text_structure.xml
38.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1979 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów: Bolesława Koperskiego (PZPR) i Dobromiły Kulińskiej (PZPR) rozpatrzyła: projekt planu i budżetu na rok 1980 w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z ministrem Stanisławem Machem, Urzędu Rady Ministrów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji były materiały resortu oraz koreferat posła Zdzisława Kwiecińskiego (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Z informacji przedstawionej przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego wynika, że zadania na rok 1980 dla resortu przemysłu lekkiego, uzależnione od określonego zaopatrzenia surowcowo-materiałowego i poziomu zatrudnienia - są mobilizujące. Zakłada się, że przy wzroście wartości produkcji o 3,5% dostawy rynkowe będą wyższe o 5,1%, a eksport ogółem w zł dewizowych o 4,6%. Przyrost produkcji osiągnięty będzie w resorcie poprzez wzrost wydajności pracy. Zatrudnienie będzie o 7 tys. osób niższe niż w roku bieżącym. Nadal uwaga skoncentrowana będzie na systematycznej poprawie jakości i estetyki produkcji, wytwarzaniu asortymentów najbardziej poszukiwanych na rynku, zwiększeniu udziału wyrobów nowych i zmodernizowanych oraz wyrobów ze znakiem jakości. Wartość sprzedaży wyrobów oznaczonych znakami jakości osiągnie w 1980 r. kwotę 37 mld zł, przekraczając o 2, 2 mld zł przewidywane wykonanie w 1979 r. Wartość ta stanowić będzie 10, 3 % wartości sprzedaży ogółem w resorcie przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Projekt planu dostaw wyrobów przemysłu lekkiego na rynek wewnętrzny na 1980 rok zakłada 3,8% wzrostu w stosunku do przewidywanego wykonania 1979 roku. Zakłada się, że import wyrobów gotowych przemysłu lekkiego na rynek osiągnie 78% realizacji roku 1979. Przy opracowywaniu projektu planu importu surowców naturalnych i chemicznych przyjęto za podstawę pełne wykorzystanie krajowej bazy. Dążyć się będzie do maksymalnego wykorzystania zakupów w krajach I obszaru płatniczego. Wzrost wartości importu na 1980 rok z krajów II obszaru płatniczego uzasadniony jest: zapewnieniem surowców i materiałów niezbędnych na pokrycie wzrostu produkcji zmianami asortymentowymi w zakupach niektórych importowanych surowców i materiałów przeznaczonych do produkcji wyrobów o wyższym standardzie dla potrzeb eksportu i rynku krajowego, koniecznością częściowej odbudowy zapasów w niektórych asortymentach surowców. Część zwiększonych środków dewizowych pokryje wzrost cen surowców 1 materiałów na rynkach zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Występujące trudności na odcinku zatrudnienia I perspektywy dalszego pogłębienia się deficytu siły roboczej, stwarzają dla resortu przemysłu lekkiego trudną sytuację w realizacji zadań planowych. W wielu przedsiębiorstwach występuje niepełne wykorzystanie zdolności produkcyjnych. Najsilniej zjawisko to występuje w zakładach pracy pracujących w systemie wielozmianowym (przędzalnie, tkalnie). O wadze tego problemu może świadczyć fakt, że aktualnie w przemyśle bawełnianym występuje niedobór zatrudnienia w wysokości 5, 4 tys. osób, co stanowi aż 4, 6% planowanego zatrudnienia na rok bieżący. Założenie w planie na 1980 rok zatrudnienia niższego od przewidywanego wykonania w 1979 roku o 7, 2 tys. osób, przy konieczności zabezpieczenia kadr dla nowo uruchamianych zakładów w wysokości 5, 9 tys. osób, oznacza zmniejszenie zatrudnienia w istniejących przedsiębiorstwach o dalsze 12,9 tys. osób, to jest o ponad 2% obecnego poziomu zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">W 1980 r. zamierzą się przekazać do użytku inwestycje o łącznej wartości kosztorysowej - 6 mld zł, umożliwiające osiągnięcie docelowego przyrostu produkcji w wysokości 3, 4 mld zł.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Uwagi i wnioski do projektu planu na 1980 r. Ministerstwa Przemysłu Lekkiego przedstawił poseł Zdzisław Kwieciński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Planowana wartość sprzedaży produkcji i usług przemysłu lekkiego ma być o 3,5% wyższa od przewidywanego wykonania w bież. roku. Dostawy rynkowe wyrobów przemysłu lekkiego również będą wyższe, jednakże nadal kształtować się będą poniżej potrzeb handlu wewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Planowany eksport wzrasta o 4,6% z tym, że do I obszaru płatniczego - o 1,4%, a do II obszaru - o 9,4%. Ważnym zadaniem przemysłu lekkiego, oprócz intensyfikacji