text_structure.xml
26.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#SprawFinansowychiGospodarczychOgólnochińskiegoZgromadzeniaPrzedstawicieliLudowychFuZhihuan">Dziękuję przewodniczącemu Komisji Finansów Publicznych oraz wszystkim posłom za gorące przywitanie naszej delegacji. Jesteśmy wzruszeni przyjacielskim przemówieniem posła Mieczysława Czerniawskiego. Zgadzam się z opinią posła Mieczysława Czerniawskiego, że stosunki pomiędzy naszymi krajami są bardzo dobre. Mam nadzieję, że będziemy wzmacniać stosunki międzypaństwowe oraz pogłębiać współpracę. Tym razem delegacja Komisji Spraw Finansowych i Gospodarczych przyjechała do Polski po to, aby się uczyć od polskich partnerów. W trakcie procesu chińskich reform napotykamy na podobne problemy. W pewnym sensie znajdujemy się w podobnym punkcie reform gospodarczych. I Chiny, i Polska wprowadzają transformację gospodarki planowej na gospodarkę rynkową. Jest dużo dziedzin, w ramach których możemy wymieniać doświadczenia i współpracować. Przed wyjazdem z kraju staraliśmy się trochę zapoznać z sytuacją w Polsce. Jednak starożytne przysłowie chińskie powiada: lepiej raz zobaczyć niż sto razy słyszeć. Przyjechaliśmy do Polski po to, aby uczyć się od polskich przyjaciół. Myślę, że wymiana naszych doświadczeń jest dwukierunkowa, wzajemna. Chciałbym zaprosić przedstawicieli Komisji Finansów Publicznych do złożenia wizyty w chińskim parlamencie. Serdecznie zapraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Dziękujemy za zaproszenie. Przyjmujemy je z ogromną wdzięcznością. Dla wielu Polaków Chiny są krajem, do którego chciałoby się pojechać, krajem marzeń. Wielu fascynuje się wspaniałą chińską historią, kulturą, tradycją. To prawda, że lepiej raz zobaczyć niż sto razy opowiadać.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#FuZhihuan">Chciałbym zadać kilka pytań. Jakie sukcesy Polska odniosła w trakcie kilkunastu lat wprowadzania reform gospodarczych? Jakie odniosła porażki? Co zyskała na wprowadzaniu transformacji gospodarczej? Jakie ma w tym zakresie doświadczenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Jest to pytanie o charakterze fundamentalnym. Nie zawęża się ono tylko do reform. W roku 1989 nastąpiła zmiana systemu, ustroju. Z gospodarki scentralizowanej, planowanej przeszliśmy na gospodarkę wolnorynkową w pełnym znaczeniu tego pojęcia. Kiedy byłem w Chinach - w Pekinie, Szanghaju, przekonałem się, że wybraliście inną drogę, a mianowicie drogę ewolucyjną. U nas była to rewolucja, a nie ewolucja. Ponieśliśmy ofiary w sensie ekonomicznym, a nie ludzkim. Wybór ten można postrzegać i jako sukces, i niestety - jako sprawcę negatywnych zjawisk. Po pierwsze, sukcesem na pewno jest to, iż w kontaktach gospodarczych i handlowych otworzyliśmy się na Europę oraz świat. Po drugie, zasady gry wolnorynkowej zmusiły wielu naszych przedsiębiorców do zmiany stylu myślenia. Po trzecie, przeprowadziliśmy wielką operację pod nazwą prywatyzacja majątku państwowego. Byłem posłem w latach 1989–91. Wówczas nie do końca mieliśmy wyobrażenie, że będziemy mieć do czynienia z tak wysoką stopą bezrobocia. Obecnie w tej sali dzień w dzień pracujemy nad projektem budżetu państwa na przyszły rok. Cieszy nas, że prognozuje się bardzo wysoki wzrost gospodarczy. Zakładamy, że produkt krajowy brutto wzrośnie o 5%. Z drugiej strony cały czas towarzyszy nam świadomość istnienia rzeczy, z którą nie potrafimy sobie poradzić. W przyszłym roku bezrobocie będzie sięgało prawie 19%. Cieszy nas fakt, że w bieżącym roku zahamowaliśmy wzrost bezrobocia, ale nie potrafimy wypracować