text_structure.xml
22 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 17 czerwca 1974 r. Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Tadeusza Rudolfa (PZPR i Alojzego Melicha)PZPR/, rozpatrzyła i przyjęła sprawozdanie rządu z wykonania planu i budżetu w 1973 r. w częściach dotyczących Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Państwowej Komisji Cen, Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej, Głównego Urzędu Statystycznego oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Uwagi nt. działalności w 1975 r. Komisji Planowania przy Radzie Ministrów przedstawił poseł Jan Kamiński (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Szczególnie wiele uwagi poświęcił on zmianom obejmującym cały system planowania; wykraczają one poza bezpośrednią działalność Komisji Planowania, ale są przez nią realizowane, często wynikają z jej inspiracji.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Przeobrażenia jakościowe dotyczą rozwoju planowania społecznego, którego funkcją jest integrowanie wszystkich działań państwa służących podnoszeniu poziomu życia społeczeństwa, kształtowaniu kompleksowej koncepcji życia w ustroju socjalistycznym i miejsca człowieka w rozwiniętym społeczeństwie nowego typu. Problemy te znalazły wyraz w bieżącym planie 5-letnim, w kolejnych planach rocznych oraz w projekcie planu perspektywicznego do 1990 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Rozpoczęte zostało planowanie w układach problemowych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W 1973 r. opracowano - jako części składowe wstępnego projektu planu perspektywicznego - ponad 30 programów problemowych oraz 14 programów branżowych o strategicznym dla kraju znaczeniu.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Równolegle z pracami nad planem perspektywicznym, rozwinięto na szeroką skalę prace nad przestrzennym kształtem kraju w perspektywie do 1990 r. Poważnym osiągnięciem Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz wojewódzkich komisji planowania jest opracowanie rozwiniętego projektu planu przestrzennego zagospodarowania kraju, uwzględniającego rozwój aglomeracji, ochronę środowiska, specjalizację rolnictwa, kompleks gospodarki wodnej, zagospodarowanie nowych regionów turystycznych, problemy rozmieszczenia infrastruktury technicznej i społecznej. Skonkretyzowano rolę planów regionalnych i makroregionalnych.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W planowaniu centralnym coraz szersze zastosowanie ma elektroniczna technika obliczeniowa.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W pracach nad wstępnym projektem planu na lata 1976-1980 uwzględniono szereg nowych aspektów rozwoju kraju, jak również szersze powiązania integracyjne z krajami RWPG.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">W oparciu o analizę dotychczasowego rozwoju określone zostały możliwości osiągnięcia w latach 1974-1975 wyższej dynamiki tworzenia i podziału dochodu narodowego niż przewidywały ustalenia planu 5-letniego.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem przedstawicieli Komisji Planowania przy Radzie Ministrów skierowali posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Stanisław Kozioł (ZSL),~ ~Zenon Komender (bezp. „Pax”), Tadeusz Stadniczeńko (SD), Leon Jańczak (ZSL), Alojzy Melich (PZPR), Bolesław Strużek (ZSL) i Teresa Morawiec (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił zastępca przewodniczącego Komisji Planowania - Zbigniew Wojterkowski.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Zabierając głos na zakończenie dyskusji - przewodniczący Komisji poseł Tadeusz Rudolf (PZPR) - stwierdził, że zgodna była opinia posłów na temat postępów osiągniętych w działalności Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podkreślić należy przyjętą praktykę częstego przedstawiania rządowi ocen stanu realizacji planu; ułatwia to podejmowanie operatywnych decyzji.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Otwarty charakter planu pozwala realizować go w sposób elastyczny, umożliwiający wprowadzanie korektur w ramach sejmowej uchwały o planie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Cennym elementem w pracy planistycznej jest coraz szerszy zakres planowego rozwiązywania zagadnień o charakterze kompleksowym w dłuższym przedziale czasu. Komisja Planowania podejmowała w tej dziedzinie szereg ważkich inicjatyw, dotyczących m.in. kompleksu problemów budownictwa mieszkaniowego.