text_structure.xml
16.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 4 grudnia 1975 r. Komisja Komunikacji i Łączności, obradująca pod przewodnictwem posła Eugeniusza Grochala (PZPR) rozpatrzyła projekt planu i budżetu na rok 1976 w częściach dotyczących komunikacji i łączności.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Łączności z ministrem Edwardem Kowalczykiem, Ministerstwa Komunikacji z wiceministrem Stanisławem Mroczkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Założenia projektu planu i budżetu na rok 1976 w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji zreferował wiceminister Stanisław Mroczek.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Projekt planu przewiduje, że globalne przewozy ładunków transportem krajowym wyniosą w 1976 roku blisko 2,5 mld ton, tj. o 10 proc. więcej niż w roku bieżącym, z tego około 680 mln ton przewieźć ma transport nadzorowany bezpośrednio przez resort komunikacji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Przewozy pasażerów wynieść mają w 1976 r. ponad 3,5 mld osób, tj. o około 150 mln pasażerów więcej niż w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Transport kolejowy normalnotorowy przewieźć ma 472 mln ton ładunków, to jest o 19-20 mln ton więcej niż w roku bieżącym oraz ponad 1140 mln pasażerów, tj. o 17 mln więcej niż w roku bieżącym. Dla umożliwienia realizacji tych zadań przewiduje się zwiększone dostawy taboru i poprawę wskaźników jego wykorzystania...</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#EugeniuszGrochal">....</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#EugeniuszGrochal">Kontynuowane będą działania mające na celu przezwyciężenie trudności kadrowych, kolei, zwłaszcza jej służb ruchu i drogowej. Obok odpowiedniego różnicowania warunków płacowych, przewiduje się dalszą poprawę płacy i wypoczynku po pracy, warunków socjalnych. Szczególnie wiele uwagi...</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#EugeniuszGrochal">... się tworzeniu pracownikom kolejowym lepszych warunków mieszkalnych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#EugeniuszGrochal">Państwowa Komunikacja Samochodowa przewieźć ma w 1976 r. 178 mln ton ładunków i...</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#EugeniuszGrochal">... mln pasażerów. Oznacza to wzrost w stosunku do roku bieżącego o 9,2 i 5,1 proc. Realizacja tych zadań uwarunkowana jest dostawami taboru i poprawą szeregu wskaźników techniczno-eksploatacyjnych. W przewozach pasażerskich PKS będzie rozszerzać przede wszystkim przewozy pracownicze, których udział w ogólnych przewozach wzrośnie do 59 proc.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#EugeniuszGrochal">Przewidywane w projekcie planu na 1976 rok zakupy samolotów stworzyć mają warunki uruchomienia linii do Kanady, zwiększenie częstotliwości lotów do USA oraz wzrost ogólnej ilości pasażerów o blisko 5 proc.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#EugeniuszGrochal">Zakłada się znaczną aktywizację przewozów żeglugą śródlądową, zwłaszcza na Odrze. Zwiększa się głównie przewozy węgla, rudy i kruszywa budowlanego. Ilość ładunków ma być o 30 proc. większa niż w 1975 r. Wysoki wzrost przewozów ładunków ma być osiągnięty przede wszystkim drogą lepszego wykorzystania floty oraz usprawnienie procesu przewozowego, jak również przez dostawy nowych jednostek pływających.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#EugeniuszGrochal">W doskonaleniu podziału zadań przewozowych między różne rodzaje transportu duże nadzieje wiążą się z wprowadzeniem odpowiednio ukierunkowanych bodźców ekonomicznych - nowych taryf towarowych, które działać powinny skuteczniej niż środki administracyjnego nacisku, czy planistyczne próby koordynowania pracy wszystkich gałęzi transportu.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#EugeniuszGrochal">Plan zakłada dalszą, szybszą niż dotychczas rozbudowę i modernizację sieci komunikacyjnej, zwłaszcza podstawowej sieci kolejowej, sieci drogowej, jak również sieci śródlądowych dróg wodnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#EugeniuszGrochal">W związku z koniecznością zapewnienia napraw i konserwacji coraz liczniejszego i nowoczesnego taboru i sprzętu przyspieszać się będzie rozbudowę i modernizację lokomotywowni, wagonowni, stacji postojowych, zakładów naprawczych taboru kolejowego i samochodowego, stoczni rzecznych, różnego rodzaju baz sprzętu i innych jednostek zaplecza obsługowo-remontowego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#EugeniuszGrochal">Dużych efektów oczekiwać można po zmianach, jakie wprowadzać się będzie stopniowo, etapami, ale z całą konsekwencją i energią, w organizacji przewozów ładunków. Rozwijać się będzie takie technologie przewozów, które zapewnią największą efektywność transportu, najlepsze wykorzystanie potencjału przewozowego.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#EugeniuszGrochal">Zmierzać się będzie m.in. do utworzenia na kilkuset wybranych stacjach baz skoncentrowanego odbioru i nadania towarów. Bazy te będą stopniowo wyposażone w urządzenia do mechanicznego przeładunku oraz obsługiwane przez branżowy transport samochodowy dla przewożenia towarów do magazynów odbiorców bądź dowozu od nadawców do stacji - bazy w promieniu 30–40 kilometrów.