text_structure.xml
26.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#StanisławJanas">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich obecnych. Porządek dzisiejszych obrad jest państwu znany. Czy mają państwo jakieś uwagi do zaproponowanego porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Uznaję, że porządek obrad został przyjęty. Przystępujemy do zaopiniowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej. Wszyscy posłowie otrzymali ten projekt w druku sejmowym nr 2499. Mamy przedstawić opinię o tym projekcie Komisji Gospodarki oraz Komisji Skarbu Państwa. Mam nadzieję, że wszyscy członkowie Komisji zapoznali się z tym projektem. Zasięgnąłem opinii o tym projekcie u stałych doradców naszej Komisji. Zaproponowali oni pozytywne zaopiniowane tego projektu i nie zgłosili do niego żadnych uwag. Czy przedstawiciel rządu chciałby wypowiedzieć się na temat tego projektu? Nie. W tej sytuacji przeczytam państwu projekt opinii nr 14 Komisji Obrony Narodowej dla Komisji Gospodarki oraz Komisji Skarbu Państwa w sprawie tego projektu. Proponujemy, żeby opinia miała brzmienie: „Komisja Obrony Narodowej na posiedzeniu w dniu 3 marca 2004 r., po rozpatrzeniu projektu ustawy o zmianie ustawy o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej (druk nr 2499) stwierdza, że ma on na celu spowodowanie takich regulacji prawnych, które w przypadku wprowadzenia stanu wojennego pozwolą skutecznie realizować procesy związane z wytwarzaniem wyrobów lub świadczeniem usług o szczególnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa. Zdaniem Komisji przewidziane w projekcie ustawy zmiany wychodzą naprzeciw potrzebom stanu wojennego i nie spowodują dodatkowych kosztów. Mając powyższe na uwadze Komisja Obrony Narodowej nie wnosi uwag do projektu ustawy z druku nr 2499.”. Czy ktoś z państwa ma jakieś uwagi lub zastrzeżenia do przedstawionego projektu opinii? Nie widzę zgłoszeń. Przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za przyjęciem opinii nr 14? Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła opinię nr 14 dla Komisji Gospodarki oraz Komisji Obrony Narodowej. Przekażemy tę opinię zainteresowanym komisjom. Przystępujemy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw. Proszę przewodniczącego podkomisji o przedstawienie sprawozdania. Następnie poproszę o przedstawienie stanowiska rządu. Później przeprowadzimy dyskusję ogólną, a następnie rozpatrzymy kolejno przepisy zawarte w projekcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JanSieńko">Rząd skierował projekt ustawy do Sejmu w dniu 28 lipca 2003 r. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw ma zrealizować strategiczny cel Ministerstwa Obrony Narodowej w obszarze zakwaterowania żołnierzy zawodowych, pozostających w służbie stałej. Za taki strategiczny cel uznano zapewnienie żołnierzom kwater w miejscu pełnienia służby. Jest to podstawowy instrument, który ma optymalizować funkcjonowanie żołnierza w jednostce wojskowej. W projekcie założono radykalną zmianę instrumentów realizujących prawo żołnierzy zawodowych do lokalu mieszkalnego. Przede wszystkim przywrócona została fundamentalna zasada, zgodnie z którą prawo do lokalu mieszkalnego przysługuje w miejscu i na czas pełnienia służby. Wynika to z istoty zawodowej służby wojskowej, której cechą jest wymóg mobilności. Projektowane rozwiązania uwiarygodniają realizację prawa do lokalu mieszkalnego przy utrzymaniu na dotychczasowym poziomie dotacji budżetowej. Zabezpieczają one jednocześnie ochronę praw nabytych. Celem nowelizacji jest przede wszystkim urealnienie prawa