text_structure.xml 17.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Witam państwa posłów oraz zaproszonych gości. Na podstawie listy obecności posłów stwierdzam kworum. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu doręczony. Czy są uwagi do porządku dziennego? Uwag nie słyszę, stwierdzam wobec tego przyjęcie porządku dnia przez członków obu Komisji. Przystępujemy do rozpatrzenia uchwały Senatu o stanowisku w sprawie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Czy są uwagi do poprawki nr 1?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Chciałbym tylko krótko przypomnieć, jaka intencja towarzyszyła twórcom poprawki, ponieważ sądzę, że wiedza na ten temat pozwoli na lepszą ocenę sytuacji i podjęcie właściwej decyzji. Otóż Senat podjął dwie istotne poprawki, które zmieniają zasadnicze przesłanie projektu ustawy, zmierzające do przeniesienia kompetencji i odpowiedzialności na ministra rolnictwa i rozwoju wsi w zakresie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. W poprawce nr 1 Senat zmierza do zapisania w ustawie podziału kompetencji przy tworzeniu statutu dla tej Agencji, który to udział przypadałby również na ministra skarbu państwa. Jesteśmy jednak za tym, aby statut Agencji Nieruchomości Rolnych był uchwalany przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi bez naszego udziału. Oczywiście te zamierzenia i pomysły zostaną zweryfikowane przez praktykę, a poza tym ostatnie słowo należy do posłów. Jeśli Sejm zdecyduje, że udział naszego ministerstwa w zatwierdzaniu statutu ANR jest konieczny, to oczywiście podejmiemy to zadanie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaSlawomirUrbaniak">Odnosząc się do poprawki nr 3, w której mowa jest o rozporządzeniu w sprawie szczegółowych przesłanek dla umarzania, rozkładania na raty i odraczania należności Agencji, pragnę powiedzieć, że te kwestie również powinien regulować minister rolnictwa i rozwoju wsi. Nie jest naszym celem sprawowanie pieczy nad tymi zagadnieniami, chyba że Komisje i Sejm postanowią inaczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanLaczny">Wszyscy doskonale pamiętamy posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi odnośnie do rozpatrywanego dzisiaj projektu ustawy, na którym jednoznacznie opowiedzieliśmy się za koncepcją podległości Agencji Nieruchomości Rolnych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Oznacza to uporządkowanie tej sfery działalności i przekazanie wszelkich potrzebnych kompetencji właśnie ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Co więcej, ustalono, że jedynym wspólnym polem działania będzie zaspokajanie roszczeń zabużańskich, ponieważ jest to obopólny interes tych ministerstw. Apeluję więc do państwa o to, aby ustalenia dotyczące konkluzji z dyskusji wokół projektu ustawy, jak również ustalenia dotyczące dyskusji na posiedzeniach Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa, były respektowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Odnosząc się do poprawki nr 1 Senatu, pragnę zauważyć, że odniesienie się w jej tekście do rozporządzenia powoduje jedynie wydłużanie się procedury wydania tego rozporządzenia. Niejasna jest też intencja Senatu, który proponuje współdziałanie obu ministerstw w zakresie nadawania statutu Agencji Nieruchomości Rolnych z jednoczesnym nadzorem ministra rolnictwa i rozwoju wsi nad tą instytucją. Naszym zdaniem, występuje tu pewna sprzeczność, co nie wyklucza udziału ministra skarbu państwa w koniecznych uzgodnieniach, jak i wszystkich innych ministrów w przygotowaniu wspomnianego rozporządzenia. Przeciwnie, minister skarbu państwa nie jest wyłączony z prac nad rozporządzeniem na żadnym etapie tej procedury i oczywiście ponosi współodpowiedzialność. Reasumując, zdaniem Biura Legislacyjnego prace nad rozporządzeniem powinny leżeć w kompetencjach ministra rolnictwa i rozwoju wsi, tym bardziej, że w art. 3 ust. 2 przesądzono o tym, że nadzór całkowity nad Agencją Nieruchomości Rolnych sprawuje właśnie minister rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę uwag, zatem przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 1 Senatu do projektu rozpatrywanych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia senackiej poprawki nr 1?</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisje, przy 15 głosach za, 24 przeciwnych i 3 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki nr 1.