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Podkreślić należy też wagę opracowań perspektywicznych społeczno-gospodarczego rozwoju kraju i rozwoju w układzie przestrzennym do 1990 r. Zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem, założenia tych perspektywicznych opracowań powinny stać się przedmiotem rozważań Komisji jeszcze w bieżącym roku.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">Na uwagę zasługuje doskonalenie metod planowania i zarządzania w gospodarce. Słuszne jest stopniowe wprowadzanie zmian w tym zakresie, niemniej jednak uzasadniony jest wniosek dotyczący obejmowania dalszych gałęzi gospodarki systemem stosowanym przez tzw. jednostki inicjujące.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">W toku dalszego swego działania Komisja Planowania przy Radzie Ministrów zwrócić powinna szczególną uwagę na:</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- pogłębienie długofalowego planowania rozwoju społecznego; zrobiono wprawdzie wiele w tej dziedzinie, ale nie dość dużo w stosunku do celów jakie stawiamy sobie w dziedzinie zaspokajania potrzeb społecznych ludności;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- ściślejsze powiązanie planowania centralnego z terenowym; dostosowanie planowania w pionowym układzie branżowym do możliwości i potrzeb terenu ma istotne znaczenie np. przy planowaniu wielkości zatrudnienia;</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- wykorzystanie otwartego charakteru planu dla stosowania w szerszej jeszcze mierze różnych wariantów rozwiązań w przypadkach występujących napięć, jak np. trudności surowcowych na rynkach światowych w ubiegłym roku;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- zintensyfikowanie szkolenia kadr, wzmożenie prac zmierzających do doskonalenia metodologii planowania i wykorzystania elektronicznej techniki obliczeniowej w pracach planistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">Komisja wyraziła uznanie dla Komisji Planowania za jej twórczą i aktywną działalność na rzecz społeczno-gospodarczego, socjalistycznego rozwoju Polski.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania budżetu w 1973 r. w części dotyczącej Ministerstwa Finansów przedstawił poseł Wiesław Sadowski (bezp.): W roku 1973 Ministerstwo Finansów pomyślnie zrealizowało nałożone na nie zadania. Prawidłowo wykorzystywano kredyt i oszczędności jako instrumenty aktywne wpływające na rozwój społeczno-gospodarczy kraju, podniesienie poziomu życia ludności, na umacnianie równowagi rynkowej.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Istotnym czynnikiem zachowania tej równowagi był zwiększony udział oszczędności w ogólnym przyroście zasobów pieniężnych. Stan wkładów oszczędnościowych ludności w 1973 r. wzrósł o ponad 20 proc. Na ten znaczny wzrost wpłynęło uatrakcyjnienie form oszczędzania oraz dalsza poprawa działalności placówek PKO.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Zgromadzone oszczędności umożliwiły zwiększenie rozmiarów kredytowania ludności i gospodarki nieuspołecznionej. Wzrost zapotrzebowania na kredyty to przede wszystkim rezultat korzystnych warunków stworzonych przez państwo dla rozwoju produkcji rolniczej oraz dla budownictwa mieszkaniowego w mieście i na wsi.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Rok 1973 był okresem dalszego doskonalenia systemu ekonomiczno-finansowego. Prace w tym zakresie koncentrowały się z jednej strony - na kompleksowym wdrażaniu zasad nowego systemu w jednostkach inicjujących, z drugiej - na wprowadzaniu niektórych jego elementów do powszechnie obowiązującego systemu finansowego.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Wstępne oceny wprowadzonych zmian systemowych uprawniają do stwierdzenia, że są one słuszne świadczą o tym pozytywne rezultaty gospodarowania jednostek inicjujących.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Politykę podatkową w 1973 r. cechuje się dalsza konsekwentna realizacja stabilnego i umiarkowanego opodatkowania rolniczej i pozarolniczej gospodarki nieuspołecznionej. Wyrazem tego było zreformowanie i wprowadzenie w życie nowych zasad opodatkowania rzemiosła, zniesienie obowiązkowych dostaw i obniżenie poziomu świadczeń w rolnictwie. Polityka ta przyniosła oczekiwane efekty gospodarcze w postaci wzrostu produkcji rolnej, zwiększenia dochodów producentów i zakładów rzemieślniczych, poprawy dyscypliny płatniczej.