text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Witam państwa, otwieram kolejne posiedzenie Komisji „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. W porządku dziennym mamy rozpatrzyć dzisiaj projekty ustaw, tak zwanych weterynaryjnych, to jest B – 93, B – 95, B – 97, B – 96 i B – 98.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Komisja zajmowała się już tymi projektami, były one przedmiotem naszej dyskusji, skierowaliśmy je do Biura Analiz Sejmowych, otrzymaliśmy w tej sprawie różne opinie. Dziś jest kolejne czytanie przed ewentualnym skierowaniem do Marszałka Sejmu do dalszego procedowania w ramach plenarnych posiedzeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Formuła będzie taka jak zawsze. Proszę wnioskodawcę o krótkie streszczenie istoty proponowanych zmian, czyli wyjaśnienie, o co chodzi w danej zmianie, następnie przytoczę główne wątki opinii Biura Analiz Sejmowych i zgodność lub brak zgodności z prawem unijnym, opinię Biura Legislacyjnego i naniesienie poprawek, gdyby takie sugestie były. Poddajemy to wszystko pod głosowanie. Zanim zaczniemy punkt B – 93, oddaję głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Być może pan poseł Jurgiel już sygnalizował to państwu, mianowicie dzisiaj Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi przyjęła druk 715 nowelizacji ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej, który w ocenie czysto legislacyjnej, abstrahuję od zawartości merytorycznej, konsumuje przygotowywane w Komisji projekty B – 93, B – 95, B – 97 z uwagi na to, że w sposób kompleksowy reguluje kwestie art. 16 ust. 1. Dzisiaj zostało przyjęte sprawozdanie, które mówi o tym, że w ustawie o inspekcji weterynaryjnej został zmodyfikowany art. 16 i w takim kontekście, że umożliwia w ramach zakładów leczniczych dla zwierząt wykonywanie czynności urzędowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Tu pan zarzucił mówienie nieprawdy przedstawicielowi Biura Legislacyjnego, ale tu nie chodzi o to, czy ja mówię prawdę, czy nie, to pan oceni, niemniej jednak dzisiejsze posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi było faktem, jest stenogram i sprawozdanie z tego posiedzenia, a ja mówię tylko o aspekcie legislacyjnym.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Inaczej mówiąc, jeżeli organ ustawodawcy Komisja podejmuje dziś decyzję, że w jakimś aspekcie nowelizuje art. 16, to można dokonywać nowelizacji następnych ustępów art. 16, ale trzeba mieć na uwadze to, że już zapadły konkretne postanowienia w tym względzie. Te potencjalne propozycje regulacji nie mogą się wzajemnie wykluczać. Jest to już, bowiem etap późniejszy – sprawozdania przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Prawdopodobnie nowelizacja ta zostanie już w tym tygodniu przyjęta przez Sejm w formie uchwały.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dobrze, musimy się zastanowić, czy jest sens, abyśmy, jako Komisja zajmowali się projektami B – 93, B – 95, B – 97 w świetle tego, co mówił przedstawiciel Biura Legislacyjnego? To pytanie kieruję przede wszystkim do pana posła Jurgiela. Bardzo proszę, udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Aleksander Borowiecki, reprezentuję siebie samego i chciałbym odnieść się do wypowiedzi pana z Biura Legislacyjnego. Inicjatywa ustawodawcza, która została zgłoszona dziś podczas obrad Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi dotyczy tylko jednej zmiany w art. 16, mianowicie ust. 1. Jest to w mojej poprawce również zaznaczone, z tym, że ja przyjąłem nieco inną redakcję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Natomiast sama zmiana art. 16 ust. 1 nie zmienia w ogóle stanu rzeczy, ponieważ dokonanie zmiany w ust. 1 art. 16, mówi jedynie, że powiatowy lekarz weterynarii będzie mógł zlecać usługi zakładom leczniczym. Nie zmienia to faktu, że te czynności będą musiały być rozliczane, jako dochody rozliczane osobiście, ponieważ drugi mój projekt ustawy B – 95 stawia wniosek o uchylenie decyzji administracyjnej.