text_structure.xml
5.89 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 3 maja 1977 r. odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Handlu Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług oraz Komisji Przemysłu Lekkiego poświęcone uchwaleniu dezyderatów w sprawie zaopatrzenia rynku w wyroby przemysłu lekkiego. Temat ten był rozpatrywany przez obie komisje w dniu 1 kwietnia br. (BPS nr 171) VII kad.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Obradom przewodniczył poseł Bolesław Koperski (PZPR):</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W uchwalonych dezyderatach Komisję stwierdzają m. in., że:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- gospodarka zapasami wyrobów przemysłu lekkiego oraz stosowany aktualnie w handlu system ich przecen wymagają daleko idących usprawnień. Za sprawę zasadniczą uważają obie Komisje wypracowanie prawidłowego systemu przecen 1 wyprzedały sezonowych wyrobów przemysłu lekkiego, systemu, który funkcjonowałby permanentnie, stanowiąc jeden z ważnych instrumentów działalności handlowej. Podstawą wypracowania takiego systemu powinno być prowadzenie w handlu bieżącej ewidencji zapasów, co umożliwi bardziej wnikliwe analizowanie ich struktury, a także czynników wpływających na powstawanie zapasów oraz na ich poziom. Komisje po postulują też dokonanie generalnego przeglądu zapasów wyrobów zalegających dłużej niż 2 lata oraz ustalenie sposobu szybkiego ich gospodarowania m. in. poprzez organizowanie giełd, powszechnej wyprzedaży po znacznie obniżonych cenach na kiermaszach, jarmarkach i w zakładach pracy oraz przeznaczenie części zapasów na akcję socjalną;</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- istniejący w systemie planistycznym podział na artykuły rynkowe i kooperacyjno-zaopatrzeniowe działa często hamująco na rozwój produkcji wyrobów stanowiących integralną część finalnego produktu rynkowego. W związku z tym Komisje postulują zmianę tego podziału i związanych z nim bodźców ekonomicznych, idącą w kierunku zaliczenia do dostaw rynkowych tej produkcji kooperacyjnej, która jest niezbędna dla wytworzenia finalnego produktu rynkowego;</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- mimo osiągniętej poprawy w zaopatrzeniu rynku w artykuły niemowlęce i dziecięce, utrzymuje się nadal poważny niedobór niektórych podstawowych asortymentów bielizny i ubiorów dla dzieci we wszystkich grupach wieku. Niedobór ten ma swoje źródło m. in. w stosunkowo niskiej rentowności produkcji ubiorów dla dzieci. Niektóre zakłady dziewiarskie zwiększają produkcję droższych wyrobów dla dorosłych, kosztem ograniczenia produkcji dla dzieci i niemowląt, niektóre zakłady odzieżowe szyją ubiory dla dzieci ze 100 procentowych tkanin wełnianych, co podraża cenę tego artykułu pierwszej potrzeby. Ze względu na społeczną wagę pełnego zaopatrzenia rynku w wyroby dla niemowląt i dzieci, Komisje postulują podjęcie niezbędnych kroków dla zlikwidowania tych nieprawidłowości a także szersze wykorzystanie możliwości wytwórczych spółdzielczości pracy i rzemiosła;</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- ponieważ ani przedsiębiorstwa, ani przemysłowe, ani placówki handlu detalicznego nie zapewniają klientom odpowiedniej informacji o znajdujących się w sprzedaży wyrobach przemysłu lekkiego. Komisje postulują: zamieszczanie na metce towarowej wszelkich informacji o towarze,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- opracowywanie przez zjednoczenia przemysłowe dla potrzeb handlu informacji o wszystkich nowościach przemysłu lekkiego,</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">- systematyczne szkolenie pracowników handlu w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa,</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- egzekwowanie od personelu sklepów pełnej informacji dla klientów o cechach sprzedawanych artykułów,</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- hamująco na poprawę zaopatrzenia rynku wpływają pewne niedociągnięcia w działalności handlu, w związku z czym Komisje postulują:</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- usprawnienie współpracy hurtu z detalem oraz funkcjonowania magazynów w zakresie prawidłowego przemieszczenia towarów do sklepów,</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- podniesienie poziomu pracy służb zaopatrzeniowych handlu, a zwłaszcza zespołu branżystów odpowiedzialnych za kontraktację wyrobów przemysłu lekkiego,</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- pogłębienie badań rynkowych i bardziej operatywne wykorzystywanie wyników tych badań,</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- wzmocnienia pracy wychowawczo-szkoleniowej z kadrą sprzedawców;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- obowiązujące aktualnie przepisy w sprawie uznawania reklamacji dotyczących wyrobów przemysłu lekkiego stwarzają możliwości nadużyć. W związku z tym, Komisje postulują rozważenie możliwości takiej modyfikacji tych przepisów, która - zachowując słuszne uprawniania klientów - uniemożliwi równocześnie nadużycia na szkodę gospodarki;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- w wielu przypadkach wzory prezentowanych na giełdach artykułów nie stanowią faktycznej oferty rynkowej przemysłu lekkiego, dlatego też Komisje uważają za niezbędne wyeliminowanie takiej praktyki z działalności kontraktacyjnej i spowodowanie, aby giełdy branżowe oraz targi krajowe miały charakter realnej oferty handlowej przemysłu dla rynku wewnętrznego a nie wystawy wzorów, których nie można wprowadzić do seryjnej produkcji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>