text_structure.xml
16.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Otwieram posiedzenie Komisji Infrastruktury. Witam jeszcze raz wszystkich bardzo serdecznie na dzisiejszym posiedzeniu, które poświęcone jest rozpatrzeniu poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie innych ustaw – druki nr 2401 i 2593. Zanim jednak przystąpimy do rozpatrywania poprawki, poproszę o zabranie głosu pana Ryszarda Kowalskiego, który chciałby przedstawić zaproszenie dla członków Komisji Infrastruktury. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczącyKonferencjiInwestycyjnyTorPrzeszkódRyszardKowalski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Chciałem przypomnieć, że kiedy w ubiegłym roku Komisja Infrastruktury rozpatrywała odpowiedź rządu na dezyderat Komisji w sprawie zwiększenia środków na nadzór budowlany, w wyniku dyskusji pojawiła się pewna inicjatywa. Mając świadomość, że wielkość środków kierowanych na nadzór budowlany raczej nie wzrośnie w najbliższych latach, należałoby się zastanowić nad tym jaka powinna być struktura, jaka powinna być organizacja, a przede wszystkim jaka powinna być rola nadzoru budowlanego, aby ograniczone środki były najefektywniej wykorzystane.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczącyKonferencjiInwestycyjnyTorPrzeszkódRyszardKowalski">Zgodnie z inicjatywą Komisji, debata na ten temat odbędzie się 13 stycznia na początku Konferencji pn. Inwestycyjny Tor Przeszkód z udziałem profesora Michała Kuleszy, współtwórcy samorządu terytorialnego i przedstawicieli dwóch izb zawodowych. Chciałem bardzo serdecznie panie i panów posłów na tę debatę zaprosić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczącyKonferencjiInwestycyjnyTorPrzeszkódRyszardKowalski">Przy okazji informuję, że po południu tego samego dnia na konferencji będzie analizowana sytuacja wielu problemów inwestorów na tle projektu ustawy o planowaniu przygotowanego przez rząd. Jeszcze raz zapraszam na konferencję w dniu 13 stycznia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Myślę, że warto uczestniczyć w takich spotkaniach. Dlatego wspieram głos pana Kowalskiego; kto z państwa może uczestniczyć w konferencji „Inwestycyjny Tor przeszkód”, to bardzo dobrze.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Witam pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Przechodzimy do rozpatrzenia poprawki. W związku z tym, że temat jest znany i był już wielokrotnie głosowany, jeżeli państwo nie będziecie mieli nic przeciwko temu, proponuję jeden głos za przyjęciem poprawki i ewentualnie jeden głos przeciw. Po tych wypowiedziach przejdziemy do głosowania. Oczywiście, konieczne będzie stanowisko rządu do poprawki.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Andrzej Adamczyk; proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Jeżeli pan przewodniczący będzie łaskaw, a Komisja się do tego przychyli, prosiłbym aby zanim jeszcze padnie jeden głos za i jeden przeciw zgłoszonej poprawce, dopuścić możliwość zadania jednego pytania z prośbą o uściślenie odpowiedzi, którą w dniu dzisiejszym otrzymałem od pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza. Chodzi o sprawę, którą wnosiłem wczoraj podczas debaty sejmowej.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Panie przewodniczący, proszę o umożliwienie debaty, nie dyskusji, ale zadanie jednego pytania. Mam nadzieję, że pan minister Jarmuziewicz odniesie się do mojej wątpliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący. Panie ministrze. Szanowni państwo. Otóż jak pamiętamy, wczoraj wnosiłem o odpowiedź na pytanie ile faktycznie na terenie kraju znajduje się miejsc, w których szkoleni są kierowcy w warunkach specjalnych. Bardzo panu ministrowi dziękuję za odpowiedź pisemną na pytanie, które wnosiłem. Ale panie ministrze, w swojej odpowiedzi wskazuje pan, iż w dziesięciu miejscach do tego przeznaczonych na terenie kraju prowadzone są tego typu szkolenia. Według wiedzy, którą posiadam, a nie jestem do końca pewny czy to są prawdziwe informacje, są tylko dwa takie miejsca na terenie kraju – w Poznaniu i w Warszawie na Bemowie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Jeżeli pan minister będzie łaskaw, proszę wskazać, może przez towarzyszących panu urzędników, gdzie jeszcze poza Poznaniem i Bemowem, znajduje się pozostałe osiem ośrodków szkolenia kierowców w warunkach specjalnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Myślę, że wypowiedź pana przewodniczącego stanowiła element zgłoszonej poprawki podczas wczorajszego drugiego czytania podczas obrad plenarnych. Może jeszcze poproszę pana posła wnioskodawcę, bo rozumiem, że pan poseł Zbigniew Chmielowiec chciałby uzasadnić poprawkę. Ta wypowiedź pana przewodniczącego Adamczyka