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">W dalszym ciągu lekarz weterynarii będzie wyznaczany decyzją administracyjną, co w myśl zasady przyjętej w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, oznacza, że przychody uzyskiwane z tych usług i tak będą musiały być rozliczane, jako przychody osiągane osobiście, ponieważ tak brzmi zapis ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Z tego względu, moja poprawka idzie nieco dalej i oprócz zmiany dokonanej w ust. 1 uchyla ust. 2 i 5 i przyjmuje założenie, że nie wyznacza się lekarza tylko zleca się lekarzowi. Wówczas wszystkie te czynności będą wykonywane tak, jak nakazuje prawo w całej gospodarce narodowej.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Nie wiem, dlaczego weterynaria ma być pod tym względem słodkim wyjątkiem i czynności mają być zlecane w drodze decyzji administracyjnej. Jeśli to będzie w drodze administracyjnej, to będzie to wyznaczanie, a nie zlecanie.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Proponuję, aby w ust. 1 zamiast wyznaczania było zlecanie i wówczas będzie działała ustawa Kodeks cywilny i ustawa o zamówieniach publicznych. Taki przepis ureguluje kwestię zlecania usług zakładom leczniczym, uporządkuje cały bałagan związany z wyznaczaniem.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Następny projekt ustawy B – 97 ma na celu uchylenie martwego zapisu, w którym się mówi, że umowa zawarta nie jest umową o pracę. Nie jest to nikomu potrzebne. Jest to zapis, który istnieje od wielu, wielu lat. Dopiero przyjęcie wszystkich zmian w art. 16 w ust. 1, 2 i 5 razem umożliwi lekarzom weterynarii wykonywanie usług w ramach zakładu leczniczego dla zwierząt.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">Jeżeli pozostawimy decyzję administracyjną, wówczas w dalszym ciągu przychody uzyskane z wykonywania tych usług będą rozliczane, jako przychody wykonywane osobiści. Tak mówi art. 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego postanowiłem dokonać takiej zmiany, aby nie zmieniać ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bo po prostu, ja się na tym nie znam. Tyle, co mam do powiedzenia w odniesieniu do tych trzech projektów. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo, proszę o wyłączenie mikrofonu, bardzo proszę, czy pan poseł Jurgiel, który jest posłem sprawozdawcą w zakresie druku 715, zechciałby się odnieść do tej wypowiedzi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Miałbym pytanie do rządu, jeśli przedstawiciel jest na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czy jest ktoś z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi? Nie ma nikogo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Z informacji, jakie przekazano mi dziś podczas obrad Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika, że Marszałek Sejmu przekazał zmianę zgłoszoną przez pana posła Kalembę do naszej Komisji do art. 16.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Ta propozycja, którą zgłosiliśmy do zmiany art. 16 poprzez dodanie art. 16.1, który umożliwia zlecanie zakładom leczniczym dla zwierząt, była dziś podczas obrad Komisji uzgodniona z rządem. Zostało to przyjęte, a jednocześnie rząd zadeklarował dalszą pracę dotyczącą rozszerzenia katalogu czynności, bo w tamtym rozwiązaniu przyjęto z ust. 1 cztery czynności spośród dotychczas będących w katalogu, natomiast w kwestii pozostałych rząd na tym etapie chciał przejść do negocjacji w tym zakresie. Proponujemy, aby cały ust. 1 był objęty tym rozwiązaniem.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Sądzę, że powinniśmy uzyskać stanowisko rządu w tej sprawie, a po drugie, jest pytanie, czy wyznaczenie decyzją zakładu czy lekarza nie może być z przetargu?