do lokalu mieszkalnego dla żołnierzy zawodowej służby stałej w czasie i miejscu pełnienia służby, poprzez zabezpieczenie zasobów kwater w poszczególnych garnizonach na poziomie niezbędnym do zakwaterowania żołnierzy zawodowych. Lokale mieszkalne przeznaczone wyłącznie na zakwaterowanie żołnierzy nie będą podlegać prywatyzacji. Ich zasób będzie ustalany stosownie do istniejących potrzeb. Drugim celem jest zapewnienie pełnej dyspozycyjności lokali mieszkalnych będących w zasobie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Takie lokale będą przydzielane żołnierzom na czas pełnienia służby wojskowej w danym garnizonie. Po zakończeniu służby przez żołnierza lokale te będą ponownie wracać do Agencji. Trzecim celem nowelizacji jest stworzenie solidnego i nie podlegającego koniunkturze budżetowej fundamentu, który umożliwiać będzie realizację prawa do godnego mieszkania po zakończeniu zawodowej służby wojskowej, poprzez wypłatę w dniu zwolnienia z zawodowej służby wojskowej odprawy mieszkaniowej albo przydzielenie lokalu zamiennego, jeżeli Wojskowa Agencja Mieszkaniowa zaproponuje taki lokal żołnierzowi do dnia zwolnienia go ze służby. W razie śmierci żołnierza zawodowego prawo do odprawy lub lokalu przysługiwać będzie zamieszkującemu wspólnie z nim małżonkowi, wstępnym, zstępnym, a także osobom przysposobionym i przysposabiającym. Czwartym celem nowelizacji jest docelowe obniżenie kosztów funkcjonowania systemu zakwaterowania kadry zawodowej. Ma ono następować m. in. poprzez zmianę struktury organizacyjnej Wojskowej Agencji Mieszkaniowej z trójstopniowej na dwustopniową, co zaproponowano w projekcie ustawy. Wojskowa Agencja Mieszkaniowa ma przekazywać gminie zbędne nieruchomości gruntowe, budynki i lokale, a także związaną z nimi infrastrukturę, która nie będzie przeznaczona na zakwaterowanie żołnierzy. Podkomisja nadzwyczajna rozpatrywała projekt ustawy na 19 posiedzeniach. W trakcie prac podkomisja wprowadziła do projektu 92 zmiany merytoryczne, uściślenia oraz poprawki legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JanSieńko">Istotną zmianą jest np. zastąpienie wyrazu „zasób” wyrazem „dyspozycja”. Pozwala to uniknąć interpretacji przepisów w taki sposób, że chodzi w nich tylko o mieszkania pozostające w zasobie Agencji. W wąskim rozumieniu oznacza to mieszkania stanowiące własność Skarbu Państwa. Tymczasem określenie to dotyczy także mieszkań oddanych do dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej na podstawie innych tytułów prawnych, w tym np. na podstawie umowy najmu, leasingu lub umowy z Wojskowym Towarzystwem Budownictwa Społecznego. Rezygnacja z definicji zasobów Agencji jest konsekwencją likwidacji mienia statutowego zasobów Agencji i przyjęcia jednolitego mienia zasobów Skarbu Państwa powierzonego Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Jednocześnie dodano definicję inwestycji. Uznano, że jest ona niezbędna do wyjaśnienia pojęcia „inwestycja”, które jest używane w ustawie. Po wprowadzeniu korekty nie będzie już żadnych wątpliwości, że chodzi tu o inwestycje w rozumieniu ustawy o rachunkowości. W związku z wejściem w życie od 1 lipca 2004 r. ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, czyli tzw. ustawy pragmatycznej, w ocenie podkomisji niezbędne stało się uregulowanie uprawnień do zakwaterowania nowego korpusu szeregowych zawodowych. Taki korpus powstanie od 1 lipca br. w naszej armii. Ustalono, że dla korpusu zawodowych szeregowych oraz dla korpusu podoficerów zawodowych zakwaterowanie przysługiwać będzie we wspólnych kwaterach stałych. Zmiany dotyczące statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej były niezbędne w celu uproszczenia procedury legislacyjnej dotyczącej tworzenia jej oddziałów regionalnych. Zmiany te mają zastąpić dwa projektowane rozporządzenia ministra obrony narodowej. Mam na myśli rozporządzenie w sprawie statutu Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, wydawanego na podstawie art. 9 ustawy, a także rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 13. Na podstawie tych przepisów minister obrony narodowej tworzył i znosił oddziały rejonowe Agencji. W związku ze zmianą struktury Wojskowej Agencji Mieszkaniowej z trójszczeblowej na dwuszczeblową, podkomisja uznała za potrzebne powołanie na miejsce likwidowanych oddziałów terenowych i rejonowych nowych oddziałów regionalnych. Podkomisja uznała także za właściwe przyznanie prezesowi Agencji uprawnień do wykonywania w imieniu Skarbu Państwa praw i obowiązków wspólnika lub akcjonariusza w spółkach lub towarzystwach budownictwa społecznego utworzonych przez Agencję. Ma to przede wszystkim na celu utrzymanie wpływu Agencji jako jedynego wspólnika w spółkach lub towarzystwach budownictwa społecznego, na działania prowadzone w utworzonych przez nią spółkach lub towarzystwach. Jako jedyny wspólnik Agencja będzie miała wpływ na gospodarkę spółki lub towarzystwa, w tym m. in. na wysokość czynszu w lokalach mieszkalnych. W trakcie prac postanowiono także uchylić ust. 2 w art. 15. Uchylony przepis stanowił, że mienie nabyte przez Agencję w celu zapewnienia jej funkcjonowania stanowi jej własność. Zauważono, że zadania własne Agencji, które zostały określone w art. 16 projektu ustawy, dotyczą gospodarowania majątkiem Skarbu Państwa. Agencja nie prowadzi działalności na majątku własnym. Majątek określany jako własny służy jedynie do obsługi majątku posiadanych zasobów. Do tej pory uznaniowo zaliczano do tej grupy majątkowej środki trwałe, a także wartości niematerialne i prawne, których w sposób bezpośredni nie można było traktować jako związane z mieniem Skarbu Państwa. Chodzi tu np. o samochody, komputery, drukarki itp. Mienie to służy jedynie do obsługi zasobu Agencji. W związku z tym uznano, że najbardziej właściwym rozwiązaniem będzie pozbawienie Agencji majątku własnego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JanSieńko">W porównaniu z zasobem Skarbu Państwa, którym dysponuje Agencja, majątek własny był do tej pory śladowy. W związku z utworzeniem Wojskowego Towarzystwa Budownictwa Społecznego podkomisja zaproponowała odpowiednie regulacje dostosowawcze, które pozwalają na realizację prawa żołnierzy do zakwaterowania również w zasobach Wojskowego Towarzystwa Budownictwa Społecznego. Tworząc towarzystwo budownictwa społecznego Agencja otrzymuje możliwość pozyskiwania dodatkowych lokali mieszkalnych dla żołnierzy przy pomocy środków finansowych pochodzących z Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Podkomisja dokonała także zmian w rozdziale 4 pt. „O zakwaterowaniu stałym żołnierzy zawodowych”. Zmiany w stosunku do przedłożenia rządowego zostały wprowadzone do art. 21–24. Zaproponowane zmiany pozwolą na blokowe ujęcie uprawnień żołnierza oraz członków jego rodziny. Przyjęto, że żołnierzowi w służbie stałej od dnia wyznaczenia go na pierwsze stanowisko służbowe do dnia zwolnienia go z zawodowej służby wojskowej przysługuje prawo do zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym będącym w dyspozycji Wojskowej Agencji Mieszkaniowej. Dyrektor oddziału regionalnego Agencji przydzielając żołnierzowi lokal mieszkalny wykonuje jedynie wniosek jednostki, w