text_structure.xml 16.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#RyszardKalisz">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ustawodawczej. W porządku obrad mamy sprawozdanie podkomisji nadzwyczajnej o projekcie ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta. Biuro Legislacyjne przygotowało dwa materiały: „Uwagi i propozycje do projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta zgłoszone w związku z konferencją z dnia 10 kwietnia 2002 r.” oraz „Propozycję zmian dostosowujących terminologię 62 ustaw w związku z likwidacją zarządu gminy i nadaniu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) statusu organu wykonawczego gminy”. Propozycje poprawek do projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta zawartego w sprawozdaniu podkomisji przedłożył pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski. Przekazuję przewodnictwo panu posłowi Zbigniewowi Kuźmiukowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Proponuję, aby dzisiejsze posiedzenie rozpocząć od omówienia materiałów opracowanych przez pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego i Biuro Legislacyjne. Następnie zaczęlibyśmy procedować nad projektem ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta zawartym w sprawozdaniu podkomisji. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o przedstawienie propozycji poprawek opracowanych przez Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne opracowało materiał zawierający propozycję zmian dostosowujących terminologię 62 ustaw w związku z likwidacją zarządu gminy i nadaniu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) statusu organu wykonawczego gminy. Proponowane zmiany mają wyłącznie charakter legislacyjny i są konsekwencją rozwiązań przyjętych w sprawozdaniu podkomisji. Biuro Legislacyjne postanowiło przejrzeć ustawodawstwo, znaleźć zapisy, w których występuje pojęcie zarządu gminy lub zarządu jednostki samorządu terytorialnego oraz dokonać odpowiednich zmian w tych zapisach. Pozostawienie ich w dotychczasowym brzmieniu stworzyłoby bałagan legislacyjny. Np. w niektórych przepisach do tej pory występuje pojęcie minister przemysłu drzewnego, ponieważ nie dokonano odpowiedniej poprawki legislacyjnej. Chcielibyśmy uniknąć takiej sytuacji. I tak np. występujące w analizowanych przez nas zapisach ustawowych pojęcia: zarząd gminy, przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego zastąpiliśmy odpowiednio wyrazami: wójt (burmistrz, prezydent miasta).Biuro Legislacyjne zastrzega, że aczkolwiek dokonało przeglądu całego ustawodawstwa, to może zdarzyć się, iż w przedstawionym materiale nie wszystkie zapisy zostały uwzględnione. Niektóre ustawy są w toku prac, a nasz system informatyczny też nie jest idealny. Dlatego proponujemy, aby w sprawozdaniu podkomisji pozostawić art. 35, który zawiera ogólne klauzule dostosowujące terminologię dotychczasowych zapisów w związku z likwidacją zarządu gminy i nadaniu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) statusu organu wykonawczego gminy. Drugi tekst - „Uwagi i propozycje poprawek do projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta” - został opracowany na podstawie materiałów z konferencji z 10 kwietnia br. Składa się z dwóch części: I. Uwagi ogólne i o charakterze problemowym oraz II. Uwagi szczegółowe. Pierwsza część zawiera propozycje dotyczące rady gminy, statusu wójta, jego zasad wyboru, ustroju wewnętrznego gminy, statusu pracowników samorządowych oraz podziału kompetencji pomiędzy radę a wójta. Druga część zawiera propozycje zmian konkretnych przepisów. Przepraszam za pewne nieścisłości, które mogą się pojawić w prezentowanym materiale. Staraliśmy się rzetelnie grupować te uwagi. Być może nie do końca oddaliśmy rzeczywiste intencje, ale nie zawsze było to możliwe. Poza tym pracowaliśmy pod presją czasu. Mieliśmy trzy dni na opracowanie materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Proszę pana posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o przedstawienie zaproponowanych przez niego poprawek. Proszę również, aby pan poseł wypowiedział się w kwestii sposobu procedowania. Czy będziemy pracowali nad projektem ustawy przygotowany przez podkomisję, czy też proponuje pan poseł inny sposób?