text_structure.xml 44 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby prezydium w trybie pilnym zwołało posiedzenie Komisji w celu omówienia projektu rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie denaturacji zbóż i roślin oleistych wykorzystywanych do celów energetycznych. Ta sprawa jest już głośna w całej w Polsce. Projekt zaniepokoił producentów rzepaku i przetwórców. Wprawdzie nie został jeszcze przyjęty, ale zaczął już żyć własnym życiem. Dlatego bardzo proszę, aby Komisja zajęła się tym problemem jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu. Pod projektem rozporządzenia podpisał się pan minister Marek Zagórski. Myślę, że powinniśmy go zaprosić, aby wytłumaczył, dlaczego zaproponował rozwiązania, które niweczą nasze wysiłki już na samym początku wdrażania programu produkcji biopaliw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy są inne uwagi do porządku obrad?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJakubRutnicki">Wiemy, co się stało z sadami po ostatnich przymrozkach. Wydaje mi się, że powinniśmy omówić ten problem jeszcze w trakcie obecnego posiedzenia Sejmu. Jak duże są straty? Co Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zamierza zrobić, aby pomóc sadownikom? Proszę, aby zwołać w tej sprawie odrębne posiedzenie Komisji. To jest wielki problem. Pan premier Andrzej Lepper zapowiada w mediach różne formy pomocy. Warto to przedyskutować. Niedługo jedziemy w teren i zapewne będziemy o to pytani. Już teraz wiele osób dzwoni do mnie w tej sprawie. Takich przymrozków o tej porze roku nie było w Polsce od kilkudziesięciu lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Uważam, że oba wnioski są zasadne. W tej sprawie zbierze się dzisiaj prezydium Komisji i podejmie stosowne decyzje.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy są inne uwagi do porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">W takim razie przystępujemy do realizacji pierwszego punktu – rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy o nawozach i nawożeniu (druk nr 1675).</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Senat zgłosił 17 poprawek. Czy na sali jest obecny przedstawiciel Senatu?</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia poprawki nr 1. Bardzo proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">W zdecydowanej większości poprawki Senatu wychodzą naprzeciw uwagom Komisji Europejskiej, które zostały sformułowane w procesie notyfikacji. Pozostałe poprawki mają charakter techniczny i wiążą się ze zmianą numeracji poszczególnych artykułów i ustępów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem wszystkich poprawek zgłoszonych przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Rozumiem, że pan minister ustosunkował się do całego tekstu z druku nr 1675. Zgodnie z procedurą, powinniśmy kolejno omawiać każdą z poprawek. Proszę zatem o stanowisko w sprawie poprawki nr 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 2.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#LegislatorMichelRyba">Poprawki nr 2, 3, 5, 7 i 12 należy rozpatrywać łącznie. To są konsekwencje przyjęcia poprawki nr 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 2, 3, 5, 7 i 12.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#LegislatorMichelRyba">Poprawkę nr 4 należy rozpatrywać łącznie z poprawką nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawek nr 4 i 15.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 6. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">To jest zmiana redakcyjna. Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 8. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 8.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 9. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy są uwagi do tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekStrzalinski">Jak należy rozumieć sformułowanie „jednak nie później niż do dnia rozpoczęcia stosowania nawozu naturalnego”? Czy plan nawożenia ma być opracowany najpóźniej w dniu, w którym się stosuje nawóz, czy też dzień wcześniej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">W pierwotnej wersji było sformułowanie „opracowuje plan nawożenia”. Tutaj jest mowa o posiadaniu takiego planu. Myślę, że nie jest istotne, czy plan nawożenia jest gotowy w dniu stosowania, czy dzień wcześniej. Prawdę mówiąc, i tak nie jesteśmy w stanie tego zweryfikować. Proszę o opinię przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#LegislatorMichelRyba">My ten przepis rozumiemy w ten sposób, że jeśli osoba, która ma obowiązek sporządzenia takiego planu, chce prowadzić prace polowe związane z nawożeniem, na przykład od 15 maja, to dzień wcześniej powinna mieć gotowy plan nawożenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy są inne uwagi do poprawki nr 9?