text_structure.xml
29.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam zaproszonych gości. W dniu dzisiejszym mamy rozpatrzyć sprawozdanie z działalności NIK w 2005 r. w zakresie właściwości Komisji. Wszyscy posłowie otrzymali sprawozdanie zawarte w druku nr 668. W pkt II porządku dziennego mamy sprawy różne. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Proszę przedstawiciela NIK o przedstawienie sprawozdania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Najwyższa Izba Kontroli przekazała Sejmowi sprawozdanie ze swojej działalności w 2005 r. Nawiązując do przedłożonego sprawozdania, pragnę przedstawić informację uzupełniającą o działalności Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego w 2005 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Przedmiotem badań kontrolnych departamentu są m.in. zagadnienia ochrony środowiska i racjonalnego wykorzystania zasobów naturalnych, leśnictwa, a także problematyka produkcji rolnej i przetwórstwa rolno-spożywczego, rybactwa morskiego i śródlądowego oraz budownictwa, mieszkalnictwa i gospodarowania przestrzenią.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Do właściwości Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego należy również, oprócz działalności kontrolnej, prowadzenie spraw związanych z merytoryczną obsługą Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska oraz współpraca z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Zgodnie z zarządzeniem prezesa Najwyższej Izby Kontroli w sprawie etatyzacji w 2005 r. departament dysponował 69 etatami. Oprócz kierownictwa departamentu grupa pracowników nadzorujących i wykonujących czynności kontrolne liczy 59 osób, w tym 19 doradców prawnych, ekonomicznych, technicznych oraz 40 pracowników na stanowiskach kontrolerskich.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Pracownicy nadzorujący wykonujący czynności kontrolne stale podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, uczestniczą w szkoleniach stacjonarnych oraz w ramach samokształcenia. Wszyscy nowo przyjęci pracownicy przechodzą szkolenie z zakresu aplikacji kontrolerskiej zakończonej egzaminem.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego w 2005 r. zrealizował 19 kontroli. Obszaru środowiska dotyczyło 6 kontroli, w tym 4 kontrole planowe koordynowane przez departament – były to kontrole wykonania zadań oraz 2 kontrole wykonania budżetu państwa. Badaniami kontrolnymi objęto 240 jednostek.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Kontrole wykonania zadań dotyczyły pozyskania i sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe w okresie 2002–2004, przestrzegania wymagań związanych z opłatami dotyczącymi koncesji na wydobywanie wybranych kopalin pospolitych i podstawowych w latach 2002–2004, gospodarowania odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi oraz gromadzenia i udostępnienia informacji o środowisku w latach 2004–2005 (trzy kwartały).</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W okresie od 1 stycznia 2005 r. do 31 marca 2006 r. departament sporządził 17 informacji o wynikach kontroli, z tego 5 informacji z zakresu środowiska. Zostały one przekazane organom Sejmu. Informacje te, oprócz informacji z kontroli wykonania budżetu państwa, dotyczyły: gospodarowania mieniem Skarbu Państwa będącym w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe, ochrony środowiska przed elektormagnetycznym promieniowaniem niejonizującym, pozyskania i sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe w latach 2002–2004.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Na podstawie ustaleń kontroli przeprowadzonych w 2005 r. departament sformułował łącznie 241 wniosków, które zamieszczono w wystąpieniach pokontrolnych opracowanych w tym zakresie. Adresatami wniosków byli kierownicy jednostek kontrolowanych oraz organy zwierzchnie. W miarę możliwości stan realizacji wniosków jest oceniany w toku kontroli doraźnych, sprawdzających, a ponadto jest badany przy okazji wszystkich kontroli prowadzonych w jednostkach, do których zostały skierowane wnioski pokontrolne.