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">W stosunku do ludności realizowany był zakrojony na szeroką skalę program stopniowego znoszenia podatku od wynagrodzeń w powiązaniu z dokonywanymi regulacjami płac.</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">W realizacji zadań Ministerstwa Finansów poważną rolę spełniają wydziały finansowe urzędów wojewódzkich i urzędów powiatowych. Wprowadzone zmiany w organizacji terenowej administracji państwowej wymagają dostosowania metod współpracy z tymi wydziałami do nowej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Stanisław Kozioł (ZSL), Jan Kamiński (PZPR), Zbigniew Krzysztoforski (ZSL), Bogdan Poprawa (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił minister finansów Stefan Jędrychowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszRudolf">Zarówno z przedstawionej informacji, jak i z dyskusji wynika, że w r. 1973 prawidłowo realizowano zadania polityki ekonomiczno-gospodarczej nakreślonej przez partię i rząd.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszRudolf">Z dużym uznaniem uczestników dyskusji spotkały się przedsięwzięcia resortu mające na celu umocnienie równowagi pieniężno-rynkowej, działania służące wzrostowi oszczędzania i porządkowaniu systemu ekonomiczno-finansowego przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszRudolf">Wiele uwagi poświęcić trzeba gospodarce finansowej terenowych organów władzy państwowej. Wskazywano, że we wszystkich niemal dziedzinach istnieją jeszcze możliwości pogłębienia oszczędnej gospodarki bez szkody dla działalności merytorycznej. Wzmocnienia wymaga działalność kontroli resortowej, bardziej stanowczo egzekwować trzeba zalecenia pokontrolne.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszRudolf">Uwagi do sprawozdania z działalności i realizacji budżetu w 1973 r. przez Państwową Komisję Cen przedstawił poseł Zdzisław Łapeta (PZPR).</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TadeuszRudolf">W dyskusji udział wzięli posłowie: Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”), Bogdan Poprawa (PZPR) i Tadeusz Rudolf (PZPR); dodatkowych wyjaśnień udzielił prezes Państwowej Komisji Cen - Józef Trendota.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#TadeuszRudolf">Pozytywnie oceniono działalność Państwowej Komisji Cen w roku ubiegłym. Uczyniony został w tym okresie dalszy krok w doskonaleniu systemu cen w kraju. Podjęto istotne decyzje dotyczące cen importowanych surowców i materiałów, zmierzające do zmniejszenia materiałochłonności.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TadeuszRudolf">Na poparcie zasługują zamierzenia Państwowej Komisji Cen w sprawie rozszerzenia działalności analityczno-kontrolnej. Szczególnie wnikliwej kontroli wymaga ustalenie cen nowości. W poprzednich okresach obserwowało się w tej dziedzinie wiele nieprawidłowości wywołujących negatywne reperkusje społeczne.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#TadeuszRudolf">Kontrola przestrzegania cen uwarunkowana jest pełnym wykorzystaniem tych wszystkich instrumentów jakimi rozporządza obecny system administracyjnej i społecznej kontroli cen. Nie wydaje się celowe tworzenie innego, nowego systemu. Stworzone zostały warunki umożliwiające wojewódzkim komisjom cen dobór wysokokwalifikowanych kadr i rozwijania właściwej działalności analityczno-kontrolnej. Pożądane i możliwe jest w związku z tym dalsze doskonalenie pracy państwowej i wojewódzkich komisji cen.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TadeuszRudolf">W pracach naukowo-badawczych w dziedzinie cen jesteśmy zapóźnieni w stosunku do innych krajów socjalistycznych. Tę nieuzasadnioną lukę należy możliwie najszybciej wypełnić.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TadeuszRudolf">Uwagi do sprawozdania z działalności i realizacji budżetu w 1973 r. przez Państwową Radę Gospodarki Materiałowej przedstawił poseł Zbigniew Krzysztoforski (ZSL).