</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 10. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 10.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 11. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">To jest zmiana techniczna. Przywoływano niewłaściwy przepis. Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 13. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki. To jest zmiana redakcyjna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 13.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 14. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 14.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 16. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#LegislatorMichelRyba">Z tej poprawki wynika, że dotychczasowe przepisy mają obowiązywać do końca 2010 r., a Minister Środowiska, w drodze rozporządzenia, może określić, jak powinny wyglądać zbiorniki na gnojówkę i gnojowicę. Do dzisiaj Minister Środowiska nie skorzystał z tego uprawnienia. Co więcej, w poprzedniej nowelizacji ustawy, która została zakwestionowana przez prezydenta z innych powodów i skierowana do Trybunału Konstytucyjnego, przepis ust. 2 był skreślony, gdyż stwierdzono, że nie ma potrzeby fakultatywnego upoważnienia Ministra Środowiska do wydania rozporządzenia, ponieważ obowiązujące w tym zakresie przepisy Prawa budowlanego oraz stosowania nawozów na terenach szczególnie narażonych są wystarczające. Jednakże przepisy nie były doskonałe i dlatego w obecnej nowelizacji w art. 25 umieszczono takie przepisy, które wprost stanowią, jakie kryteria powinien spełniać zbiornik na gnojówkę i gnojowicę. Nasze wątpliwości budzi nie tyle utrzymanie tego obowiązku, co sposób, w jaki to uczyniono. Chodzi o to, że gospodarstwa wielkoprzemysłowe będą musiały się zastosować do tych zasad już teraz, a nie dopiero w 2011 r. Wobec braku rozporządzenia Ministra Środowiska stosuje się przepisy Prawa budowlanego.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#LegislatorMichelRyba">A zatem, wątpliwości budzi fakt, że w tych okolicznościach zastosowano przepis art. 25 do gospodarstw wielkoprzemysłowych. Senat powinien zastosować ten przepis wcześniej bez wprowadzania fikcyjnych przepisów, które nic nie dadzą, bo do tej pory nie są stosowane. W ustawie przyjętej przez Sejm ta kwestia jest zupełnie inaczej rozwiązana pod względem legislacyjnym, chociaż merytorycznie nic to nie zmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy pan minister chciałby się odnieść do tych wątpliwości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Jeśli chodzi o dotychczasową ustawę, to Minister Środowiska może określić, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki dotyczące zbiorników, ale dotychczas nie było to stosowane. W Ministerstwie Środowiska trwają prace nad „ustawą zapachową” i być może Minister Środowiska skorzysta z możliwości wydania wyżej wymienionego rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#LegislatorDariuszDabkowski">Należy zaznaczyć, że niewykonanie przez Ministra Środowiska delegacji opisanej w art. 48a ust. 2 powoduje, że norma karna znajdująca się w dodanym art. 48b, nie będzie miała zastosowania. Przepis wyraźnie wskazuje, że podlega karze grzywny ten, kto przechowuje gnojówkę i gnojowicę w sposób niezgodny z art. 48a. Tymczasem najistotniejszym postanowieniem art. 48a jest ust. 2, który precyzuje, jak to ma wyglądać. Bez szczegółowych unormowań trudno będzie penalizować zachowanie się jakiegoś podmiotu. Wydaje nam się, że ten przepis nie odzwierciedla intencji jego autorów i wprowadza dodatkowe zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Wydaje mi się, że zastrzeżenia przedstawicieli Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu są słuszne. Jak wiemy, ten temat budzi wiele kontrowersji wśród dużych producentów. Musimy dzisiaj podjąć decyzję. Chodzi o to, aby uniknąć kłopotliwych sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PoselStanislawKalemba">Szczegółowo omawialiśmy kwestie związane ze zbiornikami na gnojówkę i gnojowicę oraz płytami obornikowymi. Uważam, że poprawka Senatu wprowadza niepotrzebne zamieszanie. Minister Środowiska może, ale nie musi wydać rozporządzenia. Ponadto ten przepis i tak będzie obowiązywać tylko do 31grudnia 2010 r. Moim zdaniem nie powinniśmy przyjmować tej poprawki, chyba że chcemy kogoś skrzywdzić.