text_structure.xml 34.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy zatem do realizacji pierwszego punktu porządku dziennego. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji z przyczyn technicznych nie została rozpatrzona jeszcze jednak poprawka.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W poprawce nr 1 Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości proponuje, aby pkt 4 i 5 otrzymały brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„4) w art. 22 ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">»4.Wniosek, o którym mowa w ust. 2 składa się od dnia 1 sierpnia do ostatniego dnia lutego danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">5. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta między producentami posiadającymi gospodarstwa na terenie tego samego oddziału terenowego Agencji.«,</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">5) w art. 22a ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#PoselWojciechMojzesowicz">»3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera informacje określone w art. 22 ust. 3 oraz jest składany od dnia 1 sierpnia do dnia 31 stycznia danego roku kwotowego na formularzu opracowanym i udostępnianym przez Agencję.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#PoselWojciechMojzesowicz">4. Umowa, o której mowa w ust. 1, może zostać zawarta na dany rok kwotowy między producentami posiadającymi gospodarstwa na terenie tego samego oddziału terenowego Agencji.«”.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma uwagi do tej poprawki? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki w proponowanym brzmieniu?</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że 13 głosami, przy braku głosujących przeciw i jednym wstrzymującym się, Komisja rekomenduje Sejmowi przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proszę przedstawicielkę Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej o wyrażenie opinii w sprawie przyjętej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielkaUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejAnnaPopowska">Przedmiot przyjętej poprawki nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w trakcie drugiego czytania projektu uchwały wzywającej Radę Ministrów do przystąpienia w trybie pilnym do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie zwiększenia kwoty mlecznej dla Polski.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Odczytam państwu projekt uchwały, który zgłoszono w postaci poprawki w trakcie drugiego czytania:</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów do:</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">1) przystąpienia w trybie pilnym do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie zwiększenia kwoty mlecznej dla Polski,</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">2) wystąpienia o przesunięcie przez Komisję Europejską niewykorzystanych w innych krajach kwot mlecznych na rzecz Polski oraz o przyznanie polskiemu rolnictwu większej części z rezerwy, jaką dysponuje w tym zakresie Komisja,</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PoselWojciechMojzesowicz">3) podjęcia starań o zwolnienie Polski z konieczności wniesienia opłaty wyrównawczej wynikającej z ewentualnego przekroczenia krajowej ilości referencyjnej za rok kwotowy 2005/2006, z uwagi na trwającą restrukturyzację polskiego rynku mleka,</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PoselWojciechMojzesowicz">4) wszczęcia procedury notyfikacyjnej oraz opracowania programu pomocy finansowej dla podmiotów skupujących, związanej z opłatami ponoszonymi za ewentualne przekroczenie krajowej ilości referencyjnej.”.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę o stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiAndrzejKowalski">Mogę tylko powtórzyć to, co wczoraj powiedział pan minister Krzysztof Jurgiel. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi popiera ogólną ideę zawartą w tej uchwale, natomiast poszczególne zapisy budzą pewne wątpliwości. Zaznaczam jednak, że nie mogę się wypowiadać w imieniu rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pewne wątpliwości, jeśli chodzi o czwarty punkt projektu uchwały. Tu jest mowa o pomocy finansowej. Czy taka pomoc jest realna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Rzeczywiście, ta propozycja budzi największe kontrowersje. Zgodnie z obowiązującymi przepisami taka pomoc nie może być zrealizowana.