text_structure.xml
43.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełTomaszWójcik">Otwieram posiedzenie Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Porządek obrad składa się z dwóch punktów. W pierwszej kolejności rozpatrzymy przekształcenia własnościowe w sektorze ubezpieczeń. Proponuję, abyśmy procedowali w następujący sposób. Najpierw poproszę pana posła Zygmunta Berdychowskiego o zaprezentowanie wyników prac podkomisji, a następnie udzielę głosu pani minister Alicji Kornasiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Podkomisja zajmowała się sprawą restrukturyzacji i prywatyzacji PZU SA oraz kształtem sektora ubezpieczeń w Polsce na 5 posiedzeniach. W trakcie tych posiedzeń mieliśmy okazję zapoznać się ze stanowiskami, które zaprezentowali: minister skarbu państwa, minister finansów, Państwowy Urząd Nadzoru Ubezpieczeń oraz Państwowy Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi. Udało nam się przeprowadzić długą rozmowę z zarządem firmy PZU SA.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełZygmuntBerdychowski">W wyniku tej pracy podkomisja przygotowała na dzisiejsze posiedzenie projekt dezyderatu w sprawie polityki rządu w odniesieniu do restrukturyzacji i prywatyzacji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Podkomisja zajmowała się w szczególności następującymi tematami:</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- sytuacja na rynku ubezpieczeń w Polsce,</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- poczynania związane z dokapitalizowaniem PZU SA,</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- działania restrukturyzacyjne, podejmowane przez zarząd PZU SA,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- koncepcja prywatyzacji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Omawiając sytuację związaną z dokapitalizowaniem PZU SA, skorzystaliśmy z materiałów przygotowanych przez Najwyższą Izbę Kontroli, która na przełomie 1997/1998 r. przeprowadziła kontrolę procesów restrukturyzacji i prywatyzacji PZU SA, które miały miejsce w latach 1991–1997. Z raportu NIK wynika, że działania podejmowane przez ministra finansów, a później przez ministra skarbu państwa zmierzały do dokapitalizowania powołanego do życia w 1991 r. PZU SA, aby spółka ta mogła działać zgodnie z wymogami prawa. Decyzja podjęta w 1991 r. o powołaniu do życia PZU SA, była obarczona brakami formalnymi, bowiem spółka ta nie spełniała wszystkich wymogów obowiązującego wówczas prawa ubezpieczeniowego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Kolejne zamierzenia, które miały doprowadzić do dokapitalizowania tej firmy, to jest pasmo niepowodzeń. Dopiero determinacja ministra skarbu państwa na przełomie 1998/1999 r. doprowadziła do podjęcia decyzji o dokapitalizowanie PZU SA poprzez wniesienie obligacji zamiennych na akcje Banku Handlowego w Warszawie SA.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Począwszy od wiosny 1998 r. minister finansów podejmował działania zmierzające do tego, aby w drugim etapie dokapitalizowania firma PZU SA została wzbogacona o odsetki od kapitału Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków - dawnego Funduszu Stabilizacyjnego. Wykorzystanie odsetek nie zostało przewidziane w umowie rządu polskiego z rządem Stanów Zjednoczonych i innymi rządami krajów, które złożyły się na ten fundusz.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Minister finansów uzyskał zgodę, najpierw rządu Stanów Zjednoczonych, a później pozostałych rządów, od których zależało wykorzystanie środków, na przeznaczenie ich na dokapitalizowanie PZU SA. Na wczorajszym posiedzeniu podkomisji, pani minister Alicja Kornasiewicz powiedziała, że proces dokapitalizowania PZU SA dobiega końca.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Zarząd PZU SA przedstawił podkomisji specjalny materiał. który obrazuje całość działań tej firmy w zakresie restrukturyzacji. Materiał ten został przekazany wszystkim członkom Komisji. Działania restrukturyzacyjne zmierzają do tego, aby w ciągu najbliższych 3–4 lat zwiększona została wartość firm. Przede wszystkim w wyniku zmiany sposobu jej funkcjonowania zamierza się uzyskać oszczędności na kosztach działalności firmy. Podkomisja w trakcie spotkania z zarządem PZU SA pozytywnie oceniła te zamierzenia.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Koncepcje prywatyzacji PZU SA przedstawił minister skarbu państwa, aczkolwiek w trakcie spotkania członków podkomisji, pani minister Alicja Kornasiewicz zastrzegła, aby nie mówić o prywatyzacji PZU SA w taki sposób, który sugerowałby, iż rząd podjął już w tej sprawie decyzję. Firma PZU SA wpisana została na listę podmiotów strategicznych dla funkcjonowania gospodarki, a w związku z tym najpierw Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów, a potem Rada Ministrów muszą wyrazić zgodę na jej prywatyzację. Wystąpienie ministra skarbu państwa w sprawie prywatyzacji PZU SA nastąpi w najbliższych dniach.