text_structure.xml
35.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dzień dobry. Przepraszam za spóźnienie. Było ono spowodowane moimi innymi obowiązkami. W związku z tym, że w dniu dzisiejszym omawiamy bardzo ważną kwestię, chciałem… Nie mogłem nawet przewodnictwa Komisji komuś innemu przekazać, bowiem moi zastępcy są również nieobecni i mają inne obowiązki. Szanowni państwo, chciałem na wstępie powitać wszystkich, którzy będą uczestniczyli w posiedzeniu Komisji w dniu dzisiejszym, przede wszystkim panią minister oraz pana dyrektora. Dzień dobry. Obecny jest także nasz przyjaciel Tadeusz Wróblewski – siedzi na samym końcu sali. Pomachajmy mu. Witam również panie i panów posłów.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Proponuję przystąpienie do spraw formalnych. Stwierdzam, że Komisja ma kworum, a więc może podejmować decyzje. Państwo w chwili obecnej zwrócili uwagę, że dzisiejszy porządek jest jednopunktowy – rozpatrzenie informacji Minister Sportu i Turystyki na temat prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w obszarze turystyki i sportu. Pragnę zapytać, czy państwo posłowie mają uwagi do porządku obrad przedstawionego przeze mnie? Nie słyszę uwag, zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny. Przystępujemy do jego procedowania. Bardzo proszę panią minister o przedłożenie informacji w sprawie prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w obszarze turystyki i sportu. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, bardzo się cieszę, że mogę przedstawić w dniu dzisiejszym efekty sprawowania sześciomiesięcznej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej w obszarze sportu i turystyki. Zanim przystąpię do konkretów, pozwólcie państwo, że rozpocznę od ogólnej refleksji na ten temat. Wiadomo już powszechnie, że polska prezydencja generalnie została oceniona bardzo pozytywnie. Dla naszego zespołu, resortu sportu i turystyki było to przede wszystkim duże wyzwanie organizacyjne, ale również olbrzymie doświadczenie, jeżeli chodzi o przygotowywanie i procedowanie szeregu ważnych dokumentów, zarówno dla sportu, jak i dla turystyki. Zależało nam na tym, aby o tematyce sportowej i turystycznej w szerszym zakresie mówiono na forum unijnym. Chcieliśmy, aby wzrosła świadomość pewnej roli Unii Europejskiej, jaką powinna odgrywać w międzynarodowym dialogu w obszarze sportu, ale również w umacnianiu wizerunku i lokalizacji Europy, jako atrakcyjnego i konkurencyjnego kierunku turystycznego. Myślę, że ten cel udało się osiągnąć.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Niezaprzeczalnym sukcesem jest przyjęcie stosownych dokumentów w ważnych obszarach – w tym przypadku dla sportu, ale również osiągnięcie pewnych efektów prac w obszarze turystyki. Mieliśmy już okazję rozmawiać o priorytetach polskiej prezydencji w obszarze sportu i turystyki, zanim się ona rozpoczęła. Staraliśmy się również przedłożyć dosyć szczegółową informację o jej przebiegu, a także dwa dokumenty, które są pełnym obrazem tego, co w czasie prezydencji w obszarze sportu i turystyki było procedowane. Pozwólcie państwo, że w swoim wystąpieniu skupię się na najważniejszych efektach tego sześciomiesięcznego okresu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Zaczynając od tematyki sportowej, krótko tylko przypomnę, że Polska postawiła sobie priorytety w trzech najważniejszych, zidentyfikowanych przez nas obszarach. Były to mianowicie: społeczny wymiar sportu, zagrożenia dla uczciwości sportu i polityka sportowa oparta na faktach ekonomicznych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o pierwszy priorytet – społeczny wymiar sportu – jego geneza wydaje się być dosyć prosta. W dużej mierze działalność stowarzyszeń, klubów sportowych, a także organizacja dużych imprez, łącznie z igrzyskami czy mistrzostwami Europy – chociażby tymi najbliższymi, których Polska będzie gospodarzem, opiera się na pracy wolontariuszy. Przy