instrumentów, które pozwoliłyby na jego szybkie ograniczenie do poziomu poniżej 10%. Proszę również członków Komisji, aby zechcieli ustosunkować się do pytania przewodniczącego Fu Zhihuana. Widzę już chętnych do zabrania głosu. Chciałbym jeszcze nadmienić, że szansę na skuteczną walkę z bezrobociem widzimy w znacznym rozszerzeniu naszej współpracy z Chinami. Wiem, że rząd i parlament Chińskiej Republiki Ludowej szczególnie cenią sobie zwłaszcza jeden kierunek, a mianowicie rozwój eksportu. Sądzę, że nieraz warto pomyśleć również o imporcie. Mamy w tym względzie dobre doświadczenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KrystynaSkowrońska">Z Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej otrzymaliśmy informacje na temat gospodarki Chin. Z zadowoleniem czytamy, że dynamika wzrostu chińskiego eksportu jest bardzo duża. W związku z naszym spotkaniem, proszę o odpowiedź na pytanie, co legło u podstaw tak dużego sukcesu? Drugie pytanie dotyczy podatków. Poseł Mieczysław Czerniawski przedstawił informacje na temat podatków w naszym kraju. Chcielibyśmy wiedzieć, jakie podatki płaci się w Chinach? Interesującą rzeczą jest niski poziom bezrobocia. Mam też dwa pytania szczegółowe dotyczące średniej i najniższej płacy w Chinach. Jeżeli to możliwe, proszę o podanie ich wysokości w dolarach amerykańskich. Jeżeli członkowie delegacji chcieliby podzielić się z nami jakimiś interesującymi doświadczeniami, to chętnie posłuchamy, w jaki sposób można osiągnąć tak dobre wyniki gospodarcze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Ze względu na obowiązujące w naszym kraju zasady dżentelmeńskie, proszę, aby przed udzieleniem odpowiedzi przez chińskich gości głos zabrała jeszcze jedna kobieta, posłanka Aldona Michalak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AldonaMichalak">Poseł Mieczysław Czerniawski krótko przedstawił efekty transformacji. W oficjalny sposób powiedział, jakie wywarła ona skutki dla polskiej gospodarki i polskiego społeczeństwa. Jako poseł lewicy również pozwolę sobie powiedzieć o skutkach transformacji, przejścia z gospodarki planowej do, mówiąc ironicznie, chaosu. Efekty ekonomiczne są zatrważające, ponieważ obecnie dochód narodowy brutto na jednego mieszkańca Polski wynosi 40% dochodu przypadającego na jednego Europejczyka. Po uwzględnieniu różnic kursowych wynosi on zaledwie 20% dochodu narodowego brutto na jednego mieszkańca Unii Europejskiej, a więc jest jeszcze mniejszy. Bezrobocie oficjalne wynosi około 20%. Bezrobocie nieoficjalne jest dużo większe. Następuje degradacja pokoleń. Niestety, struktura gospodarki uległa zmianie. Elementem dominującym nie jest już produkcja. Dominującą pozycję zajmują usługi. Jako posłom lewicy, którzy przejęli gospodarkę z rąk poprzednich rządów, jest nam bardzo trudno.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">W życiu nigdy nie jest łatwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AldonaMichalak">Nasze stosunki gospodarcze, które od wielu lat utrzymywaliśmy ze Wschodem, uległy zerwaniu. Te, które nawiązaliśmy, między innymi z Koreą, odbiły się bardzo źle na naszych przedsiębiorstwach. Konferencja polsko-chińska, która odbyła się w ostatnich dniach z inicjatywy Ambasady Chińskiej Republiki Ludowej, a na której spotkali się polscy i chińscy biznesmeni, daje nadzieję na poprawę wspólnych kontaktów gospodarczych i lepsze jutro polskich przedsiębiorców. Jako posłowie będziemy popierać wszelkie regulacje dotyczące chińskiego eksportu i importu, gdyż zawsze powinna być to współpraca dwustronna. Oczekujemy jednocześnie, że strona chińska postąpi tak samo, że chińskie kontyngenty i cła będą w miarę przyjazne dla polskich produktów i wygodne dla obu stron.