text_structure.xml 20.1 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie na posiedzeniu Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Witam serdecznie panią minister Julię Piterę oraz naszych gości z Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, czy są uwagi do porządku dziennego dzisiejszego posiedzenia Komisji? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Chciałem też zapytać o to, czy są uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji wyłożonych w prezydium Komisji. Również nie słyszę uwag. Uważam, że zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Szanowni państwo, dzisiaj w punkcie pierwszym i punkcie drugim mamy rozpatrzenie dwóch projektów dezyderatów, które zostały wypracowane na poprzednich posiedzeniach Komisji. Pierwszy jest projekt dezyderatu w sprawie zwiększenia efektywności działań służących poprawie ochrony przeciwpowodziowej. Projekt tego dezyderatu został państwu przedstawiony. Dezyderat jest efektem pracy Komisji przy udziale bardzo licznego grona naszych gości, których uwagi – w miarę możliwości – również umieściliśmy w tekście. Poprosiliśmy naszych gości o przesłanie tych uwag na piśmie, więc w miarę możliwości znalazły się w projekcie. Nad projektem dezyderatu pracowało jeszcze prezydium Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do projektu pierwszego dezyderatu? Nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, że dezyderat w sprawie zwiększenia efektywności działań służących poprawie ochrony przeciwpowodziowej został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Drugi jest projekt dezyderatu Komisji w sprawie podjęcia działań mających na celu stworzenie spójnego systemu w zakresie dokonywania zakupów sprzętu medycznego, skierowanego do Ministra Zdrowia i Ministra Finansów. Przypomnę również, że pracowaliśmy nad tym materiałem na posiedzeniu Komisji. Zwróciliśmy się też do pani minister o wzięcie udziału w pracy nad projektem dezyderatu. Otrzymaliśmy odpowiedź pisemną, za którą dziękuję. Projekt był również przedmiotem pracy prezydium.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Czy są uwagi do tego dezyderatu? Bardzo proszę, panie pośle. Głos zabierze pan poseł Marek Cebula.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełMarekCebula">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam pytanie. Wspomniał pan o tym, że w imieniu prezydium skontaktował się pan z panią minister i otrzymał odpowiedź. Chciałem się dowiedzieć, dlaczego posłowie nie zostali zapoznani z odpowiedzią pani minister. Dopiero w tej chwili dowiaduję się, że jest odpowiedź udzielona przez panią minister Julię Piterę. Do tej pory nikt z nas tej odpowiedzi nie widział. Wydaje mi się, że byłoby nam dużo łatwiej pracować nad dezyderatem i treścią naszego wystąpienia, gdybyśmy znali odpowiedź, którą przesłała pani minister Julia Pitera. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję za zwrócenie na to uwagi. Odpowiedź pani minister jest w gruncie rzeczy odpowiedzią popierającą nasz dezyderat. Jeżeli pani minister nie ma tej odpowiedzi przed sobą, to mogę ją przeczytać, bo mam odpowiedź na stole przed sobą. Oczywiście, mogę też przekazać głos pani minister. Sentencja jest taka, że nasze myśli są spójne. Może pani minister sama wybierze wariant – albo pani, albo ja przeczytam tę odpowiedź. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówpełnomocnikrządudosprawopracowaniaprogramuzapobieganianieprawidłowościomwinstytucjachpublicznychJuliaPitera">Jeśli można, przyniosłam ze sobą tę odpowiedź i pytałam kolegów, czy ją znają. Nie chodzi mi o to, żeby odczytywać odpowiedź. Zależało mi tylko na tym, żeby – wobec różnego stosunku do moich działań – Komisja jednak widziała, że pewne sprawy podejmuję. To już było zrobione w lipcu, a teraz mamy październik. Chodziło mi głównie o to, żeby Komisja mogła się ze sprawą zapoznać i zobaczyć, że to, co miało zostać zrobione, a może nawet troszkę więcej, zostało zrobione. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrówpełnomocnikrządudosprawopracowaniaprogramuzapobieganianieprawidłowościomwinstytucjachpublicznychJuliaPitera">Dziękuję. Oczywiście, to był mój błąd. Odpowiedź pani minister została przedstawiona prezydium Komisji i była rozpatrywana przez prezydium wtedy, kiedy w trybie consensusu ustalaliśmy kształt tego dezyderatu. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby tę odpowiedź przekazać paniom i panom posłom. Dziękuję za zwrócenie na to uwagi. Bardzo proszę, pan poseł Andrzej Kania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejKania">Panie przewodniczący, szanowni państwo, myślę, że nie możemy też przejść do porządku dziennego nad takimi rzeczami, które mają miejsce, ponieważ komisja to jest ciało kolegialne. Z całym szacunkiem, ale nikt tu nie wysnuwa wniosków, że pan przewodniczący nie panuje nad pracami Komisji. Broń Boże! Aczkolwiek, jeśli jest odpowiedź ministra, to wydaje mi się, że taka odpowiedź powinna trafić także do członków Komisji. Tym bardziej, że wpłynęła ona w lipcu. Nie chciałbym, żeby pan przewodniczący decydował za mnie, pełnoprawnego członka Komisji i żeby pan przewodniczący podejmował decyzję o tym, czy ewentualnie skierować do nas pisma, które wpływają od ministra. Dlatego też prosiłbym bardzo…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Przepraszam, panie pośle. To jest nieporozumienie. Odpowiedź wpłynęła nie w lipcu, tylko 12 października. Pani minister bardzo wyraźnie powiedziała, że sprawą interesowała się już wcześniej. To po pierwsze. Po drugie, prosiłbym w takim razie o propozycję. Skoro nie możemy przejść do realizacji porządku dziennego, to proszę o propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAndrzejKania">Propozycja jest taka, żebyśmy odłożyli rozpatrywanie projektu tego dezyderatu i żeby wszyscy członkowie Komisji dostali pismo, jakie wpłynęło od pani minister do Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Jeżeli jest na to zgoda, to bardzo proszę. Chciałbym tylko przeczytać jedno zdanie: „Nie zgłaszam żadnych dodatkowych uwag do projektu dezyderatu.”. Bardzo proszę, jestem otwarty. Jeżeli jest taka wola, to możemy odłożyć pracę nad tym dezyderatem. Proszę, pan poseł Jan Religa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanReliga">Dziękuję uprzejmie, panie przewodniczący. Uważam, że skoro jest odpowiedź pani minister, a sprawa dotyczy głównie Ministra Zdrowia, to proponuję, aby zaakceptować ten dezyderat. Bardzo ciekawa będzie odpowiedź Ministra Zdrowia i Ministra Finansów. To będzie interesujące, bo w służbie zdrowia jest źle. Naprawdę jest źle, dlatego właśnie odpowiedź obydwu resortów jest zasadniczą sprawą. Wtedy będziemy dyskutować. Proponuję przyjąć projekt, przegłosować uchwalenie dezyderatu i zamknąć ten temat. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Rozumiem, panie pośle, że zwrócił pan uwagę na dwie rzeczy. Po pierwsze, i tak do tego zagadnienia wrócimy wtedy, kiedy otrzymamy odpowiedź Ministra Zdrowia na nasz dezyderat. To jest oczywiste. Tak samo oczywiste jest to, że pismo pani minister może być wówczas rozpatrywane. Po drugie, pana zdaniem to teraz należy ten dezyderat przyjąć. W związku z tym są dwa wnioski, w tym jeden o odłożenie rozpatrywania projektu dezyderatu. Gdyby jeszcze pan poseł Andrzej Kania mógł uściślić, do kiedy należy rozpatrzyć dezyderat. Do najbliższego posiedzenia Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAndrzejKania">Rozpatrzymy projekt na najbliższym posiedzeniu Komisji, czyli wtedy, gdy zapoznamy się z odpowiedzią pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Drugi jest wniosek pana posła Jana Religi o to, żeby już teraz przyjąć dezyderat. Bardzo proszę, kto z państwa jest za wnioskiem pana posła Andrzeja Kani? Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek pana posła Kani przy 6 głosach za, 2 przeciwnych i 2 wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Proszę państwa, przechodzimy do punktu trzeciego – informacja prezesa Najwyższej Izby Kontroli o zmianach w składzie osobowym Kolegium NIK. Tutaj słowo wyjaśnienia. Przy okazji witam pana prezesa bardzo serdecznie. Zgodnie z wnioskiem, który został przedyskutowany przez prezydium Komisji, zwróciliśmy się do pana prezesa NIK o udostępnienie informacji dotyczącej składu osobowego Kolegium NIK. Przypomnę, że Komisja nie opiniuje składu osobowego ani w żadnym zakresie nie wnioskuje o dokonanie zmian w tym składzie. Możemy wysłuchać informacji i przyjąć ją do wiadomości, poszerzając swoją wiedzę. Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Dziękuję bardzo. Przypomnę może najpierw, co mówi ustawa. Art. 22 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli określa skład Kolegium NIK. Zgodnie z tym zapisem w skład kolegium wchodzi prezes NIK jako przewodniczący, wiceprezesi i dyrektor generalny oraz 14 członków kolegium. Marszałek Sejmu na wniosek prezesa NIK powołuje na członków kolegium 7 przedstawicieli nauk prawnych lub ekonomicznych oraz 7 dyrektorów jednostek organizacyjnych NIK lub doradców prezesa NIK, spośród których prezes wyznacza sekretarza kolegium.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Powiem kilka słów o tym, jakie prawa przysługują kolegiantom. Osoby wchodzące w skład kolegium są w sprawowaniu swych funkcji niezawisłe, a w sprawie podejmowanych uchwał mogą zgłaszać do protokołu zdanie odrębne. Kadencja osób, które powołuje marszałek na wniosek prezesa, trwa 3 lata. Wygaśnięcie kadencji i warunki odwołania są standardowe. Nic nadzwyczajnego tu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Teraz chcę państwu powiedzieć o tym, że dzisiaj w skład kolegium wchodzą m.in. prezes (ja), 4 wiceprezesów (Józef Górny, Stanisław Jarosz, Jacek Kościelniak i Marek Zająkała), dyrektor generalny (Marek Chodkiewicz). Z puli 7 przedstawicieli nauk prawnych i ekonomicznych mamy dzisiaj 6 profesorów: Maciej Bałtowski, Zbigniew Dworzecki, Artur Nowak-Far, Joanna Sieńczyło-Chlabicz, Mirosław Stec i Marcin Trzebiatowski. Jeśli chodzi o dyrektorów i doradców, to w skład kolegium wchodzą: Waldemar Długołęcki, Roman Furtak, Mieczysław Kosmalski, Wojciech Misiąg, Józef Płoskonka, Czesława Rudzka-Lorentz oraz Bogdan Skwarka. Teraz chciałbym parę słów o każdej z tych osób powiedzieć, zaczynając w kolejności alfabetycznej.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pan profesor Maciej Bałtowski został powołany do kolegium dosłownie parę dniu temu, bo 22 października br. Jest on profesorem zwyczajnym nauk ekonomicznych na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, kierownikiem Katedry Teorii i Historii Ekonomii. W latach 2000–2003 pan profesor Bałtowski był ekspertem sejmowej Komisji Skarbu Państwa i współautorem m.in. poselskiego projektu ustawy o nadzorze właścicielskim. Sporządzał także obszerne ekspertyzy badawcze na zlecenie Ministra Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pan profesor Zbigniew Dworzecki jest przedstawicielem nauk ekonomicznych. Został powołany 29 stycznia 2008 r. zarządzeniem Marszałka Sejmu. Profesor Dworzecki jest specjalistą zarządzania przedsiębiorstwem, profesorem w Katedrze Zarządzania w Gospodarce oraz w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. W latach 1996–1999 był prorektorem SGH do spraw badań, zarządzania i rozwoju. Pan profesor Dworzecki jest redaktorem naczelnym kwartalnika Polskiej Akademii Nauk „Organizacja i Kierowanie”.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Profesor Artur Nowak-Far 22 października br. został powołany na kolejną kadencję. Jest pracownikiem naukowym SGH, profesorem w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym, a od lutego 2007 r. kierownikiem Katedry Prawa Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pani profesor Joanna Sieńczyło-Chlabicz została powołana na pierwszą kadencję również 22 października br. Jest pracownikiem Katedry Prawa Gospodarczego Publicznego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku oraz Katedry Procedury Cywilnej i Prawa Własności Intelektualnej Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Profesor Sieńczyło-Chlabicz specjalizuje się głównie w prawie gospodarczym, prawie własności intelektualnej, w tym prawie autorskim, prawie własności przemysłowej, prawie cywilnym, prawie mediów i prawie reklamy.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejnym profesorem jest pan profesor Mirosław Stec, powołany do kolegium 29 stycznia 2008 r. Specjalizuje się w prawie gospodarczym prywatnym, prawie transportowym i ustrojowym prawie administracyjnym. Poza tym, że profesor Stec kieruje Katedrą Prawa Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Jagiellońskiego, pracuje również w Katedrze Prawa Gospodarczego Prywatnego UJ, w Katedrze Prawa Cywilnego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku oraz w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Kielcach. Był szefem Rady Służby Cywilnej.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pan profesor Marcin Trzebiatowski został powołany 21 lipca br. Jest pracownikiem naukowym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Pracuje w Katedrze Prawa Handlowego. Specjalizuje się w prawie spółek handlowych oraz prawie własności intelektualnej.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pan Waldemar Długołęcki jest dyrektorem Departamentu Budżetu i Finansów NIK. Pełni to stanowisko od września 1997 r. Początkowo był dyrektorem Departamentu Budżetu Państwa, a po reorganizacji NIK został mianowany na dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów. Do kolegium NIK został powołany 29 stycznia 2008 r.</u>