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrywania poprawki nr 2. Czy są jakieś wypowiedzi lub uwagi do treści tej poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">Poprawka nr 2 nie wnosi żadnych zasadniczych zmian i jest poprawką precyzującą sformułowanie przepisu. Ma zatem charakter legislacyjny nie wnosząc zmian merytorycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Jakie jest stanowisko przedstawicieli Biura Legislacyjnego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Popieramy tę poprawkę, albowiem proponowana treść lepiej oddaje intencję ustawodawcy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie słyszę uwag, możemy więc przystąpić do głosowania nad poprawką nr 2 zgłoszoną przez Senat do rozpatrywanych projektów ustaw.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Kto jest za pozytywnym rekomendowaniem poprawki nr 2?</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisje jednogłośnie postanowiły rekomendować Sejmowi przyjęcie poprawki nr 2 Senatu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 3. Oddaję głos panu ministrowi Sławomirowi Urbaniakowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMSPSlawomirUrbaniak">W sprawie tej i innych poprawek wypowiadałem się już na wstępie posiedzenia. Jesteśmy niezmiennie za tym, aby panowała klarowna sytuacja w podziale kompetencji poszczególnych organów państwa. W związku z tym wnoszę o to, aby pełnię kompetencji nad Agencją Nieruchomości Rolnych sprawował minister właściwy do spraw rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Przystępujemy do głosowania nad poprawką nr 3, zgłoszoną przez Senat do projektów rozpatrywanych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Kto jest za pozytywnym rekomendowaniem Sejmowi senackiej poprawki nr 3?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisje, przy 13 głosach za, 25 przeciwnych i braku wstrzymujących się, postanowiły negatywnie rekomendować Sejmowi poprawkę Senatu nr 3.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawki nr 4. Proszę pana ministra Henryka Kowalczyka o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiHenrykKowalczyk">Nie mam uwag do poprawki nr 4.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy przedstawiciele Biura Legislacyjnego mają jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Z uwagi na fakt, że poprawki nr 1 i 3 zostały Sejmowi zarekomendowane negatywnie, to konsekwencją takiej decyzji powinna być również negatywna rekomendacja poprawek nr 4 i 5. Niezależnie od tego jesteśmy zdania, że poprawki nr 4 i 5 powinny zostać zaopiniowane negatywnie, ponieważ „zaśmiecają” ustawę o działach administracji rządowej. Miałyby one sens, gdyby regulowały podział nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych. Proponujemy ponadto, aby poprawki były głosowane łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Zatem przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 4 i 5. Zgłasza się jeszcze pan przewodniczący Jan Wyrowiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie sądzę, aby Senat podejmował pochopne decyzje w kwestii rozwiązań merytorycznych. Jakaś intencja przyświecała działaniom Izby Wyższej naszego parlamentu, a ma ona do dyspozycji równie dobrych prawników, jakich mamy w Sejmie. Być może nawet lepszych niż w Sejmie, w niektórych sprawach. W poprawce nr 5 są wyszczególnione te obszary działania, w których ma być realizowana współpraca pomiędzy ministrem rolnictwa i rozwoju wsi a ministrem skarbu państwa. Chcę przypomnieć państwu, że przed Agencją Nieruchomości Rolnych niedługo zostanie postawione ogromne zadanie rozdysponowania lekko licząc pół miliona hektarów gruntów, które jest związane z procesem reprywatyzacji. Za prawidłowy przebieg tego zadania odpowiadał będzie minister skarbu państwa, a nie minister rolnictwa i rozwoju wsi. Jest to bardzo poważne przedsięwzięcie.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselJanWyrowinski">Być może zaistnieje konieczność zmiany przepisów i znów za kilka miesięcy komisje sejmowe przystąpią do nowelizacji obecnie rozpatrywanej ustawy. Nie wiemy więc, jakie intencje przyświecały senatorom, którzy są autorami rozpatrywanych poprawek i nie możemy się tego dowiedzieć, ponieważ nie ma na posiedzeniu nikogo z Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">Chciałbym tylko podkreślić, że ustawa o działach administracji rządowej wymienia zakres działania ministra i wymienia obszary nadzoru tego ministra. Natomiast obecnie rozpatrywana ustawa nie określa, z kim minister współdziała przy realizacji danego zadania. Gdyby chcieć wymieniać, z kim minister współdziała, np. minister zdrowia, należałoby wpisać do ustawy kilkadziesiąt obszarów działania związanych z wydawanymi przez niego rozporządzeniami. To nie miałoby sensu, bo te kwestie wynikają z ustaw macierzystych. Proszę zwrócić uwagę na fakt, że w poprzednio obowiązującej ustawie art. 25, o którym mówi poprawka nr 5, odnosił się do ministra rolnictwa i rozwoju wsi i zawierał następujące sformułowanie: „w zakresie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych minister współdziała...”