text_structure.xml
32.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości. Witam panią Marię Skubniewską, dyrektor Departamentu Nadzoru Właścicielskiego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Małgorzatę Buszyńską, głównego specjalistę w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Małgorzatą Gruberską-Gorgol, naczelnik wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Beatę Orlik, dyrektor Biura Kontroli i Audytu Wewnętrznego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz pana Przemysława Rdesa, naczelnika wydziału w Departamencie Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Widzę także Najwyższą Izbę Kontroli, także witam… tutaj pana nie mam, ale pan jest zawsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuInfrastrukturyNajwyższejIzbyKontroliTomaszEmiljan">Staram się.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Doceniamy to, zawsze możemy na pana liczyć… przepraszam, jest pan na liście – pan Tomasz Emiljan, dyrektor Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2020 rok. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie widzę, żeby nie było wątpliwości jak ostatnio.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Propozycje tematów kontroli nadesłał pan przewodniczący Tadeusz Aziewicz oraz pan poseł Piotr Misiło.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę o przedstawienie zgłoszonych propozycji – bardzo proszę, pan wiceprzewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełTadeuszAziewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełTadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, chciałbym przedstawić dwie propozycje.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełTadeuszAziewicz">Pierwsza dotyczy wątku, który był dyskutowany w dniu wczorajszym, dotyczy Rejsu Niepodległości. Powtarzam po raz kolejny, żeby nikt nie miał wątpliwości i czegoś mi nie imputował, że nie jest to inicjatywa przeciwko rejsowi. Wydaje mi się, że z różnych względów rejs akurat nie był złą inicjatywą, natomiast naszą rolą jest ocenienie, a nawet pozyskanie informacji o wszystkich kosztach, wszystkich wydatkach instytucji publicznych związanych z rejsem.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełTadeuszAziewicz">Najwyższa Izba Kontroli wydaje się najlepszym podmiotem, żeby to rzetelnie zrobić, dlatego że, jak państwo wiecie, rejs był finansowany z bardzo wielu źródeł. W trakcie kontroli, którą realizowaliśmy w ministerstwie, pozyskałem częściowe informacje dotyczące finansowania rejsu z budżetu ministra, ale był to tylko ułamek całości. Wiemy, że bardzo mocno zaangażowane były spółki Skarbu Państwa. Mówi się o bardzo dużych kwotach. Także uczelnie finansowały rejs.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełTadeuszAziewicz">Stąd mój wniosek, żeby Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę wydatków wszystkich jednostek sektora publicznego, z uwzględnieniem spółek zależnych od Skarbu Państwa, związanych z Rejsem Niepodległości.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełTadeuszAziewicz">Drugi wątek też trochę dotyczy wczorajszej dyskusji. Pan minister przyszedł na posiedzenie z rzeczywiście szerokim zapleczem. Pozyskaliśmy dużo ciekawej wiedzy o relacjach pomiędzy ministrem a owym zapleczem, nie było natomiast wczoraj dyskusji na temat renacjonalizacji Stoczni Gdańskiej. Jest to proces szczególny, realizowany szczególnie nietransparentnie. Kiedy pytaliśmy ministra o szczegóły, zasłaniał się tajemnicą – być może zasadnie a być może nie. Wydaje mi się, że Najwyższa Izba Kontroli jest najbardziej właściwa do tego, żeby dokonać oceny procesu renacjonalizacji Stoczni Gdańskiej. Napisałem tutaj o cenie i celowości zakupu, ponieważ tak naprawdę o to chodzi.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełTadeuszAziewicz">Są to moje dwie propozycje.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełTadeuszAziewicz">Bardzo proszę Wysoką Komisję o ich przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie pośle.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan poseł Piotr Misiło.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełPiotrMisiło">Dzień dobry, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełPiotrMisiło">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełPiotrMisiło">Przesłałem nieco więcej punktów, mając jednak na uwadze, że wszystkie z pewnością nie będą zrealizowane, chciałbym tak naprawdę skupić się trzech – mam świadomość, że nie sposób przeprowadzić kontroli w każdym z obszarów.