text_structure.xml
47.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrzadPatentowyRzeczypospolitejPolskiej">c) środki europejskie na finansowanie projektów UP RP z zał. nr 4 i 15;</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GlownyUrzadMiar">a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GlownyUrzadMiar">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6,</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GlownyUrzadMiar">c) środki europejskie na finansowanie projektów GUM z zał. nr 4 i 15.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GlownyUrzadMiar">W posiedzeniu udział wzięli: Aleksandra Szwemberg dyrektor Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej Ministerstwa Finansów wraz ze współpracownikami, Edyta Demby-Siwek prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej wraz ze współpracownikami, Rafał Kępka p.o. prezes Głównego Urzędu Miar wraz ze współpracownikami oraz Jarosław Duda poseł do Parlamentu Europejskiego.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GlownyUrzadMiar">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Katarzyna Gadecka, Daria Grochowska, Izabella Kulesza-Rozesłaniec, Robert Suszko, Ziemowit Uździcki i Elżbieta Wojciechowska – z sekretariatów Komisji w Biurze Komisji Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dzień dobry. Witam państwa. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Gospodarki i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Witam państwa posłów i gości obecnych na miejscu oraz łączących się zdalnie. Witam wszystkich obecnych na sali. Witam panią Edytę Demby-Siwek, prezes Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, i pana Rafała Kępkę, p.o. prezesa Głównego Urzędu Miar.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Informuję, że dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu przez marszałek Sejmu po zasięgnięciu opinii przewodniczących Komisji. Będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">W celu sprawdzenia łączności i kworum proszę państwa posłów o przygotowanie się do głosowania. Informuję, że posłowie członkowie Komisji obecni na sali obrad głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej i nie używają tabletów. Czy wszyscy gotowi? Przystępujemy do głosowania. Czy państwo też są gotowi? Proszę mi dać znać. Jesteśmy gotowi. Bardzo proszę o wciśnięcie dowolnego przycisku. Sprawdzamy kworum. Dziękuję. Proszę o wynik. Mamy kworum. Dziękuję bardzo. Stwierdzam kworum. Komunikat dla posłów oraz gości łączących się zdalnie. Przypomnę, że przed posiedzeniem Sejmu otrzymali państwo instrukcję zgłoszenia się do dyskusji i zabrania głosu w trakcie posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na 2021 r. (druk nr 640) w zakresie części budżetowej 61 – UP RP i części budżetowej 64 – GUM. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 61 – UP RP. Proszę o zabranie głosu panią Edytę Demby-Siwek, prezes UP RP, ale z taką uwagą i prośbą państwo będą referować, bo na godzinę 17.00 są zaplanowane głosowania i chcemy podjąć próbę, żeby się z tym całym procedowaniem… Proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselPiotrBorys">Wznowienie, a nie głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale są ewentualne. Potencjalnie mogą być, bo się kończy…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselLeonardKrasulski">Proceduralne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak jest, więc gdyby nam się udało przeprocedować to, co mamy na posiedzenie podkomisji zaplanowane, to będziemy zobowiązani. Mniej kłopotu będzie. Bardzo proszę, pani prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Dzień dobry. To teraz naprawdę w telegraficznym skrócie chciałabym przedstawić projekt założeń budżetowych. Pani przewodnicząca, bardzo serdecznie dziękuję za udzielenie głosu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Panie i panowie posłowie, szanowni państwo, UP RP jest centralnym organem administracji właściwym w sprawach własności przemysłowej. Naszym podstawowym zadaniem jest rozpatrywanie zgłoszeń i udzielanie praw ochronnych na wynalazki, znaki towarowe, wzory przemysłowe, wzory użytkowe. Ponadto prowadzimy jawne i powszechnie dostępne rejestry wszystkich udzielonych przez nas praw.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Na 2021 r. w części 61 zaplanowane zostały dochody budżetowe w łącznej kwocie 76 000 tys. zł, tj. na poziomie kwoty zaplanowanej w ustawie budżetowej na 2020 r. Na tę kwotę składają się przede wszystkim dochody z tytułu różnych opłat za zgłoszenie i ochronę tych przedmiotów własności przemysłowej, które przed chwilą wymieniłam. Wpływy z tego tytułu będą stanowiły 97% planowanych dochodów ogółem, tj. 73 723 tys. zł. Natomiast na pozostałą kwotę dochodów w wysokości 2277 tys. zł będą składały się m.in. wpływy z tytułu wynajmu pomieszczeń w gmachu urzędu, wpływy ze sprzedaży publikacji urzędu czy wpływy z tytułu rozliczeń i zwrotów z lat ubiegłych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">W 2021 r. planowane są wydatki ze środków budżetu państwa w wysokości 62 256 tys. zł, tj. o 1192 tys. zł więcej w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. Zgodnie z omawianym projektem budżetu urząd będzie dysponował kwotą 1083 tys. zł na wydatki z budżetu środków europejskich związane z finansowaniem projektu „Własność intelektualna w Twojej firmie”.