której żołnierz zajmuje stanowisko służbowe. Zmieniono także przepis dotyczący kwater funkcyjnych. Upoważniono ministra obrony narodowej do określenia odpłatności za takie kwatery. Wiele dyskusji wywołała treść art. 36 projektu ustawy. Przedłożenie rządu regulowało w tym artykule jedynie opłaty za używanie lokali mieszkalnych będących w zasobie Agencji. Ustalono, że opłaty te stanowić będą 3 proc. wartości odtworzeniowej lokalu w skali roku. W zmienionym przepisie podkomisja uregulowała także kwestię opłat za używanie lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni oraz kosztów związanych z opłatami za kwatery. Przyjęto, że w kwaterach koszty opłat za używanie lokalu, a także koszty opłat za energię cieplną, obliczone na podstawie norm technicznych określających ilość energii cieplnej potrzebnej do ogrzania powierzchni w danym budynku w przeliczeniu na powierzchnię użytkową mieszkania, nie mogą przekraczać 4,8 proc. wartości odtworzeniowej lokalu w skali roku. Unormowano również możliwość pobierania przez Agencję zaliczek na opłaty pośrednie. Tę kwestię projekt rządowy pomijał. W art. 37 dokonano zmiany przepisów, ze względu na to, że odrębny jest tryb prowadzenia egzekucji wobec osób zajmujących lokale mieszkalne na podstawie decyzji administracyjnej, a odrębny dla osób zajmujących lokale na podstawie umowy najmu. W stosunku do osób zajmujących lokal na podstawie decyzji administracyjnej dopuszczalna jest droga postępowania egzekucyjnego w administracji, co ostatecznie rozstrzygnął Trybunał Konstytucyjny w jednym ze swoich ostatnich orzeczeń. Zmiany w art. 47 wynikają ze zmian, które zostały wprowadzone do art. 23. Do tego ostatniego artykułu przeniesiono część uprawnień związanych z odprawą mieszkaniową. Ponadto dokonano uszczegółowienia przepisów. Wskazano np. stronę, która ponosi koszty związane z zawarciem umowy, a także szczegółowo określono elementy wpływające na wartość lokalu mieszkalnego.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JanSieńko">Podkomisja pracowała przy otwartej kurtynie. W naszych pracach braliśmy pod uwagę głosy i opinie środowiska. W pracach brali udział przedstawiciele rządu oraz legislatorzy, a także przedstawiciele Biura Bezpieczeństwa Narodowego, związków zawodowych, Konwentu Dziekanów Wojska Polskiego oraz osób cywilnych. Pod uwagę braliśmy wszystkie opinie, które wpłynęły na ręce przewodniczącego Komisji Obrony Narodowej lub do podkomisji. Dotyczy to również uwag zgłaszanych przez jednostki wojskowe i garnizony, a także przez Ministerstwo Obrony Narodowej. W bieżących pracach podkomisji wykorzystywane były te wszystkie opinie, w tym opinie środowiska żołnierskiego. M. in. na skutek takich opinii podkomisja zmieniła treść art. 53 w zakresie odpłatności za internat. Opłata za internat wnoszona będzie za zajmowaną powierzchnię użytkową w wysokości określonej na podstawie sporządzonej kalkulacji kosztów utrzymania 1 metra kwadratowego powierzchni użytkowej, z uwzględnieniem procentu wykorzystania miejsc internatowych w roku ubiegłym. Żołnierz nie będzie płacił za tzw. media. Nie będzie płacił np. za odbiór nieczystości stałych i płynnych. Stworzono możliwość przydzielenia na wniosek żołnierza większej powierzchni w internacie niż ta, która mu przysługuje. W takim przypadku za dodatkową powierzchnię żołnierz będzie ponosił pełną odpłatność. Przyjęte rozwiązania stymulują Agencję do modernizacji zasobów oraz ograniczania kosztów. W przepisach dotyczących sprzedaży podkomisja rozszerzyła katalog lokali mieszkalnych, które nie mogą być zbywane. Do lokali znajdujących się w