text_structure.xml
13 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#KatarzynaPiekarska">Otwieram posiedzenie Komisji. Dzisiejszy porządek dzienny przewiduje przyjęcie planu pracy Komisji na okres do 31 lipca 2005 r. Czy mają państwo uwagi? Nie widzę. Stwierdzam, że zaproponowany przeze mnie porządek dzienny został przyjęty. Otrzymali państwo projekt planu pracy. Jeśli mają państwo propozycje dotyczące jego uzupełnienia, bądź wprowadzenia zmian, to proszę je przedstawić. Chcę jedynie zaznaczyć, że na marzec planujemy także rozpatrzenie informacji dotyczącej działalności prokuratury. Nie znalazło się to w dokumencie, ale jest wynikiem błędu w druku.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławRydzoń">Mam uwagi dotyczące terminów, a także braku uwzględnienia pewnego tematu. Pierwsza uwaga dotyczy pozycji 13, czyli rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Moim zdaniem brakuje rządowego projektu ustawy w tej sprawie. Przejrzałem projekt do końca i nie znalazłem takiego tematu. Wiem, że projekt rządowy wpłynął dziś lub wpłynie w tym tygodniu do Sejmu. Sądzę, że nasza Komisja powinna się tym zająć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KatarzynaPiekarska">Możemy dopisać rozpatrzenie projektu ustawy dopiero po skierowaniu go przez marszałka Sejmu do prac w Komisji. Sam fakt, że wpłynął do Sejmu, nie oznacza, że rozpoczniemy nad nim prace. Jak tylko projekt zostanie przekazany nam do pracy, to niezwłocznie rozpoczniemy procedowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#StanisławRydzoń">Druga moja uwaga dotyczy pozycji 21, czyli rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o niewypłacalności osoby fizycznej oraz upadłości konsumenckiej. Uważam, że termin kwietniowy jest niemożliwy do zrealizowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#ZbigniewNowak">Chcę zwrócić jeszcze uwagę na kwestie związane z projektem uchwały w sprawie polityki karnej wydanym pół roku temu przez Komisję senacką. Chodzi dokładnie o to, że 42 tys. osób oczekujących na odbycie kary z różnych powodów tego nie robi. Z informacji, które dostała Komisja senacka oraz którymi dysponuję, wyłaniają się duże nieprawidłowości. Mam w związku z tym pytanie, czy moglibyśmy wspólnie z przedstawicielami Komisji senackiej poruszyć kwestii, z jakiego powodu 42 tys. osób nie odbywa wymierzonej wcześniej kary pozbawienia wolności? Proszę zwrócić uwagę, że obecnie jest 7 tys. osób osadzonych w drodze prawomocnego wyroku, a jednocześnie 42 tys. tej kary nie odbywa. Około 1000 wyroków nie zostało skierowanych do orzeczenia. W prokuraturach dotyczących sekcji wykonawczych jest kilka postępowań karnych, w przypadku których była fałszowana dokumentacja dotycząca zakładów karnych. Myślę, że powinniśmy także spojrzeć na przyczyny i powody nieodbywania kar przez tak dużą liczbę osób. Media podały, że kilkudziesięciu pedofilom odroczono odbywanie kary ze względu na stan zdrowia i pozwolono pozostać w domach. W szczególności, gdy mówimy o zmianie przepisów wykonawczych, karach zamiennych itd., musimy przyjrzeć się temu, jak wygląda polityka karna. Czy nie jest tak, że jest to jeden z elementów, gdzie ktoś w wymiarze sprawiedliwości po prostu dopuszcza się nadużyć? 112 osób ma kary powyżej 10 lat pozbawienia wolności i nie wiadomo z jakiego powodu ich nie odbywa. Jest to bardzo poważny problem. Spróbujmy na ten temat porozmawiać. Może pomoże to wymiarowi sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KatarzynaPiekarska">Jaki temat proponuje pan poseł? Komisja kilkakrotnie zajmowała się sytuacją w służbie więziennej. Sam pan poseł uczestniczył w wyjazdowym posiedzeniu Komisji na ten temat. W pewnym sensie odpowiada to pańskiej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#ZbigniewNowak">Proponuję następujący temat: „Szczegółowa informacja na temat przyczyn i powodów nieodbywania kary przez