text_structure.xml 29.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#ZbigniewDolata">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich gości i członków obu Komisji. Porządek dzienny posiedzenia został państwu dostarczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Uznaję, iż posłowie przyjęli porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#ZbigniewDolata">Przystępujemy do pierwszego czytania poselskiego projektu nowelizacji ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej. Proszę o zabranie głosu przez przedstawiciela wnioskodawców – posła Jana Łącznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JanŁączny">Uzasadnienie projektu chcę przedstawić w skróconej formie. Zasadniczym elementem projektu jest przekazanie nadzoru nad Agencją Nieruchomości Rolnych ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi. Jest to uzasadnione rodzajem zadań realizowanych przez Agencję, określonych w art. 6 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa. Należą do nich zadania związane z rolnictwem, a w szczególności: tworzenie oraz poprawa struktury obszarowej gospodarstw rolnych, tworzenie warunków sprzyjających racjonalnemu wykorzystaniu potencjału produkcyjnego Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, restrukturyzacja mienia Skarbu Państwa użytkowanego w celach rolniczych, administrowanie zasobami majątkowymi przeznaczonymi na cele rolnicze, inicjowanie prac urządzeniowo-rolnych na gruntach Skarbu Państwa, popieranie organizowania na tych gruntach prywatnych gospodarstw rolnych oraz wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami, szczególnie przepisami o kształtowaniu ustroju rolnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JanŁączny">Wykonywanie wymienionych zadań wymaga stałego merytorycznego nadzoru i wsparcia ze strony resortu rolnictwa, a w konsekwencji sprawowania stałego nadzoru przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi. Jest to uzasadnione także znajomością specyfiki Agencji oraz uwarunkowań jej kontrahentów, co pozwoli na realizację zadań Agencji wynikających z polityki rolnej państwa bez konieczności koncentrowania się na uzyskiwanych wynikach finansowych. Ten fakt podkreślam szczególnie. Chodzi o preferowanie przetargów ograniczonych, które umożliwią rolnikom indywidualnym powiększenie ich gospodarstw, zamiast przetargów nieograniczonych przynoszących lepsze wyniki finansowe.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JanŁączny">Nadzór nad Agencją Nieruchomości Rolnych w zakresie realizacji bezpośrednich uprawnień właścicielskich powinien sprawować minister właściwy do spraw rozwoju wsi, gdyż zapewni to realizację podstawowych zadań w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego kraju, w zakresie produkcji roślinnej i zwierzęcej. Dodatkowo należy zauważyć, iż w strategicznych spółkach trwa realizacja programów restrukturyzacyjnych, które powinny zostać dokończone. Jest to w znacznej części uzależnione od pomocy Agencji, a polega ona na refundacji wydatków związanych z rozwojem hodowli, oddaniu do korzystania mienia Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa i stosowaniu subsydiów kapitałowych stosownie do zapisów traktatu akcesyjnego. Dokończenie programów restrukturyzacyjnych jest niezbędnym warunkiem dla umożliwienia spółkom działalności w warunkach konkurencji. Wstrzymanie ich doprowadziłoby do zaprzepaszczenia dotychczasowego dorobku hodowlanego.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JanŁączny">Dziś wszyscy widzimy, że polska hodowla roślinna i nasiennictwo znajdują się w trudnej sytuacji na skutek braku dostatecznego wsparcia ze strony państwa. Dziedziny te zostają wypierane przez kapitał zachodni. Nie będę rozwijać tego wątku, ale wiadomo, jaki jest zasadniczy cel.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JanŁączny">Przekazanie nadzoru ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi umożliwi przeprowadzenie oceny dotychczasowego funkcjonowania Agencji Nieruchomości Rolnych pod względem realizacji polityki rolnej państwa oraz pozwoli na wypracowanie nowych rozwiązań prawnych w tym zakresie, a w szczególności w zakresie gospodarowania nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JanŁączny">Projekt ustawy jest zgodny z rozporządzeniami Unii Europejskiej. Uważam, że członkowie Komisji powinni wesprzeć projekt, aby zmienić nadzór nad Agencją i aby znalazła się ona pod kontrolą osób, które zajmują