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Punkt czwarty projektu uchwały jest kluczem do wszystkiego. Nie chodzi o to, czy proponowane rozwiązanie jest zgodne z prawem. Chodzi o to, aby rząd wystąpił do Komisji Europejskiej o notyfikację tego mechanizmu. Nie można w ustawie zamieścić przepisu ustanawiającego pomoc państwową, bez uzyskania zgody od Komisji Europejskiej. Jeśli rząd wykaże dobrą wolę i wystąpi z wnioskiem do Komisji Europejskiej, a ta wyrazi zgodę, to będziemy mogli przystąpić do nowelizacji ustawy. A zatem najpierw uzyskajmy notyfikację, a dopiero potem będziemy dyskutowali o zmianach przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby wyraźnie powiedzieć, o jakie środki chodzi i na co one mają być przeznaczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Procedura notyfikacji polega na tym, że coś jest zgodne z prawem Unii Europejskiej, a kraj członkowski występuje z wnioskiem o możliwość zastosowania takiego rozwiązania. Według naszej wiedzy propozycja zawarta w punkcie czwartym uchwały jest niezgodna z prawem unijnym, a zatem należałoby najpierw zmienić prawo, a dopiero potem rozpocząć procedurę notyfikacyjną.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Wprawdzie nie mogę zgłaszać poprawek do tego tekstu, ale sugerowałbym zapis odnoszący się do zmiany prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy mam rozumieć, że chodzi o pozyskanie z budżetu państwa środków na poczet kar za przekroczenie krajowej ilości referencyjnej?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zastanawiam się, czy takie żądanie jest racjonalne. Oprócz producentów mleka są jeszcze inni rolnicy, na przykład hodowcy trzody chlewnej. Za kilogram żywca wieprzowego producent otrzymuje zaledwie 3 zł. Nie ma żadnej możliwości wsparcia. Kolejni na liście są producenci drobiu, którzy otrzymują 2,50 zł za kg. Tutaj też nie ma żadnych możliwości wsparcia. Producenci mączki ziemniaczanej, buraka cukrowego, czy mleka są w o tyle lepszej sytuacji, że z góry wiedzieli, ile surowca mogą wyprodukować. Jako producent trzody chlewnej chciałbym wiedzieć, że co miesiąc dostarczam odbiorcom określoną liczbę tuczników, którą oni ode mnie kupią.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Popieram te zapisy, w których Komisja zwraca się do rządu o wystąpienie do Komisji Europejskiej, aby w tym roku nie karać polskich rolników za przekroczenie kwot mlecznych. Natomiast rynek należy uporządkować. W przeciwnym wypadku za rok znowu dojdzie do przekroczenia kwot i budżet państwa znowu będzie musiał wyasygnować środki na poczet kar. Przede wszystkim musimy się postarać, aby rolników nie ukarano.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Można w ogóle nic nie robić. Można też zawsze powiedzieć, że jest wiele obszarów, które wymagają wsparcia. Natomiast chodziło mi o to, aby rząd wystąpił do Komisji Europejskiej o notyfikację takiego instrumentu, który prowadziłby do zwrotu środków zapłaconych w postaci kar przez podmioty skupujące mleko. Może to mieć na przykład formę pożyczek bezzwrotnych.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Wiem, że w tej kwestii obowiązuje rozporządzenie i Polska może się tylko ubiegać o pozwolenie na wdrożenie tego rodzaju działań wewnętrznych. Notyfikacja polega właśnie na wyrażeniu zgody na wprowadzenie przepisów, które nie są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Jest już kilka przypadków, w których Komisja Europejska notyfikowała pewne mechanizmy. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno wystąpić z wnioskiem także w tej sprawie. Jeśli odpowiedź Komisji Europejskiej będzie negatywna, to trudno. Wtedy Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wykaże minimum aktywności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselSzczepanSkomra">Wydaje mi się, że działania Komisji powinny być bardziej spójne. Nie tak dawno przyjęliśmy dezyderat, w którym napisaliśmy, że jeżeli negocjacje z Komisją Europejską skończą się fiaskiem, to apelujemy do rządu o znalezienie innego rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PoselSzczepanSkomra">Przypominam, że proces restrukturyzacji gospodarstw jeszcze się nie zakończył. Okres przejściowy trwa do końca 2006 r. A zatem proces dostosowawczy jeszcze się nie zakończył, a kwota restrukturyzacyjna jeszcze nie została uruchomiona. W tej sytuacji nie powinno się naliczać kar. Wnioski zawarte w projekcie uchwały trzeba odczytywać w tym kontekście i trudno się teraz odnosić do sytuacji producentów trzody chlewnej czy drobiu.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PoselSzczepanSkomra">Działania Komisji powinny być spójne. Wydaje mi się, że to, co mówi poseł Andrzej Fedorowicz, jest słuszne i należy punkt czwarty projektu uchwały utrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselJacekBogucki">Wprawdzie nie znam się na prawodawstwie Unii Europejskiej, ale wydaje mi się, że tylko Rada Europejska, która ustanowiła rozporządzeniem opłaty i limity produkcyjne dla poszczególnych krajów, może teraz taką zmianę wprowadzić. Występowanie do Komisji Europejskiej będzie miało taką moc, jak wystąpienie do sołtysa, żeby zwolnił z opłat swojego sąsiada. Chodzi o to, aby Sejm nie ośmieszył się przyjmując tę uchwałę.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PoselJacekBogucki">Natomiast co do idei zawartych w projekcie uchwały, to całkowicie je popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Wydaje mi się, że ta kwestia wymaga głębszego zastanowienia.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przypuśćmy, że dwóch rolników miało po 100 tys. kg kwoty mlecznej. Jeden z nich był zdyscyplinowany i wyprodukował tylko 100 tys. kg. Drugi przekroczył dopuszczalny limit o 30 tys. kg i teraz musi zapłacić karę. Proponujemy, aby temu rolnikowi pomóc. Idea jest szczytna. Natomiast jak wytłumaczymy te działania rolnikowi, który postępował zgodnie z zasadami?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Mam pytanie do przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Rynku Rolnego. Nie chodzi o to, że nie chcemy komuś pomóc. Problem polega na tym, że trzeba zachować przyzwoitość wobec wszystkich producentów mleka. Wyobrażam sobie, co się będzie działo, gdy z budżetu państwa zapłacimy karę za jednego producenta we wsi, który przekroczył indywidualną ilość referencyjną. Inni rolnicy byli zdyscyplinowani – wyprodukowali mniej mleka, ponieważ wiedzieli, że nie wolno więcej. Jaki procent producentów mleka przekroczy przyznaną im kwotę mleczną?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrezesAgencjiRynkuRolnegoRomanWenerski">Trudno dzisiaj przesądzić, jaka część rolników zapłaci kary. W tej chwili zaliczki na poczet kar są pobierane od około 50 tys. producentów mleka. To jest około 15% wszystkich producentów mleka w Polsce. Do tego trzeba jeszcze dodać liczbę dokonanych transferów. Jeżeli mówimy o tym, że ktoś zapłaci karę, to trzeba pamiętać też o tym, że ktoś inny zainwestował własne środki po to, żeby nie przekroczyć kwoty i nie płacić kary. Do dzisiaj 24 tys. rolników dokupiło kwoty mleczne, by uniknąć kar.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekSawicki">To są bardzo interesujące dane, ale nadal nie uzyskaliśmy podstawowych informacji. Szacuje się, że przekroczymy kwotę o około 400–500 mln litrów mleka. Nie wiemy jednak, jaka część kwoty pozostanie w gospodarstwach, które jeszcze dysponują niewykorzystanymi limitami. Jeśli weźmiemy pod uwagę producentów, którzy już przekroczyli kwotę mleczną oraz tych, którzy ją dokupili, to nadal jest daleko do poziomu 50% wszystkich producentów.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselMarekSawicki">Politycy wystraszyli rolników wizją kar w wysokości 1,20 zł od każdego wyprodukowanego litra mleka ponad przyznaną kwotę. Nie wiem, czy Agencja Rynku Rolnego nie posiada, czy też nie chce nam przekazać informacji dotyczących realnej produkcji mleka. Otrzymuję sygnały z wielu mleczarni, że w styczniu doszło do zahamowania produkcji mleka. Co więcej, nie zanosi się, aby w lutym sytuacja uległa diametralnej poprawie. Warto byłoby wiedzieć, jaka jest rzeczywista produkcja.