budynkach wybudowanych po 31 grudnia 2003 r. oraz kwater funkcyjnych dodano także kwatery oraz kwatery zastępcze. Wyeliminowano dowolność w wyborze formy zbywania gruntu związanego z nieruchomością budynkową. Agencja oddaje w użytkowanie wieczyste grunt, o ile posiada do niego prawo. Jeśli dana nieruchomość jest własnością Skarbu Państwa, Agencja zbywa go na własność, a nie oddaje w użytkowanie wieczyste. Dogłębnie przeredagowano treść art. 58 projektu, dzięki czemu precyzyjnie uregulowano warunki dotyczące sprzedaży lokali mieszkalnych. Podkomisja przyjęła, że osoba kupująca płaci kwotę niezbędną na pokrycie czynności związanych z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży. Takiej funkcji nie spełnia zadatek ani zaliczka, które są bezpośrednio związane z ceną sprzedaży nieruchomości. W celu wyeliminowania niejasności interpretacyjnych związanych z kosztami dotyczącymi przygotowania nieruchomości do sprzedaży określono dokładnie, na co przeznaczona jest kwota pobierana przez Agencję. Podkomisja dostrzegła także konieczność stworzenia Agencji możliwości nieodpłatnego przekazywania wspólnotom mieszkaniowym urządzeń oraz pomieszczeń lub budynków wchodzących w skład infrastruktury technicznej związanej z budynkami mieszkalnymi, a także gruntów niezbędnych do właściwego ich funkcjonowania. Zmiany w przepisach przejściowych i końcowych wynikały z wcześniej przyjętych rozwiązań merytorycznych lub z potrzeby unormowania zastanych stanów faktycznych w okresie przejściowym, po wejściu w życie nowelizacji ustawy. Reasumując należy powiedzieć, że podkomisja nie zmieniała projektu rządowego dla samych zmian. Staraliśmy się wyeliminować z projektu rządowego wszystkie ułomności i niedostatki, które w praktyce mogłyby utrudniać działanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej lub dawać możliwość interpretacji przepisów w sposób nie zawsze korzystny dla żołnierzy zawodowych. Wymogi konstytucyjne sprawiły, że większość delegacji zawartych w projekcie należało rozbudować o wytyczne.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JanSieńko">O takie wytyczne podkomisja uzupełniła przepisy zawierające delegacje w trakcie prac nad projektem. Chciałbym podkreślić, że podkomisja pracowała przez ponad 5 miesięcy. W tym czasie odbyła 19 posiedzeń. Można powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, co możliwe, żeby nowelizacja ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej dobrze służyła armii i żołnierzom. Dziękuję państwu za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławJanas">Chciałbym podziękować członkom podkomisji za aktywną pracę nad projektem. Sądzę, że ze względu na materię, którą zajmowała się podkomisja, nie można powiedzieć, że prace prowadzone były zbyt długo. Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią proszę przedstawiciela rządu o stanowisko w sprawie projektu przedstawionego przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanuszZemke">Chciałbym podziękować członkom podkomisji za wykonaną pracę. Rozpatrywana ustawa nie ma charakteru incydentalnego. Zmiana ustawy wiąże się ze zmianą filozofii dotyczącej rozwiązywania problemów mieszkaniowych. W projekcie ustawy znalazły się rozwiązania, które - naszym zdaniem - pozwolą w ciągu kilku najbliższych lat uporać się z istniejącymi zaległościami. Mówiąc to mam na myśli zobowiązania, które bierze na siebie państwo. W tej chwili państwo nie wywiązuje się z tych zobowiązań. W tej chwili sytuacja jest taka, że przepisy dotyczące rozwiązywania problemów mieszkaniowych kadry są na pewno poprawne. Jednak możliwości