najbliższych mistrzostwach w Polsce będzie ich około 8 tysięcy. Jest to sprawa niebagatelna. Rok 2011 był również Europejskim Rokiem Wolontariatu. Polska chciała zwrócić uwagę na pewne dość istotne kwestie dotyczące promocji wolontariatu sportowego. W ramach realizacji tego tematu w czasie trwania polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej przyjęto konkluzję dotyczącą wolontariatu sportowego w promowaniu aktywności obywatelskiej. Aby można było to zrealizować i przyjąć stosowne konkluzje, o jakich przed chwilą wspomniałam, zorganizowana została we wrześniu ubiegłego roku konferencja, która odbyła się w Warszawie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Prowadzona również była dyskusja o społecznym aspekcie działalności sportowej na rzecz walki z wykluczeniem społecznym. Odnosiła się ona do osób niepełnosprawnych, ale również seniorów oraz mniejszości narodowych. Temu tematowi poświęcone było bardzo ciekawe spotkanie, które miało miejsce we Wrocławiu w lipcu. Pragnę również przypomnieć, że Polska przy okazji tej dyskusji miała szczególny powód, aby podzielić się doświadczeniami w zakresie animacji realizowanej na obiektach w ramach programu „Moje Boisko – Orlik 2012”. Kwestia wolontariatu i aktywizowania społeczności lokalnej głównie wokół tych obiektów, w obszarze aktywności sportowej jest niezmiernie istotna.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Kolejny priorytet dotyczył zagrożeń dla uczciwości sportu. Mówiąc wprost – Polska szczególnie skupiła się na problemie zwalczania dopingu w sporcie oraz ustawiania wyników zawodów sportowych, co popularnie określane jest jako match fixing. Jeśli chodzi o doping, to wiadomo, że jest to kwestia, która w sposób szczególny naraża obszar sportowy i środowisko sportu na kreowanie negatywnej opinii. Są określone dyscypliny, które w sposób szczególny są narażone na pewne działania w tym zakresie, ale tak naprawdę, można to zjawisko generalizować i odnieść je do całego obszaru sportu. W większości krajów członkowskich walka z dopingiem opiera się na prawie krajowym, albo na regułach antydopingowych prywatnych organizacji. Polska w okresie swojej prezydencji chciała w szczególny sposób zwrócić uwagę na procedowanie dokumentów światowej organizacji antydopingowej i sposób ich przyjmowania. W radzie tej organizacji, pomimo iż członków założycieli było bardzo wielu, tylko pięciu przedstawicieli reprezentuje Europę, a w tym trzech, którzy reprezentują Unię Europejską. Aby bardziej efektywnie przeprowadzać pewne kwestie przez tę agencję, a także ustalać wcześniej wspólne stanowisko krajów członkowskich Unii Europejskiej, po długich dyskusjach udało się przyjąć w tym zakresie stosowną rezolucję rady. Przyjęto ją w brzmieniu, iż jest to rezolucja rady na temat reprezentacji państw członkowskich w Radzie Założycielskiej WADA i koordynacji stanowiska państw członkowskich przed posiedzeniami tejże organizacji. Szczegółowo tej całej procedury i na czym ona polega, po przyjęciu tej rezolucji, nie będę omawiała. Informacja na ten temat została zamieszczona w dokumentach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o match fixing, to był niezmiernie trudny temat, który wymagał szczególnie dużego zainteresowania i dialogu społecznego na szczeblu różnego rodzaju organizacji głównie europejskich, ale też na poziomie światowym. Były to przede wszystkim rozmowy z Europejskim Stowarzyszeniem Klubów Piłkarskich, ale też z UEFA, FIFA, Stowarzyszeniem Loterii Europejskich – taka organizacja również funkcjonuje – z Europejską Platformą Sportu. Po długim dialogu w tym zakresie i burzliwej dość dyskusji udało się wypracować stosowne konkluzje, które w dużej mierze dotyczą zdefiniowania tych najważniejszych potencjalnie obszarów działania Unii Europejskiej w walce z ustawianiem wyników zawodów sportowych. To jeden z głównych tematów nieformalnego spotkania ministrów do spraw sportu, które miało miejsce w październiku w Krakowie. Potwierdza to fakt, że priorytet wybrany przez polską prezydencję spotkał się z zainteresowaniem i koniecznością podjęcia w tym obszarze stosownych działań.