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PoselStanislawKalemba">Opowiadam się za odrzuceniem poprawki nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PoselMarekStrzalinski">Przypominam, że podczas prac nad przedmiotową ustawą większość czasu spędziliśmy, dyskutując na temat art. 25, który dotyczy właśnie tych kwestii. Świadomie, chociaż nie bez wątpliwości, przyjęliśmy pewne rozwiązania. Poprawka Senatu powoduje, że cała dyskusja rozpoczyna się od nowa.</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PoselMarekStrzalinski">Pan minister Henryk Kowalczyk stwierdził, że proponowany przepis może być użyteczny, gdy zakończą się prace związane z przygotowaniem „ustawy zapachowej”, której projekt wzbudził liczne kontrowersje. Myślę, że jest zdecydowanie za wcześnie, aby już dzisiaj przyjmować tego rodzaju przepisy. Dlatego proponuję, aby Komisja rekomendowała Sejmowi odrzucenie poprawki nr 16.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgadzam się z posłem Markiem Strzalińskim, że projekt „ustawy zapachowej” powinien być jeszcze dopracowany. Mam nadzieję, że te przepisy nie będą ograniczać produkcji rolniczej. Dla mieszkańców miast zapachy towarzyszące na przykład hodowli trzody chlewnej zawsze będą nieprzyjemne. Bardzo proszę, aby prezydium Komisji zapytało Ministra Środowiska, jakie są jego zamierzenia w tej sprawie. To mnie bardzo niepokoi. Nawet jeśli przyjmiemy bardzo ostre kryteria przy produkcji zwierzęcej, to nie unikniemy emisji pewnych zapachów. Taka jest specyfika tej działalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#LegislatorMichelRyba">Chciałbym się jeszcze wypowiedzieć w kwestii sposobu przechowywania gnojówki i gnojowicy przez wielkoprzemysłowe gospodarstwa. W projekcie rządowym wyraźnie sprecyzowano, przy zachowaniu odpowiedniego vacatio legis i doprecyzowaniu sposobu budowy zbiorników w art. 25 ust. 1, jak ma wyglądać zbiornik na gnojówkę i gnojowicę oraz kiedy należy go wybudować. Po wprowadzeniu tej poprawki właściciele gospodarstw wielkoprzemysłowych nadal nie będą wiedzieli, jaki to ma być zbiornik, ponieważ nadal nie ma rozporządzenia Ministra Środowiska.</u>
          <u xml:id="u-62.1" who="#LegislatorMichelRyba">Przypominam, że Trybunał Konstytucyjny już raz usunął te przepisy. Po pierwsze, były one nieprecyzyjne, a po drugie ze względu na to, że zbyt krótki był okres vacatio legis. Sądziliśmy, że projekt obecnej ustawy ma na celu naprawić błędy, które wskazał Trybunał Konstytucyjny. Senat proponuje, aby nie wprowadzać nowych rozwiązań, tylko zachować już istniejące, które zostały zakwestionowane w orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. Powstaje pytanie, czy państwo chcecie wprowadzić przepis, który do tej pory nie był wykonany. Myślę o rozporządzeniu Ministra Środowiska, które do tej pory nie zostało wydane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Poseł Marek Strzaliński złożył wniosek o negatywne zaopiniowanie poprawki nr 16.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy pan minister chciałby się jeszcze wypowiedzieć w tej sprawie przed głosowaniem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rzeczywiście przepis zawarty w art. 48a ust. 2 może budzić niepokój. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie jest zainteresowane wprowadzeniem takiego przepisu. Istotna jest jednak pierwsza część poprawki. Jeśli ją usuniemy, to gospodarstwa wielkoprzemysłowe do 1 stycznia 2011 r. nie będą miały obowiązku przechowywania gnojówki i gnojowicy w szczelnych, zamkniętych zbiornikach. Przyznajemy tym podmiotom te same kryteria, co małym gospodarstwom, gdzie vacatio legis także było przewidywane.