text_structure.xml
41.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki. Porządek dzienny został państwu dostarczony. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę zgłoszeń. Witam przedstawicieli rządu, panią minister Katarzynę Sobierajską. Witam przedstawicieli organizacji pozarządowych instytucji, współpracujących oraz związków zawodowych. Punkt pierwszy porządku dziennego, to informacja Ministra Sportu i Turystyki na temat „Przygotowania do sprawowania przewodnictwa Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 roku w obszarze sportu i turystyki”. Otrzymali państwo materiały dotyczące tego tematu. Proszę panią minister o dokonanie wprowadzenia w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Dziękuję panie przewodniczący. Panowie posłowie, szanowni państwo. Temat dotyczący prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej w II połowie 2011 roku jest dla Ministerstwa Sportu i Turystyki zadaniem szczególnie ważnym. Myślę, że można powiedzieć, że w tej chwili jest to priorytet resortu, ponieważ traktat z Lizbony wprowadza znaczne zmiany dla sportu i turystyki. Tak naprawdę sport po raz pierwszy staje się obszarem kompetencji Unii Europejskiej. Wiele się zmienia w tym zakresie i dlatego w czasie naszej prezydencji czeka nas wiele ważnych zadań. Powiem jeszcze dwa słowa na temat modelu sprawowania prezydencji, którą wprowadza traktat z Lizbony. W tej chwili mówimy o tak zwanej prezydencji w trójce. Popularnie nazywamy to „trio”. Takie „trio” będzie rozpoczynać Polska, jako największe państwo w ramach tej grupy. Po nas prezydencję przejmie Dania, a następnie Cypr. Ważne jest, aby priorytety były ustalane wspólnie i żeby tak naprawdę obejmowały okres 18, a nie 6 miesięcy. Zmienia się trochę rola prezydencji w związku z wejściem w życie traktatu z Lizbony. Zostały utworzone stanowiska wysokiego przedstawiciela Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, a także urzędu stałego przewodniczącego Rady Europejskiej i te urzędy przejęły pewne uprawnienia, które do tej pory przysługiwały prezydencji. Nie mniej jednak do obowiązków należą takie kwestie, jak przygotowanie posiedzeń rad i grup roboczych, określanie priorytetów, a także przeprowadzanie wszelkich prac wynikających z kalendarza prac komisji i rady. Polska będzie sprawować prezydencję w drugiej połowie przyszłego roku. Powiem teraz dwa słowa o charakterze naszej prezydencji, zarówno w obszarze sportu jak i turystyki. W obszarze sportu będzie to miało szczególne znaczenie, ponieważ z chwilą wejścia w życie traktatu z Lizbony sport stał się obszarem kompetencji Unii. Kompetencje wprowadza konkretnie art. 165 traktatu. W związku z tym wszystkie sprawy i tematyka sportu zostały włączone w pracę sektorowej rady Unii Europejskiej, edukacja, młodzież i kultura. W materiale posługujemy się starą nazwą rady edukacja, młodzież i kultura, a obecnie nazwa została zmieniona i w tej chwili jest to Rada edukacji, młodzieży, kultury i sportu. W związku z tym powołano grupę roboczą Rady do spraw sportu. Grupa robocza przygotowuje we współpracy z Komisją Europejską wszystkie posiedzenia rady w tym obszarze. W kwietniu i w lipcu bieżącego roku odbyły się dwa posiedzenia rady. W czasie polskiej prezydencji przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki będą przewodniczyć zarówno wspomnianej radzie w obszarze sportu, jak również grupie roboczej. Funkcję przewodniczącego będzie pełnił Minister Sportu i Turystyki. Komisja Europejska rozpoczęła prace nad przygotowaniem komunikatu na temat sportu, a także dwuletniego skróconego programu sportowego. Skróconego, dlatego żeby wypełnić do końca okres perspektywy finansowej do roku 2013. Program dotyczyłby lat 2012 i 2013. Kolejny program, to duży program sportowy na nową perspektywę finansową w latach 2014–2020. Przewidujemy, i tak programowane są prace zarówno rady jak i Komisji Europejskiej, że na okres polskiej prezydencji przypadnie moment przyjęcia dwuletniego programu sportowego. W związku z tym rola polskiej prezydencji w tym obszarze będzie kluczowa. Jeżeli chodzi o turystykę, to można powiedzieć, że dotychczas była ona obszarem działania Komisji Europejskiej. Traktat z Lizbony na podstawie art. 195 wzmacnia kompetencje w tym obszarze, a szczególnie ukierunkowuje je w zakresie wspierania działań poszczególnych państw członkowskich. Chodzi o poprawę polityki poszczególnych państw członkowskich w zakresie poprawy i wspierania konkurencyjności przedsiębiorstw działających w obszarze turystyki. Obecnie działania Unii ukierunkowane są na tworzenie korzystnego środowiska dla rozwoju przedsiębiorstw z wykorzystaniem nowych technologii z poszanowaniem rozwoju zrównoważonego oraz z uwzględnieniem społecznej roli, jaką turystyka może pełnić w środowiskach, którym może grozić wykluczenie społeczne. W 