          <u xml:id="u-13.10" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejnym dyrektorem jest pan Roman Furtak, dyrektor Delegatury NIK w Zielonej Górze, powołany 21 lipca br. Dyrektorem tejże jednostki został mianowany w listopadzie 2004 r. W NIK zaczął pracować w 1985 r. na stanowisku starszego inspektora. Potem kolejno przechodził szczeble kariery poprzez stanowiska głównego specjalisty, doradcy, wicedyrektora Departamentu Edukacji, Nauki i Kultury w Warszawie, wicedyrektora delegatury w Zielonej Górze do stanowiska dyrektora tejże delegatury.</u>
          <u xml:id="u-13.11" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejnym dyrektorem jest pan Mieczysław Kosmalski. W skład kolegium został powołany 29 stycznia 2008 r. W 1992 r. został mianowany na stanowisko dyrektora Delegatury NIK w Katowicach i pełnił tę funkcję przez 12 lat. Od kwietnia 2004 r. jest dyrektorem Delegatury NIK w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-13.12" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pan Wojciech Misiąg, doradca prezesa NIK, został powołany 29 stycznia 2008 r. W NIK został zatrudniony na stanowisku doradcy prezesa od 2003 r. Pan Misiąg jest poza tym osobą z bogatym doświadczeniem administracyjnym i naukowym.</u>
          <u xml:id="u-13.13" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Kolejnym doradcą prezesa jest pan Józef Płoskonka. W skład kolegium został powołany również 29 stycznia 2008 r. W NIK pracuje od stycznia 2002 r. Podobnie jak pan doradca Misiąg, pan Płoskonka posiada zarówno bardzo bogate doświadczenie w administracji państwowej, jak i doświadczenie naukowe.</u>
          <u xml:id="u-13.14" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Pani dyrektor Czesława Rudzka-Lorentz została powołana do kolegium 21 lipca br. W NIK pracuje od września 1991 r. Początkowo była doradcą prezesa, później pełniła obowiązki dyrektora Zespołu Administracji Publicznej, dyrektora Departamentu Informacji i Analiz Systemowych, następnie dyrektora Departamentu Samorządu Terytorialnego, a od października 2001 r. jest dyrektorem Departamentu Administracji Publicznej.</u>
          <u xml:id="u-13.15" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">Ostatnim członkiem kolegium jest siedzący przy mnie pan dyrektor Bogdan Skwarka, który jest sekretarzem kolegium. Został powołany do kolegium 29 stycznia 2008 r. W NIK pan Skwarka pracuje od października 2001 r., początkowo jako doradca prezesa, później jako dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego, a po reorganizacji izby jako dyrektor Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Kontrolnego, potem jako dyrektor generalny NIK, a od grudnia 2007 r. na stanowisku dyrektora Departamentu Prawnego i Orzecznictwa Kontrolnego.</u>
          <u xml:id="u-13.16" who="#PrezesNajwyższejIzbyKontroliJacekJezierski">To są wszystkie osoby, które obecnie zasiadają w kolegium NIK. Tyle chciałem państwu przekazać. Jeżeli państwo mają jakieś pytania, to oczywiście chętnie na nie odpowiem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję, panie prezesie. Proszę bardzo, czy są pytania? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Przechodzimy do punktu czwartego – sprawy bieżące. Proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanReliga">Panie przewodniczący, mam pytanie związane z jutrzejszym pogrzebem. Czy jutro odbędzie posiedzenie Komisji? Pytam o to dlatego, że jutrzejsze posiedzenia wszystkich komisji sejmowych są odwołane. Chciałbym to dokładnie wiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Z informacji, jakie posiadam wynika, że przerwa sejmowa trwa do godziny 17.30, a posiedzenie naszej Komisji zaczyna się właśnie o 17.30.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanReliga">Czyli będzie posiedzenie. Dobrze. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczącyposełArkadiuszCzartoryski">Dziękuję. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>