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Nie wiem, czy można teraz rozdzielić ust. 1 i 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#LegislatorMichelRyba">Niestety, nie możemy dzielić na części poprawek Senatu.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#LegislatorMichelRyba">Jak już mówili posłowie Stanisław Kalemba i Marek Strzaliński, na ten temat prowadzono długie dyskusje. Zakładano wówczas równe traktowanie wszystkich podmiotów. Nie było obowiązku stosowania zbiorników do 1 stycznia 2011 r. za wyjątkiem gospodarstw, które funkcjonują na obszarach szczególnie narażonych.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#LegislatorMichelRyba">Już w 2004 r. upoważniono Ministra Środowiska do wydania rozporządzenia w kwestii zbiorników na gnojówkę i gnojowicę. Minęły 3 lata, a rozporządzenia nadal nie ma. Jeśli tak dalej będzie, to na jakiej podstawie gospodarstwa wielkoprzemysłowe mają budować zbiorniki? Jeśli na podstawie Prawa budowlanego, to jaki ma sens wprowadzanie okresu przejściowego. Przecież od 1 stycznia 2011 r. wszystkie zbiorniki na gnojówkę i gnojowicę mają być budowane na podstawie Prawa budowlanego. Tak naprawdę bez rozporządzenia nie ma vacatio legis. Ono jest sprowadzone do terminu wejścia w życie ustawy. Czy taka jest intencja rządu? Przypominam, że z tego powodu Trybunał Konstytucyjny już raz uchylił te przepisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PoselStanislawKalemba">Wydaje mi się, że wprowadzając ten przepis, nic nie osiągniemy. W traktacie akcesyjnym niektórym firmom przyznano okresy przejściowe nawet do 2014 r. Podmioty z kapitałem zagranicznym jakoś sobie poradzą. Zaszkodzimy naszym rodzimym firmom.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PoselStanislawKalemba">Uważam, że ta poprawka wprowadza niepotrzebne zamieszanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-67.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-67.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-67.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Kto z państwa jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki nr 16?</u>
          <u xml:id="u-67.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Stwierdzam, że przy 9 głosach za, 4 przeciwnych i jednym wstrzymującym się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-67.5" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 17. Proszę o stanowisko rządu w sprawie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Rząd opowiada się za przyjęciem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu nie zgłasza uwag do tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie poprawki nr 17.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#LegislatorMichelRyba">Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu prosi o zgodę na umieszczenie w sprawozdaniu poprawek nr 6, 10, 11, 13 i 14 do łącznego głosowania. To są poprawki redakcyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła zgodę na sformułowanie takiego zapisu w sprawozdaniu.</u>
          <u xml:id="u-73.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-73.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie poprawek Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Chciałbym państwa poinformować, że podczas procesu notyfikacji Komisja Europejska wezwała do powstrzymania prac nad przedmiotową ustawą do 6 lipca 2007 r. Jeśli zatem cały proces legislacyjny zakończy się przed tą datą, nie będziemy spełniać wymogów notyfikacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Co w takim razie proponuje rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Pozostały niespełna dwa miesiące. Rząd proponuje, aby poprawek Senatu nie poddawać pod głosowanie na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Chodzi o to, aby po doliczeniu 30 dni na złożenie podpisu przez prezydenta proces legislacyjny nie zakończył się przed 6 lipca 2007 r. Przyznaję jednak, że były już takie przypadki, gdy ustawy uchwalano przed zakończeniem procedury notyfikacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Proszę o wystosowanie odpowiedniego pisma do marszałka Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłoszono kandydaturę posła Mieczysława Aszkiełowicza (Samoobrona).</u>
