text_structure.xml
63.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Witam państwa. Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży zwołane przez Prezydium Sejmu na podstawie art. 152 ust. 3 regulaminu Sejmu. Witam państwa posłów. Witam zaproszonych gości. Stwierdzam, że mamy kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Informuję, że Sejm na 31. posiedzeniu w dniu 29 listopada 2016 r. na podstawie art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmu skierował poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 995) do Komisji Edukacji Nauki i Młodzieży w celu rozpatrzenia. Jednocześnie Sejm na podstawie art. 39 ust. 3 regulaminu Sejmu wyznaczył Komisji termin przedstawienia sprawozdania umożliwiający jego rozpatrzenie na 31. posiedzeniu Sejmu, to jest w dniach od 29listopada do 2 grudnia 2016 r. Ponieważ Komisja nie wywiązała się z zobowiązania nałożonego przez Sejm, Marszałek Sejmu zwrócił się do przewodniczącego Komisji o przedstawienie harmonogramu prac Komisji nad projektem ustawy. Po zapoznaniu się z wyjaśnieniami przewodniczącego Komisji o powodach niedotrzymania terminu określonego przez Sejm oraz z decyzją przewodniczącego o rozpatrzeniu projektu ustawy na początku 2017 r. Prezydium Sejmu na podstawie art. 152 ust. 3 postanowiło o zwołaniu posiedzenia Komisji w dniu 14 grudnia bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych. To jest druk nr 995.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego naszej Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Rozpoczynamy od tytułu ustawy. Czy są państwa uwagi do tytułu? Nie słyszę uwag.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł. Są uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRafałGrupiński">Panie Marszałku, chciałbym po pierwsze, wyrazić zdziwienie z powodu tej ustawy, dlatego że mieliśmy tego rodzaju ustawę już wiosną w naszej Komisji i została ona w porozumieniu z panem ministrem nauki i szkolnictwa wyższego, panem premierem Gowinem, uznana za niewłaściwą, jeśli chodzi o instytuty badawcze (poza państwowymi instytutami badawczymi), jeśli chodzi o decydowanie przez ministerstwo o wyborze dyrektorów tych instytutów badawczych. Nie wiadomo właściwie, dlaczego i z jakiego powodu ten projekt powrócił w tej chwili jako projekt poselski po raz kolejny. Nie wiemy, kto jest promotorem tego projektu. Jest tu oczywiście pani poseł jako wnioskodawca, ale nie jest to projekt rządowy, nie jest to projekt ministra nauki i szkolnictwa wyższego. Dlatego, po pierwsze, chciałbym poznać stosunek ministra nauki i szkolnictwa wyższego do tego projektu ustawy. Po drugie, chciałbym zapytać, kto tak naprawdę jest promotorem tej ustawy? Po trzecie, chciałbym od razu złożyć wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Panie marszałku, chciałabym w imieniu Komisji i – jak sądzę – też w imieniu pana marszałka bardzo przeprosić pana prof. Rafalskiego. To zapewne jakieś nieporozumienie, ale przez chwilę nie był zaproszony. Wydaje się to być rzeczą niezwykle zdumiewającą, bo po to są pewne demokratyczne instytucje powoływane, abyśmy mieli przedstawicieli tu podczas dyskusji nad niezmiernie ważnymi sprawami. To pierwsza rzecz. Bardzo więc przepraszam, panie profesorze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJoannaFabisiak">Rzecz druga. Chciałabym zapytać, zanim przejdziemy do procedowania poszczególnych artykułów, czy były konsultacje ze środowiskiem, bo otrzymaliśmy opinie, ale takich informacji ja nie posiadam, więc proszę łaskawie o uzupełnienie ich. Czy środowisko akademickie opiniowało projekt i jakie to są opinie? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Jeszcze pani poseł Schmidt.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie marszałku, szanowna Komisjo, w imieniu Klubu Nowoczesna wnoszę o odrzucenie poselskiego projektu w pierwszym czytaniu z paru powodów. Po pierwsze, brak informacji dotyczących konsultacji ze środowiskiem akademickim i naukowym. Takie informacje docierają do nas tylko drogą mailową. Są to informacje, z których wynika oburzenie środowiska w sprawie treści ustawy, w sprawie proponowanych zmian i kierunku, w którym ma pójść zarządzanie instytutami badawczymi. Do naszej wiadomości mamy opinię Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich czy chociażby przewodniczącego Rady Głównej Instytutów Badawczych albo przewodniczącego Krajowej Sekcji Nauki Instytutów Badawczych „Solidarność”. Wszystkie te instytucje krytycznie podchodzą do proponowanych przepisów, stąd wniosek mniejszości o odrzucenie poselskiego projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Pan minister się zgłaszał? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jestem jednym z inicjatorów tej ustawy. Uważam, że ona jest niezbędna do tego, aby w Polsce instytuty w sposób prawidłowy funkcjonowały. Po roku doświadczeń, jeśli chodzi o instytuty Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, widzę, że nieumożliwienie zarządzania w ten sposób, że minister powołuje i odwołuje dyrektora instytutu i zastępców, prowadzi do tego, że praktycznie nie ma wpływu na funkcjonowanie tych instytutów, a skutki są takie, że w paru przypadkach grozi upadłość paru spółkom, które są powoływane przez instytuty, a Polska jeśli chodzi o innowacje i badania naukowe jest na ostatnim, na jednym z ostatnich miejsc w Unii Europejskiej, jeśli chodzi o wprowadzanie i wykorzystanie środków na przykład w ramach takiego ogólnoeuropejskiego programu jak Horyzont. Dlatego jeśli minister resortowy ma odpowiadać za pewne działy administracji rządowej, musi mieć możliwość zarządzania tymi działami. Jednym z elementów zarządzania jest zarządzanie instytutami. W mojej ocenie nie powinno to podlegać dyskusji, że minister powinien powoływać i odwoływać szefów, dokonując oceny, bo obecna procedura, która obowiązuje, po prostu blokuje wszelkie działania, a odpowiedzialność jednak spoczywa na ministrze. Państwo, jeśli chodzi na przykład o Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dokonujecie oceny, krytykujecie funkcjonowanie niektórych działań i zadań, ale ustawa nie umożliwia podejmowania decyzji, które powinny wynikać właśnie z kontroli, oceny i możliwości powołania i odwołania. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MinisterrolnictwairozwojuwsiKrzysztofJurgiel">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Mam kilka kwestii, które chcę poruszyć. Po pierwsze, chcę zapytać, co się stało od 15 sierpnia, kiedy tamte zmiany...</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Panie pośle, ale to pytanie już padło. Nie powtarzajmy w kółko tego samego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">...dlatego, że była świadomość taka, że my uchwalamy, że my załatwiamy pewną sprawę tamtą nowelizacją. Teraz okazuje się, że nie. Ale dobrze, przejdę do drugiego punktu. Było pytanie o opinie. Otóż tak, jest przede wszystkim negatywna opinia przewodniczącego Rady Głównej Instytutów Badawczych, pana profesora Leszka...</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Panie pośle, my znamy te opinie. One przecież wszystkie dotarły do posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Ale czy w takim razie nie można o nich mówić? One wszystkie są...</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dyskusję już odbyliśmy na ten temat podczas pierwszego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Następna w takim razie sprawa. Rzecz wygląda w ten sposób, że podporządkowanie instytutów jest pełne, absolutnie pełne bez żadnego pola swobody, a to jest działalność naukowa. Szukałem w naszej historii po drugiej wojnie światowej podobnych rozwiązań prawnych i znalazłem je. Jedyne są w ustawie z 8 stycznia 1951 r. o tworzeniu instytutów naukowo-badawczych dla potrzeb gospodarki narodowej. Podpisy pod tą ustawą złożył: Bolesław Bierut, Józef Cyrankiewicz i Hilary Minc. Czy to jest dobra inspiracja? Czy my chcemy wracać do tamtych czasów, jeśli chodzi o funkcjonowanie...</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Panie pośle, usiłuje pan obrazić panią poseł sprawozdawcę. Bardzo proszę troszkę tonować...</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełRafałGrupiński">To jest dokładnie taki sam artykuł, jak w 1951 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">...głupstwa, które pan opowiada.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełWłodzimierzNykiel">Proszę sprawdzić przepisy. Proszę sprawdzić przepisy na przykład dotyczące powoływania dyrektora i wicedyrektorów. One są w zasadzie identyczne, pomijając szatę słowną. Nikogo tu nie chcę obrazić.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Jeszcze pani profesor – przepraszam – pani poseł Szumilas. Proszę o zwięzłe wypowiedzi – mamy salę tylko na godzinę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Panie Marszałku, rozumiem nadzwyczajny tryb zwołania posiedzenia Komisji – państwo chcecie to szybko przeprowadzić, ale nie zamykajcie nam ust – mam taką prośbę – bo przecież po to tu jesteśmy, żeby dyskutować o projekcie. Chciałabym zapytać, co stało się wnioskodawcom, co stało się Prawu i Sprawiedliwości, przecież bardzo mocno współpracowaliście z Solidarnością, a teraz nie słuchacie słów związku, który wyraźnie mówi – i tu cytat – „wszystkie zapisy w projekcie nowelizacji blokują całkowicie wpływ środowiska naukowego na działanie instytutu. Zniknie autonomia...</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Pani poseł, my znamy te opinie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">...i możliwość podejmowania kluczowych decyzji przez dyrektora i radę naukową. Biorąc to pod uwagę oraz zamiary konsolidacji instytutów w ramach NIT, należy widzieć przyszłość instytutów badawczych w czarnych barwach”. Panie marszałku, to, że my przeczytaliśmy te opinie, nie świadczy i nie mówi o tym, że nie możemy ich przytaczać na posiedzeniu Komisji. Słuchają tego obywatele. Państwo mówiliście, że będziecie otwarci na głosy społeczne. Dlatego mam gorącą prośbę do pana marszałka prowadzącego dzisiaj posiedzenie Komisji, aby pozwolił nam powiedzieć, przytoczyć opinie, bo to jest naszym obowiązkiem. Państwo nie możecie nam w tym przeszkadzać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Czy są uwagi do tytułu? A, przepraszam. Poddaję pod głosowanie wniosek o odrzucenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 995) złożony przez Klub Nowoczesna. Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa jest za wnioskiem o odrzucenie? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">10 głosów za, 17 przeciw, 2 wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Wniosek został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przechodzimy do tytułu. Czy są uwagi do tytułu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Czy są uwagi do zmiany 1 w art. 1? Czy są uwagi do zmiany? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Komisja przyjęła zmianę 1 bez zmian.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Czy są uwagi do zmiany 2? Tak, słucham? Jesteśmy już przy drugiej zmianie, proszę pani, jesteśmy w tej chwili przy drugiej zmianie. Czy są uwagi do zmiany 2? W takim razie głosujemy. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem drugiej zmiany? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Dziękuję bardzo. Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">20 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Zmiana 2 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Czy są uwagi do zmiany 3? Słucham? Jest sprzeciw do zmiany 3. Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 3? …W tej chwili głosujemy – przepraszam bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">20 głosów za, 14 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Zamiana 3 została przyjęta.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Panie Marszałku,...</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 4. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełKrystynaSzumilas">Panie Marszałku, chciałabym zgłosić ten wniosek o odrzucenie jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Tak, przyjmujemy oczywiście. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Proszę państwa, chciałabym zadać pytanie, bo...</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Chwileczkę jeszcze, bo teraz zgłosiła się...</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełJoannaFabisiak">...nie wiem, czy można panu ministrowi zadawać pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie Marszałku, szanowni państwo, zgłaszam poprawkę do poselskiego projektu ustawy do zmiany 4. Mianowicie w art. 1 w pkt 4 po lit. b dodaje się lit. ba w brzmieniu. Uzasadnienie. Zgodnie z art. 24 ust. 6 pkt 4 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych dyrektorem instytutu badawczego może być osoba, która posiada znajomość języka angielskiego, niemieckiego i francuskiego w stopniu umożliwiającym swobodne komunikowanie się w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Wymóg ten powinien zostać zniesiony, gdyż w związku z likwidacją konkursów na stanowisko dyrektora instytutu nie będzie możliwości zweryfikowania tego wymogu.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy są uwagi do tej zmiany? Bardzo proszę. Jest sprzeciw, będziemy wobec tego głosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Przepraszam, ale czy można o coś spytać?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Można – dziękuję serdecznie. Panie ministrze, chciałabym zapytać o kilka rzeczy. Po pierwsze, proszę mi powiedzieć, co przyświecało... Przepraszam, to do wnioskodawców. Co było przesłanką do likwidacji konkursów? To jest pierwsze pytanie. Co było przesłanką do likwidacji kadencyjności, bo w tej chwili mamy taki oto stan, że minister nadzorujący powołuje i odwołuje. Dotychczas mógł tylko powoływać, a teraz może również odwoływać. Dzieje się to wszystko bez konkursu, dzieje się to wszystko na czas bliżej nieokreślony. Czy państwo to naprawdę akceptujecie? I dalej. Czy taki stan i taką propozycję akceptuje minister nauki i szkolnictwa wyższego? Jakie jest jego stanowisko? Pytam, bo też chcielibyśmy je poznać. I wreszcie: jaki jest powód takiego ograniczania, bo to jest ograniczenie kompetencji rady naukowej? Dotychczas przecież była to kompetencja rady naukowej. Czy to wszystko dzieje się z pełną akceptacją ministra nauki i szkolnictwa wyższego, ponieważ projekt jest poselski? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Przystępujemy... Był sprzeciw wobec poprawki. Proszę?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Panie marszałku, czy mogę?</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Bardzo bym prosiła, żebyśmy procedowali – najpierw przegłosujemy poprawkę, a potem panowie i panie zadadzą pytania, a pan minister odpowie. W tej chwili głosujemy poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do głosowania poprawki. Za chwileczkę dopuszczę panią do głosu. Przystępujemy do głosowania poprawki do zmiany 4. Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 10 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Zgłaszała się pani poseł Schmidt, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Czwarta poprawka: w art. 24 ust. 2 otrzymuje brzmienie: „minister nadzorujący powołuje i odwołuje dyrektora”. Proponowana przez nas zmiana to: „minister nadzorujący powołuje dyrektora na okres 4 lat po zasięgnięciu opinii rady naukowej”. Zgłaszam tę poprawkę jako wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Najpierw trzeba ją przegłosować, żeby zgłosić wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Jasne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Przegłosujemy więc.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Tak, słusznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Zakładam, że... tak, liczę, że przejdzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę. Zaraz udzielę pani głosu. Po głosowaniu. Nie? Chce pani w tej chwili? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PosełElżbietaGapińska">Panie marszałku, zastanawiam się, po co my jesteśmy na tej sali, bo nie dopuszcza nas pan do głosu, nie pozwala pan na udzielenie odpowiedzi przez przedstawicieli ministerstwa. My nie pytamy nie wiadomo kogo, tylko pytamy osoby, które są obecne na tej sali. Prosimy o to, aby ministerstwo odpowiedziało, jak się ustosunkowuje do tego projektu. Chcemy wiedzieć, co na ten temat myśli pan minister Jarosław Gowin.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PosełElżbietaGapińska">Proszę, żeby pozwolił pan ministerstwu zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Tak. Przegłosujemy poprawkę, którą zgłosiła pani poseł Schmidt. Kto jest za przyjęciem tej poprawki? Dziękuję. Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieNaukiiSzkolnictwaWyższegoAleksanderBobko">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">A, jeszcze wyniki – przepraszam. W tym pośpiechu zapominamy o szczegółach.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">12 głosów za, 16 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWAleksanderBobko">Panie marszałku, Wysoka Komisjo, panie profesorze, przewodniczący, dziękuję za udzielenie głosu. Cóż, powtórzę mniej więcej to, o czym mówiłem na plenarnym posiedzeniu Sejmu. Otóż z jednej strony Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego rozumie taką sytuację, że w kilku resortach występuje pewna sytuacja patowa, jeśli chodzi o zarządzanie instytutami badawczymi, o czym mówił pan minister Jurgiel. Rozumiemy, że ta ustawa czy ta nowelizacja ustawy jest spowodowana pewnym dążeniem do tego, aby tych kilka punktowych problemów rozwiązać. Natomiast z naszego punktu widzenia... Pracujemy nad całościowym uregulowaniem kwestii funkcjonowania instytutów badawczych. To jest bardzo ważny segment polskiej nauki. W naszym przekonaniu docelowe uregulowanie tego segmentu powinno się zrealizować w ramach odpowiedniej całościowej modyfikacji ustawy, a wręcz w ramach napisania tej ustawy od początku z zachowaniem pewnej spójności z ustawą – Prawo o szkolnictwie wyższym, i z innymi ustawami, które regulują sektor nauki w Polsce. Do tego będziemy dążyć i dlatego chciałbym może zaapelować do rządu... z jednej strony zadeklarować, że pracujemy nad rozwiązaniami kompleksowymi, które będą – mam nadzieję i przekonanie – równoważyły możliwość wpływania ministerstwa czy realny wpływ ministerstw, które mają swoje instytuty i realizują określone zadania, ale będą równoważyły także albo zapewniały możliwość realizowania zadań naukowych zgodnie z pewną pragmatyką akademicką. Jestem przekonany, że to da się zrobić. Apelowałbym, żeby w tym sensie nie przeceniać i nie kruszyć kopii o tę konkretną regulacje, która ma w moim przekonaniu charakter tymczasowy, krótkotrwały. Mam nadzieję, że wspólnie właśnie uda nam się w niedalekiej przyszłości uregulować sprawę instytutów badawczych w sposób kompleksowy. Natomiast w stosunku do tej konkretnej nowelizacji nie ma stanowiska rządu. Stanowisko ministerstwa – powiedziałbym – jest neutralne – nie zgłaszamy sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany 5. Proszę bardzo. Pani poseł, bardzo proszę. Tylko bardzo proszę nie powtarzać już tych samych...</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Nie powtarzam. Pan minister nie odpowiedział na konkretne pytanie, tylko przedstawił wirtualnie świetlaną przyszłość, która będzie, ale nie wiem, kiedy. My natomiast konkretnie tu i teraz mamy zdecydować o zupełnie innym niedemokratycznym trybie, o pozbawieniu rad naukowych ich bardzo istotnych kompetencji. Prosimy o taką odpowiedź. Mówienie, że to jest tymczasowe; jeżeli tymczasowe, to nie przyjmujmy, bo będzie się działo gorzej niż się dzieje, a naszym zadaniem jest poprawianie rzeczywistości, a nie jej pogarszanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję. Musimy teraz przegłosować zmianę 4 wraz ze zgłoszoną poprawką. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem tej zmiany wraz z poprawką? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">18 głosów za, 11 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Zmiana 4 wraz z poprawką została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-72.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 5. Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#Głoszsali">Sprzeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę, przystępujemy do głosowania zmiany 5. Bardzo proszę, kto jest za przyjęciem zmiany 5? Dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję. Zmiana 5 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany 6. Czy jest sprzeciw? Zmianę 5 już przegłosowaliśmy. Czy jest sprzeciw wobec zmiany 6? Jest sprzeciw wobec zmiany 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, zgłosiliśmy sprzeciw wobec zmiany 5 w tej postaci.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Nie, przegłosowaliśmy...</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, powiedziałam, że zgłaszam poprawkę do zmiany 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Pytałem, czy pani zgłasza. Nikt nie zgłosił. Proszę panią, proszę nie utrudniać prowadzenia... W drugim czytaniu zgłosi pani poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec zmiany 6? Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 6? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Zmiana 6 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 7. Czy jest sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę, poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, zmiana 7, w ust. 1, który otrzymuje brzmienie: „zastępców dyrektora powołuje i odwołuje nadzorujący minister”. Proponujemy zastąpić to wyrazami: „zastępców dyrektora powołuje i odwołuje dyrektor”.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#PosełJoannaSchmidt">To jest lit. a. Przywrócić ust. 1a, bo w lit. b jest, że uchyla się ust. 1a. Proponujemy to skreślić. Proponujemy skreślić również lit. c.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Mamy poprawkę do zmiany 6 lit. a, b i c. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawek do zmiany 6? Na razie szóstej, tak? A, siódmej. Szósta została już przyjęta – przepraszam. Wszystko przez ten pośpiech. Kto jest za? To znaczy, kto jest przeciw, bo „za” już było? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">12 głosów za, 19 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Poprawka została odrzucona. Przystępujemy do głosowania nad zmianą 7. Czy jest sprzeciw wobec tej zmiany, skoro odrzuciliśmy poprawkę? Jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 7, bardzo proszę. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał?</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Zmiana 7 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-92.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 8. Czy jest sprzeciw wobec zmiany 8? Bardzo proszę, głosujemy zmianę 8. Kto jest za przyjęciem zmiany 8? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany 9. Czy jest sprzeciw? Bardzo proszę, są poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie Marszałku do zmiany 9 proponuję wprowadzenie ust. 6 w następującym brzmieniu: „Rada naukowa sporządza opinie, o których mowa w ust. 2 pkt 5, 5, 6, 9–13 w terminie nie dłuższym niż 30 dni”. Uzasadnienie. Poprawka ma charakter legislacyjny. W związku z uchyleniem pkt 4a w art. 29 ust. 2 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, należy usunąć również odesłanie do tego przepisu w art. 29 ust. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Mamy więc poprawkę. Czy jest sprzeciw wobec poprawki? Nie widzę. Przyjmujemy wobec tego zmianę 9 wraz z poprawką. Kto jest za przyjęciem zmiany 9? Nawet nie spytałem, czy jest sprzeciw, bo pewnie by był. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Jest głos wstrzymujący się. Bardzo proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 10 przeciw, 2 głosy wstrzymujące się.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Zmiana 9 wraz z poprawkami została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-98.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, zmiana 10: „W skład rady naukowej w liczbie określonej w statucie instytutu wchodzą – i tu są dwa punkty – 1) pracownicy naukowi i badawczo-techniczni instytutu, którzy stanowią co najmniej 40% składu rady, 2) osoby niebędące pracownikami instytutu, które stanowią co najmniej 50% składu rady”. I lit. b: „uchyla się ust. 2a”. Poprawka polega na tym, aby skreślić pkt 10 tak, aby miał brzmienie jak w wersji pierwotnej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#PosełMarzenaMachałek">Jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Jest sprzeciw. Głosujemy wobec tego. Kto jest za przyjęciem poprawki? Dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Ktoś się wstrzymał? Nie, nikt się nie wstrzymał. Bardzo proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">12 głosów za, 18 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Poprawka została odrzucona.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Przyjmujemy wobec tego zmianę 10 bez poprawek, które zostały odrzucone. Czy jest sprzeciw? Bardzo proszę, głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 10? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Zmiana 10 została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do zmiany 11. Czy jest sprzeciw wobec tej zmiany?</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Poprawka.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Poprawka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, zmiana 11. Propozycja: „skreślić pkt 11”. Dotyczy to wyboru przewodniczącego rady naukowej, którego wybiera się spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego. Propozycja ta to powrót do ustawy, z której przepisów wynika, że przewodniczącego wybiera się ze wszystkich członków.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Jest jeszcze druga poprawka. Może najpierw przegłosujemy tę pierwszą. Czy przyjmujemy tę pierwszą? Jest sprzeciw? Jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem poprawki. Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Pani chyba przez zapomnienie trzyma rękę? Tak, mamy głos wstrzymujący się. Dziękuję bardzo. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">12 głosów za, 18 przeciw, 1 osoba wstrzymała się.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję. Poprawka została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Mamy druga poprawkę, bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie marszałku, w zmianie 11 po pkt 1 proponuję wprowadzenie pkt 2 i 3. Poprawka dotyczy dwóch zmian w art. 31. I tak w ust. 2 proponuje się obniżyć wymagania dla przewodniczącego rady naukowej. Zamiast wymagania posiadania tytułu naukowego lub stopnia naukowego doktora habilitowanego proponuje się wprowadzić wymóg posiadania co najmniej stopnia naukowego doktora. Jest to konieczne w celu zapewnienia spójności tego przepisu z nowym brzmieniem art. 31 ust.1 w związku z obecnym brzmieniem art. 30 ust. 4. Skoro bowiem przewodniczący rady naukowej ma być wybierany spośród członków rady powołanych przez ministra nadzorującego, a w grupie tej powinny się znaleźć osoby spoza instytutu posiadające co najmniej stopień naukowy doktora, to mogłoby się okazać, że nie będzie możliwe wyłonienie z tej grupy przewodniczącego, gdyż dla niego są określone wyższe wymagania. Propozycja zmiany w ust. 3 zmierza do usunięcia z tego przepisu sytuacji, która w sposób oczywisty nie może mieć miejsca. Przewodniczący rady naukowej zgodnie z ust. 1 ma być wybierany spośród członków rady powoływanych przez ministra nadzorującego, a więc spoza pracowników instytutu. Nie jest zatem możliwe, aby połączyć tę funkcję ze stanowiskiem dyrektora, zastępcy dyrektora lub głównego księgowego, którzy są pracownikami instytutu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tej poprawki. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, chciałabym spytać, czy pan, czy resort i czy minister Gowin akceptujecie obniżenie wymagań wobec przewodniczącego rady naukowej? Rada naukowa została pozbawiona kompetencji demokratycznego wskazania dyrektora i zaopiniowania osoby – dobrze, ale jeśli jeszcze rada naukowa będzie pozbawiona... Jak mi tu profesor podpowiada, bo nie wie, czy będzie miał głos, więc dlatego tylko mi podpowiada, nadaje stopnie naukowe. Może więc warto, aby chociaż jej przewodniczący był w stanie ocenić ów dorobek naukowy? Zatem pytanie, czy minister i ministerstwo, a więc resort, akceptujecie tę zmianę?</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Pan minister odpowiedział już na to pytanie. Przystępujemy do głosowania nad poprawką. Słyszeliśmy odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#PosełRafałGrupiński">Przecież to jest nowa poprawka, panie marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo proszę, pan minister. …Wydawało mi się, że pan minister na początku już zaakceptował. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWAleksanderBobko">Podtrzymuję to stanowisko, do którego jestem tutaj jakby rekomendowany, że nie wyrażamy generalnie sprzeciwu...</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWAleksanderBobko">...przeciwko tej ustawie. Natomiast jeżeli chodzi o to rozwiązanie, które tutaj – żeby nie uchylić się zupełnie od tego pytania – zadała pani poseł, to z jednej strony można powiedzieć, że to rozwiązanie jest trochę zaskakujące, bo nie do końca jakby zgodne z pewną dotychczasową tradycją instytutów, natomiast z drugiej strony można na przykład przytoczyć, że także rektorem uniwersytetu...</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Państwo zadajecie pytanie i następnie słuchacie odpowiedzi. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWAleksanderBobko">Na przykład rektorem uniwersytetu zgodnie z Prawem o szkolnictwie wyższym, które funkcjonuje od kilku już dobrych lat – nie pamiętam, kiedy dokładnie była ta nowelizacja, co najmniej od 6 lat – może być osoba, która posiada tylko stopień doktora. W tym więc sensie, proszę? W każdym przypadku. Rektorem Uniwersytetu Warszawskiego i Jagiellońskiego może być osoba...</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Proszę państwa, proszę nie przeszkadzać panu ministrowi w wypowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#SekretarzstanuwMNiSWAleksanderBobko">W tym sensie, patrząc na tę okoliczność, ta zmiana, która tutaj została zaproponowana, nie jest bulwersująca i nie jest aż tak nadzwyczajna. Krótko mówiąc, ministerstwo nie wyraża sprzeciwu.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Przystępujemy do głosowania nad poprawką do zmiany 11. Kto jest za przyjęciem poprawki? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Mamy więc do czynienia ze zmianą 11 wraz z przyjętą poprawką. Czy jest sprzeciw? Jest sprzeciw. Głosujemy zmianę 11 wraz z przyjętą poprawką. Kto jest za? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do zmiany 12. Bardzo proszę, jest poprawka do zmiany 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie Marszałku, do zmiany 12 proponuję:</u>
<u xml:id="u-135.1" who="#PosełLidiaBurzyńska">„W art. 36 w ust. 4 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-135.2" who="#PosełLidiaBurzyńska">„Na podstawie wyników kontroli minister nadzorujący może podjąć czynności określone w art. 7 ust.1 lub art. 9 ust. 2”.</u>
<u xml:id="u-135.3" who="#PosełLidiaBurzyńska">Uzasadnienie. Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem art. 36 ust. 4 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych na podstawie wyników kontroli instytutu minister nadzorujący może między innymi odwołać dyrektora instytutu. W przepisie zawarta jest zatem dodatkowa przesłanka odwołania dyrektora, czyli nieprawidłowości w działalności instytutu bądź w zarządzaniu instytutem wskazane w trakcie kontroli, poza wymienionymi w obecnym art. 26 ust. 1–2a. Skoro jednak w procedowanym projekcie usuwa się z art. 26 przepisy dotyczące odwołania dyrektora, a zgodnie z art. 24 ust. 2 jego odwołanie przez ministra nadzorującego może nastąpić w każdym czasie bez wskazania na jakiekolwiek przesłanki, nie ma potrzeby pozostawiania tej dodatkowej przesłanki w art. 36.</u>
<u xml:id="u-135.4" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie marszałku, po art. 12 proponuję, aby dopisać pkt 12a, przepraszam, pkt 12b, który będzie otrzymywał brzmienie: „Stosunek pracy mianowanego pracownika naukowego pełniącego funkcję dyrektora z końcem roku, w którym ukończył on 70. rok życia przekształca się w stosunek pracy na podstawie umowy o pracę”.</u>