finansowe państwa oraz powstające przez wiele lat zaległości doprowadziły do obecnej trudnej sytuacji. Uważamy, że rozwiązania zaproponowane przez podkomisję są w większości słuszne. Nasze symulacje wskazują, że w przypadku przyjęcia proponowanych zmian powstanie szansa na to, żeby w ciągu kilku najbliższych lat uporać się z wypłatą wszystkich ekwiwalentów. Jest to niezwykle istotne. Byłaby także szansa na uzyskanie większych środków na rozwiązywanie problemów mieszkaniowych kadry. Jednak najważniejsze jest to, że projekt ustawy jest skorelowany z nową ustawą pragmatyczną. Naszą podstawową intencją jest to, żeby zapewnić wysoką mobilność kadry, która odbywa służbę w określonych jednostkach. Takie są uwagi natury ogólnej. Jednocześnie chciałbym podzielić się z członkami Komisji informacją o pewnym problemie. W dniu wczorajszym wieczorem otrzymałem informację od ministra finansów. W nocy staraliśmy się zapoznać z tą informacją oraz przeprowadzić własne analizy. Zgodnie z posiadanymi kompetencjami minister finansów zgłosił kilka istotnych uwag do projektu przyjętego przez podkomisję. Mówię, że jego działanie jest zgodne z jego kompetencjami, gdyż zajmuje się on pilnowaniem budżetu i finansów państwa. Chciałbym podkreślić, że uwagi ministra finansów nie dotyczą projektu rządowego, ale rozwiązań przyjętych przez podkomisję w toku prac nad rządowym projektem ustawy. Moim zdaniem sprawa zasługuje na poważne potraktowanie. W każdym państwie stanowisko ministra finansów powinno być traktowane z całą powagą. Dzisiaj rano przekazaliśmy otrzymane w tej sprawie materiały członkom podkomisji, w tym pismo skierowane do ministra Jerzego Szmajdzińskiego. W tej chwili zastanawiam się nad tym, w jaki sposób możemy wybrnąć z nowej sytuacji, w której w tej chwili się znaleźliśmy. Nie wiem, czy w tak licznym gronie będziemy w stanie podjąć pracę nad uwagami zgłoszonymi przez ministra finansów. Nie wiem, czy uwagi te powinny absorbować wszystkich członków Komisji. Może pożądane byłoby to, żeby podkomisja ponownie się zebrała i rozpatrzyła uwagi ministra wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Finansów. Byłoby dobrze, gdyby podkomisja podjęła próbę uważnego pochylenia się nad tymi uwagami. Po wstępnym rozpoznaniu tych uwag, na co mieliśmy tylko kilka godzin, wydaje się, że niektóre z nich są całkowicie słuszne. Minister finansów ma rację, że w niektórych przypadkach należałoby dążyć do doprecyzowania użytych w projekcie sformułowań, zwłaszcza, jeśli dotyczą one finansów i podatków.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JanuszZemke">Są także inne uwagi, które wymagać będą pewnych wyjaśnień. Raz jeszcze podkreślam, że uwagi ministra finansów nie odnoszą się do przedłożenia rządu, ale do efektów prac podkomisji. Zgodnie z posiadanymi kompetencjami minister finansów ma obowiązek zgłoszenia takich uwag, gdy efekt pracy podkomisji jest przedstawiany parlamentowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#StanisławJanas">W tej sytuacji mamy pewien problem. Uważam, że Komisja powinna znać jednoznaczne stanowisko strony rządowej. Proponuję, żebyśmy w tej chwili przerwali prace nad projektem ustawy. Poczekamy do czasu przedstawienia przez rząd jednolitego stanowiska. Mam nadzieję, że minister obrony narodowej uzgodni swoje stanowisko z ministrem finansów. Jeśli dowiemy się, kiedy takie stanowisko zostanie przedstawione, będziemy mogli zwołać posiedzenie podkomisji. Myślę, że posiedzenie podkomisji może odbyć się jeszcze dzisiaj wieczorem lub jutro. W takim przypadku dalszą część posiedzenia Komisji moglibyśmy