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Największy udział w wydatkach budżetu państwa mają wydatki bieżące, które planowane są w wysokości 61 204 tys. zł, tj. o 1687 tys. zł więcej w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. W kwocie tej są zawarte m.in. wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi w wysokości 52 186 tys. zł, co stanowi 85,3% wszystkich wydatków. To również odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz pozostałe wydatki bieżące. Odnosząc się do wydatków na wynagrodzenia i pochodne, jak już wspomniałam, wyniosą one 52 186 tys. zł, tj. o 638 tys. zł mniej w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. Na tę kwotę składają się wynagrodzenia osobowe, dodatkowe wynagrodzenia roczne oraz składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy. Natomiast wydatki na wynagrodzenia i pochodne od tych wynagrodzeń związane z realizacją projektu „Własność intelektualna w Twojej firmie” wyniosą łącznie 791 tys. zł i będą finansowane w 100% z budżetu środków europejskich. Średnie wynagrodzenie brutto od 1 stycznia 2021 r. łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym będzie wynosić 6342 zł.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Pozostałe wydatki bieżące planowane są w wysokości 9018 tys. zł, tj. o 2325 tys. zł więcej w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r. W tej kwocie zostały ujęte wydatki na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych oraz wydatki na pracownicze plany kapitałowe. Po odliczeniu tych obligatoryjnych wydatków urząd będzie miał do dyspozycji na pozostałe wydatki bieżące pozapłacowe środki w wysokości 7402 tys. zł. Środki te przeznaczone będą przede wszystkim na opłaty stałe, materiały poligraficzne i informatyczne. Ponadto w 2021 r. planujemy wynajem powierzchni magazynowych na nasze archiwum.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">Natomiast w ramach wydatków inwestycyjnych na 2021 r., które wynoszą 1000 tys. zł, tj. o 300 tys. zł mniej w stosunku do ustawy budżetowej na 2020 r., planowane są przede wszystkim zakupy informatyczne niezbędne do zapewnienia rozwoju systemów teleinformatycznych, które są z kolei niezbędne do prawidłowej pracy ekspertów zatrudnionych w UP RP.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">W maju 2020 r. urząd rozpoczął realizację projektu „Własność intelektualna w Twojej firmie” w ramach programu operacyjnego „Inteligentny rozwój” na lata 2014–2020. To działanie 2.6 „Projekt pozakonkursowy UP RP”. Wartość projektu planowanego do realizacji w latach 2020–2022 wyniesie 4544 tys. zł. Wszystkie wydatki finansowane będą z budżetu środków europejskich.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">W 2021 r. urząd planuje realizację wydatków z budżetu środków europejskich w wysokości 1935 tys. zł, w tym w części 61 – UP RP w kwocie 1083 tys. zł, a w części 83 – Rezerwy celowe w kwocie 852 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#PrezesUrzeduPatentowegoRzeczypospolitejPolskiejEdytaDembySiwek">W telegraficznym skrócie to wszystko. Chciałam tylko powiedzieć, że rokrocznie generujemy nadwyżkę dochodów nad wydatkami. To praktycznie 15 000 tys. zł. Mamy nadzieję, że w 2021 r. uda nam się również osiągnąć ten cel. Bardzo proszę o pozytywne zaopiniowanie projektu budżetu w tej części. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Proszę panią poseł Katarzynę Kretkowską o przedstawienie koreferatu i wniosków do opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, też postaram się zwięźle.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Dochody budżetowe UP RP mają wynieść według planu 76 000 tys. zł, czyli o 1000 tys. zł mniej niż przewidywane wykonanie dochodów w tym roku bieżącym. Największy udział w dochodach 72 000 tys. zł pochodzi ze zgłoszeń do ochrony wynalazków i wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych oraz innych opłat związanych z ochroną. Przewidywane mniejsze wykonanie tych dochodów, o 0,4% w stosunku do ustawy na 2020 r., wynika ze spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii oraz mniejszego zainteresowania dokonywaniem zgłoszeń i ochroną przedmiotów własności przemysłowej. Zgodnie z przewidywaniami Europejskiej Organizacji Patentowej wpływ kryzysu na liczbę zgłoszeń wynalazków będzie opóźniony o 10–12 miesięcy, zatem w większym stopniu odbije się to na dochodach budżetu UP RP w kolejnym roku – 2022 r.