. Czyli w tym sformułowaniu jest wskazanie, w jakim zakresie minister współdziała. Natomiast Senat w poprawce nr 5 nie wiadomo, dlaczego użył sformułowania, cytuję: „Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa współdziała z ministrem właściwym do spraw rolnictwa i rozwoju wsi w zakresie...”. I w tym miejscu wymienia te obszary, które zawarte są w nazwach rozporządzeń. Jednak takie sformułowanie tego przepisu jest zaśmiecaniem ustawy o działach administracji rządowej, ponieważ wyszczególniane w przepisie kompetencje wynikają z ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Chociaż nie wszystkie, ponieważ kompetencje odnoszące się do statutu Agencji zostały odrzucone w głosowaniu przez Komisje. Prosimy więc o negatywną rekomendację dla poprawek nr 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy wątpliwości pana przewodniczącego Jana Wyrowińskiego zostały rozwiane?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselJanWyrowinski">Nie zostały całkowicie rozwiane, ale przyjmuję usłyszane informacje do wiadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselKrzysztofCzarnecki">Chciałbym zapytać o stronę techniczną związaną z wypłatami rekompensat dla Zabużan, która to kwestia należała do kompetencji ministra skarbu państwa. Aktualnie jednak współpraca ministra skarbu państwa z Agencją Nieruchomości Rolnych jest niewielka, ponieważ Agencja przeszła pod nadzór ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Czy nie należałoby więc znowelizować przepisów regulujących wypłaty rekompensat? Czy rozdział kompetencji pomiędzy ministrem skarbu państwa i ministrem rolnictwa i rozwoju wsi nie spowoduje trudności w wejściu w życie przepisów dotyczących rekompensat dla Zabużan?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorDepartamentuEwidencjiReprywatyzacjiRekompensatiUdostepnianiaAkcjiMSPMariuszSkowronek">W rozpatrywanym projekcie ustawy Ministerstwo Skarbu Państwa zapewniło sobie udział w zatwierdzaniu planów finansowych poprzez uczestnictwo trzech swoich przedstawicieli w Radzie Nadzorczej ANR, co pozwoli na zapewnienie finansowania tzw. ustawy zabużańskiej, jak też w przyszłości ustawy reprywatyzacyjnej. Moim zdaniem, żaden z przepisów wspomnianej ustawy zabużańskiej, nie musiałby być zmieniany w związku z wejściem w życie obecnie rozpatrywanej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWHenrykKowalczyk">Minister rolnictwa i rozwoju wsi jest zobowiązany do przeznaczania części środków finansowych potrzebnych na wypłaty rekompensat za mienie zabużańskie. Natomiast samą realizacją owych rekompensat zajmuje się minister skarbu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekSuski">Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że zmiana podległości Agencji Nieruchomości Rolnych nie zmienia ustawy zabużańskiej. Nie widzę powodów ku temu, aby przesunięcie nadzoru nad Agencją z jednego ministra na innego ministra, miało w czymkolwiek zakłócić realizację ustawy zabużańskiej. Nie ma w ustawie zabużańskiej, nad którą pracowałem wiele miesięcy, żadnego przepisu, który kolidowałby z przepisami obecnie rozpatrywanej ustawy przy okazji zmiany podległości ANR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Więcej zgłoszeń do zabrania głosu nie widzę, zatem przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 4 i 5, zgłoszonymi przez Senat do projektu rozpatrywanej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Kto jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawek nr 4 i 5?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Stwierdzam, że Komisje, przy braku głosów za, 31 przeciwnych i 8 wstrzymujących się, postanowiły rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawek nr 4 i 5.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKSMichelRyba">W związku z zaprezentowanym w głosowaniu stanowiskiem obu Komisji, proponujemy w sprawozdaniu Komisji ujęcie poprawek nr 1, 2, 4 i 5 do łącznego głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję kandydaturę pana posła Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy pan poseł Jerzy Gosiewski wyrażą zgodę na przyjęcie funkcji posła sprawozdawcy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelZbigniewDolata">Czy są inne propozycje? Nie słyszę zgłoszeń. Wobec nie zgłoszenia innych propozycji, stwierdzam, że posłem sprawozdawcą został pan poseł Jerzy Gosiewski. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam wspólne posiedzenie Komisji Skarbu Państwa oraz Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>