text_structure.xml
44.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam pana ministra Wojciechowskiego z Ministerstwa Spraw Zagranicznych, pana Sławomira Dębskiego reprezentującego Polski Instytut Spraw Międzynarodowych, pana Rafała Wiśniewskiego dyrektora generalnego służby zagranicznej oraz wszystkie osoby przybyły na dzisiejsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełAndrzejHalicki">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag, zatem stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty. Punkt 1 obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych projektu ustawy budżetowej na rok 2010. Zanim poproszę pana ministra Pawła Wojciechowskiego o zabranie głosu, chciałbym poinformować, że za chwilę będę musiał opuścić obrady. Proszę pana przewodniczącego Roberta Tyszkiewicza o dalsze poprowadzenie obrad.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Przyjęliśmy porządek obrad i przystępujemy do realizacji pkt 1. Wszyscy państwo otrzymali przygotowane przez MSZ omówienie Części 45 projektu budżetu i budżetu PISM, a także opinię Biura Analiz Sejmowych. Proszę pana ministra o zabranie głosu i przedstawienie projektu budżetu na 2010 r. w części dotyczącej spraw zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Projekt budżetu MSZ na 2010 r. został przesłany Komisji. Skoncentruję się zatem tylko na najważniejszych elementach wynikających ze specyfiki MSZ. Jeśli chodzi o dochody, jedynym ich źródłem są opłaty konsularne i wymiana paszportów obywateli polskich zamieszkałych za granicą. Na 2010 r. zaplanowano kwotę dochodów na 118 mln zł, co stanowi 97% kwoty przewidzianej na rok bieżący. Limit wydatków MSZ w 2010 r. wynosi 1.475.896 tys. zł, tj. o 16,7% więcej niż w nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. Nie oznacza to, że wzrosły wydatki MSZ.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Główną pozycją wzrostu są wydatki na składki do organizacji międzynarodowych. W tej pozycji zaplanowano prawie trzykrotny wzrost w kwocie 208 mln zł. Kolejne wydatki, które zwiększyły tę kwotę, związane są z przygotowaniami Polski do sprawowania przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w drugiej połowie 2011 r. i wynoszą 3,5 mln zł. Te działania muszą być podjęte już w roku przyszłym. Resortowi przyznane zostały także środki na wynajem w Warszawie lokalu dla Biura Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka OBWE w wysokości 4,5 mln zł. Istotną pozycję stanowi także duży wydatek inwestycyjny na koszt prac przystosowawczo-adaptacyjnych dla siedziby stałego przedstawicielstwa RP w Brukseli – 6 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Jeśli chodzi o strukturę wydatków, specyfiką MSZ jest, że 2/3 wydatków dotyczy 158 placówek zagranicznych. 60% budżetu zależy od kursu walut obcych, ponieważ wydatki są realizowane w walutach obcych. Czynnik ryzyka jest wyłącznie po stronie resortu. W tym roku budżetowym mieliśmy ogromne trudności w związku ze spadkiem kursu złotego, dlatego koniczna była nowelizacja budżetu. Dodam, że MSZ nie ma żadnych instrumentów, żeby niwelować ryzyko wahań kursów walutowych. Jeśli porównywamy budżet 2010 r. w stosunku do 2009 r., to przy obecnych kursach przewidzianych w projekcie ustawy budżetowej (1 USD – 2,94 PLN oraz 1 euro – 4,8 PLN) okazuje się, że w budżecie MSZ jest faktyczny niedobór środków rzędu około 50 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Istotnym elementem jest ujęcie składek do organizacji międzynarodowych w budżecie MSZ, co przyczynia się do zafałszowania obrazu sytuacji. Tak naprawdę to nie są wydatki MSZ, tylko na uczestnictwo Polski w organizacjach międzynarodowych. W przeszłości było naszą intencją, żeby przenieść składki do innej pozycji budżetowej, ale na razie jest to nierealne. Istotne jest, że wydatki będą stale wzrastały w związku z zaliczaniem Polski do grupy państw zamożniejszych. Składki do ONZ wzrosną z 27 mln zł do 86 mln zł. W budżecie przewidziana jest kwota 45 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">MSZ wnosiło o środki na realizację projektu zwiększenia ochrony przez BOR na tzw. niebezpiecznych placówkach i przejęcia przez MSZ ochrony placówek, z których BOR się wycofuje. Niestety brak jest środków na ponad 12 mln zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Od 1 stycznia 2010 r., zgodnie z ustawą z 27 sierpnia 2009 r. o Komitecie do Spraw Europejskich, Ministerstwo Spraw Zagranicznych będzie ponosiło odpowiedzialność za dwie części – sprawy zagraniczne oraz członkostwo RP w Unii Europejskiej. Powstanie nowy resort. Na początku zostanie przeprowadzona restrukturyzacja. To z pewnością będzie się wiązało w pierwszym okresie z pewnymi kosztami, ale w dłuższej perspektywie będziemy dążyć do poszukiwania oszczędności i realizować tak ambitne zadania, jak przygotowanie prezydencji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Chciałbym również wspomnieć o likwidacji gospodarstwa pomocniczego – zarząd obsługi i utworzeniu nowego podmiotu