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Wydatki budżetowej UP RP planowane są na kwotę 62 200 tys. zł, czyli są o 5,7% mniejsze niż przewidywane wykonanie budżetu na 2020 r. W tej kwocie dominować będą wydatki bieżące w wysokości 61 200 tys. zł, z czego gros stanowią wynagrodzenia wraz z pochodnymi. Pozostałe wydatki bieżące planowane są w kwocie 9000 tys. zł, co stanowi kwotę większą o prawie 35%, niż przewidywała ustawa na 2020 r. Po odliczeniu wydatków obligatoryjnych, świadczeń socjalnych i pracowniczych planów kapitałowych pozostanie kwota 7400 tys. zł na wydatki pozapłacowe, które będą wydane głównie na media, usługi informatyczne i telekomunikacyjne, pilne remonty.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tu chciałam zwrócić uwagę na ten aspekt, że niestety, a sam urząd to podkreśla, będzie to kolejny projekt budżetu, w którym będzie brak zasadniczych środków na wydatki pozapłacowe. Przyznany limit wydatków na rok przyszły nie wystarczy na realizację zadań związanych z bieżącym funkcjonowaniem ani z realizacją statutowych przedsięwzięć urzędu. Zabraknie środków na remonty zapewniające bezpieczeństwo pracy w budynku UP RP. Jest to budynek zabytkowy. Zabraknie także środków na utrzymanie tego budynku zabytkowego w niepogorszonym stanie technicznym. Brakuje też środków na rozpoczęcie wynajmu powierzchni magazynowej celem przeniesienia części archiwum. Zwracam na to uwagę, bo sam urząd zwraca uwagę na to, że jest to kolejny rok takiego niedofinansowania, aczkolwiek mamy do czynienia z sytuacją nadzwyczajną, związaną ze skutkami pandemii w gospodarce. Wydatki na zakupy inwestycyjne są planowane na poziomie 1000 tys. zł. Będzie to o 300 tys. zł mniej niż w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Jeśli chodzi o pozytywne aspekty tego planu, chciałam zwrócić uwagę na planowane przygotowanie projektu ustawy – Prawo własności przemysłowej. Będzie to pierwsze od kilkunastu lat kompleksowe uregulowanie tego obszaru gospodarki. Urząd będzie rozwijał także przez kolejny rok współpracę międzynarodową w obszarze ochrony własności przemysłowej w ramach organizacji międzynarodowych i kontaktów dwustronnych z innymi urzędami patentowymi. Planowane jest doprowadzenie do wypracowania wraz z Komisją Europejską oraz Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) strategii własności intelektualnej dla Polski, co podkreślam i oby się to udało.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselKatarzynaKretkowska">W ramach kompleksowej obsługi klientów urzędu pojawi się nowy kanał komunikacji, tzw. okno wirtualnej obsługi informacyjnej. Polegać to będzie na komunikacji bezpośredniej online, co jest szczególnie potrzebne w dzisiejszym czasie, jak się okazuje.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Warto podkreślić na naszym posiedzeniu Komisji, że będzie realizowany projekt „Własność intelektualna w Twojej firmie”. Jego przedmiotem są działania o charakterze systemowym, związane z kształtowaniem praktycznych umiejętności małych i średnich przedsiębiorców, dotyczące wykorzystania i ochrony własności przemysłowej. Tak jak już wspomniała pani z UP RP, środki na to zadanie pochodzą w całości z Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Kończąc już, na posiedzeniu naszej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży należy podkreślić dalsze prace UP RP nad upowszechnianiem wiedzy o ochronie własności przemysłowej. Na 2021 r. planowany jest szereg wydarzeń o charakterze promocyjnym i informacyjnym, takich jak pierwszy międzynarodowy kongres własności intelektualnej w Polsce, ogólnopolska konferencja „Informacja patentowa dla nauki i przemysłu”, finał VIII edycji konkursu dla uczniów szkół podstawowych „Ambasador Szkolnej Wynalazczości”, szkolenie dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych w ramach projektu edukacyjnego „Własność intelektualna w Twojej szkole”, XIV edycja międzynarodowej konferencji „Innowacyjność i kreatywność w gospodarce”, spotkania uczniów z młodymi wynalazcami połączone z warsztatami we współpracy z Akademią Wynalazców im. Roberta Boscha i XIX edycja konkursu na plakat oraz jednocześnie XIX edycja konkursu na pracę habilitacyjną, doktorską, magisterską i studencką, a także czwarte cykliczne szkolenia z własności intelektualnej dla lokalnych producentów i kół gospodyń wiejskich, wreszcie wizyty studyjne młodzieży szkolnej i nauczycieli w siedzibie urzędu połączone z prelekcjami o własności intelektualnej. Oby się to wszystko udało mimo pandemii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pani poseł, czy jest pozytywny wniosek?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Proszę? Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pozytywny.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">To znaczy chciałam tylko zapytać ministerstwo o te środki, ale generalnie opinia jest pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bo będziemy opiniować wniosek, który pani nam prezentuje, więc musimy mieć jasny komunikat. Wniosek pani jest pozytywny.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, wniosek jest mimo wszystko pozytywny.