<u xml:id="u-135.5" who="#PosełLidiaBurzyńska">Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem art. 46 ust. 4 cytowanej ustawy stosunek pracy na podstawie umowy o pracę z mianowanym pracownikiem naukowym pełniącym funkcję dyrektora nawiązuje się na okres od 1 stycznia roku następującego po roku, w którym ukończył on 70. rok życia, do dnia zakończenia pełnienia funkcji dyrektora. Skoro jednak ustawa nie będzie już określała okresu pełnienia funkcji dyrektora instytutu, nie jest też możliwe odwoływanie się w przypadku przekształcenia stosunku pracy, o którym mowa w art. 46 ust. 4, do tego okresu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec tych poprawek? Nie słyszę. Jest? Bardzo proszę, głosujemy. A, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Panie Marszałku, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy zwrócić uwagę, że obie poprawki, które zgłosiła pani poseł, to są kolejne zmiany po zmianie 12. Najpierw więc przyjmijmy zmianę 12...</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dobrze, tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#LegislatorRobertDurlik">...a potem cykl poprawek – kolejne zmiany: 12a i 12b. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy wobec tego jest sprzeciw wobec zmiany 12? Jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 12? Dziękuję bardzo. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Zmiana 12 została przyjęta. Czy jest sprzeciw wobec zmiany 12a? To jest poprawka, która wprowadza... Jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem zmiany 12a? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Jest jeszcze jedna poprawka. Nie, przegłosowaliśmy a, 12b – słusznie. Czy jest sprzeciw wobec zmiany 12b? Jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do art. 2. Czy są uwagi do art. 2? Są poprawki, tak? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#PosełWłodzimierzBernacki">Panie Marszałku, Wysoka Komisjo, chciałbym zgłosić poprawkę, która lokowana by była pomiędzy art. 1 a art. 2 nowelizacji. Jest to poprawka, która jest konsekwencją likwidacji konkursów na dyrektora instytutu, a wiąże się z koniecznością konsekwencji zmian w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze. Poprawka brzmiałaby następująco:</u>
<u xml:id="u-147.1" who="#PosełWłodzimierzBernacki">„W ustawie z dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. z 2016 r. poz. nr 1131) skreśla się art. 163 ust. 8”. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Tak, legislacja. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Chcielibyśmy zwrócić tylko uwagę, że ta poprawka wymaga drobnej zmiany legislacyjnej. Powinna brzmieć;</u>
<u xml:id="u-149.1" who="#LegislatorRobertDurlik">„W art. 163 uchyla się ust. 8”.</u>
<u xml:id="u-149.2" who="#LegislatorRobertDurlik">Jednocześnie prosimy Wysoką Komisję o upoważnienie nas do dokonania tego typu korekt legislacyjnych w sprawozdaniu. Chciałbym również powiedzieć, że konsekwencją przyjęcia tej poprawki będzie zmiana tytułu ustawy, ponieważ wówczas będzie to ustawa o zmianie ustawy o instytutach badawczych oraz ustawy – Prawo geologiczne i górnicze. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Masz ci los. Dobrze. Ja tu widzę ministra rolnictwa, a nie geologa, a więc mamy teraz taką sytuację, że mamy zmianę 13... Nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#LegislatorRobertDurlik">To jest nowy artykuł, panie Marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Czyli artykuł...</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#LegislatorRobertDurlik">Roboczo art. 1a.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Art. 1a. Bardzo dobrze. Mamy do czynienia z art. 1a. Czy wobec tego jest sprzeciw? Tak, jest sprzeciw. Głosujemy. Kto jest za przyjęciem art. 1a? Dobrze. Kto jest przeciw? Bardzo dziękuję. Kto się wstrzymał? Nikt się nie wstrzymał. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Przyjęliśmy art. 1a.</u>
<u xml:id="u-156.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Czy jest sprzeciw wobec propozycji udzielenia Biuru Legislacyjnemu upoważnienia? Jest sprzeciw? Nie ma. Dobrze, upoważniliśmy Biuro Legislacyjne do dokonania zmian.</u>
<u xml:id="u-156.2" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do art. 2. Bardzo proszę, jest poprawka do art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Ja mam poprawkę po artykule – nie do art. 2, tylko po art. 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Rozumiem. Dziękuję bardzo. Czy jest sprzeciw wobec art. 2? Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 2? Bardzo dziękuję. Czy jest ktoś przeciw? Dziękuję. Czy ktoś się wstrzymał? Dziękuję. Proszę o wynik.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Teraz bardzo proszę...</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#PosełLidiaBurzyńska">Panie Marszałku, po art. 2 proponujemy dodać art. 2a–2e, które przede wszystkim, ponieważ w całym projekcie brakuje kilku przepisów przejściowych regulujących stosunki powstałe pod działaniem dotychczasowych przepisów oraz przepisu dostosowującego, dotyczącego działających rad naukowych... Pierwsza kwestia to jest art. 2a. Dotyczy on trwających konkursów na dyrektorów instytutów badawczych. Druga kwestia (2b) dotyczy dyrektorów i zastępców dyrektorów instytutów badawczych powoływanych przed dniem wejścia w życie ustawy. Projekt ten, wprowadzając zmiany w art. 24, 26 i 27, przewiduje zmiany w procedurze odwoływania dyrektorów i zastępców dyrektorów. Aby mógł zostać osiągnięty cel ustawy, konieczne jest stosowanie nowych przepisów nie tylko do nowo powoływanych dyrektorów i zastępców dyrektorów, ale również do tych, którzy obecnie sprawują swoje funkcje.</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#PosełLidiaBurzyńska">Jeżeli chodzi o art. 2c, ma on związek ze zmianą w art. 8 ustawy dotyczącym skrócenia z 3 miesięcy do 2 miesięcy terminu na przekazanie opinii zespołów roboczych w postępowaniach przygotowawczych poprzedzających utworzenie, połączenie, podział, reorganizację, przekształcenie lub likwidację instytutu. Biorąc pod uwagę, że zastosowanie nowych skróconych terminów mogłoby być znacznie utrudnione albo wręcz uniemożliwione, proponuje się stosować w przypadkach postępowań przygotowawczych trwających w dniu wejścia w życie ustawy dotychczasowe przepisy.</u>