odpowiedzialnego za logistykę resortu. Pragnę również poinformować o dużych nakładach związanych z modernizacją w sferze teleinformatycznej, które będą niezbędne w trakcie przygotowania do polskiej prezydencji. Priorytetowym celem, który nie został ujęty w budżecie, jest wieloletni plan modernizacji polskich placówek, tam gdzie jest to niezbędne i konieczne, aby poprawić wizerunek i bezpieczeństwo dyplomatyczne. Taki plan został opracowany w odniesieniu do 5 placówek – 4 wschodnich oraz ambasady w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPawełWojciechowski">Zapewniam, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych dołoży wszelkich starań, aby środki przyznane w 2010 r. były wydawane oszczędnie i racjonalnie. Proszę o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa na 2010 r. w części 45 – Sprawy zagraniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Już wcześniej w sprawach dotyczących budżetu, Komisję reprezentował pan poseł Marek Krząkała. Czy pan poseł zechciałby przedstawić swój komentarz do projektu budżetu?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełMarekKrząkała">Nie omieszkam skorzystać z możliwości zabrania głosu. Wprawdzie pan minister szczegółowo przedstawił główne założenia, chciałbym jednak podzielić się z państwem kilkoma uwagami. Budżet w części 45 – Sprawy zagraniczne ma zaplanowaną strukturę wydatków uwzględniającą cztery podstawowe priorytety polityki zagranicznej. Są one następujące: zapewnienie Polsce godnego miejsca w świecie, zapewnienie bezpieczeństwa, tworzenie optymalnych warunków dla rozwoju gospodarczego oraz przygotowanie się do przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Należy zadać pytanie, czy konstrukcja budżetu przedstawiona przez rząd umożliwi realizację zadań polskiej polityki zagranicznej. Należy podkreślić, że warunki realizacji polityki zagranicznej zmienią się po 1 stycznia 2010 r., kiedy to, zgodnie z ustawą o Komitecie do Spraw Europejskich, Minister Spraw Zagranicznych odpowiedzialny będzie za koordynację przygotowań do prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełMarekKrząkała">Najważniejszym zadaniem dla MSZ będzie wdrożenie nowego modelu rządowej koordynacji spraw członkostwa RP w Unii i zmodyfikowanych zapisów definiujących części – sprawy zagraniczne i członkostwo RP w Unii Europejskiej oraz przygotowanie logistyczne i kadrowe do prezydencji. Zasadne byłoby, aby te dwie części były połączone i zapisane jako jedna część budżetowa. Byłoby to zdecydowane ułatwienie dla MSZ. Jeśli chodzi o dochody, jak wspomniał pan minister, będą one realizowane w kwocie 118 mln zł. Jest to kwota o 3% niższa od dochodów zaplanowanych w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PosełMarekKrząkała">Dostrzegam trzy problemy, które należałoby wyjaśnić. Po pierwsze, należy zadać sobie pytanie, czy słusznie założono umocnienie złotego w stosunku do prognoz przyjętych w nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. Druga sprawa to wpływy ze sprzedaży składników majątkowych zaplanowane w kwocie stanowiącej 53,8% w stosunku do nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. Trzecia pozycja to wpływy z różnych dochodów (poz. 0970), które będą realizowane na poziomie 77% w stosunku do kwot przewidzianych w nowelizacji ustawy budżetowej na rok bieżący. Pojawia się pytanie, jakie to są dochody.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PosełMarekKrząkała">Jeśli chodzi o wydatki, kształtują się one na poziomie 1.476 mln. zł. Wprawdzie są o 16,7% wyższe, ale wynika to z dodatkowych zadań, które zostały włączone do kompetencji MSZ. Wynika to również ze zwiększenia kwoty na składki, a także na adaptację budynku stałego przedstawicielstwa RP w Brukseli.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PosełMarekKrząkała">Jakie widzę problemy związane z wydatkami? Po pierwsze, polska dyplomacja jest zdecydowanie niedoinwestowana. W porównaniu z hiszpańską dyplomacją polska służba zagraniczna jest bardzo biedna. Hiszpański MSZ dysponuje budżetem wynoszącym około 15 mld zł, a polski MSZ dysponuje kwotą około 1,48 mld zł. Trzeba przyznać, że w wielu miejscach na świecie nie jesteśmy godnie reprezentowani. Wystarczy przytoczyć przykład ambasady RP w Berlinie.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PosełMarekKrząkała">Po drugie, ponad 60% środków MSZ wydawanych jest w walutach obcych. W polskim prawie nie ma możliwości uzależnienia budżetu od kursu walut. Tegoroczne doświadczenia pokazały skalę problemu w sytuacji znaczącego spadku wartości polskiej waluty. Moim zdaniem należałoby podjąć rozmowy z Ministerstwem Finansów i wypracować takie zmiany w prawie, aby przynajmniej 60% budżetu MSZ było realizowane w walucie obcej. Nie wiadomo, kiedy Polska wejdzie do strefy euro.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PosełMarekKrząkała">Kolejny problem związany jest ze składkami, które musimy opłacać. Jeżeli roczna składka do budżetu ONZ ma wzrosnąć z 27 do 86 mln zł, to nie wolno jej planować w wysokości 45 mln zł, ponieważ zadłużenie z tytułu dodatkowych zobowiązań wyniesie w 2011 r. 105 mln zł.