text_structure.xml 8.17 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#JerzyPolaczek">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam panie i panów posłów. W porządku obrad mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na pierwsze półrocze przyszłego roku, przygotowanego przez prezydium Komisji. Dodatkowo w punkcie II dokonamy uzupełnienia składu osobowego stałych podkomisji funkcjonujących w ramach naszej Komisji. Czy do porządku obrad panie lub panowie posłowie mają uwagi lub chcą wnieść jakieś propozycje? Nie słyszę uwag. Uznaję wobec tego zaproponowany porządek za przyjęty. Projekt planu pracy na pierwsze półrocze 2004 roku został państwu doręczony, nie będę go więc szczegółowo omawiał. Dokument został przygotowany w oparciu o propozycje zgłaszane przez panie i panów posłów, jak również przez rząd i jego agendy. Spośród 38 tematów wyszczególnionych w planie, prawie jedna czwarta wiąże się właśnie z przewidywanymi rozwiązaniami rządowymi, które trafią do parlamentu lub już dzisiaj się w nim znajdują. Chodzi o rządowe projekty ustaw tematycznie związanych z zakresem działalności Komisji Infrastruktury. Do takich należą projekty ustaw mieszkaniowych. Jeszcze w styczniu przewidujemy rozpatrzenie rządowego projektu nowej ustawy o wspieraniu pozyskiwania w latach 2004–2005 lokali socjalnych, noclegowni i domów dla bezdomnych, natomiast w lutym zajmiemy się także nowym i dawno już oczekiwanym rządowym projektem ustawy o ochronie nabywcy w umowach developerskich. Jak sobie państwo przypominają, na ten temat wiele mówiliśmy przy rozpatrywaniu nowelizacji ustawy o gospodarce nieruchomościami. Pilnym projektem ze względu na rynek mieszkaniowy, będzie rządowa propozycja zmiany ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gmin i o zmianie Kodeksu cywilnego. Także w styczniu będziemy chcieli rozpatrzyć poselski tym razem projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Poselską inicjatywą będzie także nowelizacja ustawy Prawo budowlane. Skutki zmian dokonanych w tej małej konstytucji budowlanej oraz w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, a zwłaszcza w ustawach podatkowych, chodzi oczywiście o ulgi budowlane, postaramy się ocenić na osobnym posiedzeniu Komisji. Omówimy na nim sytuację w obszarze przemysłu materiałów budowlanych oraz w budownictwie mieszkaniowym w związku z akcesją Polski do Unii Europejskiej. Tematem ważnym, nie tylko zresztą ze względu na trwające obecnie strajki na kolei, będzie ocena aktualnej sytuacji i strategii rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Na tym samym posiedzeniu, jeśli to okaże się możliwe, bo jest to już temat bardzo pojemny, będziemy chcieli zapoznać się z informacją ministra infrastruktury o stanie prac nad lokalizacją alternatywnego lotniska dla Warszawy, a także rozbudową Terminalu 2 w Porcie Lotniczym im. F. Chopina na Okęciu. Miesiąc później, jeśli będzie to możliwe, chcemy zgodnie z planem pracy, poprosić Ministerstwo Infrastruktury, a przede wszystkim prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT, o przedstawienie Komisji strategii rozwoju tego przedsiębiorstwa w aspekcie konkurencji ze strony tanich przewoźników lotniczych. Wracając do sytuacji na kolei, na maj zaplanowaliśmy posiedzenie, którego tematem będzie funkcjonowanie kolejowych regionalnych przewozów pasażerskich. Ocenimy także stan przygotowań województw do absorpcji europejskich środków w infrastrukturze kolejowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#JerzyPolaczek">Trochę nieoczekiwanie w ostatnim czasie Komisja zajmowała się dosyć często problemami gospodarki morskiej i ludzi morza. Tematyka ta znalazła także odbicie w planie pracy na pierwsze sześć miesięcy roku następnego. Jeszcze w styczniu rozpatrzymy rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o izbach morskich i wysłuchamy informacji ministra skarbu na temat procesu prywatyzacji spółek zależnych Zarządów