text_structure.xml 33.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#FranciszekPotulski">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, którego porządek dzienny obejmuje trzy punkty: pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy Akademia Morska w Gdyni, pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie nazwy Akademii Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku Oliwie oraz zaopiniowanie dla Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych. Przypominam, że Sejm projekty te skierował do rozpatrzenia przez Komisję Administracji i Spraw Wewnętrznych z zaleceniem zasięgnięcia opinii właściwych komisji sejmowych. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zwróciła się do naszej Komisji o wyrażenie opinii i naszą sprawą jest, czy w takiej opinii zawrzemy jakieś uwagi, czy też odpowiemy, że nie wnosimy żadnych uwag do przedstawionych projektów ustaw. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag. Przystępujemy do rozpatrzenia pierwszego punktu. Członkom Komisji przypomnę, że mniej więcej rok temu zaczął się w szkolnictwie wyższym taki trend, aby dokonać w niektórych polskich uczelniach zmian ich nazw - tam, gdzie było to możliwe - na akademie lub uniwersytety. Podstawowym motywem takich starań i działań było to, że w kraju powstała znaczna liczba rozmaitych uczelni wyższych o charakterze licencjackim. W związku z tym część uczelni, zwłaszcza o dłuższej tradycji, gdzie kształci się i nadaje tytuły magistra, zaczęła zabiegać o to, aby zmienić swoje nazwy na akademie czy uniwersytety w przypadku łączenia się kilku uczelni. Chodziło o to, aby wyróżnić uczelnie akademickie lub o zbliżonym charakterze spośród innych uczelni, np. wyższych szkół finansów i bankowości. Oba projekty poselskie, które mamy dzisiaj rozpatrzyć, były przedmiotem obrad Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w poprzedniej kadencji Sejmu. Do obu projektów pozytywnie odniosły się odpowiednie instytucje. Obecnie wracamy do tych jakby niezałatwionych spraw przez poprzedni Sejm. Proszę o zabranie głosu posła Andrzeja Różańskiego, upoważnionego przez wnioskodawców do przedstawienia w pierwszym czytaniu projektu ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy Akademia Morska w Gdyni.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejRóżański">W imieniu wnioskodawców przedstawiam uzasadnienie do projektu ustawy. Wskażę na zasadnicze elementy tego uzasadnienia. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni jest najstarszą i największą polską uczelnią morską, która kontynuuje tradycje Państwowej Szkoły Morskiej utworzonej w Tczewie w 1920 r. oraz Państwowej Szkoły Rybołówstwa Morskiego istniejącej od 1963 r. Wyższa Szkoła Morska została powołana rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1968 r. w sprawie przekształcenia Państwowych Szkół Morskich w Gdyni i w Szczecinie w Wyższe Szkoły Morskie. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni oprócz bezpośredniej podległości wobec Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, w swojej działalności dydaktycznej, szkoleniowej i naukowo-badawczej musi uwzględniać również akty prawne Międzynarodowej Organizacji Morskiej, dotyczące w szczególności bezpieczeństwa żeglugi, ochrony środowiska morskiego i standardów kwalifikacji kadr morskich. W okresie 33 lat istnienia - jako wyższa uczelnia - Wyższa Szkoła Morska w Gdyni odnotowała ogromny postęp w dziedzinie dydaktyki, badań naukowych, rozwoju kadry, współpracy zagranicznej i rozwoju bazy dydaktyczno-lokalowej. Uczelnia kształci kadrę o uznanych w świecie wysokich kwalifikacjach dla floty handlowej i lądowego zaplecza gospodarki morskiej. Trzeba też odnotować, iż od wielu lat uczelnia przygotowuje absolwentów do pracy w warunkach globalnego rynku zatrudnienia, a gruntowne wykształcenie i formowanie umiejętności absolwentów stwarza im realną szansę