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Wniosek jest pozytywny, może z uwagi na sytuację ogólną, bo gdyby nie to, to może nie byłby pozytywny. Chciałabym jednak usłyszeć odpowiedź na pytanie, dlaczego po raz kolejny nie zaplanowano środków na niezbędne remonty w zabytkowym budynku, a także na oprzyrządowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dobrze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Sam urząd to podkreśla.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To w dyskusji wobec tego. Jeszcze raz powtarzamy, że pani poseł koreferentka przedstawia nam wniosek pozytywny do tej części budżetowej. Za chwilę będziemy decydować, czy głosujemy, czy państwo bez głosowania potwierdzą ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Natomiast teraz jest ten moment, gdzie króciutko jeszcze można zabrać głos. Otwieram dyskusję. Pani poseł zadała pytania. Bardzo proszę, jeszcze pan Piotr Borys się zgłasza.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselPiotrBorys">Chciałbym tylko zadać pytanie. To jest pytanie, które jest jakby kontynuacją naszych prac z ubiegłego roku, kiedy przyjmowaliśmy budżet. Pamiętamy te uwagi i prośby o to, aby jednak zwiększyć budżet. To jest jednak spora część budżetu, bo niemalże cały budżet to jest może ta płaca. Jednak przecież ten urząd to ludzie, którzy w tak dużym stopniu dbają o naszą własność intelektualną. Naszą w sensie państwa polskiego. Z tego, co widzę, środki na płacę maleją w budżecie w stosunku do roku ubiegłego. W bardzo niewielkim stopniu, bo powyżej 1000 tys. zł, to są środki na wkłady własne do wspólnych projektów europejskich.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PoselPiotrBorys">Tak się zastanawiam, czy możemy zgłosić poprawkę? Ten budżet jednak powinien być trochę większy, jeżeli chcemy dbać o własność intelektualną i utrzymać jednak ludzi, którzy dzisiaj szczególnie w tym urzędzie powinni pracować, po to żeby nie byli rozchwytywani przez rynek. Mam pytanie. Czy możemy tylko wydać opinię, czy możemy zgłosić poprawki? To jest moje pytanie do pani przewodniczącej, bo budżet jest absolutnie budżetem po prostu za małym dla tego urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Teoretycznie, panie pośle, można zgłosić taką poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselArturDziambor">Trochę od tego jesteśmy Komisją, ale możemy też nie wypełniać tej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Nie, proszę bardzo. To proszę taką poprawkę przygotować, a w międzyczasie poproszę panią prezes o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrezesUPRPEdytaDembySiwek">Dziękuję serdecznie za zgłoszone uwagi. Żeby pana posła może troszkę uspokoić, chciałam też coś powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrezesUPRPEdytaDembySiwek">To oczywiście nie jest przewidziane w budżecie na 2021 r., ale udało nam się pozyskać miesiąc temu rezerwę celową ze środków Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, m.in. na pomieszczenia archiwalne, ponieważ zostało zalane nasze archiwum zakładowe, które się znajduje na poziomach -1 i -2. Udało nam się uzyskać środki z tej rezerwy w wysokości 1000 tys. zł. W związku z tym mamy nadzieję, że te najpilniejsze działania związane z rewitalizacją części podziemnej budynku uda nam się wykonać z tych środków lub te środki, które zostały przewidziane w budżecie państwa na 2021 r…</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrezesUPRPEdytaDembySiwek">W budżecie również nie zostały przewidziane jeszcze skutki rozporządzenia, które weszło w życie 5 września, a które dotyczyło zmiany mnożników dla ekspertów, aplikantów i asesorów zatrudnionych w urzędzie. Ten mnożnik został powiększony o 0,4 – z 3,1 do 3,5. W związku z tym mam nadzieję, że również dzięki przychylności Komisji udało nam się te dwa projekty w tym roku przeprowadzić i te dodatkowe środki uzyskać, za co serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrezesUPRPEdytaDembySiwek">Jeżeli jeszcze są jakieś pytania czy wątpliwości, to chętnie odpowiem. Jeszcze raz dziękuję za troskę o UP RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Myślę, że możemy zamknąć dyskusję.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy pan poseł podtrzymuje chęć zgłoszenia poprawki? To bardzo proszę. Musimy ją przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselPiotrBorys">Poprawka związana ze zwiększeniem o kwotę 2000 tys. zł środków na UP RP w części 61…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">A źródło?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselPiotrBorys">Proszę? 505 tys. zł, Kancelaria Prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselKrzysztofTchorzewski">Z którego miejsca?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselPiotrBorys">Proszę? Nie słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaWojciechowska">Ale z jakim przeznaczeniem? Pan poseł musi określić przeznaczenie i wskazać to źródło finansowania. Potem to technicznie rozpiszemy, jeżeli poprawka przejdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselPiotrBorys">Dobrze. Dziękuję bardzo. Źródło – 505 tys. zł, Kancelaria Prezydenta. Prosiłbym o możliwość poddania pod dyskusję, jeżeli są takie możliwości. To zmiana tylko symboliczna, ale niezwykle ważna dla tego urzędu.