text_structure.xml
15.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, witam. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Polityki Społecznej i Rodziny oraz Komisji Obrony Narodowej. W projekcie porządku obrad tego posiedzenia mamy rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz niektórych innych ustaw. Przypomnę, że pierwotnie były to druki nr 677, 1099 i 1417. Natomiast wspólne sprawozdanie o tych trzech projektach zawarte jest w druku nr 1997. Do tego druku podczas drugiego czytania zgłoszono poprawki. Czy są uwagi do takiej propozycji porządku posiedzenia? Uwag nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Uznaję, iż porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Witam panów ministrów, dzisiaj w bardzo mocnej reprezentacji, a w szczególności po raz pierwszy na posiedzeniu naszych komisji pana Macieja Jankowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, a także pana Marka Buciora, podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej oraz pana Jana Ciechanowskiego, kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, a wkrótce szefa tego Urzędu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, podczas drugiego czytania zgłoszono 6 poprawek. 5 poprawek zgłosił Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, a szóstą poprawkę Klub Parlamentarny Platforma Obywatelska. Ze wstępnych informacji od legislatorów z Biura Legislacyjnego wiem, iż jest rekomendacja do wspólnego zaopiniowania 5 poprawek zgłoszonych przez Klub Parlamentarny Prawo i Sprawiedliwość, jako ze sobą wewnętrznie powiązanych. Dla spójności wprowadzanej regulacji wymagają one takiego wspólnego zaopiniowania. Czy do propozycji wspólnego zaopiniowania tych 5 poprawek są uwagi? Czy jest sprzeciw? Tak? Pan poseł Waldemar Andzel. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Panie przewodniczący, ja bym jednak głosował nad każdą z tych poprawek z osobna. W części mają one zakres podmiotowy, a w części dotyczą spraw przyznających świadczenia. Oczywiście, jeżeli komisje tak uznają, to się podporządkuję, ale wolałbym, żeby były głosowane osobno. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Bardzo proszę, pani legislator.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">W naszym przekonaniu istnieje jednak konieczność łącznego rozpatrywania tych poprawek dlatego, że o ile w pierwszej precyzujemy, kto wchodzi w skład korpusu weteranów, o tyle np. piąta mówi, iż uprawnienia określone w ustawie przysługują tylko osobom, które uzyskały status weterana i precyzuje tryb nadawania tego statusu. Z poprawki drugiej, trzeciej i czwartej wynikają określone uprawnienia, a więc to wszystko jest powiązane. O ile np. państwo odrzuciliby poprawkę mówiącą o tym, kto jest weteranem i w jakim trybie nadaje się ten status, to samo przyjęcie poprawek, które mówią o uprawnieniach, będzie po prostu wadliwe, bo nie będzie wiadomo, komu przysługują uprawnienia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorUrszulaSęk">Z tego tytułu, że jedna poprawka określa, kto wchodzi w skład korpusu, druga określa tryb przyznawania statusu, a pozostałe konkretne uprawnienia związane ze statusem weterana, to w naszym przekonaniu przesądza to o konieczności łącznego rozpatrywania tych poprawek. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Panie pośle, wydaje się, że są to bardzo konkretne i racjonalne argumenty, żeby nie wprowadzać, żeby uniknąć ryzyka wprowadzenia niespójnej wewnętrznie regulacji, aby zaopiniować te poprawki łącznie. Oczywiście, pan przedstawi te poprawki, o ile uzna pan potrzebę ich ponownego przedstawienia, bo są to sprawy, które były przedstawiane i w pierwszym czytaniu i na posiedzeniu podkomisji i na posiedzeniu komisji i teraz, podczas drugiego czytania. Ale zaopiniowanie powinno nastąpić wspólnie, bo regulacja powinna być przyjęta łącznie, albo łącznie powinna być odrzucona. Czy możemy przyjąć taki tryb, panie pośle? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Tak. Myślę, że możemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo, a zatem ustaliliśmy procedurę. Proszę pana posła Waldemara Andzela o przedstawienie istoty tych poprawek, bo – jak mówiłem – jest to kwestia, która już kilkakrotnie była referowana. