text_structure.xml 22.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełAntoniSzymański">Otwieram posiedzenie Komisji. W porządku dziennym mamy tylko jeden punkt, w ramach którego przyjmiemy dezyderat do ministra pracy i polityki społecznej uchwalony na posiedzeniu w dniu 15 lutego 2001 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełAntoniSzymański">Pozwolą państwo na kilka zdań komentarza w kwestii sytuacji jaka wytworzyła się w rodzinach zastępczych. Sądzę, że wszyscy ją znamy, jako że od posiedzenia, które odbyło się dwa tygodnie temu, do wielu - jak się spodziewam - biur poselskich wpłynęły interwencje związane z rozporządzeniem, które weszło w życie 1 stycznia br. Problemem są ogromne rozpiętości w wysokości pomocy finansowej, które zaznaczyły się między rodzinami naturalnymi a rodzinami niespokrewnionymi. Pojawiły się również trudności w wykonywaniu rozporządzenia przez pracowników pomocy społecznej.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełAntoniSzymański">Wydaje się, że Komisja Rodziny nie może pozostać obojętna wobec tych interwencji. Musimy przejawić inicjatywę w tej sprawie. Pragnę poinformować państwa, że drugie czytanie nowelizacji ustawy o pomocy społecznej najprawdopodobniej - tak mnie zapewniano - odbędzie się za dwa tygodnie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełAntoniSzymański">Słyszę, że niektórzy z państwa spodziewali się, iż stanie się to dzisiaj. W tej sytuacji wyjaśniam, że prezydium Komisji zebrało się pierwszego dnia tej sesji Sejmu, czyli w środę. Dyskutowaliśmy o tym problemie i doszliśmy do wniosku, że potrzebne są jeszcze dodatkowe opinie prawne w sprawie, a także, że nie możemy traktować obojętnie m.in. wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich. Rzecz w tym, iż nowelizujemy ustawę o pomocy społecznej w obszarze: opieka, a właśnie tego obszaru dotyczy wystąpienie Rzecznika. Wobec tego wydawało nam się, iż nie możemy postępować w taki sposób, że nowelizujemy ustawę bez dostatecznego rozeznania, zwłaszcza że wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich nie jest zwykłym pismem, ale jest wystąpieniem do Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełAntoniSzymański">W tej sytuacji poprosiliśmy o opinię stronę rządową, a także Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Potrzebna nam jest rzetelna opinia zawierająca ocenę zarzutów Rzecznika Praw Obywatelskich. Konieczne jest rozpatrzenie w tym kontekście, zarówno rozwiązań ustawowych, jak i rozwiązań zawartych w rozporządzeniu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełAntoniSzymański">W zaistniałej sytuacji mamy półtora tygodnia czasu na to, by zastanowić się nad optymalnym rozwiązaniem oraz ewentualnie przygotować poprawki. Daje nam to również okazję do zastanowienia się nad ewentualnymi poprawkami w sprawie rodzinnych domów dziecka, ponieważ problem ten również został przez nas bliżej rozpoznany i dostrzegamy w tym zakresie pewne kwestie, które należy uregulować, tak w rozporządzeniu, jak i w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełAntoniSzymański">Wydaje się, że przyjęcie dezyderatu będzie sprzyjało temu, by rząd przedstawił stanowisko w sprawie rodzin zastępczych, a także - zgodnie z tym, jak ten dezyderat został sformułowany - w sprawie całego systemu opieki nad dziećmi sierocymi. Rzecz w tym, iż podczas posiedzeń Komisji skonstatowaliśmy, że chcielibyśmy zapewnić rozwój systemu rodzinnego opartego na rodzinach adopcyjnych, rodzinach zastępczych oraz rodzinnych domach dziecka. Jednocześnie z niepokojem obserwujemy, że liczba dzieci przebywających w domach dziecka maleje nieznacznie. Wprawdzie liczba dzieci w rodzinach zastępczych rośnie o ponad 2 tys. rocznie, ale liczba dzieci w domach dziecka maleje w znacznie mniejszym stopniu, bo o 200 rocznie, czyli dziesięciokrotnie mniej. Co prawda te liczby raczej nigdy nie będą równe, ale te relacje mogłyby być bliższe. Nie ulega wątpliwości, że proces przechodzenia dzieci z domów dziecka do rodzin zastępczych powinien zostać zdynamizowany. Stąd w dezyderacie proponowanym do przyjęcia przez Komisję zwracamy się do ministra pracy i polityki społecznej o przedstawienie całej strategii działań w tej dziedzinie. Otwieram dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanRulewski">Prawdą jest, że prezydium Komisji zastanawiało się nad próbą połączenia dwóch strumieni decyzyjnych. Pierwszy z nich to ten, który wynikał z dotychczasowych prac Komisji nad ustawą o pomocy społecznej. Zapowiadano tylko drobne zmiany kosmetyczne oraz nieznaczne zmiany związane z budżetem, poza tym w prasie, a także w biurach poselskich, następowały - w ślad za wystąpieniem Rzecznika Praw Obywatelskich - interwencje na rzecz unormowań prawnych dotyczących funkcjonowania tego dosyć nowego tworu, jakim są rodziny zastępcze.