2007 roku Komisja opracowała dokument „Agenda dla zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki”. Na okres polskiej prezydencji przypadnie ocena i przyjęcie konkluzji oceniających realizację tego dokumentu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Obecnie Komisja przedstawiła projekt nowego dokumentu, nowe ramy polityki turystycznej Unii Europejskiej, który w tej chwili jest konsultowany z państwami członkowskimi. W tym dokumencie zostały ujęte pewne zadania i cele, a ich realizacja będzie przypadała na drugie półrocze roku 2011. Nasza rola będzie bardzo ważna. Będziemy chcieli wypełnić i wdrożyć projekty, o których mówi nowy komunikat. We wrześniu będziemy gościć wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej, Antonio Tajaniego, który jest jednocześnie komisarzem odpowiedzialnym za sprawy turystyki. Komisarz Tajani przyjął zaproszenie do Polski w celu prezentacji komunikatu dotyczącego nowych ram polityki turystycznej Unii Europejskiej. Jak prowadzone są przygotowania do sprawowania prezydencji? Można powiedzieć, że prowadzone są dwutorowo, na szczeblu centralnym i resortowym. Na szczeblu centralnym decyzją przewodniczącego Rady Ministrów powołany został pełnomocnik rządu do spraw przygotowania organów administracji rządowej do sprawowania przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Europejskiej. Ten pełnomocnik ze swoim zespołem koordynuje prace całego zespołu składającego się z przedstawicieli poszczególnych ministerstw i urzędów centralnych, tworząc tak zwany wieloletni program przygotowań. W związku z tym pełnomocnik rządu wskazał za konieczne powołanie specjalnych zespołów na szczeblu resortowym. Zarządzeniem nr 25 Ministra Sportu i Turystyki z 12 sierpnia 2008 roku został powołany taki zespół. Przewodniczącym jest podsekretarz stanu odpowiedzialny za sprawy międzynarodowe. Jest dwóch wiceprzewodniczących, dyrektor Departamentu Współpracy Międzynarodowej i dyrektor Departamentu Turystyki. Departament Współpracy Międzynarodowej jest wiodący, jeżeli chodzi o wszelkie sprawy związane z przygotowaniem do prezydencji i reprezentowaniem resortu na zewnątrz zarówno na spotkaniach krajowych, jak i międzynarodowych. Jeżeli chodzi o spotkania, to nasz ministerialny zespół spotyka się dość regularnie. Do tej pory odbyło się 5 takich spotkań. W skład zespołu wchodzą dyrektorzy pozostałych komórek merytorycznych i na spotkaniach wypracowywane są priorytety sektorowe. Omawiane są wzory dotychczasowych prezydencji w obszarze sportu i turystyki, a także analizowane są najważniejsze dokumenty, które przygotowywane są przez zespół pełnomocnika rządu. Przykładem może być mapa ryzyk, które mogą pojawić się na okoliczność naszych przygotowań do prezydencji. Definiujemy obszary, które mogą być słabością, ale robimy to po to, aby móc temu przeciwdziałać i żeby prezydencja przebiegała jak najlepiej. Jeżeli chodzi o pełnomocnika rządu do spraw prezydencji, to powołał on na szczeblu międzyresortowym kilka zespołów opiniodawczo-doradczych. Między innymi jest to zespół do spraw budżetu, logistyki i bezpieczeństwa, promocji kultury oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Jeżeli chodzi o uczestnictwo przedstawicieli naszego resortu, to jesteśmy obecni w zespole opiniodawczo-doradczym do sprawy promocji i kultury. Ten zespół opracowuje specjalny program oprawy artystycznej, kulturalnej i promocyjnej związany z polską prezydencją.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Powołana jest specjalna grupa do sprawy współpracy z parlamentem europejskim. Z uwagi na pewne zmiany, które wprowadza traktat z Lizbony zmienia się optyka postrzegania i kompetencje parlamentu europejskiego. Ważne, żeby przed prezydencją kontakty i współpraca z parlamentem europejskim była jak najlepsza. Czynione są pewnego rodzaju przygotowania i spotkania. Na razie odbywa się to na szczeblu roboczym, kolejne będą na szczeblach ministerialnych. Chodzi o to, żeby w okresie polskiej prezydencji wszystkie akty normatywne, takie jak dyrektywy i rozporządzenia, które będą przygotowywane, były łatwo procedowane przez parlament europejski. W każdym ministerstwie, które wchodzi w skład międzyresortowego zespołu do spraw przygotowań do prezydencji, powołano tak zwane punkty kontaktowe. To jest nic innego jak osoba, która na bieżąco informuje biuro pełnomocnika rządu do spraw prezydencji o wszelkich działaniach przygotowawczych realizowanych w Ministerstwie Sportu i Turystyki, a także wymienia się informacjami zarówno z biurem pełnomocnika, jak i zespołem punktów kontaktowych. Przedstawię teraz kwestie merytoryczne i priorytety, które zdefiniowaliśmy na szczeblu resortu sportu i turystyki, jako najważniejsze priorytety sektorowe sprawowania przewodnictwa w radzie Unii Europejskiej podczas polskiej prezydencji. W obszarze