eksportu, będą starania zmierzające do zrównoważenia salda dewizowego oraz poprawa opłacalności eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Doświadczenia lat ubiegłych wskazują, że w polityce importowej należy dążyć do zakupu surowców i materiałów z pewnym wyprzedzeniem, by w ten sposób nie dopuścić do zakłócenia rytmiki produkcji, w I kwartale. Jak wiadomo wyniki I kwartału mają decydujący wpływ na wykonanie planu rocznego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zatrudnienie w przemyśle lekkim - zgodnie z planem - ma być mniejsze w porównaniu z 1979 r. Cały przyrost produkcji powinien więc być osiągnięty drogą zwiększenia wydajności pracy. Niedobór siły roboczej może wpłynąć ujemnie na wykorzystanie zdolności produkcyjnych w niektórych branżach.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne przemysłu lekkiego planowane na rok przyszły skoncentrowane będą przede wszystkim na obiektach już kontynuowanych. Wobec wykonania planu zakupów maszyn i urządzeń, przy niepełnym wykonawstwie robót budowlano-montażowych można obawiać się wzrostu ilości i wartości niezagospodarowanych maszyn i urządzeń. Plan nakładów inwestycyjnych w przemyśle lekkim na lata 1976-1980 wynosił 75,2 mld zł. Tymczasem w latach 1976- 1979 nie wykorzystano znacznej ilości środków. Nie kwestionując potrzeby ograniczenia rozmiarów inwestycji przemysłowych, należy odpowiedzieć na pytanie, jak daleko idące zmiany mają nastąpić w przemyśle lekkim. Jest to tym istotniejsze pytanie, że wiele zakładów jest przestarzałych i wymaga likwidacji lub generalnej modernizacji. Zdaniem Zarządu Głównego Związku Zawodowego dotyczy to 57 zakładów, a wg informacji ministra przemysłu lekkiego - 90 zakładów. Udział przemysłu lekkiego w dostawach rynkowych ogółem wynosi 17,6%, a w dostawach wyrobów konsumpcyjnych nie żywnościowych 39%. Tak więc dostawy rynkowe tego przemysłu mają istotne znaczenie dla zapewnienia równowagi rynkowej i dlatego zamierzenia inwestycyjne przemysłu lekkiego oceniać należy z tego punktu widzenia.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Plan przyszłego roku zakłada obniżkę kosztów o 1,6%, w tym kosztów materiałowych o 2%. Jest to zadanie o dużym znaczeniu, gdyż udział kosztów materiałowych w ogólnych kosztach produkcji wynosi około 70%, a produkcja resortu w znacznym stopniu oparta jest na surowcach i materiałach z importu (56% zużycia). Import materiałów i surowców, w związku ze wzrostem cen na rynkach światowych, staje się coraz kosztowniejszy, a dynamikę rozwoju produkcji w decydującym stopniu wyznaczają możliwości zaopatrzenia materiałowego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Niepokojącym zjawiskiem jest niewywiązanie się krajowych producentów z dostaw włókien chemicznych dla przemysłu lekkiego (w br. 15 tys. ton) oraz niepotwierdzenie umowami dostaw surowców z krajów RWPG. Wnioski w tej sprawie powinna Komisja skierować do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W przyszłym roku zakłada się dalszy wzrost wyrobów oznaczonych znakami jakości, a także zwiększony udział nowości oraz wyrobów odpowiadających aktualnym kierunkom mody.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Zrealizowanie zadań planowanych w 1980 r. wymaga uzyskania wyraźnego postępu w jakości pracy i efektywności gospodarowania we wszystkich przedsiębiorstwach przemysłu lekkiego. Szczególną uwagę należy zwrócić na uzyskanie oszczędności materiałowych i surowcowych drogą stosowania racjonalnych norm zużycia, zmniejszenia importochłonności produkcji oraz konsekwentnej realizacji programów oszczędnościowych. Istotnym zadaniem będzie stała kontrola i weryfikacja norm zużycia oraz ścisła ewidencja ruchu materiałów.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Należy dążyć do zwiększenia efektywności gospodarowania, drogą poprawy opłacalności eksportu, racjonalizacji importu oraz elastycznego wykorzystania zmian koniunktury na rynkach zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Resortowy program zagospodarowania odpadów do 1990 r., którego realizacja rozpocznie się od 1980 r. stanowić powinien duże źródło rezerw materiałowych. Równocześnie załogi przemysłu lekkiego powinny więcej troski poświęcić sprawom nowoczesności i jakości wyrobów przez terminowe uruchamianie i opanowywanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych. Jest to ważny warunek rozwoju eksportu, a także warunek lepszego zaopatrzenia rynku krajowego. Podniesienie jakości produkcji powinno przynieść zmniejszenie strat spowodowanych przez braki oraz obniżenie kosztów reklamacji.