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Ostatni priorytet to polityka sportowa oparta na faktach ekonomicznych. Nie bez powodu też tego tematu polska prezydencja dotknęła. Chcieliśmy wyraźnie wykazać, jak organizacja dużych imprez sportowych, a w tym przypadku mistrzostw Europy przekłada się na wyniki ekonomiczne i na wpływy z tego tytułu do budżetu państwa. Po raz pierwszy w związku z tym, aby być wiarygodnym w prezentacji tych możliwości, ministerstwo zleciło przeprowadzenie narodowego rachunku satelitarnego w obszarze sportu. Wyraźnie po doświadczeniach austriackich – oni oraz Wielka Brytania byli dotychczas w tym zakresie liderami – wyniki tego rachunku potwierdzają znaczący wpływ dużych wydarzeń sportowych na gospodarkę. Jeśli chodzi o nasze wyniki, to wiemy już w chwili obecnej, że sport generuje około 2% PKB, a jak państwo pamiętają w przypadku turystyki jest to ponad 5% PKB, pomimo kryzysu. Jako resort mamy całkiem niezły udział w gospodarce w aspekcie wpływów.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Nie chcę omawiać konkretnych spotkań, które odbyły się w ramach polskiej prezydencji. One wszystkie są wymienione w informacji. Zapowiadając prezydencję, również podczas posiedzeń Komisji mieliśmy okazję je prezentować. Generalnie był to szereg spotkań grup roboczych, konferencje eksperckie, nieformalne spotkanie ministrów oraz spotkanie dyrektorów. Najważniejsze jest jednak przyjęcie tych trzech zasadniczych dokumentów – dwie konkluzje, jedna rezolucja – które dają podstawy do aktywniejszego działania Unii Europejskiej i państw członkowskich w tych obszarach, które zdefiniowane były jako priorytety polskiej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o obszar turystyki, to przypomnę, że priorytet dotyczył konkurencyjności gospodarki turystycznej. Dokładnie brzmiał on „Konkurencyjność gospodarki turystycznej w obliczu nowych wyzwań – diagnoza i rekomendacje działań”. Cała dyskusja na temat możliwości podnoszenia konkurencyjności gospodarki turystycznej toczyła się na kanwie dwóch podstawowych dokumentów. Były to Strategia „Europa 2020” oraz „Europa – najpopularniejszy kierunek turystyczny na świecie – nowe ramy polityczne dla europejskiego sektora turystycznego”. W ramach tych dwóch dokumentów polska prezydencja skupiła się na dyskusji na temat pierwszego filaru tego komunikatu – stymulowaniu konkurencyjności. Zdefiniowano tematy do dyskusji w trakcie Europejskiego Forum Turystyki, które odbyło się w Krakowie. Najbardziej istotnymi i najpotrzebniejszymi do podjęcia w tym obszarze tematami były: dostęp do wiedzy i informacji, a także nowoczesne technologie, w tym technologie informatyczne, aby można było mówić o konkurencyjności przedsiębiorstw. Chodzi głównie o tę konkurencyjność w obszarze turystyki.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Kolejnym działaniem i dyskusją, która pojawiła się w obszarze konkurencyjności było nieformalne spotkanie ministrów, które miało miejsce w Krakowie w trakcie Europejskiego Forum Turystyki, a dotyczyło promocji Europy jako kierunku turystycznego na rynkach pozaeuropejskich, zwłaszcza na rynkach najważniejszych z punktu widzenia rozwoju stosunków gospodarczych. Mam na myśli kraje BRIC – Brazylię, Rosję, Indie oraz Chiny. Udało się doprowadzić do bardzo istotnego zdarzenia. W trakcie polskiej prezydencji, podczas tego spotkania Komisja Europejska podpisała stosowne porozumienie z Europejską Komisją Podróży w zakresie wspólnej realizacji działań promocyjnych na tych rynkach. Dotychczas Europejska Komisja Podróży, zrzeszająca narodowe organizacje turystyczne krajów członkowskich realizowała te zadania głównie samodzielnie, trochę w oderwaniu od priorytetów, jakie stawiała Komisja Europejska, ale