text_structure.xml
10.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Porządek dzienny zawiera pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej (druk nr 2562). Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JolantaOrlińska">Mam zaszczyt i przyjemność przedstawić projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Ustawa ta...</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">O, jest pan już minister! Proszę bardzo panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekBiernacki">Sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Siemoniak:</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekBiernacki">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić państwu w imieniu rządu projekt ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej. Wraz ze mną uczestniczą w posiedzeniu: Prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii z zastępcą oraz współpracownicy z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekBiernacki">Projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów stanowi transpozycję dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca. W powszechnym obiegu funkcjonuje ona pod nazwą dyrektywy INSPIRE. Ta dyrektywa ustanawia infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej. Ma ona na celu zapewnienie organom administracji wszystkich szczebli, przedsiębiorcom i obywatelom dogodnego dostępu do informacji o przestrzeni geograficznej, znajdujących się w niej obiektach, występujących zjawiskach i zachodzących procesach.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekBiernacki">Polska jako państwo członkowskie Unii Europejskiej zobowiązana jest do budowy takiej infrastruktury. Infrastruktura ta ma stanowić część infrastruktury europejskiej oraz spełniać wspólnie wypracowane i przyjęte standardy. Chciałbym podkreślić, że infrastruktura informacji przestrzennej określona w ustawie i realizowana z uwzględnieniem współczesnych technologii teleinformatycznych i geoprzestrzennych oraz dostosowana do rosnących potrzeb w zakresie zrównoważonego rozwoju społeczeństwa informacyjnego i elektronicznej administracji jest Polsce niezbędna. Tak, że jest to kwestia nie tylko wymiaru dostosowania się do unijnych dyrektyw, ale istnieje obiektywna potrzeba, aby taka infrastruktura w Polsce powstała. I ona bardzo szeroko wykracza poza sprawy samej geodezji i kartografii, stanowiąc podstawę planowania przestrzennego oraz dostępu obywateli do informacji. W toku prac rządowych zastanawialiśmy się, ile tutaj powinno być transpozycji dyrektywy europejskiej, ile uwzględnienia interesów Polski – państwa i obywateli, samorządów lokalnych – i uważamy, że projekt, który Rada Ministrów przysłała Wysokiemu Sejmowi w dobry sposób kojarzy te dwa istotne obszary.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MarekBiernacki">Chciałbym powiedzieć, że zbiory danych, które będą objęte infrastrukturą, reprezentują bogatą treść informacyjną podzieloną na 34 tematy. Najważniejszymi tematami są: działki, ewidencje gruntów, budynki, adresy, użytkowanie terenu, sieci transportowe, hydrografia, obszary chronione, zagospodarowanie przestrzenne. Pokazuje to, jak wiele jest różnych zastosowań dla tych zbiorów danych. Podam taki przykład: w ostatnich miesiącach podjęte zostało z pieniędzy europejskich przedsięwzięcie związane z utworzeniem mapy zagrożeń powodziowych na południu Polski. Między innymi te działania też będą służyły temu, żeby dysponować bardzo precyzyjną informacją na temat przestrzeni.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MarekBiernacki">Ustawa zapewni nieodpłatność w zakresie dwóch rodzajów usług – wyszukiwania i przeglądania, które są najczęściej stosowane i umożliwiają dotarcie do potrzebnych informacji oraz zapoznania się z nimi. To stanowi też wymiar obywatelski, dostępu obywateli do wiedzy na temat tego, co w ich okolicy się planuje, co wokół nich się dzieje. To jest sprawa o bardzo ważnym znaczeniu. Bardzo wiele było w poprzednich latach sygnałów, informacji i doniesień w mediach, że ludzie nie wiedzieli, że na przykład w ich pobliżu będzie planowana droga, czy utworzenie zbiornika wodnego. Tego typu narzędzie zapewni obywatelowi pełen przegląd tego, co wokół niego się dokonuje, także wokół jego własności.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MarekBiernacki">Infrastruktura, o której mówię, będzie tworzona i utrzymywana przez organy administracji oraz osoby trzecie, którym umożliwi się włączenie do tej infrastruktury. Ważna jest kwestia należytego współdziałania wszystkich organów, ponieważ z natury rzeczy te dane będą rozproszone.