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Ważnym czynnikiem warunkującym uzyskanie zakładanego postępu powinna być racjonalizacja zatrudnienia, poprawa organizacji i dyscypliny pracy zarówno w sferze produkcyjnej jak i nieprodukcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Oprócz sprawnej realizacji obiektów przewidzianych do oddania w 1980 r., w działalności inwestycyjno-modernizacyjnej należy uwzględnić potrzebę budowy obiektów socjalno-bytowych, a także zamierzenia sprzyjające poprawie warunków pracy.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Warunkiem pomyślnego wykonania zadań roku przyszłego będzie aktywne wykorzystanie środków finansowych, technicznych, materiałowych. Te czynniki będą miały decydujący wpływ na podjęcie zadań w następnym 5-leciu.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławWróbel">Przemysł lekki jest dużym dłużnikiem handlu wewnętrznego. W tym roku zalega z dostawami dla handlu wyrobów wartości 14,5 mld zł. Tylko przemysł spożywczy jest większym dłużnikiem (14,8 mld zł), a na następnych miejscach: spółdzielczość pracy (7,7 mld zł), budownictwo i przemysł materiałów budowlanych (4,3 mld zł), leśnictwo (3,9 mld zł). W sumie handel nie dostał towarów za 49 mld zł i główni dostawcy wyrobów rynkowych muszą dołożyć wysiłku, aby sytuacja uległa poprawie. Dotyczy to w pierwszym rzędzie przemysłu lekkiego. W sklepach jest pozornie dużo zarówno obuwia, jak i ubiorów, ale trudno jest kupić to co jest potrzebne. Tymczasem sytuacja w handlu kształtuje opinię społeczeństwa o działaniu całej gospodarki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławWróbel">Park maszynowy przemysłu lekkiego jest w większości przestarzały, a zapowiadany wzrost dostaw części zamiennych nie przyniesie - jeśli idzie o przemysł lekki - niezbędnej poprawy. Sytuacja w wielu zakładach jest taka, że jedną maszynę się rozbiera, żeby móc wykorzystać jej części do remontu drugiej. Jak długo można w ten sposób pracować, tym bardziej że także w zapleczu remontowym zakładów, w działach głównego mechanika park maszynowy jest przestarzały. Komisja Planowania przydziela nowe obrabiarki niemal wyłącznie przemysłowi ciężkiemu. Jeśli przemysł lekki nie ma zagwarantowanych terminowych dostaw materiałów i surowców do produkcji, a park maszynowy ma w złym stanie, to jak może dobrze pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Przemysł lekki przeżył w tym roku duże trudności i będą one występować także w roku przyszłym. Trzeba zrobić wszystko żeby nie był tak dużym dłużnikiem państwa. Trudno tłumaczyć się z tego, że fundusz płac został przekroczony o 1,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Sytuację mogłyby poprawić i złagodzić terminowe dostawy surowców krajowych, a także ich importu z krajów RWPG. Przemysł lekki zdaje sobie sprawę, że musi przechodzić przede wszystkim na surowce krajowe, a tymczasem już u progu nowego planu rocznego stwierdza się, że będą kłopoty z ich dostawami. Załogi rozumieją trudną sytuację gospodarki i rynku i przyjmują ambitne, mobilizujące zadania, ale nie będą mogły ich wykonać, jeśli nie będą miały z czego produkować.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Przemysł lekki dostał duże środki na modernizację, ale są jeszcze całe dziedziny bardzo przestarzałe. Na wykończalni w zakładach im. Struga w Łodzi od wyziewów chloru odpadają tynki. Kto chce pracować w tych warunkach, zwłaszcza młodzież, która ma większe wymagania rezygnuje często z pracy. Są zakłady zmodernizowane w 50% i wiadomo, że duże nakłady zostaną zmarnowane, jeśli się nie zakończy rozpoczętych już prac. W Instytucie Włókiennictwa maszyny i urządzenia z powodu niewykończonego dachu ulegają zniszczeniu.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Fundusz zakładowy w przemyśle lekkim pozostanie w roku przyszłym na nie zmienionym poziomie. Tymczasem wizytując w czerwcu ośrodki zakładowe spotkaliśmy się z odmową przez wojewodów praw do eksploatacji ośrodków o nietrwałej zabudowie. Przemysł lekki nie może sobie pozwolić na budowę takich ośrodków, jakie mają inne przemysły, Np. zakłady „Fasty” w Białymstoku, które od 19 lat eksploatują swój jedyny ośrodek w Karwicy muszą się z niego usunąć w 1981 r. bo zapadła decyzja o eksmisji. Modernizowanych przez całe lata domków nie da się rozebrać i postawić gdzie indziej. Jeśli podejmuje się decyzje o ograniczeniu środków na cele socjalne w przemyśle lekkim, to należy równocześnie zagwarantować mu możliwość korzystania z tego, co już wcześniej - i to dużym wysiłkiem - zbudował.