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Przedłożona przeze mnie propozycja poprawek ma charakter syntezy koncepcji pomysłów i wniosków, zgłaszanych podczas dwóch konferencji dotyczących projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta. Uwzględnia też propozycje i uwagi zawarte w opiniach przygotowanych przez Biuro Studiów i Ekspertyz. Proponuję, aby przystąpić do procedowania nad kolejnymi zapisami projektu ustawy zawartego w sprawozdaniu podkomisji. I w trakcie rozpatrywania poszczególnych zapisów przedstawiałbym proponowane przeze mnie zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Czy ktoś z przedstawicieli środowisk samorządowych chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamMarkiewicz">Proponuję, aby propozycje poprawek zawarte w dostarczonych dzisiaj materiałach odesłać do podkomisji. Nie będziemy w stanie nad nimi procedować. Podkomisja powinna je opracować i przygotować dodatkowe sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AdamMarkiewicz">Przedstawiciel środowiska zawodowych sekretarzy gmin i powiatów polskich zrzeszonych w forach regionalnych i Stowarzyszeniu Sekretarzy Samorządów Lokalnych Ireneusz Piasecki : Chciałbym przedstawić dwie nasze propozycje dotyczące art. 29 projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy i burmistrza, prezydenta miasta i art. 33 ustawy o samorządzie gminnym...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Rozumiem, że są to konkretne propozycje. Dlatego też proponuję, aby pan zgłosił je w trakcie rozpatrywania tego artykułu. Wówczas posłowie połączonych Komisji ustosunkują się do nich. Czy ktoś z przedstawicieli środowisk samorządowych chciałby zgłosić uwagi o charakterze generalnym? Nie widzę. Proszę pana posła sprawozdawcę Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego o rozpoczęcie procedowania. Czy propozycję pana posła Adama Markiewicza mam potraktować jako wniosek formalny?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AdamMarkiewicz">Tak. Proszę potraktować ją jako wniosek formalny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanKochanowski">Chciałbym zgłosić wniosek przeciwny. Podkomisja przygotowała sprawozdanie. Liczba nowych poprawek nie jest tak duża, aby odkładać posiedzenie połączonych Komisji. Jesteśmy w stanie nad nimi procedować na dzisiejszym posiedzeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za wnioskiem, aby projekt ustawy o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta zawarty w sprawozdaniu podkomisji wraz z przedłożonymi dzisiaj poprawkami odesłać ponownie do podkomisji?Stwierdzam, że połączone Komisje 16 głosami, przy 13 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęły wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanZdrojewski">Zgłaszam wniosek, aby podkomisja zebrała się natychmiast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AnnaGórnaKubacka">Chciałabym prosić, aby niezwłocznie po zakończeniu posiedzenia podkomisji, pan przewodniczący Zbigniew Kuźmiuk wyznaczył posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Nie możemy przyjąć tego wniosku. Nie wiemy, jak długo będzie trwało posiedzenie podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#RyszardKalisz">Możemy ten wniosek przyjąć. Przewodniczący podkomisji pan poseł Witold Gintowt-Dziewałtowski twierdzi, że podkomisja zakończy prace o godz. 11.00. Proponuję zatem, jeżeli pan poseł Zbigniew Kuźmiuk się zgodzi, aby posiedzenie połączonych Komisji wyznaczyć na godz. 11.00, zaraz po zakończeniu posiedzenia podkomisji. Jeżeli podkomisja nie zakończy posiedzenia do godz. 11.00, wówczas sekretariat wywiesi stosowne zawiadomienie na drzwiach sali, w której obraduje podkomisja i wyznaczymy kolejny termin dzisiejszego posiedzenia połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#RobertStrąk">O terminie posiedzenia komisji posłowie są zawiadamiani z odpowiednim wyprzedzeniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#RyszardKalisz">Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie, w jakim czasie powinno nastąpić zawiadomienie członków komisji o terminie posiedzenia komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">W tej kwestii bardziej kompetentny jest sekretariat Komisji, który na bieżąco stosuje te przepisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#RyszardKalisz">Ile czasu potrzebuje Biuro Legislacyjne, aby zorientować się w przepisach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">5 minut.