wystarczy? Jeśli tak, to mieliśmy głos za poprawką, mieliśmy także pytanie do pana ministra. W takim razie poproszę pana ministra o odpowiedź; proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMITadeuszJarmuziewicz">Za chwilę poproszę o pomoc pana dyrektora Andrzeja Bogdanowicza. Ale jak wcześniej zauważył pan poseł Andrzej Adamczyk, minister będzie się posiłkował swoimi urzędnikami. Natomiast proszę zauważyć, że rozmawiamy o tym dzisiaj w dwanaście godzin po debacie plenarnej, podczas której została zgłoszona poprawka. Proszę nie oczekiwać ode mnie, że wymienię wszystkie ośrodki szkolenia kierowców w specjalnych warunkach. Mam przed sobą sześć dodatkowych adresów tych ośrodków, o których mówił pan poseł Adamczyk, natomiast dzisiaj lub jutro mogę sporządzić kolejne pismo do pana posła informując w nim o wszystkich dokładnie ośrodkach, podając możliwie znane mi parametry.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMITadeuszJarmuziewicz">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, poproszę pana dyrektora Bogdanowicza o wspomożenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuTransportuDrogowegoMinisterstwaInfrastrukturyAndrzejBogdanowicz">Panie przewodniczący. Wysoka Komisjo. Szanowni państwo. Tak jak powiedział pan minister, czasu było niewiele od wczorajszej plenarnej debaty sejmowej, w związku z tym mamy tylko bieżącą informację statystyczną od wojewodów. Tylko zawarte w tej informacji dane uzyskane od wojewodów mogliśmy przekazać bezpośrednio w piśmie do pana posła. Zgodnie z nimi, zarejestrowanych jest 269 ośrodków szkolenia kierowców. Ponadto zarejestrowanych jest także 9 ośrodków doskonalenia techniki jazdy. I że w dziesięciu miejscach prowadzone jest szkolenie kierowców z jazdy w warunkach specjalnych.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuTransportuDrogowegoMinisterstwaInfrastrukturyAndrzejBogdanowicz">Z informacji adresowej, którą dzisiaj rano ustalaliśmy w poszczególnych urzędach wojewódzkich, wynika, że mamy zidentyfikowane dziewięć miejsc takiego szkolenia kierowców. Są to: Toruńska Akademia Jazdy –Toruń, Pobiedziska-Bednary pod Poznaniem, o którym była mowa, Warszawa-Bemowo, Stargard Szczeciński-Chojna, Kąkolewo koło Torunia, Fundacja Akademia Transportu – Bydgoszcz. To jest wspomnianych sześć miejsc. Myślę, że do jutra jesteśmy w stanie zidentyfikować wszystkie dziesięć adresów ośrodków szkolenia w warunkach specjalnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Prosiłbym również, panie ministrze, aby pan poseł otrzymał pełną odpowiedź. Poprzednio zapytałem pana posła Chmielowca czy chce jeszcze uzasadnić poprawkę. Odpowiedział negatywnie; wypowiedź pana przewodniczącego Andrzeja Adamczyka była bowiem jednocześnie pytaniem i uzasadnieniem konieczności wprowadzenia poprawki. Prosiłbym również o ustosunkowanie się również do treści poprawki. Jakie jest do niej stanowisko resortu?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SekretarzstanuwMITadeuszJarmuziewicz">Na nasze pytanie w tej sprawie skierowane jeszcze wczoraj do wojewodów dostawaliśmy informacje, że tego rodzaju ośrodków jest w kraju 10. Najczęściej wojewodowie odpowiadali – tak, mam jeden ośrodek albo dwa ośrodki. Uściślone informacje na ten temat zaczęły napływać do ministerstwa dopiero dzisiaj rano. Stąd nasza informacja ciągle jest jeszcze niepełna. Dostaliśmy na zebranie informacji raptem dwie i pół godziny. Bo tyle było czasu rannego na znalezienie odpowiedzi na pytanie pana posła. Dlatego proszę choćby o kilkanaście następnych godzin na to, aby uściślić informacje. Bo nie da się w tak krótkim czasie wypreparować dokładnej informacji. Polegamy na informacjach, które otrzymujemy z terenu od wojewodów lub marszałków. Wojewodowie w swoich odpowiedziach często nie wskazują, że takich ośrodków szkolenia kierowców jest w sumie dziesięć. Proszę nas nie posądzać o jakieś manipulacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Jeszcze raz powtórzę to, co już wcześniej powiedziałem. Bardzo bym prosił o przejście do następnej części odpowiedzi na moje pytanie jakie jest stanowisko rządu do poprawki. Bo pan minister mówił o danych statystycznych, a posłowie chcą poznać stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMITadeuszJarmuziewicz">Panie przewodniczący. Tak jak już wspominałem wielokrotnie na tej sali, stanowisko rządu do tego typu poprawki jest absolutnie negatywne. W związku z tym pozwoli pan przewodniczący, co zresztą pan sugerował, że już nie będę się wgłębiał w obsługę merytoryczną tego co powiem, że rząd jest przeciwny tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Adamczyk; bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejAdamczyk">Po tej odpowiedzi pana ministra Tadeusza