text_structure.xml 39.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otwieram posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Zgodnie z porządkiem dziennym rozpatrzymy sprawozdanie podkomisji o poselskim projekcie ustawy o wyścigach konnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełMirosławSekuła">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełMirosławSekuła">Za chwilę oddam głos przewodniczącemu podkomisji, panu posłowi Leszkowi Dziamskiemu, aby zreferował sprawozdanie podkomisji. Później rozpatrzymy te regulacje, które w sprawozdaniu zostały przedstawione w dwóch wariantach oraz inne budzące wątpliwości członków połączonych Komisji. Po rozstrzygnięciu kwestii spornych, zajmiemy się pozostałymi projektowanymi przepisami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełLeszekDziamski">Chciałbym prosić o racjonalną dyskusję nad projektem ustawy, aby zostały wybrane najlepsze rozwiązania. Mój apel wynika stąd, że projekt ustawy jest po raz drugi rozpatrywany przez połączone Komisje, gdyż poprzednio został ponownie skierowany do podkomisji. Odbyła ona kilka posiedzeń, a oprócz tego pracowały zespoły z udziałem ekspertów. Podkomisja zakończyła pracę 31 maja br. i skierowała sprawozdanie do połączonych Komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PosełLeszekDziamski">Pan przewodniczący wspomniał o artykułach, które zostały przedstawione w ujęciu wariantowym. Jest tylko jeden taki przypadek, bowiem podkomisja rozpatrując art. 26 nie doszła do porozumienia, czy wniesienie odwołania od orzeczenia komisji technicznej powoduje wstrzymanie kary wymierzonej przez tę komisje, czy nie wstrzymuje. Kontrowersje budził także art. 12, ale podkomisja nie przedstawiła dwóch wersji tego przepisu, gdyż większość jej członków uznała, że nie byłoby uzasadnione powołanie Polskiego Klubu Wyścigów Konnych i Rady Klubu, gdyby nie ona miała ustalać regulamin wyścigów konnych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PosełLeszekDziamski">Ustawa o wyścigach konnych należy do tych ustaw, które dostosowują prawo polskie do prawa Unii Europejskiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełMirosławSekuła">Projekt ustawy jest nam dobrze znany i mam nadzieję, że tym razem zostanie przyjęty przez połączone Komisje. W pierwszej kolejności rozpatrzymy oba warianty art. 26.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanWyrowiński">Chciałbym się dowiedzieć, kto na dzisiejszym posiedzeniu reprezentuje rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełMirosławSekuła">Pani Magdalena Falkowska z Ministerstwa Skarbu Państwa ma upoważnienie ministra skarbu państwa do reprezentowania rządu w sprawie tego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanWyrowiński">Nie zrozumiałem czy jest to upoważnienie do reprezentowania rządu, czy ministra skarbu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełMirosławSekuła">Z pisma, które otrzymałem, wynika, że pani Magdalena Falkowska jest upoważniona do reprezentowania rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Czy to jest upoważnienie wydane przez ministra Emila Wąsacza, czy przez premiera Jerzego Buzka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMirosławSekuła">Upoważnienie wydał pan minister Emil Wąsacz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanWyrowiński">Jedną z kluczowych instytucji, która zostanie powołana na podstawie tej ustawy, to Polski Klub Wyścigów Konnych. Nadzór nad tym Klubem ma sprawować minister właściwy do spraw rolnictwa. W związku z tym byłaby wskazana obecność jego przedstawiciela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełMirosławSekuła">Oddaję głos pani Magdalenie Falkowskiej z prośbą, aby wyjaśniła sprawę upoważnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielkaMinisterstwaSkarbuPaństwaMagdalenaFalkowska">Mam upoważnienie ministra skarbu państwa, do reprezentowania jego stanowiska w sprawie projektu ustawy, rozpatrywanej na dzisiejszym posiedzeniu połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełMieczysławCzerniawski">Zasadą jest, że rząd upoważnia ministra, aby reprezentował go podczas pracy komisji