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Projekt prywatyzacji, który przygotował minister skarbu państwa zakłada, że prywatyzacja naszego narodowego ubezpieczyciela podzielona zostanie na kilka etapów. W pierwszym etapie, który powinien zostać zakończony w tym roku, zostanie sprzedany mniejszościowy pakiet akcji inwestorowi zagranicznemu, który sprzyjał będzie prowadzonemu procesowi restrukturyzacji i dostarczy firmie niezbędnej technologii oraz oprzyrządowania, aby ten proces mógł być sprawnie prowadzony.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PosełZygmuntBerdychowski">W drugim etapie jest przewidziane wejście PZU SA na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych, pod warunkiem, że przez kolejne lata uzyska ona dodatni wynik finansowy. Przypomnę, że po raz pierwszy dobry wynik finansowy firma osiągnęła w 1998 r. i aby mogła zostać wprowadzona na giełdę musi powtórzyć taki wynik w 1999 r. i w 2000 r. W trzecim etapie nastąpi dokończenie prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Wydaje się, że działania podjęte przez ministra skarbu państwa oraz ministra finansów na przełomie 1998/1999 r. w sposób istotny zmieniły sytuację na polskim rynku ubezpieczeń. Po raz pierwszy od 1991 r. PZU SA działa zgodnie z prawem, a także zgodnie z prawem Unii Europejskiej. Wszystkie zastrzeżenia, jakie w tym zakresie były dotychczas wysuwane pod adresem Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń, ministra skarbu państwa oraz ministra finansów, w wyniku podjętych działań przestają być aktualne.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Podkomisja postuluje, aby rezultatem naszego zainteresowania tym sektorem było przyspieszenie działań mających na celu:</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- pełne dokapitalizowanie PZU SA; chodzi o to, aby jak najszybciej mógł być przedstawiony harmonogram prywatyzacji firmy,</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PosełZygmuntBerdychowski">- rozłożenie prywatyzacji na kilka etapów, aby maksymalnie można było wykorzystać te okoliczności, o których wcześniej wspomniałem, czyli wzrost wartości firmy w wyniku dokapitalizowania, restrukturyzacji oraz na skutek spodziewanego znacznego udziału PZU Życie SA w rynku funduszy emerytalnych.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Postulujemy, aby pierwszy etap prywatyzacji PZU SA w niczym nie ograniczał swobody działania ministra skarbu państwa, którą powinien on mieć w trakcie dalszych etapów prywatyzacji PZU SA. Nie należałoby podejmować żadnych zobowiązań, które mogłyby w przyszłości tę swobodę ograniczyć. Postulujemy także, aby wejście PZU SA na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych było jednym z elementów prywatyzacji firmy, pozwalających zachować jej narodowy charakter.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuAlicjaKornasiewicz">Właściwie wszystko zostało powiedziane przez pana posła Zygmunta Berdychowskiego. Powtórzę jeszcze raz to, na co wczoraj zwróciłam uwagę na forum podkomisji, że minister skarbu państwa rozpatruje obecnie analizy przedprywatyzacyjne, które zostały złożone w listopadzie przez firmę przygotowującą materiał do prywatyzacji. Najprawdopodobniej jeszcze w tym tygodniu zakończymy odbiór tych analiz i dopiero potem minister skarbu państwa złoży do Rady Ministrów wniosek w sprawie prywatyzacji PZU SA, w którym zaproponuje metodę i strukturę prywatyzacji.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuAlicjaKornasiewicz">W związku z tym bardzo proszę, aby przedstawiony przez pana posła Zygmunta Berdychowskiego scenariusz nie został potraktowany jako gotowa koncepcja prywatyzacji PZU SA, bo takiej jeszcze nie ma. Rząd nie dostał jeszcze wniosku od ministra skarbu państwa i chciałabym, aby Komisja to uwzględniła. Nie chcielibyśmy, aby w prasie ukazała się informacja o koncepcji prywatyzacji tej firmy, która jeszcze nie była przedmiotem dyskusji rządu.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuAlicjaKornasiewicz">Wniosę jeszcze jedno sprostowanie. Pan poseł Zbigniew Berdychowski powiedział, że zakłada się, iż 30% akcji nabędą zagraniczni inwestorzy czy jeden taki inwestor. Otóż nie chodzi wyłącznie o inwestorów zagranicznych, lecz o branżowych inwestorów strategicznych, a tymi mogą być inni niż zagraniczni.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRyszardMatusiak">Proszę, aby pan poseł Zbigniew Berdychowski objaśnił treść pkt. 3 dezyderatu, w którym jest mowa o sprzedaży mniejszościowego pakietu akcji PZU SA. Jaki będzie podział 30% akcji?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Propozycja podkomisji polega na tym, aby po pierwszym etapie prywatyzacji firma miała mniejszościowego udziałowca, bez przesądzania, czy ma to być jeden lub kilka podmiotów i kto nimi ma być.