sportu, biorąc pod uwagę zapisy w najważniejszych dla nas dokumentach, czyli „Białej księdze na temat sportu”, „Strategii rozwoju sportu do roku 2015”, a także raportu „Polska 2030”, oraz biorąc pod uwagę to, co tej chwili procedowane jest w komisji, to w obszarze sportu zdefiniowaliśmy jeden priorytet, a mianowicie polityka sportowa Unii Europejskiej. To jest dla nas rzecz najważniejsza. Dwuletni program sportowy, a w konsekwencji ten przygotowany na nową perspektywę 2014–2020 będzie określał i wytyczał kierunki działania i priorytety na najbliższą przyszłość. Dodatkowo powinny za tym iść określonego rodzaju środki unijne, które po raz pierwszy mogłyby być wprost przeznaczane na sport. W ramach polityki sportowej Unii Europejskiej widzimy dwa podstawowe obszary. Jest to społeczny i ekonomiczny wymiar sportu. Wymiar społeczny nazwaliśmy wyrównywanie szans poprzez sport, jako element polityki społecznej. W tej chwili rząd pracuje nad dziewięcioma dokumentami strategicznymi. Dziewięć strategii rozwojowych, podstawowych, głównych i zasadniczych. Jedną z nich jest kapitał społeczny. Chcemy się tam wpisać z tematyką sportową i społecznym wymiarem sportu.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Budujemy strategię społecznego wymiaru sportu, między innymi tworząc takie programy, jak „Moje boisko – Orlik 2012”. To jest flagowy przykład integracji społecznej i lokalnej, bardzo często w ubogich gminach. Boiska i infrastruktura sportowa, która powstaje w ramach tego programu może stanowić swego rodzaju centrum integracji społecznej. W przyszłości może być on rozbudowany o kolejne elementy, takie jak aktywizacja grupy mieszkańców z segmentu 50 plus, albo aktywizacja całego społeczeństwa nie tylko w obszarze sportu. Drugim obszarem jest wolontariat sportowy. Rok 2011 jest w Unii Europejskiej rokiem wolontariatu. Myślę, że w obszarze sportu wolontariat będzie bardzo ważny, wykorzystując infrastrukturę, która powstaje w ramach programu „Moje boisko – Orlik 2012”, a także biorąc pod uwagę przygotowania do Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Chodzi tutaj nie tylko o wolontariat postrzegany jako pewnego rodzaju pomoc przy organizacji imprez, ale również taki, który jest rozumiany jako kształtowanie postaw lokalnych liderów sportu, czyli takich osób, które zachęcają do uprawiania kultury fizycznej, pewnej aktywności fizycznej, szerzą i propagują taką formę zdrowego trybu życia. Jeżeli chodzi o wymiar ekonomiczny sportu, to podeprę się moimi doświadczeniami związanymi z obszarem turystyki. Proszę państwa, nie ma innej metodologii, jak rachunek satelitarny, który w sposób wymierny i dokładny wyraża wpływ poszczególnych obszarów na ekonomię i gospodarkę regionu czy kraju. Taki rachunek prowadzony jest od wielu lat w turystyce. Pozwala wyliczyć wpływ turystyki na PKB oraz na tworzone nowe miejsca pracy. Do tej pory nie było to czynione w sporcie. Sport poprzez duże widowiska i wspaniałe imprezy, jak na przykład Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, ma ogromny wpływ na rozwój gospodarczy miejsca i kraju. Żeby wykorzystać ten moment chcemy wprowadzić metodologię rachunku satelitarnego w obszarze sportu. Wykorzystamy fakt Mistrzostw Europy, ale chcemy, żeby ta metoda była sukcesywnie i konsekwentnie realizowana po to, żeby pokazać wymiar ekonomiczny sportu. W roku 2010 nawiązaliśmy współpracę i podpisaliśmy umowę z Instytutem Statystyki Publicznej im. Jerzego Spławy-Neymana.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">W tej chwili umowa jest realizowana i metodologia jest opracowywana. Będziemy wykorzystywać doświadczenia austriackie. Mamy nadzieję, że na okres polskiej prezydencji będą już wymierne wyniki do pokazania, jeżeli chodzi o nasz wkład w budowanie ekonomicznego wymiaru sportu. Jeżeli chodzi o priorytety prezydencji w obszarze turystyki, to dokumentów strategicznych zarówno na poziomie narodowym, jak i krajowym, w które powinniśmy się wpisać, jest kilka. Jest to między innymi wspomniana przeze mnie „Agenda do zrównoważonej i konkurencyjnej turystyki europejskiej”, „Kierunki rozwoju turystyki do 2015” oraz „Raport Polska 2030”, jak również 9 strategii rozwojowych, o których mówiłam, a w przypadku turystyki ważna jest strategia dotycząca konkurencyjności, innowacji i gospodarki. Chcę podkreślić fakt, że Komisja opublikowała komunikat dotyczący nowych ram polityki turystycznej Unii Europejskiej. Biorąc pod uwagę dane, elementy i priorytetowe kierunki działań, które w tym dokumencie są zawarte, konkurencyjność polskiej gospodarki turystycznej w Unii Europejskiej będzie na najbliższe lata priorytetem numer jeden. Potwierdziło się to także w dokumencie „Europa 2020”. Ważne będzie podnoszenie konkurencyjności z poszanowaniem zrównoważonego rozwoju, ale również z uwzględnieniem aspektów społecznych. Będzie to działanie, które Komisja Europejska i Unia Europejska będą chciały realizować z pełną konsekwencją. W tym obszarze przyjęliśmy jeden priorytet pod hasłem „Konkurencyjność gospodarki turystycznej w obliczu nowych wyzwań, jako diagnoza i rekomendacje działań”. Chcemy podsumować doświadczenia z okresu kryzysu gospodarczego i nie tylko.