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#RyszardKalisz">Ogłaszamy 5 minut przerwy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji. Proszę przedstawiciela Biura Legislacyjnego o wyjaśnienie kwestii, która pojawiła się przed przerwą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Sprawy zwoływania posiedzeń komisji reguluje art. 78 regulaminu Sejmu. W ust. 1 stwierdza się, iż „posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję, jej prezydium lub przewodniczącego”, a w ust. 4 - że „o terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji zawiadamia się członków komisji, Prezydium Sejmu, Najwyższą Izbę Kontroli, Komitet Integracji Europejskiej oraz zainteresowane organy państwowe. Zawiadomienie członków komisji powinno nastąpić co najmniej na trzy dni przed posiedzeniem komisji, na zasadach i trybie określonych przez Prezydium Sejmu, chyba że posiedzenie zostało zwołane w wyniku decyzji podjętych na posiedzeniu Sejmu”. Jeśli chodzi o przyjęty przez połączone Komisje wniosek zgłoszony przez pana posła Adama Markiewicza, to dalszy tryb prac zależy od tego, czy połączone Komisje ogłoszą przerwę w posiedzeniu, czy też je zakończą, wyznaczając nowy termin. Jak rozumiem zależy to od trybu prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Informuję, że połączone prezydia ustaliły, co następuje: pół godziny po zakończeniu posiedzenia połączonych Komisji, rozpocznie się posiedzenie podkomisji. Następne posiedzenie połączonych Komisji, na którym będzie rozpatrywane sprawozdanie podkomisji, odbędzie się we wtorek, 23 kwietnia o godz. 10.00. Proszę o komunikaty.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#RyszardKalisz">Proszę członków Komisji Ustawodawczej z SLD, aby zaraz po zakończeniu posiedzenia zebrali się w sali 102.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Informuję, że za chwilę rozpocznie się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej w sprawie projektu ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne (druki nr 103 i 103-A). Proszę posłów członków Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej o pozostanie na sali. Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzemysławGosiewski">Czy wskazane przez przedstawiciela Biura Legislacyjnego zapisy regulaminowe dotyczące zwoływania posiedzeń komisji stosują się również do posiedzeń podkomisji? Konstrukcja regulaminu jest taka, iż zapisy dotyczące posiedzeń komisji dotyczą również posiedzeń podkomisji, o ile nie są one regulowane w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Regulamin Sejmu nie zawiera szczegółowych przepisów dotyczących zwoływania posiedzeń podkomisji. Zwyczajowo stosuje się - przez analogię - przepisy dotyczące posiedzeń komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Rozumiem, że wszyscy członkowie podkomisji powinni być na sali. Są przecież członkami Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej albo Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzemysławGosiewski">Chciałem przed zamknięciem posiedzenia połączonych Komisji wyjaśnić sytuację regulaminową, żeby w przyszłości uniknąć podobnych debat. Uważam, że konstrukcja regulaminu Sejmu powoduje, iż szereg przepisów dotyczących działania komisji, analogicznie stosuje się do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#RyszardKalisz">Jeżeli regulamin Sejmu nie zawiera unormowań dotyczących zwoływania posiedzeń podkomisji, a podkomisja jest organem pomocniczym komisji, to stosowanie analogii między organem wewnętrznym Sejmu, jakim jest komisja i organem pomocniczym jest nieuprawnione. Dlatego też sama komisja bądź przewodniczący podkomisji może regulować prace podkomisji. Uważam, że tego rodzaju wykładnia jest uprawniona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Tak. Art. 91 regulaminu Sejmu mówi, że „komisje mogą ze swojego składu wybierać podkomisje, określając ich skład oraz zakres działania”. Zatem komisja decyduje o trybie prac podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#JerzyCzerwiński">Czy wszyscy członkowie podkomisji zostali dzisiaj w sposób skuteczny zawiadomieni o posiedzeniu podkomisji? Jest to pytanie formalne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#RyszardKalisz">Zapytuję przedstawiciela Biura Legislacyjnego, czy ustne zawiadomienie podczas formalnych posiedzenia komisji członków komisji, będących jednocześnie członkami podkomisji jest skuteczne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Ta kwestia nie jest regulowana w regulaminie Sejmu. Decyzje, które podejmą połączone Komisje, będą obowiązujące.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#ZbigniewKuźmiuk">Zgłaszam wniosek, aby podkomisja rozpoczęła prace nad poprawkami do projektu ustawy o bezpośrednim wyborze wójta gminy, burmistrza i prezydenta miasta w dniu dzisiejszym o godz. 10.00. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku?Stwierdzam, że połączone Komisje 24 głosami, przy 3 przeciwnych i 1 wstrzymującym się, przyjęły wniosek. Informuję, że podkomisja rozpoczyna prace nad zgłoszonymi poprawkami dzisiaj o godz. 10.00 w sali 118. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ustawodawczej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>