text_structure.xml 11.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Serdecznie witam przybyłych na posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Otwieram posiedzenie. Porządek dzienny obejmuje rozpatrzenie poprawki zgłoszonej w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (druki nr 3678 i 3798). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek został przyjęty. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawców – to chyba będzie pan poseł Ostrowski – o przedstawienie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełArturOstrowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, poprawka zgłoszona przez klub Sojuszu Lewicy Demokratycznej dotyczy brzmienia pkt 3 w art. 1. Dokładnie jest to art. 92a ust. 1. Proponujemy zmianę tego artykułu z tego powodu, że, po pierwsze, obecny zapis definicji wypoczynku jest sformułowany w ten sposób, że wypoczynek trwa nieprzerwanie, co najmniej dwa dni w czasie ferii letnich, zimowych oraz w czasie wiosennej i zimowej przerwy świątecznej. Proponujemy, żeby rozszerzyć ten czas i sformułować to w ten sposób, żeby zamiast tych ferii letnich, zimowych i tej przerwy świątecznej, zapisać to, że jest to „czas wolny od zajęć szkolnych”. Trzeba tak wyraźnie sformułować wypoczynek, żeby wyraźnie odróżniał się od zajęć organizowanych przez szkołę w ramach jej zadań statutowych, to znaczy zajęć dydaktyczno-wychowawczych i zajęć opiekuńczo-wychowawczych, które realizuje szkoła.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełArturOstrowski">Proponujemy, aby ten zapis „w czasie wolnym od zajęć szkolnych” obejmował zarówno ferie zimowe, jak i świąteczne, jak i przerwy wakacyjne, ale ta zaproponowana przez nas formuła obejmowałaby również weekendy. Ponieważ definicja jest taka, że jest to nieprzerwany okres co najmniej dwóch dni, zatem w tym momencie weekend byłby również objęty tą definicją. Można zorganizować biwak w sobotę i niedzielę lub w dłuższe weekendy, kiedy jest jakieś święto państwowe. Mamy wtedy piątek, sobotę i niedzielę i jest to czas na to, żeby zorganizować wypoczynek dzieci w formie biwaku czy obozu. I druga zmiana…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Przepraszam, panowie posłowie i panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełArturOstrowski">Czy pan minister chciał zabrać głos? Nie.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełArturOstrowski">Druga zmiana, którą zaproponowaliśmy w tej poprawce, dotyczy półkolonii. Definicja jest tak sformułowana, że wypoczynek należy rozumieć jako trwający nieprzerwanie co najmniej dwa dni. Jeśli nieprzerwanie co najmniej dwa dni, to niestety formuła półkolonii nie spełnia kryteriów tej definicji, ponieważ dzieci nie przebywają nieprzerwanie dwa dni na tej formule wypoczynku, tylko wracają do domów. To jest nielogiczne, więc proponujemy, żeby z tej definicji wyłączyć półkolonie, które nie spełniają wymogów zapisu tego artykułu. To są te dwie zmiany, ale jedna poprawka, która zmienia brzmienie art. 92a. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Proszę pana ministra o stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejTadeuszSławecki">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, stanowisko rządu jest oczywiście negatywne wobec tej poprawki. Wczoraj, podczas drugiego czytania, usiłowałem przedstawić swoje argumenty. Nie przekonałem pana posła. Nie wdając się w dywagacje prawne, jeśli będzie taka potrzeba to proszę, odpowiem najprościej jak mogę. Kuratorzy, nasi współpracownicy, stowarzyszenia organizujące wypoczynek od kilku lat domagały się tego, żeby również półkolonie objąć jakimś nadzorem. Mam tutaj pismo rzecznika praw dziecka, który wręcz domaga się objęcia ich nadzorem, z tego względu, że my nie możemy obejmować tej formy wypoczynku. Półkolonie to mogą być wakacje w mieście, mogą być formy wypoczynku organizowane przez koła gospodyń wiejskich. Jest to forma wypoczynku, której, z reguły, nie organizuje szkoła.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejTadeuszSławecki">Dlatego też wydaje się zasadne, aby zgodnie z projektem ustawy, który dziś procedujemy, przyjrzeć się tym organizatorom – kto to jest, czy są to osoby karane czy niekarane, żeby półkolonie również obowiązywały wymogi tej ustawy. To jest duża liczba dzieci. Panie pośle, pan podnosi kwestię noclegu. Rzeczywiście w tym przypadku uczeń uczestniczący w półkoloniach na ogół wraca na nocleg do domu, ale taka półkolonia obejmuje cały cykl. Z reguły jest to tydzień lub dwa tygodnie, które stanowią pewną całość. Natomiast, z reguły, w tym czasie dziecko nie wyjeżdża poza miejsce zamieszkania. Instytucje, które zajmują się nadzorem są zdania, że ta forma wypoczynku również powinna być objęta nadzorem.