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełWaldemarAndzel">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni kombatanci, szanowni państwo. W pierwszej poprawce zmieniamy zakres podmiotowy osób, które wchodziłyby do korpusu weteranów walk o niepodległość. W myśl tego projektu w skład korpusu wchodziłyby osoby, które brały udział w walkach zbrojnych o niepodległość i ustalenie granic państwa polskiego, przy czym udział w tych walkach dotyczy okresu do 8 maja 1945 r., a także po zakończeniu drugiej wojny światowej w walkach przeciwko reżimowi komunistycznemu na terytorium Polski w granicach z dnia 31 sierpnia 1939 r., jak i w granicach powojennych, a także osoby odznaczone Orderem Krzyża Wojskowego. Podstawowym wyróżnikiem weteranów jest czynny zbrojny udział w walkach mających na celu uzyskanie lub obronę niepodległości Rzeczypospolitej Polskiej. W myśl tego projektu udział w walkach o niepodległość nie przesądza o możliwości statusu weterana i uprawnień wynikających z projektowanej ustawy, wymienia on bowiem zarówno pozytywne, jak i negatywne przesłanki uzyskania tego statusu. To jest określone. Było to omawiane.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełWaldemarAndzel">W kolejnych poprawkach, osoby, które weszłyby do korpusu weteranów walk o niepodległość, otrzymałyby świadczenia. To, o co zabiegają środowiska. Przypomnę, chociaż było to wielokrotnie przypominane, że średnia wieku to 89 lat. To są osoby, które bardzo szybko odchodzą. Mają bardzo poważne problemy zdrowotne. To staje naprzeciw temu, czego właśnie oczekują środowiska. To jest przyznanie dodatku weterana w wysokości 200 zł miesięcznie. W trzeciej poprawce mówi się o przyznaniu zasiłku pogrzebowego w wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu śmierci osoby. Chodzi o to, aby te osoby miały naprawdę godny pochówek, odpowiedni do tego, jak się przysłużyły naszej ojczyźnie, a zasługi tych osób są – oczywiście – olbrzymie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełWaldemarAndzel">W kolejnej poprawce, w poprawce czwartej mówi się, że osoby, które wejdą do korpusu weteranów walk o niepodległość otrzymają możliwość, prawo do bezpłatnego zaopatrywania w leki oznaczone symbolami „Rp” lub „Rpz”, do bezpłatnych wyrobów medycznych będących przedmiotami ortopedycznymi i środkami pomocniczymi. Wiele razy środowiska podkreślały, jak wielkie są koszty leczenia i jak bardzo jest to potrzebne. W poprawce piątej mówi się na temat weryfikacji osób, które otrzymają status weterana. To tyle.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PosełWaldemarAndzel">Te 5 poprawek faktycznie – tu się zgodzę – razem współgra. Jedynie w taki sposób nasza ojczyzna może odpłacić. Mam nadzieję, że przejdą. Jeżeli nie, to – oczywiście – w przyszłości my będziemy w dalszym ciągu zabiegali dla środowiska weteranów o to, aby to weszło. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu. Pan minister Ciechanowski, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KierownikUrzędudoSprawKombatantówiOsóbRepresjonowanychJanStanisławCiechanowski">Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, te poprawki wykraczają poza przedłożenie rządowe, a przede wszystkim poza możliwości budżetowe. Wprowadzają też zupełnie nowy katalog, czy częściowo nowy katalog kombatantów. W związku z tym stanowisko rządu jest negatywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję. Proponuję głos za i głos przeciw. Kto z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Głos za? Czy jest głos przeciw? Rozumiem, że ta sprawa była wielokrotnie dyskutowana – jak mówiłem – podczas wszystkich poprzednich czytań i dlatego jest rozstrzygnięta. Rozumie. Pan poseł Tadeusz Tomaszewski, a następnie pan. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Głos przeciw dotyczący poprawki, która wyłącza znaczną część osób mających dzisiaj uprawnienia kombatanckie z możliwości wejścia w skład korpusu weteranów. W tej sprawie wypowiedział się jeden z autorytetów prawnych, prokurator generalny pan Andrzej Seremet, który w piśmie dotyczącym poselskiego projektu Klubu Parlamentarnego Prawo i Sprawiedliwość oświadczył, że te rozwiązania budzą wątpliwości konstytucyjne. Dlatego też uważam, że ta poprawka, która wskazuje selektywnie wyłączenie określonej grupy kombatantów z możliwości uzyskania statusu w korpusie weteranów, jest krzywdząca dla znacznej części kombatantów, którzy mają te uprawnienia na podstawie decyzji wydanych prze demokratyczne państwo. W wielu miejscach osoby, które są dzisiaj w podeszłym wieku, mają 85–90 lat, są przesyłane do Instytutu Pamięci Narodowej. Dlatego Klub Parlamentarny Sojusz Lewicy Demokratycznej jest przeciwko tym rozwiązaniom.