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełRyszardMatusiak">Pan poseł mnie nie zrozumiał. Pytałem, jak 30% akcji PZU SA zostanie potem podzielone przez ministra skarbu państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Pytanie dotyczy technicznej strony tej części prywatyzacji. Minister skarbu państwa jest suwerenem i on będzie decydował w wyniku porównania ofert, które otrzyma Ministerstwo Skarbu Państwa po ogłoszeniu przetargu lub po ogłoszeniu zaproszenia do rokowań na temat sprzedaży tego pakietu akcji.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełRyszardMatusiak">Chciałem się dowiedzieć, czy minister skarbu państwa ma w tej sprawie określone stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Pani minister Alicja Kornasiewicz przed chwilą powiedziała, że minister skarbu państwa dopiero przedstawi KERM, a następnie Radzie Ministrów koncepcję prywatyzacji PZU SA. Zaakceptowanie koncepcji oznacza, iż rozpoczęte zostaną prace zmierzające do realizacji pierwszego etapu, czyli ogłoszone zostanie np. zaproszenie do rokowań i dopiero gdy napłyną oferty, będzie można mówić o ostatecznych rozstrzygnięciach w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Przede wszystkim chcę państwa poinformować, że projekt dezyderatu nie jest propozycją całej podkomisji. Nie mieliśmy okazji dyskutować nad przedłożonymi propozycjami, ani też zająć wobec nich stanowiska, aczkolwiek wynikają one z prac prowadzonych przez podkomisję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Uważam, że uchwalanie dezyderatu, zanim otrzymamy pełną informację o zamierzeniach prywatyzacyjnych wobec PZU SA, jest przedwczesne. Wiemy, że minister finansów powinien przyspieszyć działania mające na celu pełne dokapitalizowanie PZU SA, ale nie osiągnie się tego dzięki zamieszczeniu w dezyderacie takiego postulatu, bowiem minister finansów musi podjąć decyzję, jak szybko należy wykonać operacje dokapitalizowania PZU SA, do czego jest zobowiązany. Nie powinniśmy więc uchwalać dezyderatu w sprawach, które są znane.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Chcę zapytać pana posła Zygmunta Berdychowskiego, w jaki sposób wyobraża sobie zachowanie narodowego charakteru PZU SA po wejściu tej firmy na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Sądzę, że wprowadzenie na giełdę PZU SA będzie działaniem symbolicznym w tym sensie, że największa polska firma ubezpieczeniowa, której większość akcji jest w rękach skarbu państwa, wchodzi na giełdę w Warszawie. Jest to pewien symbol, a równocześnie - jak sądzę - sprzedaż akcji np. drobnym akcjonariuszom można przeprowadzić w taki sposób, który będzie świadczył o tym, że dążymy do realizacji takiego celu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Bardziej jednak chciałem podkreślić pewną symbolikę faktu wejścia PZU SA na giełdę, niż sugerować określone działania merytoryczne, zmierzające do takiego ustawiania sprzedaży akcji drobnym akcjonariuszom, które zapewniłoby to, o czym mowa jest w pkt. 4 projektu dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJanuszLewandowski">W tle tego dezyderatu i sposobie myślenia o przyszłości PZU SA jest koncepcja polskiego holdingu finansowego, który mógłby być narzędziem polityki przemian strukturalnych, prowadzonej także po wejściu do Unii Europejskiej. Jest to zasadna idea i prawdopodobnie przyświecała ona panu posłowi Zygmuntowi Berdychowskiemu. Jednak za późno jest już na wcielenie w życie tej idei. Nie wiem, czy dezyderat pomoże zmaterializować pomysł utworzenia holdingu finansowego, który ma charakter narodowy i jest narzędziem własnej polityki w obliczu wolnych przepływów kapitałowych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJanuszLewandowski">Sądzę, że dezyderat tworzy fałszywe wrażenie, iż dotąd głównym problemem PZU SA było niedokapitalizowanie. Rzeczywiście miało miejsce naruszenie prawa, wynikające z błędu popełnionego przy przekształceniu firmy w 1991 r. Może to być orężem podnoszonym przez konkurencję, natomiast nie chciałbym, abyśmy dalej działali w przeświadczeniu, że był to główny problem PZU SA. Firma ta zawsze miała i ma nadal nadpłynność. Nigdy z powodu niedokapitalizowania nie wystąpiło zagrożenie niewypłacalności i nie był to na pewno główny problem funkcjonowania firmy, wyposażonej w dość duże zasoby majątkowe. Można nawet powiedzieć, że w nadmierne zasoby, jeśli chodzi o nieruchomości.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJanuszLewandowski">Dokapitalizowanie, które już miało miejsce, jest spełnieniem wymogu formalnego. Natomiast nie jest rozwiązaniem problemu rzeczywistego i nie czyni z PZU SA firmy konkurencyjnej na rynku ubezpieczeniowym. Nie sądzę, aby dalsze dokapitalizowanie PZU SA na tym etapie było celowe, zwłaszcza że polegać ono będzie na wykorzystaniu polskich podatników do podniesienia wartości firmy, np. poprzez przeznaczenie na ten cel odsetków bankowych. Nie wiem, czy ma to sens po spełnieniu kryterium formalnego, które nie ma - jeszcze raz powtórzę - dużego związku z rzeczywistym funkcjonowaniem firmy.