sejmowej, natomiast ten, jeśli z przyczyn obiektywnych nie może uczestniczyć w posiedzeniu komisji, powinien scedować upoważnienie na swojego zastępcę w randze sekretarza lub podsekretarza stanu. Podczas tego posiedzenia będziemy pytać, jakie jest stanowisko rządu w danej sprawie, a nie ministra skarbu państwa i ja nie jestem przekonany, że pani Magdalena Falkowska jest kompetentna do udzielenia odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełRyszardSmolarek">Jestem w posiadaniu druku sejmowego o następującej treści : „Pan Maciej Płażyński Marszałek Sejmu RP. Szanowny Panie Marszałku, uprzejmie przesyłam stanowisko Rządu wobec poselskiego projektu ustawy o wyścigach konnych (druk nr 550). Jednocześnie informuję, że Rada Ministrów upoważniła Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej do reprezentowania Rządu w toku prac parlamentarnych. Z wyrazami szacunku Jerzy Buzek”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy na sali jest przedstawiciel ministra rolnictwa i rozwoju wsi? Nie ma. W związku z tym ogłaszam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełMirosławSekuła">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji. Rząd reprezentuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pan Feliks Klimczak.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełMirosławSekuła">Przed przerwą została przyjęta moja propozycja, abyśmy rozpoczęli procedowanie od art. 26, ponieważ został on ujęty przez podkomisję w dwóch wariantach. Proszę, aby przewodniczący podkomisji wyjaśnił, na czym polega różnica pomiędzy wariantem I, a wariantem II.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełLeszekDziamski">Artykuł 26 dotyczy odwołania od orzeczenia komisji technicznej do drugiej instancji, którą jest komisja odwoławcza. Powstaje pytanie, czy wniesienie odwołania wstrzymuje wykonanie kary, czy nie wstrzymuje. W tej sprawie nie doszliśmy do porozumienia i zdając się na mądrość połączonych Komisji, w wariancie I napisaliśmy, że wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania kary, a według wariantu II, ta sytuacja powoduje wstrzymanie kary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełMirosławSekuła">Otwieram dyskusję nad obydwoma wariantami art. 26.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Będąc członkiem podkomisji zgłosiłem wniosek, aby wniesienie odwołania powodowało wstrzymanie wykonania kary orzeczonej przez komisję techniczną. Jestem przekonany, że ten wniosek został przyjęty i dlatego ze zdziwieniem zauważyłem, że w sprawozdaniu podkomisji zostało zaprezentowane alternatywne rozwiązanie, jak wariant I art. 26.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przedstawiciela rządu o zajęcie stanowiska w sprawie obu wariantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiFeliksKlimczak">Rząd uznaje za korzystniejsze rozwiązanie polegające na niewstrzymaniu wykonania orzeczonej kary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełMirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania, które przeprowadzę w następujący sposób: zapytam, kto jest za wariantem I, następnie to samo pytanie powtórzę w odniesieniu do wariantu II i po tych głosowaniach zapytam, kto wstrzymał się od głosu. Uznam za przyjęty przez połączone Komisje ten wariant, który uzyska większą liczbę głosów.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełMirosławSekuła">Czy są zastrzeżenia do takiego sposobu głosowania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Powtarzam, że podkomisja przyjęła mój wniosek, a zatem art. 26 powinien być zaprezentowany w sprawozdaniu w wersji zgodnej z tym wnioskiem. Nie wiem, jak tę kwestię można rozwiązać proceduralnie, ale chciałbym, aby połączone Komisje nie brały pod uwagę wariantu I.