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejTadeuszSławecki">Teraz druga sprawa, na którą pan poseł był łaskaw zwrócić uwagę. Gdybyśmy wprowadzili ten zapis, to namieszalibyśmy w szkołach z tego względu, że precyzyjnie określamy, że wypoczynek to jest w czasie ferii zimowych, letnich, przerw świątecznych itd. Jeśli są organizowane różnego rodzaju formy turystyki czy wypoczynku, to określa to inne rozporządzenie z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki. Tam jest określone to, że jeśli w trakcie roku szkolnego jedziemy na wycieczkę do Kampinoskiego Parku Narodowego, to nie zgłaszamy tego jako formy wypoczynku, a jedynie wypełniamy kartę wycieczki, w której określamy kto jest kierownikiem wycieczki, ilu jest opiekunów. Tam są też normy określające konieczną liczbę osób. Te kwestie reguluje zupełnie inne rozporządzenie.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieEdukacjiNarodowejTadeuszSławecki">Gdybyśmy przyjęli to, co proponuje pan poseł, to nauczyciele, którzy chcieliby w sobotę, która jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych, zorganizować jakiś biwak, to musieliby uruchamiać całą procedurę zgłaszania wniosków do kuratorium itd. Zatem w ten sposób byśmy uszczęśliwili, w cudzysłowie, wszystkie szkoły. Jeśli pan poseł chce to zrobić, to niech to pozostanie. Natomiast mówię jak by to praktycznie wtedy wyglądało. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję bardzo. Jeszcze pan poseł Ostrowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełArturOstrowski">Po pierwsze, uwaga do pana ministra. Pan minister absolutnie nie odniósł się wczoraj do tej poprawki. Przypominam. Zatem niech pan minister nie mówi, że było uzasadnienie, bo go nie było. Jeśli chodzi o argumenty pana ministra, to formuła półkolonii nadal nie spełnia tych kryteriów, które są zapisane w tej definicji nieprzerywalności, bo jeśli chodzi o półkolonie, to te 2 dni są przerwane, więc to jest niezgodne z zapisem tego artykułu.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełArturOstrowski">Co do czasu wolnego, to chcemy objąć kontrolą wszystkie formy, które trwają nieprzerwanie dłużej niż 2 dni, w tym również weekendy i dłuższe weekendy. Pan minister twierdzi, że część tego wypoczynku będzie poza kontrolą. Proponujemy kontrolować wszystkie formy, które spełniają kryteria tej definicji. Niech to będzie czas wolny od zajęć szkolnych. Wtedy będziemy mieli pod kontrolą te wszystkie formy wypoczynku, nawet te realizowane w soboty i w niedziele. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Rozumiem, że pan poseł Ostrowski zabiera głos jako wnioskodawca, widzę, panie pośle, a przyjmujemy formułę głos za i głos przeciw. Zobaczymy jaki teraz będzie głos. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełLucjanMarekPietrzczyk">Chciałbym przychylić się do tego, co mówił pan minister. Również jako praktyk Lucjan Pietrzczyk. Zajmuję się organizacją wypoczynku jako wykonawca, rozliczeniodawca i powiem państwu, że, po prostu, tych kontroli, tej papierologii to jest jakaś masakra. Spróbujmy znaleźć rozwiązanie, żeby niczego nie dokładać. Znaleźć formułę, w której kontrola jest nieuciążliwa dla organizatorów wypoczynku, ale jest maksymalnie skuteczna. Powiem państwu, że to dokładanie papierów powoduje, że zniechęcamy wolontariuszy do pracy na rzecz dzieci i młodzieży. Kiedyś nazywano ich społecznikami. Dziś są to wolontariusze i dajmy im święty spokój, bo w większości wypadków są to ludzie mądrzy i odpowiedzialni, a ci, którzy chcą zrobić obóz na dziko, to zrobią to tak, że w tych leśnych ostępach nikt ich nie znajdzie. Po prostu, uważam, że pan minister ma rację i z tą papierologią dajmy trochę świętego spokoju. Nie mnóżmy bytów, które niszczą aktywność społeczną. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Dziękuję. Nie słyszę, żeby ktoś jeszcze się zgłaszał. W takim razie zamykam dyskusję i przystępujemy do głosowania. Zadam pytanie…Czy ktoś tam się zgłaszał? Nie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Czy jest sprzeciw do przyjęcia tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Tak, czyli głosujemy. Bardzo proszę. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za przyjęciem tej poprawki? Kto z państwa jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o podanie wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzKomisjiEwaMuszyńska">Trzy głosy za, 17 przeciw, 1 głos wstrzymujący się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Stwierdzam, że Komisja odrzuciła powyższy wniosek. Na posła-sprawozdawcę proponuję posła Bogusława Wontora. Czy jest zgoda? Jest zgoda. Bardzo dziękuję. Czy jest jakiś głos przeciwny tej kandydaturze? Nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczącyposełPiotrPawełBauć">Stwierdzam, że porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Informuję, że teraz można robić zdjęcia. Protokół z posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>