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełJanuszLewandowski">Nie chciałbym, aby zamiar dokapitalizowania PZU SA stał się alibi dla zahamowania procesu prywatyzacji tej firmy. Możemy bardzo łatwo popaść w fikcyjną prywatyzację, zatrzymując się po sprzedaniu 30% akcji. Prawdopodobnie trudno będzie znaleźć aż tak naiwnego inwestora, który kupi te akcje, wiedząc o tym, że zawsze skarb państwa razem z pracownikami są w stanie go przegłosować.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PosełJanuszLewandowski">Postulat, aby w pierwszym etapie sprzedanych zostało tylko 30% akcji, czyli nałożenie takiego „wędzidła”, bardzo ograniczy pole manewru negocjacyjnego ministra skarbu państwa. Dlatego nie jestem zwolennikiem tego dezyderatu, choć podzielam myślenie pana posła Zygmunta Berdychowskiego i prawdopodobnie całej podkomisji, która na przykładzie PZU SA zastanawiała się nad problemem niezwykle ważnym dla polskiej gospodarki, jakim jest istnienie pewnego narzędzia polityki przemian strukturalnych w naszym państwie.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PosełJanuszLewandowski">Chcę jednak zauważyć, że w sytuacji gdy kolejne rządy wywodzą się z różnych opcji politycznych istnieje niebezpieczeństwo, iż to narzędzie zostanie wykorzystane do uzyskania politycznych wpływów i podporządkowania sobie firm, zamiast do kształtowania długofalowej polityki państwa. Takie zagrożenie zawsze musi towarzyszyć myśleniu o jakimś instrumencie narodowym, które de facto będzie podporządkowane aktualnie rządzącej partii politycznej, czy rządzącego układu koalicyjnego. Stąd także wynikają moje zastrzeżenia do projektu dezyderatu, aczkolwiek chcę podkreślić, że podkomisja rozmawiała o niezwykle realnym problemie polskiej gospodarki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełBogdanPęk">Sprawa nie jest błaha, gdyż rozmawiamy o jedynej instytucji, poza nielicznymi już bankami, która może utworzyć podmiot, o którym mówił pan poseł Janusz Lewandowski.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełBogdanPęk">Na polski rynek wchodzą wielkie sieci ubezpieczeniowe. Z doświadczenia innych krajów wiemy, że firmy ubezpieczeniowe osiągają największe zyski. Jeśli dzisiaj nie określimy strategii, która pozwoli zachować PZU SA w narodowych rękach, to będzie to oznaczać, że rezygnujemy, jako państwo polskie, z jakiegokolwiek wpływu na dalszy przebieg przekształceń w tym obszarze i poddajemy się konkurencyjnej grze obcych inwestorów.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełBogdanPęk">Gdyby 30% akcji PZU SA zostało sprzedane jednemu inwestorowi strategicznemu, to kwestia prywatyzacji tej firmy zostałaby przesądzona, niezależnie od tego, jaka później byłaby prowadzona polityka.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełBogdanPęk">Opowiadam się za uchwaleniem dezyderatu, ale proponuję, aby nie robić tego ad hoc po kilku wypowiedziach. Sądzę, że większość posłów nie jest w stanie dzisiaj zająć stanowiska w pełni przemyślanego. Potraktujmy dzisiejszą dyskusję jako wstępną, zaś decyzję w sprawie dezyderatu podejmiemy na jednym z najbliższych posiedzeń Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMarekZieliński">W pkt 3 projektu dezyderatu czytamy, że sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji PZU SA nie powinna być związana z przyjęciem jakichkolwiek zobowiązań ograniczających swobodę działań ministra skarbu państwa, podejmowanych w trakcie dalszych etapów prywatyzacji PZU SA. Jest to enigmatyczne stwierdzenie, a takie nie powinno być zamieszczone w dezyderacie. Proszę więc, aby pan poseł Zygmunt Berdychowski wyjaśnił, jaki był powód zamieszczenia tego punktu.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMarekZieliński">Następne pytanie kieruję do przedstawiciela Ministerstwa Finansów. Jakie jest stanowisko ministra finansów w sprawie dofinansowania PZU SA z odsetek od kapitału Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełMarekZieliński">Czy dokapitalizowanie PZU SA obligacjami Banku Handlowego w Warszawie SA było uzgodnione z Ministerstwem Finansów?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Pytanie kieruję do prezydium Komisji. Po co spotkaliśmy się w sprawie przekształceń własnościowych w sektorze ubezpieczeniowym, skoro otrzymaliśmy materiały, w których nie ma ani słowa na temat przekształceń własnościowych. Otrzymaliśmy obszerny materiał pt. „Dyskusja na temat strategii prywatyzacyjnej PZU SA”. Z pierwszej strony dowiedzieliśmy się, po co jest prywatyzacja - bardzo dziękujemy za taką informację - a na następnych stronach jest podany szczegółowy opis restrukturyzacji PZU SA. Można przyjąć, że restrukturyzacja jest potrzebnym procesem przed prywatyzacją, ale nic z tego nie wynika.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosłankaEwaFreyberg">W materiale, który otrzymaliśmy od ministra skarbu państwa, pkt 4 został zatytułowany obiecująco „Historia prywatyzacji oraz strategia prywatyzacji przekazana przez doradcę MSP”, ale dowiadujemy się tylko, kto został doradcą.