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselMarekSawicki">Ponadto problem przekroczeń jest sztucznie rozdmuchiwany, ponieważ są już liczne przypadki użyczenia bydła. Chodzi o to, że część rolników chce przekroczyć limit, aby uzyskać dodatkową kwotę. Wywołaliśmy awanturę, a za chwilę okaże się, że wcale nie przekroczyliśmy krajowej ilości referencyjnej o 500 mln litrów. Potem się będziemy tłumaczyć, dlaczego straszyliśmy rolników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Gdybyśmy zaakceptowali zapis umieszczony w punkcie czwartym projektu uchwały, to obrócilibyśmy w niwecz wszystkie działania podejmowane przez rolników, Agencję Rynku Rolnego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, przez wszystkie instytucje odpowiedzialne za wdrożenie systemu regulacji rynku mleka w Polsce. W ten sposób dajemy rolnikom następujący sygnał: „Nie martwcie się. Jeżeli przekroczycie kwoty mleczne, to w budżecie państwa i tak znajdą się pieniądze na pokrycie strat”. To jest zachęta to łamania dyscypliny i do niedotrzymania terminu zakończenia procesu dostosowawczego.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselZbigniewRynasiewicz">Uważam, że jeżeli punkt czwarty nie zostanie wykreślony, to projekt uchwały nie będzie się nadawał do przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Chciałbym się ustosunkować do wypowiedzi posła Jacka Boguckiego. W treści projektu uchwały nie ma mowy o tym, że rząd ma się zwrócić o notyfikację do Komisji Europejskiej. Jeśli natomiast tak powiedziałem, to się przejęzyczyłem. Rząd wie, jaka jest procedura notyfikacji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Proponowany zapis tylko i wyłącznie uruchamia pewien proces. Chodzi tylko o to, aby rząd wystąpił o notyfikację. To jeszcze nie powoduje żadnych skutków. Trzeba najpierw zobaczyć, czy otrzymamy zgodę. Nie nagradzamy z góry żadnych rolników.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Zwracam się do posła Wojciecha Mojzesowicza. Protestuję przeciwko takiemu sposobowi prowadzenia posiedzenia Komisji. Pan poseł wprowadza do dyskusji takie elementy, które nie mają nic wspólnego z tą uchwałą. Od dwóch dni dyskutujemy o rynku mleka. Jeśli będziemy dyskutować o produkcji bukatów, to wtedy znajdzie to odzwierciedlenie w treści uchwały. Teraz mówimy o rynku mleka. Rolników wprowadzono w błąd, mówiąc, że kwot na pewno wystarczy. Teraz producenci będą ponosić konsekwencje. Dlatego proponuję, aby rząd podjął wszelkie działania zmierzające do ochrony tych producentów, którzy uwierzyli we wcześniejsze zapewnienia przedstawicieli rządu. Proponowany zapis stanowi, że rząd ma tylko wszcząć pewną procedurę. Nie ma tu jeszcze mowy o wypłacaniu środków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Słuchałem wypowiedzi posła Andrzeja Fedorowicza i wydaje mi się, że proponowany zapis nie odzwierciedla intencji pana posła. Gdyby tutaj było napisane „wszczęcia procedury notyfikacyjnej w sprawie ograniczenia opłat ponoszonych za ewentualne przekroczenie krajowej ilości referencyjnej”, to w ogóle nie byłoby tej dyskusji. Jednak w projekcie uchwały czytamy, że Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa Radę Ministrów do wszczęcia procedury notyfikacyjnej oraz opracowania programu pomocy finansowej dla podmiotów skupujących. To nie jest realne. To jest wbrew zasadzie sprawiedliwości społecznej.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselJerzyGosiewski">Proszę o wycofanie tego zapisy, bo to jest nierealne i niesprawiedliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Nie stosuję takiej metody, jaka jest u was – u nas jest tyle prawa, ile sprawiedliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę nie wprowadzać do tej dyskusji wątków politycznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrezesARRRomanWenerski">Chciałbym się jeszcze ustosunkować do wypowiedzi posła Marka Sawickiego. Agencja Rynku Rolnego jest w pełni transparentna i nie ukrywa żadnych informacji. Gotowi jesteśmy przekazać państwu wszystkie dane, jakimi dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PrezesARRRomanWenerski">Jeszcze raz powtarzam, że w