do planu rozwoju i funkcjonowania Sił Zbrojnych na kolejne lata. Jego pełne urzeczywistnienie będzie możliwe w momencie, kiedy ustawowo zostaną zniesione okręgi wojskowe. W Warszawie także podjęto pewne działania, które pozwolą na przedyslokowanie na Cytadelę, tam, gdzie dzisiaj jest dyslokowane Dowództwo Wojsk Lądowych, budowanego tam Muzeum Wojska Polskiego, Muzeum Katyńskiego oraz jednostek i instytucji o bardziej otwartym charakterze niż Dowództwo Wojsk Lądowych. Ponadto uzyskamy także rozśrodkowanie – Warszawa jest dzisiaj zbyt mocno nasycona dużą liczbą ważnych jednostek i instytucji wojskowych. We Wrocławiu znajduje się Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych, w pobliżu są duże jednostki typu Świętoszów, Żagań, Opole czy Brzeg. Jest to miasto atrakcyjne, bardzo dobre z punktu widzenia komunikacyjnego i o dużych tradycjach, także wojskowych. Sądzimy, że będzie bardzo dobrą siedzibą dla Dowództwa Sił Lądowych. Pewne dyskusje na ten temat jeszcze trwają, ale mogą one – jak sądzę – dotyczyć tylko terminu, a nie samego faktu zmiany planu, który został wcześniej przyjęty przez pana ministra Bogdana Klicha i przez Sztab Generalny.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czy są pytania lub uwagi? Rozumiem, że już ich nie ma. W takim razie pozwolę sobie zaproponować, żebyśmy przeszli do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, czy są uwagi do tytułu ustawy? Uwag nie ma. Tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#StanisławWziątek">Rozpatrujemy art. 1. Czy są uwagi do zaproponowanej zmiany nr 1? W związku z tym, że nie zostały zgłoszone żadne uwagi i wątpliwości zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#StanisławWziątek">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie ma uwag, zatem zmianę nr 2 przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#StanisławWziątek">Przechodzimy do art. 2. Czy są pytania lub uwagi do zmiany nr 1? Nie ma, zatem zmiana nr 1 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#StanisławWziątek">Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie ma uwag, zatem przyjmujemy zmianę nr 2.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie ma uwag, zatem zmiana nr 3 zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 4? Nie ma, zatem zmiana nr 4 zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi do zmiany nr 5? Nie ma uwag, zatem zmiana nr 5 zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 6? Nie ma uwag ani pytań, zatem zmiana nr 6 również zostaje przyjęta. Tym samym przyjęliśmy cały art. 2. Przechodzimy do art. 3.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do art. 3, który odnosi się do ustawy o uposażeniu żołnierzy niezawodowych? Nie ma, w związku z tym art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do art. 4? Nie ma uwag ani pytań, zatem art. 4 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do art. 5? Nie ma, zatem art. 5 także zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#StanisławWziątek">Art. 6 – czy są do niego uwagi? Nie ma, zatem art. 6 został przyjęty. Nie, przepraszam, w art. 6 są dwie zmiany. Moglibyśmy oczywiście potraktować art. 6 jako część, którą przyjmujemy, ale dla utrzymania tego samego sposobu procedowania zadam pytanie odnoszące się do zmiany nr 1 w art. 6: czy są uwagi? Nie ma, a więc zmiana nr 1 w art. 6 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#StanisławWziątek">Zmiana nr 2 w art. 6 – czy są do niej uwagi? Nie ma, zatem zmianę nr 2 w art. 6 uznaję za przyjętą.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#StanisławWziątek">W art. 7 są dwie zmiany. Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 1? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrystynaŁybacka">Mam nie tyle uwagę, co pytanie. W ustawie matce ust. 1 zaczyna się od słów: „Organami właściwymi do wyznaczania na stanowiska służbowe i zwalniania z tych stanowisk żołnierzy zawodowych są…” – i teraz w zmianie nr 1 mamy następujące nowe brzmienie pkt 3: „dowódca korpusu, rektor – komendant wojskowej uczelni akademickiej, dowódca dywizji” itd. Proponuję zastanowić się, czy po to, by w niedalekiej przyszłości nie była konieczna nowelizacja, obok rektora – komendanta wojskowej uczelni akademickiej nie wprowadzić takich słów: „lub prorektor uczelni akademickiej właściwy do spraw kształcenia dla potrzeb Sił Zbrojnych”. Pamiętajmy, że mamy ustawę dotyczącą Akademii w Dęblinie, że mamy ustawę dotyczącą Akademii Obrony Narodowej i niekoniecznie musimy tam mieć rektora – komendanta. Może być tak, że będzie rektor i prorektor właściwy dla zadań związanych z Siłami Zbrojnymi. To jest moje pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję, pani poseł. Bardzo proszę pana ministra o udzielenie odpowiedzi i ustosunkowanie się do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławPiątas">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, wydaje się nam, że zbyteczne jest wprowadzenie takiego zapisu, dlatego że nawet gdyby rektorem uczelni była osoba cywilna, to ma ona takie same uprawnienia jak komendant, wojskowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławWziątek">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że wątpliwości związane ze zmianą nr 1 w art. 7 zostały rozwiane. Kto jest za przyjęciem zmiany nr 1 w art. 7? Dziękuję, rozumiem, że wszyscy, przez aklamację przyjmujemy zmianę nr 1.