</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TadeuszRudolf">Efektywne wykorzystanie zasobów surowcowych i materiałowych ma podstawowe znaczenie dla gospodarki narodowej. Czołowym zagadnieniem jest obniżanie materiałochłonności produkcji. Temu celowi służyły różnorodne podejmowane przez Radę działania. Wymienić należy tu opracowanie przez Radę lub przy jej współudziale programów efektywności wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych oraz dokonywanie analizy i ocen efektywności wykorzystania materiałów, paliw i energii. Na kompleksowość działania składają się również prace podjęte w zakresie tworzenia ekonomicznych i organizacyjno-technicznych warunków wzrostu efektywności wykorzystania materiałów. Wchodzą tu w grę sprawy normowania zużycia, upowszechnienia metody analizy wartości, rachunku efektywności substytucji, zagadnienia cen, bodźców materialnego zainteresowania, a ponadto sprawy informacji w zakresie gospodarki materiałowej oraz dotarcia z problematyką racjonalnego wykorzystania materiałów do projektantów, konstruktorów i technologów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TadeuszRudolf">Z uwagi na międzyresortowy charakter działalności Rady, szczególne znaczenie miało nawiązanie i utrzymanie ścisłej współpracy zarówno z ministerstwami i urzędami gospodarczymi, jak i zjednoczeniami, przedsiębiorstwami i innymi organizacjami gospodarczymi.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TadeuszRudolf">Działalność Rady w roku ubiegłym była intensywna i wielostronna, odpowiednio do zróżnicowanej problematyki gospodarki materiałowej.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TadeuszRudolf">Wysokiej dynamice produkcji w roku ubiegłym towarzyszyła poprawa zaopatrzenia przemysłu w podstawowe surowce i materiały. Uzyskano w stosunku do założeń planu obniżenie kosztów materiałowych w przemysł. Nastąpiły korzystne zmiany w strukturze przyrostu zapasów u w przemyśle. Obniżył się wskaźnik poziomu kosztów materiałowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych dzięki bardziej racjonalnemu zużyciu szeregu podstawowych materiałów budowlanych.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#TadeuszRudolf">Duża część przedsięwzięć rady podejmowanych w roku ubiegłym przyniesie dalsze efekty w latach następnych.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#TadeuszRudolf">Mimo pewnej poprawy, niezbędne są nadal bardziej skuteczne działania na rzecz usprawnienia nabrzmiałego w latach ubiegłych i złożonego problemu wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#TadeuszRudolf">W szczególności należy:</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#TadeuszRudolf">- co roku urealniać programy efektywnego wykorzystania zasobów i dostosowywać je w pełni do wymogów uchwały Rady Ministrów;</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#TadeuszRudolf">- intensywnie porządkować dziedzinę normowania oraz zaostrzyć kontrolę zużycia surowców i materiałów;</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#TadeuszRudolf">- ulepszać organizację i funkcjonowanie zaopatrzenia materiałowo-technicznego;</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#TadeuszRudolf">- zwracać większą uwagę do dostosowywania wielkości i struktury asortymentowej zapasów do potrzeb produkcji;</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#TadeuszRudolf">- dążyć do pełnego wyeliminowania niegospodarności, niedbalstwa i marnotrawstwa w dziedzinie gospodarki magazynowej.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#TadeuszRudolf">Państwowa Rada Gospodarki Materiałowej prawidłowo zrealizowała zadania w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#TadeuszRudolf">W roku bieżącym Rada powinna skoncentrować uwagę na bardziej konsekwentnym egzekwowaniu uchwał VIII Plenum KC PZPR i decyzji rządu w sprawie oszczędnego gospodarowania materiałami. Wiele jest jeszcze do zrobienia w dziedzinie usprawnienia gospodarki materiałowej, a zwłaszcza w zakresie zmniejszenia zużycia materiałów, poprzez aktualizowanie norm zużycia i szersze wprowadzanie różnego rodzaju substytutów i materiałów zastępczych.</u>
<u xml:id="u-2.24" who="#TadeuszRudolf">Dodatkowych wyjaśnień udzielił I zastępca przewodniczącego Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej - Zdzisław Deutschman.</u>