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PosełMarekKrząkała">Należy również zwrócić uwagę na stan naszej ambasady w Berlinie. Jeżeli Niemcy są naszym najważniejszym partnerem handlowym strategicznym sąsiadem, to aż się prosi, żeby przyspieszyć prace i zrobić z tego miejsca użytek. Sprawa ambasady ciągnie się od kilkunastu lat.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PosełMarekKrząkała">Chciałbym również zapytać, z czego wynikają wydatki w urzędzie centralnym w pozycji 4010, które zostaną zrealizowane w 11.2% w stosunku do nowelizacji ustawy budżetowej w 2009 r. Kolejna interesująca mnie pozycja nr 4270 dotyczy zakupu usług remontowych w urzędzie centralnym. Wydatki w tej pozycji mają być zrealizowane w 51% w stosunku do nowelizacji ustawy budżetowej w 2009 r. Nie spełnia to oczekiwań. Z materiałów, które otrzymaliśmy z MSZ, wynika, że te prace są realizowane w stopniu niewystarczającym.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PosełMarekKrząkała">Kolejna sprawa dotyczy wynagrodzeń osobowych pracowników na placówkach zagranicznych. Kwota na wynagrodzenia wynosi 261 mln, wobec kwoty 96 mln zł wprowadzonej w nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. Interesuje mnie, na jakim poziomie są w chwili obecnej pensje polskich dyplomatów. Czy są znacznie niższe od uposażeń dyplomatów w starych krajach Unii? Jak prezentują się na tle wynagrodzeń dyplomatów z nowych państw unijnych, w tym z Grupy Wyszehradzkiej? Można odnieść wrażenie, że w ostatnich kilkunastu latach spadła atrakcyjność pracy w służbie zagranicznej. Obniżyła się konkurencyjność oferty MSZ, zwłaszcza w kontekście pojawiających się ofert pracy w instytucjach międzynarodowych i komercyjnych. Czy w tej sprawie zachodzą jakieś istotne zmiany w budżecie na rok 2010? Czy istnieje wieloletni plan kształtowania budżetu MSZ, aby systematycznie niwelować różnice płacowe?</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PosełMarekKrząkała">Kolejny problem, który chciałbym zasygnalizować, to szkolenia korpusu służby cywilnej oraz zakup pomocy naukowych. Środki na ten cel zostały przyznane odpowiednio na poziomie 75,6% i 69,8% w stosunku do nowelizacji ustawy budżetowej na 2009 r. Są to dziedziny, w których zdecydowanie nie wolno oszczędzać.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PosełMarekKrząkała">Opłaty za administrowanie i czynsze za budynki wzrosną o 2216%. Czy ze zwiększeniem opłat wiąże się poprawa jakości pracy placówek? Chętnie odniósłbym się również do kwestii bezpieczeństwa poruszonej przez pana ministra. Jeśli brakuje 12 mln zł na ochronę fizyczną placówek, to należy podjąć wszelkie możliwe działania, żeby ta kwota się znalazła. W przeciwnym wypadku MSZ znajdzie się w bardzo trudnej sytuacji. Stąd mój apel do koleżanek i kolegów posłów, żeby ten postulat poprzeć.</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#PosełMarekKrząkała">Chciałbym krótko odnieść się do budżetu PISM.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Za chwilę poproszę pana dyrektora Sławomira Dębskiego i przedstawienie projektu budżetu PISM na 2010 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMarekKrząkała">Reasumując, mimo że jest to budżet trudny do realizacji, spełnia on jednak zakładane cele. Jako koreferent proponuję przyjęcie projektu budżetu bez uwag po udzieleniu wyjaśnień przez przedstawicieli MSZ.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Proszę pana Sławomira Dębskiego dyrektora Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych o przedstawienie zagadnień związanych z budżetem tej instytucji.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Polski Instytut Spraw Międzynarodowych jest państwową osobą prawną realizującą zadania wynikające z ustawy o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych z 1996 r. Do zadań tych należą w szczególności: prowadzenie działalności analityczno-eksperckiej w zakresie spraw międzynarodowych, prowadzenie badań naukowych, szkolenie kadr administracji publicznej wykonującej zadania z zakresu polskiej polityki zagranicznej i współpracy międzynarodowej, prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej, prowadzenie działalności wydawniczej, utrzymywanie współpracy z polskimi i zagranicznymi ośrodkami analitycznymi i eksperckimi oraz prowadzenie działalności popularyzatorskiej w zakresie polskiej polityki zagranicznej i spraw międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Na wykonywanie tych zadań PISM otrzymuje dotację podmiotową z budżetu państwa, z wyjątkiem badań naukowych. Ponadto PISM uzyskuje przychody własne z realizacji odpłatnych usług świadczonych w zakresie szkoleń, sprzedaży publikacji, realizacji projektów badawczych, konferencyjnych i wydawniczych. W ostatnich latach przychody własne Instytutu kształtowały się na poziomie 20–30% całości środków przeznaczonych na działalność PISM.