Jarmuziewicza w zasadzie pozostaje mi stwierdzić, że w swoim pytaniu zadanym na dzisiejszym posiedzeniu nie miałem zamiaru podejrzewać ani posądzać resort infrastruktury o manipulację. Jeszcze raz dziękuję za odpowiedź. Informacja podana na posiedzeniu podkomisji, że w około 130 ośrodkach szkolenia kierowców istnieją tego typu instalacje, spowodowała utwierdzenie mnie w przekonaniu, że warto wycofać przepis proponowany w poprawce. Informacja ta okazała się w pełni nieprawdziwą. Dlatego teraz jestem w pełni przekonany, że warto teraz ten przepis przywrócić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy ze strony państwa posłów są jeszcze inne uwagi do poprawki zgłoszonej podczas drugiego czytania? Nie ma. Widzę, że jest duża chęć zabrania głosu przez pana prezesa Jana Buczka. W drodze wyjątku pozwolę mu jeszcze raz się wypowiedzieć; proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrezesZrzeszeniaMiędzynarodowychPrzewoźnikówDrogowychJanBuczek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Szanowni państwo. Wydaje mi się, że informacje które przedstawia strona rządowa, jednak nie oddają rzeczywistej liczby ośrodków szkolenia kierowców w warunkach specjalnych. Na ile zrozumiałem sens wczorajszej debaty sejmowej w tej kwestii, pytanie pana posła dotyczyło nie liczby wszystkich ośrodków, ale ile z nich jest istotnie przygotowanych od strony posiadanej infrastruktury do przeprowadzenia szkoleń kierowców w warunkach specjalnych.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrezesZrzeszeniaMiędzynarodowychPrzewoźnikówDrogowychJanBuczek">Według naszej wiedzy, takich ośrodków rzeczywiście jest bardzo niewiele. Tym bardziej, że potencjalni inwestorzy nawet nie wiedzą jakie mają podejmować działania, ponieważ Ministerstwo Infrastruktury nie opublikowało jeszcze kompletnych warunków, jakie ośrodki takie powinny spełniać. W każdym razie nasz ośrodek, ośrodek Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, również może, podobnie jak ośrodek w Toruniu, występować jako ośrodek wyposażony w możliwości szkolenia kierowców w warunkach specjalnych. Chcę jednak powiedzieć, że w statystyce o tego rodzaju ośrodkach, nasze zrzeszenie figuruje, jako posiadające porozumienie z jednym z dwóch ośrodków mający obiekty poligonowe. Chodzi konkretnie o ośrodek warszawski na Bemowie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PrezesZrzeszeniaMiędzynarodowychPrzewoźnikówDrogowychJanBuczek">W związku z tym Akademia Transportu, o której wiemy, że nie posiada żadnej infrastruktury niezbędnej do tego rodzaju specjalnego szkolenia kierowców, najprawdopodobniej też ma podpisane porozumienie z jednym z dwóch ośrodków, o których dzisiaj była mowa. Dlatego uważamy, że jest to bardzo wąskie gardło przygotowania kierowców w warunkach specjalnych. Być może chodzi o promocję dwóch inwestorów posiadających ośrodki dysponujące takimi warunkami.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PrezesZrzeszeniaMiędzynarodowychPrzewoźnikówDrogowychJanBuczek">Jak wynikało z wczorajszej debaty sejmowej, nijak to się ma do interesu ogromnej rzeszy przedsiębiorców transportowych, którzy proszą o to, by stworzyć prawdziwe podstawy prawne dla funkcjonowania ośrodków szkolenia kierowców w specjalnych warunkach. To po pierwsze. Po drugie – o stworzeniu warunków dla realizacji związanych z tym zadań inwestycyjnych. Dopiero po spełnieniu tych warunków można będzie całą sprawę postawić nie na głowie, tylko na nogach i całe przedsięwzięcie przeprowadzić w taki sposób, żeby służyło całej branży. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Usłyszeliśmy już pełną argumentację za i przeciw poprawce.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za rekomendowaniem Sejmowi przyjęcia poprawki zgłoszonej w drugim czytaniu przez Klub Parlamentarny Prawa i Sprawiedliwości?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Stwierdzam, że Komisja postanowiła rekomendować Sejmowi odrzucenie poprawki, przy 10 głosach za, 13 przeciw i braku wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Proponuję, aby minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w UE, przedstawił swoją opinię do dzisiaj do godz. 14. Jeśli natomiast chodzi o posła – sprawozdawcę…</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Pan przewodniczący Stanisław Żmijan; proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławŻmijan">Proponuję, aby sprawozdanie złożył dotychczasowy opiekun tej ustawy pan przewodniczący Zbigniew Rynasiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Dziękuję bardzo. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczącyposełZbigniewRynasiewicz">Na tym zamykamy posiedzenie Komisji Infrastruktury.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>