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Decyzja określa tylko warunki wykonania usługi. Natomiast, nikt nie uniemożliwia lekarzom, aby dojście do wyboru wykonawcy odbyło się w drodze przetargu. Nie wiem, jak to się odbywa w praktyce? Decyzja przecież określa tylko, co należy robić i na jakich zasadach. Inaczej mówiąc, jest to umowa. A umowa podlega negocjacjom, a od decyzji stronie przysługuje odwołanie, Czy wobec tego nie może być przeprowadzony przetarg na wykonanie tych usług, które są przewidziane decyzją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czy w takiej sytuacji, pana zdaniem, nie powinniśmy się w tej chwili zajmować tą nowelizacją i poczekać na stanowisko rządowe?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Chodzi o to, żebyśmy na darmo nie pracowali, bo ostatecznie i tak rząd będzie decydował o poparciu lub nie ustawy, dlatego proponowałbym odłożyć to na tydzień, aby rząd jednak wypowiedział się w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">To oznacza zwołanie posiedzenia Komisji „Przyjaznego Państwa” w czasie przerwy wakacyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, przecież możemy to zrobić w piątek. Obrady w piątek będą trwały do godziny 22.00, więc w ciągu dnia można wyznaczyć posiedzenie Komisji i zaprosić rząd. Jeśli jest taka wola, to może być potem dodatkowe posiedzenie Komisji, ale uważam, że w piątek moglibyśmy to załatwić.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Druga uwaga, panie przewodniczący, żeby jednak te trzy druki, ponieważ dotyczą tej samej zmiany, stanowiły jedną zmianę. A przynajmniej druki B – 93 i B – 95, bo one dotyczą tej samej materii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję. To są dwa wnioski pana posła Jurgiela. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tej sprawie? Pan, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrezesOgólnopolskiegoStowarzyszeniaLekarzyWeterynariiWolnejPraktykiMedicusVeterinariusPiotrKałużny">Zmiana, która dziś została przyjęta zezwala na wykonywanie czynności przez zakład, ale tylko kilku. Tymczasem projekt, o którym dziś mamy mówić zezwala na wykonanie wszystkich czynności. Taka jest różnica. Jeśli chodzi o decyzję administracyjną, jeśli zmienimy ten punkt tylko, zakład będzie mógł być wyznaczony, ale według ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeśli wyznaczenie zakładu nastąpi poprzez decyzję, to tak czy inaczej, mimo że będzie wyznaczony zakład, a nie lekarz, przychód z tego będzie musiał rozliczać lekarz osobiście, a nie w ramach zakładu. Dlatego właśnie zaproponowaliśmy usunięcie tej decyzji administracyjnej, aby w sytuacji, gdy wyznaczony jest zakład, to żeby zakład rozliczał te pieniądze, a nie lekarz weterynarii. Ponadto, jeśli nie usuniemy tej decyzji, będzie to martwy przepis.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Rozumiem, dziękuję panu za głos, bardzo proszę, co na to pan poseł Jurgiel?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Dzisiaj to rozwiązanie było przyjęte szybko. Drugie czytanie odbędzie się najszybciej jutro wieczorem. Proponuję, aby podczas drugiego czytania złożyć poprawkę do ustawy. Jeżeli ta poprawka zostanie przez dwie opcje rządzące poparta, to jutro w godzinach wieczornych albo w czwartek można taką poprawkę zgłosić i wtedy będzie ona w piątek głosowana. Bo tak niepotrzebnie wydłużymy tylko proces legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Jeżeli panowie zauważyliście potrzebę nowelizowania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sądzę, że pan legislator też będzie w tym uczestniczył i ktoś z rządu, a wtedy trzeba wieczorem zgłosić taką poprawkę i to będzie najlepsze rozwiązanie. Trzeba rozmawiać z panem ministrem Plocke i z panem dyrektorem Wojtyrą, bo większość decyduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Proponuję, abyśmy skierowali to do Marszałka tak czy inaczej, a jednocześnie my, jako posłowie PO i PSL wystąpilibyśmy z wnioskiem do ministra Plocke o autopoprawkę idącą w tym duchu. Jeśli zostanie to uwzględnione, to wtedy możemy wycofać te projekty. Gdyby się okazało, że nie zostało to uwzględnione, to może uda nam się to inaczej