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Proponuję, aby wystąpieniem posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego zakończyć pierwszą turę pytań. Po udzieleniu odpowiedzi przez członków delegacji ewentualnie nastąpi druga tura pytań i odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WitoldGintowtDziewałtowski">Być może znajduję się w nieco odmiennej sytuacji, gdyż parę lat temu jeszcze jako prezydent Elbląga wraz z prof. Siegrabowskim miałem okazję uczestniczyć w wyprawie do centrum starych Chin czyli prowincji Shansi. Doszło wówczas do nawiązania bezpośredniej współpracy pomiędzy samorządami: wojewódzkim i miejskim prowincji i miasta Xian będącego stolicą prowincji Shansi. Przedstawiciele strony chińskiej i polskiej bardzo wyraźnie stwierdzali, że dobra współpraca, która stanowiła tradycję stosunków polsko-chińskich, może być w dużym stopniu podtrzymywana przez nawiązanie lepszej współpracy pomiędzy grupami społecznymi Polski i Chińskiej Republiki Ludowej. Konsekwencją dobrej współpracy mogłaby być wymiana handlowa, nawiązywanie stosunków gospodarczych i współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami, a także wzajemne inwestycje kapitałowe, o ile obie strony uznałyby takie rozwiązanie za korzystne dla siebie. Wówczas inicjatywa współpracy cieszyła się dużym wsparciem obu ambasad: chińskiej w Warszawie i polskiej w Pekinie. Zanim przejdę do konkluzji chciałbym powiedzieć, że podczas mojego pobytu w Chinach, co było bodaj osiem lat temu, rozpoznawaliśmy specyficzną, wyjątkową drogę, którą władze chińskie przyjęły dla przyśpieszenia wzrostu i rozwoju gospodarczego całego państwa i społeczeństwa. Życzyliśmy wtedy Chinom i Chińczykom jak najlepiej. Byliśmy przeświadczeni, że metoda, którą w wyjątkowy sposób zastosowano na świecie, może przynieść efekty. Dzisiaj jesteśmy pełni podziwu dla państwa chińskiego, które w ciągu kilku lat osiągnęło bardzo wiele. Mam na myśli bardzo wysoką stopę wzrostu gospodarczego, jeden z wyższych wskaźników wzrostu PKB na świecie. Można powiedzieć, że obecnie Chiny są rzeczywistą potęgą gospodarczą i polityczną współczesnego świata. Pierwsza konstatacja jest taka, że strona polska może dużo więcej nauczyć się od władz chińskich. Tak naprawdę każdego polityka - nieważne, czy jest to polityk państwa kapitalistycznego, socjalistycznego czy jakiekolwiek innego - rozlicza się za jego skuteczność i efektywność działania. Liczy się to, co w rzeczywistości udaje się osiągnąć. Stąd biorą się wyrazy mojego najwyższego uznania. Wracając do współpracy samorządów, chciałbym powiedzieć, że w moim przekonaniu dzisiaj jest ona bardzo powierzchowna. Niestety, nie doszło do nawiązania bliższych stosunków przekładających się na współpracę konkretnych grup społecznych czy grup biznesowych. Co zdaniem naszych gości można zmienić w tym zakresie? Co poza dużą odległością, jaka dzieli nasze państwa, utrudnia rozwój współpracy samorządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Oddaję głos przewodniczącemu Fu Zhihuanowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#FuZhihuan">Dziękuję za wszystkie pytania. Chińska gospodarka w ciągu ostatnich dwudziestu lat po wprowadzeniu reform gospodarczych rozwijała się dosyć szybko. W ciągu owego okresu PKB wzrastał o 9,4%. Zauważyliśmy, że polska gospodarka w ostatnich latach też rozwijała się szybko. Jeszcze raz chciałbym podkreślić, że nauka może być wzajemna. Przyjechaliśmy do Polski