text_structure.xml
7.99 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Prezydium Sejmu skierowało do połączonych Komisji kolejny projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym, przy czym jest to projekt poselski. Ponadto Prezydium Sejmu zaleciło, by do pierwszego czytania włączona została także Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka. W związku z tym powinniśmy wybrać reprezentanta tej Komisji, który włączyłby się do pracy podkomisji. Proponuję, by w tej pracy uczestniczył pan poseł Paweł Kasprzyk.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">Czy są inne propozycje? Nie widzę. Rozumiem, że pan poseł Paweł Kasprzyk został wybrany do tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławRogowski">Do reprezentowania grupy posłów przed Komisjami został upoważniony pan poseł Saar. Proszę, aby pan poseł poinformował nas czego dotyczy nowelizacja.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełPawełSaarBBWRiKPN">Do projektu zostało dołączone wyczerpujące uzasadnienie proponowanych przez grupę posłów zmian w ustawie o doradztwie podatkowym. Ograniczę się więc do wyjaśnienia czym powodowaliśmy się proponując nowelizację ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełPawełSaarBBWRiKPN">Sprawa dotyczy samorządu gospodarczego, stowarzyszeń itp. organizacji, które na rzecz swoich członków prowadzą doradztwo podatkowe w bardzo ograniczonym zakresie. Przyznanie im statusu zawodowego doradcy podatkowego mija się z celem, który ma spełnić ustawa.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełPawełSaarBBWRiKPN">Dotychczas te organizacje prowadziły doradztwo podatkowe w ograniczonym zakresie i nie było z tym problemu. Dlatego uważam, że praktyka potwierdza sensowność proponowanej nowelizacji ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełPawełSaarBBWRiKPN">Proszę, aby Komisje skierowały projekt do podkomisji, która pracuje nad prezydenckim projektem nowelizacji tej samej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Popieram tę propozycję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">Komisje postanowiły skierować do podkomisji poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Organizacja pracy podkomisji pozostawia wiele do życzenia. Kilka razy zmieniane były terminy posiedzeń, o czym nie byłem powiadomiony, a jestem członkiem tej podkomisji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełKazimierzPańtak">Proponuję, aby Komisje zobowiązały przewodniczącego podkomisji, by zorganizował ekspertyzy w sprawie projektu przedłożonego przez Prezydenta RP. Obecnie w sprawie tego projektu wypowiada się tylko jeden ekspert z niewielkim dorobkiem naukowym ponieważ nawet nie jest doktorem habilitowanym, czyli nie jest on samodzielnym pracownikiem naukowym. Ten ekspert przedstawił dwie opinie, jedną z inicjatywy nieznanej mi osoby, a drugą na zamówienie Biura Studiów i Ekspertyz, co jest paradoksalną sytuacją.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełKazimierzPańtak">Uważam, iż należy zwrócić się do cywilistów, co najmniej z cenzusem doktora habilitowanego, by przedstawili swoje stanowisko wobec prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Zwracam się z apelem do przewodniczącego Stanisława Steca, aby z pieczołowitością zawiadamiał o planowanych posiedzeniach podkomisji. Jeśli chodzi o ekspertyzy, to na najbliższym posiedzeniu podkomisji, pan poseł Pańtak zgłosi wniosek o rozszerzenie grona ekspertów i w ten sposób można będzie załatwić tę sprawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWaldemarManugiewicz">Informuję, że rząd na swoim posiedzeniu zajął stanowisko wobec projektu poselskiego - kolejnej nowelizacji ustawy o doradztwie podatkowym. Stanowisko to zostanie przekazane do Sejmu jeszcze w tym tygodniu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWaldemarManugiewicz">Apeluję do pana przewodniczącego w następującej sprawie. Ponieważ od dnia wejścia w życie ustawy o doradztwie podatkowym minęło już prawie 4 miesiące, należałoby szybko doprowadzić do ostatecznego przesądzenia, która z proponowanych zmian zostanie zaakceptowana.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansówWaldemarManugiewicz">W imieniu rządu proszę, aby podkomisja przedstawiła sprawozdanie w najwcześniejszym z możliwych terminów. Pewne propozycje, które znajdują się w projekcie prezydenckim i projekcie poselskim, są istotne z punktu widzenia funkcjonowania doradztwa podatkowego i sprawności działania Ministerstwa Finansów, które dzisiaj wykonuje wiele funkcji za ciała statutowe doradców podatkowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">Sądzę, że podkomisji nie trzeba wiele czasu na przygotowanie sprawozdania. Nawet przy założeniu, że trzeba będzie skorzystać z nowych ekspertyz, nie będzie zbyt krótki termin do 15 maja br.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławRogowski">Na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji, podkomisja była gotowa do przedstawienia sprawozdania z prezydenckiego projektu nowelizacji ustawy, więc ten termin jest realny.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Zwrócę uwagę na jedną zmianę, która znalazła się w projekcie dotyczącym nowelizacji ustawy. Otóż minister finansów został zobowiązany do tego, aby w ciągu 3 miesięcy dokonał rejestracji wszystkich osób, które formalnie spełniają kryteria określone w ustawie. Osoby te, gdy znajdą się na liście tymczasowej, będą mogły prowadzić doradztwo podatkowe.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Do Ministerstwa Finansów wpłynęło około 12 tys. wniosków, z tego 5 tys. nie zostało jeszcze załatwionych. Pracownicy Ministerstwa Finansów nie będą w stanie rozpatrzyć wszystkich wniosków w terminie wyznaczonym przez ustawę. Dlatego w projekcie nowelizacyjnym znalazła się propozycja wydłużenia do 5 miesięcy okresu przewidzianego dla czynności rejestracyjnych. Może jednak dojść do tego, że termin nie zostanie przedłużony, jeśli prace legislacyjne na forum podkomisji, a następnie połączonych Komisji trwałyby zbyt długo. Upłynie 3 miesiące i okaże się, że minister finansów nie wykonał konstytucyjnego obowiązku, jaki został na niego nałożony ustawą o doradztwie podatkowym.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PodsekretarzstanuWaldemarManugiewicz">Jeszcze raz proszę, aby oba projekty zostały rozpatrzone szybko, jak tylko to jest możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełAleksanderBentkowski">W gronie przewodniczących trzech Komisji uzgodniliśmy, że wcześniej niż do 10 maja br., podkomisja nie będzie w stanie przedłożyć sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełAleksanderBentkowski">Czy ktoś z członków Komisji jest innego zdania? Nie widzę. Dziękuję za udział w posiedzeniu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>