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MarekBiernacki">W ustawie problem koordynacji jest rozwiązany w taki sposób, że zostaje ustanowiona hierarchiczna trójpoziomowa struktura organizacyjna, która obejmuje na pierwszym poziomie koordynatora całości infrastruktury, którym jest minister właściwy do spraw administracji publicznej i wykonuje on swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii oraz Rady Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Na poziomie drugim są organy wiodące w 12 wyodrębnionych tematycznie częściach infrastruktury. Tutaj będą przyporządkowani poszczególni ministrowie i szefowie organów centralnych. A na poziomie trzecim znajdą się organy prowadzące rejestry publiczne, które zawierają dane przestrzenne włączone do infrastruktury. Ustawa wymienia 12 organów wiodących, przyporządkowując każdemu z nich odpowiednie spośród 34 tematów infrastruktury, uwzględniając dzisiejszy stan rzeczy i dzisiejszy podział kompetencji.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MarekBiernacki">Z treści ustawy wynika także, że jej istotą jest wdrożenie w dziedzinie informacji przestrzennej zasad interoperacyjności, czyli współdziałania w określonych ramach interoperacyjności europejskich usług publicznych, pod względem prawnym, organizacyjnym, schematycznym i technicznym. Oznacza to, że wdrożenie tej ustawy przyczyni się do rozwoju elektronicznej administracji. Ustawa obejmuje także nowelizację istniejących przepisów prawa w zakresie niezbędnym do utworzenia infrastruktury informacji przestrzennej. Zmiany te dotyczą przede wszystkim ustawy z 17 maja 1989 roku prawo geodezyjne i kartograficzne, mając na celu modernizację baz danych referencyjnych objętych infrastrukturą. Oczywiście ta nowelizacja zmienia także prawo geologiczne i górnicze, ustawę o statystyce publicznej, prawo ochrony środowiska, ustawę o ochronie przyrody, ustawę o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MarekBiernacki">Chciałbym też zwrócić państwa uwagę, że budowa infrastruktury informacji przestrzennej, to jest przedsięwzięcie trudne i złożone, zatem Główny Urząd Geodezji i Kartografii śledzi też, jak wygląda wdrażanie tej dyrektywy w innych krajach. Tutaj lata wdrażania wspomnianej dyrektywy zbiegają się z latami kryzysu finansowego. Chciałbym też powiedzieć, że właśnie kwestia finansowania wykonania tej ustawy była przedmiotem długiej dyskusji naszego resortu z Ministrem Finansów. Staraliśmy się, żeby w jak największym stopniu wdrożenie tej ustawy finansować – przynajmniej w najbliższych 2, 3 latach – z pieniędzy europejskich.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MarekBiernacki">Przedkładamy państwu projekt. Pan przewodniczący mówił o pięciu minutach, mówię siedem, ale temat jest rzeczywiście szeroki. Jesteśmy do dyspozycji państwa posłów. Jeśli istnieje potrzeba odpowiedzi na pytania, to bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MarekBiernacki">Temat jest rzeczywiście niezmiernie szeroki, załączniki są imponujące. Bardzo dziękuję, że załącznikami są akty wykonawcze, projekty aktów wykonawczych. Chciałem zaproponować – wiadomo, jaki jest obecny tydzień – aby tę głęboką debatę przeprowadzić po opracowaniu tego projektu przez podkomisję. Proponuję powołanie podkomisji 7-osobowej. Termin jest do 21, 22 stycznia. Do tego czasu podkomisja musi wypracować projekt i wtedy też – to jest nasza umowa dżentelmeńska – przepytamy wszystkich dokładnie z całego projektu i problemy przedyskutujemy. Dobrze? Czy ta propozycja zostaje przyjęta? Sprzeciwów nie widzę. Dobrze. Stwierdzam, że zakończono pierwsze czytanie, tak? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#MarekBiernacki">Wobec tego, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne art. 70a regulaminu Sejmu, przystępujemy do powołania podkomisji. Proponuję 7 osób. Proszę bardzo, pan poseł Skorupa.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AleksanderSkorupa">Chciałem zgłosić 3 posłów z naszego klubu: Józefa Piotra Klima, Piotra Van der Coghena i Aleksandra Skorupę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Dobrze. Proszę bardzo – Prawo i Sprawiedliwość. Proszono, żeby w imieniu Lewicy zgłosić panią poseł Stanisławę Prządkę, w imieniu PSL posła Mirosława Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JarosławZieliński">Licząc na to, że Komisja zaproponuje jakąś inną nazwę tej ustawy, czytelniejszą, bez piętrowych metafor, zgłaszam posłów PiS: panią poseł Barbarę Marianowską oraz pana posła Piotra Polaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Dziękuję bardzo. Zamykam dzisiejsze posiedzenie. To jest nasze ostatnie posiedzenie przed Bożym Narodzeniem. Życzę wszystkim wspaniałych, spokojnych Świąt. Oby Pan Jezus się urodził w naszych serduszkach, nie tylko w naszych rodzinach, ale wszędzie po raz ponowny. Kończymy posiedzenie, proszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#StanisławHuskowski">Może jakaś kolęda na koniec?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Proszę członków podkomisji o ukonstytuowanie się. Kolędy wszyscy będą jeszcze śpiewać. Pani prezes, panie ministrze, jak zwykle bardzo serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekBiernacki">Informuję, że protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>