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełPiotrMisiło">Tak jak mówiłem wczoraj, myślę, że byłoby czymś naprawdę dobrym, gdyby udało się doprowadzić do takiej rzetelnej kontroli inwestycji związanej z przekopem Mierzei Wiślanej. Oczywiście, toczy się wokół tego mocny polityczny spór, ale teraz chciałbym rozmawiać nie o polityce, ale o ekonomii. Chciałbym, żeby ktoś chłodnym okiem z zewnątrz zechciał na to spojrzeć i powiedzieć, czy i jaki to może mieć sens ekonomiczny, makroekonomiczny, w ujęciu strategicznym. Analizując projekt, nie jestem w stanie złapać takiego sensu, dlatego że nie spina nie to w żaden możliwy sposób, powtarzam, od strony ekonomicznej. Warto, żebyśmy sami dla siebie mieli wiedzę, ile pieniędzy tam zostawimy i co tak naprawdę osiągniemy i jeszcze raz powtarzam: odkładając politykę i szeroko rozumiane działania PR-owe. Jest to dla mnie coś bardzo istotnego.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełPiotrMisiło">Druga rzecz….</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W takim razie chciałabym dopytać, panie pośle – czy wycofuje się pan z weryfikacji podstaw geopolitycznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełPiotrMisiło">Jest tu napisane: „weryfikacja ekonomicznych podstaw decyzji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Nie, jest napisane: „weryfikacja… geopolitycznych”, co mnie dziwi, dlatego że akurat geopolitycznie chyba wszyscy zgadzamy się co do względów bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Czy pan wykreśla ten wyraz?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełPiotrMisiło">Przepraszam bardzo, mam tutaj zapisane: „Przekop Mierzei Wiślanej – weryfikacja ekonomicznych podstaw decyzji”.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Nie, jest „weryfikacja podstaw geopolitycznych”, panie pośle. Tak pan przysłał, są „geopolityczne podstawy”.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełPiotrMisiło">Czyli ktoś... okej, dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wykreślić to, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełPiotrMisiło">Geopolityczne podstawy też mogą być, oczywiście możemy o to zahaczyć. Wszyscy wiemy, że...</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Ale pisze pan o weryfikacji geopolitycznych podstaw – jak może być weryfikacja względów bezpieczeństwa i wolności żeglugowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełPiotrMisiło">Ale jakiego bezpieczeństwa, pani przewodnicząca?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełPiotrMisiło">Prosiłem, żebyśmy PR na chwilę odstawili.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Nie analizujemy podstaw geopolitycznych, jesteśmy komisją merytoryczną, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełPiotrMisiło">No, dobrze, ale wszystko, co tutaj robimy, jest polityką. Przecież nie my to będziemy kontrolować, tylko zwracamy się do Najwyższej Izby Kontroli.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Mam tylko prośbę do pana, żeby pan nie mówił tu w ten sposób o PR-arze do swoich koleżanek i kolegów.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Mam do pana pytanie: która wersja jest aktualna?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełPiotrMisiło">Pani przewodnicząca, zostańmy przy tej, którą pani ma. Widocznie musiałem zamieścić swoją poprawioną wersję, ale zostańmy przy tej, którą pani ma.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełPiotrMisiło">Pani przewodnicząca, mogę mówić o PR-arze, proszę nie odnosić tego za mocno do siebie. Takie są fakty.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zwrócił się pan do mnie, żebym pozostawiła PR w domu. A więc mówię panu, że nie myślę o PR-arze, tylko pytam pana, czy geopolityka ma być w tym punkcie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełPiotrMisiło">Tak, tak jak przedstawiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę przejść do meritum, a nie znowu być złośliwym wobec mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełPiotrMisiło">Nie jestem złośliwy, to pani, pani przewodnicząca, stara się być, ale zostawmy to. Wobec tego, żeby nie wprowadzać zamieszania, chciałbym pozostać przy wersji, którą posiada pani przewodnicząca, dobrze?