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanRulewski">Konkludując, pragnę stwierdzić, że gdyby zestawić treść dezyderatu z jego nagłówkiem, to one się nie zgadzają, ponieważ jeżeli wczytamy się w treść dezyderatu, to jest tutaj zawarte wezwanie pod adresem nie tylko ministra pracy i polityki społecznej, ale również ministra sprawiedliwości, czy też w ogóle całego rządu. Chodzi mi w szczególności o pierwsze zdanie dezyderatu, w którym Komisja zwraca się o ocenę aktów prawnych regulujących funkcjonowanie rodzin zastępczych. Nie ulega wątpliwości, że to cały rząd musi odpowiedzieć na pytanie, czy unormowanie ustawowe jest zgodne z kilkoma aktami prawnymi, np. z Kodeksem rodzinnym. Ponadto uważam, że należy podnieść ten dezyderat - taki składam wniosek - do rangi uchwały sejmowej, ponieważ potrzebna jest debata, zresztą nie tylko z udziałem przedstawicieli rządu, ale również z udziałem przedstawicieli rodzin, które już spełniają funkcję rodzin zastępczych lub chcą ją spełniać w niedalekiej przyszłości. Chodzi o stwierdzenie, czy system rodzin zastępczych, który czasami jest blokowany przez przepisy ustawy o pomocy społecznej, to optymalne dla polskiego społeczeństwa rozwiązanie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanRulewski">Jeżeli nie dysponujemy możliwością udzielenia tym rodzinom jakiejkolwiek pomocy finansowej, to sądzę, że nasza dalsza dyskusja powinna mieć charakter dyskusji nad uchwałą zawierającą zarys zmian, które ewentualnie, po analizie zagadnienia, zostałyby zaproponowane przez rząd, posłów lub inne gremia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanRulewski">Reasumując, pragnę stwierdzić, że omawianemu dokumentowi należałoby nadać rangę uchwały. Jeżeli wystosujemy dezyderat, to należy się spodziewać, iż Ministerstwo Finansów odpowie nam, że nie można rozpatrywać zarzutów podniesionych przez Rzecznika Praw Obywatelskich dopóki nie ma orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanRulewski">Jeżeli chodzi o rozporządzenie, czyli owo ograniczenie środków oraz tę różnicę, która zresztą wynika z ustawy, to należy się spodziewać, iż rząd odpowie, że w budżecie jest tyle pieniędzy, ile jest i tylko tyle będzie rozdane oraz że ewentualnie można mówić o egzekwowaniu pieniędzy od rodziców naturalnych. W związku z powyższym składam wniosek, by Komisja nadała temu dokumentowi nieco inną formułę, tak by była to uchwała zaczynająca się od stwierdzenia, iż Sejm wzywa rząd do przedstawienia oceny przepisów prawnych regulujących funkcjonowanie rodzin zastępczych i ich wpływu na zabezpieczenie potrzeb wychowanków tych rodzin. Dalej należy napisać podobnie jak dotychczas, czyli: „W szczególności ocena powinna odpowiadać na:...” itd. Proponuję wyznaczyć miesięczny lub ewentualnie dwumiesięczny termin na przesłanie nam odpowiedzi przez rząd.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PosełJanRulewski">Został zatem złożony merytoryczny wniosek, żeby nadać omawianemu dezyderatowi rangę uchwały Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosłankaJolantaBanach">Chciałabym poprzeć wniosek pana posła Jana Rulewskiego. Wniosek ten narodził się na posiedzeniu prezydium Komisji. Szkoda, że pan przewodniczący nie poinformował o tym członków Komisji. Dodam, że wniosek ten narodził się, ponieważ przesunięcie o dwa tygodnie momentu rozpatrywania ustawy o pomocy społecznej niczego do niej nie wniesie w sensie merytorycznym. Jest to niemożliwe dopóki Trybunał Konstytucyjny nie orzeknie, czy zróżnicowanie wysokości pomocy finansowej w zależności od typu rodziny, jest zgodne z konstytucją, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosłankaJolantaBanach">Istotny również jest fakt, że to jednak rozporządzenie reguluje wysokość pomocy finansowej udzielanej rodzinom zastępczym, co oznacza, że zmiana ustawy musiałaby mieć charakter rewolucyjny, jako że drobne kosmetyczne poprawki nie wystarczą do uregulowania kwestii wysokości pomocy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PosłankaJolantaBanach">W związku z powyższym proponujemy tak sformułować treść uchwały, by wzywała ona rząd do ponownego rozpatrzenia możliwości utrzymania pomocy rodzinie zastępczej na dotychczasowym poziomie, bez konieczności rozstrzygania o konstytucyjności bądź niekonstytucyjności tych przepisów.