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Pracownicy przemysłu lekkiego w październiku br. otrzymali podwyżkę płac. Już w listopadzie zmniejszył się w zakładach wskaźnik zachorowalności. Trudno jest stwierdzić, czy to właśnie nowy system wynagradzania spowodował tę poprawę. Ale mimo wzrostu zarobków są kłopoty, aby skłonić ludzi do pracy na trzeciej zmianie. Praca w nocy jest jedną z głównych przyczyn dla których ludzie, zwłaszcza młodzi, nie chcą podejmować pracy w przemyśle lekkim. Wiadomo, że chodzi o oszczędność energii elektrycznej i pracę poza godzinami szczytu. Długo w ten sposób nie będzie można jednak pracować.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Przykro jest słuchać krytycznych uwag pod adresem zakładów przemysłu lekkiego. Ale trzeba stwierdzić, że handel nie potrafi też sprzedawać wyrobów tęgo przemysłu, nie umie ich zaprezentować i zachęcić klienta do kupna. Na ul. Piotrkowskiej w Łodzi, gdzie prowadzona jest sprzedaż preselekcyjna, jest zawsze pełno ludzi. Przykładów jak trzeba sprzedawać dostarczają też sklepy prywatne. Od handlu, od jego zamówień zależy w dużej mierze asortyment produkcji przemysłu lekkiego. Jeśli zamówienie handlu nie jest zgodne z potrzebami rynku, powinien on tym bardziej dołożyć starań, żeby dany wyrób sprzedać. Produkcja przemysłu lekkiego w ostatnich latach uległa znacznemu unowocześnieniu. Nowe walory niektórych wyrobów trzeba umieć nabywcy zachwalić i zaprezentować.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Mamy w przemyśle lekkim za dużo jubileuszów. 5 lat działalności przedsiębiorstwa - i zaraz jubileusz. Resort powinien przykrócić tego rodzaju praktyki. Lepiej środki przeznaczone na ten cel wydać na poprawę warunków pracy i warunków socjalnych załogi.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Kiedy posłowie wizytowali zakłady odzieżowe im. Próchnika, stwierdzili, że w zakładzie tym, dzięki doświadczeniom zdobytym w eksporcie do RFN, udało się bardzo dobrze rozważać problem rozmiaro-wzrostów. Odzież na rynek RFN robiona jest w 7-miu rozmiaro-wzrostach; u nas obowiązuje ich ponad 50.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Mówimy o braku skóry. Tym bardziej dziwić musi to, że produkujemy z niej odzież i suknie dla pań, a nie to co jest najbardziej ludziom potrzebne. Taka odzież jest droga i długo leży na sklepowych półkach, a poza tym przestaje być modna.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Wraz z utworzeniem butików przemysł lekki zaczyna tracić sporo ludzi np. zdolnych plastyków. Butiki przechwytują także bardziej atrakcyjne materiały.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Czy przy braku środków na poprawę warunków socjalnych nie można by wykorzystać na ten cel części środków z funduszów mieszkaniowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Lata 70-te przyniosły przemysłowi lekkiemu duże osiągnięcia. Stworzony został znaczny potencjał produkcyjny i trzeba zastanawiać się jak go najlepiej wykorzystać. Niepokojące jest to, że w niektórych sferach społeczeństwa przemysł lekki traktuje się zbyt lekko. Tymczasem jest to przemysł, który decyduje o nastrojach, o wyglądzie polskiej ulicy. Po latach, gdy mieliśmy dość dużo środków na rozwój przemysłu, wkroczyliśmy w okres trudniejszy. Nie mogą nas zadowalać przyznane środki inwestycyjne. Wiadomo, że nie rozpoczniemy nowych inwestycji, choć wiemy ile zakładów czeka na modernizację. Jest wiele takich zakładów, których część jest już nowoczesna, druga zaś tkwi jeszcze w XIX wieku. Zakłady powinny być modernizowane kompleksowo, gdyż w tej starej części ludzie nie chcą pracować. Wprowadziliśmy do przemysłu dużą ilość krosien STB. Sprawiło to, że ludzie zaczęli się garnąć do zawodu tkacza, ale tylko na tej maszynie.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Zatrudniamy ponad 620 tys. ludzi, a zbudujemy dla nich w roku przyszłym w sumie tylko 4 bloki mieszkalne. A przecież mieszkanie to warunek stabilizacji załóg. Musimy budować domy młodego robotnika i mieszkania rotacyjne. Nie mamy żadnych środków komunikacji, aby móc - jak to robią inne przemysły - dowozić ludzi do pracy z okolicznych wsi.