</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełPiotrMisiło">Na wszelki wypadek będę korzystał z kartki, gdyby okazało się, że... ale widzę, że wszystkie pozostałe tematy są dobrze zapisane.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełPiotrMisiło">Myślę, że w kontekście naszego wczorajszego posiedzenia Komisji, jak też w ogóle rozmów przez ostatni rok, drugim ważnym punktem, który absolutnie wymaga kontroli Najwyższej Izby Kontroli, jest realizacja kontraktu budowy promu pasażersko-samochodowego przez Morską Stocznię Remontową Gryfia. Stępka urosła już do rangi pewnego symbolu.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełPiotrMisiło">Chcielibyśmy wiedzieć, jak wygląda cały proces od strony merytorycznej. Ile pieniędzy i w jakim kontekście zostało wydanych? Jak je wydawano? Dlaczego to nie się mogło udać? Dlaczego stępka wciąż stoi już od kilkunastu miesięcy? Myślę, że to także jest coś, co nas wszystkich powinno zainteresować. Chodzi o to, żebyśmy mieli pełną, merytoryczną wiedzę w tym zakresie, żebyśmy mogli poruszać się nie tylko w zakresie stricte propagandowym.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełPiotrMisiło">I kolejna rzecz, o której wczoraj bardzo mocno i bardzo dużo mówił prezes Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia. Chciałbym poprosić Wysoką Komisję, żebyśmy poprosili Najwyższą Izbę Kontroli o kontrolę procesu restrukturyzacyjnego w stoczni w latach 2016–2018. To, o czym wczoraj była mowa bardzo ramowo, nie daje nam nie tylko pełnego obrazu, ale żadnego obrazu, jak wyglądają kwestie restrukturyzacji w stoczni.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PosełPiotrMisiło">I chyba rzecz najważniejsza, o której mówię od początku, odkąd jestem posłem i zasiadam w tej Komisji – jest to Polska Żegluga Morska. To, co przedstawia pan Brzezicki, to, co mówił wczoraj, stoi w sprzeczności z tym, co wiemy od ludzi, którzy tam pracują, od związków zawodowych. Raporty, które mieliśmy do wglądu w kancelarii tajnej, które byłem oglądać (z tego, co wiem, chyba tylko z panem przewodniczącym Aziewiczem i panem posłem Marchewką) – nie dość, że liczyły cztery strony, to jeszcze dane liczbowe były w nich zaciemnione. Myślę, że nie daje to żadnego obrazu sytuacji finansowej Polskiej Żeglugi Morskiej, o której tak mocno i wyraźnie wczoraj mówił pan Brzezicki a z której to wypowiedzi niewiele wynikało.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PosełPiotrMisiło">Tak więc chciałbym prosić o cztery wymienione punkty.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PosełPiotrMisiło">Gdyby pani przewodnicząca i Wysoka Komisja byli skłonni przychylić się do nich, byłbym wielce zobowiązany. Myślę, że Polacy i nasi wyborcy byliby bardzo zadowoleni, gdyby mieli możliwość posiadania takiej wiedzy.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#PosełPiotrMisiło">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">I to nie był PR, jeżeli chodzi o wyborców… jesteśmy kwita, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełPiotrMisiło">Każdy z nas ma wyborców.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, za chwilę przejdziemy do przyjmowania propozycji. Mam jednak pytanie do pana dyrektora… To i tak trafi do państwa i Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Zdecydujecie państwo, które tematy mogą być podjęte. Wiem, że część tematów już państwu zlecaliśmy. Znajdowały się one wśród propozycji poselskich.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałabym, żeby ustosunkował się pan do zawartości propozycji, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Pani przewodnicząca, pani i panowie posłowie, szanowni państwo, dziękujemy bardzo za zgłoszone tematy.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">W tej chwili chciałbym tylko odnieść się, wyjaśnić rzecz dotyczącą propozycji odnoszącej się do Polskiej Żeglugi Morskiej. Temat ten był już zgłaszany, wprowadziliśmy taką kontrolę do planu pracy. Na etapie czynności rozpoznawczych prowadzonych przed napisaniem programu kontroli dostaliśmy ze spółki informację, że zagadnienia, które chcieliśmy badać, są objęte postępowaniem prokuratorskim. W tej chwili próbujemy ustalić, czy w ogóle mamy... wiadomo, że jeżeli prokuratura bada tę sprawę to na tym etapie nie będziemy podejmować kontroli, musimy zaczekać na zakończenie tamtych działań.