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PosłankaJolantaBanach">Uważamy, że ten pierwszy tiret jest niepotrzebny, wręcz niewłaściwy, ponieważ rząd nie może odpowiadać na zarzuty Rzecznika Praw Obywatelskich dopóki nie wypowie się Trybunał Konstytucyjny.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PosłankaJolantaBanach">Popieram zatem wniosek złożony przez pana posła Jana Rulewskiego i równocześnie składam wniosek o wykreślenie pierwszego tiretu z przedstawionej treści.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszCymański">Zgadzam się z ostatnią uwagą pani poseł Jolanty Banach. Chyba nawet wystąpiła tutaj jakaś pomyłka, bowiem nie możemy w naszym dezyderacie do rządu pisać o zarzutach Rzecznika Praw Obywatelskich, dotyczących w końcu naszej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszCymański">Mam jednak wątpliwości, czy forma uchwały jest w tym przypadku najwłaściwsza. Niewątpliwie nadanie temu wystąpieniu rangi uchwały wzmocni jego siłę. Dzięki temu rząd będzie mocniej zobligowany do zajęcia stanowiska i podjęcia z nami dyskusji. W tym momencie chciałbym zapytać pana przewodniczącego, czy w tej sprawie są prowadzone rozmowy i czy istnieje możliwość zawarcia porozumienia?</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PosełTadeuszCymański">Ja również w tym momencie nie oceniałbym rządu w sposób jednoznaczny, bowiem rozporządzenie to wprawdzie wprowadziło zbyt duże rozpiętości, natomiast formalnie oraz merytorycznie jest ono zgodne z tym, co przyjęliśmy w ustawie. Wobec tego dostrzegam potrzebę podjęcia dyskusji z przedstawicielami rządu na temat, jak powinno wyglądać to rozporządzenie, by budziło mniej kontrowersji. Można zatem nadać tej treści rangę uchwały, ale można również wystosować to jako dezyderat, o ile istnieje realna platforma dyskusji. Zwracam uwagę na fakt, że uchwała wiąże się z dłuższym trybem, konieczne jest przecież przeprowadzenie debaty na forum Sejmu, natomiast dezyderat działa od razu, a przecież nam zależy na czasie.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PosełTadeuszCymański">Podstawowe pytanie brzmi - kieruję je do pana przewodniczącego - czy są już jakieś pierwsze reakcje na zarzuty podniesione przez Rzecznika Praw Obywatelskich oraz na działania podejmowane przez naszą Komisję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAntoniSzymański">W istocie dezyderat ten został przygotowany przez prezydium Komisji. Rzeczywiście nie poinformowałem państwa o tym. Dyskutowaliśmy w gronie prezydium i opinie były podzielone. W pewnym momencie przeważył mój pogląd, zgodnie z którym powinien to być dezyderat Komisji, a nie uchwała Sejmu. Obawiałem się, że przyjęcie formuły uchwały spowoduje przedłużenie całego procesu nowelizacyjnego, a także odsunie kwestię nowelizacji ustawy o pomocy społecznej. Wówczas całe ciążenie będzie następowało w kierunku rozwiązań związanych z rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełAntoniSzymański">Za chwilę rozstrzygniemy w głosowaniu - argumenty już padły - czy będzie to dezyderat, czy też ustawa.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełAntoniSzymański">Jeżeli chodzi o pytanie pana posła Tadeusza Cymańskiego, to pragnę stwierdzić, że właściwie nieustannie kontaktuję się z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rozporządzenia. Wydaje mi się, że to nie jest tak, jak mówił pan poseł, że my odpowiadamy za to rozporządzenie, przygotowując takie rozwiązania ustawowe. Rzecz w tym, że ani z ducha, ani z litery ustawy nie da się takiego dowodu wyciągnąć. Sądzę, że z łatwością udowodniłbym, że rozporządzenie poprzez takie zróżnicowanie, czyli poprzez zabieranie szans niektórym rodzinom na wychowywanie dziecka w ramach rodziny zastępczej - do tego to się sprowadza, jeżeli pomoc wynosi tylko 150 zł - jest czymś wbrew rozwiązaniom ustawowym.