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Przypominam, że w tym roku mieliśmy pyły wulkaniczne nad Europą, które w znacznej mierze dotknęły tę branżę. Na bazie tych doświadczeń chcemy budować pewne kierunki działań tak, żeby w przyszłości konkurencyjność europejskiej gospodarki turystycznej była jak największa. Przedstawię jeszcze dane, które są cytowane w nowym komunikacie Unii Europejskiej i są bardzo ciekawe. Obecnie turystyka w wąskim rozumieniu i znaczeniu generuje około 5% PKB Unii Europejskiej. To prawie tyle samo, co w Polsce. Po okresie kryzysu udział spadł z 6% i wynosi 4,9%. W sumie, jeżeli chodzi o Unię Europejską, to prawie 10 milionów miejsc pracy, czyli ponad 5% siły roboczej całej Unii Europejskiej. Gdybyśmy spojrzeli trochę szerzej na turystykę i na interdyscyplinarny charakter oraz na połączone z nią sfery gospodarki, to moglibyśmy mówić o 10% udziale PKB i 12% wszystkich miejsc pracy. Mówimy o tym priorytecie w kontekście gospodarczym i podnoszenie konkurencyjności tego obszaru jest sprawą oczywistą. Jeżeli chodzi o spotkania, które w ramach prezydencji będą odbywać się w Polsce także w zakresie sportu i turystyki, to wynika to zarówno z kalendarza prac komisji jak i rady. Na pewno będą dwa nieformalne spotkania ministrów zarówno do spraw sportu i turystyki. Oba przewidziane są na październik i będą odbywać się w Krakowie. W tym miesiącu to miasto wyznaczone jest, jako miejsce wszystkich oficjalnych spotkań. Odbędzie się także tak zwane Europejskie forum turystyki połączone z nieformalnym posiedzeniem ministrów. Jest to duża doroczna europejska konferencja, na której omawiane są priorytety określone na daną prezydencję, w ramach której ona się odbywa. W obszarze sportu odbędzie się jeszcze kilka bardzo ważnych spotkań wynikających z funkcjonowania rady, a będą to: spotkanie dyrektorów do spraw sportu, konferencja na temat społecznego wymiaru sportu, spotkanie ekspertów na temat wolontariatu w sporcie. Jak to wygląda technicznie i na roboczo? Łączny korpus prezydencji, który został stworzony przez pełnomocnika i składa się z przedstawicieli wielu resortów. Jest to grupa wyselekcjonowanych urzędników z ministerstw i urzędów centralnych. W tej chwili jest to grupa 1200 osób. Oczywiście dzieli się ona na trzy podstawowe grupy: przewodniczący grup roboczych, delegaci krajowi, koordynatorzy merytoryczni i tak zwani koordynatorzy organizacyjni. Jeżeli chodzi o Ministerstwo Sportu i Turystyki, to na tę chwilę korpus prezydencji tworzy grupa dziesięcioosobowa. W skład tej grupy wychodzi jeden przewodniczący grupy roboczej, jeden delegat krajowy, czterech koordynatorów merytorycznych oraz czterech koordynatorów organizacyjnych. W ramach działań prowadzonych przez pełnomocnika rządu, jak i na szczeblu resortowym, członkowie korpusu prezydencji mają do dyspozycji bogaty program różnych szkoleń. Są to szkolenia językowe, organizacyjne i merytoryczne, które uszczegóławiają pewne zmiany, które nastąpiły po wejściu w życie traktatu z Lizbony. W tych szkoleniach uczestniczą także przedstawiciele i członkowie naszego korpusu prezydencji. W ramach szkoleń wewnętrznych podejmujemy własne inicjatywy szkoleniowe w zakresie językowym lub szkoleń specjalistycznych, takich jak protokół dyplomatyczny czy specjalistyczny język prawniczy aktów Unii Europejskiej, a także szkolenia dla innych pracowników resortu, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę o zakres wynikający z naszego członkostwa w Unii Europejskiej. Jest również możliwość wyjazdów studyjnych. Takie wyjazdy realizujemy i czerpiemy doświadczenia z prezydencji francuskiej, hiszpańskiej i belgijskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiKatarzynaSobierajska">Na pewno będziemy przyglądać się prezydencji węgierskiej, ponieważ będzie ona przed nami. To będą dla nas najbardziej efektywne spotkania, szkolenia i wizyty. Jeżeli chodzi o środki finansowe, to został przygotowany program wieloletni w ramach finansowania zadań związanych z realizacją przygotowań do prezydencji. W ubiegłym roku wygenerowaliśmy z własnego budżetu około 100 tys. zł na działania przygotowawcze. Do naszej prezydencji z programu wieloletniego na lata 2010–2011 Ministerstwo Sportu i Turystyki dysponuje kwotą 800 tys. zł oraz dodatkowo udało nam się pozyskać finansowanie w wysokości 400 tys. zł na spotkania i konferencje, które będą się odbywały w ramach polskiej prezydencji w obszarze sportu i turystyki. Na koniec