po to, aby się od was uczyć. Celem reformy gospodarczej w Chinach jest budowanie specyficznej dla naszego kraju socjalistycznej gospodarki rynkowej. Celem pracy wszystkich Chińczyków jest osiągnięcie w czasie kolejnych dwudziestu lat poziomu średniozamożnego społeczeństwa. Oznacza to, że za dwadzieścia lat wskaźnik PKB powinien wzrosnąć czterokrotnie. Słyszałem, że w Polsce przyrost PKB w tym roku ma wynieść ponad 3%. W przyszłym roku ma być on jeszcze większy i osiągnąć poziom 5%. Chciałbym pogratulować takiego wyniku. Odpowiem teraz na pytania zadane przez dwie posłanki i jednego posła. W ostatnich latach handel pomiędzy Chinami i innymi krajami rozwija się dosyć szybko. W zeszłym roku wartość chińskiego handlu zagranicznego osiągnęła poziom 620 mld dolarów. Eksport ukształtował się na poziomie 320 mld dolarów. Z kwoty 320 mld dolarów około 60% przypada na produkty wytworzone przez przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Chiny importują surowce, z których produkują towary. Wartość właśnie takich towarów stanowi około 30% ogólnej wartości eksportu. Zmniejsza się udział w eksporcie produktów nisko przetworzonych. Zwiększa się natomiast udział produktów wysokich technologii. W handlu zagranicznym Chin coraz większe udziały mają firmy prywatne. Przyznaję, że zwłaszcza w ostatnich latach obserwowaliśmy przewagę eksportu nad importem. Jednak w tym czasie zwiększył się nie tylko eksport, ale i import. Staramy się importować coraz więcej produktów z zagranicy. Mamy nadwyżki w handlu zagranicznym z USA i Unią Europejską. Odnotowujemy jednak deficyt w handlu z Japonią, Koreą Południową i innymi krajami południowo-wschodnimi. W ostatnich latach wzrost eksportu był mniejszy niż wzrost importu. W tym roku eksport wzrósł o 32%, import - o 40%. Jeśli chodzi o handel pomiędzy Chinami i Polską, myślę, że najlepiej orientuje się w tym ambasador Yuan Guisen.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#YuanGuisen">Dziękuję wszystkim za gorące powitanie. Postaram się przedstawić informacje na temat współpracy gospodarczo-handlowej pomiędzy naszymi krajami. Jednocześnie chętnie odpowiem na pytania posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego. Współpraca gospodarczo-handlowa pomiędzy Chinami a Polską rozwija się dosyć szybko. Wciąż pogłębiamy współpracę pomiędzy naszymi krajami. Istnieje nierównowaga w handlu. Dzieje się tak, dlatego że niektóre towary docierają do Polski za pośrednictwem krajów trzecich. Chińscy biznesmeni dostarczają towary dobrej jakości w niskiej cenie. Jest to korzystne dla społeczeństwa polskiego. Nierównowaga wynika również z aktywności chińskich biznesmenów. W tym roku eksport z Polski wzrósł o 80%. Import z Chin wzrósł o około 34%. Tendencje są dobre. Z chęcią przyjmuję starania obu stron w zakresie zwiększania eksportu do Chin. Rząd i biznesmeni chińscy podjęli sporo aktywnych przedsięwzięć w kierunku zwiększania importu z Polski. Na przykład w tym roku sprowadzimy 3400 samochodów osobowych czy ponad 30 tys. ton miedzi. Chcieliśmy też sprowadzać nasiona rzepaku i truskawek, ale niestety w tym roku nie udało się to, ponieważ plony w Polsce nie były zbyt dobre. Od radcy handlowego otrzymałem informacje, że strona chińska chce importować z Polski złom i makulaturę. Gdyby któryś z posłów coś wiedział na ten temat, to bardzo proszę o wiadomości. Numery naszych telefonów i faksów są znane. Problemy ze zwiększaniem i rozwoju współpracy gospodarczo-handlowej pomiędzy naszymi krajami wiążą się z faktem, że polscy i chińscy biznesmeni jeszcze słabo się znają. Mają mało