zrobić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Jeszcze jest Senat, panie przewodniczący, także jak sądzę, w tym procesie legislacyjnym można ten problem kompleksowo załatwić, jeśli jest taka wola większości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Proszę państwa, ponieważ opinie Biura Analiz Sejmowych do projektu B – 93 i B – 95 nie zgłaszają tutaj większych zastrzeżeń, nie ma niezgodności z prawem europejskim, nie są to zmiany pociągające za sobą skutki budżetowe, nie ma też zastrzeżeń, co do innych aspektów, Biuro Legislacyjne zgłasza tylko drobne zmiany o charakterze redakcyjnym, stawiam wniosek o przyjęcie tych dwóch projektów – B – 93 i B – 95, a jednocześnie my, jako posłowie złożymy taki wniosek do ministra Plocke o uwzględnienie tych zmian w drugim czytaniu. Czy są inne wnioski? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">W takim razie poddaję pod głosowanie wniosek, aby projekty B – 93 i B – 95 zostały skierowane do Marszałka Sejmu, do dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czy mógłbym jednocześnie poprosić pana posła Wodę o przygotowanie w imieniu koalicji wniosku do ministra Plocke bardzo prostej treści, sekretariat pomoże w przygotowaniu go, że w związku z drukiem 715, który otrzymaliśmy dzisiaj, informujemy, że Komisja „Przyjaznego Państwa” w dialogu społecznym z organizacjami zajmującymi się problemami weterynaryjnymi, przygotowała projekty oznaczone numerem B – 03 i B – 95 i skierowała je do Marszałka Sejmu. Prosimy o uwzględnienie ich, jako autopoprawki w drugim czytaniu w druku 715.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Jeśli zaistnieje potrzeba pomocy z mojej strony poprzez kontakt z panem ministrem Plocke, nie ma żadnego problemu. Pozostało tylko pytanie o posła sprawozdawcę dla tych dwóch projektów B – 93 i B – 95. W tym przypadku zaproponowałbym pana posła Jurgiela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Sądzę, że dla pana posła będzie łatwiej rozmawiać z rządem, a po drugie, nie jest to autopoprawka, bo rząd nie może złożyć autopoprawki. Jest to przygotowanie projektu poprawki poselskiej. Ktoś musi popracować jutro z rana i na godzinę pierwszą przygotować poprawkę poselską w porozumieniu z rządem i z panami z organizacji weterynaryjnych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Jeśli przygotuje się poprawkę, te druki staną się bezprzedmiotowe i poseł sprawozdawca nie będzie już potrzebny. A tak, poseł Woda będzie kontynuował prace rozszerzające to rozwiązanie, które dzisiaj zostało przyjęte. Jeżeli nie uda się załatwić tego w drodze poprawki poselskiej, wówczas pójdzie to w procesie legislacyjnym do Komisji właściwej i pan poseł Woda będzie reprezentował dalej naszą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Wody, jako posła sprawozdawcy tych dwóch projektów?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kandydatura pana posła Wody na posła sprawozdawcę została zaakceptowana jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Został nam projekt B – 97. Jeżeli chodzi o opinię Biura Analiz Sejmowych dotyczącą zgodności z prawem europejskim oraz opinię Biura Legislacyjnego nie wnoszą one żadnych istotnych uwag. Jest tylko pytanie do panów, jak zmiany zawarte w projekcie B – 97 mają się do zmian w druku 715? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#LekarzweterynariiAleksanderBorowiecki">W projekcie B – 97 proponuje się uchylenie przepisu, który mówi, że umowy te nie są umowami o pracę. Umowy zawarte na wykonanie pewnych czynności w formie zlecenia nie są umowami o pracę. Jest to jakiś taki przepis, który nic nie załatwia i w tym sensie jest zbędny. Skoro jest to Komisja do uchylania przepisów zbędnych, prosimy również o uchylenie tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrezesOgólnopolskiegoStowarzyszeniaLekarzyWeterynariiWolnejPraktykiMedicusVeterinariusPiotrKałużny">W zmianie B – 97 chodzi o to, że skoro jest zlecenie na zakład, to nie jest to umowa o pracę. Generalnie przepis, który