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Jeśli chodzi o planowaną wysokość dotacji podmiotowej na rok 2010, wynosi ona 9107 tys. zł i jest równa dotacji ustalonej w ustawie budżetowej na 2009 r. Z kolei prognozowana wysokość przychodów własnych wyniesie 1047 tys. zł i jest niższa od planowanego wykonania planu finansowego PISM na 2009 r. o 860 tys. zł. Prognoza spadku dochodów własnych wynika głównie ze zmniejszonej wartości usług szkoleniowych prowadzonych przez PISM, a także z uwagi na wygaśnięcie umów na usługi szkoleniowe zawartych w latach poprzednich.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Planowane na 2010 r. wydatki wyniosą ogółem 10.847 tys. zł i będą niższe od planowanego wykonania budżetu na 2009 r. o 1263 tys. zł. Zmniejszone zostaną wydatki na wyposażenie i energię. W bieżącym roku jest to kwota 765 tys. zł, a w przyszłym roku planowana jest kwota 278 tys. zł. Zmiana wynika przede wszystkim z prowadzonych prac modernizacyjnych w bibliotece PISM, które zostaną zakończone. Na prace remontowe została zaplanowana kwota 1050 tys. zł, co pozwoli na częściowe wykonanie niezbędnych zadań remontowych w takim zakresie, w jakim to będzie możliwe. Gruntownych remontów niestety nie możemy planować.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">W stosunku do roku bieżącego środki na wynagrodzenia będą niższe o 80 tys. zł i wyniosą 5700 tys. zł, z czego na wynagrodzenia osobowe zostanie przeznaczonych 5300 tys. zł, a na pozostałe wynagrodzenia 400 tys. zł. Nie ulegnie zmianie liczba osób zatrudnionych w Instytucie. Koszty podatkowe wyniosą 320 tys. zł, środki przeznaczone na ubezpieczenia społeczne i świadczenia socjalne – 1 mln zł. Będą one porównywalne do kwot planowanych na 2009 r.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Wysokość kosztów pozostałych wyniesie 2499 tys. zł i będzie niższa o 11% w porównaniu do kosztów poniesionych w 2009 r. Mimo braku wzrostu wysokości dotacji podmiotowej na realizację zadań ustawowych PISM oraz mimo planowanego spadku przychodów własnych PISM planuje wykonanie zadań ustawowych na poziomie nie niższym niż w roku bieżącym. Szczegółowe uzasadnienie planu finansowego PISM w układzie zadaniowym stanowi część uzasadnienia projektu ustawy budżetowej na 2010 r. (str. 408–411). Będziemy dążyć do zapewnienia realizacji zadań ustawowych Instytutu w tych trudnych okolicznościach budżetowych.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#DyrektorPolskiegoInstytutuSprawMiędzynarodowychSławomirDębski">Na tym chciałbym zakończyć informację. Bardzo proszę Komisję o przyjęcie informacji dotyczącej budżetu PISM.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję panu dyrektorowi.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Otwieram dyskusję. Proszę państwa posłów o zadawanie pytań.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejGałażewski">Moje pytanie dotyczy połączenia UKIE z MSZ. Jakie są skutki finansowe połączenia? W materiałach nie potrafiłem znaleźć liczb, które by to ilustrowały. Czy jesteście państwo w stanie oszacować skutki finansowe, które wiążą się z ruchami kadrowymi – ze zwolnieniami, przyjęciami nowych osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pani poseł Zielińska-Głębocka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAnnaZielińskaGłębocka">Mam pytanie do pana dyrektora Dębskiego. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych korzysta z dotacji budżetowej, ale ponieważ jest jednostką naukowo-badawczą, interesuje mnie, czy poza środkami z dotacji korzysta z innych środków finansowych np. z grantów ministerialnych, ze środków europejskich. Jeśli korzysta, jaki to jest procent kosztów funkcjonowania.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełAnnaZielińskaGłębocka">Mam również pytanie do pana ministra. W materiałach są wymienione prace inwestycyjne dotyczące naszych placówek zagranicznych. Lista placówek, które będą modernizowane, jest długa. Interesuje mnie, czy uda się wszystkie te plany zrealizować. Jeśli będą jakieś kłopoty, to czy ustalono priorytety. Rozumiem, że placówka w Berlinie jest najważniejszą inwestycją. Z czego ewentualnie można by zrezygnować albo przesunąć na kolejny rok?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełMaciejOrzechowski">Moje pytanie dotyczy poruszonego już problemu zaległych składek. Cieszy wzrost spłaty składek w roku przyszłym. Proszę powiedzieć, jakie są konsekwencje zaległości składkowych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełMaciejOrzechowski">Drugie pytanie dotyczy pomocy rozwojowej. Skala pomocy świadczonej przez nasz kraj nie odpowiada celom, jakie wcześniej założyliśmy. W kontekście naszej zbliżającej się prezydencji będzie to miało wpływ na kształtowanie wizerunku Polski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Poseł Wita, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełTadeuszWita">Chciałbym nawiązać do problemu składek. Konsekwencji ich niepłacenia można się łatwo domyślić – jeden wielki wstyd. Wiem, jak to jest odbierane. Sprawa jest dostrzegana przez polityków krajów członkowskich. Zastanawiam się, czy gorszą rzeczą jest posiadanie obskurnej elewacji ambasady, czy nieopłacanie składek do instytucji międzynarodowych. Martwi mnie bardzo mizeria środków. Chcielibyśmy odgrywać taką rolę, na jaką wskazuje potencjał naszego kraju. Prosiłbym o zestawienie danych dotyczących nie tyle środków wydawanych na dyplomację przez Hiszpanię i Polskę, lecz jaki to stanowi procent PKB obu krajów. Interesuje mnie, jaki procent PKB przeznacza na działanie MSZ Polska oraz inne kraje, z którymi chcielibyśmy się porównywać.