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W ramach współpracy międzynarodowej w zakresie środowiska w 2005 r. Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła 3 kontrole równoległe z narodowymi organami kontroli sąsiednich państw. Kontrole te obejmowały zagadnienia: wpływu działalności gospodarczej na stan środowiska Puszczy Białowieskiej – kontrola prowadzona wspólnie z najwyższym organem kontroli Białorusi, funkcjonowania parków narodowych z zakresu zachowania zrównoważonego użytkowania oraz odnawiania zasobów przyrody – kontrola prowadzona wspólnie z najwyższym organem kontroli Słowacji, stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego w regionie karpackim – kontrola prowadzona wspólnie z najwyższym organem kontroli Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Obecnie jest prowadzona, wspólnie z najwyższymi organami Białorusi i Ukrainy, kontrola równoległa w zakresie ochrony wód zlewni rzeki Bug. W kontrolach tych oczywiście uczestniczą przedstawiciele Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Jak wspomniałem wcześniej, do zadań departamentu należy – oprócz działalności kontrolnej – prowadzenie spraw związanych z merytoryczną obsługą Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">EUROSAI, czyli europejska organizacja najwyższych organów kontroli jest jedną z ośmiu grup regionalnych międzynarodowej organizacji najwyższych organów kontroli INTOSAI, zrzeszającej najwyższe organy kontroli ze 170 państw.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Organami INTOSAI są m.in. grypy robocze, w tym Grupa Robocza ds. Kontroli Środowiska. Najwyższa Izba Kontroli aktywnie uczestniczy w pracach tej grupy jako członek jej Komitetu Sterującego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W ostatnim okresie Najwyższa Izba Kontroli, jako członek i koordynator Grupy Roboczej EUROSAI ds. Kontroli Środowiska, aktywnie uczestniczyła w spotkaniach przedstawicieli najwyższych organów kontroli EUROSAI, INDOSAI oraz ASOSAI.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Na spotkaniu w Bonn – na przełomie maja i czerwca 2005 r. – w ramach VI Kongresu EUROSAI dokonano podsumowania sześcioletniej działalności Grupy Roboczej ds. Kontroli Środowiska, od chwili jej powołania rezolucją IV Kongresu EUROSAI w Paryżu w 1999 r.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Przedmiotem spotkania w Pradze – było to spotkanie Komitetu Sterującego Grupy Roboczej INTOSAI ds. Kontroli Środowiska – było m.in. opracowanie koncepcji dokumentu Współpraca najwyższych organów kontroli. Doświadczenia z kontroli międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Następne spotkanie odbyło się w Moskwie. Było to spotkanie Grupy Roboczej INTOSAI ds. Kontroli Środowiska. Przedmiotem spotkania była m.in. wymiana doświadczeń z zakresu kontroli środowiska, bioróżnorodności oraz zmian klimatycznych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Odbyło się również spotkanie w Pekinie, w którym uczestniczyli przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli. Było to seminarium Regionalnej Grupy ASOSAI ds. Kontroli Środowiska. Tematem seminarium były kontrole bioróżnorodności i ochrony wód.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W zakresie współpracy z organami parlamentu pragnę poinformować, iż przedstawiciele kierownictwa Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego – podobnie jak w poprzednich okresach sprawozdawczych – utrzymywali w 2005 r. robocze kontakty z członkami prezydiów trzech komisji sejmowych: Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W miarę potrzeb wynikających z bieżących prac poszczególnych organów Sejmu podejmowano także współpracę z innymi komisjami sejmowymi, podkomisjami. Ponadto, w toku bieżących prac departamentu uwzględniano wnioski i sugestie zgłaszane przez komisje sejmowe i poszczególnych posłów.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">W 2005 r. Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego zrealizował 4 kontrole podjęte w związku z sugestiami zgłoszonymi przez organy Sejmu, w tym, zgodnie z sugestią Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, przeprowadzono kontrolę gospodarowania odpadami opakowaniowymi i poużytkowymi.