również bez wsparcia z jej strony. Myślę, że podpisanie tego porozumienia ma charakter przełomowy i uczyni działanie tej organizacji bardziej efektywnym w promocji Europy, jako jednego z atrakcyjnych kierunków. Kolejną istotną kwestią poruszoną podczas tego spotkania była sprawa wiz. Jeżeli mówimy o promocji pozaeuropejskiej w dużej mierze kwestie ułatwień wizowych, które istnieją w obowiązującym porządku formalnoprawnym są niezmiernie istotne. To, co udało się wynegocjować, to zobowiązanie wiceprzewodniczącego komisji, komisarza Tajaniego, do doprowadzenia, wspólnie z komisarz Malmström, która odpowiada za kwestie wizowe, powołania grupy roboczej do spraw turystyki i wiz, aby w miarę możliwości doprowadzić do uproszczenia procedur wizowych dla krajów pozaeuropejskich, zwłaszcza tej grupy, o której mówiłam. To niewątpliwie przyczyni się do większej liczby przyjazdów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Kolejnym ważnym elementem realizującym polski priorytet było stworzenie platformy do dyskusji nad nowym projektem komisji. Wówczas nazywał się on „50 tysięcy turystów” i tak jest zapisane w dokumencie, ale obecnie zmienił nazwę na „Turystyka posezonowa”. Dotyczy on wsparcia komisji w realizacji specjalnego programu dla krajów członkowskich, które włączą się w ten projekt, związany z wymianą turystów z krajami Ameryki Południowej. Obecnie są to trzy kraje – Brazylia, Argentyna i Chile. Dołączył do nich jeszcze Meksyk. Wpisuje się to w priorytety naszej polityki zagranicznej i gospodarczej. Polska przystąpiła do projektu i podpisała stosowne memorandum w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o te dwa obszary omawiane podczas Europejskiego Forum Turystyki, o którym wcześniej wspomniałam, to dyskusja pozwoliła na to, że w roku 2012, a więc obecnie, w okresie prezydencji duńskiej zostały podjęte stosowne działania w „Programie na rzecz przedsiębiorczości i innowacji” – jest to nowy program Komisji Europejskiej. Przewiduje on sfinansowanie prac, aby stworzyć spójny portal, na którym zamieszczona byłaby specjalna baza danych dotycząca wszelkich badań prowadzonych w europejskiej turystyce, strategii sektorowych, strategii narodowych, tak aby dostęp do tej wiedzy i informacji był powszechny nie tylko dla administracji rządowych, ale również dla przedsiębiorców działających w tym obszarze. Mamy nadzieję, że pod koniec prezydencji Cypru to obserwatorium, jak jest nazywane potocznie, będzie już w praktyce funkcjonowało.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o najistotniejsze efekty prezydencji, podsumowując ten sześciomiesięczny okres, w najważniejszym zarysie poruszyłam wszystko. Jak powiedziałam na wstępie, oprócz szczegółowej informacji, którą przedstawiliśmy państwu podczas dzisiejszego posiedzenia Komisji, są dostępne dwa opracowania. Myślę, że w sposób bardzo szczegółowy, łącznie z prezentacjami, które przedstawiano podczas Europejskiego Forum Turystyki oraz z tematami poruszanymi na spotkaniach eksperckich w obszarze sportu dostarczą państwu wyczerpujących informacji. Serdecznie zachęcam w wolnym czasie do lektury.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję pani minister. Rozpoczynamy dyskusję. Bardzo proszę o zgłoszenia państwa posłów. Pierwszy wypowie się pan poseł Tadeusz Tomaszewski, a następnie pan poseł Zbigniew Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Muszę się udać na inne posiedzenie Komisji, chciałbym wypowiedzieć się pierwszy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Zbigniew Babalski, bardzo proszę, ale proszę pamiętać o kolejności zgłoszeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Bardzo przepraszam. Mam bardzo krótkie pytanie. Pani minister – sprawa, wiem, że była omawiana – ale chyba tylko „dotykana”. Trudno liczyć na jakiekolwiek rozwiązania podczas jednej prezydencji. O czym myślę? O wizach dla sportowców, szczególnie jeśli chodzi o kraje spoza Unii Europejskiej, a