text_structure.xml
9.81 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przedstawicieli Ministerstwa Sprawiedliwości czele z panem ministrem Krzysztofem Józefowiczem. Witam zaproszonych gości, witam panie posłanki i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselArkadiuszMularczyk">W dniu dzisiejszym porządek dzienny będzie wyglądał w sposób następujący. Otóż odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, który jest zawarty w druku nr 808. Projekt przedstawi nam przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości. Natomiast nie odbędzie się zaplanowane pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o przeciwdziałaniu niewypłacalności oraz o upadłości osoby fizycznej, z uwagi na fakt, iż przedstawiciel wnioskodawców poseł Artur Zawisza nie może się w dniu dzisiejszym stawić na posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Czy są uwagi do przedstawionego porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Proszę pana ministra o przedstawienie uzasadnienia projektu ustawy z druku nr 808.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Przedłożony projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw zawiera przede wszystkim propozycję regulacji uwzględniającej postanowienia dyrektywy 2003/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 czerwca 2003 r. Dyrektywa ta zmieniła pierwszą dyrektywę Rady z dnia 9 marca 1968 r. w sprawie koordynacji gwarancji, jakie są wymagane w państwach członkowskich od spółek w rozumieniu art. 58 akapit drugi Traktatu, w celu uzyskania ich równoważności w całej Wspólnocie, dla zapewnienia ochrony interesów zarówno wspólników, jak i osób trzecich.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Wspomniana dyrektywa z 1968 r. w jej pierwotnym brzmieniu została w pełni implementowana przez polskie prawo spółek, lecz, jak wiadomo, prawo unijne jest dynamiczne i z biegiem zdobywania doświadczeń ulega zmianom i właśnie ten projekt ustawy wychodzi im naprzeciw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Chcąc najkrócej przedstawić treść projektu, można powiedzieć, iż projekt, czyniąc zadość warunkom zmienionej dyrektywy oraz realizując wymagania ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, gwarantuje dostęp do sądów rejestrowych oraz Centralnej Informacji (CI) Krajowego Rejestru Sądowego drogą elektroniczną.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Nowe przepisy stworzą możliwość składania wniosków o wpis do Rejestru, przesyłania orzeczeń sądowych, udzielania informacji z Rejestru oraz udostępniania dokumentów przez Centralną Informację KRS drogą elektroniczną.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Niezależnie od syntetycznego ujęcia zawartości projektu pozwólcie państwo, że omówię niektóre szczegółowe najważniejsze rozwiązania prezentowanego projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Otóż warto wskazać, iż w projekcie ulegają poszerzeniu dotychczasowe zadania Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego. Centralna Informacja będzie dodatkowo prowadziła elektroniczny katalog dokumentów spółek, które to dokumenty – obecnie w formie papierowej – są składane są do akt rejestrowych. Chodzi w tym przypadku o takie dokumenty, jak umowy i statuty spółek oraz ich zmiany, uchwały o powołaniu i odwołaniu członków zarządów, a także dokumenty finansowe. Z tego katalogu Centralna Informacja będzie drogą elektroniczną udostępniać dokumenty potwierdzone za zgodność z dokumentami złożonymi do akt.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Godzi się w tym miejscu zaznaczyć, że możliwość uzyskania z sądu odpisu dokumentu w formie papierowej pozostanie oczywiście bez zmian.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">W projektowanym art. 4 ust. 4a przewiduje się, że Centralna Informacja KRS będzie udostępniała w Internecie podstawowe informacje o podmiotach wpisanych do Rejestru. Nie będą to jeszcze wszystkie dane zawarte o podmiocie w KRS. Na tym etapie będą to tylko dane niezbędne do tego, aby móc zidentyfikować podmiot wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Dalej regulacja projektowanej ustawy przewiduje możliwość złożenia wniosku o wpis do Rejestru drogą elektroniczną. Taki wniosek musi być jednak opatrzony podpisem elektronicznym – podobnie jak dokumenty stanowiące załącznik do takiego wniosku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Orzeczenia i pisma sądu rejestrowego będą doręczane uczestnikom postępowania na adres elektroniczny, z którego wniosek wysłano. Proponuje się, aby za datę skutecznego doręczenia pisma uznać elektroniczne potwierdzenie odbioru korespondencji, lub – w przypadku braku potwierdzenia – dzień po upływie 14 dni od zamieszczenia korespondencji pod wskazanym adresem elektronicznym.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Warto zaznaczyć, że te nowe rozwiązania dotyczące procedury, objęte zmienionym Kodeksem postępowania cywilnego, dotyczą wyłącznie postępowań w sprawach rejestrowych związanych z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Do postanowień dyrektywy z 2003 r. nawiązują też zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz ustawy o wydawaniu „Monitora Sądowego i Gospodarczego”, dotyczące możliwości dobrowolnego składania do akt dokumentów oraz dokonywania ogłoszeń w dowolnym języku Unii, pod warunkiem załączenia ich dodatkowego tłumaczenia na język polski.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Pragnę zwrócić uwagę na jeszcze jedną istotną kwestię wynikającą z konieczności implementacji przedmiotowej dyrektywy. Dyrektywa ta popularnie zwana jest „dyrektywą jawności”. Jej postanowienia nakładają na spółki obowiązek wskazywania szeregu informacji o spółce we wszystkich pismach i zamówieniach handlowych spółki – i to niezależnie od tego, czy są kierowane do nowych kontrahentów, czy też tych, z którymi spółka pozostaje w stałych stosunkach gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Konieczność uzupełnienia zakresu danych podawanych przez spółki w pismach i zamówieniach handlowych spowodowała objęcie projektem ustawy zmiany w Kodeksie spółek handlowych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Jeśli chodzi o inne propozycje projektu, to przede wszystkim mają one charakter doprecyzowujący i uzupełniający niektóre obecne przepisy.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Na zakończenie chciałbym wskazać iż uzasadnienie do projektu szczegółowo odnosi się do poszczególnych rozwiązań, więc wydaje się, iż w tym momencie nie ma konieczności przytaczania wszystkich argumentów.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciKrzysztofJozefowicz">Dziękując Komisji za uwagę chciałbym jedynie dodać, iż ten projekt prezentowałem państwu z wielką przyjemnością, bowiem stanowi on jeden z elementów całościowej reformy sądownictwa powszechnego, m.in. poprzez dostęp do sądu przy pomocy Internetu. Krajowy Rejestr Sądowy to dopiero pierwszy etap w tym zakresie. Po powstaniu portalu internetowego dołączymy do tego również wnioski związane z rejestrem zastawów, a w dalszej kolejności Krajowy Rejestr Karny oraz księgę wieczystą w tych wydziałach, w których wprowadzona jest elektroniczna księga wieczysta.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Otwieram debatę nad projektem. Czy ktoś z posłów zechce zabrać głos? Nie słyszę. Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem proponuję, byśmy powołali 3-osobową podkomisję do rozpatrzenia projektu ustawy. Proszę o zgłaszanie kandydatur do pracy w podkomisji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Informuję państwa, że do pracy w podkomisji zgłoszono następujące kandydatury: posłanki Marzeny Wróbel, posłanki Marzeny Paduch oraz posła Zbigniewa Sosnowskigo oraz że wymienieni posłowie wyrazili na to zgodę.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PoselArkadiuszMularczyk">Zamykam pierwsze czytanie przedłożonego projektu ustawy. Proszę członków podkomisji o pozostanie na sali w celu ukonstytuowania się podkomisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>