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosłankaEwaFreyberg">Pani minister Alicja Kornasiewicz uważa, że za wcześnie jest jeszcze na dyskusję o prywatyzacji PZU SA. Niezupełnie zgadzam się z tym poglądem. Mówi pani, że dzisiaj sejmowa Komisja nie powinna dyskutować o prywatyzacji, lecz dopiero wówczas, gdy zapadną decyzje rządu dotyczące strategii. Moim zdaniem, wtedy jest już za późno na dyskusję. Dyskutować powinniśmy przed podjęciem decyzji i oczywiście rząd nie musi wziąć pod uwagę efektów dyskusji. Dyskusja przed podjęciem decyzji ma tylko wówczas sens, gdy Komisja dysponuje jakimś materiałem. Podkomisja nie przedstawiła żadnego materiału. Dezyderat zawiera same sprzeczności. Pan poseł Janusz Lewandowski uważa, że jest on niepotrzebny. Z kolei pani posłanka Małgorzata Ostrowska, członek podkomisji twierdzi, że projekt dezyderatu nie został uzgodniony na forum podkomisji. Ja też nie rozumiem, w jaki sposób PZU SA po wejściu na giełdę może zachować narodowy charakter. Pan poseł Janusz Lewandowski tłumaczy, że chodzi o stworzenie holdingu narodowego. Jest to bardzo cenna myśl, ale chciałabym znać jakieś szczegóły. Dyskusja na takim poziomie uogólnienia jest stratą czasu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardMatusiak">Pani posłanka Ewa Freyberg w zasadzie wyczerpała uwagi, które miałem zamiar zgłosić. Faktem jest, że z materiałów nic konkretnego nie wynika. Dlatego pytałem pana posła Zygmunta Berdychowskiego, czy Ministerstwo Skarbu Państwa ma koncepcję prywatyzacji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełRyszardMatusiak">Materiał traktujący o restrukturyzacji PZU SA przypomina zabawę w zarządzanie. Koncepcję restrukturyzacji można będzie opracować dopiero wówczas, gdy zostanie określona docelowa działalność tej firmy. Uważam, że powinniśmy zakończyć posiedzenie Komisji. Dalsze procedowanie świadczyłoby tylko o tym, że nie szanujemy komisji sejmowej i siebie samych.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Postaram się odpowiedzieć przynajmniej na niektóre wątpliwości, zgłoszone w związku ze złożonym przeze mnie sprawozdaniem z prac podkomisji. Pan poseł Janusz Lewandowski podniósł istotną kwestię dokapitalizowania PZU SA. Rzeczywiście dla działalności tej firmy niespełnienie formalnego wymogu dotyczącego wysokości kapitału, nie było największym problemem. Jednak, gdy zbliżyliśmy się do momentu, w którym mamy podjąć decyzję o prywatyzacji firmy, to ten problem stał się najważniejszy. Jeżeli będziemy rozmawiać z kimkolwiek, kto miałby być potencjalnym inwestorem w tej firmie, to wówczas względy formalne będą stawiane na pierwszym miejscu.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Możemy prywatyzować i od razu oczekiwać dokapitalizowania firmy, ale przecież każdy inwestor, który na to się zgodzi, zaproponuje niższą cenę. Powinniśmy zrobić wszystko, aby wystawić do sprzedaży dobrą firmę, by wszystkie korzyści ze zbycia jej akcji uzyskał skarb państwa, a nie zagraniczny inwestor czy jakikolwiek inny, który dokapitalizuje PZU SA.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Moim zdaniem, problem dokapitalizowania PZU SA stał się najważniejszy na przełomie 1998/1999 r. Rozwiązanie tego problemu stanowi punkt wyjścia do poważnej dyskusji na temat prywatyzacji tej firmy.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Sprawa utworzenia „okrętu flagowego”, czyli grupy bankowo-ubezpieczeniowej, jest ciągle otwarta. Jako przedstawiciele parlamentu możemy sugerować podjęcie działań zmierzających w tym kierunku. Natomiast jest dla mnie oczywiste - nawiązuję do wypowiedzi pani posłanki Ewy Freyberg - że nie możemy zamieniać się w rząd lub dyktować mu, co ma robić. Przed podjęciem decyzji zasadniczej możemy mówić o pewnych ramach, czy pewnej płaszczyźnie, na której mogą być kreowane rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Czy z tego punktu widzenia projekt dezyderatu zawiera same sprzeczności? Moim zdaniem, nie ma to miejsca. Sugerujemy, w sposób bardzo ogólny, pewne kierunki działań, które powinien podjąć rząd czy minister skarbu państwa. Uważamy bowiem, że są to najkorzystniejsze działania.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Wyjaśniam, że w pkt. 3 chodzi o to, aby beneficjentem nadzwyczajnego wzrostu wartości firmy, którego wszyscy spodziewają się w latach 2000–2001, jako wyniku istotnego udziału w rynku funduszy emerytalnych, przeprowadzonych procesów restrukturyzacyjnych oraz dokapitalizowania firmy, był przede wszystkim skarb państwa. Jeśli w toku negocjacji w sprawie sprzedaży 30% akcji PZU SA podjęte zostałyby jakiekolwiek zobowiązania, np. dotyczące potencjalnych inwestorów, to ci inwestorzy w drugim etapie prywatyzacji staliby się beneficjentami wartości dodanej, która pojawi się w przyszłym roku i następnych latach.