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełMirosławSekuła">Jestem związany treścią sprawozdania podkomisji, ale proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o zaproponowanie sposobu wyjścia z tej sytuacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Pan poseł Wojciech Zarzycki twierdzi, że sprawozdanie nie oddaje konkluzji, którą zakończyła się dyskusja nad art. 26, natomiast w moich materiałach, a także sekretarza obsługującego podkomisję, jest adnotacja, że podkomisja przedstawi art. 26 w dwóch wariantach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełMirosławSekuła">Nie mam innego wyjścia z tej sytuacji, niż poddać pod głosowanie oba warianty przedstawione w sprawozdaniu, natomiast panu posłowi Wojciechowi Zarzyckiemu mogę zaproponować, aby tę sporną kwestię rozstrzygnął w ramach podkomisji, lub wniósł zastrzeżenia do prezydiów połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełStanisławKopeć">W wariancie I art. 26 jest zamieszczony ust. 3, który stanowi, że komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie w terminie 5 dni od dnia jego wniesienia. Uważam, że taka sama regulacja powinna być zamieszczona w wariancie II. Dlaczego w tym przypadku z niej zrezygnowano, a tym samym komisja odwoławcza będzie mogła w dowolnym czasie rozpatrzeć odwołanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę, aby pan poseł Leszek Dziamski odpowiedział na to pytanie, bowiem jeśli podkomisja podtrzymuje obecną wersję wariantu II, to poddam ją pod głosowanie, a jeśli nie, to przed głosowaniem wprowadzimy do art. 26 w wariancie II poprawkę zgodną z sugestią pana posła Stanisława Kopcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełLeszekDziamski">Przyznaję, że przez niedopatrzenie w wersji II art. 26 nie został zamieszczony przepis o treści takiej samej, jak została nadana ust. 3 w pierwszej wersji tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełMirosławSekuła">Z wyjaśnienia pana posła wynika, że wariant II nie jest przygotowany do głosowania i dlatego proponuję, abyśmy najpierw zdecydowali o ostatecznej jego treści. Proszę więc zgłaszać poprawki do treści art. 26 w wariancie II.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełRomualdAjchler">Proponuję, aby dotychczasowy ust. 3 w wariancie drugim oznaczyć numerem 4 i wprowadzić nowy ust. 3 w brzmieniu: „Komisja odwoławcza rozpatruje odwołanie w terminie 5 dni od dnia jego wniesienia”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wówczas wariant drugi składałby się z czterech ustępów, zaś treść ust. 3 byłaby taka sama, jak ust. 3 w wariancie pierwszym.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełMirosławSekuła">Czy ktoś sprzeciwia się przyjęciu takiej poprawki? Nie ma sprzeciwu i teraz możemy przystąpić do głosowania wariantów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Proszę o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełMirosławSekuła">Już zarządziłem głosowanie i dopiero po jego przeprowadzeniu zrealizuję pana wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Będzie to już po dokonaniu rozstrzygnięcia, a mnie chodzi o to, aby w głosowaniu nad wariantami wzięła udział wymagana liczba posłów w obu Komisjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zarządziłem już głosowanie i dlatego nie mam możliwości, aby od niego odstąpić. W związku z tym wniosek o sprawdzenie kworum rozstrzygniemy po zakończeniu głosowania.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za wariantem pierwszym? Głosowało 6 posłów.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za wariantem drugim? Głosowało 6 posłów.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełMirosławSekuła">Kto wstrzymał się od głosu? 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że w tym głosowaniu nie rozstrzygnęliśmy, który z wariantów zamieścimy w sprawozdaniu połączonych Komisji, a wobec tego przeprowadzimy dodatkową dyskusję, po której zarządzę ponowne głosowanie nad wariantami art. 26.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PosełMirosławSekuła">W związku z wnioskiem pana posła Wojciecha Zarzyckiego chcę poinformować, że część członków Komisji Finansów Publicznych uczestniczy w posiedzeniach innych Komisji sejmowych i w takiej sytuacji jest zwyczaj ogłaszania przerwy przed sprawdzeniem kworum. Zgodnie z tym zwyczajem zarządzam piętnastominutową przerwę, aby posłowie mogli przyjść na to posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełRomualdAjchler">Jeśli nawet po przerwie będzie kworum, to zaraz potem powtórzy się obecna sytuacja, gdyż posłowie z Komisji Finansów wrócą na Komisje, w których teraz uczestniczą. Proponuję, aby pan przewodniczący teraz sprawdził kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełMirosławSekuła">Załóżmy, że tak zrobię, ale przecież po sprawdzeniu kworum mogę ogłosić przerwę, a po jej zakończeniu ponownie sprawdzić kworum. Zarządzam przerwę.