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przepraszam, bo się zgubiłam. Jest ta poprawka czy nie? Wskazane jest źródło? To proszę je podać.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselPiotrBorys">505 tys. zł, Kancelaria Prezydenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">505. Dobrze. I przeznaczamy konkretnie na…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselPiotrBorys">Na część 61 – UP RP, dział 750, rozdział 75001.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale na co?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaWojciechowska">Na jaki cel?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselPiotrBorys">Na wynagrodzenia, jeżeli naprawdę chcemy utrzymać ludzi, zwiększyć zatrudnienie i po to, aby mogli partycypować w projektach europejskich, a to jest dzisiaj rzecz kluczowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. To możemy głosować? Pani Elu, czy wszystko już wiemy? To, szanowni państwo, przegłosujemy wobec tego poprawkę zgłoszoną przez pana Piotra Borysa.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Tak, nie liczymy głosów. Przypominam, że państwo obecni na sali głosują na tym urządzeniu. Jeszcze raz. Kto za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">A ja nie zagłosowałam. Przepraszam. W końcu nie zagłosowałam przeciw. Dobrze, jeszcze policzymy do dziesięciu. Przecież trzy razy powtarzałam, już bez przesady. Niech nie śpią. Dziękuję. Proszę o wyniki. Głosowało 59 osób. Za – 23 osoby, przeciw – 33, wstrzymały się 3 osoby. Dziękuję. Wobec tego poprawka nie została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Poddaję więc pod głosowanie… To znaczy nie, bo mogę zapytać. Czy wobec tego jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wniosku do części budżetowej 61 – UP RP? Jest sprzeciw? Nie słyszę sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły powyższy wniosek.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przystępujemy do rozpatrzenia i zaopiniowania części budżetowej 64 – Główny Urząd Miar. Proszę o zabranie głosu pana Rafała Kępkę p.o. prezesa GUM. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowna pani przewodnicząca, szanowni państwo, to będzie sztuka mówić przez maseczkę i w okularach.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Prezes GUM jest dysponentem 64 części budżetu. Realizuje zadania nałożone ustawami, z których wymienię tylko najważniejsze: Prawo o miarach i Prawo probiercze, ustawy o towarach paczkowanych, o czasie urzędowym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku oraz o tachografach. Podsumowując, to są te ustawy, które tak naprawdę dotykają nas wszystkich na co dzień. To są liczniki, wodomierze, stacje paliw itd., żeby nie przedłużać.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowni państwo, projekt ustawy na 2021 r. w części planu dochodów przewiduje, że wygenerujemy 64 313 tys. zł dochodu. To będzie o niecałe 2% mniej niż w roku bieżącym, tj. mniej o 1239 tys. zł. Dochody centrali, czyli GUM, w części rozdziału 75001 to jest 7332 tys. zł. Te dochody składają się głównie z wpływów za udzielanie zezwoleń w zakresie instalacji, sprawdzania, przeglądów, napraw tachografów, za wydawanie decyzji o utworzeniu punktów legalizacyjnych, za upoważnienia do legalizacji pierwotnych i ponownych, za ekspertyzy, wzorcowanie i inne czynności metrologiczne oraz za egzaminy techników.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Natomiast lwią częścią dochodów są dochody generowane przez terenowe urzędy administracji miar i probierczej. W rozdziale 75007 zaplanowaliśmy, że te dochody wyniosą 56 981 tys. zł. Generalnie są to dochody tak naprawdę z czynności legalizacyjnych – wag i przyrządów do pomiaru mediów, które mamy w domach i w urzędach.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Przechodzimy teraz do planu wydatków. Szanowni państwo, planujemy, że ogółem wszystkie wydatki w części 64 to będzie kwota 166 515 tys. zł. Będzie też skromna, symboliczna kwota wydana z działu 752 – Obrona narodowa. To jest 5 tys. zł na szkolenia obronne. Wydatki bieżące zaplanowaliśmy na 46 160 tys. zł. To są głównie wynagrodzenia w GUM, bo mówię o dziale 75001, pochodne od tych wynagrodzeń, świadczenia na fundusz świadczeń socjalnych oraz wydatki na funkcjonowanie urzędu, czyli te wydatki związane z prawidłowym realizowaniem zadań, zakupem energii, usługami pocztowymi, wyjazdami zagranicznymi.