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełTadeuszWita">Nawet nie chcę analizować, jak to było w przeszłości, bo zapewne im dalej wstecz, tym gorzej. Mamy ambicje dorównywania innym. Niejednokrotnie byłem zbulwersowany, kiedy życzliwe rządowi media pisały na pierwszych stronach, że mamy najlepszą gospodarkę w Europie. Fakt, że odnotowujemy 1-procentowy bądź 2-procentowy wzrost PKB nie świadczy o dobrej kondycji naszej gospodarki. Istotna jest sama wielkość PKB. Dlatego proponowałbym, abyśmy mówiąc o środkach wydawanych na MSZ, ujmowali je jako procent PKB. Byłbym wdzięczny za te dane.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pani poseł Sikora, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełAnnaSikora">Niestety, mizeria wyziera z planów budżetowych w części 45 – Sprawy zagraniczne. Rozumiem, że jest to przygotowanie do oddania spraw zagranicznych Unii Europejskiej, zgodnie z Traktatem lizbońskim, który niebawem wejdzie w życie. Oddamy część swoich zadań i to ma chyba wyraz w dramatycznej sytuacji budżetu MSZ.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełAnnaSikora">Mam przed sobą załącznik nr 2 zawierający wykaz składek członkowskich do organizacji międzynarodowych. Środki przeznaczone na składki faktycznie radykalnie wzrastają. Pozycji jest 36, między innymi Trybunał do Spraw Zbrodni w Byłej Jugosławii i Ruandzie – 5292 tys. zł. Są też inne, których opłacanie wydaje się słuszne ze względu na priorytety polskiej polityki. Z pozycji posła mogę powiedzieć, że większość z nich jest niepotrzebna. Prezydium Sejmu generalnie stara się nie wysyłać posłów w celu reprezentowania nas w organizacjach międzynarodowych, oczywiście poza tymi najważniejszymi. Należałoby się zastanowić, czy w ogóle warto opłacać składki do organizacji, w których nie jesteśmy reprezentowani.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełAnnaSikora">Chciałabym się odnieść do Części 45 – Sprawy zagraniczne. Dostrzegam symptomatyczne uszczuplenie środków w Dziale 853 – Opieka i pomoc dla Polonii i Polaków za granicą. Środki planowane w tej pozycji stanowią 94,7% wydatków planowanych w roku bieżącym. Zmniejszenie środków dotyczy również szkolnictwa za granicą. Widać wyraźnie, że oszczędzamy na Polonii i na naszych pracownikach dyplomatycznych na rzecz organizacji międzynarodowych. W tym zakresie należałoby oczekiwać jakiś odważnych decyzji, jeśli MSZ na to stać.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełAnnaSikora">Wydaje mi się, że nie jest to dobry budżet. Wiem, że jest on „skrojony” na czas kryzysu, którego nie ma, bo jesteśmy „zieloną wyspą”. Jednak w wielu obszarach widać ten kryzys.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Dziękuję pani poseł.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Pan poseł Kaźmierczak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJanKaźmierczak">Mam dwa krótkie pytania. Pierwsze dotyczy kwestii, która była przedmiotem obrad Komisji z udziałem pana ministra, mianowicie promocji. Pamiętam bardzo ambitny program, który pan przedstawił. Mam pytanie, jak z tym koreluje kwota w przyszłorocznym budżecie stanowiąca niewiele ponad 90% środków z roku bieżącego. Wydaje mi się, że tutaj hasło „mierz siły na zamiary” niekoniecznie się sprawdzi ze względu na twarde realia finansowe. Uważam, że promocja Polski za granicą jest niezwykle ważna. Ciągle robimy w tej sferze za mało w stosunku do tego, co powinniśmy i na co nasz kraj zasługuje.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJanKaźmierczak">Drugie pytanie kieruję do dyrektora Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych. Chciałbym rozwinąć nieco myśl zawartą w pytaniu pani poseł Zielińskiej-Głębockiej. Nurtuje mnie to także jako nauczyciela akademickiego, jako pracownika instytucji naukowych. Firma, którą pan dyrektor kieruje, to instytut. Jest to placówka naukowa. Nie doszukałem się w materiałach, które pan przedstawił, informacji o stanie kadrowym Instytutu. Chodzi mi o dwa elementy stanu kadrowego – z jednej strony liczebność zespołu, z drugiej strony jego strukturę. Placówka naukowa to odpowiednia struktura, także w zakresie pozycji w środowisku naukowym. Miałbym prośbę, aby pan dyrektor zechciał nam to przybliżyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Jeżeli nie ma więcej zgłoszeń, bardzo proszę najpierw pana ministra Wojciechowskiego, a następnie pana dyrektora Dębskiego o udzielenie odpowiedzi na pytania państwa posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Ogólna uwaga dotycząca czasu kryzysu i trudnego budżetu MSZ jest jak najbardziej słuszne. Środki przeznaczone na polskie MSZ stanowią około 0,1% PKB i około 0,5% budżetu. W Hiszpanii jest to poziom blisko 0,3% PKB. W gospodarkach państw europejskich udział wydatków MSZ w PKB jest większy niż w Polsce. Dotyczy to również państw Grupy Wyszehradzkiej. Nie oznacza to, że jesteśmy na samym dnie, ale rzeczywiście w innych krajach sytuacja przedstawia się lepiej.