się rolnictwem bezpośrednio. Najważniejsze jest jednak to, że wszystkie środki pozyskiwane z Unii Europejskiej byłyby przeznaczane dla polskich rolników, m.in. na powiększanie ich gospodarstw rolnych, ponieważ handel ziemią nie może mieć jedynie charakteru fiskalnego, przynosić tylko zysków dla Skarbu Państwa. Celem ustawy jest zapewnienie polskim rolnikom możliwości swobodniejszego zakupu gruntów rolnych. W ustawie jest oczywiście gwarancja wypłat rekompensat za mienie zabużańskie. Nie narusza ona wcześniejszych ustaleń i zobowiązań w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewDolata">Dziękuję. Proszę o stanowisko rządu o projekcie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SławomirUrbaniak">Ministerstwo Skarbu Państwa nie zgłasza szczególnych zastrzeżeń co do kierunku zaproponowanego przez wnioskodawców. Mamy jedynie kilka uwag, które chcielibyśmy złożyć na piśmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#HenrykKowalczyk">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi popiera projekt ustawy dotyczący przeniesienia Agencji Nieruchomości Rolnych pod nadzór ministra rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewDolata">Proszę, aby minister Sławomir Urbaniak przedstawił w tej chwili konkretne uwagi i propozycje zmian, ponieważ w przeciwnym razie nie będziemy mogli się do nich odnieść w pierwszym czytaniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#SławomirUrbaniak">Oczywiście, za chwilę przedstawimy uwagi szczegółowe. Najważniejsze z naszego punktu widzenia jest jednak zagwarantowanie Skarbowi Państwa wywiązania się ze zobowiązań podjętych wcześniej. Chodzi o rekompensaty dla Zabużan. Wiąże się z tym udział w organach Agencji Nieruchomości Rolnych przedstawicieli ministra Skarbu Państwa. Poproszę pana dyrektora o prezentację szczegółowych uwag do projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MariuszSkowronek">Odnosząc się do szczegółowych zapisów projektu ustawy, rozpocznę od art. 1. Zmiana nr 1, odnosząca się do art. 3 ust. 2 ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, brzmi: „Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi, a w zakresie zadań określonych w przepisach o realizacji praw do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej – nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wsi”, Uważamy, że niepotrzebną kazuistyką jest rozwinięcie tego przepisu. Kwestia zabezpieczenia środków na rekompensaty dla Zabużan jest uregulowana w ustawie. Nie ma potrzeby kazuistycznego rozwijania treści obecnie obowiązującej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MariuszSkowronek">Proponujemy, co później przedłożę na piśmie, aby w zmianie nr 1 zapisać, iż ust. 2 brzmi: „Nadzór nad Agencją sprawuje minister właściwy do spraw rozwoju wsi”.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MariuszSkowronek">Kolejna uwaga dotyczy zmiany nr 3, odnoszącej się do art. 6 ust. 2, który otrzymuje brzmienie: „Oprócz zadań, o których mowa w ust. 1, Agencja realizuje również inne zadania określone odrębnymi przepisami, a w szczególności przepisami o kształtowaniu ustroju rolnego oraz przepisami o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej” W dotychczasowym brzmieniu ustawy zapis ten był ograniczony do pierwszej części, kończąc się słowami „odrębnymi przepisami”. W naszej ocenie był to wystarczający przepis, ponieważ na pewno odnosi się także do ustawy „zabużańskiej”.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#MariuszSkowronek">Mamy także zastrzeżenia do zmiany w art. 9, zapisanej w zmianie nr 5 litera a). Przepis ten, zgodnie z projektem, brzmiałby następująco: „Prezesa Agencji wyłonionego w drodze konkursu powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.” Obecnie w ustawie o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa przepis ten brzmi następująco: „Prezesa Agencji powołuje Prezes Rady Ministrów spośród osób należących do państwowego zasobu kadrowego” Uważamy, że nad tą zmianą Komisje powinny się zastanowić.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#MariuszSkowronek">Ważna kwestia dla ministra skarbu państwa dotyczy liczby jego przedstawicieli w radzie nadzorczej Agencji. Dotychczas było ich trzech. W projekcie proponuje się tylko jednego. Uważamy, że właściwe byłoby pozostawienie dotychczasowej liczby, ponieważ minister skarbu państwa powinien mieć wpływ na roczne plany finansowe Agencji, jak również na zatwierdzanie rocznego sprawozdania. Zatwierdza je rada nadzorcza, a skoro ma ona tak ważną rolę, liczba przedstawicieli ministra Skarbu Państwa nie jest bez znaczenia.