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBronisławCieniewski">Resort zakłada poprawę stopnia wykorzystania przędzy przy produkcji tkanin. Tymczasem zakłady sygnalizują, że jeśli chodzi o rzadki splot tkanin, to dochodzimy już do granic możliwości. Niektóre tkaniny są tak cienkie i rzadkie, że przy jasnych kolorach trudno jest do nich dobrać odpowiednie dodatki. Utrudnia to ich wykorzystanie. Odwrotnie w dzianinach. W zakładach „Wanda” w Sosnowcu zwracano uwagę, że gdyby nie polska norma zakładająca określony ciężar swetrów, można by robić więcej wyrobów lżejszych. Jest również problem cen.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełBronisławCieniewski">Ciągle istotne i aktualne jest maksymalne wykorzystanie krajowej bazy surowcowej. Są trudności z surowcami pochodzenia chemicznego, tymczasem w roku przyszłym nie widać wzrostu produkcji tkanin lnianych, mimo że ceny skupu lnu zostały zwiększone. Dlaczego cofamy się w produkcji lnu, to przecież nasz krajowy surowiec. Może lnu jest dosyć, a brak jest roszarni? Od kilku lat mówimy o problemach lnu. Miała być podjęta uchwała w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełBronisławCieniewski">Są duże kłopoty z częściami zamiennymi, zwłaszcza z importu Dotyczy to m.in. doskonałych krosien STB, z którymi wiążemy duże nadzieje na przyszłość. Trudności występują w dostawach części ze Związku Radzieckiego i Węgier. Wytwarza się części sposobami chałupniczymi a to wiele kosztuje. Niektóre części robi się z łopat. Nie jest to najbardziej ekonomiczny sposób, ale nie można pozwolić, by wysokowydajne krosna stały bezczynne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełBronisławCieniewski">Przemysł lekki powinien wykonać zadania w roku przyszłym o ile będzie miał zapewnione surowce. Budzi optymizm pewna poprawa zapasów węgla w zakładach (np. w woj. piotrkowskim) oraz pewne unormowanie dostaw energii elektrycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełDobromiłaKulińska">Rok 1979 zamyka się niedoborem produkcji przemysłu lekkiego w wysokości około 10 mld zł. Plan przemysłu lekkiego na rok przyszły musi być większy, żeby zaspokoić potrzeby rynku i eksportu. Zadania te będą realizowane przy zmniejszonym zatrudnieniu, a już w br. w przemyśle tym nie ma pełnej obsady kadrowej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełDobromiłaKulińska">Realizacja przyszłorocznego planu nie jest w pełni zabezpieczona pod względem dostaw maszyn i surowców. Nie zawarto jeszcze odpowiednich umów z krajami socjalistycznymi, niepewne są dostawy z chemii, która uzależnia je od realizacji importu surowców do produkcji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełDobromiłaKulińska">Zwiększa się w strukturze produkcji przemysłu lekkiego udział włókien chemicznych, ale jest też problem wykorzystania gorszych gatunków bawełny i włókien odpadowych. Przemysł maszynowy nie produkuje odpowiednich maszyn do czyszczenia odpadów i broni się przed jej podjęciem. Tymczasem w Centralnym Ośrodku Przemysłu Bawełnianego wytworzono bardzo piękne tkaniny z gorszych gatunków bawełny.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełDobromiłaKulińska">Czy przemysł skórzany, który w roku przyszłym otrzyma mniejsze ilości skór, może liczyć na zwiększone dostawy polcorfamu. Trzeba też stworzyć preferencje dla poprawy jakości wyrobów, zwłaszcza obuwia. Jest go na ogół dość, ale jakość i wzory są nieustannie krytykowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimieraGrzegorczyk">Len to nasza rodzima roślina. Roszarnie lnu nie są w stanie zaspokoić potrzeb. Występują trudności z zapewnieniem kadr do przędzalni mokrych, gdzie praca jest ciężka, a zapach bardzo nieprzyjemny i tak silny, że przesiąka nim wszystko. Nie pomaga mycie, ani dezodoranty. W przędzalni w Żyrardowie nie chcą pracować młode kobiety, bo to przekreśla ich możliwości życiowe. Budowane są już przędzalnie suche. Trzeba je budować także w przemyśle lniarskim, zamiast przędzalni mokrych.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełBarbaraSurma">Modernizacja zakładów „Zeta” w Zgierzu została podzielona na dwa etapy. Pierwszy etap został zrealizowany, drugi nie wszedł już do planu na rok bieżący. Gorzej, że nie jest przewidziany także w projekcie planu przyszłorocznego. Warunki pracy w szwalni w starej części zakładu są bardzo trudne. „Zeta” szyje bardzo ładne garnitury na rynek wewnętrzny i eksport i modernizacja tego zakładu powinna być kontynuowana.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławWilczyński">Produkcja tkanin na nowoczesnych maszynach powoduje w niektórych przypadkach wzrost odpadów. Trzeba je lepiej zagospodarować, wykorzystując w tym celu niektóre stare urządzenia.