na współuczestnictwo na zasadach partnerskich w nowym ładzie zjednoczonej Europy. Obecnie uczelnia prowadzi studia na 4 wydziałach: nawigacyjnym, mechanicznym, elektrycznym i administracyjnym, oferując kształcenie na 7 kierunkach i w 19 specjalnościach. W ofercie edukacyjnej znajdują się specjalności typowo morskie, a także adresowane do szeroko rozumianej gospodarki morskiej, takie jak: inżynieria ruchu morskiego, eksploatacja siłowni okrętowych, elektroautomatyka okrętowa, transport morski, eksploatacja portów i floty, technologia remontów i urządzeń okrętowych, radiokomunikacja cyfrowa, zarządzanie przedsiębiorstwem, organizacja obrotu portowo-morskiego, organizacja usług turystyczno-hotelarskich, towaroznawstwo i ładunkoznawstwo. Uczelnia stara się odpowiadać na zapotrzebowanie rynku pracy, śledzi tendencje rozwojowe regionu. W związku z tym wprowadzono w ostatnim czasie takie specjalności, jak: zarządzanie i marketing oraz biznes elektroniczny, zorientowane na mały i średni biznes czy radiokomunikacja cyfrowa i sieci teleinformatyczne oraz komputerowe systemy sterowania, które mają służyć rozwijającym się technologiom informatycznym i ich zastosowaniem w różnych działach gospodarki morskiej. Wszystkie kierunki kształcenia - zarówno magisterskie, jak i inżynierski (licencjackie), odpowiadają kryteriom kadrowym określonym przez Radę Główną Szkolnictwa Wyższego. Dwa wydziały mają uprawnienia do doktoryzowania: wydział administracyjny w dyscyplinie - towaroznawstwo, w zakresie nauk ekonomicznych, oraz wydział mechaniczny w dyscyplinie - budowa i eksploatacja maszyn, w zakresie nauk technicznych. Dwa wydziały: nawigacyjny i mechaniczny posiadają również Certyfikat Systemu Jakości ISO-9001 w zakresie kształcenia akademickiego i zawodowego, który uzyskały jako pierwsze wydziały spośród wydziałów uczelni wyższych w Polsce. Uczelnia kształci obecnie ok. 7 tys.  studentów studiów dziennych i zaocznych na poziomie magisterskim i licencjackim oraz ok. 120 słuchaczy studiów podyplomowych. W okresie 5 lat uczelnia podwoiła liczbę studentów. Oprócz przedmiotów specjalistycznych studenci mają do wyboru zajęcia przygotowujące ich do życia politycznego i społecznego, np. z filozofii, socjologii, psychologii, komunikacji interpersonalnej, a także integracji europejskiej. Zdobywają też dodatkowe kwalifikacje na licznych kursach. Wielką wagę przywiązuje się do nauki języków obcych. Na I i II roku studiów student uczy się języka angielskiego przez 4 godziny tygodniowo; w następnych latach również uczestniczy w zajęciach językowych. Zajęcia wychowania fizycznego odbywają się w dwóch salach gimnastycznych i na basenie pływackim stanowiącym własność uczelni. Studenci uczestniczą w licznych zawodach i obozach sportowych. Przy Wyższej Szkole Morskiej działa Studium Wojskowe i studenci kończący studia mają zaliczoną służbę wojskową. Proces dydaktyczny realizowany jest przez 380 nauczycieli, w tym 76 profesorów i 112 doktorów. Uczelnia posiada znakomite zaplecze dydaktyczne oraz naukowo-badawcze, które pozwala uczelni skutecznie realizować zamierzenia zarówno naukowe, jak i dydaktyczne. Księgozbiór uczelni liczy łącznie ok. 100 tys. wolumenów, w tym bogate zbiory specjalistycznych czasopism zagranicznych i krajowych. Księgozbiór jest skomputeryzowany w Systemie Zintegrowanej Obsługi Biblioteki, a katalog dostępny jest również poprzez Internet. Uczelnia dysponuje licznymi specjalistycznymi laboratoriami, symulatorami i statkiem badawczo-szkoleniowym „Horyzont II”. Spośród laboratoriów specjalistycznych i symulatorów do obiektów o największym znaczeniu zaliczane są: symulator siłowni okrętowej, symulator manewrowy, symulator zautomatyzowanego systemu elektroenergetycznego statku, a także laboratorium systemów zobrazowania mapy elektronicznej i informacji nawigacyjnej i zespół laboratoriów badawczych analiz instrumentalnych. Statek