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Jeśli chodzi o konstrukcję budżetu zadaniowego, to zadanie jest w trakcie realizacji. Realizujemy cele połączeniowe. Formułowana była sugestia, że te budżety – być może – powinny być połączone w jedną całość od 1 stycznia. Jest to słuszna uwaga. Przychylamy się do takiej konkluzji.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Co do kwestii kursów walutowych, stanowi to dla MSZ poważny problem od wielu lat. Nie wiem, czy szybciej przystąpimy do strefy euro, czy stworzymy rozwiązanie, które by to ryzyko redukowało. W ustawie budżetowej przyjęto kurs 4,08 złotego do euro. Obecnie kurs euro wynosi 4,2 zł. Przyjęto zatem założenie o aprecjacji złotego. Gdyby tak się stało, byłoby to dla nas korzystne. Jeśli tak się nie stanie, będzie to stanowić pewien kłopot, być może porównywalny do roku obecnego. Nie mamy instrumentów niwelowania zagrożeń wynikających z wahań kursowych. Nie sądzę, aby w krótkiej perspektywie czasowej można było takie rozwiązanie wypracować, gdyż to wymaga uzgodnień z Ministerstwem Finansów, jak również wcześniejszej zmiany koncepcji myślenia o tych sprawach.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Kolejna kwestia dotyczyła składek. Co wynika z niepłacenia składek? Są pewne zobowiązania, z których musimy się wywiązywać, jeśli chcemy uczestniczyć w dialogu globalnym na forum organizacji międzynarodowych. Kryzys spowodował wzrost znaczenia polityki multilateralnej. Żeby być skutecznym w polityce zagranicznej, musimy uczestniczyć w dialogu multilateralnym. Niepłacenie składek naraża nas może nie na ostracyzm, lecz na unikanie debaty z nami w przyszłości. Podczas polskiej prezydencji nie możemy dopuścić do kompromitacji, nie wywiązując się ze swoich zobowiązań i deklaracji, chociażby dotyczących pomocy rozwojowej. W 2010 r. planowany jest spadek wysokości rezerwy celowej na pomoc rozwojową.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">W dyskusji poruszono również problem zmniejszenia środków przeznaczonych na promocję. Nie przewidziano rezerwy celowej na promocję, która znalazła się w budżecie tegorocznym w kwocie 7 mln zł. Na pocieszenie powiem, że są duże środki unijne do wykorzystania, którymi dysponuje głównie Ministerstwo Gospodarki. Miejmy nadzieję, że promocja Polski, a zwłaszcza promocja gospodarcza tak bardzo nie ucierpi.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Co do skutków finansowych połączenia UKIE z MSZ, zakładaliśmy w ustawie, że będzie to przedsięwzięcie neutralne budżetowo. Należy stwierdzić jednoznacznie, że UKIE dysponuje znacznie mniejszym budżetem niż MSZ, głównie dlatego, że nie dysponuje placówkami zagranicznymi, których wydatki stanowią 2/3 całości wydatków resortu spraw zagranicznych. Na pewno będą miejsca, w których w wyniku synergii uzyskamy pewne korzyści budżetowe i pewne miejsca, w których trzeba będzie ponosić określone koszty. Ustawa została podpisana przez Prezydenta niedawno, więc czasu na jej wdrożenie jest bardzo niewiele. Efekty uwidocznią się w trakcie procesu integracji obu resortów. Można pokusić się o tezę, że przedsięwzięcie okaże się neutralne budżetowo. W rezerwie celowej przewidziane są środki na przygotowania do polskiej prezydencji w kwocie ponad 90 mln zł. To są środki związane z konkretnym zadaniem nowego resortu spraw zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Kolejny wątek dyskusji dotyczył kwestii inwestycyjnych. Owszem, jest lista naszych priorytetów. Należą do nich placówka w Berlinie, w Brukseli oraz cztery placówki wschodnie – Wilno, Kijów, Mińsk i Moskwa oraz Sewastopol. Potrzeby są ogromne, ale są priorytetowe inwestycje, które chcielibyśmy zrealizować. Ambasada w Berlinie oraz cztery placówki wschodnie realizowane będą w ramach programu wieloletniego.