          <u xml:id="u-77.2" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Czy są inne kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-77.3" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-77.4" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę.</u>
          <u xml:id="u-77.5" who="#PrzewodniczacyposelJanLaczny">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego punktu porządku obrad – pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o rolno-spożywczych rynkach hurtowych (druk nr 1619).</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Po zakończeniu pierwszego czytania zaproponuję powołanie podkomisji, która omówi różne aspekty funkcjonowania rynków hurtowych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Bardzo proszę posła Janusza Maksymiuka o uzasadnienie projektu w imieniu wnioskodawców.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Grupa posłów 19 września 2007 r. złożyła do laski marszałkowskiej projekt ustawy o rolno-spożywczych rynkach hurtowych. Celem ustawy jest uregulowanie funkcjonowania takich rynków. One działają teraz na podstawie różnych przepisów. Ustawa określa, co to jest rolno-spożywczy rynek hurtowy i kto jest jego uczestnikiem. Definiuje także towary rolno-spożywcze oraz pojęcie „obrotu”. W art. 3 ustawa określa zasady prowadzenia obrotu, przechowywania, przetwarzania, sortowania, konfekcjonowania i kompletacji towarów rolno-spożywczych przez uczestników rynku. Te kwestie, zgodnie z ustawą, mają być uregulowane w umowie lub regulaminie, który jest przygotowywany. Celowo wymieniłem wszystkie działania, ponieważ chciałem zwrócić uwagę, że rynek hurtowy jest czymś innym niż targowisko. Brak szczegółowych przepisów w tej kwestii przeszkadza w sprawnym funkcjonowaniu centrów handlu hurtowego.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Wprawdzie przedmiotowy projekt został przedłożony przez grupę posłów, ale na wniosek uczestników rynku, to jest akcjonariuszy, różnych grup, przedstawicieli rad nadzorczych i zarządów rynków hurtowych funkcjonujących w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#PoselJanuszMaksymiuk">W drugim rozdziale projektu opisujemy, na czym polega działalność rynku, jak wygląda administrowanie i obrót towarami. Ustawa stanowi, że prawo używania nazwy rolno-spożywczy rynek hurtowy przysługuje wyłącznie przedsiębiorcom, którzy uzyskali wpis do rejestru. Rejestr byłby prowadzony na podstawie ustawy. Z chwilą przyjęcia ustawy będzie można powoływać izby rolno-spożywczych rynków hurtowych. Do obowiązków tych izb należałoby określenie dobrej praktyki działania rynków oraz przyjętych w obrocie zwyczajów. Izba może prowadzić działalność gospodarczą. Organizację, tryb powoływania oraz zakres kompetencji określałby statut przyjmowany przez członków izby. Celem powołania izb jest koncentracja i koordynacja działania funkcjonujących i nowopowstałych rynków.</u>
          <u xml:id="u-79.3" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Otrzymaliście państwo projekt ustawy wraz z uzasadnieniem, ale chciałbym zwrócić uwagę na kilka istotnych elementów. Wprowadzenie ustawy będzie miało pozytywne znaczenie społeczne. Nastąpi poprawa jakości świadczonych usług i wzrost zaufania do tych instytucji. Lepsza będzie współpraca z władzami różnych szczebli. Stworzymy większą możliwość nawiązania współpracy z zagranicą. Warto przypomnieć, że obecnie funkcjonujące rynki hurtowe powstały dzięki środkom z budżetu państwa. Udziały w spółkach zarządzających rynkami mają Skarb Państwa oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Udziałowcami są też rolnicy. Dobrze by było, aby nastąpiła poprawa funkcjonowania rynków hurtowych, bowiem część z nich znajduje się w trudnej sytuacji finansowej. Poprzez koncentrację można by było część tych podmiotów uratować.</u>
          <u xml:id="u-79.4" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Jednym z istotnych celów ustawy jest odróżnienie rynków hurtowych od targowisk. Nie będę ukrywać, że to się wiąże z dochodami gmin. Niemniej jednak, znaczna część rynków i tak nie wnosi żadnych opłat, ponieważ niektóre samorządy dostrzegły, że nie są to typowe targowiska. W tej chwili rynki zostałyby zwolnione z pewnych opłat z mocy ustawy. Oczywiście płaciłyby podatek dochodowy oraz podatek od nieruchomości. Myślę, że w tej sytuacji wpływy do budżetu będą wyższe.</u>