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełAntoniSzymański">Nie chcę się dłużej rozwodzić nad tą kwestią, ponieważ nie jest ona przedmiotem dzisiejszej dyskusji. Mamy natomiast zdecydować, czy ma to być uchwała czy dezyderat oraz czy pierwszy tiret dotyczący zarzutów podnoszonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich powinien być w tym dokumencie umieszczony. Osobiście uważam, że niezależnie od tego, jaka będzie odpowiedź rządu, to istotne jest, że służby prawne ministra pracy i polityki społecznej zajmują się merytorycznie zarzutami Rzecznika. Myślę, że byłoby nienaturalne, gdyby nie odniesiono się do bardzo ważnego wystąpienia Rzecznika.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PosełAntoniSzymański">Właściwie można odpowiedzieć w trakcie dyskusji, która będzie się odbywać za dwa tygodnie, że nadal nie dysponujemy stanowiskiem rządu. Dyskusja ta będzie prowadzona również wokół tych kwestii. Wiadomo przecież, iż są przygotowywane wnioski, zmieniające sytuację w taki sposób, by wymusić zmianę rozporządzenia.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PosełAntoniSzymański">Zatem czy będzie to uchwała, czy dezyderat, to i tak odbędzie się dyskusja na forum Komisji oraz na forum Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PosełAntoniSzymański">W tej sytuacji przechodzimy do głosowania. Czy ktoś z państwa ma jeszcze jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełCzesławRyszka">Mam pewną uwagę natury redakcyjnej. Otóż proponuję sformułowanie: „W szczególności ocena powinna odpowiadać na” zastąpić sformułowaniem: „W szczególności ocena powinna wyjaśniać”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełAntoniSzymański">Sądzę, że ta zmiana nie jest niezbędna, a jej przyjęcie spowodowałoby konieczność przeredagowywania tekstu w poszczególnych tiretach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławRyszka">Proszę zwrócić uwagę, że sformułowanie: „W szczególności ocena powinna wyjaśniać” pasuje do treści wszystkich trzech tiretów następujących po dwukropku, natomiast poprzednia wersja raczej nie pasuje do treści trzeciego tiretu, bowiem nie jest prawidłowym sformułowanie „odpowiadać na: problem egzekwowania zobowiązań...”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełAntoniSzymański">Sądzę, że można przyjąć argumentację pana posła. Zostały zatem złożone trzy wnioski, co oznacza, że musimy rozstrzygnąć w głosowaniu trzy kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanRulewski">Po pierwsze, dezyderat czy uchwała; po drugie, czy do rządu, czy do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, a po trzecie, kwestia ewentualnego wykreślenia pierwszego tiretu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełAntoniSzymański">Wobec tego zapytuję członków Komisji, kto z państwa jest za tym, by omawiany dokument był uchwałą całego Sejmu?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełAntoniSzymański">Stwierdzam, że Komisja przy 3 głosach za, 11 głosach przeciw oraz braku głosów wstrzymujących się opowiedzieli się za odrzuceniem wniosku.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełAntoniSzymański">Czy mam rozumieć, iż jest to zarazem zgoda na to, by był to dezyderat Komisji? Może jednak przegłosujemy to formalnie.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PosełAntoniSzymański">Kto z państwa jest za tym, żeby omawiany dokument miał rangę dezyderatu Komisji?</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PosełAntoniSzymański">Stwierdzam, że Komisja 11 głosami za, przy 3 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących się opowiedzieli się za wnioskiem. Tak więc przyjmujemy formułę dezyderatu.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PosełAntoniSzymański">Pan poseł Jan Rulewski postawił wniosek, by dezyderat ten wystosować do Prezesa Rady Ministrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosłankaBarbaraFrączek">Składam wniosek, by dezyderat ten był adresowany tak do Prezesa Rady Ministrów, jak i do ministra pracy i polityki społecznej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełAntoniSzymański">Adresowanie dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów oznacza, że jest on również skierowany do ministra pracy i polityki społecznej oraz ministra sprawiedliwości, z tym że skierowanie to należy do kompetencji Prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełAntoniSzymański">Kto z państwa jest za skierowaniem tego dezyderatu do Prezesa Rady Ministrów?