badawczo-szkoleniowy „Horyzont II” jest bardzo nowoczesną jednostką praktycznego szkolenia studentów w zakresie nawigacji i siłowni okrętowej. Statek ten odbywa regularne rejsy na Spitsbergen i Antarktydę w ramach współpracy z Polską Akademią Nauk. Wyższa Szkoła Morska jest także armatorem szkolnego żaglowca „Dar Młodzieży” przygotowującego studentów do pracy na morzu. Żaglowiec ten bierze udział w międzynarodowych regatach i wielokrotnie był ich zwycięzcą. Jest znakomitym ambasadorem Polski, miejscem wielu prestiżowych spotkań ludzi polityki i biznesu. Odbywają się na nim wystawy i koncerty, licznie odwiedzane podczas postojów w wielu portach świata. Odbywają się na nim wystawy i koncerty, licznie odwiedzane podczas postojów w wielu portach świata. Szczególne znaczenie dla Wyższej Szkoły Morskiej ma Ośrodek Badawczo-Szkoleniowy Manewrowania Statkami w Iławie, prowadzony wspólnie z Politechniką Gdańską i miastem Iławą. Oprócz badań naukowych prowadzony jest w nim proces kształcenia wysoko kwalifikowanych kadr kapitanów żeglugi wielkiej, np. pilotów morskich i portowych. Ośrodek ten jest jednostką unikalną w skali światowej i cieszy się dużym prestiżem. Na świecie są jeszcze tylko dwa takie ośrodki: w Grenoble i w Southampton. Wynikiem rozwoju i unowocześnienia zaplecza naukowo-badawczego i szerokiej współpracy zagranicznej Wyższej Szkoły Morskiej jest sukcesywny wzrost poziomu badań naukowych prowadzonych w uczelni, czego potwierdzeniem jest np. przyznanie pracownikom uczelni 44 grantów w ramach procedur konkursowych Komitetu Badań Naukowych w latach 1994–2000. Na szczególne podkreślenie zasługuje uczestnictwo Wyższej Szkoły Morskiej w V Programie Ramowym Unii Europejskiej. Szkoła jest współrealizatorem ważnego projektu pt. „Sieć tematyczna w zakresie kształcenia, szkolenia i mobilności kadr morskich”. Projekt ten dotyczy jednego z fundamentalnych problemów w światowej gospodarce morskiej, jakim jest duży niedobór kadr oficerskich w krajach Unii Europejskiej. Szeroko rozwinięta jest współpraca międzynarodowa Wyższej Szkoły Morskiej, zwłaszcza w ramach ważnych programów transeuropejskich. Uczelnia uczestniczyła w latach 90. W programach współpracy międzynarodowej TEMPUS, TEMPUS-II oraz CESPUS.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AndrzejRóżański">Obecnie uczelnia bierze udział w wielostronnych projektach wymiany programu SOCRATES/ERASMUS, w ramach których współpracuje z 7 partnerami z Holandii, Belgii, Niemiec, Finlandii, Włoch, Irlandii i Portugalii. Współpraca ta dotyczy wymiany kadry dydaktycznej i studentów oraz opracowania programów studiów. Wyższa Szkoła Morska prowadzi współpracę z uczelniami podobnego typu nie tylko w krajach europejskich. Uczelnia ma szczególny udział poprzez swoich pracowników w działalności międzynarodowych organizacji związanych z szeroko rozumianą gospodarką morską. Do takich organizacji zaliczyć można m.in. International maritime Organisation z siedzibą w Londynie, a także International Association of Martime Uniwersities z siedzibą w Stambule. Moim zdaniem, uzasadnienie to jest wystarczające, aby Komisja mogła rozpocząć dyskusję nad zaopiniowaniem przedkładanej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#FranciszekPotulski">Informuję, że mamy pozytywną opinię Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego o tym projekcie ustawy. Jest to dla nas ważną wskazówką, dlatego że Rada Główna Szkolnictwa Wyższego określa warunki, jakie mają spełniać uczelnie ubiegające się o nadanie im nazwy: akademia. Wyższa Szkoła Morska w Gdyni kształci dla potrzeb żeglugi i gospodarki morskiej, i ma odpowiednio liczebną kadrę naukową, co zostało już przedstawione. Czy przedstawiciel Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejJemiołkowski">To, co zostało do tej pory powiedziane, jednoznacznie wskazuje na wysoką ocenę Wyższej Szkoły Morskiej w Gdyni i Rada Główna nie miała żadnych wątpliwości przy opiniowaniu tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FranciszekPotulski">Czy ktoś z państwa posłów ma jakieś pytania? Nie ma pytań. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Wyższej Szkoły Morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PawełMiłobędzki">Chciałbym powiedzieć, że uczelnia nasza jest w momencie przełomowym, bo jej kadra i baza materialna, a przede wszystkim dokonania zatrudnionych nauczycieli doprowadziły do sytuacji, w której możemy ubiegać się o nazwę akademii morskiej. Pan poseł występujący w imieniu posłów wnioskodawców przedstawił szczegółowo nasz dorobek dydaktyczny i naukowo-badawczy, stan kadry nauczającej i wyniki badań oraz kontaktów międzynarodowych. Prowadzimy wymianę naukową z 22 ośrodkami akademickimi w wielu krajach świata, mamy odpowiednią bazę materialną, m.in. unikalne symulatory najwyższej klasy, a także statek badawczy i szkoleniowy. Jesteśmy armatorem znanego żaglowca „Dar Młodzieży”, który spełnia wyjątkową rolę nie tylko w dydaktyce, ale i w kontaktach Polski ze światem. Uczestnictwo naszej uczelni w wielu programach międzynarodowych dodatkowo uzasadnia wniosek naszej szkoły, poparty przez liczne grono posłów o to, abyśmy mogli uzyskać nazwę akademii morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#FranciszekPotulski">Czy przedstawiciele rządu chcieliby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#AdamJamroz">Mogę wyrazić swoją opinię jako minister. Nie mam żadnych wątpliwości co do zasadności wniosku i projektu ustawy. Obszerne uzasadnienie tego projektu wykazało w całej pełni charakter akademicki uczelni. Chciałbym podkreślić, że - po pierwsze - uczelnia ma ustabilizowaną kadrę, cieszącą się wysokim prestiżem nie tylko w kraju, a - po drugie - szczególnie cenna jest współpraca międzynarodowa Wyższej Szkoły Morskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#FranciszekPotulski">Jeżeli nie ma pytań, to zamykam dyskusję. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy? Tytuł ten brzmi: - o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy akademia morska w Gdyni. Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Czy są uwagi do art. 1? Nikt nie zgłasza uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 projektu ustawy. Czy są uwagi do art. 2, który stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem 8 grudnia 2001 r.? Chciałbym wytłumaczyć powód wpisania takiego terminu. Sejm rozpatrzy nasze sprawozdanie tego projektu w najbliższą środę, bo mamy już zapowiedź rozszerzenia porządku obrad plenarnego posiedzenia. Taka data została przez wnioskodawców zaproponowana dlatego, że dokładanie 890 lat temu, 8 grudnia powstała ta uczelnia, wówczas w Tczewie. Jest to więc symboliczna data i dlatego została wpisana do projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne proponuje, aby termin wejścia w życie ustawy był określony zgodnie z przyjętym obyczajem legislacyjnym, tzn. 14 dni od dnia ogłoszenia. Nie jesteśmy pewni, kiedy tę ustawę, uchwaloną przez Sejm, rozpatrzy Senat, podpisze prezydent i kiedy ukaże się w Dzienniku Ustaw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#FranciszekPotulski">Rozumiem, że sugestia jest taka, aby wstawić tu inną datę, która gwarantuje zakończenie całego procesu legislacyjnego. Posłowie wnioskodawcy podpowiadają, aby przyjąć datę 1 stycznia 2002 r., co zapewne zadowoli Biuro Legislacyjne. Natomiast w protokole z dzisiejszego posiedzenia zapiszemy, że w okolicach 8 grudnia rozpatrywaliśmy tę ustawę. Czy są jakieś inne uwagi? Nie ma. Poddaję pod głosowanie wniosek o zarekomendowanie Sejmowi do uchwalenia projektu ustawy o nadanie Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy Akademia Morska w Gdyni, wraz z wniesioną poprawką dotyczącą wejścia w życie ustawy. Stwierdzam, że Komisja przyjęła jednogłośnie projekt ustawy. Proponuję, abyśmy sprawozdanie z naszego posiedzenia w tej sprawie powierzyli przewodniczącemu Komisji. Wprawdzie pan poseł Andrzej Różański jest absolwentem Wyższej Szkoły Morskiej, ale ja z kolei znam dobrze tę uczelnię. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Dziękuję. Na sprawozdawcę Komisji został wybrany poseł Franciszek Potulski. Mamy jeszcze wysłuchać opinii Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarcinSzczygieł">W odniesieniu do projektu ustawy o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Gdyni nazwy Akademia Morska w Gdyni chcę powiedzieć, że projekt tej ustawy nie wchodzi w zakres prawa Unii Europejskiej i nie jest obojętny tym prawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekPotulski">Dziękuję. Przystępujemy do rozpatrzenia drugiego poselskiego projektu ustawy - o zmianie nazwy Akademii Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku Oliwie. Zwracam państwu uwagę, że w zmianie tej nazwy chodzi - po pierwsze - o podkreślenie nazwy miasta, w którym mieści się uczelnia, a - po drugie - o rozszerzenie jej nazwy o wyrazy „i sportu”. W imieniu wnioskodawców głos zabierze poseł Jerzy Młynarczyk. Może dodatkowo poinformuję państwa, że pan poseł dawno temu był reprezentantem Polski w koszykówce na olimpiadzie w Rzymie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMłynarczyk">Zmiana, jak to już powiedział pan przewodniczący, dotyczy dwóch elementów nazwy uczelni. Akademia Wychowania Fizycznego w Gdańsku już dawno przestała być wyłącznie ośrodkiem kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego. Stała się bardzo liczącym się, także w skali europejskiej, centrum sportu. Kształceni są tam trenerzy na najwyższym poziomie. Poziom prac naukowych pracowników tej uczelni jest bardzo wysoki i w sposób bardzo istotny rozwijają one naukę o sporcie, a nie tylko o kulturze fizycznej. Zakres tych prac jest bardzo szeroki. Uczelnia kształci też trenerów i jest przykładem uzyskiwania znacznych sukcesów w sporcie. Nie będę wymieniał tu liczby medalistów olimpijskich i medalistów mistrzostw świata, którzy zostali wychowani na tej uczelni, ale jest to znaczna liczba. Ponadto uczelnia chce podjąć kształcenie w bardzo ciekawej specjalności, będącej w Polsce rzadkością, a mianowicie w specjalności organizatora sportu. Sądzimy, że rozwinięcie nazwy uczelni na: akademię wychowania fizycznego i sportu jest całkowicie uzasadnione. Ponieważ struktura administracyjna miasta Gdańska została zmieniona proponujemy, aby jako siedzibę uczelni określić Gdańsk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#FranciszekPotulski">W sprawie tego projektu mamy także uchwałę Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AndrzejJemiołkowski">Ponieważ tutaj w istocie chodzi tylko o zmianę nazwy uczelni oraz sprecyzowanie jej lokalizacji, Rada Główna nie miała żadnych wątpliwości, żeby poprzeć przedstawiony wniosek i projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#FranciszekPotulski">Proszę o wyrażenie opinii przedstawiciela rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AdamGiersz">Rząd również pozytywnie opiniuje przedstawiony projekt ustawy. Jesteśmy zainteresowani tym, żeby sport wyczynowy miał silne zaplecze naukowe. Uczelnia gdańska realizuje to dobrze, chce to podkreślić w swojej nazwie i my to popieramy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#FranciszekPotulski">Czy są pytania do wnioskodawców i przedstawicieli uczelni? Nie słyszę pytań. Proszę pana rektora o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszCzerwiński">Dziękuję za uzasadnienie naszego wniosku przez pana prof. Jerzego Młynarczyka. Chciałbym od siebie dodać, że w 50-letniej historii szkolnictwa wychowania fizycznego w Gdańsku uczelnia nasza poszukiwała swojego miejsca. Każda z takich uczelni dąży do tego, aby mieć swoją specyfikę. Sądzę, że nasza uczelnia, szczególnie w minionych 20 latach, wypracowała