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Przedstawiciele departamentu uczestniczyli w 198 posiedzeniach komisji sejmowych i senackich, w tym w 63 posiedzeniach Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Byli również częstymi uczestnikami posiedzeń Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Komisji Infrastruktury, Komisji Finansów Publicznych, a także senackiej Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Informacje o wynikach kontroli, sporządzone przez Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, zostały omówione w toku 12 posiedzeń komisji sejmowych. Ponadto wybrane wyniki niektórych kontroli zostały zaprezentowane na posiedzeniach komisji sejmowych i senackich w formie wypowiedzi przedstawicieli departamentu.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Odnosząc się do kwestii skarg i wniosków skierowanych do NIK w 2005 r., pragnę poinformować, iż Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego otrzymał do rozpatrzenia 26 spraw, w tym 6 przekazanych przez panów posłów. Spośród tych sześciu spraw trzy sprawy zbadano w toku prowadzonych kontroli, jedną przekazano do zbadania do Głównego Inspektora Pracy, a w dwóch przypadkach udzielono informacji na piśmie.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#DyrektorDepartamentuSrodowiskaRolnictwaiZagospodarowaniaPrzestrzennegowNajwyzszejIzbieKontroliTadeuszBachledaCurus">Dziękując za uwagę, proszę o przyjęcie przedłożonego sprawozdania w zakresie działalności Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego, w ramach sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Muszę przyznać, że imponująca jest liczba dotycząca kontaktów parlamentu z Najwyższą Izbą Kontroli – prawie 200 razy przedstawiciele NIK uczestniczyli w posiedzeniach komisji sejmowych. Myślę, że zostanie to dostrzeżone w koreferacie, o którego przedstawienie proszę panią posłankę Paluch.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoslankaAnnaPaluch">W strukturze organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli, jaka jest przyjmowana zgodnie ze statutem tej instytucji, jest 30 jednostek zajmujących się bieżącą pracą. Spośród nich Departament Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego jest tym departamentem, w którego zakresie rzeczowym są sprawy znajdujące się również w polu naszego zainteresowania. Ten departament, który zajmuje się wykonywaniem merytorycznych bieżących kontroli, jest wspomagany przez Departament Prawny i Orzecznictwa kontrolnego oraz Departament Strategii Kontrolnej, ponieważ właściwe zakreślenie przedmiotu kontroli, cała metodologia postępowania kontrolnego pozwala przy minimum nakładów uzyskać maksimum efektów. Izba tę zasadę realizuje. Jest opracowywany trzyletni kierunkowy plan kontrolny, który jest co roku uszczegółowiany, a w ramach priorytetowych kierunków wykonywany jest wybór głównych obszarów badań kontrolnych. Takie postępowanie umożliwia skoncentrowanie działalności kontrolnej na wybranych dziedzinach i dokonanie ustaleń zgodnych z priorytetami i maksymalizację kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoslankaAnnaPaluch">Przeprowadzone kontrole od 1 stycznia 2005 do marca br., które są przedmiotem tego sprawozdania i które pokrywają się z naszym zakresem rzeczowym, dotyczyły m.in. bezpieczeństwa narodowego. Badano m.in. bezpieczeństwo energetyczne, bezpieczeństwo ekologiczne, żywnościowe, wynikające z klęsk żywiołowych.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PoslankaAnnaPaluch">Izba zajmowała się takimi sprawami, jak racjonalizacja zużycia energii, tzn. realizacją przedsięwzięć prowadzących do spadku zapotrzebowania na energię zużywaną do celów grzewczych – co, jak wiadomo, jest niezwykle ważnym aspektem całej sfery poszanowania energii.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PoslankaAnnaPaluch">Izba zauważyła brak skutecznego nadzoru nad doborem stosowanych środków chemicznych w rolnictwie, co powoduje degradację gleb, zwiększanie zanieczyszczeń siarką i metalami ciężkimi.