w zasadzie o ruchu bezwizowym dla sportowców, jeśli chodzi o obszar Unii Europejskiej i imprezy rangi mistrzostwa świata i mistrzostwa Europy. Czy ten temat był poruszany na tyle mocno i sugestywnie, że następne prezydencje będą próbowały ten problem nie tylko rozwiązać w przyszłości? Prawdopodobnie te wizy będą obecne jeszcze długo, jeśli chodzi o kraje spoza Unii Europejskiej. To jedno pytanie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełZbigniewBabalski">Panie przewodniczący, czy mógłbym poprosić o odpowiedź teraz, bo za chwilę muszę wyjść, aby uczestniczyć w posiedzeniu innej komisji? Przepraszam za ten tryb.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo dziękuję. Pani minister zaraz odpowie panu posłowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Poproszę, jeśli pan przewodniczący pozwoli, o przedstawienie uzupełnienia do mojej wypowiedzi panią Agatę Dziarnowską. Powiem tak, panie pośle – kwestia wiz jest sprawą bardzo szeroką. Nie ma tutaj takiego podejścia sektorowego, czy mówimy o sportowcach, czy turystach, czy jeszcze jakiejś innej grupie. Jeśli chodzi o kwestie i dyskusje na temat jakichś szczególnych ułatwień w obszarze przemieszczania się sportowców, głównie w kontekście imprez i wydarzeń sportowych, to takiej dyskusji szczegółowej nie było. Odbyła się w obszarze turystyki, zwłaszcza jeśli chodzi o kraje pozaeuropejskie i tę wymianę turystyczną. Stąd ten wniosek o utworzenie tej specjalnej grupy. Tak jak mówię i z doświadczenia wiem, że jest to kwestia szeroka, którą można podjąć na zasadzie wprowadzenia pewnych uproszczeń bądź ułatwień w obowiązującym systemie prawnym – mam głównie na myśli system Schengen.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Bardzo proszę, głos ma pan poseł Tadeusz Tomaszewski.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, szanowna pani minister, Wysoka Komisjo, materiał zarówno jeśli chodzi o polskie priorytety i ich realizację w obszarze sportu oraz turystyki jest przejrzysty i zrozumiały. Zakładane priorytety zostały w pełni zrealizowane. Miałem możliwość zapytania o priorytety, kiedy rozpoczynała się polska prezydencja oraz zapytania w ramach interpelacji o stan realizacji tych priorytetów. Kiedy porównuję to z tą publikacją, rzeczywiście wszystko się zgadza. Nie ma tu różnicy w odpowiedziach, co nieraz się zdarza, jeśli chodzi o dokumenty urzędowe. Chciałbym zapytać o trzy sprawy.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Po pierwsze, o kontynuację naszych priorytetów i propozycji przez Trio – czyli Danię i Cypr. Pani minister na zakończenie części turystycznej wspomniała o jednym z priorytetów, który będzie kontynuowany. Jak to będzie wyglądało, jeśli chodzi o sport i turystykę, jeśli chodzi o te priorytety, które będą kontynuowane w ramach prezydencji duńskiej oraz cypryjskiej? Druga bardzo ważna i aktualna kwestia, którą nasza Komisja, jak wstępnie konsultujemy między sobą, jest zaniepokojona, to stan prac pana ministra Gowina nad deregulacją, również w obszarze sportu. Może z turystyką nie jestem tak blisko związany, ale przewodnicy do dzisiejszego dnia się docierają. Jeśli chodzi o sport w przygotowanych przez państwa materiałach – w aspekcie społecznej roli sportu – na stronie nr 34 – „Kształcenie, szkolenie i kwalifikacje w sporcie”, można w ostatnim akapicie przeczytać, że „Potrzebna jest większa przejrzystość w kwestii walidacji i uznawania kwalifikacji zdobywanych przez wolontariuszy” – zgadzam się z tym – „a także w kwestii kwalifikacji wymaganych do wykonywania zawodów regulowanych związanych ze sportem.”