osoby z prawomocnym wyrokiem”. Problem dotyczy 42 tys. osób. Proszę zauważyć, że rok temu było to 30 tys. osób. Jest to niejasna polityka karna. Pani posłanka Katarzyna Piekarska wspomniała o wyjazdowym posiedzeniu Komisji. To nie jest problem służby więziennej. Wiezienia powinny przyjąć kolejnych więźniów, a nie mogą tego zrobić. Nie wyobrażam sobie przyjęcia kolejnych 50 osób do więzienia w Kielcach. Więzienia są przepełniane i nie mogą przyjmować tylu więźniów. Dlatego uważam, że powinniśmy poznać przyczyny nieodbywania kary. Z drugiej strony mówiliśmy, że należy zmienić przepisy wykonawcze, więc należałoby zawiesić odsiadywanie kar niektórych więźniów, niektórych wypuścić, przerwać karę więzienia, zastosować areszty domowe itp. Niedługo otrzymam informację z Ministerstwa Sprawiedliwości, oczywiście zakodowaną, ponieważ nie potrzebuję nazwisk i imion, dotyczącą kwalifikacji czynów z grupy 42 tys. osób, które nie przebywają w więzieniach, mimo wydanego prawomocnego wyroku. Policja poszukuje 8 tys. osób, które mają się stawić w więzieniu. Z kolei wiezienia czekają na 3,5 tys. osób. Informacja ministerstwa będzie dotyczyć tego, kto i z jakich powodów nie odbywa kary pozbawienia wolności. Być może analizując takie zestawienie, zauważymy, że jest jakaś prawidłowość i zamierzone działanie. Nie chcę pomawiać wymiaru sprawiedliwości, ale proszę przypomnieć sobie toczące się w Piotrkowie Trybunalskim postępowanie w sprawie pań, które fałszowały dokumentację. Podobna sprawa, tylko o wiele większym zasięgu, toczy się w Poznaniu, a także w Gorzowie Wielkopolskim. Spróbujmy zatem rozszyfrować te 42 tys. przypadków. Pomoże nam to zmienić przepisy wykonawcze tak, aby można było umieszczać skazanych rotacyjnie w więzieniach. Proszę państwa, proszę uświadomić sobie, że 112 osób z wyrokami powyżej 10 lat niewiadomo dlaczego nie odbywa kary pozbawienia wolności.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KatarzynaPiekarska">Pan poseł Zbigniew Nowak proponuje temat: „Informacja ministra sprawiedliwości dotycząca przyczyn nieodbywania kary pozbawienia wolności przez 42 tys. osób”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BohdanKopczyński">Proponuję, aby uzupełnić ten punkt o zwrot dotyczący polityki karnej. Powinniśmy ocenić, czy sędziowie w sposób odpowiadający porządkowi konstytucyjnemu orzekają kary bezwzględnego pozbawienia wolności. Wszyscy wiemy, że pierwsza powinna być grzywna, ograniczenie wolności, a później bezwzględna kara pozbawienia wolności. Niestety, wydaje mi się, że nie jest to przestrzegane. Rok temu było to 30 tys. osób. Teraz dotyczy 42 tys. osób. Trzeba uwzględnić także fakt, jaki stres przeżywają osoby, które chciałyby odbyć karę, ale nie mogą tego uczynić. Ponadto, wielu posłów jest zaangażowanych w zmianę ordynacji wyborczej w zakresie zakazu kandydowania na posła i senatora, jeśli osoba zostanie skazana na bezwzględną karę pozbawienia wolności. 42 tys. osób nie może być osadzonych w więzieniu. Ponoszą oni konstytucyjną karę, że nie mogą startować nawet w wyborach do Sejmu i Senatu. Jest to poważny problem. Może dojść w tej sprawie nawet do buntu.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrKrzywicki">Nie mam propozycji dotyczących dodania nowego punktu do planu pracy Komisji. Chcę spytać o korelacje między pkt 4 brzmiącym: „Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości” a pkt 11 „rozpatrzenie sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości oraz o zmianie niektórych innych ustaw i senackim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości. W lutym br. mamy odbyć pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy, a dopiero w marcu rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy w tej samej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#KatarzynaPiekarska">Jeden z projektów został dołączony później.