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#MariuszSkowronek">Zobowiązujemy się, że te uwagi przedstawimy na piśmie w poniedziałek lub we wtorek, czyli 11–12 grudnia br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#MichelRyba">Przedstawione uwagi, poza dotyczącą składu rady nadzorczej Agencji, są związane z legislacyjnym kształtem projektu. Dotyczą przyjętych wcześniej ustaw, m.in. ustawy o państwowym zasobie kadrowym. Przepisy z nią związane należy faktycznie zmienić, jednak projektodawcy nie mogli wprowadzić do projektu właściwych zapisów z uwagi na fakt, iż projekt ten powstał wcześniej, niż została uchwalona wymieniona ustawa.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#MichelRyba">Druga kwestia dotyczy uwag na temat kazuistyki proponowanych przepisów. Ustawa z 8 września 2006 r. o zmianie ustawy o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej uwzględnia takie uszczegółowienie, jak w art. 6 ust. 2. Dlatego uważamy, że proponowana przez resort zmiana nie jest konieczna.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#MichelRyba">Naszym zdaniem w projekcie należy dokonać jedynie zmian wynikających z uchwalenia nowych ustaw od chwili złożenia projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZbigniewDolata">Otwieram dyskusję. Proszę o pytania i uwagi do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TadeuszDębicki">Mam wątpliwości dotyczące sposobu współpracy ministrów w nadzorowaniu Agencji Nieruchomości Rolnych. W art. 3 ust. 2 zaproponowano zapisanie, iż minister właściwy do spraw rozwoju wsi sprawuje nadzór nad Agencją, ale w zakresie realizacji ustawy o rekompensatach nadzór ma minister skarbu państwa. Uważam, że minister rolnictwa i rozwoju wsi powinien przejąć pełen nadzór, ponieważ może dochodzić do konfliktów między ministrami. Zobowiązania państwa powinien przejąć w tym zakresie minister rolnictwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#WojciechPomajda">Należy zadać fundamentalne pytanie, które nasuwa się po wypowiedziach przedstawicieli rządu i zapoznaniu się z projektem ustawy. Niemal rok temu premier Kazimierz Marcinkiewicz informował społeczeństwo i Sejm, że Agencja Nieruchomości Rolnych ma zostać zlikwidowana, a w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi powstanie bank ziemi. Co stało się z tą koncepcją?</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#WojciechPomajda">Osobiście uważam, że był to zły pomysł, nie na miarę dzisiejszych czasów. Jednak został wypowiedziany. Przez kilka miesięcy wysłuchiwaliśmy, że w ramach taniego państwa i pomysłu na nowe rozwiązania instytucjonalne Agencja zostanie zlikwidowana. Co się wydarzyło, że nastąpiła taka zmiana koncepcji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#KrzysztofCzarnecki">Mamy wątpliwości co do projektu ustawy, być może szybki proces legislacyjny nie byłby wskazany, dlatego składam wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DanutaHojarska">Składam wniosek przeciwny. Komisje zajmowały się już kiedyś tym projektem, został on pozytywnie zaopiniowany. Później projekt został wprawdzie wycofany, ale dyskusję na ten temat przeprowadziliśmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#ZbigniewDolata">Zanim przejdziemy do głosowania nad złożonymi wnioskami, proszę przedstawiciela projektodawców o odniesienie się do spraw podniesionych w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanŁączny">Uważam, że zapisane w projekcie propozycje powiązania obrotu ziemią z polityką rolną państwa jest uzasadniona. Jest to projekt poselski, nie wprowadza wielu zmian, a jedynie jedną zasadniczą – podporządkowanie Agencji Nieruchomości Rolnych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Uważam, że powinniśmy przeprowadzić dziś pierwsze czytanie, aby projekt mógł zostać uwzględniony podczas przygotowywania nowelizacji ustawy o działach administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#JanŁączny">Jestem mieszkańcem województwa zachodniopomorskiego. Obserwuję problemy związane z obrotem ziemią w regionach zachodnio-północnej Polski. Jestem przekonany, iż taka zmiana ustawy jest konieczna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BernardPtak">Zgodnie z projektem jedyną zmianą, jaka nastąpi w obrocie ziemią w Polsce, będzie podporządkowanie Agencji Nieruchomości Rolnych ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi. Zmienią się tylko ludzie, którzy będą podejmować decyzje. W Wielkopolsce tworzymy grupy rolników walczących o dostęp do ziemi. Muszą oni blokować pola, aby otrzymać grunt rolny.