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Nawiązując do zastrzeżeń, które zgłosiła pani posłanka Małgorzata Ostrowska wyjaśniam, że projekt dezyderatu stanowi podsumowanie tego wszystkiego, co wydarzyło się w podkomisji. Jeszcze raz przypomnę, że spotkaliśmy się 5-krotnie z przeświadczeniem, że wiedza, którą zgromadzimy, zostanie przekazana Komisji. Zabiegałem o to, aby stosunkowo wcześnie odbyło się posiedzenie Komisji na temat przekształceń własnościowych w sektorze ubezpieczeń. Chodziło mi o to, abyśmy starali się nadać pewien kierunek wszystkim istotnym decyzjom, dotyczącym restrukturyzacji i prywatyzacji naszego narodowego ubezpieczyciela. Nie chciałem, abyśmy byli wyłącznie biernymi obserwatorami zachodzących procesów. Moją intencją jest to, aby udało nam się doprowadzić do sytuacji, w której wskażemy na pewne ogólne rozwiązania i kierunki, które później zostaną rozwinięte przez instytucje i osoby bezpośrednio za to odpowiedzialne.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełStanisławSzwed">Składam wniosek o przerwanie dyskusji i przełożenie jej na następne posiedzenie. Chcę jednak przypomnieć, że podkomisja została powołana po to, abyśmy się dobrze przygotowali do zmian w sektorze ubezpieczeń i sektorze bankowym. Zatem celowe jest, aby praca podkomisji, a następnie Komisji została podsumowana dezyderatem lub wytycznymi przed podjęciem procesów prywatyzacyjnych. Na ogół jest tak, że skupiamy się na raportach Najwyższej Izby Kontroli, w których została opisana sytuacja po przeprowadzeniu tych procesów.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełStanisławSzwed">Istotą naszego działania powinno być wytyczanie kierunków przed podjęciem decyzji. Dlatego proponuję, aby wszyscy członkowie Komisji, którzy mają uwagi do projektu dezyderatu zgłosili je do przewodniczącego podkomisji. Na następnym posiedzeniu Komisji podjęlibyśmy jeszcze raz postulaty zawarte w projekcie dezyderatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełTomaszWójcik">Ponieważ został zgłoszony formalny wniosek o przerwanie dyskusji, poddam go pod głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Jeśli mielibyśmy się spotkać jeszcze raz, to powinniśmy otrzymać materiały, które będą stanowiły podstawę do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełTomaszWójcik">Jeśli zostanie przyjęty wniosek pana posła Stanisław Szweda, to zwrócę się do obecnych na posiedzeniu przedstawicieli rządu o uzupełnienie materiałów, które zostały przedłożone na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełTomaszWójcik">Czy są jeszcze uwagi w sprawie wniosku formalnego? Nikt się nie zgłasza. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za za przyjęciem wniosku pana posła Stanisława Szwedy?</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełTomaszWójcik">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 16 za, nikt nie głosował przeciw, 3 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełTomaszWójcik">Prezydium Komisji wyznaczy nieodległy termin posiedzenia Komisji, na którym powrócimy do tego tematu. Wychodząc naprzeciw postulatowi zgłoszonemu przez panią poseł Ewę Freyberg, zwracam się do przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Finansów, a także zwrócę się do zarządu PZU SA o przedstawienie Komisji pogłębionych materiałów o analizy dotyczące:</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełTomaszWójcik">- pozycji PZU SA na rynku ubezpieczeń,</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PosełTomaszWójcik">- perspektyw rozwoju ubezpieczeń, z uwzględnieniem funduszy emerytalnych.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PosełTomaszWójcik">Chcielibyśmy się także dowiedzieć, jaki jest stosunek ministerstwa do utworzenia polskiej grupy kapitałowej w sektorze ubezpieczeń? Zależałoby nam także na uzyskaniu odpowiedzi na pytanie, na jakiej podstawie zarząd PZU SA prognozuje rozwój, który w materiale został przedstawiony skrótowo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Przede wszystkim chodzi o to, aby materiały zawierały informacje o strategii prywatyzacji PZU SA. Mamy już informacje dotyczące rynku ubezpieczeń i restrukturyzacji. Bardzo obiecująco brzmi tytuł jednego z materiałów, bowiem zamieszczony jest w nim wyraz „strategia”, ale niestety, nie zawiera on żadnej informacji o strategii prywatyzacji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosłankaEwaFreyberg">Proszę, aby Ministerstwo Skarbu Państwa nie obawiało się, że po przeprowadzeniu publicznej dyskusji na temat prywatyzacji PZU SA, prasa doniesie, że został przesądzony ten proces. Wyraźnie zaznaczymy, że wynikiem dyskusji będzie opinia komisji sejmowej, którą być może rząd weźmie pod uwagę, a jeśli nie weźmie, to wyjaśni dlaczego i uzasadni jaką wybrał strategię.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PosłankaEwaFreyberg">Bardzo proszę prezydium Komisji, aby w pismach w sprawie dodatkowych materiałów, podkreślić wyraźnie, iż mają one dotyczyć strategii prywatyzacji PZU SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Powinniśmy bardzo mocno zaakcentować to, o czym mówiła pani posłanka Ewa Freyberg. Posiedzenie będzie dotyczyło opinii na temat prywatyzacji PZU SA.