mówi, że coś nie jest umową o pracę jest absolutnie zbędny. Dlatego można go dołączyć do projektów B – 93, B – 95, bo one stanowią całość z projektem B – 07 jako jedna zmiana. To wszystko jedno z drugiego wynika. Jeżeli jest umowa z zakładem, to nie jest to umowa o pracę, bo taką umowę podpisuje się z osobą fizyczną, nie z zakładem. Jest to konsekwencja dwóch poprzednich zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Poddaję pod głosowanie wniosek o skierowanie tego projektu do Marszałka Sejmu do dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Woda. Kto jest za przyjęciem tej kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kandydatura pana posła Wody na posła sprawozdawcę została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Przechodzimy do projektu B – 96. Proszę o krótkie streszczenie sensu tej zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Jest to zmiana w ustawie o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. W ustawie z dnia 21 grudnia 1990 roku o zawodzie lekarza weterynarii i izbach weterynaryjnych w art. 10 w ust. 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie: organizacja specjalizacji zawodowych lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Ale sens merytoryczny tej zmiany jest taki, że ma ona umożliwić w zasadzie niemożliwe obecnie pozyskiwanie środków unijnych, o ile pamiętam?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Tak, chodzi o pozyskiwanie środków unijnych i bardziej elastyczne, nie tajne, gospodarowanie funduszami, które wpływają od osób fizycznych, od osób prywatnych. W szkoleniach specjalizacyjnych uczestniczą lekarze. Są to szkolenia dla lekarzy po studiach i każdy z tych lekarzy wnosi określoną kwotę i dziś to ginie w czarnej dziurze Instytutu w Puławach, który jest jednostką budżetową.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Dla zobrazowania sprawy mogę tylko przytoczyć odpowiedź na list pana kierownika Komisji do spraw Specjalizacji, pana dyrektora Instytutu. Komisja jest powoływana przez ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jest to organ bardzo istotny dla funkcjonowania kształcenia zawodowego lekarzy.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Pan dyrektor Instytutu odpowiada na pismo w sprawie funduszy w ten sposób: „ Odpowiadając na pismo pana profesora uprzejmie informuję, że po analizie przepisów prawnych w odniesieniu do funkcjonowania szkoleń specjalistycznych dla lekarzy weterynarii organizowanych przez Komisję do spraw Specjalizacji lekarzy weterynarii, biorąc pod uwagę, że wiele z tych przepisów określa zadania i uprawnienia instytutów weterynaryjnych – państwowych instytutów badawczych nie jestem zobowiązany do składania rozliczeń finansowych Komisji do spraw Specjalizacji Lekarzy Weterynarii. Dodatkowo informuję, że nie mam obowiązku stosowania w księgach rachunkowych klasyfikacji dochodów i wydatków według rozdziałów i paragrafów. Mam nadzieję, że przedstawione stanowisko nie wpłynie na pogorszenie dalszej współpracy.”</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Sądzę, że to pismo jest dosyć jednoznaczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Biuro Analiz Sejmowych nie daje w tej sprawie żadnych krytycznych uwag, Biuro Legislacyjne zwraca uwagę na drobne sprawy redakcyjne. Upoważniamy Biuro do wprowadzenia tych zmian. Stawiam wniosek o skierowanie tego projektu do Marszałka Sejmu, do dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Wniosek został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą był pan poseł Jurgiel. Nie ma pan ochoty? Czy pan się źle czuje z tym projektem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełKrzysztofJurgiel">Nie, ale lepiej, żeby posłem sprawozdawcą był pan poseł Woda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Czy pan poseł Woda się zgadza? Tak.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem tej kandydatury?