          <u xml:id="u-79.5" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Chciałbym podkreślić, że przedmiot projektu ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej. Załączyliśmy także opinie, których wcześniej brakowało. Zgodnie z art. 34 Regulaminu Sejmu, w przypadku komisyjnych i poselskich projektów ustaw, w stosunku do których nie przeprowadzono konsultacji, marszałek Sejmu przed przeprowadzeniem pierwszego czytania, kieruje projekt do konsultacji. Tak też się stało i opinie różnych organizacji zostały przedłożone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Przypominam, że za chwilę powołamy podkomisję do rozpatrzenia przedmiotowego projektu ustawy. Podkomisja rozważy różne aspekty funkcjonowania rynków hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-80.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Otwieram dyskusję. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PoselWojciechPomajda">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. Pan poseł Janusz Maksymiuk stwierdził, że w trakcie prac nad projektem lub po, zasięgano opinii. Rozumiem, że w pierwszej kolejności poproszono o opinię przedstawicieli działających rynków hurtowych. Które z obecnie funkcjonujących rynków hurtowych zgłosiły wolę tworzenia izb, o których jest mowa w projekcie? Które rynki znajdują się w trudnej sytuacji finansowej? To był jeden z zasadniczych argumentów przedstawionych tutaj jako powód tworzenia izb rolno-spożywczych rynków hurtowych.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PoselWojciechPomajda">Jeśli chodzi o opinie, to nie otrzymaliśmy żadnych materiałów poza opinią przygotowaną przez ekspertów z Biura Analiz Sejmowych. Jakie jest w tej kwestii stanowisko izb rolniczych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PoselStanislawKalemba">Czy dzisiaj istnieją już jakieś izby skupiające rynki hurtowe, czy też na razie pozostaje to w fazie projektu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PoselTomaszGarbowski">Mam pytanie do przedstawiciela wnioskodawców. Na podstawie jakich przepisów funkcjonują obecnie rynki rolno-spożywcze?</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PoselTomaszGarbowski">Chciałbym także poznać stanowisko rządu odnośnie do proponowanego projektu ustawy. Czy rząd popiera ten projekt? Nie otrzymaliśmy ani stanowiska rządu, ani opinii organizacji społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Nie widzę zgłoszeń. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców o udzielenie odpowiedzi na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Nie chcę tutaj wymieniać nazw podmiotów, które znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, bo to mogłoby im dodatkowo zaszkodzić. To zresztą nie ma żadnego znaczenia. Nie będziemy się przecież zajmować kondycją finansową poszczególnych podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-85.1" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Poseł Wojciech Pomajda pytał, które rynki hurtowe zadeklarowały chęć utworzenia izb. Nie mam takich informacji. W tej chwili to nas nie interesuje. Autorzy ustawy chcą umożliwić tworzenie izb. To nie będzie przymusowe. Zgodnie z ustawą, pięć rynków hurtowych będzie mogło utworzyć izbę. To jest tylko możliwość – nikogo nie będziemy zmuszali. Posłowie zdecydują, ile podmiotów będzie mogło założyć izbę. Szczegóły ustalimy w procesie legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-85.2" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Jeśli chodzi o struktury izb rynków hurtowych, to są takie przykłady w innych krajach Unii Europejskiej. Poprzez właściwą organizację uzyskuje się lepszy dostęp do zewnętrznych środków. W tej chwili rynki hurtowe mają nieuregulowany status. Niektóre z nich są traktowane jako targowiska. Między innymi dlatego nie można było umieścić odpowiedniego działania w Programie rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013.</u>