kontaktów. Brakuje kanałów współpracy. Strona polska prowadzi dosyć sztywną politykę wizową. Dotarły do mnie wiadomości, iż chińscy biznesmeni, którzy chcieli przyjechać do Polski w celu poszukiwania możliwości inwestycyjnych, nie otrzymali polskich wiz. Jest to dawna sprawa. Sytuacja w tym zakresie polepsza się. Niemniej chińscy przedsiębiorcy mówili i mnie, i mojemu radcy handlowemu, że obecnie Chińczykom łatwiej dostać się do Stanów Zjednoczonych czy do Zachodniej Europy niż do Polski. Unia Europejska podpisała z Chinami porozumienie w sprawie turystyki i przyjazdów Chińczyków do Europy. Węgry są krajem docelowym chińskich turystów. Kiedy pracowałem na Słowacji, jeden z wiceministrów słowackich był w Chinach. Wiem też, że Czesi prowadzą rozmowy ze stroną chińską. Zachęcam też Polskę do podjęcia działań w tym zakresie. Byłby to dla Polaków czysty interes. Radzę Polakom, aby aktywniej konkurowali na chińskim rynku. Mówię to szczerze, gdyż jesteśmy przyjaciółmi. Polacy krzyczą i krytykują. W tym czasie inni wejdą na rynek chiński i będą na nim konkurować. Przeprowadzą promocję swoich towarów. Zachęcam Polaków, aby skorzystali z tego, że wrota Chin są dla nich otwarte. Zgadzam się z opinią posła Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego. Duży potencjał w zakresie pogłębiania współpracy pomiędzy naszymi krajami widzę między innymi na szczeblu terenowym. Jestem gotów dołożyć starań i udzielić pomocy po to, aby dobrze się przygotować do wymiany personalnej oraz lepiej poznać programy współpracy, niezależnie od tego, czy będzie to współpraca gospodarcza, kulturalna czy sportowa. Oczywiście na samym początku wymiany personalnej nie można oczekiwać skutecznej współpracy. Wymianę tę trzeba kontynuować i pogłębiać. Trzeba szukać kontaktów, rozmawiać, lepiej się poznać, a wtedy zaistnieją większe szanse i możliwości współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Mam nadzieję, że incydent wizowy jest już historią. Po dniu 1 maja przyszłego roku Polskę będą obowiązywać te same prawa, co całą zachodnią Europę, wszystkie kraje Unii Europejskiej. Chciałbym zaliczać się do tych polityków, którzy nie poddają się fobiom politycznym, a raczej racjonalnemu myśleniu i dbaniu o racje stanu swojego kraju, który ma szerokie, nie do końca wykorzystane możliwości współpracy z Chinami. Przeraziłem się kiedyś, kiedy były radca handlowy Ambasady Polski w Pekinie zaproponował mi współpracę pomiędzy jednym z mniejszych województw polskich a rejonem chińskim, który zamieszkiwało 130 mln ludzi. Tymczasem polskie województwo zamieszkiwało około 1 mln mieszkańców.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#FuZhihuan">Na pytania w sprawie podatków odpowie pan Liu Hong.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SprawFinansowychiGospodarczychOgólnochińskiegoZgromadzeniaPrzedstawicieliLudowychLiuHong">Przedstawię system podatkowy Chin. Jest to system mieszany. Obejmuje podatek od towarów i usług, podatek od konsumpcji i inne rodzaje podatków. Udział podatku od towarów i usług w ogólnych dochodach z podatków wynosi ponad 35%. Podatek od towarów i usług, podatek od przedsiębiorców oraz podatek od konsumpcji w sumie stanowią około 55% ogólnych wpływów z podatków. Podatek od dochodów przedsiębiorstw zajmuje około 15% dochodów podatkowych ogółem, podatek od dochodów osobistych obywateli - około 7%. Kolejne pytanie dotyczyło przeciętnych dochodów ludności chińskiej. W 2002 r. roczne przeciętne wynagrodzenie ludności miejskiej wynosiło około 1600 dolarów. Nie dotyczy to ludności wiejskiej. Chińskie władze określiły