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrKrzywicki">Projekt rządowy jest traktowany priorytetowo. Projekt poselski już 2 lata czeka w Sejmie na rozpatrzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KatarzynaPiekarska">Komisja rzeczywiście miała rozpatrzyć sprawozdanie podkomisji, ale w związku z zapowiedzią złożenia projektu rządowego większość posłów na wspólnym posiedzeniu Komisji zgodziła się, aby poczekać na ten projekt. Tak było, o ile pamięć mnie nie myli. Odbyło się pierwsze czytanie projektu poselskiego, została powołana podkomisja do jego rozpatrzenia. Posiedzenie marcowe zapisane w projekcie planu pracy Komisji pod pkt 11 moim zdaniem ma dotyczyć obydwu projektów ustaw, poselskiego i rządowego. Z obydwoma projektami powinna zapoznać się do tego czasu podkomisja, oczywiście o ile zdążymy zrealizować zapowiedziane terminy. Często się zdarza, że prace przeciągają się nawet o kilka miesięcy. Podkomisja oczekuje na projekt rządowy. Czy mają państwo inne propozycje?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewNowak">Chcę poprzeć propozycję pana posła Bohdana Kopczyńskiego, aby w zaproponowanym przeze mnie punkcie dodać zwrot „polityka karna”. Najlepiej nawiązać wprost do uchwały wydanej przez Senat, która zmierzała do tego, aby Ministerstwo Sprawiedliwości udzieliło informacji, o której wcześniej mówiłem. Niedawno się z nią zapoznałem, informacje są bardzo lakoniczne. Najlepiej nawiązać do brzmienia uchwały Senatu. Być może uda nam się to zrobić w porozumieniu z senatorami. Jeśli Senat pracuje nad tym tematem, to my także powinniśmy się tym zająć.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZbigniewNowak">Bardzo jest mi przykro, że pan poseł Zbigniew Nowak odnosi wrażenie, iż sejmowa Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka tą problematyką się nie zajmuje. Być może jest to spowodowane tym, że nie jest pan poseł obecny na wszystkich posiedzeniach. Możemy zapoznać się z uchwałą Senatu i wprowadzić do punktu zaproponowanego przez pana posła elementy polityki karnej. Użyłem słowa „elementy”, ponieważ nasz wpływ na kontrolę polityki karnej jest umiarkowany, gdyż sądy są niezawisłe i niezależne. Jest to zapisane w konstytucji. Możemy jedynie przyjrzeć się pewnym trendom. Niewiele więcej możemy zrobić. O podobną informację wystąpiłam w sprawie działalności prokuratury. Pytałam, jak często prokuratorzy występują o stosowanie tymczasowego aresztowania i w jakich sprawach. Badaliśmy już tę kwestię w przeszłości, kiedy dyskutowaliśmy o stosowaniu tymczasowego aresztowania. Powtórzymy to w czasie rozpatrywania informacji o działalności prokuratury.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewNowak">: Stanowczo protestuję przeciwko używaniu zwrotu „wpływ posłów na politykę karną”. Tego robić nam nie wolno. Naszym obowiązkiem jest pozyskiwanie informacji, abyśmy byli w stanie wykonywać kontrolę parlamentarną nad wymiarem sprawiedliwości, ale nie wywierać wpływu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#ZbigniewNowak">Nie mamy wpływu na sądownictwo, ponieważ jest to władza niezależna. Czy mają państwo posłowie inne uwagi do projektu planu pracy? Nie widzę. Z naszej wieloletniej pracy wynika, że jeśli pojawi się ważny problem, to można wprowadzać nowe punkty do rozpatrzenia przez Komisję lub też rozszerzać porządek dzienny zaplanowanych posiedzeń. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji wraz ze zmianami zgłoszonymi podczas posiedzenia? Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja plan pracy przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy wraz z poprawkami. Proszę, aby po posiedzeniu zgłosiły się do mnie osoby chętne do pracy w podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o szczególnych zasadach odpowiedzialności funkcjonariuszy publicznych za naruszenie prawa i zmianie innych ustaw. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>