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">W związku z tym, że jesteśmy organem, który uczestniczy w międzynarodowej sieci instytucji zrzeszających krajowe instytucje metrologiczne, będziemy również odprowadzali składki do tych instytucji. W 2021 r., tak jak i w tym roku, te składki będziemy odprowadzać do siedmiu instytucji. Wymienię tylko największą składkę, tj. do Międzynarodowego Biura Miar (BIPM), która wyniesie 522 tys. zł. W sumie wydamy na składki do organizacji międzynarodowych 901 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Na wydatki majątkowe, czyli tak naprawdę istotną kwestię dotyczącą rozwoju każdej instytucji technicznej, wydamy 5500 tys. zł. Są to wydatki przeznaczone na rozbudowę stanowisk pomiarowych, na ich budowę, utworzenie, na zakupy inwestycyjne aparatury badawczej i kontrolno-pomiarowej, na systemy i sprzęt teleinformatyczny, a także na obiekty, które są obiektami zabytkowymi – wiadomo, że generują one dodatkowe koszty.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowni państwo, wydatki w części rozdziału 75007 to jest kwota 112 039 tys. zł. Są to wydatki przeznaczone na naszych 10 okręgów, okręgowe urzędy miar i 2 okręgi probiercze. W sumie mamy takich jednostek 70 w skali całego kraju. Tam nie ma żadnych środków unijnych. Nie są przewidziane wydatki, które przewidują współfinansowanie z udziałem środków Unii Europejskiej. Wysokość wydatków majątkowych przewidzianych na jednostki administracji terenowej to jest kwota symboliczna – 2846 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-41.8" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowni państwo, GUM jest zaangażowany w realizację czterech bardzo istotnych projektów współfinansowanych ze środków UE. „System wsparcia informatycznego usług terenowej administracji miar” (ŚWITEŹ) to jest taki system sieciowy, który będzie jakby wychodzić naprzeciw aktualnym czasom, kiedy tak naprawdę przenosimy ciężar obsługi wniosków, które do nas są kierowane, na urządzenia elektroniczne. To będą zdalne środki komunikacji z naszymi urzędami. Kolejnym takim systemem jest „System informatyczny służący stworzeniu środowiska cyfrowego dla realizacji usług publicznych i zadań Głównego Urzędu Miar w sprawach tachografów” (TRANS-TACHO).</u>
<u xml:id="u-41.9" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Kładę główny nacisk na te rozwiązania, które są wyjściem naprzeciw potrzebie czasu. System, który nazywamy w skrócie ŚWITEŹ, przewiduje, że całkowita wartość tego projektu to będzie 14 304 tys. zł, zaś wydatki budżetu państwa wyniosą 15,37%, tj. 2198 tys. zł. W projekcie TRANS-TACHO przewidujemy, że będzie on całkowicie zamykał się w kwocie 8 652 739 zł. To też 15,37%, czyli kwota z budżetu państwa będzie wynosić 1 329 926 zł.</u>
<u xml:id="u-41.10" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Kolejny projekt, który realizujemy, to jest projekt pod nazwą e-CzasPL. Jest to system dystrybucji czasu urzędowego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt ten zamyka się w kwocie 11 998 429 zł. Koszt poniesiony z budżetu państwa to będzie 1 828 788 zł.</u>
<u xml:id="u-41.11" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowni państwo, GUM jest też uczestnikiem „Europejskiego programu na rzecz innowacji i badań w dziedzinie metrologii” (EMPIR). To są takie projekty EMPIR-owskie, w których bierzemy udział i poniesiemy wydatki na poziomie 1050 tys. zł, w tym wynagrodzenia to jest 876 tys. zł. Wynagrodzenia i pochodne składają się na kwotę 1050 tys. zł. Ogółem te wydatki wyniosą 166 515 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-41.12" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Szanowni państwo, teraz przejdę do części wydatków z programów operacyjnych. Kwota wydatków z budżetu środków europejskich na realizację projektów w ramach programu operacyjnego „Polska cyfrowa” (POPC) wyniesie 9129 tys. zł. To będą głównie wynagrodzenia zespołów projektowych i kadry zarządzającej, pochodne od wynagrodzeń, wydatki na usługi doradcze, wsparcie techniczne, promocję projektu. Zaplanowaliśmy też kwotę w wysokości 2201 tys. zł w rezerwie celowej.</u>
<u xml:id="u-41.13" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Przewidujemy, że wydamy również 1512 tys. zł w ramach budżetu środków europejskich na realizację projektu w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa świętokrzyskiego (RPOWŚ). Szanowni państwo, tam jest przewidziana kwota 20 806 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-41.14" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Najważniejszym naszym projektem, szanowni państwo, jest projekt pod nazwą „Świętokrzyski kampus laboratoryjny Głównego Urzędu Miar” (ŚKLGUM), który realizujemy wspólnie w konsorcjum z Politechniką Świętokrzyską. Całkowita wartość tego projektu w ramach zawartego porozumienia wynosi 162 000 tys. zł, natomiast aktualnie trwają prace nad zwiększeniem tej kwoty.</u>
<u xml:id="u-41.15" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Zatrudnienie w ramach naszego urzędu wyniesie w 2021 r. o 44 etaty mniej niż teraz, w roku bieżącym. Planujemy, że łącznie to będą 1664 etaty. Niestety wynagrodzenia, nawet przysłuchując się mojej przedmówczyni, są znacznie niższe i wynoszą 5084 zł. Z wynagrodzeniem rocznym to będzie łącznie 5522 zł. Mamy niestety problemy związane z odchodzeniem naszej doświadczonej kadry. W związku z tym, że to są ludzie, którzy przepracowali u nas w większości… To było ich pierwsze miejsce pracy, a często i ostatnie. Natomiast możliwość pozyskania nowych, wykształconych kadr jest bardzo trudna, ponieważ oferowane wynagrodzenie nie jest atrakcyjne, a to są często umiejętności i wykształcenie techniczne.</u>