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#PosełMirosławSekuła">Wznawiam posiedzenie połączonych Komisji. Czy pan poseł Wojciech Zarzycki podtrzymuje wniosek o sprawdzenie kworum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę, aby sekretarze obu Komisji sprawdzili, ilu posłów jest obecnych na posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełMirosławSekuła">Na podstawie otrzymanych informacji stwierdzam, że kworum jest zarówno w Komisji Finansów Publicznych, jak i w Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Kontynuujemy dyskusję nad dwoma wariantami art. 26.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełAndrzejWielowieyski">Próbowałem przemyśleć propozycję pana posła Wojciecha Zarzyckiego, która została wyrażona w wariancie drugim i wydaje mi się, że jeśli przyjmiemy ten wariant, to każda decyzja pierwszej instancji nie będzie miała żadnego znaczenia. Nikt nie będzie się przejmował karą dyscyplinarną, orzeczoną przez komisję techniczną, do czasu aż potwierdzi ją komisja odwoławcza. Jeżeli chcemy, aby komisja techniczna miała prestiż, a komisja odwoławcza pracowała rzetelnie, to powinniśmy przyjąć wariant pierwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Proszę sobie wyobrazić, że jeżeli jeździec zostanie ukarany w sobotę, to właściciel konia nie będzie mógł go wystawić do niedzielnej gonitwy, choć za kilka dni kara zostanie uchylona przez komisję odwoławczą. Kto w takiej sytuacji pokryje straty właściciela konia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PodsekretarzstanyFeliksKlimczak">Jeszcze raz opowiadam się za wariantem pierwszym, gdyż zawarte w nim regulacje są adekwatne do specyfiki wyścigów konnych. Posłużę się przykładem meczu piłkarskiego. Zawodnik, który od sędziego otrzyma czerwoną kartkę, musi natychmiast opuścić boisko. Tak samo kara, którą otrzyma jeździec, aby mogła być skuteczna, musi być natychmiast wykonana. Odkładanie kary za to, że jeździec nieprawidłowo rozegrał gonitwę, wypacza sens istnienia kar dyscyplinarnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wysłuchaliśmy głosu za i przeciw wariantowi drugiemu oraz opinię stanowiska rządu, a zatem możemy przystąpić do głosowania w takim samym trybie, jak poprzednio.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem wariantu pierwszego? Głosowało 24 posłów.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem wariantu drugiego? Głosowało 5 posłów.</u>
          <u xml:id="u-43.3" who="#PosełMirosławSekuła">Kto wstrzymał się od głosu? Żaden poseł nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-43.4" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły wariant pierwszy.</u>
          <u xml:id="u-43.5" who="#PosełMirosławSekuła">Czy są propozycje wprowadzenia zmian do pozostałych artykułów projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełAndrzejUmiński">Czy panu przewodniczącemu znana jest opinia Biura Legislacyjnego, które sformułowało wiele krytycznych uwag pod adresem poselskiego projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełMirosławSekuła">Ta opinia była znana już wówczas, gdy połączone Komisje ponownie odesłały projekt ustawy do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Opinię, o której mówił pan poseł Andrzej Umiński, została sporządzona przez Biuro Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu. Najpoważniejszy zarzut dotyczy postanowienia, że regulamin wyścigów konnych uchwala Rada Klubu. Przychylam się do opinii eksperta, że regulamin powinien zostać określony w drodze rozporządzenia. Takie stanowisko prezentowałam najpierw na posiedzeniu połączonych Komisji, a następnie na posiedzeniu podkomisji, ale jej członkowie, wychodząc z założenia, że jednym z głównych zadań Rady jest uchwalanie regulaminu wyścigów konnych, uznali, że jej