<u xml:id="u-2.25" who="#TadeuszRudolf">Uwagi do sprawozdania rządu z wykonania budżetu GUS w 1973 r. przedstawił poseł Stanisław Kozioł (ZSL).</u>
<u xml:id="u-2.26" who="#TadeuszRudolf">W dyskusji udział wzięli posłowie - Tadeusz Bochenek (SD), Konstanty Łubieński (bezp. „Znak”); dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprezes GUS - Tadeusz Walczak.</u>
<u xml:id="u-2.27" who="#TadeuszRudolf">Z referatu i dyskusji wynika, że w 1973 r. GUS koncentrował prace na dalszym rozwoju badań z zakresu statystyki społecznej i gospodarczej oraz na lepszym jej dostosowywaniu do nowych metod planowania i zarządzania.</u>
<u xml:id="u-2.28" who="#TadeuszRudolf">Wśród badań mających szczególne znaczenie wymienić należy dokonany w 1973 r. spis kadrowy, którym objęto wszystkie działy gospodarki narodowej. Pozwoli on na uzyskanie informacji o strukturze zawodowej i kwalifikacjach pracowników i kadry kierowniczej. Dążyć trzeba do przyśpieszenia opracowania wyników tego spisu.</u>
<u xml:id="u-2.29" who="#TadeuszRudolf">Doskonalono istniejący system informacji przeznaczonych na użytek władz centralnych oraz innych instytucji uczestniczących w zarządzaniu gospodarką narodową. W informacjach tych w większym stopniu uwzględniana była charakterystyka aktualnego poziomu warunków socjalno-bytowych ludności.</u>
<u xml:id="u-2.30" who="#TadeuszRudolf">W 1973 r. prowadzone były przez GUS prace nad unowocześnieniem systemu państwowej informacji statystycznej, nad założeniami centralnego banku informacji statystycznych i jego podzespołu - banku danych o rozwoju społeczno-gospodarczym kraju. Dla pełnej realizacji tych zamierzeń niezbędna jest modernizacja oraz rekonstrukcja sieci urządzeń obliczeniowych GUS. Przewodniczący Komisji poseł Tadeusz Rudolf (PZPR): Na podstawie przedstawionych Komisji informacji i dyskusji działalność GUS w 1973 r. należy ocenić pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-2.31" who="#TadeuszRudolf">Kompleksowe badania GUS dotyczące problematyki społecznej i gospodarczej, zwłaszcza rolnictwa, handlu zagranicznego, warunków bytu ludności, sytuacji rynkowej i problemów pracy były cenną pomocą w pracy rządu.</u>
<u xml:id="u-2.32" who="#TadeuszRudolf">Z uznaniem należy pokwitować operatywność pracy GUS w 1973 r. oraz dążenie do dalszego upraszczania statystyki gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-2.33" who="#TadeuszRudolf">Wprowadzanie nowej techniki pozwoliło na wzbogacenie i doskonalenie metod badań statystycznych.</u>
<u xml:id="u-2.34" who="#TadeuszRudolf">Uwagi do sprawozdania z działalności i realizacji budżetu w 1973 r. przez Najwyższą Izbę Kontroli przedstawił poseł Henryk, Stawski (SD). W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Stadniczeńko (SD), Stanisław, Kozioł (ZSL), Jan Kamiński (PZPR), Tadeusz Bochenek (SD) i Alojzy Melich (PZPR), dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli Bolesław Szlązak.</u>
<u xml:id="u-2.35" who="#TadeuszRudolf">Zarówno poseł sprawozdawca, jak i posłowie zabierający głos w dyskusji podkreślali wszechstronność, rzetelność i obiektywność dokonywanych przez Najwyższą Izbę Kontroli analiz sytuacji węzłowych dziedzin gospodarki narodowej. Opracowania pokontrolne NIK przekazywane były do wszystkich kompetentnych czynników politycznych i administracyjnych, zwracając uwagę na te uchybienia i niedociągnięcia, które obniżają ogólnonarodowy dorobek i budzą niezadowolenie społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.36" who="#TadeuszRudolf">Działalność kontrolna NIK zsynchronizowana była w pełni z kierunkami działalności państwa, z uchwałami Sejmu oraz dezyderatami i wnioskami komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-2.37" who="#TadeuszRudolf">Najwyższa Izba Kontroli systematycznie doskonaliła organizację pracy kontrolnej oraz konsekwentnie dążyła do usuwania stwierdzanych uchybień, do lepszego zabezpieczenia mienia społecznego.</u>
<u xml:id="u-2.38" who="#TadeuszRudolf">Stwierdzono, że materiały pokontrolne i analityczne NIK stanowią dla posłów źródło rzetelnej i wnikliwej informacji. Niełatwa, a nader pożyteczna i pomocna Sejmowi oraz posłom działalność NIK zasługuje na wysokie uznanie.</u>
<u xml:id="u-2.39" who="#TadeuszRudolf">Stwierdzono konieczność zaktywizowania organów kontroli wewnętrznej w resortach.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>