wspomnę jeszcze o „trio”. Jak mówiłam na początku, do prezydencji powinniśmy się przygotowywać wspólnie z Duńczykami i Cypryjczykami. Pierwsze spotkanie odbyło się w grudniu zeszłego roku, gdzie wspólnie omawialiśmy priorytety. W obszarze turystyki rozmawialiśmy z Duńczykami, którzy byli w Warszawie i popierają zaproponowany przez nas priorytet. Podobne podejście ma Cypr, z którym w Brukseli obywały się konsultacje na jednym ze spotkań. Współpraca w ramach „trio” odbywa się na bieżąco. Z mojej strony to wszystko. Reszta jest w materiałach. Jeżeli będą pytania, to jesteśmy gotowi do udzielenia odpowiedzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję za obszerne wprowadzenie. Otwieram dyskusję. Czy są jakieś pytania? Nie słyszę zgłoszeń. Pozwolę sobie zadać pytanie w sprawie udziału sektora pozarządowego w konsultacjach dotyczących wyboru priorytetów w obszarze sportu i turystyki. Przypomnę, że w obszarze sportu 80% zadań publicznych realizowanych jest we współpracy z sektorem pozarządowym. W turystyce mniej, ale nie jest to niechęć sektora tylko są ograniczone środki finansowe, brak mechanizmów wsparcia turystyki społecznej ze środków publicznych. W związku z tym, jak sektor pozarządowy jest włączony do przygotowań? Jak wynika z informacji, nieformalne spotkanie ministrów w Krakowie, to również spotkanie przedstawicieli Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego oraz międzynarodowych federacji sportu. Korzystając z obecności Sekretarza Generalnego Polskiego Komitetu Olimpijskiego pana Adama Krzesińskiego, chciałbym zapytać, w jaki sposób PKOl współuczestniczy w tych przedsięwzięciach? Czy PKOl został zaproszony? Kto z Polskiego Komitetu Olimpijskiego współuczestniczy w tych działaniach? Pani minister wspomniała, że wszystkie spotkania w październiku odbywają się w Krakowie. Czy to jest zasada, że w każdym miesiącu wybrane jest inne miasto? Jeżeli tak, to dobrze, jeżeli jest inaczej, to byłaby duża pretensja. Jeżeli sprawy związane z turystyką omawiane są w Krakowie, to rozumiem, ponieważ to jest perełka, ale jeżeli chodzi o sport, to znalazłoby się wiele innych ciekawszych miejsc do pokazania. Ostatnia kwestia dotyczy środków finansowych. Państwo piszecie w materiałach, że przekazaliście swoje oczekiwania. Jakie są państwa oczekiwania? Co ma szanse być zrealizowane w projekcie budżetu na rok 2011? Żeby wszystko się udało, to wszystkie założenia na rok 2011 muszą być zrealizowane. Czy dotychczasowe środki finansowe są wystarczające? Gdy analizowaliśmy projekt budżetu na rok bieżący, to środki finansowe przeznaczone na ten cel były ograniczone. Dlatego pojawiły się działania, o których wspomniała pani minister, że kwota została wygospodarowana z własnych środków. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, jeżeli chodzi o pierwsze pytanie związane ze sprawami organizacyjnymi. Tam, gdzie planowane są spotkania w obszarze sportu i turystyki w ramach polskiej prezydencji bardzo ściśle współpracujemy z lokalnymi władzami miast, które są bardzo przychylne i uczestniczą w przygotowaniach do spotkań nie tylko w sposób organizacyjny, ale także finansowy. Jeżeli chodzi o pewnego rodzaju konsultacje społeczne priorytetów sektorowych, to mogę powiedzieć, że na pełnym forum takich konsultacji nie było. Dlatego nie było, ponieważ są to propozycje i projekty priorytetów. Zostały one przedstawione pełnomocnikowi rządu do spraw sprawowania prezydencji. Zbiorczy materiał został przygotowany na Radę Ministrów. Jeżeli będzie kierunkowa decyzja do przyjęcia wstępnych propozycji, to potem będzie chwila na konsultacje, jak i pewne modyfikacje. One nie są jeszcze przyjęte ostatecznie. Trzeba wziąć pod uwagę, że konsultacje społeczne powinny się odbyć, natomiast te priorytety w dużej mierze wynikają z agendy prac Unii Europejskiej. Czy nam się to podoba, czy nie, to pewne rzeczy będziemy musieli wziąć pod uwagę i je zrealizować. Oczywistym jest, że jak mówimy o wszelkiego rodzaju dokumentach unijnych, takich jak komunikat „Europa 2020” czy za chwilę komunikaty w obszarze sportu i turystyki, to mamy na uwadze także swoje priorytety narodowe. Wybieramy z tego to, co jest najlepsze dla rozwoju naszych regionów. Istotnym elementem dla szeroko rozumianej branży jest podniesienie konkurencyjności polskiej oferty turystycznej, a co za tym idzie wpisanie się w ten priorytet prezydencji, czyli generalnie konkurencyjności gospodarki turystycznej. Wierzę, że taka propozycja spotka się ze zrozumieniem. Myślę, że podobnie będzie przy sprawach sportowych. Tak naprawdę wybór priorytetu, który dotyczy polityki europejskiej w obszarze sportu jest dość szeroki, ale takim, który wynika z tego, co się dzieje w tej chwili w Komisji. Ten program trzeba opracować, ponieważ nigdy tego programu nie było. Dużym plusem i zaletą polskiej prezydencji