znaczenie zostałoby znacznie zredukowane, gdy regulamin był ustalany przez ministra w drodze rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Ja także jestem w posiadaniu opracowania, którego autor, pan Jan Zawisza wskazał na błędy prawne popełnione przez autorów projektu ustawy. Chcę zapytać pana ministra Feliksa Klimczaka, jaki jest stosunek rządu do zarzutów postawionych przez tego autora, który opracował ekspertyzę na zamówienie Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełMirosławSekuła">Opinie, które otrzymujemy od Biura Studiów i Ekspertyz, zawierają klauzulę, że wyrażone w nich zostały poglądy autorów na daną sprawę. Dla nas wiążące jest stanowisko Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu, w takim zakresie, w jakim dotyczy ono spraw proceduralnych i ewentualnego naruszenia prawa lub naruszenia regulaminu Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę, aby pan minister odniósł się do wątpliwości wyrażonych w opinii autorstwa pana Jana Zawiszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Rząd popiera treść art. 13, który stanowi, że minister właściwy do spraw rolnictwa określi, w drodze rozporządzenia warunki funkcjonowania Polskiego Klubu Wyścigów Konnych. Proszę pamiętać, że regulacje zawarte w projekcie ustawy służą rozwojowi hodowli polskich koni wyścigowych i nawet jeśli występują jakieś mało istotne różnice zdań, to nie powinny one hamować prac nad tym projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełJacekJaniszewski">Pełniąc funkcję ministra przekazałem projekt tej ustawy do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi na początku 1998 r., aby mógł on zostać szybciej uchwalony, jako projekt poselski. Proszę, tym razem, jako poseł, abyśmy się już nie kompromitowali, gdyż niuanse nie mają większego znaczenia wobec faktu, że ta ustawa jest bardzo potrzebna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełMirosławSekuła">Jeszcze nie kończy się proces legislacyjny i przed drugim czytaniem projektu ustawy będzie czas na zasięgnięcie dodatkowych opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosłankaMariaStolzman">Jestem tego samego zdania. Myślę, że wiele osób zdaje sobie sprawę z niedoskonałości projektu ustawy, ale musimy ruszyć do przodu, natomiast opowiadam się za tym, aby prezydia połączonych Komisji wystąpiły do Biura Legislacyjnego o sporządzenie oficjalnej opinii oraz do Komitetu Integracji Europejskiej, bo w zasadzie nie powinniśmy przyjmować ustaw bez stanowiska tej instytucji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełWojciechZarzycki">W opracowaniu, na które powołałem się poprzednio, została wyrażona opinia, że przepis art. 17 ust. 2 pozwala na to, aby podmiot ubiegający się o zezwolenie na zorganizowanie wyścigów konnych nie dokumentował źródeł posiadanego kapitału. Według autora opinii, brak tego wymogu może łatwo spowodować, że organizowane wyścigi konne staną się pralnią brudnych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PosełWojciechZarzycki">Czy przedstawiciel rządu podziela opinię eksperta?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy pan poseł zgodzi się przyjąć propozycję, abyśmy odbyli dyskusję nad tym artykułem po przeprowadzeniu głosowania, którego przedmiotem będą przepisy nie budzące wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełMirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie art. 1–16 i 18–33. Kto jest za przyjęciem tych artykułów?</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PosełMirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, 4 przeciw, 4 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełMarianDembiński">Chcę wyjaśnić, że wstrzymałem się od głosu z tego powodu, że pan przewodniczący nie udzielił głosu panu posłowi Jackowi Tworkowskiemu, który zgłaszał się przed rozpoczęciem głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełMirosławSekuła">Pozostaje mi tylko przeprosić pana posła Jacka Tworkowskiego i obiecać, że z większą uwagą będę patrzył, kto wyraża chęć zabrania głosu w dyskusji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełJacekTworkowski">Skoro nie udało mi się przed głosowaniem, to teraz zapytam, jak długo zachowują moc uprawnienia do trenowania lub dosiadania koni wyścigowych, nabyte na podstawie dotychczasowych prawideł wyścigów konnych?