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosłankaMałgorzataOstrowska">Zaniepokoiła mnie wypowiedź pana posła Stanisława Szweda, który powiedział, że powinniśmy wyznaczyć koncepcję, którą zrealizuje rząd. Jest to pomieszanie materii. My możemy co najwyżej wyrazić opinię. Pan poseł, jako członek komisji sejmowej, a także pozostali posłowie nie będą ponosili odpowiedzialności za decyzję, którą podejmie rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszWójcik">Sądzę, że zaszło jakieś nieporozumienie. Jeśli zajdzie potrzeba, to możemy przeprowadzić posiedzenie przy drzwiach zamkniętych. W tych warunkach będzie można swobodnie porozmawiać o procesie prywatyzacji PZU SA. Rząd będzie mniej skrępowany, natomiast posłowie otrzymają większy zasób informacji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PosełTomaszWójcik">Przechodzimy do pkt. 2 - rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Proszę, aby efekt pracy pracy podkomisji zreferował pan poseł Tadeusz Maćkała.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełTadeuszMaćkała">Grupa posłów wniosła do laski marszałkowskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Inicjatywa ta była podyktowana chęcią usunięcia ewidentnego błędu w ustawie, polegającego na złym określeniu terminów nieodpłatnego nabycia przez plantatorów akcji, w zasadzie firm tytoniowych i cukrowych. Plantatorzy, którzy zostali wykazani jako osoby uprawnione do nieodpłatnego nabycia akcji, na skutek błędnie określonego terminu, nie byli w stanie skorzystać z przysługującego im prawa.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PosełTadeuszMaćkała">Pamiętamy, że projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, opracowany przez grupę posłów, był przedmiotem jednego z posiedzeń Komisji Skarbu Państwa, Uwłaszczenia i Prywatyzacji. Projekt ten został skierowany do podkomisji z tego względu, że nie usuwał on błędu w ustawie o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Na podstawie tego projektu plantatorzy otrzymaliby uprawnienie, które wygasłoby w momencie jego uchwalenia.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PosełTadeuszMaćkała">Podkomisja, wespół z Biurem Legislacyjnym Kancelarii Sejmu, nadała projektowi nieco inne brzmienie. Zmiana w stosunku do projektu polega na tym, że dodany został art. 63a, który stanowi odrębną ustawę. Ponadto ustaliliśmy termin. Nie jest to okres 6 miesięcy od wejścia w życie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, lecz wymieniony w tym artykule termin: „do dnia 31 grudnia 1999 r.”.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#PosełTadeuszMaćkała">Zważywszy na fakt, że jest to ustawa epizodyczna, która koryguje pewien błąd, takie określenie terminu jest dopuszczalne, z punktu widzenia legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#PosełTadeuszMaćkała">Informuję, że projekt poselski uzyskał pozytywną opinię rządu, który ponadto stwierdził, że materia ta jest również uregulowana w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Projekt ten został złożony do Sejmu 13 lipca 1998 r.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#PosełTadeuszMaćkała">Podkomisja stanęła na stanowisku, że skorygowany projekt poselski odpowiada intencjom wnioskodawców, natomiast do Komisji należy decyzja, czy nadajemy tej inicjatywie poselskiej dalszy bieg, czy poczekamy na projekt rządowy. Inaczej mówiąc, rodzi się pytanie, czy chcemy jak najszybciej naprawić błąd i umożliwić plantatorom objęcie akcji prywatyzowanych przedsiębiorstw, czy poczekamy, aż ten błąd zostanie usunięty na skutek uchwalenia projektu rządowego? Moim zdaniem, należałoby dokonać cząstkowej zmiany ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełBogdanPęk">Zwracam się z gorącą prośbą do członków Komisji, aby dzisiaj przyjęli projekt ustawy, który powstał z inicjatywy grupy posłów. Obecnie ok. 17 tys. plantatorów otrzymało akcje, a nie otrzymało ich ok. 7 tys. plantatorów, pomimo tego, że złożyli oni odpowiednie wnioski. Z tego powodu sytuacja wśród plantatorów jest napięta. Przypomnę, że winy nie ponoszą ani plantatorzy, ani dystrybutorzy. Ta ustawa naprawi oczywisty błąd. Jeżeli będziemy czekali na kompleksową nowelizację ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, to spowoduje wzburzenie wśród kilku tysięcy plantatorów.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełTomaszWójcik">Czy ktoś sprzeciwia się przedłożonej przez podkomisję propozycji? Nikt się nie zgłasza. W tej sytuacji poddaję pod głosowanie projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Kto jest za przyjęciem sprawozdania podkomisji?</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PosełTomaszWójcik">Wniosek został przyjęty jednogłośnie - głosowało 15 posłów.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PosełTomaszWójcik">Pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełBogdanPęk">Zgłaszam kandydaturę pana posła Tadeusza Maćkały.