będzie to, że jeżeli program będzie dobrze przygotowany i uda się wpisać obszar sportu w politykę spójności, to będzie bardzo ważna sprawa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">W tej chwili polityka spójności nie jest łatwą sprawą, ponieważ negocjacje będą bardzo trudne. To jest ważna sprawa, ponieważ pierwszy raz sport będzie mógł korzystać z funduszy unijnych. Jak patrzymy na obecną perspektywę, na regionalny programy operacyjny itp. to z tym jest bardzo krucho. Jeżeli robi się coś w zakresie sportu, to jest to pod woalką innych działań. Jeżeli chodzi o wybór miast, to rzeczywiście jest tak, że to określił zespół pełnomocnika rządu. Na każdy miesiąc sprawowania polskiej prezydencji jest inne miasto. W lipcu jest Sopot, we wrześniu Wrocław, w październiku Kraków, w grudniu Warszawa. Niestety nie pamiętam, jakie miasto jest w listopadzie. Jeżeli chodzi o spotkanie ministrów, to tak się składa, że w październiku odbywają się dwa spotkania ministrów i Europejskie Forum Turystyki. Tak jak pan przewodniczący zauważył, akurat Kraków jest dobrym miejscem do omawiania tematów turystycznych. Pozostałe spotkania w obszarze sportu, czyli grupa robocza, spotkanie wstępne w sprawie wolontariatu, spotkania dyrektorów będą odbywać się we Wrocławiu, Gdański i Warszawie. Jeżeli chodzi o budżet, to udało nam się pozyskać na wszelkie działania związane z prezydencją w sumie 1500 tys. zł. To jest budżet, który mamy do dyspozycji i w którym musimy się zmieścić, wspomagając się własnymi środkami. Chcę podkreślić, że jest bardzo dobra współpraca, jeżeli chodzi o poszczególne samorządy miast. Jeżeli chodzi o turystykę, wiem, że Kraków zadeklarował partycypację finansową przy organizacji tych wydarzeń. Wiem, że w obszarze sportu koledzy również się starają i wiem, że Warszawa, Wrocław i Gdańsk bardzo otwarcie do tego podchodzą.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, głos zabierze pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorDepartamentuWspółpracyMiędzynarodowejMinisterstwaSportuiTurystykiEwaSuska">Chcę powiedzieć kilka słów na temat współpracy z Międzynarodowym Komitetem Olimpijskim i ogólnie ruchem sportowym. Na wszystkie posiedzenia, nie tylko w okresie polskiej prezydencji, przedstawiciele organizacji zapraszani są w charakterze obserwatorów. Specyfika sportu w traktacie opiera się głównie na społecznym wymiarze. W małym stopniu dotyczy sportu, na który idą pieniądze z naszego budżetu, czyli na sport wyczynowy. Organizacje, które działają w obszarze sportu, czyli polskie związki sportowe podporządkowane są regułom wynikającym z międzynarodowych federacji sportowych. To, co dzieje się na poziomie unijnym dotyczy głównie sportu dla wszystkich, patologii w sporcie oraz innych miękkich obszarów związanych ze sportem. Sformalizowanie dialogu dyskutowane jest na różnych forach z udziałem Komisji Europejskiej i uczestniczy w nim Polski Komitet Olimpijski. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Rozumiem, że zaproszenia do PKOl dopiero będą. W projekcie planu pracy przygotowaną mamy na grudzień kolejną informację w sprawie przygotowań Polski do prezydencji. Wtedy sektor pozarządowy będzie już poinformowany i włączony do prac. Czy ktoś z państwa chce jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie słyszę zgłoszeń. Zamykam ten temat. Przechodzimy do drugiego punktu porządku dziennego, informacja Ministra Sportu i Turystyki dotycząca przebiegu Walnych Zgromadzeń w polskich związkach sportowych funkcjonujących w sportach zimowych. Bardzo proszę o dokonanie wprowadzenia przez przedstawiciela ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMSiTKatarzynaSobierajska">Dziękuję. Pan przewodniczący słusznie kierował wzrok w inną stronę, ponieważ nie uzurpuję sobie prawa i pełnej wiedzy, jeżeli chodzi o ten obszar funkcjonowania naszego resortu. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to oddam głos panu dyrektorowi Wasiakowi, który szczegółowo udzieli odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę. Mam jedną prośbę, aby wprowadzenie nie było tak obszerne, jak pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMłodzieżowegoMinisterstwaSportuiTurystykiWojciechWasiak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, materiał informujący o zjazdach w polskich związkach w dyscyplinach zimowych został państwu przekazany. Później odbyły się jeszcze dwa zjazdy w polskich związkach sportowych w dyscyplinach zimowych a mianowicie w Polskim Związku Sportów Saneczkowych i w Polskim Związku Snowboardu. Wszystkie informacje dotyczące odbywających się zjazdów zawarte są w krótkiej informacji. Podam tylko informacje, które dotyczą związków, których zjazdy odbyły się po złożeniu materiałów. Godnym podkreślenia jest to, że na wszystkich zjazdach frekwencja wynosiła ponad 90%. W