</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#PosełJacekTworkowski">Wyjaśniam, że pytanie dotyczy art. 30 ust. 1. W następnym ustępie jest podany termin, ale tylko dla podmiotów, które organizowały wyścigi konne przed wejściem w życie tej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego o udzielenie panu posłowi wyjaśnienia i o to samo proszę pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Trenerzy oraz jeźdźcy, którzy nabyli uprawnienia zachowają je bezterminowo po wejściu w życie ustawy, natomiast organizatorzy po 6 miesiącach będą musieli ponownie ubiegać się o prawo do organizowania wyścigów konnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Chodziło o to, aby licencje dla trenerów i jeźdźców, wydane według określonej procedury, nie straciły mocy po wejściu w życie ustawy, natomiast na jej podstawie mogą być cofnięte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#PosełMirosławSekuła">Chciałbym, aby pan poseł Wojciech Zarzycki jeszcze raz wyjaśnił, jaki problem wynika z dotychczasowej treści art. 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Chodzi o ust. 2, w którym autorzy projektu ustawy wymienili w pięciu punktach, co powinien zawierać wniosek o udzielenie zezwolenia na organizowanie wyścigów konnych. Głównie chodzi o dane osobowe podmiotu ubiegającego się o zezwolenie i dane techniczno-organizacyjne, takie jak: wskazanie planowanej lokalizacji toru wyścigowego, opis projektowanych urządzeń technicznych toru, określenie rodzaju gonitw oraz planowanej ich liczby w ciągu roku, planowany termin rozpoczęcia działalności. Natomiast nie wymaga się od wnioskodawcy, aby przedstawił wysokość posiadanego kapitału i źródła jego pochodzenia. Brak tego wymogu może spowodować, że organizowanie wyścigów konnych stanie się pralnią brudnych pieniędzy, a także może powstać zagrożenie, iż organizator wyścigów nie będzie w stanie wypłacić nagród regulaminowych.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#PosełWojciechZarzycki">Dlatego uważam, że należałoby zamieścić przepis, który obligowałby wnioskodawcę do przedstawienia swojej sytuacji finansowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przewodniczącego podkomisji o ustosunkowanie się do zastrzeżeń zgłoszonych przez pana posła Wojciecha Zarzyckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełLeszekDziamski">Pan poseł miałby całkowitą rację gdyby nie to, że prezes klubu może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia dodatkowych informacji i dokumentów, a czym mowa jest w ust. 3. Zatem może zażądać od wnioskodawcy udokumentowania posiadanej ilości środków finansowych oraz wykazania, że pochodzą one z legalnych źródeł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Uważam, że zagrożenie jest tak duże, iż nie można zdawać się na to, co postanowi prezes klubu. Dlatego opowiadam się za nałożeniem na podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów konnych ustawowego obowiązku wykazania we wniosku, jaka jest jego sytuacja finansowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy pan poseł jest gotów teraz zaproponować stosowną poprawkę, czy zgłosi ją pan podczas drugiego czytania projektu ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Proponuję wprowadzić do art. 17 ust. 2 nowy punkt w brzmieniu: „przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy gwarantującej wypłacalność nagród w gonitwach oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy pan poseł akceptuje taką poprawkę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Tak, gdyż zawiera wszystkie potrzebne elementy. Przejmuję tę poprawkę i zgłaszam ją, jako własny wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Zastrzeżenia, które zgłosił pan poseł, nie powinny budzić emocji. Rada Polskiego Klubu Wyścigów Konnych będzie się składała z przedstawicieli hodowców koni, których zdaniem będzie zapewnienie takiej organizacji wyścigów konnych, aby dokonana została właściwa selekcja koni najszlachetniejszych