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">W związku z tym obecnie jesteśmy na etapie ustalania, czy i w jakim zakresie możemy podjąć czynności w spółce.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Mam jeszcze pytanie do pana posła Misiły: czy pozostałe tematy pozostawia pan w spisie pomimo tego, że ich pan nie omawiał? Nie wszystkie pan opisał.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełPiotrMisiło">Chciałbym, żebyśmy skupili się na czterech.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, powiem tak: mam od pana konkretne pismo i mam konkretne pytanie. W związku z tym, że w swojej wypowiedzi skupił się pan na czterech punktach, mam pytanie czy pozostałe, czy wszystkie są aktualne? Czy zgłasza pan do Komisji wszystkie punkty?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełPiotrMisiło">Pani przewodnicząca, absolutnie nie będę złośliwy, ale zacząłem od tego, że powiedziałem, iż mając na uwadze, że Najwyższa Izba Kontroli nie jest w stanie przebadać wszystkich, chciałbym prosić, żeby z tych punktów, które do pani wysłałem, skupić się na czterech. Jest to bardzo jasne i nie podlega już żadnej nadinterpretacji. Wymieniłem cztery punkty, co w absolutnie jednoznaczny sposób świadczy, że chciałbym odnieść się do tych czterech punktów.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełPiotrMisiło">Jeszcze raz to zamykam.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PosełPiotrMisiło">Druga rzecz… Wczoraj pytałem o postępowania prokuratorskie, na posiedzeniu Komisji nie dostałem odpowiedzi. Nie wiem, czy jest tak, że ktoś nas zwodzi. Wczoraj zapytałem, ile jest postępowań prokuratorskich, ile aktów oskarżenia przesłała prokuratura. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Tak naprawdę nie wiemy, czy jest prowadzone takie postępowanie.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PosełPiotrMisiło">Byłbym zobowiązany, gdybyśmy jakoś mogli zgłębić ten temat, żeby nie było tak, że być może jest jakieś postępowanie przygotowawcze, ktoś ma zamiar albo prowadzić takie postępowanie, albo je zgłosić. Bardzo bym nie chciał, żeby wstrzymywało to Najwyższą Izbę Kontroli. Być może jest tak, że można to robić równolegle. Być może zakres kontroli nie musi się pokrywać z tym, o czym przed chwilą mówił pan dyrektor. Jest opóźnianie i przy opóźnianiu zostańmy a ja chciałbym, żebyśmy podjęli wysiłek i dowiedzieli się, jaka jest zobiektywizowana wiedza o Polskiej Żegludze Morskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Pan poseł lepiej wie, co Najwyższa Izba Kontroli może a czego nie, nie chcę tego komentować. Wyjaśnicie to sobie panowie pomiędzy sobą.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym wracam do przekopu Mierzei Wiślanej, realizacji kontraktu budowy promu pasażersko-samochodowego, warunków finansowania programu naprawczego w Polskiej Żegludze Morskiej i realizacji programu restukturyzacyjnego w stoczni Gryfia.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zgadza się?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełPiotrMisiło">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym uznaję, że pozostałe tematy nie będą podlegały głosowaniu przez Komisję. Skupiamy się na wymienionych czterech tematach plus na dwóch tematach, które zgłosił pan poseł Aziewicz związanych z kontrolą wszystkich wydatków jednostek sektora publicznego, z uwzględnieniem spółek zależnych od Skarbu Państwa, związanych z Rejsem Niepodległości oraz procesem renacjonalizacji, jeżeli chodzi o Stocznię Gdańską. Takie mamy propozycje.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Jeszcze pani dyrektor chciałaby zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWłaścicielskiegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejMariaSkubniewska">Bardzo proszę o uszczegółowienie tezy dotyczącej jeszcze jednej kontroli w Polskiej Żegludze Morskiej. Mam przed sobą dokument, w którym Najwyższa Izba Kontroli zwraca się do Polskiej Żeglugi Morskiej o przygotowanie dokumentów, materiałów do kontroli. Oznacza to, że kontrola, która została przygotowana, za chwilę w Polskiej Żegludze Morskiej się odbędzie.