dwóch przypadkach frekwencja wynosiła 100%. Jeżeli chodzi o Polski Związek Sportów Saneczkowych, to po 22-letniej kadencji prezesa wybrano nowego prezesa. Został nim pan Grzegorz Kuczyński. Jest to jego pierwsza kadencja na stanowisku prezesa tego związku. Jeżeli chodzi o Polski Związek Snowboardu, to zjazd odbył się 17 lipca. Na kolejną kadencję został wybrany pan Marek Król, który pełnił tę funkcje w poprzedniej kadencji. W informacji zawarte jest zestawienie i warto podkreślić, że we wszystkich władzach tych związków, których zjazdy się odbyły uczestniczą kobiety. Obecne są zarówno w zarządzie, jak i w Komisji Rewizyjnej. W Polskim Związku Hokeja na Lodzie, Polskim Związku Łyżwiarstwa Figurowego oraz w Polskim Związku Snowboardu trwają kadencje, których zjazdy odbyły się w poprzednich latach. Natomiast, jeżeli chodzi o Polski Związek Curlingu, to zjazd odbył się w 2009 roku, ale ze względu na to, że nie funkcjonuje Komisja Rewizyjna, to postanowiono zwołać zjazd nadzwyczajny w sierpniu i dokonać wyboru nowych władz. Panie przewodniczący, to wszystko, jeżeli są jakieś pytania, to bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. Bardzo proszę, pan poseł Babalski.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Mam jedno pytanie. Czy mógłby pan zdać relację z tego, co się działo na posiedzeniu Polskiego Związku Snowboardu? Z relacji internetowych wiadomo, że nie chciano wpuścić pana ministra i były problemy z zawodnikami. O co właściwie tam chodziło? Czy pan zna relacje z tego posiedzenia? To było 17 lipca, więc to świeży temat i nie ma tego w sprawozdaniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZastępcadyrektoraDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMłodzieżowegoMSiTWojciechWasiak">Panie pośle, znam sytuację, ale nie uczestniczyłem. Uczestniczył pan minister Półgrabski, pani Anna Budzanowska dyrektor Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego oraz przedstawiciele Departamentu Prawno-Kontrolnego. Rzeczywiście zaistniał fakt, że ochrona chciała dokumenty od osób, które przybyły na to spotkanie i reprezentowały Ministerstwo Sportu i Turystyki. Sprawdzana była lista, którą dał organizator zjazdu, czyli prezes Polskiego Związku Snowboardu. Faktycznie było tak, że do momentu wyjaśnienia, że delegacja jest zaproszona, trwała drobna wymiana słowna. Chodziło jeszcze o wpuszczenie na salę obrad przedstawiciela Departamentu Prawno-Kontrolnego. Na liście było inne nazwisko, a w rzeczywistości uczestniczył kto inny. Sprawa się wyjaśniła i wszystkie osoby zostały wpuszczone i uczestniczyły w zjeździe Polskiego Związku Snowboardu. Jeżeli chodzi o zawodników, to nie jest tajemnicą, że między zawodnikami a władzami Polskiego Związku Snowboardu jest konflikt. Władze, które kończyły kadencję 17 lipca pełniły swoją funkcję od 2008 roku. Hasłem władz Polskiego Związku Snowboardu w relacjach z Ministerstwem Sportu i Turystyki było uporządkowanie spraw w związku. Powstały obiekcje, jeżeli chodzi o wizerunek zawodników. Powstał konflikt na linii dział szkolenia-zawodnicy. Chodziło tam o udział w zawodach. Na pewno państwo słyszeliście, mówi się o „klanie Ligockich”. Faktycznie jest tam grupa zawodników o tym nazwisku i te osoby plus inni czołowi zawodnicy stanowią grupę, która weszła w konflikt z urzędującym zarządem Polskiego Związku Snowboardu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełZbigniewBabalski">Jeżeli można, mam pytanie uzupełniające. Rozumiem, że pan w cudzysłowie użył stwierdzenia „klan Ligockich”. Nie jestem aż tak blisko i nie wiem, kto rzeczywiście próbuje dominować. Chcę zapytać o sprawy merytoryczne. Pan minister w swojej wypowiedzi wyraził niezadowolenie z przebiegu posiedzenia. Nie było to związane z problemami z wejściem. Czy może pan przedstawić relację dotyczącą merytorycznej części odbywającego się posiedzenia związku?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMSiTWojciechWasiak">Panie pośle, sam zjazd obył się zgodnie z porządkiem obrad oraz statutem związku. Przed posiedzeniem Komisji rozmawiałem z przedstawicielem Departamentu Prawno-Kontrolnego, który był na posiedzeniu. Nowe władze zostały wybrane zgodnie ze statutem obowiązującym w Polskim Związku Snowboardu.