odbyć w dniu jutrzejszym. Przewodniczący podkomisji stwierdził, że podkomisja może podjąć prace nad tymi uwagami wieczorem. W związku z tym proszę przedstawiciela rządu o określenie, kiedy możemy oczekiwać uzgodnienia jednolitego stanowiska rządu. Nie chcielibyśmy na posiedzeniu Komisji rozstrzygać różnic w stanowisku ministra finansów i ministra obrony narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JanuszZemke">Proszę nie traktować sprawy w taki sposób, że uwagi ministra finansów są powodem jakiegoś sporu. Trudno było nam się do tych uwag odnieść, gdyż mieliśmy na to zbyt mało czasu. Chcę także podkreślić, że uwagi ministra finansów dotyczą efektu prac podkomisji. Rząd zajął jednolite stanowisko w sprawie rządowego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#StanisławJanas">W pełni to rozumiem. Uważam, że w tej sytuacji podkomisja powinna zebrać się w tej sprawie jeszcze w dniu dzisiejszym wieczorem.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JanSieńko">W skład podkomisji wchodzi 5 posłów. Jesteśmy gotowi do tego, żeby jeszcze dziś podjąć prace nad tymi uwagami z przedstawicielami rządu oraz legislatorami. Posiedzenie podkomisji mogłoby odbyć się w dniu dzisiejszym o godzinie 16. W takim przypadku już jutro moglibyśmy przedstawić uzgodnione stanowisko wobec uwag ministra finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#StanisławJanas">W tej chwili trudno jest przewidzieć, czy w dniu jutrzejszym będziemy mieli dostęp do jakiejś wolnej sali. Proponuję, żebyśmy podjęli decyzję o przeniesieniu dalszej części posiedzenia na jutro. Możliwe są dwa terminy. Posiedzenie może się odbyć jutro o godzinie 9.30 lub po południu. O godzinie 13.00 w pałacu prezydenckim odbędzie się spotkanie z sekretarzem generalnym NATO. W tej sytuacji posiedzenie Komisji mogłoby rozpocząć się o godzinie 17.00. Jednak warunkiem jest to, że posiedzenie podkomisji odbędzie się jeszcze w dniu dzisiejszym.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JanSieńko">Strona rządowa powinna przeprowadzić w tej sprawie uzgodnienia przy udziale przedstawicieli Ministerstwa Finansów oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. Prawdopodobnie takie uzgodnienia będą mogły zapaść jeszcze w dniu dzisiejszym. W tej sytuacji proponuję, żeby posiedzenie podkomisji zostało zwołane na jutro na godzinę 9.30. Myślę, że uda nam się wypracować stanowisko, które po południu będziemy mogli zaprezentować całej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#StanisławJanas">W takim razie posiedzenie podkomisji odbędzie się jutro o godzinie 9.30. Mam wątpliwości, czy w tej sytuacji uda nam się zwołać posiedzenie Komisji na jutro. Podkomisja powinna przedstawić nam dodatkowe stanowisko na piśmie. W przyszłym tygodniu delegacja Komisji poleci do Iraku. Rozumiem, że w terminie tego wyjazdu nie będzie już żadnych zmian. W tej sytuacji nie możemy przełożyć posiedzenia Komisji na przyszły tydzień. W przyszłym tygodniu nie odbędzie się posiedzenie Sejmu. Jeśli podejmiemy decyzję o zwołaniu posiedzenia Komisji w piątek, możemy mieć problem z frekwencją, chyba że posiedzenie odbędzie się bezpośrednio po głosowaniach. W tej sytuacji proponuję, żeby posiedzenie podkomisji odbyło się w dniu jutrzejszym o godzinie 9.30. Jednocześnie informuję, że posiedzenie Komisji odbędzie się w piątek po głosowaniach w Sejmie. Czy wyrażają państwo zgodę na tę propozycję? Wobec braku sprzeciwu stwierdzam, że propozycja została przyjęta. Na tym kończymy dzisiejsze posiedzenie. Dziękuję państwu za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>