text_structure.xml 8.28 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#WitoldFirak">Otwieram posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Witam członków Komisji. Witam kierownictwo Kancelarii Prezydenta RP, z panem ministrem Edwardem Szymańskim. Wobec nie wniesienia uwag do protokołu z poprzedniego posiedzenia uważam protokół za przyjęty. Stwierdzam, że jest kworum potrzebne do naszego obradowania. Czy są uwagi do dzisiejszego porządku dziennego? Nie ma. Wobec tego przechodzimy do realizacji porządku. O udzielenie informacji na temat części 01 Kancelaria Prezydenta RP oraz części 83, pozycja 24 - Rezerwy celowe projektu ustawy budżetowej proszę pana ministra Edwarda Szymańskiego. Panie ministrze, ponieważ materiał jest znakomicie przygotowany prosimy o krótkie wprowadzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#EdwardSzymański">Cieszę się, że również ta forma zyskała akceptację w ekspertyzie, którą Biuro Studiów i Ekspertyz dostarczyło Komisji. To jest reguła. Przedstawiamy zadania, jakie zamierza się realizować w roku budżetowym i przedstawiamy środki o jakie w Sejmie na tę działalność zabiegamy. Budżet na rok 2002 ma zapewnić realizację konstytucyjnych obowiązków i uprawnień prezydenta, ale również jest oparty o model działalności Prezydenta RP, który ma już za sobą 6 lat i który to model został również zaakceptowany w wyborach 8 października w 2000 roku. Budżet, który przedstawiamy Komisji i parlamentowi również odnosi się do aktualnej sytuacji gospodarczej kraju i sytuacji budżetu państwa, stąd wnosimy, by Komisja zechciała go zaaprobować. Jest to druga wersja, ponieważ pierwsza wersja, którą zgłosiliśmy do ministra finansów była o ponad 2 procent wyższa. Obecnie wskaźnik dynamiki wynosi 4,9 procent. Na budżet Kancelarii składają się również poza Kancelarią Prezydenta dziedziny działalności, takie jak na przykład finansowanie działalności Krajowej Rady Sądownictwa. Jeśli chodzi o Krajową Radę Sądownictwa pragnę poinformować, że wskaźnik postulowanych środków jest wyższy i najwyższy. Wyjaśnię z czego to się bierze. W ubiegłej kadencji zmieniono ustawę o Krajowej Radzie Sądownictwa. W rezultacie zmiany tej ustawy tworzy się na przykład stanowisko rzecznika. Do tego w tej ustawie zakłada się, że od 1 stycznia 2004 roku z budżetu Kancelarii Prezydenta ma być w ogóle wyprowadzony budżet Krajowej Rady Sądownictwa, co oznacza, że usamodzielnia się budżetowo Krajową Radę Sądownictwa i usamodzielnia się ją również finansowo i organizacyjnie. Stąd ten budżet na rok przyszły jest wprawdzie trochę wyższy, ale nie aż na tyle wysoki, żeby te wszystkie potrzeby spełnić. Natomiast pragnę przy tej okazji poinformować Komisję, że jeśli w 2004 roku ma do tego dojść, to budżet Krajowej Rady Sądownictwa z tych ok. 2,5 mln zł będzie musiał wynosić przynajmniej grubo powyżej 5 mln zł, bowiem Krajowa Rada Sądownictwa będzie musiała wtedy wykształcić wszystkie własne struktury. Dotąd działalność Krajowej Rady Sądownictwa jest finansowana jedynie w części merytorycznej z budżetu Kancelarii. Natomiast reszta, wszystkie usługi administracyjne, obsługa gospodarcza, obsługa finansowa, to wszystko się mieści w budżecie Kancelarii. Stąd, pragnę poinformować, że zaczęliśmy dochodzenie do tego, jeśli ten wariant ma być zrealizowany. Jest to wariant droższy, kosztowny, ponieważ to będzie oznaczało również szukanie dla przyszłej Krajowej Rady Sądownictwa, w takim kształcie funkcjonującej, nowych pomieszczeń. Na terenie Kancelarii Prezydenta takich możliwości bowiem nie będzie. Zatrudnienie, które dotąd wynosi 12–13 osób w przyszłości będzie musiało wynieść przynajmniej ok. 25–30. Drugą pozycją w strukturze budżetu Kancelarii są środki na rewaloryzację zabytków Krakowa. I tu również bierze się aktualną sytuację budżetu pod uwagę. Te środki były już w 2001 roku niższe. Wysokie były środki w 2000 roku. Natomiast, gdy chodzi o budżet tego roku te środki są już znacznie niższe.