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję. Uprzejmie proszę przedstawicieli Ministerstwa o uzupełnienie tego materiału na piśmie o wnioski z tych dwóch zebrań. Bardzo proszę, pan poseł Zbigniew Pacelt, a potem poseł Gut-Mostowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, partnerem dla Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego, jeżeli chodzi o konkurencje snowboardu, jest Polski Związek Narciarski. W aspekcie tegorocznych kłopotów i braku znaczących wyników sportowych czy Ministerstwo Sportu i Turystyki nie może rozważyć, aby snowboard włączyć do Polskiego Związku Narciarskiego? Tak jest w wielu państwach i można tę sprawę bardzo prosto rozwiązać. Nowa ustawa będzie nakazywała takie zmiany, a czy w Ministerstwie są już takie tendencje i rozmowy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, pan poseł Gut-Mostowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejGutMostowy">Chcę uzupełnić wniosek pana przewodniczącego o przedstawienie relacji z walnego zjazdu Polskiego Związku Snowboardowego o analizę sytuacji w tej dziedzinie sportu. Widzę, że ten związek i ta dyscyplina jest obiektem zainteresowań członków Komisji i myślę, że będzie to dla nas przydatne. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Bardzo proszę, oprócz informacji o przebiegu, także tę o uwarunkowaniach międzynarodowych, o których mówił pan poseł Zbigniew Pacelt. Gdyby można było wyciągnąć z materiału sprawozdawczego podstawowe informacje o związku i finansach. Wszystko jest w materiałach związku, więc można to uzupełnić.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełAndrzejGutMostowy">Jeżeli można, to proszę o informację z pewnym horyzontem czasowym, ponieważ tam od 6 czy 8 lat następowały różne rzeczy, które powinniśmy uwzględnić w analizie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Wiadomo było, że w trakcie zebrań sprawozdawczych w polskich związkach sportowych sportów zimowych w Sejmie był już rządowy projekt ustawy o sporcie. Czy tam toczyła się dyskusja dotycząca tego projektu? Jak patrzy się na ilość wybranych władz to wynika z tego, że brano pod uwagę, że może być uchwalone coś takiego, jak maksymalna liczba członków władz polskiego związku. Druga kwestia, która jest bardziej istotna to warunek, jaki muszą spełnić polskie związki sportowe, żeby zostały zarejestrowane, jako polskie związki sportowe, czyli przynależność do Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego i funkcjonowanie jednego związku w jednej dyscyplinie sportu. Za chwilę związki będą miały dwa lata na dostosowanie swoich statutów do nowej ustawy. Jak będzie wyglądała praca organizacyjno-techniczna związana z połączeniem jednego związku z pozostałymi po to, żeby być spójnym z rozwiązaniami, które są w światowych federacjach?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMSiTWojciechWasiak">Panie przewodniczący, odejdę na chwilę od sportów zimowych. Polskie związki w dyscyplinach olimpijskich orientują się, że w Polsce może działać jeden polski związek sportowy. Na przykład, jak państwo wiecie, mamy dwa związki taekwondo. Są to: Polski Związek Taekwondo Olimpijskiego i Polski Związek Taekwondo ITF. Do tej pory odbyło się kilka spotkań, w których uczestniczyłem i w tym tygodniu pojawił się komunikat o dojściu do porozumienia i tworzeniu jednego związku. Jeżeli chodzi o dyscypliny zimowe, to polskie związki orientują się, że jest jedna federacja światowa i muszą się dostosować do zapisów ustawy. Posiadam informację od pana ministra Półgrabskiego, że prowadzi rozmowy z Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Szybkiego oraz Polskim Związkiem Łyżwiarstwa Figurowego na temat dostosowania się do nowych przepisów i utworzenia jednego polskiego związku. Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Pacelta, to oczywiście będziemy dążyć do tego, żeby snowboard znalazł się w strukturach Polskiego Związku Narciarskiego. Światowa organizacja FIS skupia w swoich szeregach snowboard. Widząc jak układają się sprawy w obu związkach, to nie trzeba specjalnych argumentów do tego, żeby snowboard znalazł się w strukturach Polskiego Związku Narciarskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Ma pan informacje, czy rozważa się zapis, który mówi o tym, że minister właściwy może wyrazić zgodę na działanie więcej niż jednego polskiego związku sportowego w danej dyscyplinie sportu?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZastępcadyrektoradepartamentuMSiTWojciechWasiak">W tym momencie takich informacji nie mamy. W momencie, kiedy była przygotowywana taka ustawa nie rozpatrywano takiego pomysłu, żeby działały dwa polskie związki w jednej dyscyplinie sportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącyposełTadeuszTomaszewski">Dziękuję uprzejmie. W nawiązaniu do poprzedniego materiału, gdzie jest odniesienie do strategii rozwoju sportu do 2015 roku, chciałbym prosić o pisemną informację dla Komisji dotyczącą pewnej modyfikacji tego dokumentu. Ustawa o sporcie zmienia podejście do definicji, a także wprowadza wiele innych nowych elementów. W związku z tym wymaga ona modyfikacji. Czy takie prace są prowadzone? Na jakim są etapie? Proszę o pisemną informacje dla Komisji. Podsumowując, chodzi o strategię rozwoju sportu do roku 2015 w kontekście ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010 roku. Dziękuję, wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>