text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BronisławDutka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji: Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Witam gości. Witam pana ministra Adama Rapackiego wraz ze współpracownikami. Witam przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Witam pana Michała Czeczejko-Sochackiego z Komendy Głównej Policji. Witam przedstawiciela Związku Zawodowego Funkcjonariuszy oraz Pracowników Straży Miejskich i Gminnych w osobie pana Zbigniewa Włodarczyka. Witam pana Artura Hołubiczko.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BronisławDutka">Porządek dzisiejszych obrad przewiduje pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych (druk nr 530) oraz pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych oraz ustawy o Policji (druk nr 958). Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Grupę posłów reprezentuje poseł Ryszard Zbrzyzny. Bardzo proszę pana posła o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#RyszardZbrzyzny">Dziękuję bardzo. Chciałbym powiedzieć, że pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o strażach gminnych było kilka miesięcy temu. Podczas tamtego posiedzenia, zaprezentowałem istotę zmian w ustawie o strażach gminnych, które proponuje grupa posłów, w imieniu której mam przyjemność występować. Odbyła się wstępna dyskusja w sprawie tego projektu i zakresu zmian. Wówczas przedstawiciel Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zaproponował, abyśmy poczekali na rządowy projekt ustawy i wówczas będziemy kontynuowali pierwsze czytanie poselskiego projektu razem z pierwszym czytaniem rządowego projektu zmian. Rządowy projekt jest dużo szerszy, jeśli chodzi o zmiany w obowiązujących ustawach o straży miejskiej i gminnej, czy też o Policji. Nie wiem, czy muszę ponownie uzasadniać ten projekt? Już prezentowałem uzasadnienie tej ustawy. Uczestniczyłem także w dyskusji. Myślę, że nie powinniśmy tego powtarzać. Kontynuujmy, niech zostanie zaprezentowany projekt rządowy. Wtedy przeprowadzimy dyskusję nad obydwoma projektami. Jeśli nie będzie na to zgody, uzasadnię jeszcze raz projekt poselski.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławDutka">Czy ktoś z pań lub panów posłów nie zgadza się z tą propozycją? Nie słyszę. Dziękuję bardzo, panie pośle. Proszę pana ministra Rapackiego o przedstawianie rządowego projektu ustawy z druku nr 958.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AdamRapacki">Panie przewodniczący, wysokie Komisje. Rzeczywiście projekt rządowy jest znacznie szerszy niż poselski. Jest to projekt wypracowany w Zespole do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi i Miejskimi. W składzie zespołu, który jest organem pomocniczym MSWiA są przedstawiciele MSWiA, Komendy Głównej Policji, Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych oraz przedstawiciele Związku Miast Polskich. Projekt przewiduje zmiany w trzech obszarach, związanych z pragmatyką służbową, dostosowując rozwiązania legislacyjne do charakteru pracy strażników miejskich i gminnych. Projekt poszerza też katalog uprawnień straży i zmienia organizację pracy strażników.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AdamRapacki">Przybliżę teraz państwu zmiany związane z pragmatyką służbową. Proponujemy wprowadzić zasadę, aby przepisy ustawy o strażach gminnych regulowały przeprowadzanie badań psychologicznych, a do badań lekarskich będą miały zastosowanie przepisy Kodeksu pracy. Dzisiaj strażnicy gminni podlegają podwójnym badaniom lekarskim, stąd takie rozwiązanie. Proponujemy wprowadzenie, określenie i uzupełnienie stanowisk w straży. Wprowadzamy nowe regulacje czasu pracy strażników, zgodnie z wymogami dyrektywy 2003/88 Wspólnoty Europejskiej z 4 listopada 2003 r. w sprawie niektórych aspektów organizacji czasu pracy. Określamy przypadki rozwiązania ze strażnikiem umowy o pracę bez wypowiedzenia. Wprowadzamy instytucję zawieszenia strażnika w wykonywaniu obowiązków pracowniczych w razie wszczęcia postępowania karnego, w sprawie o przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. Wprowadzamy dopuszczenie do wykonywania zadań strażników, dopiero po ukończeniu, z wynikiem pozytywnym, szkolenia podstawowego. Wprowadzamy możliwość zawarcia ze strażnikiem drugiej umowy na czas określony. Wskazujemy, że strażnikiem może być osoba, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu, ścigana z oskarżenia publicznego i umyślnie popełniła przestępstwo lub przestępstwo skarbowe. To był pierwszy blok, dotyczący pragmatyki służbowej.