<u xml:id="u-161.2" who="#PosełLidiaBurzyńska">Czwarta poprawka, czyli art. 2d, ma związek z projektowanymi zmianami w składzie rady naukowej instytutu. Proponuje się utrzymanie działania dotychczasowych rad naukowych przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życia ustawy. Zaproponowany termin wynika między innymi z art. 2 projektu, zgodnie z którym w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy powinno nastąpić dostosowanie statutów instytutów badawczych w zakresie liczby członków rad naukowych i proporcji udziału w ich składzie poszczególnych grup członków do nowych regulacji. Zatem dopiero po dostosowaniu statutów będzie można dokonać wyboru nowego składu rady. Do tego czasu, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy, powinny działać rady naukowe w dotychczasowym składzie. Art. 2e ma związek ze skróceniem terminu w procedurze badania przez ministra nadzorującego zgodności z przepisami prawa lub statutem instytutu uchwał rady naukowej z 14 do 7 dni oraz ze skróceniem z 90 do 30 dni terminu dla ministra na uchylenie tych uchwał. Podobnie jak w przypadku terminów na opracowanie opinii w postępowaniu przygotowawczym, tak i w tym przypadku stosowanie nowych skróconych terminów mogłoby być znacznie utrudnione albo wręcz uniemożliwione. Proponuje się więc do tych postępowań trwających w dniu wejścia w życie ustawy stosować dotychczasowe przepisy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec... Bardzo proszę art. 2a–2e. Kto z państwa jest za ich przyjęciem? Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że przyjęliśmy art. 2.</u>
<u xml:id="u-164.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy do rozpatrzenia art. 3. Czy jest sprzeciw? Jest sprzeciw. Sprzeciw?</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Nie, pytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Panie marszałku, najpierw chciałabym stwierdzić, że będzie pan ojcem chrzestnym złej ustawy dla nauki polskiej. Zaczyna się czarna noc dla polskiej nauki, bowiem – zaraz to udowodnię...</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Pani poseł, proszę tej demagogii sobie oszczędzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Już pytam.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Głupoty pani wygaduje.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#PosełJoannaFabisiak">Kieruję pytanie do pana ministra. Panie ministrze, pierwszym celem tej ustawy – jak rozumiem po jej analizie – jest centralizacja decyzji personalnych. To jest jeden cel. Drugi to obniżenie kwalifikacji przedstawicieli rady naukowej. A wie pan dlaczego? A dlatego, żeby za 14 dni – odniosę się teraz do art. 3, który mówi o czternastodniowym vacatio legis, krótkim vacatio legis – za 2 tygodnie można było zacząć zwalniać, a ponieważ instytutów jest ponad 100 i w każdym są jeszcze zastępcy dyrektora, to trzeba znaleźć grupę 300 osób, co nie jest takie łatwe. Dlatego trzeba przyjmować ludzi bez znajomości języka, bez tytułów naukowych i nieprzygotowanych. Dlatego ośmieliłam się powiedzieć, że pan marszałek jest ojcem chrzestnym kiepskiej ustawy, która nie może skutkować innowacyjnością w przyszłości. Do tego tematu wrócimy jednak, kiedy już wejdzie w życie ta nowelizacja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję pani poseł. Rozumiem, że jest sprzeciw wobec art. 3. Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem art. 3? Bardzo dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję. Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">19 głosów za, 12 głosów przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Na tym zakończyliśmy rozpatrywanie projektu ustawy o zmianie ustawy o instytutach badawczych (druk nr 995).</u>
<u xml:id="u-174.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przystępujemy teraz do głosowania nad całością projektu ustawy. Przepraszam, zgłaszała się legislacja, tak? Nie. Pani poseł, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#PosełJoannaSchmidt">Panie przewodniczący, wszystkie poprawki, które zgłaszałam, zgłaszam jako wnioski mniejszości na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Przystępujemy do głosowania nad całością projektu ustawy. Kto jest za wnioskiem o uchwalenie przez Sejm projektu ustawy z druku nr 995 wraz z przyjętymi poprawkami? Dziękuję. O przepraszam. Kto się wstrzymał? A, przeciw. Jest ktoś przeciw? Bardzo proszę, jest ktoś przeciw. Wszystko wolno. Ktoś się wstrzymał? Jest głos wstrzymujący się. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#SekretarzKomisjiMariuszPawełczyk">18 głosów za, 12 głosów przeciw, 1 osoba wstrzymała się.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Stwierdzam, że Komisja przyjęła powyższy wniosek.</u>
<u xml:id="u-178.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Przechodzimy do wyboru posła sprawozdawcy. Proszę o zgłaszanie kandydatur. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#PosełJoannaBorowiak">Bardzo dziękuję. Panie Marszałku, zgłaszam kandydaturę pani poseł Lidii Burzyńskiej na sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Bardzo dziękuję. Czy jest jakaś inna kandydatura? Czy jest sprzeciw wobec tej kandydatury? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-180.1" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-180.2" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-180.3" who="#WicemarszałekSejmuRyszardTerlecki">Informuję, że protokół posiedzenia z załączonym pełnym zapisem jego przebiegu będzie do wglądu w sekretariacie Komisji w Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>