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#BernardPtak">Uważam, że z uzasadnienia do projektu należy wykreślić punkt dotyczący tworzenia i poprawy struktury obszarowej gospodarstw rodzinnych, ponieważ projekt nie odnosi się w żaden sposób do obrotu ziemią w Polsce. Ziemia jest absolutnie niedostępna dla rolników indywidualnych. Moim zdaniem trzeba uzupełnić projekt ustawy, aby wymieniony punkt był realizowany w praktyce. W obecnym stanie oszukuje się społeczeństwo, wskazując takie zadania w uzasadnieniu.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#BernardPtak">Jedynie w Polsce w taki sposób dokonuje się manipulacji ziemią. W Unii Europejskiej nie stosuje się takich metod. Np. w ustawie francuskiej panuje ład i porządek, istnieje jasna regulacja tych kwestii. W Wielkopolsce rolnicy muszą od 5 lat blokować pola, mówię o Lubiniu w gminie Krzywiń, aby wreszcie uzyskać ziemię. To karygodne. Tworzą się już następne grupy i może dojść do kolejnych takich sytuacji.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#BernardPtak">Uważam, że należy powołać podkomisję, w składzie której będą fachowcy. Mam kilka uwag, podkomisja mogłaby je uwzględnić podczas prac nad projektem. Proponuję doprecyzować pojęcie poddzierżawy, aby utrudnić procedury spekulacyjne poddzierżawiania całych obiektów rolnych; uprawnić i jednoznacznie określić procedury odbioru i przyjmowania powrotnego zasobu zaniedbywanych dzierżaw oraz umożliwić szybkie ich rozdysponowanie w celu powiększenia gospodarstw rodzinnych. Należy zwrócić uwagę, że art. 29 ust. 1 ustawy, który daje pierwszeństwo nabycia zbywanej nieruchomości byłemu właścicielowi lub jego spadkobiercom, jest typowo spekulacyjnym przepisem, ponieważ w większości przypadków byli właściciele nabywają nieruchomości wyłącznie na rzecz osób trzecich za ich środki inwestycyjne. Przepis ten jest krytykowany przez samych byłych właścicieli, którzy nie zgadzają się, aby ustawowo nakazywać im zakup tego, co było ich własnością i co jest niezgodne z konstytucją, ochroną własności. Należałoby w tym zakresie sfinalizować ustawę o reprywatyzacji, a jednocześnie usunąć z ustawy dotyczącej gruntów Skarbu Państwa zapis ust. 1 pkt 1 o pierwszeństwie w nabyciu.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#BernardPtak">W temacie przetargów ograniczonych art. 29 ust. 3b wprowadzić jednoznaczne określenie rolnika indywidualnego i gospodarstwa rodzinnego z jednoczesną korelacją i zmianą tego zapisu w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego. Postulowane jest określenie powierzchni gospodarstwa rolnego do 100 ha, a obecnie jest 300 ha. Skonkretyzować okres zamieszkiwania w danej gminie do minimum 3 lat. Doprecyzować pojęcie kwalifikacji rolnych, które obecnie nie są jednoznaczne. Teraz potencjalny rolnik, ktoś z miasta wydzierżawia 1 ha ziemi od rolnika na dzień przed przetargiem i przystępuje do przetargu. Rolnicy indywidualni nie mają dostępu do ziemi na podstawie obecnie obowiązującej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#BernardPtak">Rada nadzorcza Agencji Nieruchomości Rolnych powinna być obsadzona przynajmniej w 50% przez właścicieli gospodarstw rolnych, członków organizacji rolniczych, mówię o izbach rolniczych. Obecna nowelizacja ustawy nie poprawia możliwości dostępu do ziemi. Pismo z tymi uwagami przekazuję prezydium Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanWyrowiński">Mój przedmówca wskazał prawdziwe problemy. Nie jest problemem, który minister będzie nadzorował Agencję. Musi ona realizować zapisy ustawowe bez względu na to, kto nią rządzi. Projektodawcy stworzyli pewną mityczną sytuację. Jeżeli rzeczywiście minister skarbu państwa gorzej sprawuje nadzór niż minister rolnictwa, to proszę to wykazać. W uzasadnieniu nie ma słowa na ten temat. Ta propozycja wydaje się być bez sensu. Nie wiem, czy Samoobrona jest zgodna w tym z PiS, jednak wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, aby minister Skarbu Państwa był rzeczywiście ministrem w tym obszarze, aby decydował o sprawach związanych z własnością Skarbu Państwa, również z ziemią rolną.