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AdamRapacki">Kolejny blok związany jest z poszerzeniem katalogu uprawnień strażników. Chcemy przyznać strażnikom prawo do stosowania środków oddziaływania wychowawczego. Chcemy przyznać strażnikom prawo do dokonywania kontroli osobistej, przeglądania podręcznych przedmiotów i bagaży. Przyznajemy strażnikom prawo do stosowania dwóch nowych środków przymusu bezpośredniego, a mianowicie paralizatorów elektrycznych, na które nie jest wymagane pozwolenie na broń oraz konia służbowego, zgodnie z postulatem straży miejskiej i gminnej. Chcemy również przyznać strażom, jako formacji i pracownikom, niebędącym strażnikami, możliwość realizacji zadań związanych z obsługą tzw. monitoringu wizyjnego. Dzisiaj monitoring wizyjny w miastach, literalnie interpretując przepisy, mogą tylko wykonywać strażnicy. Chcemy, żeby to byli również pracownicy straży miejskiej, niekoniecznie będący strażnikami. Chcemy wyjść naprzeciw niepełnosprawnym, dla których byłaby to znakomita formuła wykorzystania potencjału osobowego.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#AdamRapacki">W kolejnym bloku tematycznym, związanym ze sposobem organizacji pracy, chcemy powierzyć sprawowanie nadzoru nad strażami wojewodzie przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji. Dzisiaj nadzór sprawuje Komendant Główny Policji, ale trudno znaleźć jego przełożenie na wojewodów, stąd chcemy, żeby realizował to wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji. Proponujemy uregulowanie kwestii porozumień związanych o utworzeniu wspólnej straży. Rozwiązanie straży będzie mogło nastąpić po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji. Dzisiaj, jest on jedynie powiadamiany o takim fakcie. Chcemy również wprowadzić, w przypadku umiejscowienia straży w strukturze urzędu gminy, szczegółową strukturę organizacyjną straży. Będzie to określał regulamin straży, nadawany przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Proponujemy uchylenie przepisu mówiącego o tym, że komendant straży wykonuje swoje zadania przy pomocy komendy straży. W strukturach straży nie wyodrębniła się bowiem samodzielna jednostka, której można byłoby przypisach cech, komendy straży.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#AdamRapacki">Są to propozycje wypracowane wspólnie ze środowiskiem przedstawicieli straży miejskich i gminnych, środowiskiem samorządowców. Wydaje się, że na aktualne czasy rozwiązania optymalne. Jesteśmy otwarci na dalszą dyskusję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do debaty w pierwszym czytaniu. Uprzejmie informuję, że obydwa prezydia proponują powołanie podkomisji. Proszę o ogólną dyskusję. Bardzo proszę o zabieranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AleksanderSkorupa">Mam pytanie. Czy straż miejska będzie bliżej Policji czy samorządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BronisławDutka">Czy są jeszcze pytania? Pani poseł Sikora.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaSikora">Jestem młoda, zrozumiałe, że pan mnie nie pamięta. Zgadzamy się, aby powołana została podkomisja. Myślę, że ten projekt ustawy jest niezwykle potrzebny ze względu na to, że mamy już kilkuletnią praktykę w powoływaniu straży miejskiej. Niemniej jednak wydaje mi się, że sprawą najważniejszą dla środowiska strażników jest próba wprowadzenia w ustawie tzw. pragmatyki służbowej. W obowiązującym w Polsce porządku prawnym, uregulowania takie istnieją od dawna. Należy zauważyć, że dotyczą one pracowników, których stosunek pracy powstaje w drodze mianowania, a nie umowy o pracę, czyli Policji, Służby Więziennej itd. Wprowadzenie takiej pragmatyki służbowej w stosunku do strażników zatrudnianych na umowę o pracę, może powodować zarzuty niekonstytucyjności i o tym chciałabym porozmawiać. Dotychczas obowiązujące w naszym systemie pragmatyki służbowe, nakładają na funkcjonariuszy pewne szczególne