tej chwili dysponujemy danymi z listopada ubiegłego roku, ponieważ takie dane oferuje nam system informatyczny. Zgodnie z ustawą, dane z grudnia 2005 r. będą dostępne za kilka dni. Podaję zatem informacje z listopada. Liczba dostawców, którzy przekroczyli indywidualną ilość referencyjną wynosi 48.322. Kwota mleczna została przekroczona o 80.284.392 kg. Do końca listopada indywidualnej ilości referencyjnej nie wykorzystało 234.243 dostawców. Przypominam jednak, że to są dane zbierane w trakcie roku kwotowego, więc to nie znaczy, że te kwoty nie będą później wykorzystane. A na koniec listopada 2005 r. niewykorzystana ilość referencyjna wynosiła 2.331.725.698 kg. Nikt nie jest w stanie określić, ilu rolników wykorzysta swoją kwotę mleczną. Nadal dokonywane są transfery. Część rolników ogranicza produkcję, a część zwiększa. Zachowałbym się nieodpowiedzialnie, gdybym bez żadnych podstaw podawał tu jakieś liczby.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#PrezesARRRomanWenerski">Poseł Marek Sawicki mówił o użyczaniu bydła. Chciałbym powiedzieć, że jest możliwa dzierżawa lub użyczenie, ale stada. Natomiast użyczenie lub dzierżawa dostaw jest próbą obejścia prawa. Nie można użyczyć pożytków. Użycza się rzeczy. Dlatego Agencja Rynku Rolnego sprawdza, czy w takich przypadkach nastąpiło przemieszczenie stada. Jeżeli nie nastąpiło, to mamy do czynienia z próbą obejścia przepisów ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselMarekStrzalinski">Rozumiem, że w tej chwili nie znamy danych dotyczących ostatecznego wykorzystania kwoty mlecznej i nie wiemy, czy dojdzie do przekroczenia. Natomiast analizując dynamikę produkcji w ciągu ostatnich latach, posługując się rachunkiem prawdopodobieństwa, można oszacować poziom skupu na koniec roku kwotowego i przygotować bilans. Sądzę, że ewentualny błąd nie przekroczy kilku procent.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PoselMarekStrzalinski">Czy Agencja Rynku Rolnego może takiego szacunku dokonać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselMarekSawicki">Wiem, na czym polega użyczenie. Celowo pytałem o tę sprawę. Obowiązujące procedury użyczenia stad prowadzą do sztucznego zawyżenia produkcji mleka. Część gospodarstw produkuje mleko dla innego producenta. W tych gospodarstwach gwałtownie rośnie produkcja mleka. Wiem, że w październiku było bardzo wiele takich przypadków. Jednocześnie część rolników nie osiąga zakładanego poziomu produkcji.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PoselMarekSawicki">W styczniu i w lutym odnotowano spadek produkcji mleka. Dobrze by było, gdybyśmy uspokoili nastroje na wsi. Nie jest tak, że przekroczymy kwotę mleczną o 0,5 mld litrów i za to zapłacimy karę. Gdyby tak było, to rzeczywiście byłyby to ogromne środki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrezesARRRomanWenerski">Agencja Rynku Rolnego przeanalizowała dane uzyskane od podmiotów skupujących mleko. Do października odnotowaliśmy znaczny wzrost produkcji. Natomiast od listopada wracamy do normalności. Stwierdziliśmy 71 przypadków prób obejścia prawa. Zarządziłem przeprowadzenie kontroli w tych gospodarstwach. Chcemy w ten sposób wyeliminować wszystkie próby obejścia przepisów.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrezesARRRomanWenerski">Jeśli chodzi o bilans produkcji, to oczywiście Agencja przeprowadziła odpowiednie analizy na podstawie danych z poprzednich lat. Jeśli państwo pozwolicie, to wyniki tych analiz przedstawi pan prezes Mariusz Lipiński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZastepcaprezesaAgencjiRynkuRolnegoMariuszLipinski">Przedstawię dane, które otrzymaliśmy od podmiotów skupujących mleko. To nie są tylko szacunki Agencji, bowiem dane otrzymujemy także od Głównego Urzędu Statystycznego oraz z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZastepcaprezesaAgencjiRynkuRolnegoMariuszLipinski">Od kwietnia 2005 r. co miesiąc następował wzrost produkcji o około 10,6%. Dlatego też mówiliśmy o możliwym przekroczeniu kwot o około 400–500 mln. Na to wskazywały dostępne dane.