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PoslankaAnnaPaluch">Badano również cała sferę postępowania z odpadami komunalnymi. Izba formułuje tu wniosek, iż udało się osiągnąć pewien postęp w wykorzystaniu surowców wtórnych, ale nie było rzetelnie dokumentowanego międzynarodowego obrotu odpadami.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PoslankaAnnaPaluch">Najwyższa Izba Kontroli odniosła się do Inspekcji Ochrony Środowiska, jej zadań i standardów wypełniania tychże zadań.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PoslankaAnnaPaluch">Przejdę teraz do konkretnych postępowań, zawartych w sprawozdaniu.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PoslankaAnnaPaluch">Przeprowadzono np. kontrolę dotyczącą przygotowania administracji publicznej do korzystania ze środków Funduszu Spójności, w tym opracowania niezbędnych regulacji prawnych, rozwiązań instytucjonalnych przez właściwe organy administracji publicznej. Jest to temat, którym wczoraj Komisja się zajmowała.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PoslankaAnnaPaluch">Wnioski, jakie Izba skierowała w tym zakresie, to: zapewnienie przez instytucje zaangażowane we wdrażanie Funduszu Spójności terminowej realizacji zadań – co wyeliminowałoby zagrożenia wynikające ze spiętrzenia prac przy przygotowaniu, weryfikacji wniosków i opóźnienia w realizacji projektów współfinansowanych z Funduszu Spójności.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PoslankaAnnaPaluch">Jak wiemy, skuteczność wykorzystania tych środków to zagadnienie, które spędza sen z powiek nie tylko administracji lokalnej, ale również administracji rządowej, która tutaj ma funkcje koordynujące, kontrolne.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PoslankaAnnaPaluch">Kolejna z kontroli dotyczyła gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, będącym w zarządzie Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Celem kontroli była ocena jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa, ze szczególnym uwzględnieniem jego sprzedaży i zamiany. Kontrolą objęto 41 jednostek, Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych, 14 regionalnych dyrekcji i 26 nadleśnictw.</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#PoslankaAnnaPaluch">Również ta kontrola pozwoliła na sformułowanie wniosków, takich jak np. przyspieszenie pełnego udokumentowania własności nieruchomości Skarbu Państwa – co jest niezbędnym warunkiem prowadzenia skutecznej gospodarki mieniem, ujmowanie w planach finansowo-gospodarczych regionalnych dyrekcji Lasów Państwowych i nadleśnictw prognozowanych wpływów ze sprzedaży lasów i gruntów, z których dochód należny jest budżetowi państwa, egzekwowanie skutecznego nadzoru i kontroli nad prawidłowym gospodarowaniem mieniem Skarbu Państwa.</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#PoslankaAnnaPaluch">Kolejna kontrola dotyczyła pozyskiwania i sprzedaży drewna w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe. Jej celem była ocena realizacji zadań gospodarki leśnej przez Lasy Państwowe, zwłaszcza pozyskania i sprzedaży drewna. Kontrolą objęto 32 jednostki i była ona przeprowadzona w latach 2002–2004.</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#PoslankaAnnaPaluch">Następna kontrola dotyczyła organizacji gospodarowania odpadami komunalnymi w dużych miastach. Celem tej kontroli była ocena działań władz gmin-miast, dotyczących odbioru zbierania, transportu odpadów komunalnych, przyjmowania ich na składowiska, zakresu selektywnej zbiórki i segregacji w dużych miastach oraz działań przedsiębiorców zajmujących się odpadami komunalnymi.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#PoslankaAnnaPaluch">Ważniejsze wnioski to: opracowanie i podanie do publicznej wiadomości wymagań, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, kontrolowanie rzetelności informacji o ilości i jakości odpadów, podjęcie skutecznych działań w celu rozszerzenia selektywnej zbiórki odpadów, przestrzeganie obowiązku transportowania odpadów wyłącznie do miejsc określonych w zezwoleniach.</u>