          <u xml:id="u-85.3" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Cała ustawa ma charakter tworzenia dodatkowych możliwości. Dajemy szansę koncentracji, ale też porządkujemy kwestie organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-85.4" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Obecne rynki funkcjonują zazwyczaj na zasadzie spółek akcyjnych, w których udziałowcami są rolnicy, przetwórcy, Skarb Państwa oraz Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.</u>
          <u xml:id="u-85.5" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Jak już powiedziałem, o opinie w sprawie projektu ustawy występuje marszałek Sejmu. Ja także ich tutaj nie mam. Wnioskodawcy nie występowali o opinie do różnych organizacji, w obawie przed posądzeniem o lobbing. Myślę jednak, że przedstawiciele tych organizacji zostaną zaproszeni na posiedzenie podkomisji, gdzie zaprezentują swoje stanowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PoselMarekStrzalinski">Na stronie nr 2 uzasadnienia czytamy, że problematyka rynków hurtowych jest uregulowana w prawie Unii Europejskiej. Natomiast z opinii Biura Analiz Sejmowych wynika, że kwestie stanowiące przedmiot projektu ustawy nie są regulowane prawem Unii Europejskiej. Bardzo proszę o wyjaśnienie tej sprzeczności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PoselWojciechPomajda">Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców, aby zechciał ujawnić, jeśli to nie jest tajemnica, przedstawiciele których rynków hurtowych towarzyszą panu posłowi na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Nie zapraszałem tutaj nikogo. Nie spotkałem się dzisiaj z nikim. Jeśli są tutaj obecni przedstawiciele rynków hurtowych, to zapewne uczestniczą w spotkaniu w porozumieniu z prezydium Komisji. To nie ma żadnego znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-88.1" who="#PoselJanuszMaksymiuk">Jeśli chodzi o opinię BAS, to kwestie rynków hurtowych są uregulowane w rozporządzeniu nr 178 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) ze stycznia 2002 r., jednak te przepisy nie są obligatoryjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Prosimy jeszcze o stanowisko rządu w sprawie przedmiotowego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Stanowisko rządu zostanie przedstawione w trakcie prac nad projektem ustawy. Ono jest już przygotowane, ale musi być jeszcze poddane uzgodnieniom międzyresortowym. Jednak już na tym etapie mogę stwierdzić, że rozwiązania ustawowe w tej kwestii są potrzebne. Jest kilkanaście rynków hurtowych, w których Skarb Państwa zainwestował około 300 mln zł. W dziewięciu spółkach mamy większość, jeśli chodzi o kapitał zakładowy.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWJanArdanowski">Kiedy tworzono rynki hurtowe na podstawie rządowych programów, wiązaliśmy z nimi wielkie nadzieje. Sądziliśmy, że będą miały korzystny wpływ na organizację rynku pierwotnego, na gromadzenie większych partii jednolitych towarów. Myśleliśmy, że staną się platformami logistycznymi dla tworzących się sieci handlowych. Te cele są realizowane w niewielkim stopniu. Dlatego uważamy, że ustawa jest potrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania. Proponuję powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła zgodę na powołanie podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-91.2" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-91.3" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Proszę o zgłaszanie kandydatów na członków podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-91.4" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zgłoszono kandydatury następujących posłów: Wojciech Mojzesowicz (PiS), Krzysztof Czarnecki (PiS), Jakub Rutnicki (PO), Kazimierz Plocke (PO), Tomasz Garbowski (SLD), Mirosław Maliszewski (PSL), Jerzy Żyszkiewicz (Samoobrona).</u>
          <u xml:id="u-91.5" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Na sali nie ma przedstawiciela Ligi Polskich Rodzin. Jeśli będzie taka potrzeba, uzupełnimy skład podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-91.6" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja powołała podkomisję nadzwyczajną w wyżej wymienionym składzie.</u>
          <u xml:id="u-91.7" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-91.8" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-91.9" who="#PrzewodniczacyposelKrzysztofJurgiel">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>