. Można domniemywać, że w sporcie funkcjonują regulowane zawody. To jest normalność w Unii Europejskiej. Dalej jest mowa również o licencjach – to również forma regulowania współzawodnictwa sportowego. Stąd rodzi się pytanie, na ile chcemy poprzez te rozwiązania wyprzedzać to, co sami uznaliśmy za element polityki sportowej Unii Europejskiej? Chciałbym zapytać, może to za wcześnie, jakie było stanowisko pani minister Joanny Muchy oraz pani minister Sobierajskiej w kwestii opiniowania pana ministra sprawiedliwości ze swoich obszarów odpowiedzialności w kierownictwie resortu. Na ten temat mówi się również w tym końcowym dokumencie, dotyczącym społecznej roli sportu. Z tego wynika, że jeśli jest problem związany z regulacją zawodów w sporcie, to jest to kwestia przejrzystości. Kwestia podejmowania stosownych decyzji, procedur itd., a nie tego, czy mają zawody regulowane w sporcie w ogóle funkcjonować, czy nie. Oczywiście nie oznacza to, że państwa członkowskie nie mogą sobie w tym zakresie stanowić własnego prawa. Często powołujemy się na rozwiązania stosowane w Unii Europejskiej, podając je jako argument. Tutaj chyba jest inaczej.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełTadeuszTomaszewski">Na koniec poruszę kwestię dotyczącą społecznego wymiaru sportu. Mówi się tam o włączeniu sportowym, zwłaszcza wśród środowisk osób niepełnosprawnych. Karta Praw Osób Niepełnosprawnych Organizacji Narodów Zjednoczonych – Polska jest w przededniu ratyfikacji tego dokumentu. W przededniu to może za mocne słowa, ale trwają prace związane z jego ratyfikacją. Ten dokument uznawany jest za uniwersalny, związany z włączeniem osób niepełnosprawnych do życia społecznego, między innymi poprzez sport. Chciałem zapytać, czy resort sportu również uczestniczy w pracach, które koordynuje Minister Pracy i Polityki Społecznej, w sprawie ratyfikacji przez Polskę tej karty Organizacji Narodów Zjednoczonych dotyczącej problematyki osób niepełnosprawnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dziękuję. Prosiłbym o bardzo zwięzłe pytania. Teraz wypowie się pan poseł Zbigniew Pacelt.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, pani minister w uzupełnieniu, bo dyskutowaliśmy i szukaliśmy, co znaczy słowo walidacja w kontekście zapisu na 36 stronie. Wyjaśniliśmy sobie to już. Mam serdeczną prośbę, o uzupełnienie tego, co już pan poseł Tadeusz Tomaszewski przedstawił. Na stronie 20… Gdybyśmy mogli dostać sprawozdanie z konferencji, która odbyła się w Toruniu poświęconej tym zagadnieniom. Przedstawiono tam prezentacje różnych państw – doświadczenia odnośnie do kwalifikacji zawodowych. To nie jest pytanie, tylko prośba o przedstawienie czy też dostarczenie wystąpień. Jakie są stosowane rozwiązania w innych państwach? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Kto z państwa jeszcze chce zabrać głos? Poruszę tylko jedną kwestię. Może nie dosłyszałem. Wiem, że wiodącym powinien być tu Minister Spraw Wewnętrznych, wtedy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji – Europejski zakaz stadionowy. Wiadomo, że jest to debata w Unii Europejskiej, ona trwa, ale czy można przewidzieć już jej koniec? Myślę, że można wykorzystać nasze doświadczenia z kibicami. Dziękuję bardzo. Głos ma pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Bardzo dziękuję za pytania. Postaram się odpowiedzieć na nie w kolejności. Odpowiadając na pytanie pana posła Tomaszewskiego dotyczące kontynuacji priorytetów założonych przez polską prezydencję, przez nasze Trio – czyli kolegów z Danii i z Cypru. Jeśli mogę, odniosę się bezpośrednio do turystyki, a w kwestii sportowej poproszę o uzupełnienie panią Agatę Dziarnowską. Powiem o priorytetach turystycznych i jak to funkcjonowało w ramach Trio prezydencji hiszpańskiej, belgijskiej i węgierskiej. Realizacja monitorowania działań ujętych w komunikacie dotyczącym nowej polityki turystycznej Unii Europejskiej będzie kontynuowana przez prezydencję duńską oraz cypryjską. Na czas prezydencji cypryjskiej… Ten dokument zakłada cztery filary – Polska skupiła się na zakończeniu dyskusji na temat pierwszego filaru, który był rozpoczęty przez Trio – Belgia, Hiszpania, Węgry, w chwili obecnej omawiane będą kolejne. Na czas prezydencji cypryjskiej przypada organizacja kolejnego Europejskiego Forum Turystycznego, w czasie którego ma nastąpić pierwsza ewaluacja tego dokumentu – na jakim etapie realizacji jest przewidzianych w nim 21 zadań, gdzie widoczne są zagrożenia i w których obszarach oraz jakie są ewentualne kierunki zmian, o ile takowe będą zdefiniowane i potrzebne.