<u xml:id="u-4.15" who="#PoslankaAnnaPaluch">Te cztery kontrole, które tu przytoczyłam, obrazują w pewnym sensie, w jaki sposób Izba działa. My, jako Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, spotykamy się z pracownikami Departamentu Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego NIK w codziennej pracy, bowiem niejednokrotnie uczestniczą oni w naszych pracach legislacyjnych bądź gdy omawiane są ważniejsze wyniki kontroli.</u>
<u xml:id="u-4.16" who="#PoslankaAnnaPaluch">Reasumując, proponuję, by Komisja przyjęła opinię dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej w następującym brzmieniu: „Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa na posiedzeniu w dniu 23 czerwca 2006 r. rozpatrzyła sprawozdanie z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2005 r., w zakresie właściwości Komisji. Komisja stwierdza, co następuje: tematyka przeprowadzonych kontroli została trafnie dobrana, a działalność kontrolną skoncentrowano na wybranych dziedzinach tak, by uzyskać maksymalizację efektów przeprowadzonych kontroli. Komisja ocenia wysoko poziom współpracy z Departamentem Środowiska, Rolnictwa i Zagospodarowania Przestrzennego NIK. Udział przedstawiciela departamentu w posiedzeniach Komisji, w pracach legislacyjnych nad rządowymi i poselskimi inicjatywami ustawodawczymi wspomaga Komisję w realizacji przypisanych jej zadań. Komisja pozytywnie ocenia działalność NIK w zakresie swojej właściwości”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Otwieram dyskusję. Oczywiście można też zadawać pytania, zgłaszać uwagi do sprawozdania i opinii, jaką zaproponowała nam pani posłanka.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanRzymelka">Od wielu lat „młyny” Najwyższej Izby Kontroli dobrze mielą, ale mielą wolno. Taka jest bowiem specyfika tej pracy.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanRzymelka">Chciałbym zapytać o sprawy bieżące. Jest wiele wątpliwości w dwóch globalnych tematach. Jeden to wykup akcji BOŚ przez wojewódzkie fundusze. Ten temat budzi wiele kontrowersji i lepiej byłoby, żeby opinia w tej sprawie była w miarę wcześnie.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanRzymelka">Druga rzecz to Tarnowskie Góry. Kontroli w Tarnowskich Górach było bardzo wiele. Dziś wiemy, że nie można spiąć tej inwestycji w celu ochrony wód podziemnych zbiornika północno-śląskiego i likwidacji składowiska odpadów toksycznych. Rzecz jest jakby w zawieszeniu. Ta sprawa wymagałaby również pomocy ze strony Najwyższej Izby Kontroli. Chodzi o rolę pomocniczą w rozwiązywaniu bieżących spraw. Bo czymś innym są sprawozdania po roku czy dwóch, kiedy się spotykamy i rozmawiamy, a czymś innym – niezwykle pomocnym – byłaby taka bieżąca doradcza rola Izby, jak rozwiązać pewne konflikty.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselJerzyGosiewski">Moje pytania dotyczą skuteczności kontroli w zakresie ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa. Kto ustala plan kontroli i na jakiej podstawie? Czy to, gdzie się kontroluje, jest uzależnione od ilości stwierdzonych wcześniej przypadków nadużyć? W jakich dziedzinach gospodarki stwierdzono największe nadużycia? Proszę o przykłady szczególnych nadużyć, gdzie wyciągnięto konsekwencje i skutecznie wyeliminowano takie przypadki.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselHenrykMlynarczyk">W wynikach kontroli znalazłem następujące sformułowanie: „Realizując wniosek pokontrolny NIK, mający na celu urealnienie limitu zatrudnienia, prezes przedstawił Ministrowi Finansów informację o specyficznych uwarunkowaniach stanowiących przesłanki niewykorzystania w 2004 r. limitu zatrudnienia, przy jednoczesnym wykorzystaniu w 99,7 proc. posiadanego limitu wynagrodzeń”.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselHenrykMlynarczyk">Wygląda na to, że mniej ludzi zarabiało więcej. Z informacji wynika, że wprawdzie został zmniejszony limit zatrudnienia, ale pracownicy zarabiają ponad normę. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Czy są jeszcze pytania? Nie słyszę. Zatem proszę o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektordepartamentuNIKTadeuszBalchledaCurus">Jeśli chodzi o wypowiedź posła Jana Rzymełki – rzeczywiście, jak pan poseł słusznie zauważył, taka jest procedura pracy Najwyższej Izby Kontroli. Najpierw zgłaszane są propozycje tematów. Oczywiście staramy się uwzględniać propozycje zgłaszane ze strony parlamentu. Przygotowujemy również własne propozycje tematów. Procedura przewiduje również zatwierdzenie tematów i ostateczne przyjęcie przez kolegium NIK. Następny etap to realizacja procesu kontrolnego. Wszystko to trwa miesiące.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektordepartamentuNIKTadeuszBalchledaCurus">Nie bardzo rozumiem, jak pan poseł wyobrażałby sobie tę rolę bieżącego podpowiadania. My możemy się opierać na wynikach kontroli, na tym, co stwierdzimy. W kontaktach bezpośrednich oczywiście wymieniamy poglądy, ale bazując na wynikach kontroli.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DyrektordepartamentuNIKTadeuszBalchledaCurus">Tu jednocześnie w jakiś sposób odpowiadam posłowi Jerzemu Gosiewskiemu, który pytał, kto ustala plan kontroli. Otóż powtarzam: plan kontroli ostatecznie zatwierdza kolegium Najwyższej Izby Kontroli. Tematy oczywiście są przygotowywane przez zespoły specjalistów. Jeśli chodzi o ustalanie tematów, to – jak już mówiłem – wykorzystujemy tu własne doświadczenia, ale również kierujemy się sugestiami parlamentu.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#DyrektordepartamentuNIKTadeuszBalchledaCurus">Jeśli chodzi o pytanie posła Henryka Młynarczyka – z przykrością muszę powiedzieć, iż nie jest to pytanie do mnie. Sprawy kadrowe i realizacja budżetu NIK leżą w gestii prezesa Najwyższej Izby Kontroli. Sądzę, że pan prezes będzie uczestniczył w posiedzeniu Sejmu i wówczas będzie można zadać takie pytanie. My, jako departament, realizujemy decyzje pana prezesa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselHenrykMlynarczyk">To pytanie było skierowane do przedstawiciela rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejMarkowiak">W pytaniu nie był zawarty adresat, stąd pan dyrektor, jako nasz główny gość, uznał, iż jest skierowane do niego.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Na sali jest obecny główny inspektor ochrony przyrody, ale nie wiem, czy pan minister jest przygotowany do udzielenia tego typu odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska, główny konserwator przyrody Andrzej Szweda-Lewandowski:</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Nie jestem głównym inspektorem ochrony przyrody, więc nie odpowiem na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Przepraszam najmocniej, że przypisałem pana do tej funkcji, ale sądzę, że nie jest przypisanie degradujące. Główny inspektor ochrony przyrody to bardzo ważna funkcja.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Ponieważ nie ma na sali przedstawiciela rządu, który byłby przygotowany do udzielenia odpowiedzi, to albo prosimy o zadanie pytania w innym trybie, albo poprosimy pana posła Młynarczyka, by powtórzył pytanie na kolejnym posiedzeniu Komisji, na którym będzie właściwa osoba do udzielenia odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos na temat sprawozdania NIK? Nie słyszę. Czy są uwagi do przedstawionego przez koreferenta projektu opinii Komisji dotyczącego sprawozdania NIK za 2005 r. w zakresie właściwości naszej Komisji? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Zatem uznaję, iż Komisja przyjęła opinię przedstawioną przez posłankę Annę Paluch, której dziękuję za wykonaną pracę.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Dziękuje panu ministrowi i przedstawicielom NIK za udział w posiedzeniu. Przechodzimy do spraw bieżących.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Kilka informacji nt. posiedzenia wyjazdowego. Pociąg do Katowic odjeżdża z Dworca Centralnego w Warszawie o godz. 12.00. W Katowicach jest o 14.30. O godz. 14.50 spod dworca odjeżdża autokar do Raciborza.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Przypominam o zabraniu paszportów lub dowodów osobistych, ponieważ będziemy również w Opawie czeskiej. Serdecznie wszystkich zapraszam i zachęcam do udziału w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#PoselAndrzejMarkowiak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>