text_structure.xml
10.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MarekBiernacki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam na kolejnym posiedzeniu Komisji. W porządku dziennym mamy dzisiaj rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy w celu ujednolicenia terminologii informatycznej – druk nr 242. Pierwsze czytanie projektu odbyło się na posiedzeniu plenarnym Sejmu. Wobec tego, że nie zgłoszono wniosku o wysłuchanie publiczne, zgodne z art. 41 regulaminu Sejmu, proponuję powołanie podkomisji. Ale może jeszcze przedtem pan minister przedstawi posłom krótko projekt ustawy, abyśmy wiedzieli o czym mówimy. Będzie to kontynuacja naszego poprzedniego, długiego maratonu. Proszę panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WitoldDrożdż">Projekt, który przyszło mi w dużym skrócie zaprezentować, to projekt ustawy o zmianie ustaw w celu ujednolicenia terminologii informatycznej. Wymóg przygotowania a następnie nadania mu odpowiedniej ścieżki legislacyjnej, wynika z ustawy z 17 lutego 2005 roku o informatycznej działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Art. 62 tej ustawy nałożył obowiązek, aby w okresie dwóch lat przygotować projekt ustawy, która dostosowywała by istniejącą terminologię w przepisach rozmaitych ustaw. Terminologia ta z biegiem lat stawała się coraz mniej spójna.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WitoldDrożdż">Dwa lata określone ustawą minęły w lipcu ubiegłego roku, ale z powodu zakończenia kadencji Sejmu, prace nad projektem zostały przerwane. Dzisiaj projekt rządowy wrócił ponownie do Sejmu. Projekt był bardzo szeroko konsultowany społecznie z kluczowymi organizacjami reprezentującymi środowiska bezpośrednio zainteresowane tą tematyką. Między innymi konsultowaliśmy projekt z Polską Izbę Informatyki i Telekomunikacji, z Polskim Towarzystwem Informatycznym oraz z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WitoldDrożdż">Uwagi zebrane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji były także prezentowane przez inne organizacje, jak również przez poszczególne ministerstwa i centralne urzędy. Na poziomie MSWiA odbyło się scalenie wszystkich propozycji oraz wybór tych, które wydawały się być najbardziej trafne i logiczne. W efekcie powstał projekt ustawy, który mam przyjemność dzisiaj państwu prezentować.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WitoldDrożdż">Ustawa ma charakter wybitnie porządkujący. Ma ona za zadanie ujednolicenie, co wynika z tytułu ustawy, terminologii, która z biegiem lat w rozmaitych aktach prawnych pojawiała się w sposób często utrudniający z dzisiejszej perspektywy jednoznaczne interpretowanie, czy mamy do czynienia z tymi samymi pojęciami. Często różne pojęcia i definicje są opatrywane tymi samymi terminami. To wszystko wymagało uporządkowania. Temu też służy projekt.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#WitoldDrożdż">W ustawie nie zostały zawarte żadne inne kwestie, które być może przy okazji można było zawrzeć, dotyczące szerokiej sfery informatyzacji. Uznaliśmy bowiem, że dla pewnej racjonalności procesu legislacyjnego, a także dla jego sprawnego przebiegu, należy się na tym etapie ograniczyć tylko i wyłącznie do kwestii czysto terminologicznych. Wszelkie inne kwestie już o charakterze merytorycznym, będą zgłaszane w kolejnych projektach ustaw czy nowelizacji, nad którymi pracujemy. Należy do nich np. nowelizacja ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#WitoldDrożdż">Uwagi zgłaszane przez poszczególne organizacje przy okazji konsultacji tego projektu, ale które nie były ściśle związane z jego celem, zostały przez nas potraktowane jako uwagi, które na pewno musimy uwzględnić przy okazji innych prac legislacyjnych. W tym konkretnym projekcie chcieliśmy się skupić wyłącznie na kwestiach terminologicznych. I taką miałbym prośbę, aby w ten sposób ten projekt postrzegać.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#WitoldDrożdż">Natomiast na przełomie I i II półrocza roku 2008 będziemy mieli przyjemność zaprezentować choćby projekt nowelizacji ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Będzie to okazja do tego, aby uregulować inne kwestie bardziej o charakterze merytorycznym. Przed końcem kwietnia będziemy dysponować już szczegółowym wykazem aktów prawnych, które chcielibyśmy modyfikować w ciągu najbliższych miesięcy. To też będzie okazja do tego, aby wprowadzać zmiany nie terminologiczne, ale bardziej merytoryczne. Natomiast w tym wypadku skupiamy się jedynie na terminologii.