</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kandydatura posła Wody na posła sprawozdawcę została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Mam pytanie w kwestii drobnych korekt redakcyjnych, mianowicie, tam państwo sugerujecie, żeby ten pkt 5 otrzymał nowe brzmienie. Czy to jest na pewno intencja wnioskodawcy, jeżeli chodzi o zastąpienie istniejącego pkt 5 czy też o dodanie pkt 5a? Chodzi o zastąpienie obecnego pkt 5. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Przechodzimy do następnego projektu B – 98. Bardzo proszę wnioskodawcę o krótkie wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">W tym projekcie chodzi o to, żeby uchylić ust. 3w art. 1 ustawy o zakładach leczniczych dla zwierząt. W tej chwili zapis ten mówi, że zakłady lecznicze dla zwierząt nie są podmiotami działalności gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">W związku z tym, że zakłady lecznicze są de facto małymi przedsiębiorstwami czy mikro przedsiębiorstwami i nie mogą w żaden sposób korzystać z pomocy unijnej, nie mogą korzystać z ulg, jeśli chodzi o ubezpieczenia społeczne, gdy zaczyna się działalność, środowisko zaakceptowało propozycję uchylenia tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PrezesKrajowejRadyLekarskoWeterynaryjnejTadeuszJakubowski">Oczywiście, jest to projekt proponujący całkowite rozwiązanie problemu, prawnicy już zdążyli pochylić się nad nim ostatecznie, ale sądzę, że zmiana ta pozwoli na normalne funkcjonowanie tych zakładów i lekarzy weterynarii w ramach ustawy o swobodzie gospodarczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo. Biuro Analiz Sejmowych nie wniosło do tego projektu specjalnych uwag, przedstawiło pozytywną opinię, skutki budżetowe raczej nie występują, projekt nie jest sprzeczny z prawem europejskim, Biuro Legislacyjne zgłosiło drobne uwagi, szczególnie jedną dotyczącą wprowadzenia przepisów przejściowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Sądzę, panie przewodniczący, że nie należy zaprzątać tym uwagi Komisji, bo to w Komisji merytorycznej jest tylko kwestią doprecyzowania jednego z ustępów. Jeśli zaistnieje taka potrzeba, żeby nie wstrzymywać tego postępowania, ten projekt, w tej postaci zupełnie nadaje się do dalszych prac legislacyjnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Dziękuję bardzo, czy ktoś ma uwagi albo jakiś wniosek do tego projektu? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Poddaję pod głosowanie wniosek o skierowanie tego projektu do Marszałka Sejmu do dalszych prac legislacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem projektu B – 98 i skierowaniem go do Marszałka Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Projekt B – 98 został przyjęty jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Pozostał wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby był to pan poseł Woda. Te wszystkie projekty wiążą się ze sobą. Są to te same przepisy, te same ustawy, szkoda, aby kto inny wchodził od początku w tę tematykę. Dziękuję panu posłowi za wyrażenie zgody.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kto jest za przyjęciem kandydatury pana posła Wody na posła sprawozdawcę?</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Kandydatura pana posła Wody na posła sprawozdawcę została przyjęta jednogłośnie.</u>
          <u xml:id="u-36.7" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Bardzo proszę, jeszcze Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#LegislatorDariuszDąbkowski">Jeszcze jedna kwestia ważna, ale stricte techniczna. Czy, jeśli chodzi o druki B – 93, B – 95 i B – 97, wolą Komisji jest, aby one znalazły się w formie jednego projektu, czy trzech osobno?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczącyposełJanuszPalikot">Osobno. Zdecydowaliśmy, żeby były osobno, połączy je Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jeśli uzna za stosowne. Chodzi o to, żeby nie wstrzymywać procesu legislacyjnego. Dziękuję państwu za to posiedzenie. Widzimy się jutro. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>