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełAntoniSzymański">Stwierdzam, że członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełAntoniSzymański">Kto z państwa jest za wykreśleniem z treści dezyderatu pierwszego tiretu? Muszę stwierdzić, iż osobiście uważam, że tiret ten nie powinien być skreślony. Dlaczego rząd ma się nie ustosunkowywać do zarzutów Rzecznika Praw Obywatelskich, tym bardziej że na ten temat z pewnością pojawią się pytania podczas dyskusji na forum Sejmu. Rząd powinien być przygotowany na udzielenie odpowiedzi na tak poważne argumenty, jakie przedstawił Rzecznik. Ponawiam pytanie, kto z państwa jest za wykreśleniem tiretu pierwszego?</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PosełAntoniSzymański">Stwierdzam, że w głosowaniu żaden z członków Komisji nie opowiedział się za wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-13.5" who="#PosełAntoniSzymański">Kto z państwa jest za pozostawieniem tiretu pierwszego?</u>
          <u xml:id="u-13.6" who="#PosełAntoniSzymański">Stwierdzam, że członkowie Komisji jednogłośnie opowiedzieli się za wnioskiem.</u>
          <u xml:id="u-13.7" who="#PosełAntoniSzymański">Wobec powyższego rozumiem, że dezyderat zostanie przesłany do pana premiera, a jego treść będzie tożsama z tą, którą zaproponowało prezydium Komisji. Oczywiście, weźmiemy pod uwagę poprawkę redakcyjną autorstwa pana posła Czesława Ryszki.</u>
          <u xml:id="u-13.8" who="#PosełAntoniSzymański">W ramach końcowej dygresji pragnę zaapelować do członków Komisji, żebyście się państwo dokładnie przyjrzeli rozporządzeniu oraz ustawie. Mamy w tej chwili do czynienia z wyjątkową sytuacją, w której coś jeszcze można poprawić, jako że ani w tej kadencji Sejmu, ani w tym roku, nie nastąpią żadne zmiany w ustawie o pomocy społecznej. Oznacza to, że jeżeli ta nowelizacja nie obejmie jakichś kwestii, to czasu na kolejną nowelizację już nie będzie. Tych kwestii nie podejmie w tym roku również nowy parlament. W kontekście dużej liczby uwag dotyczących ustawy o pomocy społecznej, mamy w tej chwili ostatnią szansę na przeprowadzenie w tej ustawie jakichkolwiek zmian.</u>
          <u xml:id="u-13.9" who="#PosełAntoniSzymański">Widzę, że chęć zabrania głosu zgłasza pan poseł Paweł Jaros. Prawdę mówiąc nie wiem, jak mam tytułować pana posła, ponieważ w dniu dzisiejszym pan poseł zostanie zaprzysiężony przez Sejm jako Rzecznik Praw Dziecka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełPawełJaros">Chciałbym jedynie poinformować państwa, że działania związane z wystąpieniem Rzecznika Praw Obywatelskich dotyczącym kwestii ograniczenia pomocy materialnej dla rodzin zastępczych - dotyczy tego sformułowany przez Komisję dezyderat - spotkają się z bardzo szybkim wsparciem ze strony Urzędu Rzecznika Praw Dziecka.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełPawełJaros">W dniu dzisiejszym bezpośrednio po zakończeniu obowiązków, które mam do wypełnienia na terenie Sejmu, będę przygotowywał w Biurze Rzecznika Praw Dziecka pisma w tej sprawie. Sądzę, że w następnym tygodniu dotrą one do właściwych organów, oczywiście, wraz z dezyderatem Komisji popierającym to stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełAntoniSzymański">Jak wszyscy wiemy, pan poseł Paweł Jaros uzyskał poparcie Senatu jako kandydat na stanowisko Rzecznika Praw Dziecka. Serdecznie gratuluję w imieniu całej Komisji. Po dzisiejszym ślubowaniu w Sejmie podejmie on swoje obowiązki. Pragnąłbym liczyć na to, że współpraca Rzecznika Praw Dziecka z Komisją Rodziny będzie bardzo aktywna, ponieważ problemy dotyczące dzieci, podejmowane tak przez Rzecznika, jak i przez naszą Komisję, wymagają zbudowania wspólnego frontu i bardzo rzetelnej codziennej współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełPawełJaros">Dziękuję bardzo. Pragnę wyrazić nadzieję, że nasza współpraca będzie bardzo owocna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAntoniSzymański">Wobec wyczerpania porządku dziennego zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>