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZastepcaprezesaAgencjiRynkuRolnegoMariuszLipinski">Kiedy uzyskamy dane z grudnia, poznamy reakcję producentów na pewien efekt psychologiczny. Do Agencji Rynku Rolnego także napływają sygnały, że obecnie rzeczywiście skup mleka może być mniejszy. To nie musi tylko wynikać z tego, że jest zima i cykl produkcji jest trochę inny. Najdalej za tydzień będziemy dysponowali pełnymi danymi z grudnia 2005 r. Na podstawie cząstkowych danych można zaryzykować twierdzenie, że być może będzie mały spadek produkcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselJacekBogucki">Chciałbym wrócić do kwestii uchwały. Mam wątpliwości, czy w kompetencjach Komisji Europejskiej leży przesunięcie niewykorzystanych kwot mlecznych z innych krajów członkowskich. Czy możemy się starać o zwolnienie Polski z wniesienia opłat i kto taką decyzję może podjąć w Unii Europejskiej?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselJacekBogucki">Apeluję do wnioskodawcy, aby wycofała te sporne zapisy. Projekt uchwały jest bardzo dobry. Zwracamy się o podjęcie działań, ale decyzja o sposobie ich wykonania należy do rządu. Nie powinniśmy wskazywać rządowi, w jaki sposób ma wykonać to, co chcemy uzyskać.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselJacekBogucki">Nie zgadzam się z opinią wyrażoną przez posła Marka Sawickiego, że straszymy rolników. Czy pan poseł zapłaci, jeśli okaże się, że te kary jednak będą? Przecież jeśli ogłosimy, że kar nie ma, to rolnicy nadal będą produkować. To jest zbyt duże ryzyko. Lepiej będzie, jeżeli się okaże, że kary są niższe. Analizy wskazują, że przekroczenie kwot jest prawie pewne. Niestety nikt nie potrafi powiedzieć, jakie to będą wielkości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselMarekSawicki">Zobowiązuję się, że zwrócę rolnikom te pieniądze, jeśli wy obiecacie, że oddacie rolnikom te kwoty, które przeznaczyli na zakup drogich kwot mlecznych. Gdybyśmy nie nakręcili koniunktury, to za kilogram kwoty mlecznej rolnicy płaciliby 50 gr, a nie 1,50 zł. Niestety wytworzono psychozę strachu przed wysokimi karami. Gdyby rolnicy wiedzieli, że zapłacą po 20–30 gr kary – a na pewno nie zapłacą więcej niż 50 gr – to na pewno nie kupowaliby kwot po 1,50 zł.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselMarekSawicki">Nie przywiązujmy tak wielkiej wagi do uchwały. To nie jest ustawa. Rząd nie musi wykonać tych zaleceń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Nie będę się ustosunkowywał do tych wypowiedzi, ponieważ do większości spraw odniosłem się wczoraj w trakcie posiedzenia Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiRWAndrzejKowalski">Poseł Andrzej Fedorowicz stwierdził, że rząd zna procedurę notyfikacji. Jak już powiedziałem wcześniej, proces notyfikacji polega na tym, że rząd kraju członkowskiego występuje do odpowiednich organów z prośbą o możliwość zastosowania pomocy krajowej, ale pod warunkiem, że jest to zgodne z prawem Unii Europejskiej. Natomiast w przypadku, gdy proponowane rozwiązanie nie jest zgodne z prawem Wspólnoty, to kolejność jest inna. Najpierw trzeba zaproponować zmianę rozporządzenia. Gdybyśmy zignorowali ten fakt, rząd by się ośmieszył.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Uważam, że nie powinniśmy dawać rolnikom fałszywych sygnałów. Trudno obiecywać coś, co nie może być zrealizowane.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgłoszono dwa wnioski. Pierwszy wniosek dotyczy przyjęcia pkt 1–3 projektu uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmuDariuszDabkowski">Przypominam państwu, że tak jak w przypadku projektów ustaw, poprawki zgłoszone w trakcie drugiego czytania rekomenduje się w całości. To musi być jedno głosowanie. Wszelkie zmiany nie mogą naruszyć wartości merytorycznej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">W takim razie odczytam państwu projekt uchwały w poprzednim brzmieniu:</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">„Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wzywająca Radę Ministrów do przystąpienia w trybie pilnym do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie zwiększenia kwoty mlecznej dla Polski.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się do Rady Ministrów o przystąpienie w trybie pilnym do negocjacji z Komisją Europejską w sprawie zwiększenia kwoty mlecznej dla Polski.