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi do zmiany nr 2? Nie ma uwag ani pytań, zatem zmianę nr 2 w art. 7 przyjęliśmy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#StanisławWziątek">Art. 8 odnosi się do ustawy o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego. Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 1 w art. 8? Nie ma uwag, zatem zmiana nr 1 zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#StanisławWziątek">Czy są uwagi lub pytania do zmiany nr 2 w art. 8? Nie ma, zatem zmiana nr 2 w art. 8 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#StanisławWziątek">Przechodzimy do art. 9. Czy są uwagi do tego artykułu? Art. 9 przyjmujemy na skutek niewnoszenia uwag i wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#StanisławWziątek">Art. 10 – czy są uwagi lub pytania do art. 10? Nie ma uwag ani pytań, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#StanisławWziątek">Przechodzimy do art. 11. Bardzo proszę, pan przewodniczący Biernacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Chcę zgłosić poprawkę do art. 11, ustaloną z przedstawicielami Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, polegającą na dopisaniu po wyrazach „z wyjątkiem” słów: „art. 1 pkt 1”. Chodzi konkretnie o definicję sytuacji nadzwyczajnych – w tym przypadku okres vacatio legis nie powinien być tak długi. Jeżeli wyraziłem się nieprecyzyjnie, to proszę pana dyrektora o uzupełnienie mojej wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#StanisławWziątek">Rozumiem, że mamy formalną poprawkę w tej sprawie. Proszę stronę rządową o odniesienie się do tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#CzesławPiątas">Nie wnosimy sprzeciwu wobec tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławWziątek">W związku z tym nie ma potrzeby żadnego dodatkowego wyjaśniania. Czy ktoś z pań i panów posłów ma jakieś uwagi? Nie ma, zatem chciałbym zapytać, czy przyjmujemy poprawkę zgłoszoną przez pana przewodniczącego Biernackiego? Proponuję formalne przegłosowanie.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławWziątek">Kto jest za przyjęciem poprawki przedstawionej przez pana przewodniczącego Biernackiego? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Nie ma głosów przeciw. Kto się wstrzymał? Jedna osoba się wstrzymała.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławWziątek">Stwierdzam, że poprawka zgłoszona przez pana przewodniczącego Biernackiego została przyjęta. Rozumiem, że tym samym, ponieważ nie ma żadnych innych pytań, przyjmujemy cały art. 11.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#StanisławWziątek">Jeśli panie i panowie pozwolicie, chciałbym zaproponować formalne głosowanie nad całością sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#StanisławWziątek">Kto jest za przyjęciem ustawy z poprawką zaproponowaną przez pana przewodniczącego Biernackiego, proszę o podniesienie ręki. Tym razem pan marszałek Dorn zaufał wszystkim posłom, że głosują w słusznej sprawie. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma głosów przeciw. Czy ktoś się wstrzymał? Jedna osoba. Okazuje się, że pan przewodniczący Łuczak nie chciał zaufać wszystkim posłom.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#StanisławWziątek">Bardzo dziękuję. Ustawa o zmianie ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw zostaje przyjęta wraz z poprawką.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#StanisławWziątek">Panie i panowie posłowie, wyznaczam termin dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych na przedstawienie opinii do wtorku 30 listopada, a w środę odbędzie się drugie czytanie projektu ustawy. Jeśli panie i panowie pozwolicie, z racji tego, że prowadziłem prace nad tą ustawą, zaproponuję, że pozostanę sprawozdawcą. Czy są jakieś uwagi wobec tej propozycji? Jeśli nie ma uwag i nie ma innych propozycji, chciałbym podziękować naszym gościom oraz paniom i panom posłom za sprawną realizację porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#StanisławWziątek">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji i informuję, że o godz. 16 odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej, dotyczące transportu strategicznego. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>