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#EugeniuszGrochal">Planowane na 1976 rok nakłady finansowe na utrzymanie dróg państwowych będą o 12,5 proc. wyższe niż w roku bieżącym. W wyniku realizacji planowanych zadań remontowo-modernizacyjnych oraz realizacji zadań inwestycyjnych - nastąpią dalsze korzystne zmiany w sieci drogowej.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#EugeniuszGrochal">Nakłady inwestycyjne ogółem dla resortu komunikacji zostały ustalone w wysokości ponad 36 mld zł, tj. o 5 proc. więcej niż w 1975 r. Podejmowane będą przede wszystkim te inwestycje, od których uzależnione jest bieżące wykonywanie zadań przewozowych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#EugeniuszGrochal">Pełna realizacja zakładanych na 1976 r. przedsięwzięć i kierunków działania powinna zapewnić dalszą poprawę sprawności pracy transportu i jego zaplecza, zabezpieczyć potrzeby przewozowe gospodarki narodowej i społeczeństwa oraz dalszą poprawę efektywności gospodarowania w transporcie.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#EugeniuszGrochal">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EugeniuszGrochal">Zadania stawiane przed resortem pozostają w ścisłym związku z zadaniami, jakie realizować będzie w 1976 r. cała gospodarka narodowa. Dynamika rozwoju wszystkich dziedzin naszej gospodarki. w 1976 r. i w całej następnej 5-latce będzie nadal wysoka. Pamiętać przy tym trzeba, że plany nasze mają charakter otwarty; jeżeli założenia ich są przekraczane to siłą rzeczy większe zadania stoją przed transportem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZdzisławSoluch">Rozwiązanie podstawowych trudności z jakimi boryka się resort wymagają kilku lat. Dążyć musimy do takiego planowania inwestycji, by przynosiły one odczuwalną poprawę w dziedzinie transportu towarów i przewozów pasażerskich możliwie najszybciej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławSzczepaniak">Przewiduje się pokaźną rozbudowę zaplecza organizacyjno-technicznego i remontowego, kolejnictwa i transportu drogowego. Równolegle rozwiązać trzeba problem dostaw części zamiennych. Bez tego zaplecze nawet najbardziej rozbudowane i nowoczesne nie stworzy warunków tak bardzo oczekiwanej poprawy stanu technicznego taboru i sprzętu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#StanisławSzczepaniak">W planie zakłada się przyspieszenie obrotu wagonów i koncentrację załadunków i wyładunków masowych na określonych dobrze przygotowanych stacjach. Stacje, na których obecnie prowadzi się prace przeładunkowe towarów masowych nie są do tego przygotowane technicznie? większość prac wykonuje się ręcznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WitoldLubiński">Plan określa ilość lokomotyw elektrycznych i spalinowych, jakie otrzyma PKP, nie określa wyraźnie ich typu. Dokonując zakupu lokomotyw zapewnić trzeba, by zapełniały one najbardziej dotkliwe luki w sprzęcie trakcyjnym. Te same założenia przyświecać powinny planowanej rozbudowie zaplecza technicznego. Obecnie np. motywy spalinowe remontują tylko dwa zakłady, które są przeciążone; przewiduje to znaczne wydłużanie się okresu napraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławAntoszewski">Przewidywanemu w planie wzrostowi przewozów pasażerskich PKS nie będzie towarzyszył odpowiedni wzrost ilości dostarczanych autobusów. Trudności w tej dziedzinie pogłębić może konieczność wycofania z eksploatacji zużytych pojazdów.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyRachowski">Słuszne są zamierzenia dotyczące doskonalenia systemu zarządzania transportem. Powinno się tą drogą stworzyć zaporę przeciw zbędnymi krzyżującym się przewozom tych samych towarów, zwłaszcza materiałów budowlanych. Postulaty w tej sprawie wysuwane są od dawna, skutki działań mających na celu likwidację tego niekorzystnego zjawiska są jednak inaczej niewielkie.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JerzyRachowski">Przewiduje się budowę nowych baz i stacji przeładunkowych w węzłowych punktach określonych regionów. Przy tych bazach nastąpi niewątpliwie rozbudowa zaplecza wszystkich kontrahentów kolejnictwa. Cała ta działalność inwestycyjna powinna być ściśle koordynowana. Pamiętać przy tym trzeba, że ani WZGS, ani inni kontrahenci nie posiadają środków do odbioru zmasowanych dostaw, środków do ich przewozów, ani funduszów przeznaczonych na zakup takich środków.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JanSawicki">Obserwuje się już poważne i skuteczne wysiłki na rzecz modernizacji nawierzchni kolejowych. Plan zakłada dalsze zwiększenie nakładów na ten cel. Koncentruje się jednak tylko na liniach o większym znaczeniu. Natomiast na drugorzędnych torach jest coraz gorzej. Na przykład na linii Białystok-Suwałki nie można już stosować lokomotyw spalinowych. Jedną taką lokomotywę trzeba zastąpić dwiema lokomotywami parowymi. Zwiększa to zatrudnienie i opóźnia przewozowy. Na tych liniach zdarzają się wypadki awarii, spowodowane złym stanem torów.