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#JanWyrowiński">Obecny projekt jest dokładnie powtórzeniem projektu z druku nr 365, autorstwa posłów PiS. Kiedyś został on wycofany. Być może jedynym powodem ponownego jego złożenia jest fakt, iż teraz ministrem rolnictwa jest przedstawiciel Samoobrony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DanutaHojarska">Najgorzej jest, gdy głos zabierają osoby, które nie znają się na rolnictwie i na ziemi. Od urodzenia jestem rolnikiem i znam te problemy. Ministrowi skarbu państwa zależy, aby uzyskać jak najwięcej pieniędzy za ziemię, a jest przecież ustawa o ustroju rolnym, w której mówi się, że ziemia powinna trafiać do rolników. Ta ustawa nie jest przestrzegana przez ministra skarbu państwa. Podam przykład. Agencja Nieruchomości Rolnych ogłasza w Gdańsku przetarg na ziemię IV klasy na Żuławach, cena 14–16 tys. zł. Ta sama ziemia, tej samej klasy, ale tam, gdzie minister uznał, że należy cenę obniżyć, kosztuje 6 tys. zł. Pytam, gdzie jest sprawiedliwość, gdzie jest wycena? A mówi się, że minister skarbu państwa dobrze gospodarzy.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DanutaHojarska">Uwagi posła Bernarda Ptaka są cenne, ale to znajdzie się w rozporządzeniu. Również mówiłam, że wymagane powinno być zamieszkanie minimum od 5 lat na danym terenie, aby kupić tam ziemię. U mnie przyjechało 5 panów z Warszawy, zastanawiam się, czy nie było wśród nich jakiegoś posła, i wykupiło ziemię. Rolnik, który gospodarzył na tych gruntach nie mógł ich kupić, co roku przedłużano mu dzierżawę. Teraz przychodzi do mnie i pyta, z czego ma żyć?</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DanutaHojarska">Uważam, że o tych sprawach powinien decydować ktoś, kto zna się na rolnictwie. Nieważne, czy będzie to członek Samoobrony czy ktoś inny. Nie przyszliśmy tu na całe życie. Kiedyś ministrem rolnictwa będzie członek innej partii i też będzie władać ziemią. Trzeba to zrobić jak najszybciej, trzeba czuć te problemy, znać specyfikę pracy Agencji Nieruchomości Rolnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanWyrowiński">Jestem posłem od 1989 roku, tworzyłem tę ustawę, kiedy jeszcze nie było pani poseł. Proszę mi powiedzieć, jaki wpływ na przebieg przetargu ma minister? Przetarg odbywa się zgodnie z przepisami i procedurami. Żadne rozporządzenie nie zmieni tych kwestii, o których mówił poseł Bernard Ptak. Trzeba zmienić ustawę. Wszystkie podniesione sprawy wymagają zmiany tej ustawy. Nad tym trzeba pracować, a nie koncentrować się na nadzorze ministra. O przebiegu przetargów decydują urzędnicy, którzy powinni postępować zgodnie z prawem. Nie ma znaczenia, czy odpowiadać za to będzie minister Andrzej Lepper czy Wojciech Jasiński. Jest pragmatyka służbowa, odpowiedzialność itd. To elementarz urzędnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JózefPilarz">Uważam, że Agencja Nieruchomości Rolnych bezwzględnie powinna podlegać ministrowi rolnictwa. Zapominamy wszyscy o problemach obszarów popegeerowskich. Kiedy Agencja podlegała ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi, były środki pomocowe i środowiska popegeerowskie były dzięki nim wspierane. Polityka ministra skarbu państwa jest na pewno spójna z polityką rządu, ale nie zawsze znajdują się w niej akcenty związane z sektorem pozostałym po prywatyzacji. Uważam, że ten sektor powinien bezwzględnie podlegać ministrowi rolnictwa i rozwoju wsi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DanutaHojarska">W ustawie znajduje się art. 39a, w którym zapisano, że minister w drodze rozporządzenia ustali kwestię przetargu na dzierżawę. Tu można wprowadzić zmiany.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DanutaHojarska">Odniosę się jeszcze do sprawy poruszanej przez posła Jana Wyrowińskiego. Zwykle następuje wpłata rolnika w wysokości 20%. Pytam dyrektora, dlaczego ogłoszono, że wpłata ma wynieść 50%. Usłyszałam, że ma takie wytyczne od ministra skarbu państwa. Ma więc on wpływ i widziałam te wytyczne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DanutaHojarska">Ja również pamiętam, kiedy była głosowana ustawa o ustroju rolnym. Komisja pracowała do 2 w nocy. Zapewne wszyscy sobie to przypominają.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekSuski">Chcę ponowić pytanie, na które nie padła odpowiedź. Co będzie z zabezpieczeniem roszczeń zabużańskich w chwili, gdy Agencja Nieruchomości Rolnych przejdzie pod nadzór ministra rolnictwa i rozwoju wsi? Ustawa o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej przewidziała sprzedaż części gruntów w celu zabezpieczenia tych roszczeń. Czy proponowana zmiana ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa nie spowoduje perturbacji?