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o kwestię deregulacji – skoro jestem przy głosie pozwolę sobie poruszyć tę kwestię, a następnie oddam głos koleżance. Ministerstwo Sportu i Turystyki ma cztery zawody regulowane – instruktor, trener, pilot, przewodnik. Wszystkie te cztery zawody ujęte są w pierwszej grupie przyjętej przez resort sprawiedliwości, jako zawody do deregulacji. Generalnie ustawa deregulacyjna jest priorytetem, jeśli chodzi o prace legislacyjne tej kadencji rządu. Również w tych obszarach dotyczących sportu i turystyki prace idą w tym kierunku. Chcę również powiedzieć, że kierunek deregulacji również w tych obszarach jest kierunkiem prac Komisji Europejskiej. Oczywiście obszar sportu i turystyki nie jest tutaj wyjątkiem. Również w innych dziedzinach taki kierunek prac został przyjęty. Możemy się zatem spodziewać, że docelowo takie rozwiązania nie będą tylko naszymi rozwiązaniami krajowymi, ale również rozwiązaniami europejskimi. Mam większą wiedzę, jeżeli chodzi o obszar turystyki. Jeśli chodzi o zawód pilota, Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym zawód pilota jest zawodem regulowanym i w ogóle występuje. Jeśli chodzi o przewodników, to na 27 krajów Unii w 13 krajach jest to zawód regulowany. W niektórych z tych 13 jest to zawód regulowany tylko w zakresie przewodnictwa wysokogórskiego.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Chcę również powiedzieć, że proces deregulacji, który w tej chwili ma miejsce w dla nas szczególnie istotnych dziedzinach – w sporcie i turystyce daje dużą rolę i możliwość działania o dbałość usług w tym obszarze organizacjom branżowym. Mam na myśli branżowe organizacje zawodowe. Sięgam oczywiście tutaj do przykładów w obszarze turystyki, ale myślę, że podobnie może mieć to miejsce w obszarze sportu. Na rynku niemieckim zawód przewodnika nie jest zawodem regulowanym, jeśli chodzi o kwestie ustawowe, z punktu widzenia decyzji administracyjnych. Samorząd zawodowy jest tam na tyle silnie zorganizowany, że potrafi skutecznie na bazie samoregulacji zadbać o swoje interesy i jakość usług realizowanych przez niemieckich przewodników. Myślę, że otwiera się taki obszar i możliwość dla działania naszego samorządu zawodowego w tej sferze, który również może wypracować własne, skuteczne rozwiązania samoregulacyjne i w zakresie jakości.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Jeśli chodzi o kontynuację priorytetów w obszarze sportu poproszę panią Agatę o uzupełnienie. Jeśli można panie przewodniczący – pani Agata Dziarnowska, Departament Współpracy Międzynarodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MecenaswDepartamencieWspółpracyMiędzynarodowejMSiTAgataDziarnowska">Dzień dobry. Jeśli chodzi o kontynuację priorytetów, to prezydencja duńska zdecydowała się kontynuować jeden z naszych priorytetów, czyli zagrożenia dla integralności i uczciwości sportu. Zrobi to przede wszystkim w obszarze walki z dopingiem, w sporcie amatorskim, rekreacyjnym i fitness klubach. Przygotowywana jest obecnie konkluzja Rady Unii Europejskiej w temacie walki z dopingiem w sporcie amatorskim.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MecenaswDepartamencieWspółpracyMiędzynarodowejMSiTAgataDziarnowska">Kolejnym tematem podejmowanym przez prezydencję duńską jest ustawianie wyników zawodów sportowych. Debatują oni nad tym problemem i budują dialog w oparciu o konkluzje przyjęte podczas polskiej prezydencji. Obecnie toczą się na terenie Unii Europejskiej, ale i w Radzie Europy dyskusje na temat przyjęcia i wypracowania konwencji Rady Europy na temat walki z tym zjawiskiem.