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWłaścicielskiegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejMariaSkubniewska">Czy chcemy Polskiej Żegludze Morskiej fundować jeszcze jedną kontrolę pod hasłem, które jest absolutnie niezgodne z prawdą, czyli finansowania programu naprawczego przez porty?</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWłaścicielskiegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejMariaSkubniewska">Porty nigdy nie finansowały programu naprawczego. Program naprawczy jest finansowany na podstawie komercyjnej umowy zawartej pomiędzy konsorcjum banków polskich a spółkami z grupy Polskiej Żeglugi Morskiej.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWłaścicielskiegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejMariaSkubniewska">Jeżeli tak ma być, bardzo proszę. Rozumiem, że ma być druga, następna kontrola po tej, która według mnie w tej chwili się rozpoczęła.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#DyrektorDepartamentuNadzoruWłaścicielskiegoMinisterstwaGospodarkiMorskiejiŻeglugiŚródlądowejMariaSkubniewska">Tak, panie dyrektorze?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Za chwilę oddam panu głos… bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Chciałbym tylko wyjaśnić, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, stosowaną praktyką, jak też racjonalnością postępowania, co do zasady nie prowadzimy (a przynajmniej staramy się nie prowadzić) dwóch kontroli jednocześnie. W związku z tym podniosłem ten temat. Jeżeli miałaby się rozpocząć jakakolwiek następna kontrola to dopiero po zakończeniu tej, do której się właśnie przygotowujemy.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Wobec tego, jak mówię, najpierw musimy rozstrzygnąć wszystkie zagadnienia dotyczące kontroli, w sprawie której pani dyrektor dostała pismo, ewentualnie podjąć ją lub wstrzymać się a dopiero potem możemy zacząć myśleć o następnej.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wobec tego musimy znaleźć jakieś rozwiązanie, ponieważ ta się jeszcze nie skończyła, nie będziemy działać na zaś.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#DyrektordepartamentuMGMiŻŚMariaSkubniewska">Ta się zaczyna w tym momencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Właśnie, ta się zaczęła a więc nie będziemy powielać.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, może pan go zweryfikuje, ponieważ taki wniosek jest trochę absurdalny. Jeżeli ma być wniosek dla samego wniosku – oczywiście, może się pan upierać. Natomiast z punktu widzenia obiektywnych przesłanek, oczekiwany jest jakiś rozsądek z pana strony.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełPiotrMisiło">Pani przewodnicząca, jeżeli można, bądźmy precyzyjni – kontrola ta jeszcze się nie zaczęła, może się nie zacząć. Proszę mówić precyzyjnie o tym, o czym tutaj rozmawiamy a nie mówić o czymś, co nie ma miejsca.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#PosełPiotrMisiło">Myślę, panie dyrektorze, że faktycznie trzeba wybrać jakieś rozwiązanie, które będzie optymalne.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#PosełPiotrMisiło">O kontrolę w Polskiej Żegludze Morskiej zabiegam już od roku a ona dalej się nie rozpoczęła z przyczyn, o jakich tutaj rozmawiamy. Nie miałem wiedzy, na jakim jest etapie, ponieważ trudno, żebym posiadał taką wiedzę, jak pan. Jeżeli istotnie jest tak, że czekamy na decyzję pana urzędu (a także, jak rozumiem, Polskiej Żeglugi Morskiej) co do właściwej kontroli, o którą zabiegałem już przed rokiem to jeżeli się ona odbędzie, ta – faktycznie – będzie bezprzedmiotowa, dlatego że trudno przeprowadzać dwie kontrole.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#PosełPiotrMisiło">Mam natomiast inne pytanie: a co jeżeli się ona nie odbędzie? Jak rozumiem, z tego, co pan dyrektor przed chwilą powiedział, może się tak zdarzyć. Czy wówczas możemy liczyć na to, że jeżeli tamten obszar, o którym rozmawiamy, będzie objęty postępowaniem prokuratorskim i Najwyższa Izba Kontroli w związku z tym nie będzie przeprowadzać kontroli, to zajmie się obszarem, który, jak sądzę, nie będzie przedmiotem postępowania prokuratorskiego, obszarem, o którym napisałem we wniosku?