</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekSuski">Mówi się tu, że byli właściciele nie chcą pierwszeństwa w nabywaniu gruntów. Dysponuję przeciwną informacją. Od wielu lat postulowano taką zmianę i jest to pewne minimum, jakie mogło zapewnić państwo polskie w stosunku do tych osób, które okradziono w czasach PRL z ich dorobku pracy wielu pokoleń. Dzisiaj, jeżeli mamy mówić o sprawiedliwym państwie, to nie może ono żyć z paserskiego procederu i sprzedawać ziemię, która została kiedyś komuś ukradziona, bez jego zgody. Twierdzenie, że skoro są teraz chętni na tę ziemię, należy znieść taki zapis, jest niezgodne z zasadami sprawiedliwości. Czy zmiana podporządkowania Agencji nie spowoduje, że staniemy przed wizją międzynarodowych procesów, które Polska będzie przegrywać?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#HenrykKowalczyk">Tzw. ustawa zabużańska zobowiązuje do gromadzenia środków na rekompensaty dla Zabużan, ale do realizacji tych przepisów jest zobowiązany zarówno minister skarbu państwa, jak też – w razie zmiany nadzoru – minister rolnictwa i rozwoju wsi. Część środków ze sprzedaży nieruchomości ziemskich będzie przeznaczona na rekompensaty dla Zabużan. Jeśli zostanie uchwalona ustawa reprywatyzacyjna, która jest bardzo potrzebna, gdyż m.in. nie ma możliwości sprzedaży części gruntów będących w dyspozycji Agencji Nieruchomości Rolnych, pozyskamy znaczniejsze środki ze sprzedaży gruntów, które zasilą Funduszu Reprywatyzacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JanWyrowiński">Czy pan minister Henryk Kowalczyk reprezentuje dziś stanowisko rządu czy też ministra rolnictwa i rozwoju wsi? Czy rząd podjął w tej sprawie decyzję, czy zajął stanowisko?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#HenrykKowalczyk">Prezentuję stanowisko ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Nie ma formalnego stanowiska rządu wobec tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZbigniewDolata">Czy są inne zgłoszenia w dyskusji? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1169. Zgłoszono wniosek o powołanie podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że wniosek został przyjęty większością 13 głosów, przy 10 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#ZbigniewDolata">Proszę o zgłaszanie kandydatów do składu podkomisji. Proponuję zachowanie następującego parytetu: 3 posłów KP PiS, po 2 posłów z KP PO, KP SLD i KP Samoobrony RP, po 1 pośle z KP PSL i KP LPR.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarekSawicki">Zgłaszam kandydaturę posła Stanisława Kalemby.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#DanutaHojarska">Zgłaszam kandydatury posłów Jana Łącznego i Lecha Kuropatwińskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzPlocke">Zgłaszam kandydaturę posła Zbigniewa Rynasiewicza i swoją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WojciechPomajda">Zgłaszam kandydatury posłów Tomasza Garbowskiego i Szczepana Skomry.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#KrzysztofCzarnecki">Zgłaszam kandydatury posłów Marka Suskiego, Jarosława Żaczka i Jerzego Gosiewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarianDaszyk">Zgłaszam się do pracy w podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#ZbigniewDolata">Czy są inne zgłoszenia? Nie słyszę. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu ze strony kandydatów, uznam, że zgadzają się na wybór do składu podkomisji. Sprzeciwu nie słyszę. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za powołaniem podkomisji do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz ustawy o działach administracji rządowej w składzie: posłowie Stanisław Kalemba (PSL), Jan Łączny (Samoobrona), Lech Kuropatwiński (Samoobrona), Kazimierz Plocke (PO), Zbigniew Rynasiewicz (PO), Tomasz Garbowski (SLD), Szczepan Skomra (SLD), Marek Suski (PiS), Jarosław Żaczek (PiS), Jerzy Gosiewski (PiS) i Marian Daszyk (niez.)?</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#ZbigniewDolata">Stwierdzam, że podkomisja została powołana większością 21 głosów, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących się.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#ZbigniewDolata">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>