<u xml:id="u-41.16" who="#GlownegoUrzeduMiarRafalKepka">Przedstawiłem to tak w telegraficznym skrócie, żeby nie przedłużać, bo państwo tak sugerowali.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Spokojnie. Już się okazuje, że możemy trochę spokojniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#GUMRafalKepka">OK. Niepotrzebnie się tak spieszyłem, bo miałem…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale to myślę, że warto, żeby wykorzystać czas, skoro go mamy, na odpowiedzi i dyskusję, jeśli mogę to zaproponować. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#GUMRafalKepka">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę, pani poseł Katarzyna Kretkowska przedstawi koreferat i wnioski do opinii Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak jak już było powiedziane, dochody budżetowe GUM wynosić będą 64 300 tys. zł. Będą o 1,9% niższe, niż przewiduje ustawa budżetowa na rok bieżący. Ten spadek wynika z mniejszego zapotrzebowania na metrologię prawną i techniczną, z braku prowadzenia kontroli tachografów, które według nowej ustawy o tachografach już nie poddawane są kontroli, a audytowi, oraz ze spadku możliwości technicznych i organizacyjnych urzędu, wynikających m.in. z tych trudności z pozyskaniem wykwalifikowanego personelu, o których to problemach przed chwilą mój przedmówca wspominał. To ostatnie powinno być źródłem refleksji i szukania narzędzi, zapewne głównie finansowych, mających przeciwdziałać temu trendowi.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Wydatki GUM w przyszłym roku mają wynosić 166 520 tys. zł i także będą mniejsze o 4100 tys. zł, niż zakładała ustawa budżetowa w roku bieżącym. W tych wydatkach będą dominować wydatki bieżące, które będą stanowiły 93% wydatków ogółem, w tym głównie na wynagrodzenia. Niemniej w stosunku do roku bieżącego wydatki na wynagrodzenia zmniejszą się o niemal 2%, a etatów będzie o 44 mniej niż w roku bieżącym, tak jak już było przed chwilą powiedziane.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Jest to niepokojące, gdyż metrologia jest tą dziedziną wiedzy, która odgrywa kluczową rolę w gospodarce. Zapóźnienie tej dziedziny spowodowane niedofinansowaniem ma negatywny wpływ na innowacyjność polskiego przemysłu i osłabia jego konkurencyjność. Widzę tu zatem konieczność inwestowania w tworzenie i rozbudowę infrastruktury metrologicznej, tym bardziej że istniejąca infrastruktura jest wyeksploatowana na skutek wieloletniego niedofinansowania, co możemy także przeczytać w tym opracowaniu. Potrzebne są tymczasem zaawansowane technologicznie stanowiska i wzorce pomiarowe, aparatura i urządzenia pomocnicze w laboratoriach GUM, a inwestycje w tej dziedzinie niosą wysoki stopień zwrotu dla państwa. Ponadto GUM sprawuje nadzór nad stosowanymi przyrządami pomiarowymi nie tylko w odniesieniu do swoich zadań własnych, do tych wspomnianych tachografów i innych, ale także w takich dziedzinach jak ochrona zdrowia, życia, środowiska, bezpieczeństwa, porządku publicznego czy prawa konsumenta, kontrola celno-skarbowa oraz handel. Jeśli chodzi o spadek planowanych kwot wydatków na wynagrodzenia, jest on niepokojący. Składam wniosek o to, żeby tę kwotę zwiększyć.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Wydatki majątkowe GUM w przyszłym roku mają wynieść 8300 tys. zł i będą także niższe w stosunku do roku bieżącego o 33,2%. Pozytywnie należy oczywiście ocenić współfinansowanie przez GUM projektów europejskich. Chodzi o wspólne realizacje, o których mój przedmówca wspominał, czy je wyliczał. Nie wnoszę także zastrzeżeń do 901 tys. zł, które stanowią składki do organizacji międzynarodowych, których GUM jest członkiem. Bardzo dobrze, że jest ich członkiem.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Z jednej strony chciałabym zaproponować pozytywne zaopiniowanie, ale wcześniej proszę o przegłosowanie wniosku – może tym razem się uda – o zwiększenie kwoty przewidzianej na wydatki na wynagrodzenia i pochodne o 3000 tys. zł. Źródło będzie to samo, które przed chwilą w poprzednim głosowaniu zaproponował kolega z Koalicji Obywatelskiej, czyli Kancelaria Prezydenta. Może tym razem się uda. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">No dobrze. Dziękuję bardzo, pani poseł. Tylko uporządkujmy, żebyśmy wiedzieli, jak głosujemy. Pani jest koreferentką, wobec czego wnioskuje pani generalnie o pozytywne zaopiniowanie tej części budżetu. Amen. Tak czy nie?</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselPiotrBorys">Warunkowo, jeżeli przejdzie poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Momencik.