ten kierunek zmierzający ku sportowi. Mamy w tej dziedzinie już niemałe osiągnięcia. Wspomnę może tylko o tym, że na Igrzyskach Olimpijskich startowało więcej naszych studentów niż wychowanych na pozostałych uczelniach wychowania fizycznego. Podjęliśmy się kształcenia trenerów na możliwie najwyższym poziomie. Od przyszłego roku przystąpimy do szkolenia trenerów z udziałem wybitnych fachowców zagranicznych. Nasze dotychczasowe osiągnięcia, baza naukowo-dydaktyczna i laboratoryjna, kadra naukowa, jaką dysponujemy, w pełni gwarantują, iż działalność sportową będziemy rozwijać na wysokim poziomie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#FranciszekPotulski">Czy ktoś chciałby zadać pytania czy zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AntoniStryjewski">Czy nie grozi nam cała fala przekształceń także innych akademii wychowania fizycznego w takie akademie wychowania fizycznego i sportu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#FranciszekPotulski">Myślę, że taka możliwość istnieje, dlatego że na części tych uczelni sport traktowany jest jak gdyby warsztatowo. Dotychczasowa forma kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego, chociaż też usportowionych, przechodzi do przeszłości. Obecnie klub sportowy w uczelni staje się swego rodzaju praktyką zawodową studentów tej uczelni. Może odniesie się do tego pan minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AntoniStryjewski">Istotnie, jest taka sytuacja, że w większości akademie wychowania fizycznego przyjmują jako studentów, a także pracowników dydaktycznych - wybitnych sportowców. I to zaczyna je charakteryzować także w zakresie specjalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#FranciszekPotulski">Moim zdaniem, prace resortu powinny już zmierzać w tym kierunku, aby określić kryteria, dzięki którym można by rozszerzać nazwy akademii wychowania fizycznego. Decydować powinny jakieś wymierne osiągnięcia sportowe studentów czy wychowanków oraz podejmowanie prac naukowych dotyczących funkcjonowania i uprawiania dyscyplin sportowych. Ten projekt ustawy jest pierwszym takim wyłomem i w ślad za uczelnią w Gdańsku mogą pójść inne akademie wychowania fizycznego. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu powinno określić warunki, jakim powinny odpowiadać te uczelnie, które mogłyby ubiegać się o taką zmianę nazwy. Trzeba zauważyć, że również Ministerstwo Edukacji Narodowej do swojej nazwy dodało wyrazy „i Sportu”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AdamGiersz">Następuje proces krystalizowania się programów akademii wychowania fizycznego. Jedne podejmują współpracę ze sportem wyczynowym, rozwijając w tym kierunku badania i dydaktykę, inne zajmują się specjalizacjami prozdrowotnymi związanymi z rehabilitacją, głównie ruchową, a jeszcze inne wiążą swoją przyszłość z turystyką kwalifikowaną. I to są kroki w kierunku głównego swojego profilu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#FranciszekPotulski">Czy ktoś chciałby jeszcze zabrać głos? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy. Czy są uwagi do tytułu projektu ustawy, który brzmi: - o zmianie nazwy Akademii Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku Oliwie? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł projektu ustawy. Jakie są uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 projektu ustawy. Kto z państwa ma uwagi do art. 2, który stanowi, że ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2002 r.? Nie widzę. Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2 w proponowanym brzmieniu. Jaka jest opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MarcinSzczygieł">Również w tym przypadku chciałbym oświadczyć, że przedmiot projektu tej ustawy nie wchodzi w zakres prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#FranciszekPotulski">Poddaję pod głosowanie wniosek o zarekomendowanie Sejmowi uchwalenia projektu ustawy o zmianie nazwy Akademia Wychowania Fizycznego im. Jędrzeja Śniadeckiego w Gdańsku Oliwie. Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek jednomyślnie. Jeżeli państwo nie wyrażą sprzeciwu, proponuję, aby sprawozdawcą Komisji w przypadku tego projektu ustawy był przewodniczący Komisji, czyli poseł Franciszek Potulski. Czy są inne kandydatury? Nie ma. Dziękuję. Komisja dokonała wyboru posła sprawozdawcy. Gościom obu uczelni dziękujemy za udział w obradach. Przechodzimy do rozpatrzenia trzeciego punktu porządku dziennego. Przekazuję przewodnictwo pani posłance Danucie Grabowskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DanutaGrabowska">Problem, jaki mamy rozstrzygnąć, polega na tym, że wiodąca w danej kwestii Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych wystąpiła do naszej Komisji z prośbą o wyrażenie opinii w sprawie dwóch rządowych projektów ustaw. Dotyczą one zmiany ustawy o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów, ustawy o działach administracji rządowej oraz o zmianie niektórych ustaw, a także projektu ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych. Jest wśród nas zaproszony przez prezydium Komisji sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pan Marek Wagner. Proponuję, aby pan minister zapoznał nas z kwestiami podstawowymi, jakie wynikają z proponowanych przez rząd zmian, po czym moglibyśmy zadawać pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekWagner">Informuję państwa, że pełnię obowiązki szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Mam pewne trudności z zaspokojeniem zainteresowania państwa w zakresie przedłożonych Sejmowi projektów ustaw, które wymieniła pani przewodnicząca. Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych, do której skierowano oba projekty, wystąpiła do państwa o ustosunkowanie się do kilku artykułów, ale przeczytawszy ich treść nie wiem, czego tamta Komisja oczekuje i z jakich powodów zwraca się do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży o wyrażenie opinii. Nie bardzo wiem, do jakich zapisów mielibyście się państwo ustosunkowywać. Proszę w związku z tym o ewentualne pytania do rządu. Być może chodzi o Główny Urząd Miar, nad którym nadzór został przeniesiony z prezesa Rady Ministrów na ministra gospodarki. Czy mam uzasadniać, dlaczego ten nadzór został tak usytuowany, tzn. przeniesiony w gestię ministra gospodarki? Otóż dlatego, że Rada Ministrów uznała, iż ten nadzór będzie w takim układzie bardziej efektywny i bezpośredni, bo Główny Urząd Miar czy Urząd Patentowy RP są bardzo mocno związane z problematyką funkcjonowania gospodarki. Prezes Rady Ministrów pełni nadzór nad bardzo wieloma centralnymi organami i urzędami administracji rządowej i nie może dobrze nadzorować tych, które są wyspecjalizowane i służą poszczególnym działom gospodarki. Dlatego przekazuje ten nadzór w niektórych przypadkach członkom rządu, aby w jego imieniu wypełniali określone obowiązki. Nie ma tu żadnych innych intencji, np. umniejszenia rangi tego czy innego urzędu lub agencji. W gruncie rzeczy to, jaką dany urząd będzie miał rangę, zależy od tego, jak będzie wypełniał zadania, do których został powołany. Zmiana dotyczy po prostu uproszczenia struktury i zapewnienia głębszego merytorycznie nadzoru, w tym przypadku przez ministra gospodarki, a nie przez prezesa Rady Ministrów. I taka jest idea proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DanutaGrabowska">Czy ktoś z państwa ma pytania? Nie ma pytań. Dla wyjaśnienia powiem nowym członkom Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, bo ci, którzy już wiele lat w niej pracują, to wiedzą, iż Komisja Administracji i Spraw Wewnętrznych zwróciła się do nas - jak się wydaje - dlatego, że w poprzednich latach nasza Komisja opiniowała wiele części budżetu państwa. Były wśród nich części dotyczące budżetów Głównego