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#EdwardSzymański">Nie wymieniam wielkości, ponieważ wszystko to macie państwo podane. Tak jest ukształtowany budżet na rok 2002, czyli po prostu zakłada się mniejsze środki. To jest istota budżetu, który przedkładamy Komisji. Gotowi jesteśmy odpowiedzieć na wszystkie państwa pytania. Kończę z prośbą, by Komisja zechciała budżet Kancelarii Prezydenta RP zaakceptować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#WitoldFirak">Pragnę państwa posłów poinformować, że wpłynęły do nas opinie: Komisji Obrony Narodowej dotycząca rozdziału - Biuro Bezpieczeństwa Narodowego; Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka dotycząca rozdziału - Krajowa Rada Sądownictwa oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu na temat środków na rewaloryzację zabytków Krakowa. Wszystkie te opinie są pozytywne. Proszę posłankę koreferenta, panią Teresę Jasztal o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TeresaJasztal">Rzeczywiście materiał przygotowany przez Kancelarię Prezydenta jest bardzo szczegółowy, wyczerpujący i tak naprawdę obrazuje zamierzenia pana prezydenta w wypełnianiu wszystkich funkcji, konstytucyjnej, wewnętrznej i zewnętrznej na bardzo wielu, różnych płaszczyznach działania. Myślę, że wszyscy posłowie, ale nie tylko, śledzą to, co pan prezydent robi, to jak nas reprezentuje za granicą i oczywiście wiadomo, że te wszystkie wizyty muszą być szczegółowo, merytorycznie, organizacyjnie przygotowane. Temu służy Kancelaria i pracownicy Kancelarii. Eksperci, do których zwróciliśmy się o opinię dotyczącą budżetu Kancelarii Prezydenta zwracają uwagę na to, że to ujęcie w jakim Kancelaria przedstawia swój budżet jest bardzo zbliżone do tego, co się dzieje w krajach zachodnich, a więc są przede wszystkim szczegółowe zadania i środki, które są potrzebne na realizację tych celów. Sądzę, że nie trzeba w tym gronie mówić, jakie ważne zadanie ma do spełnienia konstytucyjna głowa państwa, szczególnie dzisiaj, przy staraniu się Polski o wstąpienie do Unii Europejskiej, jak i z tym co się wydarzyło 11 września br. w Nowym Jorku. To są wyzwania i zadania, które pan prezydent razem z polskim rządem będzie reprezentował na arenie międzynarodowej. Opinie, w tych działach, które też wchodzą w skład Kancelarii Prezydenta, przedstawił już pan przewodniczący. Ponieważ są to opinie pozytywne, stawiam wniosek, żeby Komisja pozytywnie zaopiniowała budżet przedstawiony przez Kancelarię Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#TeresaJasztal">Otwieram dyskusję. Czy mają państwo jakieś pytania? Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć? Skoro nie ma chętnych, to w imieniu prezydium Komisji proponuję przyjęcie opinii Komisji dla Komisji Finansów Publicznych zgodnie z wnioskami zaproponowanymi w toku posiedzenia Komisji, zarówno wczoraj jak i dziś w zakresie przydzielonych nam postanowieniem marszałka Sejmu części budżetowych. Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to propozycję będę uważał za przyjętą. Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że propozycja została przyjęta. Zwracam się również z prośbą o upoważnienie Komisji dla prezydium do ostatecznego zredagowania treści opinii w porozumieniu z posłami koreferentami. Życzymy powodzenia na obradach Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EdwardSzymański">Dziękujemy, panie przewodniczący, dziękujemy Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WitoldFirak">Prosiłbym jeszcze członków Komisji, że jeżeli mają propozycje do planu pracy Komisji na pierwsze półrocze, by zgłaszać je do sekretariatu. Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>