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#PodsekretarzstanuwMSZPawełWojciechowski">Przekazałbym teraz głos panu dyrektorowi generalnemu Rafałowi Wiśniewskiemu, żeby uzupełnił moją wypowiedź w sprawie inwestycji. W pozostałych kwestiach wyjaśnień udzieli pani dyrektor Biura Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Bardzo proszę – pan Rafał Wiśniewski dyrektor generalny służby zagranicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Chciałbym wzmocnić argumentację pana ministra w podziękowaniu za inicjatywę Komisji dotyczącą wypracowania jakiegoś mechanizmu ochrony przed zmianą kursów walut. W Wielkiej Brytanii do ubiegłego roku istniał taki mechanizm. Wszystkie resorty, które miały istotny komponent wpływów bądź wydatków walutowych, były objęte tego typu mechanizmem. Działał on korygująco w obie strony. Kiedy kurs waluty narodowej wzrastał, zmniejszano nominalną pulę środków. Jeśli odnotowywano spadki kursu, zwiększano wysokość środków. My w tym roku „płaczemy”, ale Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jest wielkim beneficjentem tego, że środki w euro wpływają do naszej gospodarki według innego kursu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Co do kwestii inwestycji, chciałbym poinformować, że mamy 158 placówek. O ile w Berlinie możemy mówić o wizerunku, fasadzie i komforcie pracy urzędników, to w wielu innych placówkach mówimy o elementarnym bezpieczeństwie i podstawowych warunkach funkcjonowania. Mamy ambasadę w Kijowie, która mieści się w konsulacie generalnym PRL, skonstruowanym nie na skalę naszych relacji z niepodległą Ukrainą. Mamy ambasadę w Mińsku, którą, zgodnie z decyzjami prezydenta Białorusi, musimy opuścić w ciągu najbliższych lat i wybudować nowy gmach. Mieliśmy pozyskane na początku lat 90. dwie małe wille połączone ze sobą na peryferiach Wilna, w których polska placówka nie może się mieścić. Kupiliśmy Pałac Paców, który dawniej był urzędem pocztowym. Musimy zmodernizować go, aby był w stanie pełnić funkcje, do których jest przewidziany. Ambasada RP w Moskwie została wybudowana w czasach RWPG, kiedy chodziło nam o udowodnienie, że Polska jest drugim krajem członkowskim Układu Warszawskiego, jeśli chodzi o swój potencjał. Były to czasy, kiedy nie mieliśmy przed naszymi sojusznikami najmniejszych tajemnic. Tak ten budynek został skonstruowany.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">To są poważne wyzwania. Trudno dokonać wyboru – opłacenie składek czy inwestycje. W Kabulu problemem ambasady jest, żeby mieć rów przeciwczołgowy, dach chroniący przed atakiem moździerzowym. Kiedy mówimy o inwestycjach, mamy na uwadze również takie przypadki, choć są one skrajne.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Chcielibyśmy uniknąć sytuacji, w której w kolejnych latach budżet inwestycyjny MSZ nie mógłby zajmować się potrzebami 157 placówek, bo w całości byłby skoncentrowany na jednej. Do pewnego stopnia przewidujemy taką sytuację w roku przyszłym, kiedy cały wzrost środków inwestycyjnych zostanie przeznaczony na stałe przedstawicielstwo w Brukseli. Właśnie otworzyliśmy koperty przetargu i okazało się, że oferty są droższe niż założyliśmy. Wykonawcy proponują nie 56 mln zł, tylko 80 mln zł. To jest otwarty europejski przetarg. Nie możemy z tym dyskutować.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Nie możemy dopuścić do sytuacji, w której w każdym roku realizowalibyśmy tylko jedną inwestycję, a potrzeby inwestycyjne pozostałych placówek byłyby odsuwane w bliżej nieokreśloną przyszłość. Tak było przez wiele lat i doprowadziło to do ogromnej dekapitalizacji ich majątku. Dziś mówimy o konieczności odtworzenia tej wartości.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Jest jeszcze jedna sprawa, która ma wpływ na wykonanie wydatków inwestycyjnych, zarówno w centrali, jak i na placówkach. To są procedury. Podam dwa przykłady. Przetarg na przebudowę naszego stałego przedstawicielstwa przy Komisji Europejskiej był przetargiem ogólnoeuropejskim, ogłaszanym w naszych biuletynach. Zgłosiły się trzy firmy, przy czym jedna spóźniła się o 30 minut, zatem jej oferta w ogóle nie jest rozpatrywana. W przetargach, które urządzamy w centrali MSZ, jest niestety podobnie. Do wykonania stosunkowo prostych prac zgłaszają się 2–3 firmy, a niekiedy jedna. Często dostarczają one błędne oferty. Wpływa to na przebieg procedury.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Oczywiście będziemy musieli dokonywać ciągłej aktualizacji listy priorytetów. Jeśli okaże się, że przedstawicielstwo w Brukseli będzie nas kosztować nie 56 mln zł, tylko 80 mln zł, to będziemy musieli znaleźć brakujące 24 mln zł w innej pozycji. Trudno mieć budżet inwestycyjny w centrali, która ma 158 placówek, jeśli połowę tego budżetu albo jego większą część pochłania jedna inwestycja. Dlatego plan wieloletni ma zapewnić, iż kluczowe inwestycje nie będą realizowane z budżetu własnego.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Pan poseł prosił o porównanie wynagrodzeń. Wiele się nie zmieniło. Trochę uporządkowaliśmy sprawy wynagrodzeń, zwłaszcza złotowych. Jak państwo wiedzą, składki emerytalne, zdrowotne i inne są płacone od złotowej części wynagrodzenia dyplomatów. Do niedawna nasi najmłodsi koledzy zarabiali 1900 zł brutto, będąc na placówce. Była to sytuacja trudna do zaakceptowania. Nadal zarabiamy kilkadziesiąt procent mniej niż Czesi, Słowacy i Węgrzy. W porównaniu z dyplomatami z krajów starej Unii te różnice są kilkukrotne. Dzisiaj I sekretarz ambasady Brazylii zarabia tyle, ile polski ambasador. To pokazuje, jak ten świat przestaje być wyłącznie zdominowany przez północną półkulę i tradycyjne obszary dominacji białego człowieka.