obowiązki, dając w zamian szczególne uprawnienia. Symetrii takiej trudno doszukać się w przedstawionym projekcie. Chodzi tu przede wszystkim o rozwiązania emerytalne. Chodzi też o przywileje, które pominięte są w tym projekcie. Myślę, że warto powołać podkomisję, gdzie szczegółowo omówimy te problemy. Na razie to tyle. Tych rzeczy jest bardzo dużo i są one bardzo szczegółowe. Lepiej rozpatrywać to w węższym gronie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławDutka">Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Wiesława Wodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiesławWoda">Samorządy gminne pod względem populacji są bardzo zróżnicowane, stąd też liczebność straży będzie zróżnicowana. Czy pan minister przewiduję minimalną liczbę mieszkańców, gdzie może zostać utworzona straż miejska czy gminna? Pytam o to w kontekście przygotowania do pełnienia funkcji. W Policji są służby ruchu drogowego i inne. Czy funkcjonariusze przygotowują się do tej funkcji? Trudno, żeby strażnik miejski był osobą uniwersalną, bo przecież takich ludzi nie ma. Dopiero przy minimalnej liczbie, można przygotować funkcjonariuszy straży gminnej do wykonywania określonych czynności. Innymi słowy, obawiam się, żebyśmy nie powołali takich strażników, którzy będą od wszystkiego, a na niczym się nie będą znali. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Głos zabierze mecenas Widacki.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanWidacki">Panie przewodniczący, panie ministrze. Projekt rządowy przewiduje poszerzenie katalogu środków przymusu bezpośredniego o paralizatory elektryczne i konie służbowe. Czy ministerstwo orientuje się, jak wygląda sprawa użycia paralizatorów w Policjach na świecie? Czy są jakieś normy krajowe, dotyczące tych urządzeń? Po wypadku w Kanadzie sprawa ta była przedmiotem dyskusji w wielu krajach. Z wielu Policji na świecie wycofano paralizatory. Czy są jakieś normy na paralizatory? To samo dotyczy konia służbowego. Rozumiem, że strażnik miejski będzie mógł rozpierać koniem. Koń jest środkiem, a czynność to rozpieranie koniem. Kto będzie kształcił strażników w tym zakresie? Kto będzie odpowiedzialny za wyszkolenie? Czy ktoś w kraju odpowiada za tego typu szkolenie? Jak to będzie wyglądało?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo, panu posłowi. Bardzo proszę, pan poseł Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JanKochanowski">Panie przewodniczący, wysokie Komisje. Pan minister mówił, że zasięgnięto opinii Związku Miast Polskich. Regulamin stawia wymóg zasięgnięcia opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu. Nie ma tej opinii przy złożonym projekcie. Ten wymóg powinien być spełniony. Druga sprawa. Projekt przewiduje, że straże miejskie finansować będą samorządy lokalne. Nadzór natomiast będzie dwutorowy – przez komendanta wojewódzkiego Policji i wójta, burmistrza, prezydenta miasta. Myślę, że jak chcemy coś nadzorować, to trzeba się do tego dołożyć. Jeśli nie dajemy środków, to nie żądajmy, żeby ktoś to zorganizował i finansował. Czy rzeczywiście to ma tak wyglądać? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Głos zabierze pan poseł Błądek.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AntoniBłądek">Mam pytanie do pana ministra. Jeśli straż gminna stanowi integralny segment systemu bezpieczeństwa publicznego, to czy istnieją kryteria, które decydują o tym, że w danej gminie musi powstać straż? Wszystko wskazuje na to, że jest to dowolność. Samorząd nie jest zobowiązany do powołania takiej straży. W związku z tym, system bezpieczeństwa jest niespójny i niepełny. Czy przewidziany jest jakiś model zastępczy? Czy w gminie, gdzie nie ma straży, będzie wzmocniona Policja? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#JerzyRębek">Mam pytanie odnoście do art. 4 projektu ustawy. Napisane jest tam, że rada gminy może rozwiązać straż po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji o czy zawiadamia wojewodę. Jeśli opinia komendanta będzie negatywna, to co wtedy? Czy rada gminy nie będzie mogła rozwiązać straży?