text_structure.xml 26.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">- rozpatrzyła sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia /druk nr 363/,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">- wysłuchała informacji o stanie prac nad rządowym projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#KomisjaRolnictwaiRozwojuWsiobradujacapodprzewodnictwemposlaWojciechaMojzesowicza">W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi z sekretarzem stanu Czesławem Siekierskim oraz Ministerstwa Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Porządek dzienny posiedzenia został państwu doręczony. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji. Bardzo proszę o zabranie głosu przewodniczącego podkomisji pana posła Stanisława Steca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselStanislawStec">Sprawozdanie podkomisji powstało w oparciu o poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia oraz o uwagi zgłaszane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wprowadzane w ustawie zmiany polegają na uszczelnieniu systemu. W art. 3a czytamy zatem, że "Za gospodarstwo rolne uważa się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, którego właściciel lub jego poprzednik prawny prowadził je lub prowadzi osobiście co najmniej od pięciu lat". Jeśli ktoś zakupi grunty w 2002 r. po to, aby je zalesiać, nie będzie mógł skorzystać z dobrodziejstwa tej ustawy. Chciałbym także powiedzieć, że ta znowelizowana ustawa będzie obowiązywała jeszcze tylko w przyszłym roku. Jeżeli Polska przystąpi do Unii Europejskiej na początku 2004 r., to zaczną u nas obowiązywać unijne zasady dotyczące zalesiania gruntów rolnych. Proponuję, aby Komisja przystąpiła do rozpatrzenia poszczególnych zapisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 1. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi do proponowanego zapisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselPiotrKrutul">Mam uwagę natury ogólnej. Wiemy, że w starostwach są już listy osób, które zgłosiły chęć skorzystania z przepisów tej ustawy. Na tych listach znajduje się od 500 do 1 tys. osób. Proponowana nowelizacja w niczym nie zmienia tej sytuacji. Osoby znajdujące się już na liście i tak będą miały możliwość skorzystania z ustawy. Prawo nie działa wstecz. Czy osoby, które na przykład są w pierwszej dwudziestce listy sporządzonej przez starostę zostaną z niej wykreślone? Jeśli nie, to czy ta nowelizacja wobec krótkiego czasu obowiązywania tej ustawy w ogóle ma sens?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawStec">Jeśli ustawa wejdzie w życie jeszcze w tym roku, to osoby nieuprawnione zostaną skreślone z listy, ponieważ nie będą spełniać kryteriów zapisanych w art. 3a. A zatem z ustawy nie skorzystają te osoby, które kupiły grunty rolne po to, aby je zalesiać. Ta ustawa jest kierowana do zwyczajnych rolników, którzy prowadzą swoje gospodarstwa co najmniej od pięciu lat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 1. Podkomisja proponuje, aby art. 2 otrzymał następujące brzmienie: "Art. 2. Starosta, po zasięgnięciu opinii właściwego nadleśniczego oraz w uzgodnieniu z wójtami /burmistrzami/, Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, każdego roku w terminie do 31 maja, określa ogólną powierzchnię gruntów rolnych - zwaną dalej "rocznym limitem zalesienia", które w następnym roku mogą być przeznaczone do zalesienia w obszarze powiatu". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 1? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 2. Podkomisja proponuje, aby w art. 3: a/ ust. 1 otrzymał następujące brzmienie: "1. Grunt rolny będący częścią gospodarstwa rolnego lub stanowiący jego całość może być przeznaczony do zalesienia, jeżeli spełnia co najmniej jeden z niżej wymienionych warunków: 1/ jest gruntem klasy VIz, VI lub V, 2/ jest gruntem położonym na stoku o średnim nachyleniu powyżej 15%, 3/ jest gruntem zdegradowanym w rozumieniu ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych /Dz. U. Nr 16, poz. 78, z 1997 r. Nr 60, poz. 370, Nr 80, poz. 505 i Nr 160, poz. 1079, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 120, poz. 1268/ o ile jest przewidziany do zalesienia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.", b/ ust. 4 otrzymał następujące brzmienie: "4. Właściciel gruntu rolnego, który uzyskał pełnoletność i wykazuje się tytułem prawnym do nieruchomości w skład której wchodzi grunt rolny, może złożyć pisemny wniosek do starosty, właściwego ze względu na miejsce położenia gruntu, o wyrażenie zgody na przeznaczenie gruntu rolnego do zalesienia". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 2? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 3. Podkomisja proponuje, aby po art. 3 dodać art. 3a w brzmieniu: "Art. 3a. Za gospodarstwo rolne uważa się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, którego właściciel lub jego poprzednik prawny prowadził je lub prowadzi osobiście co najmniej od pięciu lat". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 3? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 4. Podkomisja proponuje, aby w art. 5 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: "2. Koszty sadzonej oraz koszty sporządzenia planu zalesienia pokrywa Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, rozliczając się z właściwymi nadleśnictwami w terminach do 30 czerwca i do 30 listopada każdego roku". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 4? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 5. Podkomisja proponuje, aby w art. 6 ust. 4 otrzymał następujące brzmienie: "4. Koszty wskazania w terenie granic gruntów klasy VIz, VI lub V, sprawdzenia zalesienia i wykonywania pomiaru powierzchni zalesionej pokrywa starosta". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 5? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 6. Podkomisja proponuje, aby w art. 7: a/ ust. 4 otrzymał brzmienie: "4. Ekwiwalent podwyższa się o 50%, jeżeli równocześnie z przeznaczeniem gruntu do zalesienia następuje likwidacja gospodarstwa rolnego, a właściciel zalesionego gruntu nie jest właścicielem gruntu rolnego lub działki siedliskowej większej niż 0,8 ha fizycznego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym". b/ dodać ust. 9 w brzmieniu: "9. Środki przeznaczone na wypłatę ekwiwalentu niewykorzystane w danym roku przechodzą na rok następny". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 6? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 7. Podkomisja proponuje, aby w art. 8 ust. 2 otrzymał następujące brzmienie: "2. Wypłacenie podwyższonego o 50% ekwiwalentu, o którym mowa w art. 7 ust. 4, następuje po uzyskaniu pierwszej pozytywnej oceny udatności upraw. Wypłata następuje na wniosek zainteresowanego, corocznie jednorazowo". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 7? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 8. Podkomisja proponuje, aby w art. 10 po ust. 2 dodać ust. 2a i 2b w brzmieniu: "2a. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio w przypadku, kiedy jeden z małżonków będących współwłaścicielami gruntu przewidzianego do zalesiania nabył prawo do emerytury lub renty przed zalesieniem gruntu rolnego. 2b. W przypadku gdy właściciel gruntów otrzymuje świadczenie emerytalne lub rentowe, nie nabywa prawa do ekwiwalentu z tytułu przeznaczania gruntów rolnych do zalesienia". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 8? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 9. Podkomisja proponuje, aby w art. 11 ust. 1 otrzymał następujące brzmienie: "1. Uprawnienie do ekwiwalentu można nabyć w drodze dziedziczenia nieruchomości, w skład której wchodzi grunt zalesiony na podstawie przepisów o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, pod warunkiem że stan uprawy leśnej spełnia kryteria określone w przepisach niniejszej ustawy, a spadkobierca nieruchomości pracował w gospodarstwie rolnym, w skład którego wchodziła ta nieruchomość lub był członkiem gospodarstwa domowego spadkodawcy i nie posiada innych dochodów. Korzystanie z nabytych w ten sposób uprawnień jest kontynuowane w ramach ustalonego terminu 20 lat". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 9? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 10. Podkomisja proponuje, aby art. 14 otrzymał następujące brzmienie: "Art. 14. W ustawie z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska /Dz. U. Nr 62, poz. 627 i Nr 115 poz. 1229 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271/ w art. 409 pkt 1 po przecinku dodaje się wyrazy "w tym pokrywanie kosztów planów zalesień oraz kosztów sadzonek przekazanych rolnikom w celu zalesienia gruntów rolnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 czerwca 2001 r. o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia /Dz. U. Nr 73, poz. 764/";". Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany nr 10? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 2. Podkomisja proponuje, aby art. 2 otrzymał brzmienie: "Art. 2. W 2003 r. roczny limit zalesienia ustala się terminie do 28 lutego 2003 r.". Czy ktoś z państwa ma uwagi do treści art. 2? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. Podkomisja proponuje, aby art. 3 otrzymał brzmienie: "Art. 3. Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, a niezakończonych decyzją ostateczną, stosuje się przepisy niniejszej ustawy". Czy ktoś z państwa ma uwagi do treści art. 3? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do rozpatrzenia art. 4. Podkomisja proponuje, aby art. 4 otrzymał brzmienie: "Art. 4. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia". Czy ktoś z państwa ma uwagi do treści art. 4? Nie widzę zgłoszeń. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjęła zapis w brzmieniu proponowanym przez podkomisję. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto z państwa jest za przyjęciem projektu ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła omawiany projekt ustawy. Pozostał nam jeszcze obowiązek wyboru posła sprawozdawcy. Zgłaszam kandydaturę pana posła Stanisława Steca. Czy są inne propozycje? Nie widzę. Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselStanislawStec">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja zaakceptowała tę kandydaturę. Sprzeciwu nie słyszę. Wyznaczam pięciodniowy termin wydania opinii o projekcie ustawy przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Przystępujemy do wysłuchania informacji o stanie prac nad rządowym projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Bardzo proszę o zabranie głosu pana ministra Czesława Siekierskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiCzeslawSiekierski">Jak państwo wiecie, nie zostały dotrzymane terminy zapisane w harmonogramie przygotowania projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Stało się tak przede wszystkim ze względu na złożoność problemu oraz na poważne rozbieżności w tym względzie między ministrem rolnictwa i rozwoju wsi, ministrem skarbu państwa, ministrem spraw wewnętrznych i administracji oraz ministrem sprawiedliwości. Projekt ustawy trafił do Komitetu Rady Ministrów 25 czerwca 2002 r. Chcieliśmy, aby na przełomie lipca i czerwca ustawa była przyjęta przez Radę Ministrów. Na skutek sprzeciwu zgłoszonego przez ministrów spraw wewnętrznych i administracji, sprawiedliwości i skarbu państwa projekt został skierowany ponownie do uzgodnień międzyresortowych. Chciałbym powiedzieć, że zastrzeżeń do projektu ustawy nie zgłaszał Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, ponieważ w projekcie stosujemy głównie rozwiązania przyjęte w Unii Europejskiej. Minister rolnictwa i rozwoju wsi poprosił o spotkanie wszystkich zainteresowanych stron z panem premierem Leszkiem Millerem. Po tym spotkaniu część zastrzeżeń wycofano. Następnie odbyły się konferencje uzgodnieniowe. W wyniku tych konferencji porozumieliśmy się z Ministerstwem Sprawiedliwości. Swoje uwagi podtrzymali minister skarbu państwa oraz minister spraw wewnętrznych i administracji. Mówiono o niekonstytucyjności proponowanych zapisów. Minister skarbu państwa proponował na przykład, aby wprowadzeniem przepisów związanych z ustrojem rolnym zajęła się administracja rządowa. Na przełomie września i października doszło do kolejnego spotkania z panem premierem Leszkiem Millerem. Ostatnio poczyniliśmy pewne uzgodnienia z ministrem skarbu państwa, ale części rozbieżności nie udało się zlikwidować. Pojutrze odbędzie się spotkanie z ministrem spraw wewnętrznych i administracji. Sądzę, że po tych spotkaniach zapadną decyzje polityczne na szczeblu kierownictwa rządu. To nastąpi prawdopodobnie w przyszłym tygodniu. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi chce zachować nadzór nad działaniami Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa w kwestii wprowadzania zmian w ustroju rolnym. Jeśli chodzi o pałace, parki i ziemię nierolniczą, to może to pozostać w gestii ministra skarbu państwa. Wszystko wskazuje na to, że w ciągu dwóch tygodni projekt ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw zostanie skierowany do Sejmu. Rzeczywiście prace nad projektem trwają długo, ale przypominam, że konsultujemy te rozwiązania ze związkami zawodowymi, organizacjami rolniczymi i z dzierżawcami. Wyrażano różne poglądy, tak jak różne są tutaj interesy. Często jest tak, że kiedy próbujemy wprowadzać w Polsce rozwiązania obowiązujące w Unii Europejskiej, to mówi się, że te przepisy są sprzeczne z konstytucją. Minister rolnictwa i rozwoju wsi jest w trudnej sytuacji. To jest naprawdę bardzo wrażliwy obszar. Zależy nam na jak najszybszym przygotowaniu projektu ustawy, dlatego przyjmujemy kompromisowe rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselRomualdAjchler">Przypominam, że Komisja powołała podkomisję do opracowania ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa. To jest fundamentalna kwestia dla rolnictwa, dlatego w skład podkomisji weszli członkowie prezydium Komisji. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przywiązuje do tego zagadnienia ogromną wagę. Chodzi przede wszystkim o to, aby zabezpieczyć grunty, w przypadku których istnieje obawa, że mogą się stać przedmiotem spekulacji w związku z wstąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Prezydium Komisji zastanawiało się, czy podkomisja powinna rozpocząć pracę nad poselskim projektem ustawy. Doszliśmy jednak do wniosku, że należy zaczekać na projekt rządowy. Byłoby niedobrze, gdyby podkomisja opracowała projekt ustawy, a rząd zgłosił własny projekt. Chciałbym, aby rząd miał świadomość, że podkomisja czeka na rządowy projekt ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Rozmawiałem o tej sprawie z panem ministrem Markiem Wagnerem i prosiłem go o przyspieszenie prac nad tym projektem ustawy. Proponuję, aby wystąpić z dezyderatem do prezesa Rady Ministrów, aby przyspieszyć prace nad projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Być może dezyderat wesprze starania ministra rolnictwa i rozwoju wsi w omawianej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Zgadzam się z panem posłem Romualdem Ajchlerem, że Komisja powinna wystosować dezyderat do premiera rządu. Po wysłuchaniu wypowiedzi pana ministra Czesława Siekierskiego stwierdzam, że prace nad projektem ustawy postępują zbyt wolno. Myślę, że bez nacisku ze strony Komisji w rządzie nie będzie woli do przygotowania projektu ustawy. Jeśli odpowiedź na dezyderat nas nie zadowoli, to podkomisja powinna rozpocząć pracę nad poselskim projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselPiotrKrutul">Jestem innego zdania. Uważam, że dezyderat w niczym nie pomoże, ponieważ nie ma woli politycznej, aby wprowadzić tę ustawę pod obrady Sejmu. Zwracam się do pana ministra Czesława Siekierskiego. Czy pan wicepremier Jarosław Kalinowski przybędzie na posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, aby poinformować o trudnościach w tworzeniu projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw? Przyznam, że nie pamiętam, kiedy ostatnio w posiedzeniu Komisji uczestniczył pan wicepremier Jarosław Kalinowski. Komisja obradowała poprzednio w siedzibie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ale pan wicepremier wtedy również nie znalazł dla nas czasu. Jak długo będziemy jeszcze czekać na projekt ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw? To jest ustawa o charakterze ustrojowym. Ten akt prawny jest najważniejszy dla polskich rolników. Przypominam, że wicepremier Jarosław Kalinowski wyraźnie powiedział, że negocjacje w rozdziale "swobodny przepływ kapitału" nie zostaną zakończone dopóki nie będzie projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Tymczasem rząd od maja składa obietnice, a projektu ustawy nadal nie otrzymaliśmy. Prawdopodobnie tak będzie do grudnia, kiedy zostanie podpisany traktat akcesyjny. W związku z tym uważam, że dezyderat nic tutaj nie pomoże. Proponuję, aby na kolejne posiedzenie Komisji zaprosić pana wicepremiera Jarosława Kalinowskiego. Wówczas odbędziemy dyskusję na temat projektu ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, na temat negocjacji w obszarze rolnictwa, na temat biopaliw etc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselStanislawKalemba">Oczekuję, że pan minister Czesław Siekierski poda konkretny termin, w którym projekt ustawy zostanie skierowany do Sejmu. Minął rok odkąd zapowiadano przygotowanie tej ustawy. Chciałbym się jeszcze wypowiedzieć odnośnie gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa przez Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa. Rolnicy nadal narzekają na trudny dostęp do gruntów znajdujących się w Zasobie. Przypominam, że chodzi o około 2,5 mln ha. Miałem ostatnio kilka spotkań w Wielkopolsce, na których rolnicy mówili o tym, że czekają na 5-10 ha od Agencji. Tymczasem tysiące hektarów nie są zagospodarowane. Albo do końca listopada rząd skieruje do Sejmu projekt ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw, albo podkomisja rozpocznie pracę na projektem poselskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselRomualdAjchler">Zgadzam się z panem posłem Stanisławem Kalembą. Jeśli prezydium Komisji uzna, że należy rozpocząć pracę nad poselskim projektem ustawy, to natychmiast zwołam posiedzenie podkomisji. Uważam jednak, że najpierw trzeba wystosować dezyderat, w którym zasygnalizujemy termin rozpoczęcia prac nad poselskim projektem ustawy. Istnieje jeszcze jedno niebezpieczeństwo. Może się zdarzyć, że projekt ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw zostanie skierowany do Komisji Europejskiej z pominięciem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Wtedy Komisja Europejska poprosi nas tylko o opinię. W związku z tym proponuję, aby w dezyderacie zaapelować do pana premiera Leszka Millera, aby projekt został skierowany do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi powinno zależeć na tym, aby projekt ustawy został skierowany jak najszybciej do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uważam, że ten spór wewnątrz rządu jest niepotrzebny. Sądzę, że uda się osiągnąć porozumienie w tej kwestii podczas prac Komisji. Jeśli jednak projekt trafi do Komisji Europejskiej, to będziemy mieli mały wpływ na przyjmowane rozwiązania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMRiRWCzeslawSiekierski">Ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi bardzo zależy na tym, aby projekt tej ustawy jak najszybciej trafił do Sejmu i był przedmiotem obrad Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Uważam, że dezyderat do prezesa Rady Ministrów dotyczący tych kwestii będzie dla nas bardzo pomocny. Panu posłowi Piotrowi Krutulowi chciałbym powiedzieć, że jest wola polityczna w kwestii przyjęcia ustawy. Dlatego jesteśmy gotowi przesłać członkom podkomisji roboczą wersję projektu ustawy z zestawieniem rozbieżności, jakie występują między poszczególnym resortami. Sądzę, że ostateczną wersję projektu ustawy rząd prześle do Sejmu do 15 listopada 2002 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Zamykam dyskusję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja wyraziła zgodę na wystosowanie dezyderatu do prezesa Rady Ministrów w sprawie przyspieszenia prac nad projektem ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego państwa oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselPiotrKrutul">Zgłaszałem wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji z udziałem wicepremiera, ministra rolnictwa i rozwoju wsi pana Jarosława Kalinowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Myślę, że wicepremier Jarosław Kalinowski przyjmie nasze zaproszenie. Rozumiem, że pan wicepremier Jarosław Kalinowski ma dużo obowiązków, ale chyba raz na jakiś czas może przybyć na posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselPiotrKrutul">Chciałbym, aby określono dzisiaj termin tego spotkania. Ono się powinno odbyć w ciągu najbliższych dwóch tygodni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Na pewno doprowadzimy do spotkania Komisji z wicepremierem Jarosławem Kalinowskim w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Nie wyznaczymy terminu. Dostosujemy się do terminu podanego przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Chciałbym państwa poinformować, że pan minister Jan Truszczyński przekazał nam informację dotyczącą negocjacji. Niestety informacja jest w języku angielskim. Pan minister Jan Truszczyński twierdzi, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie ma pieniędzy, aby przetłumaczyć ten dokument. Uważam, że ten tekst mógł zostać przetłumaczony przez pracowników Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Podobno zatrudnia się tam osoby, które znają przynajmniej dwa języki. Wystąpimy w tej sprawie do marszałka Sejmu oraz do pana premiera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselCzeslawPogoda">Wydaje mi się, że tego rodzaju oficjalne dokumenty mogą być przetłumaczone tylko przez tłumacza przysięgłego a nie przez pracowników Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, choćby znali oni nawet pięć języków obcych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselWojciechMojzesowicz">Jeśli Komisja otrzymuje dokument w języku angielskim, to mamy mniej czasu na zapoznanie się z jego treścią. Do Komisji powinny być przesyłane dokumenty przetłumaczone. Zamykam posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>