ras. Członkowie rady nie będą mieli żadnej motywacji do tego, aby wyścigi stały się pralnią brudnych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Organizator wyścigów konnych z reguły pozyskuje środki finansowe na nagrody od sponsorów. Jeżeli nie będzie miał zatwierdzonego planu gonitw, to nie uzyska od nich pieniędzy. Gdyby podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów wzbudzał w przedstawicielach hodowców, zasiadających w radzie, jakieś podejrzenia, to mogą oni skorzystać z przepisu ust. 3 i zarządzić od niego dodatkowych dokumentów. Natomiast proponowana poprawka w znacznym stopniu ograniczy możliwości organizatora wyścigów konnych, bo jeśli nie zapadnie decyzja o liczbie i rodzaju gonitw, o które występował on we wniosku, to nie będzie mógł prowadzić rozmów ze sponsorami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełKaczmarekSeweryn">Proponuję inne rozwiązanie problemu, a mianowicie przez nadanie ust, 3 następującego brzmienia: „Prezes może zobowiązać wnioskodawcę do przedstawienia w wyznaczonym terminie dodatkowych informacji i dokumentów dotyczących również zabezpieczenia finansowego przez organizatora wyścigów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#PosełStanisławKalemba">Jestem niemile zaskoczony wypowiedzią pana ministra. W Polsce szerzy się korupcja, co nawet zostało zauważone przez organizacje międzynarodowe. Uważam, że tylko naiwnością może być podyktowane przeświadczenie, że sami hodowcy koni wyeliminują tych, którzy chcą prowadzić nieczystą grę. Wyścigi konne są dobrą okazją do legalizowania dochodów z różnego rodzaju działalności przestępczej i temu może tylko zapobiec wyraźnie określony w ustawie wymóg wykazania przez organizatora wyścigów źródeł posiadanych środków finansowych. Taka regulacja chroni interes państw i to pan minister powinien był ją zaproponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełMirosławSekuła">Rozumiem, że pan poseł poparł poprawkę pana posła Wojciech Zarzyckiego.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PosełMirosławSekuła">Proszę przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, aby przypomniała treść poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">"Art. 17 ust. 2 Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien zawierać: 2a) przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy, gwarantującej wypłacalność nagród w gonitwach oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Ta poprawka ma za wąski zakres, gdyż nie chodzi tylko o gwarancję wypłacalności nagród, ponieważ organizacja wyścigów konnych wiąże się z innymi kosztami, na które też musi być pokrycie finansowe. Uważam, że należy użyć określenia „zabezpieczenie finansowe”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Przyjmuję tę propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#PosełStanisławKalemba">Chciałbym się dowiedzieć, jak w prawie europejskim jest rozstrzygnięta kwestia zabezpieczenia finansowego posiadanego przez podmiot ubiegający się o zezwolenie na organizowanie wyścigów konnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#GłównyspecjalistadosprawhodowlikoniwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiTeofilPodgórski">Komitet Integracji Europejskiej nie zgłasza zastrzeżeń do stanowiska rządu wobec poselskiego projektu ustawy, które ogólnie rzecz biorąc jest pozytywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełMirosławSekuła">Czy pan poseł Wojciech Zarzycki uzgodnił już z Biurem Legislacyjnym, jak ma brzmieć jego poprawka?