najniższy poziom wynagrodzenia dla pracowników. Każda prowincja ma prawo ustalić wysokość najniższego wynagrodzenia przy uwzględnieniu regionalnych uwarunkowań. Średnie krajowe najniższe wynagrodzenie wynosi około 350 dolarów rocznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Proszę o zadawanie krótkich pytań, gdyż jesteśmy zobowiązani do przestrzegania protokołu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AndrzejSkrzyński">Chciałbym poprosić naszych gości, aby zechcieli krótko scharakteryzować sytuację ekonomiczną chińskiego rolnictwa. Jakie strona chińska widzi perspektywy wymiany ze stroną polską w zakresie żywności i artykułów przemysłu rolno-spożywczego?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#FuZhihuan">Dwadzieścia lat temu, tuż po reformie gospodarczej w Chinach gospodarka rolna rozwijała się dosyć szybko. Wprowadziliśmy wówczas system rodzinnej produkcji rolnej. Struktura rolna znacznie się zmieniła. Gospodarka rolna zmieniła się w dużym stopniu poprzez przejście od uprawy roślin do hodowli zwierząt. Osiągnęliśmy dosyć duży sukces w zakresie owej gospodarki. Jesteśmy w stanie w dużym stopniu wyżywić własny naród. W roku 1996 produkcja zboża była nadmierna. W następnych latach zmniejszyliśmy produkcję zbóż. Największym problemem chińskiej wsi jest jej przeludnienie. Obecnie populacja rolna liczy jeszcze około 700 mln ludzi. Rocznie około 100 mln rolników zarabia w mieście. Rolnictwo chińskie w znacznym stopniu jest zmechanizowane. 150 mln rolników to zbędna siła robocza. Nie ma dla nich pracy. Dużym problemem jest również zbyt powolny wzrost dochodów rolników. Wysiłki władz chcemy skupić na rozwiązaniu owego problemu. Jest to problem naprawdę poważny. Z tego, co się orientuję, przeciętny rolnik polski ma dużo więcej ziemi niż przeciętny rolnik chiński. Jesteśmy chętni do wzmacniania naszej współpracy z Polską w dziedzinie rolnictwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Na zakończenie pytanie zada posłanka Halina Nowina Konopka.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#HalinaNowinaKonopka">Chciałabym zadać pytanie nieco innej treści. Nasi goście przyjechali do kraju katolickiego. Ostatnie doniesienia mówią o bardzo restrykcyjnych środkach podjętych przez władze chińskie w stosunku do katolików chińskich. Mniemam, iż muszą istnieć bardzo istotne powody, dla których władze chińskie ważą się na tego typu naruszanie praw człowieka. Chciałabym poznać te powody. Chciałabym wiedzieć, w czym katolicy w Chinach przeszkadzają tak bardzo władzom państwowym, że musiały one podjąć tego rodzaju kroki?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#FuZhihuan">Nie jest to przedmiotem naszego spotkania, ale postaram się odpowiedzieć na zadane pytanie zgodnie z posiadaną wiedzą. Konstytucja Chińskiej Republiki Ludowej gwarantuje wolność wyznania. Swoboda w zakresie wyznawania religii rzeczywiście istnieje. Wicemarszałek chińskiego parlamentu, który zwie się Ogólnochińskim Zgromadzeniem Przedstawicieli Ludowych, jest katolikiem. Ci, którzy byli w Chinach - tych, którzy nie byli, zapraszam - mogli zauważyć, że powstaje coraz więcej kościołów chrześcijańskich. Ponieważ ich budynki różnią się wyglądem od innych budowli, bardzo łatwo spostrzec, że liczba kościołów w Chinach znacznie rośnie. Liczba katolików w Chinach wzrosła kilkakrotnie w porównaniu z tym, co było dziesięć lat temu. Nie wiem, z jakiego źródła posłanka Halina Nowina Konopka czerpała przedstawione informacje. Wiem natomiast, że chińscy obywatele posiadają pełną swobodę w zakresie wyznawanej religii.