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełCzesławWilczyński">Obuwia jest na ogół dość na rynku, ale jego jakość i wzornictwo pozostawia wiele do życzenia. Nie można produkować obuwia męskiego, które deformuje się pod wpływem wilgoci. Nie powinno się też rozwijać w dużych seriach produkcji obuwia damskiego nawet supermodnego, ale niewygodnego i niezdrowego, bo nie wszystkie kobiety takie obuwie kupują.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełCzesławWilczyński">Jest określona ściśle ilość środków na modernizację przemysłu i bardzo jeszcze wiele potrzeb w tej dziedzinie. Wiele zakładów i wydziałów przemysłu lekkiego jest przestarzałych. Trzeba też brać pod uwagę, że to co jest obecnie nowoczesne, za 5 lat będzie przestarzałe. Należy więc myśleć z odpowiednim wyprzedzeniem o modernizacji parku maszynowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełZofiaŁęgowik">Założenie projektu przyszłorocznego planu w przemyśle lekkim sformułowane są ostrożnie, co decyduje o jego realności. Projekt uwzględnia zaopatrzenie przemysłu lekkiego w surowce i materiały, choć mogą być jeszcze trudności. W sumie zadania są mobilizujące, ale ich wykonanie wymagać będzie od załóg dużego wysiłku.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełZofiaŁęgowik">Poprawie powinny ulec w roku przyszłym dostawy włókien chemicznych dla przemysłu lekkiego. Projekt planu resortu chemii zakłada bowiem wzrost produkcji tych włókien, w stosunku do roku bieżącego, o 13 tys. ton. Przemysł chemiczny pracował w tym roku w wyjątkowo trudnych warunkach i przeżywał, podobne jak przemysł lekki, kłopoty na skutek braku surowców, ograniczeń w dostawach energii i braku zatrudnienia. W rezultacie przemysł chemiczny nie wykona w tym roku zadań wartości około 15 mld zł. Przewidywane w tym 5-leciu nakłady na inwestycje w tym przemyśle zostały zmniejszone o 65 mld zł.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełZofiaŁęgowik">Przy wzrastających cenach importowanych surowców, trzeba więcej uwagi poświęcić lepszemu wykorzystaniu surowców krajowych i to nie tylko lnu, ale także wełny owczej. Skup tego surowca pozostaje nieustannie na tym samym poziomie. Czy nie należałoby rozważyć możliwość zastosowania takich rozwiązań systemowych, które zwiększyłyby zainteresowanie hodowców owiec.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełZofiaŁęgowik">W sytuacji ograniczania w roku przyszłym stanu zatrudnienia i kończących się zasobów siły roboczej trzeba zastanowić się nad koniecznością i potrzebą pracy na trzeciej zmianie. Są informacje, że załogi na trzeciej zmianie realizują tylko 25% zadań dobowych. Praca jest więc mniej wydajna.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełZofiaŁęgowik">Ważnym czynnikiem integracji i stabilizacji załóg jest rozwój świadczeń socjalno-bytowych. Czy resort przemysłu lekkiego korzysta z centralnego funduszu inwestycji socjalnych, który pozwala modernizować obiekty socjalne? Środki z tego funduszu w skali kraju nie są w pełni wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełZofiaŁęgowik">Przy niepełnym wykonaniu zadań jeszcze większego znaczenia nabiera dobra jakość. Do jakości wyrobów przemysłu lekkiego jest wiele zastrzeżeń. Dotyczy to np. obuwia, jego jakości i wzornictwa. Powszechne są również narzekania na brak standardowej odzieży o wysokim poziomie jakościowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełBronisławaSokołowska">Projekt planu inwestycyjnego na przyszły rok zakłada, że nakłady ogółem wzrosną o 7,3% w stosunku do wykonania planu bieżącego roku. Konieczne jest zwiększenie gospodarności w wykorzystaniu tych środków a zwłaszcza szczególne uwzględnienie inwestycji kontynuowanych w terenie, które w przyszłym roku mają być przekazane do użytku oraz inwestycji modernizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełBronisławaSokołowska">Trzeba zwrócić większą uwagę na rozwiązanie problemów zatrudnienia, a także wdrażanie - do praktyki nowoczesnych technik i technologii w przemyśle lekkim. Wizytacje potwierdzają, że w niektórych przedsiębiorstwach są jeszcze rezerwy, które należy wykorzystać, z pożytkiem dla gospodarki. Często dostawa nawet jednej maszyny, czy nowoczesnego urządzenia może wpłynąć na poprawę wzornictwa, a tym samym zwiększyć popyt na rynkach zagranicznych. Nowe inwestycje muszą być przede wszystkim przeznaczane do produkcji poszukiwanych