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Nie ma więcej pytań. Bardzo proszę o odpowiedź pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AdamRapacki">Panie przewodniczący, wysokie Komisje. Czy straży miejskiej bliżej do Policji czy do samorządu? Podkreślam, że straże gminne powołują samorządy. Są to organizacje porządkowe. Samorządy modą wesprzeć działania Policji. Jest pełna swoboda w zakresie powoływania straży miejskiej. Nie ma żadnego limitu ilościowego. Straż może liczyć 3, 5 lub 50 strażników, w zależności od decyzji samorządu. Rząd nie chce ingerować w swobodę działalności samorządów. W tym projekcie nie przywidywaliśmy żadnych zmian, w zakresie rozwiązań emerytalnych dla strażników. Wręcz odwrotnie, chcemy, aby służby państwowe, które dzisiaj mają możliwość skorzystania z wcześniejszych emerytur, chcieli pracować dłużej, ponieważ „tworzenie” zbyt młodych emerytów może doprowadzić do tego, że nie będzie stać na to budżet państwa. Inne grupy zawodowe też mogą ubiegać się o przywileje emerytalne. Takich grup zawodowych jest dużo, bo jest Straż Ochrony Kolei, Inspekcja Transportu Drogowego, celnicy, pracownicy firm ochrony osób i mienia. Nie wiem, czy państwo stać na poszerzanie tych grup. Naszym zadaniem jest, aby policjantom chciało i opłaciło się pracować dłużej. W takim kierunku będą zmierzały działania MSWiA.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AdamRapacki">Odnośnie do środków przymusu. Paralizatory elektryczne są dobrym środkiem przymusu. Przepisy bardzo precyzyjnie regulują, jakie warunki powinny one spełniać. Nie mam przy sobie badań. Badaniami tymi dysponuje Komenda Głowna Policji. Przez pryzmat jednostkowego przypadku z portu lotniczego w Kanadzie, nie można rozstrzygać o celowości zastosowania całego środka. Tak naprawdę, ilość takich przypadków jest śladowa. Jest to znakomity środek, który ułatwia pracę funkcjonariuszom. Mamy rozpoznanie, gdzie i w jakich krajach wykorzystują to Policje. Chcemy umożliwić korzystanie z paralizatorów elektrycznych, na które nie jest wymagane pozwolenie na broń. Są one o słabszej mocy rażenia. Jeśli chodzi o konie, to jest to postulat przedstawicieli straży gminnych. Jeśli konie mają pomóc w pilnowaniu porządku, nie widzimy ku temu przeszkód. Jesteśmy w stanie szkolić strażników pod kątem wykorzystania koni służbowych.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#AdamRapacki">Projekt był konsultowany z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu. Uzyskał on akceptację tej komisji. Nie ma rozbieżności. Nie wiem, czemu nie ma dołączonego stanowiska. Było to na pewno konsultowane. Kwestia nadzoru Policji nad strażami gminnymi. Straże gminne podlegają samorządom. Nadzór merytoryczny nad wykorzystywaniem straży gminnych realizuje samorząd. Nadzór policyjny ogranicza się tylko do pewnych kontroli, przestrzegania przepisów, związanych z użyciem środków przymusu, z ewidencją wyników pracy. Tutaj pełne władztwo mają samorządy, które finansują utrzymanie straży miejskich. Jakie kryteria decydują o powołaniu straży gminnej? Jest to suwerenna decyzja samorządu. Jeśli samorząd uznaje, że straż gminna jest potrzebna i będzie stanowiła uzupełnienie działań służb państwowych, może utworzyć straż gminną lub miejską. Przez kilkanaście lat funkcjonowania straży gminnej, uważamy, że potwierdziły one potrzebę istnienia i znakomicie wkomponowały się w działania służb policyjnych. Stanowią uzupełnienie służb policyjnych. Nie ma elementów rywalizacji pomiędzy tymi służbami. Myślę, że pan komendant potwierdzi, że współpraca realizowana jest w najróżniejszych obszarach. Jest to znakomite uzupełnienie tego, co robią służby państwowe. Odnośnie do art. 4. Rada może rozwiązać straż po zasięgnięciu opinii. Opinia nie jest wiążąca. Jest ona potrzebna po to, aby ewentualnie Policja miała czas na przejęcie zadań realizowanych przez straż. W niczym to nie wiąże swobody działania samorządu terytorialnego. Samorząd decyduje o powołaniu i rozwiązaniu straży. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ArturHołubiczko">Szanowni państwo, nazywam się Artur Hołubiczko, jestem komendantem straży miejskiej w Częstochowie i prefektem Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować w imieniu zarządów Związku Miast Polskich i Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych, za zaproszenie na dzisiejsze spotkanie. Jesteśmy bardzo wdzięczny, że państwo debatując o sprawach związanych z samorządem terytorialnym, weźmiecie pod uwagę głos jego reprezentantów. Chciałbym bardzo serdecznie podziękować za tok procedowania. Przypomnę debatę z 12 czerwca, która odbyła się w ramach prac Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Przypomnę też państwu bardzo ciepły klimat, z którym spotkaliśmy się, wysłuchując wszystkich wystąpień parlamentarzystów na temat działalności straży miejskich. Dołożymy wszystkich starań, żeby tę sprzyjającą atmosferę utrzymać. Rządowy projekt, nad którym państwo się pochylacie, jest rzeczywiście rezultatem prac Zespołu doradczego do spraw Współpracy ze Strażami Gminnymi. Uczestniczyliśmy w tych pracach, stąd zapisy, które macie państwo przed sobą, opiniujemy pozytywnie. Mamy dwie drobne uwagi, o których może przy innej okazji. Czuje się w obowiązku zaakcentować, że bardzo duży zbiór naszych propozycji, dążeń środowisk samorządowych, takich jak Związek Miast Polskich, Związek Powiatów Polskich, Krajową Radę Komendantów Straży Miejskich i Gminnych, a także Związek Zawodowy Funkcjonariuszy i Pracowników Straży Miejskich i Gminnych w ogóle nie znalazł się w projekcie rządowym, mimo że konkretne propozycje były formułowane w ramach prac zespołu przy ministrze jak i Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Notabene przypomnę też, że członkowie zespołu doradczego i Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego opiniując pozytywnie projekt rządowy, określili go jako niewystarczający, niezamykający zagadnienia i ustalili konieczność niezwłocznego podjęcia prac nad kolejnym projektem nowelizacji, który konsumowałby propozycje strony samorządowej. Dzisiejsze spotkanie nie jest dobre na to, aby szczegółowo prezentować i uzasadniać stanowiska strony samorządowej. Mam do państwa wielką prośbę. Bardzo proszę, abyście zechcieli włączyć reprezentacje Związku Miast Polskich i Krajową Radę Komendantów, związku zawodowego do udziału w pracach tej podkomisji. My deklarujemy solidne przygotowanie w kwestiach szczegółowych, pomoc we wszystkich innych sprawach związanych z legislacją. Będziemy bardzo wdzięczni, jeżeli dane nam będzie szczegółowo prezentować i uzasadniać dążenia i zamierzenia, które wiążą ze strażami gminnymi samorządy terytorialne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Informuję, że na stronie 20 uzasadnienia jest informacja o stanowisku Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Osobnego dokumentu nie ma, taki jest zwyczaj.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Zgodnie z przepisami regulaminu posłowie, którzy pracują nad jakimś tekstem mają prawo, a osoby odpowiedzialne mają obowiązek przedłożenia na piśmie stanowiska strony samorządowej Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Jest to obowiązek, wynikający z regulaminu. Proszę na to zwrócić uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BronisławDutka">Informuje pana, że taki dokument wpływa do Sejmu i pan marszałek ma obowiązek go uwzględnić i nas poinformować. Prosiłem Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego, aby taki dokument docierał również każdorazowo do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Tak będzie od najbliższego posiedzenia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BronisławDutka">Pani poseł Anna Sikora zrezygnowała z głosu. Zamykam pierwsze czytanie. Przystępujemy do powołania podkomisji.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#BronisławDutka">Do podkomisji zostali zgłoszeni następujący posłowie: Jan Kochanowski, Mirosław Pawlak, Janusz Dzięcioł, Adam Żyliński, Ryszard Zawadzki, Anna Sikora i Jarosław Zieliński.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#BronisławDutka">Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#BronisławDutka">Czy jest sprzeciw?</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#BronisławDutka">Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#BronisławDutka">Stwierdzam, że podkomisja została powołana.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#BronisławDutka">Bezpośrednio po zakończeniu Komisji, odbędzie się pierwsze spotkanie podkomisji.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#BronisławDutka">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>