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MieczysławCzerniawskiniez">Szanuję każde pytanie. Chodzi tu wolność wyboru posła. Na tle postawionego pytania, spytałem naszego tłumacza, ilu jest katolików w Chinach. Na 1300 mln mieszkańców Chin liczbę katolików ocenia się na 3 mln osób. Podaję to jako ciekawostkę, gdyż podczas swojego pobytu w Chinach akurat o to nie zapytałem. Nasunęła mi się też na myśl refleksja natury ogólnej. Proszę, aby posłanka Halina Nowina Konopka nie brała tego do siebie. Kilka lat temu w Chinach równolegle przebywały dwie delegacje: polska delegacja rządowa oraz delegacja amerykańskich kongresmanów. Wysokiej rangi polityk chiński, ówczesny minister budownictwa, przekazał mi swoje spostrzeżenie. Delegacja polska w ciągu godziny rozmów z premierem Chin pięćdziesiąt minut mówiła o prawach człowieka, a dziesięć minut o gospodarce. Delegacja Kongresu amerykańskiego pięćdziesiąt minut mówiła o gospodarce, a dziesięć minut o tej drugiej sprawie. Absolutnie jej nie dyskredytuję. Trzeba jednak zachować pewną równowagę, którą jest niezbędna w gospodarce. Ochrona praw człowieka jest dla nas, tak samo jak dla każdego innego kraju, bardzo istotna. Jesteśmy jednak w takim momencie historii, w którym powinniśmy wzmacniać naszą współpracę gospodarczą, kontakty polityczne. Wręcz z ogromnym zażenowaniem usłyszałem z ust ambasadora Yuana Guisena, że kiedyś miały miejsce perturbacje, jeśli chodzi o możliwość złożenia wizyty przez chińskich przedsiębiorców w Polsce. Chcielibyśmy sprzyjać rozwojowi współpracy gospodarczej. Za dziewięć miesięcy 2003 roku nasza wymiana handlowa zamyka się kwotą 2123 mln dolarów. Nasz eksport do Chin osiągnął wartość tylko 176 mln dolarów. W 2002 r. wyniósł on 206 mln dolarów. Deficyt, który występuje w naszych kontaktach handlowych, jest istotny. Równoważymy go eksportem do innych krajów, chcielibyśmy jednak zbliżać się do zrównoważonej wymiany handlowej oraz współpracy gospodarczej. Priorytetem jest nie tylko ochrona środowiska. Przewodniczący Fu Zhihuan jest byłym ministrem kolejnictwa. W dziedzinie kolejnictwa możemy dobrze współpracować z Chinami. Protokół jest nieubłagany. Poruszyliśmy kwestie gospodarcze. Posłanka Halina Nowina Konopka poruszyła inną bardzo nam bliską, uczuciową sferę. Nie chciałbym, aby powstało wrażenie, że Komisja Finansów Publicznych zajmuje się tylko pieniędzmi. Zajmujemy się też innymi sprawami. Stąd pojawiło się podobne pytanie. Na tym chciałbym zakończyć spotkanie Komisji Finansów Publicznych z delegacją Komisji Spraw Finansowych i Gospodarczych Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych. O pracy naszej Komisji będziemy mieli okazję porozmawiać jeszcze dwukrotnie w dniu dzisiejszym w czasie lunchu i kolacji. Na temat finansów i gospodarki nasi goście zapewne odbędą interesujące rozmowy w Ministerstwie Finansów oraz Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Dziękuję delegacji Komisji Spraw Finansowych i Gospodarczych Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych za udział w posiedzeniu Komisji. Gości zapraszam na lunch. Dziękuję też za przybycie na dzisiejsze spotkanie dyrektorom departamentów w Ministerstwie Finansów i Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej oraz wszystkim członkom Komisji.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MieczysławCzerniawskiniez">O godz. 15.00 rozpoczynamy naszą codzienną pracę. Będziemy omawiać część projektowanej ustawy budżetowej dotyczącą ochrony zdrowia. Zamykam posiedzenie Komisji Finansów Publicznych.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>