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Zgłaszam poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Żebyśmy wiedzieli, co i jak, bo może pani jako koreferentka wnioskować o pozytywne… To zostawiamy i następnie przechodzimy do państwa poprawek. Niezależnie od tych poprawek w finale zostanie nam opinia pozytywna.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Jak nie ma innej rady, to tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy pani wyraża opinię negatywną, bo np. się okaże, że nie uwzględnimy pani poprawki? Rozumiemy się? Żebyśmy wiedzieli, co robić, bo na razie nie mam żadnej opinii. Wobec tego jest warunkowa…</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Gdyby nie pandemia, to powiedziałabym, że negatywna, ale ponieważ mamy pandemię, to już…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czyli rozumiem, że co do zasady mamy opinię pani koreferentki pozytywną. OK, ale też mamy…</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak, ale może tym bardziej Prawo i Sprawiedliwość się nastawi pozytywnie do proponowanej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale pani jakby indywidualnie zgłasza poprawkę, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselKatarzynaKretkowska">Tak. Może tak być.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Uzasadnienie zostało przedstawione. Czy pan poseł Piotr Borys taką samą poprawkę zgłasza, czy jakąś inną?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PoselPiotrBorys">Tak. Właśnie pani wyjęła mi to z ust. Dokładnie identyczną, taką samą, więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Jest więc jedna poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselPiotrBorys">Tylko chciałbym w pełni uzasadnić to źródło wynikające z Kancelarii Prezydenta. Rada Bezpieczeństwa Narodowego, która – jak wiemy – nie pracuje, nie jest wykorzystywana. Tam są środki, które po prostu leżą. Powinny być przeznaczone na zwiększenie wydatków na wynagrodzenia, dlatego że naprawdę nie jesteśmy w stanie utrzymać urzędu na takim poziomie, jaki jest, jeżeli chodzi po prostu o kwestię wynagrodzeń pracowników. To jest blisko 75 000 tys. zł na wynagrodzenia łącznie z terenem. To jest apel, który stosujemy już od roku niezmiennie, więc prosimy o uwzględnienie tych wydatków, a RBN po prostu nie pracuje. Kancelaria Prezydenta w wykonaniu RBN po prostu nie pracuje, w związku z tym te środki są tam skumulowane, prawdopodobnie niewykorzystane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Wobec tego, szanowni państwo, przechodzimy do głosowania. Poprawka przedstawiona, zaprezentowana przez panią poseł Katarzynę Kretkowską, uzasadniona przez panią poseł Katarzynę Kretkowską i przez pana posła Piotra Borysa. Czy jesteśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzKomisjiElzbietaWojciechowska">To wspólna poprawka?</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak jest. To jest jedna poprawka. Obydwoje państwo ją uzasadniali.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Teraz bardzo proszę, czy jesteśmy gotowi do głosowania? Przypomnę, że państwo na sali głosują za pomocą urządzeń, które przed wami stoją. Uwaga, szanowni państwo, zwłaszcza ci zdalnie głosujący, jeszcze raz. Głosujemy nad poprawką zgłoszoną przez panią poseł Katarzynę Kretkowską i pana posła Piotra Borysa.</u>
<u xml:id="u-66.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Kto z państwa jest za przyjęciem poprawki? Szanowni państwo, jak głosujecie? Kto z państwa jest przeciw przyjęciu poprawki? Kto się wstrzymał? Proszę o wyniki. Głosowało 61 osób. Za – 26 osób, przeciw – 35, nikt się nie wstrzymał. Informuję państwa, że poprawka nie została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-66.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wobec tego pytam państwa, czy jest sprzeciw wobec wniosku o pozytywne zaopiniowanie części budżetowej 64 – GUM, przedstawionej przez panią poseł Katarzynę Kretkowską? Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że Komisje przyjęły powyższy wniosek. Stwierdzam, że Komisje zaopiniowały pozytywnie projekt ustawy budżetowej na 2021 r. z druku nr 640 w zakresie części budżetowej 61 – UP RP i części budżetowej 64 – GUM.</u>
<u xml:id="u-66.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pozostaje nam jeszcze wybranie posła przedstawiającego opinię na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych łącznie w częściach 61 i 64. Chciałabym zaproponować wobec tego, aby była to nasza koreferentka pani Katarzyna Kretkowska. Czy pani poseł wyraża zgodę? Dziękuję bardzo. Rozumiem, że nikt z państwa nie ma nic przeciwko temu.</u>
<u xml:id="u-66.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Wobec tego informuję państwa, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
<u xml:id="u-66.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Po zakończeniu posiedzenia Komisji informuję też państwa, bo to pewnie ważne w tym przedświątecznym czasie, że widzimy się jutro, ale też będziemy mieć prawdopodobnie spotkanie w poniedziałek późnym popołudniem. Dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>