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#DyrektorgeneralnysłużbyzagranicznejRafałWiśniewski">Chciałbym poprosić pana dyrektora o skondensowanie odpowiedzi, ponieważ musimy zakończyć nasze dzisiejsze posiedzenie głosowaniem, a kworum mamy „na styk”.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#DyrektorgeneralnyRafałWiśniewski">Poproszę panią dyrektor Kalbarczyk o wyjaśnienie wzrostu wynagrodzeń z 96 mln zł do 290 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastępcadyrektoraBiuraFinansówMSZElżbietaKalbarczykChochół">Chciałabym zabrać głos odnośnie do wynagrodzeń. Chodzi o prezentowanie danych w porównaniu do ustawy z 2009 r. W załącznikach nie zostały ujęte wynagrodzenia na placówkach zagranicznych i stąd tak znaczny wzrost w projekcie ustawy budżetowej na 2010 r.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#ZastępcadyrektoraBiuraFinansówMSZElżbietaKalbarczykChochół">Odpowiadając na pytanie dotyczące zmniejszenia środków w §401 i zwiększenia w §402, informuję, że jest to spowodowane państwowym zasobem kadrowym, który uległ likwidacji i z §401 został przeniesiony do §402.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#ZastępcadyrektoraBiuraFinansówMSZElżbietaKalbarczykChochół">Jeśli chodzi o kwestię wzrostu czynszów, informuję, że w 2010 r. będziemy opłacali czynsz za przedstawicielstwo OBWE w Warszawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Proszę pana dyrektora Dębskiego o ustosunkowanie się do pytań dotyczących PISM.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorPISMSławomirDębski">Myślę, że szczegółowe informacje na temat funkcjonowania Instytutu będę mógł przedstawić podczas odrębnego posiedzenia Komisji poświęconego Instytutowi.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#DyrektorPISMSławomirDębski">Prowadzenie badań jest jednym z siedmiu zadań Instytutu. Z dotacji podmiotowej nie możemy finansować badań naukowych. Finansujemy tę działalność z dotacji pochodzących dawniej z KBN, a obecnie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ubiegłym roku zakończyliśmy realizację dużego grantu, dotyczącego uprzedzeń i stereotypów wpływających na obraz Polski i Polaków w Polsce i w Rosji. Przy tego rodzaju grantach korzystamy zarówno z pracowników własnych, jak i z pracowników zatrudnianych na kontrakcie. Wynika to ze specyfiki polskiej nauki, która charakteryzuje się wieloetatowością samodzielnych pracowników nauki. Z punktu widzenia realizacji innych zadań nauki stanowiło to istotne ograniczenie.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#DyrektorPISMSławomirDębski">Korzystamy z następujących dodatkowych źródeł finansowania. Startujemy w konkursach i przetargach na wykonywanie ekspertyz specjalnych. Przedtem naszym zleceniodawcą był UKIE. Udawało nam się wygrywać konkursy na ekspertyzy. Staramy się pozyskiwać granty międzynarodowe. Tworzymy konsorcja, które biorą udział w konkursach o środki Unii Europejskiej. Obecnie jesteśmy w dwóch konsorcjach – International Institute for Strategic Studies z Londynu oraz Światowego Instytutu Badań nad Pokojem w Sztokholmie.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#DyrektorPISMSławomirDębski">Poddaliśmy się ocenie resortu edukacji związanej z finansowaniem badań naukowych. To jest procedura uruchomiona od tego roku. Decyzje będą zapadały w roku przyszłym. Jeśli pomyślnie przejdziemy tę procedurę, będzie można mówić o dodatkowych środkach na finansowanie badań naukowych.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#DyrektorPISMSławomirDębski">Na tej informacji był zakończył, a szczegóły bardzo chętnie przedstawię na odrębnym posiedzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Zamykam dyskusję. Przystępujemy do głosowania nad opinią Komisji. Proponuję, aby Komisja Spraw Zagranicznych rekomendowała Komisji Finansów Publicznych przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2010. Proponuję również, aby naszą Komisję reprezentował na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych pan poseł Marek Krząkała.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Kto z państwa posłów jest za przyjęciem opinii Komisji w przedłożonym brzmieniu? Kto jest przeciw? Kto wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Stwierdzam, że Komisja przyjęła opinię pozytywną w sprawie projektu budżetu oraz upoważniła posła Marka Krząkałę do reprezentowania jej stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych, przy 8 głosach za, 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Czy w sprawach różnych ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Informuję, że następne posiedzenie Komisji wspólnie z Komisją Obrony Narodowej odbędzie się jutro o godz. 11.00 w sali nr 106.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PrzewodniczącyposełRobertTyszkiewicz">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Protokół z dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>