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zmienione zostało brzmienie pkt 2a w następujący sposób: „przedstawienie sytuacji finansowej wnioskodawcy oraz podanie źródeł pochodzenia posiadanego kapitału”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosłankaElżbietaBarys">Pierwsza część tego punktu jest niejasna, gdyż nie wiem, czy chodzi o wynik finansowy firmy, stan konta, czy jeszcze o coś innego. Określenie „sytuacja finansowa” jest tak ogólnikowe, że nic z niego nie wynika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełMirosławSekuła">Każdy poseł ma prawo tak sformułować poprawkę, jak uzna to za stosowne. Nie mam prawa ingerować w treść poprawki i mogę tylko poprosić przedstawicielkę Biura Legislacyjnego, aby - w miarę swoich możliwości - udzieliła pani poseł wyjaśnienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Rzeczywiście z określenia „sytuacja finansowa” nic wprost nie wynika, ale można go potraktować, jako pewną wskazówkę, natomiast właściwa poprawka zostałaby zgłoszona podczas drugiego czytania projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Moim zdaniem, problem polega na tym, że przepis ust. 3 jest fakultatywny, tzn. prezes klubu może zażądać od wnioskodawcy dodatkowych informacji i dokumentów, natomiast nam chodzi o to, aby miał on obowiązek udokumentowania środków finansowych, przeznaczonych na organizowanie wyścigów konnych. W związku z tym rezygnuję ze swojej poprzedniej propozycji, polegającej na uzupełnieniu ust. 3, natomiast zgłaszam wniosek o dodanie w ust. 2 nowego punktu w brzmieniu: „zabezpieczenie finansowe dla właściwego przeprowadzenia wyścigów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełMirosławSekuła">Pytam pana posła Wojciecha Zarzyckiego, czy ta poprawka jest zgodna z pana intencją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Niecałkowicie, ponieważ pan poseł pominął kwestię dokumentowania przez wnioskodawcę źródeł pochodzenia kapitału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#PosełMirosławSekuła">Wobec tego proszę, aby Biuro Legislacyjne spróbowało połączyć obie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Mogę zaproponować następującą poprawkę: „zabezpieczenie finansowe dla właściwego przeprowadzenia wyścigów oraz podanie źródeł pochodzenia kapitału”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Ta poprawka jest zgodna z moją intencją.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełMirosławSekuła">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem poprawki pana posła Wojciecha Zarzyckiego?</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PosełMirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 15 za, 3 przeciw, 5 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-92.2" who="#PosełMirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie art. 17 wraz z poprawką. Kto jest za przyjęciem art. 17?</u>
          <u xml:id="u-92.3" who="#PosełMirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, nikt nie głosował przeciw, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-92.4" who="#PosełMirosławSekuła">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy z wprowadzonymi zmianami.</u>
          <u xml:id="u-92.5" who="#PosełMirosławSekuła">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o wyścigach konnych?</u>
          <u xml:id="u-92.6" who="#PosełMirosławSekuła">Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 20 za, 3 przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-92.7" who="#PosełMirosławSekuła">Stwierdzam, że połączone Komisje przyjęły treść projektu ustawy. Jest zwyczaj, że przewodniczący podkomisji zostaje posłem sprawozdawcą. Proponuję tę funkcję powierzyć panu posłowi Leszkowi Dziamskiemu. Czy ktoś się temu sprzeciwia? Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PosełSewerynKaczmarek">Mam prośbę do pana ministra, aby przed drugim czytaniem projektu ustawy został przygotowany projekt rozporządzenia dotyczący regulaminu wyścigów konnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełMirosławSekuła">Proponuję wyznaczyć Komitetowi Integracji Europejskiej dwutygodniowy termin dla przedstawienia opinii. Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełWojciechZarzycki">Chcę prosić, aby także Biuro Studiów i Ekspertyz wypowiedziało się na temat sprawozdania połączonych Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zrozumiałem, że prezydium Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi zleci wykonanie takiej ekspertyzy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PodsekretarzstanuFeliksKlimczak">Dziękuję członkom połączonych Komisji za sprawne i szybkie przyjęcie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełMirosławSekuła">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>