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MecenaswDepartamencieWspółpracyMiędzynarodowejMSiTAgataDziarnowska">Jeżeli chodzi o prezydencję cypryjską, priorytety nie są w 100% sprecyzowane, ale spodziewamy się, że będzie to kontynuacja priorytetu społecznego, bardziej w kierunku sportu i zdrowia. W poniedziałek i we wtorek – dodam jeszcze – w ramach prezydencji duńskiej odbędzie się konwencja na temat zwiększenia partycypacji w tym sporcie dla wszystkich na najniższym poziomie.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MecenaswDepartamencieWspółpracyMiędzynarodowejMSiTAgataDziarnowska">To tyle, jeśli chodzi o priorytety.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Jeszcze deregulacja w obszarze sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MecenaswdepartamencieMSiTAgataDziarnowska">Jeśli chodzi o deregulację i tę konferencję, o której wspomniał pan poseł, to oczywiście przekażemy wszystkie materiały. Chciałam zauważyć, że temat europejskich ram kwalifikacji trochę różni się od tematu deregulacji. Oczywiście Unia Europejska sprzyja deregulacji i jesteśmy, tak jak pani minister powiedziała, w obszarze sportu… Nie wspomnę o Francji, która w dużej mierze ma te zawody regulowane. Jesteśmy krajem, który ma najmocniej zakorzenioną tę regulację zawodów. Jest pewna tendencja i są prowadzone pewne prace w obszarze sportu, na razie są to badania i analizy, dążące do deregulacji zawodu trenera i instruktora.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MecenaswdepartamencieMSiTAgataDziarnowska">Jeżeli chodzi o europejskie ramy kwalifikacji – określają one osiem poziomów kwalifikacji, które mają definiować uzyskanie kompetencji, nie tylko poprzez osiągnięcie konkretnego dyplomu. Będą to tylko kompetencje. To jest nowa formuła europejska, która teraz jest kreowana. W tym tygodniu mają być specjalne publikacje, które oczywiście prześlemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Tak, tu już żeśmy…</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">To będzie nowa forma regulacji poprzez licencje, a nie kompetencje. Wszystko można wymyślić. Piszemy nowy rozdział, mobilizujemy się. Wszędzie są jacyś deregulatorzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełTomaszGarbowski">Szczególnie z Krakowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Panie pośle…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełTomaszGarbowski">Poza protokołem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Tak wiele w tej relacji z działań polskiego rządu w okresie prezydencji było dobrego powiedziane o moim mieście, że nie wypada ironizować. Chciałem tylko powiedzieć, że do tygodnia, półtora, państwo otrzymają takie kompendium, o jakie prosiłem po wnioskach pani poseł Jagny Marczułajtis. Aby Biuro Analiz Sejmowych przygotowało informację na temat regulacji w obszarze prac naszej Komisji dotyczącą zawodów w innych krajach europejskich – podałem Francję, Wielką Brytanie, Włochy, Hiszpanię. Będziemy mieli pełną jasność i będziemy podejmowali debatę, ale w momencie kiedy będzie to projekt. Obecnie jest to coś, co zostało nam słabo przedstawione przez ministra Gowina. Pani minister chciała jeszcze zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Jeszcze dwa słowa. Odpowiadając na wniosek pana posła Pacelta, do którego odniosła się pani Agata. Po konferencji w Toruniu ma być udostępnione takie wydawnictwo pokonferencyjne, które będzie zawierało szczegółowe informacje, prezentacje i tematy, jakie były tam poruszone. Przekażemy ten materiał. Jeśli chodzi natomiast o konwencję i kwestię osób niepełnosprawnych, poprosiłabym o możliwość odpowiedzi pisemnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełIreneuszRaś">Dobrze, zgadzam się oczywiście. Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos? Nie stwierdzam. Dziękuję pani minister za jak zwykle wielką kompetencję. Dziękuję państwu posłom za pracę. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>