Morskich w portach Gdyni, Gdańska i Szczecina. Natomiast na luty zaplanowaliśmy posiedzenie na temat funkcjonowania jednostek badawczo-rozwojowych oraz efektów prac naukowych, badawczych i gospodarczych na morzu i oceanie. Informacje przygotuje Instytut Morski oraz Urzędy Morskie. Wrócimy także do tematu omawianego na grudniowym posiedzeniu związanego z systemami zabezpieczeń społecznych marynarzy i rybaków w kontekście akcesji Polski do Unii Europejskiej. Będziemy także, ale to już chyba na wiosnę, oceniać stan przygotowań do realizacji rządowego wieloletniego programu ochrony brzegów morskich. Także na marzec zapisaliśmy w swoim planie pracy zapoznanie się z aktualną sytuacją i kierunkami rozwoju polskich armatorów promowych na Bałtyku oraz ze stanem zabezpieczeń przed atakami terrorystycznymi. W pierwszym półroczu powrócimy do nowo uchwalonych przepisów związanych z budową dróg i w ogóle z drogownictwem. W kwietniu poprosimy rząd o przedstawienie Komisji informacji o tym jak realizowana jest ustawa z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Nieco później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, a właściwie resort infrastruktury, zapozna Komisję z efektami realizacji rządowego programu budowy autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Jeszcze kilka zdań o planowanych posiedzeniach wyjazdowych. Podkomisje stałe zaplanowały aż 11 posiedzeń wyjazdowych, przy czym kilka jest związanych z międzynarodowymi imprezami targowymi, m.in. w Moskwie i Kijowie. Najwięcej, bo aż trzy posiedzenia terenowe, zaplanowała stała podkomisja do spraw transportu, która zwizytuje infrastrukturę drogową i przejścia graniczne na południu kraju - w Bielsku-Białej i Zakopanem. Podczas posiedzenia w Szczecinie posłowie tej podkomisji ocenią stan infrastruktury drogowej i kolejowej w powiązaniu z portami morskimi. Pozostałe informacje znane są państwu ze szczegółowego planu pracy. Czy są uwagi lub propozycje uzupełnienia planu? Nie słyszę. Chciałbym ze swojej strony zaproponować uzupełniające posiedzenie Komisji na temat prywatyzacji przedsiębiorstw komunikacji samochodowej. Podkomisja do spraw transportu powinna być wiodąca w przygotowaniu ewentualnych wniosków lub opinii całej naszej Komisji. Termin posiedzenia - do ustalenia z resortem infrastruktury. Proponuję, aby był to przełom lutego i marca. Jeśli nie usłyszę uwag, uznam, że Komisja zaakceptowała moją propozycję. Uwag nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem planu pracy Komisji na pierwsze półrocze 2004 r. wraz z uzupełnieniem? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie przyjęła plan pracy na I półrocze 2004 r. W drugim punkcie obrad chcielibyśmy dokonać „przydziału” członków Komisji Infrastruktury do stałych podkomisji, czyli uzupełnić ich skład. Są to posłowie, którzy swój akces do pracy w naszej Komisji zgłosili w trakcie kadencji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#JerzyPolaczek">Zgodnie z wcześniej przeprowadzonymi rozmowami prezydium Komisji proponuje, aby panowie posłowie Zbigniew Deptuła, Michał Figlus oraz pani posłanka Halina Murias uzupełnili skład stałej podkomisji d.s. transportu, a pan poseł Zbigniew Musiał podkomisji d.s. monitorowania środków europejskich. Nie mamy tylko kontaktu z panem posłem Szczepanem Skomrą. Czy pan poseł jest obecny na posiedzeniu? Nie. Wobec tego będziemy musieli odłożyć rozpatrzenie jego przynależności do konkretnej stałej podkomisji. Proszę, aby Komisja formalnie zaakceptowała udział wcześniej przedstawionych pań i panów posłów w pracach stałych podkomisji. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za uzupełnieniem składu stałych podkomisji o wyżej wymienionych posłów? Stwierdzam, że Komisja jednomyślnie zaakceptowała przedstawioną propozycję uzupełnienia składu osobowego stałych podkomisji. Posiedzenie Komisji Infrastruktury uważam za zamknięte.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>