Urzędu Miar, Urzędu Patentowego RP itd. Dotyczy to np. także Państwowej Agencji Atomistyki. Postanowiliśmy nie uchylać się od wyrażenia opinii i dlatego zajmujemy się tą kwestią. Są obecni szefowie tych centralnych organów i urzędów administracji państwowej, których bezpośredni dotyczą proponowane zmiany i - być może - zechcą zabrać głos. Chciałabym dodać, że jeżeli chodzi o art. 2 projektu ustawy, który mamy zaopiniować, możemy powiedzieć, że propozycja, aby minister właściwy do spraw gospodarki sprawował nadzór nad prezesem Głównego Urzędu Miar, jest zmianą, do której możemy się odnieść. Jeżeli bowiem chodzi o prezesa Urzędu Patentowego RP, to projekt ustawy zawiera propozycję, która jest skutkiem przyjętych już ustaw w minionej kadencji. Nie musimy tego uchwalać na nowo, bo są to sprawy zastane. Inne sprawy mają charakter porządkowy. W art. 28 ust. 3 opiniowanego projektu ustawy jest mowa o tym, że minister właściwy do spraw środowiska sprawuje nadzór nad Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz nad prezesem Państwowej Agencji Atomistyki. Czy ktoś z państwa ma w tej kwestii jakieś pytania bądź uwagi? Nie widzę. Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#WitoldŁada">Zabieram głos, ponieważ mój urząd jest wymieniony z nazwy w tym projekcie. Naszym zdaniem, podległość Państwowej Agencji Atomistyki urzędowi ministra ochrony środowiska niezupełnie jest zgodna z zakresem działania Agencji. Państwowa Agencja Atomistyki wydaje decyzje i nadzoruje wszelkie prace prowadzone w Polsce, a związane z promieniowaniem. Sprawuje nadzór nad trzema tysiącami podmiotów, a teraz dochodzi do tego 1,5 tys. podmiotów stosujących rentgeny do celów niemedycznych. Ponadto nadzoruje prawidłowość działania aparatów i oceny dawki dla wszystkich zawodowo narażonych na promieniowanie. Ma obowiązek z racji...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MarekWagner">Przepraszam, pani przewodnicząca. Pan nie jest gościem na tym posiedzeniu, a należy do ekipy rządowej, zaś rząd ja reprezentuję. Panu prezesowi dziękuję za wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WitoldŁada">Zostałem zaproszony na posiedzenie przez Komisję i z tej racji zabrałem głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DanutaGrabowska">My musimy się sugerować stanowiskiem rządu, a w tym przypadku przedstawiciel rządu jest jednoznacznie określony. Czy ktoś z państwa chciałby sprecyzować swoje stanowisko w sprawie przedłożonej przez rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JacekProtasiewicz">W uzasadnieniu do omawianego projektu ustawy znajduje się taki zapis: „Niezbędne było również zamieszczenie w projektowanej ustawie przepisów nowelizujących przepisy szeregu ustaw odnoszących się do kwestii nadzoru i właściwości organów w związku z: 1) utworzeniem urzędu ministra właściwego do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej...”. I tylko do tego mam pytania. Czy utworzono taki urząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DanutaGrabowska">Proszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekWagner">Jest to ujęte w projektowanej ustawie o zmianie ustawy o działach administracji rządowej w art. 9a ust. 2.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DanutaGrabowska">Czy ktoś z państwa wnosi uwagi do projektu rządowego? Nie widzę. Czy w związku z tym możemy przyjąć stanowisko Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, iż Komisja pozytywnie opiniuje wniosek rządowy? Nie słyszę uwag. Ogłaszam głosowanie. Kto z pań posłanek i panów posłów jest za tym, aby wyrazić pozytywną opinię o propozycji rządu zawartej w przedłożonym projekcie ustawy? Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycję rządową przy 6 głosach wstrzymujących się. Taką opinię przekażemy Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych. Dziękuję. Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>