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełTomaszWójcik">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełTadeuszMaćkała">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełTomaszWójcik">Czy ktoś się sprzeciwia powierzeniu panu posłowi Tadeuszowi Maćkale funkcji posła sprawozdawcy? Nie słyszę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PosełTomaszWójcik">Wprawdzie już wyczerpaliśmy porządek obrad, ale chcę naprawić swój poprzedni błąd i udzielić głosu panu ministrowi Rafałowi Zagórnemu, aby odpowiedział na pytania, które zadane zostały podczas dyskusji nad przekształceniem własnościowym w sektorze ubezpieczeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówFafałZagórny">Otrzymałem pytanie w sprawie stanowiska ministra finansów wobec dofinansowania PZU SA kwotą ok. 300 mln zł pochodzącą z odsetek od kapitału Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków. Ponieważ odpowiem równocześnie na dwa pytania, przypomnę czego dotyczyło drugie pytanie. Otóż jeden z posłów pytał, czy z ministrem finansów było uzgodnione dokapitalizowanie PZU SA obligacjami zamiennymi na akcje Banku Handlowego w Warszawie SA.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówFafałZagórny">Ponieważ nie jestem ministrem finansów, więc nie mogę udzielić dokładnej odpowiedzi na te pytania. Wiem natomiast, że ta kwestia nie była uzgadniana w oficjalnej formie, czy nawet w roboczej formie z ministrem finansów.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówFafałZagórny">Informuję, że zwróciliśmy się do ministra skarbu państwa z prośbą o przedstawienie nam propozycji dotyczących prywatyzacji PZU SA. Naszym zdaniem ten proces jest podstawową sprawą z tego względu, że największą wartością tej firmy jest udział w rynku. Ponieważ udział w rynku spada, to spada także wartość PZU SA. Kwestia dokapitalizowania tej firmy jest - naszym zdaniem - mniej istotna niż szybka jej prywatyzacja.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówFafałZagórny">W tym kontekście będziemy rozpatrywać propozycję dokapitalizowania PZU SA kwotą ok. 300 mln zł pochodzącą z odsetek od kapitału Polskiego Funduszu Prywatyzacji Banków.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Jak będzie rozwiązana sprawa obligacji? Jeśli dobrze pamiętam, miały one być przeznaczone na dofinansowanie reformy systemu ubezpieczeń społecznych.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PosłankaEwaFreyberg">Jest to kolejny przypadek, kiedy środki na reformę systemu ubezpieczeń społecznych, w dziwny sposób, ulegają pomniejszeniu. Pamiętam dyskusję, która toczyła się w poprzedniej kadencji Sejmu. Posłowie dzisiejszej koalicji, będący wówczas w opozycji, z dużą troską podkreślali swoją obawę, że środki z prywatyzacji nie zostaną przeznaczone na sfinansowanie reformy. Ustawa o dofinansowaniu reformy jest nierealizowana - nie ma rozporządzenia - a obligacje zostały wykorzystane na dokapitalizowanie PZU SA.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuRafałZagórny">Ministerstwo Finansów analizuje skutki w szerszym zakresie. Jeśli chodzi o PZU SA to wydaje się oczywiste, że dla tej firmy jest korzystne uregulowanie kwestii formalnej przez dokapitalizowanie, natomiast my analizujemy skutki w szerszym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem tego, o czym mówiła pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Powiem szczerze, że bardzo odpowiada mi troska pani posłanki Ewy Freyberg o to, aby reforma ubezpieczeń społecznych została w należyty sposób zabezpieczona od strony finansowej. Natomiast specjalne obligacje zamienne na akcje Banku Handlowego w Warszawie SA to są papiery, które wyjątkowo trudno byłoby wykorzystać w taki sposób, aby już w tej chwili mogły być przeznaczone np. na wydatki związane z reformą zabezpieczenia socjalnego.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Znacznie lepszym rozwiązaniem jest to, które polega na przekazaniu niepłynnych papierów do firmy, zaś sprzedając firmę pozyskane zostaną środki, które minister skarbu państwa co kwartał lub co miesiąc będzie musiał przekazać na reformę zabezpieczenia socjalnego. Lepiej więc mieć w ręce pieniądze niż obligacje, o wymianie których decyduje zarząd Banku Handlowego, a nie minister skarbu państwa, czy minister finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosłankaEwaFreyberg">Decyzja nie została jeszcze podjęta, więc czekamy na wyniki analizy, które zapowiedział pan minister Rafał Zagórny.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełZygmuntBerdychowski">Pani minister Alicja Kornasiewicz przedstawiła scenariusz dokapitalizowania PZU SA na wczorajszym posiedzeniu podkomisji. Jest dla mnie oczywiste, że rozwiązanie, które zaproponowało Ministerstwo Skarbu Państwa, jest rozwiązaniem pozytywnym. Spowoduje ono dokapitalizowanie PZU SA, co umożliwi prywatyzację tej firmy. Równocześnie daje możliwość ministrowi skarbu państwa pozyskania środków finansowych, a nie papieru, z którego nie można sfinansować reform.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełTomaszWójcik">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>