wyrobów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuLekkiegoJerzyKrętkowski">Obecnie przy ograniczonym zakresie inwestowania szczególnie wiele uwagi należy poświęcać efektywności inwestycji. W przemyśle lekkim jest wiele zakładów wymagających modernizacji. Zainstalowane tam bowiem maszyny często pochodzą z XI wieku lub sprzed kilkudziesięciu lat, a przecież nowoczesność odgrywa w tym przemyśle szczególną rolę. Inwestycje przewidziane do przekazania w przyszłym roku, osiągną w końcu br. w robotach budowlano-montażowych ok. 80% zaawansowania, co powinno zabezpieczyć ich terminowe oddanie do eksploatacji. W wyniku ograniczenia nakładów na inwestycje trzeba było wstrzymać realizację 13 inwestycji, w tym 4 ośrodków wczasowych. W roku przyszłym przewiduje się duży zakres prać modernizacyjnych i remontowych, przy czym, przy prowadzeniu remontów będzie się również unowocześniać zakłady. W bieżącym roku tylko na ten cel przeznaczy się ok. 1,5 mld zł. Dużą uwagę przywiązuje si do realizacji zadań w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego, a także inwestycji socjalno-bytowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwiePrzemysłuLekkiegoMirosławJędrzejczak">W ciągu ostatnich 3 lat następuje wyraźna poprawa opłacalności eksportu w przemyśle lekkim. Jest to wynikiem licznych działań, zmierzających do szukania rynków zbytu gwarantujących uzyskanie wyższych cen. W przyszłym roku powinien nastąpić dalszy postęp w poprawie efektywności naszego eksportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Przemysł lekki uzyskał dodatnie saldo w obrotach z krajami II obszaru płatniczego. To osiągnięcie świadczy o pozytywnych zmianach zachodzących w tych obrotach.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">W trosce o podniesienie efektywności gospodarowania zamierzamy przyjąć zasadę wycofania skór z produkcji niektórych wyrobów i zastąpienia ich w miarę możliwości substytutami. W przyszłym roku podejmiemy wysiłki nad zmianą struktury produkcji obuwia i więcej będzie obuwia całorocznego, a zwłaszcza kozaczków, nastąpi też zwiększenie produkcji obuwia damskiego i dziecięcego. Aby poprawić opłacalność eksportu obuwia, musimy zmienić geografię tego eksportu. Obecnie podjęto prace (z wykorzystaniem informatyki), które ułatwią wybór najbardziej opłacalnych kierunków eksportu.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">W bieżącym roku plan produkcji butów będzie wykonany. Oprócz przedsięwzięć zmierzających do zwiększenia ilości produkowanego obuwia ze 102 mln par w 1979 r. do 106 mln par w 1980 r. podjęto program poprawy ich jakości. Główną wadą obuwia jest odklejanie się podeszwy. Podjęte działania przyczyniają się już do poprawy trwałości tych wyrobów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Szczególną troską resort otacza przemysł lniarski. Opracowano projekt uchwały rządu w sprawie rozwoju tej branży. Przewiduje się m.in. wspólną z NRD budowę niektórych roszarni i przędzalni lnu. Jednocześnie przewiduje się dalszy rozwój produkcji lnu i konopi.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Realizacja zadań w bieżącym roku była szczególnie trudna w przemyśle lekkim, podobnie jak w całej gospodarce. Przyczyną tej sytuacji były ograniczenia w dostawach energii, surowców i materiałów, a także trudności związane z zatrudnieniem kadr. Plan przyszłego roku powinien lepiej zbilansować potrzeby surowcowo-materiałowe przemysłu lekkiego. Zakłócenia w rytmice produkcji spowodowały opóźnienia w wytwarzaniu półfabrykatów i dopiero dzięki przyznanym dodatkowym środkom udało się je odrobić. Te niekorzystne czynniki wpłyną na niepełne wykonanie tegorocznych zadań.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Na podkreślenie zasługuje fakt, że udało się zrealizować w pełni zadania w dziedzinie eksportu, a także zapewnić dostawy wyrobów podstawowych na rynek wewnętrzny. Handel wykonał w okresie 3 kwartałów plan sprzedaży produkcji włókienniczej, odzieżowej i obuwia, co było możliwe dzięki częściowemu upłynnieniu zapasów. Tym niemniej rynek odczuł niedobory w niektórych grupach asortymentowych.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Plan na 1980 r. uwzględnia warunki w dziedzinie zaopatrzenia surowcowo-materiałowego oraz warunki wynikające ze zmniejszenia stanu zapasów. Na pierwszy plan w przyszłym roku wysuwa się zapewnianie dostaw wyrobów zgodnie z potrzebami odbiorców. Dlatego też w sposób bardziej elastyczny dostosowywać się będzie produkcję do zapotrzebowania.