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Teraz pan. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrezesStowarzyszeniaKlubKawalerówOrderuWojennegoVirtutiMilitaripłkZygmuntŁabędzki">Pułkownik Zygmunt Łabędzki prezes Klubu „Virtuti Militari”. W części dotyczącej leków proponowałbym nieco wyjaśnień. Wśród weteranów jest znakomita większość inwalidów wojennych, którzy już mają te uprawnienia. Jeżeli nie podkreślimy tego wyraźnie, to minister finansów wpadnie w popłoch, że aż tyle będzie to kosztowało. Tymczasem, jak wiadomo, inwalidzi wojenni mają bezpłatne leki. To trzeba byłoby wyraźnie wyeksponować, żeby pan minister nie wpadał w popłoch. Tylko nieliczni weterani nie byli ranni i nie są inwalidami wojennymi. Chciałbym to po prostu nieco bardziej wyjaśnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Poddaję pod zaopiniowanie komisji poprawki od pierwszej do piątej. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem pierwszych pięciu poprawek? (13) Kto jest przeciwny pozytywnej opinii dla pierwszych pięciu poprawek? (30) Kto się wstrzymał od głosu? (0) Nie widzę głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę o podanie wyników. 13 głosów za pozytywną opinią, 30 przeciwnych, nikt się nie wstrzymał. Komisje rekomendują odrzucić pięć pierwszych poprawek.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Poprawka nr 6 stanowi konsekwencję wcześniej uchwalonej ustawy. Czy pani legislator zechciałaby to potwierdzić i wyjaśnić?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#LegislatorUrszulaSęk">Poprawkę należy przyjąć, ponieważ uchwalono ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach, która zmieniła umiejscowienie przepisu. Należy dokonać tej zmiany, żeby odesłanie było prawidłowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Poprawka ma charakter legislacyjny i jest konsekwencją wcześniej przyjętej ustawy podpisanej przez prezydenta. Czy do tej poprawki pan minister Ciechanowski chciałby potwierdzić jej potrzebę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KierownikUdSKiORJanStanisławCiechanowski">Stanowisko pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Stanowisko pozytywne. Jest potrzeba jej wprowadzenia. Czy są jakieś uwagi do poprawki szóstej? Nie słyszę. Kto z pań i panów posłów jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki szóstej? (42) Czy ktoś jest przeciwny pozytywnej opinii dla poprawki szóstej? (0) Czy ktoś się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proszę o poddanie wyników. 42 głosy za pozytywną opinią. Nikt nie był przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Szanowni państwo, to tyle, co do poprawek. Natomiast jest jeszcze kwestia pewnej oczywistej pomyłki, która wkradła się do naszego sprawozdania zawartego w druku nr 1997. Otóż w zmianie nr 14 mamy dwukrotne oznaczenie dwóch kolejnych ustępów jako ust. 3. Zachodzi potrzeba uporządkowania numeracji. Czy jest sprzeciw wobec propozycji uporządkowania numeracji w zmianie nr 14 w naszym sprawozdaniu? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Uznaję, iż komisje rekomendują również tę poprawkę.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Proponuję wyznaczenie terminu dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych do 15 stycznia br.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Jeszcze kwestia sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełMagdalenaKochan">Zgłaszam pana przewodniczącego Sławomira Piechotę, który do tej pory prowadził prace podkomisji, a także sprawozdawał w naszym imieniu podczas pierwszego i drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są inne propozycje? Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Uznaję, iż komisje to zaakceptowały. Bardzo dziękuję za powierzenie mi tej funkcji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełSławomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Zamykam wspólne posiedzenie komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>