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JanSawicki">Pytania pod adresem przedstawicieli resortu skierowali posłowie Tytus Krawczyc (PZPR), Józef Drzewiecki (PZPR), Feliks Bedenak (PZPR), Franciszek Błachut (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD).</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JanSawicki">Dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński poinformował o wynikach przeprowadzonej przez NIK bieżącej sytuacji przewozowej. W październiku bieżącego roku operatywny plan przewozów nie został w pełni wykonany. Nawet całkowite wykonanie zadań nie pokryłoby pełnego zapotrzebowania na przewozy. Na wielu stacjach nagromadziły się duże ilości masy towarowej i brak warunków do jej rozprowadzenia. W listopadzie sytuacja nie uległa poprawie. Liczne komplikacje występują przy wyładunku towaru. Na torach ogólnego użytku tworzą się korki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JanSawicki">Z przeprowadzonych przez NIK kontroli wynika, że przemysł ciężki nie realizuje w planowanych wysokościach dostaw części zamiennych do taboru i sprzętu PKP. Braki części odczuwa również zaplecze komunikacji samochodowej. Dodatkowych wyjaśnień udzielili: dyrektor departamentu w Ministerstwie Komunikacji - Kazimierz Ratajczak, dyrektor Zjednoczenia PKS - Zdzisław Krajewski, wicedyrektor Centralnego Zarządu Lotnictwa Cywilnego - Czesław Gagajek oraz dyrektor departamentu w Ministerstwie Komunikacji - Edward Kopciński.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#EugeniuszGrochal">W roku przyszłym zadania resortu komunikacji będą daleko większe aniżeli w 1975 r. Konieczność dalszej intensyfikacji przewozów dyktuje dynamiczny rozwój i potrzeby gospodarki. Realizacja tego programu odbywać się będzie w trudnych warunkach. Wielkiej przyznane resortowi nakłady inwestycyjne owocować będą dopiero w następnych latach. Obecnie trzeba poszukiwać pewnych doraźnych rozwiązań, głównie w sferze poprawy organizacji przewozów.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#EugeniuszGrochal">Komisja postanowiła wystąpić do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów z wnioskiem o przyjęcie projektu planu i budżetu na 1976 r. w części dotyczącej Ministerstwa Komunikacji w brzmieniu przedłożenia rządowego. Komisja uważa zarazem za wskazane zwrócenie uwagi na potrzebę zwiększenia dostaw autobusów dla przewozów osobowych.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#EugeniuszGrochal">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrywała projekt planu i budżetu na 1976 r. w części dotyczącej Ministerstwa Łączności.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#EugeniuszGrochal">Założenia projektu przedstawił minister Edward Kowalczyk: Plan przewiduje dalszy rozwój usług łączności, lepsze dostosowanie sieci telekomunikacyjnej do nowego podziału administracyjnego kraju. Pojemność central telefonicznych powinna zwiększyć się o około 93 tys. numerów, a przyrost ilości abonentów powinien wynieść co najmniej 77 tys. Planuje się rozbudowę i modernizację urządzeń, lepsze wykorzystanie środków trwałych, doskonalenie technologii procesów usługowych.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#EugeniuszGrochal">Planowany wzrost produkcji podległego resortowi przemysłu telekomunikacyjnego będzie duży, jednak poważną jego część przeznaczyć trzeba na eksport, zawarowany m.in. umowami licencyjnymi. W tych warunkach nie będzie możliwa poprawa sytuacji w zakresie łączności, poczty i telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#EugeniuszGrochal">W dyskusji udział wzięli posłowie; Stanisław Antoszewski (PZPR), Zdzisław Solach (PZPR), Jerzy Rachowski (SD), Witold Lubiński (PZPR), Eugeniusz Grochal (PZPR) oraz dyrektor Zespołu NIK - Julian Gnoiński.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#EugeniuszGrochal">W dyskusji podkreślono, że założona w projekcie planu dynamika rozwoju usług i produkcji w resorcie łączności jest wysoka, co należy pozytywnie skwitować z uwagi na rosnące zapotrzebowanie kraju na te usługi.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#EugeniuszGrochal">Wiele uwagi poświęcono realizacji programu unowocześnienia i automatyzacji łączności telefonicznej.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#EugeniuszGrochal">Mimo rozwoju i stopniowego wdrażania nowoczesnych rozwiązań w dziedzinie usług pocztowych, za niezadowalający jeszcze uznano osiągnięty stan. Wskazywano, że w dalszym ciągu jedna placówka pocztowo-telekomunikacyjna przypada na zbyt wielką ilość mieszkańców. Z uwagami krytycznymi spotkała się też praca doręczycieli pocztowych.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#EugeniuszGrochal">Na pytania posłów odpowiedział minister łączności - Edward Kowalczyk.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#EugeniuszGrochal">Komisja przyjęła projekt planu i budżetu na rok 1976 w częściach dotyczących Ministerstwa Łączności w brzmieniu przedłożenia rządowego. Uwagi i wnioski wynikające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>