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Przyszły rok ma przynieść również korzystne zmiany w dziedzinie wzornictwa i kolorystyki wyrobów przemysłu lekkiego. Oferować chcemy także towary, które nie będą zalegały w magazynach. Szczególnie wiele uwagi poświęcimy produkcji artykułów dla niemowląt i dzieci do lat 11. W tej dziedzinie nastąpiła już pewna poprawa, ale potrzeby są nadal duże.</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Dużej operatywności wymagać będzie realizacja zadań przyszłorocznych w dziedzinie eksportu. Przede wszystkim trzeba się zatroszczyć o lepszą opłacalność eksportowych wyrobów. Podjęte też będą wysiłki nad zmniejszeniem importochłonności produkcji a jednocześnie nad rozszerzeniem produkcji antyimportowej.</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Aby rozwiązać trudne problemy deficytu rąk do pracy w większym stopniu będziemy rozwijać produkcję nakładczą, zwłaszcza w przemyśle odzieżowym, dziewiarskim oraz obuwniczym.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Rok przyszły powinien przynieść dalszą poprawę warunków BHP. Głównym zadaniem będzie zmniejszanie hałasu w zakładach przemysłu lekkiego, usprawnienie transportu wewnątrzzakładowego i poprawę mikroklimatu. Poprawia się również warunki socjalno-bytowe załóg; zwiększy się liczba miejsc w żłobkach, przedszkolach oraz w ośrodkach wczasowych.</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#MinisterprzemysłulekkiegoStanisławMach">Prawie całość nakładów inwestycyjnych w 1980 r. będzie przekazana na inwestycje kontynuowane, a zwłaszcza oddawane w 1980 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Przebieg dyskusji potwierdził, że projekt planu na 1980 r. przemysłu lekkiego zawiera poważne, niełatwe do realizacji zadania. Posłowie mocno akcentowali potrzebę przezwyciężenia występujących w tym przemyśle trudności i lepszego przystosowania do pracy w nowych warunkach. Sprawy te znalazły swój wyraz w referacie wicepremiera Tadeusza Wrzaszczyka wygłoszonym na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Po okresie wielkich inwestycji, należy głębiej zastanowić się nad ustaleniem właściwych kierunków inwestowania. Zaprezentowane przez resort kierunki inwestycji można uznać za słuszne, zwłaszcza koncentrację na tych inwestycjach, które mają być przekazane do użytku w 1980 r.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Modernizacja zakładów ma szczególne znaczenie dla przemysłu lekkiego. Dobrze, że zarówno posłowie, jak i przedstawiciele resortu w swoich wypowiedziach poświęcili dużo uwagi tym problemom. W wielu branżach trzeba będzie liczyć na własne siły brygad. Na podkreślenie zasługuje łączenie prac remontowych brygad budowlano-montażowych z unowocześnianiem zakładów.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Komisja będzie wspierać wysiłki resortu w zakresie dostaw maszyn i części zamiennych, jak również dalszego rozwoju własnej bazy remontowej. Przemysł lekki ze względu na dużą liczbę maszyn wymagających remontów powinien dysponować odpowiednią bazą dla produkcji części zamiennych.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Komisja z uznaniem odnosi się do działań związanych z ograniczeniem zatrudnienia, dotyczy to przede wszystkim pracowników biurowych. Rozpoczęty proces w tej dziedzinie powinien być kontynuowany. Wobec zmniejszenia inwestycji możliwe będzie m.in. ograniczenie zatrudnienia w biurach projektowych.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Zamierzenia poprawy jakości i lepszego dostosowania wyrobów do wymagań odbiorców, jak też uzyskiwania opłacalnych cen w eksporcie są godne uznania.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Sprawą szczególnie ważną będzie zabezpieczenie surowcowe wyprzedzające w czasie, aby rytmika produkcji w pierwszym kwartale przyszłego roku zapewniła warunki do pełnej realizacji zadań 1980 r. I dlatego Komisja zamierza wesprzeć starania resortu o odpowiednie zbilansowanie surowcowo-materiałowe potrzeb tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na 1980 r. w części dotyczącej Ministerstwa Przemysłu Lekkiego.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W kolejnym punkcie porządku obrad komisja rozpatrzyła i przyjęła odpowiedzi na dezyderaty dotyczące odzieży ochronnej oraz gospodarki paliwowo-energetycznej oraz wysłuchała informacji o kontroli realizacji najważniejszych dezyderatów, uchwalonych w bieżącej kadencji Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>