</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#PosełPiotrMisiło">Chciałbym, żeby pan dyrektor powiedział mi, jak to zrobić od strony formalnej. Czy należy to wyrzucić, zawiesić do czasu rozpatrzenia wniosku dotyczącego tamtej kontroli czy może w ogóle wyeliminować, ponieważ nie może być dualizmu?</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#PosełPiotrMisiło">Proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Dziękuję uprzejmie, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">Odwołując się do praktyki, która występuje, chciałbym przypomnieć, że po pierwsze, tematy do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli zatwierdza kolegium. Oczywiście, państwo zgłaszacie je do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, Komisja do Spraw Kontroli Państwowej przekazuje do Najwyższej Izby Kontroli. My jako departamenty i delegatury (akurat zagadnieniami związanymi z gospodarką morską i żeglugą śródlądową zajmuje się mój departament oraz delegatury w Gdańsku i Szczecinie) opiniujemy i przedstawiamy kolegium możliwości podjęcia kontroli.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">W takiej sytuacji najprawdopodobniej będzie tak, że opinia dotycząca tematu, który jest tutaj zgłoszony, raczej będzie negatywna, chyba że będziemy mieć już jakieś rozstrzygnięcie co do procedowania poprzedniego zgłoszonego przez pana tematu, który przyjęliśmy do planu pracy. Usiłujemy rozpocząć tę kontrolę, aczkolwiek jak mówię, w tej chwili mamy trudności obiektywne w postaci toczącego się postępowania.</u>
<u xml:id="u-46.3" who="#DyrektordepartamentuwNIKTomaszEmiljan">W związku z tym, jeżeli byłoby tak, że sytuacja cały czas by się nie rozstrzygnęła, siłą rzeczy opinia będzie negatywna, temat nie ma szans wejścia to planu pracy. Oczywiście, grupa posłów, zgodnie z procedurą, regulaminem Sejmu i ustawą o Najwyższej Izby Kontroli, może złożyć taki temat, wniosek o kontrolę w późniejszym terminie. Wtedy będziemy podejmować stosowne działania zgodnie z obowiązującymi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełPiotrMisiło">Wszystko zrozumiałem.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełPiotrMisiło">Myślę, pani przewodnicząca, że możemy to zostawić i dać pod osąd Najwyższej Izbie Kontroli i jej kolegium, które najlepiej będzie wiedziało, na jakim etapie znajduje się pierwsza kontrola oraz zdecyduje o zasadności lub niezasadności tej. Myślę, że panowie i panie z Najwyższej Izby Kontroli są najbardziej władni, żeby podjąć optymalną decyzję.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PosełPiotrMisiło">Jeżeli mogę prosić, wydaje mi się, że taka droga będzie najlepsza.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Tak, możemy zostawić to Najwyższej Izbie Kontroli, tylko nie chciałabym, żebyście potem panowie złośliwie wobec Najwyższej Izby Kontroli wypowiadali słowa, że ktoś to zablokował, nie chciał tego albo że z góry pan wiedział, że tak będzie.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Spotykałam się z różnymi opiniami, chciałabym tego uniknąć.</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Po to, żeby była jasność, zgadzamy się na wersję przedstawioną przez pana dyrektora, która zakłada, że przystąpiliście państwo do kontroli, która wcześniej była zgłoszona przez parlamentarzystów, ale ze względu na obiektywne przesłanki (postępowanie prokuratorskie) po prostu nie można jej rozpocząć. W następnej kolejności będzie wniosek, który złożył pan poseł Misiło, dobrze.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Myślę, że wszystko sobie wyjaśniliśmy.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym przystępujemy do... albo zapytam inaczej: czy jest sprzeciw wobec propozycji pana posła Misiły i pana posła Aziewicza?</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Nie słyszę, wobec tego przyjęliśmy propozycje państwa posłów.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Wystąpię… Komisja wystąpi z pismem zawierającym propozycje tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na 2020 rok do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, tam będzie się to rozstrzygać.</u>
<u xml:id="u-49.7" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Na ten moment dziękuję państwu, wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
<u xml:id="u-49.8" who="#PrzewodniczącaposełDorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>