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#WitoldDrożdż">O jeszcze jednej rzeczy chciałbym państwu powiedzieć. O ile sam przedmiot ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, o tyle pracując nad nim uwzględnialiśmy oczywiście także pewien dorobek legislacyjny Unii Europejskiej, aby proponowane rozwiązania terminologiczne były kompatybilne z tymi, które obowiązują w aktach prawnych przygotowywanych przez Komisję Europejską.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#WitoldDrożdż">Reasumując – mamy do czynienia z projektem o wybitnie porządkowym charakterze. Zgłaszam Komisji wniosek o przyjęcie przedłożonego przez rząd projektu ustawy. Jesteśmy do państwa dyspozycji, jeśli chodzi o jakiekolwiek pytania lub uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jakieś pytania lub uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ArturGórski">Mam nie tyle pytanie, ile prośbę. Mianowicie pan minister mówił o konsultacjach społecznych przeprowadzonych w związku z projektem dziś omawianym. W uzasadnieniu projektu, gdzie mowa jest o ocenie skutków regulacji, znajduje się informacja, że uwagi o charakterze legislacyjnym zgłosiła tylko Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji. Wszelkiego rodzaju opinie sformułowane do projektu, które wykraczały poza zwykłe sformułowanie, że jest to dobra regulacja, mają istotny wymiar merytoryczny i praktyczny. Żadna z takich opinii nie znajduje się w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ArturGórski">Mam prośbę, aby Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazało Komisji wszelkiego rodzaju opinie do projektu, który wpłynęły w trakcie przeprowadzania konsultacji społecznej. Chodzi o te opinie, które mają charakter merytoryczny. W ten sposób posłowie będą mogli się z nimi zapoznać przygotowując do pracy w podkomisji. Będę bardzo za to wdzięczny.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekBiernacki">Czy są jeszcze inne głosy?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#StanisławWziątek">Moje pytanie adresuję do pana ministra. Jest ono związane także ze zgłoszonymi uwagami. Proszę powiedzieć, czy jest taka sytuacja, że zgłoszono uwagi merytoryczne, które są związane z tym projektem ustawy i czy wszystkie te uwagi zostały przyjęte, czy też któraś z nich została odrzucona?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekBiernacki">Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WitoldDrożdż">Odnosząc się do wniosku pana posła Artura Górskiego; oczywiście, przekażemy do sekretariatu Komisji wszystkie materiały, które mogą być interesujące z punktu widzenia członków Komisji. To jest oczywiście postulat zrozumiały.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WitoldDrożdż">Jeśli chodzi natomiast o pytanie pana posła Stanisława Wziątka, to częściowo już na nie wcześniej dopowiedziałem. Uwagi merytoryczne dotyczące samego meritum ustawy były oczywiście uwzględnione i brane pod uwagę. Natomiast wiele uwag zgłaszanych przez poszczególne organizacja i środowiska, było bezpośrednio kierowanych do odpowiednich resortów we właściwości których znajdowały się obszary prawne, których uwagi dotyczyły. Chodzi o te uwagi, które wykraczały poza spectrum bardzo ściśle określone, jako ujednolicenie terminologii informatycznej. Uwagi dotyczące kwestii terminologicznych były brane pod uwagę i uwzględniane w pracach nad tym projektem, natomiast wykraczające poza ten obszar były kierowane zgodnie z właściwością.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekBiernacki">Skoro nie mu już dalszych uwag lub pytań, przystąpimy do powołania podkomisji nadzwyczajnej w składzie siedmiu osób. Proszę o zgłoszenia kandydatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzDolniak">W imieniu Klubu Parlamentarnego Platformy Obywatelskiej zgłaszam trzy osoby do prac w podkomisji – pana posła Aleksandra Skorupę, pana posła Grzegorza Raniewicza i pana posła Piotra Van der Coghena.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławWziątek">W imieniu Klubu Parlamentarnego Lewica i Demokraci chciałbym zgłosić swoją kandydaturę do podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekBiernacki">Chciałem zgłosić kandydaturę pana posła Mirosława Pawlaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MariuszBłaszczak">W imieniu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość chciałem zgłosić kandydatury panów posłów Artura Górskiego i Marka Astę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekBiernacki">Proszę posłów zgłoszonych do podkomisji nadzwyczajnej do dalszych prac nad projektem ustawy o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenie celem wyboru przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarekBiernacki">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>