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sejm Rzeczypospolitej Polskiej zwraca się także do Rady Ministrów o wystąpienie w sprawie przesunięcia przez Komisję Europejską niewykorzystanych w innych krajach kwot mlecznych na rzecz Polski oraz o przyznanie polskiemu rolnictwu większej części z rezerwy, jaką posiada w tym zakresie Unia Europejska”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Poseł Jacek Bogucki zauważył przed chwilą, że Komisja Europejska nie ma takich uprawnień, aby zarządzić przesunięcie kwot. Czy w tym kontekście pierwotna treść projektu uchwały jest właściwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselSzczepanSkomra">Komisja w dezyderacie poruszała już tę kwestię. Wczoraj przedstawiciel rządu na forum Sejmu stwierdził w odpowiedzi, że Komisja Europejska nie przewiduje takich działań. A zatem nie można liczyć na przesunięcie kwot z innych krajów do Polski.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselSzczepanSkomra">Natomiast rząd ma prawo podjąć rozmowy dwustronne z Węgrami lub Litwą. Istnieje możliwość zawarcia takich porozumień z poszczególnymi krajami członkowskimi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Ligi Polskich Rodzin?</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Stwierdzam, że przy 3 głosach za, 13 przeciw i 6 wstrzymujących się, Komisje rekomenduje Sejmowi odrzucenie tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Uznajemy zatem, że Komisja rekomenduje Sejmowi pierwotny projekt uchwały.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PoselWojciechPomajda">Chciałbym prosić o zwołanie jutro posiedzenia Komisji w celu omówienia bieżącego stanu realizacji płatności bezpośrednich w związku z ostatnimi wydarzeniami, które miały miejsce w Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Chodzi o zwolnienie piętnastu dyrektorów oddziałów regionalnych Agencji. Istnieje groźba zablokowania działań Agencji, ponieważ dyrektorzy pełnią funkcję organów. Na poziomie oddziałów regionalnych nie ma w tej chwili możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji i rozpatrywania odwołań.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PoselWojciechPomajda">A zatem proszę o zwołanie jutro posiedzenia Komisji i zaproszenie przedstawicieli Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w celu przedstawienia bieżącej sytuacji w zakresie realizacji dopłat bezpośrednich oraz wdrożenia innych instrumentów Wspólnej Polityki Rolnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Proponuję, aby decyzję w tej sprawie podjęło prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PoselStanislawKalemba">Bardzo proszę, aby w porządku obrad następnego posiedzenia Komisji umieścić punkt dotyczący informacji o karaniu rolników za posiadanie bydła chorego na białaczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Musimy jeszcze dokonać wyboru posła sprawozdawcy do projektu uchwały.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zgłaszam kandydaturę posła Andrzeja Fedorowicza. Czy są inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Bardzo proszę, aby pan poseł przedstawiał stanowisko Komisji, a nie stanowisko Klubu, który pan reprezentuje.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę,</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli chodzi o zwołanie posiedzenia Komisji, to nie wydaje mi się, żeby do jutra rząd zdążył przygotować potrzebne materiały. Proponuję, aby przełożyć te sprawy do następnego posiedzenia Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselWojciechPomajda">To będzie dopiero za trzy tygodnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeżeli jest taka wola, mogę zwołać posiedzenie Komisji w tygodniu, w którym nie odbywa się posiedzenie Sejmu. Nie będzie to jednak wcześniej niż za dwa tygodnie. Przedstawiciele rządu i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa muszą mieć czas na przygotowanie przedmiotowych informacji.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy wyrażacie państwo zgodę na taki termin następnego posiedzenia Komisji?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>