text_structure.xml 22.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełGabrielJanowski">Witam państwa. Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych i Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W porządku dziennym, który państwo otrzymaliście, jest jeden punkt, a mianowicie pierwsze czytanie pilnego rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych, zawarty w druku nr 1207.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełGabrielJanowski">Czy do porządku dzisiejszego wspólnego posiedzenia macie państwo uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełLeszekDziamski">Zgłosiłem na piśmie do panów przewodniczących Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Komisji Finansów Publicznych prośbę o uzupełnienie składu podkomisji do spraw uchwalenia ustawy o wyścigach konnych. Tak się zdarzyło, że dwóch panów posłów członków podkomisji - pan poseł Henryk Wujec i pan poseł Mirosław Koźlakiewicz - zostało ministrami. To jest akurat dobra okazja, aby uzupełnić skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełGabrielJanowski">Przyjęliśmy w sprawach różnych tę kwestię. Uzupełnimy skład osobowy podkomisji do spraw uchwalenia ustawy o wyścigach konnych.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełGabrielJanowski">Czy są inne uwagi dotyczące porządku? Nie widzę. Zatem przechodzimy do punktu pierwszego. Proszę przedstawiciela ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Mam zaszczyt przedstawić nowelizację do ustawy z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. Zanim powiem w szczegółach na temat projektu ustawy, chciałabym uzasadnić, dlaczego z takim wnioskiem rząd występuje.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Rokrocznie jest zatwierdzany program interwencji na rynkach rolnych. Taki program interwencji na rynkach rolnych został przyjęty uchwałą Rady Ministrów nr 54/99 z 15 czerwca. Przyjęty program interwencji obejmuje:</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">- listę podstawowych produktów rolnych oraz produktów i półproduktów żywnościowych, będących przedmiotem oddziaływania agencji,</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">- prognozę poziomu cen, według których agencja będzie interweniowała,</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">- środki niezbędne do działania interwencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Chciałabym skupić się na najbardziej istotnej sprawie, to jest na interwencji na rynku zbóż, gdyż w zasadzie nowelizacja wynika z zatwierdzonego programu i potrzeb w tym zakresie. Przyjęto w tym roku, jako zupełne novum, zgodnie z postulatami przedstawicieli związków rolniczych, samorządów rolniczych i rolników, skup zboża w systemie dopłat bezpośrednich dla tych rolników, którzy dokonają sprzedaży żyta konsumpcyjnego i pszenicy konsumpcyjnej o odpowiednich parametrach jakościowych.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Drugi segment działania interwencyjnego na rynku zbóż będzie polegał na zakupie bezpośrednim ze środków Agencji Rynku Rolnego. Zresztą zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku skup będzie się odbywał ze środków Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Zależy nam na optymalnym rozdysponowaniu nadwyżki podaży zbóż w tym roku. Z naszych analiz, z analiz ekspertów i z analiz, które zostały przedstawione przez związkowe i samorządowe organizacje rolnicze wynika, że trzeba będzie skupić około 3 mln ton zbóż konsumpcyjnych w tym pierwszym etapie z zastosowaniem dopłat bezpośrednich i 250 tysięcy ton zbóż konsumpcyjnych w systemie zakupu bezpośredniego ze środków Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Dopłaty będą udzielane tym producentom, którzy dokonają sprzedaży zbóż przedsiębiorcom, z którymi Agencja Rynku Rolnego zawrze stosowne umowy. Program zakłada zwiększenie poziomu dopłat w poszczególnych miesiącach. Najniższe dopłaty będą w sierpniu, nieco wyższe we wrześniu, a najwyższe w październiku. Od listopada do grudnia będzie zaś funkcjonował zakup interwencyjny zbóż w tym drugim pakiecie, o którym mówiłam, czyli zakup bezpośredni ze środków Agencji Rynku Rolnego.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Warunkiem dobrego funkcjonowania systemu interwencji na rynku zbóż jest stworzenie zachęt dla przedsiębiorców, którzy podpiszą umowy z Agencją Rynku Rolnego na ten właśnie system dopłat bezpośrednich i na skup z systemem dopłat bezpośrednich.</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Ustawa z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych określa, że na skup i przechowywanie płodów rolnych podmioty korzystają z dopłat na poziomie 0,7 proc. redyskonta weksli, nie mniej niż 7 proc. Na dzień dzisiejszy to jest 10,85 proc. Z wszystkich analiz wynika, że nie jest to atrakcyjny poziom dopłat dla podmiotów, które wejdą w ten system skupowy. W związku z tym została podjęta decyzja, że to oprocentowanie będzie wynosiło w sierpniu 5 proc., we wrześniu 6 proc., a w październiku 7 proc.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">Aby można było zastosować to rozwiązanie, które jest zresztą zgodnie z przyjętym systemem interwencji na rynku i z uchwałą przyjętą przez Radę Ministrów zatwierdzającą program interwencji na rynkach rolnych, trzeba znowelizować ustawę o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. Chcemy wprowadzić zapis, że można dopłacać nie mniej niż 4,5 proc. Ta nowelizacja właśnie tak została zapisana.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiGospodarkiŻywnościowejJadwigaBerak">W związku z powyższym jest gorąca prośba do państwa posłów, żeby tę nowelizację przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełGabrielJanowski">Rozpoczynamy dyskusję i wyjaśnianie wątpliwości, jeżeli takie są.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełJózefPilarczyk">Pani minister użyła na końcu swojej wypowiedzi sformułowania, że można dopłacać nie mniej niż 4,5 proc. Co oznacza stwierdzenie, że można dopłacać nie mniej niż 4,5 proc.? Inaczej pojmuję intencje dopłaty do kredytów skupowych. To jest jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PosełJózefPilarczyk">Chciałbym usłyszeć jednoznaczną odpowiedź na pytanie, czy podmioty prowadzące skup w ramach systemu, który jest przygotowywany i ma zaistnieć podczas tegorocznych żniw, mają obowiązek zaciągania kredytów. Na spotkaniach z przedstawicielami Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej różne opinie na ten temat są wypowiadane. Na przykład takie, że skup może być prowadzony bez kredytu. Są również opinie, że skup taki może być prowadzony i dopłaty będą tylko dla tych rolników, którzy sprzedali zboże podmiotom mającym umowy z agencją i którzy zaciągnęli kredyt na tych warunkach, o których dzisiaj mówimy. To jest drugie pytanie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PosełJózefPilarczyk">Czy dopłata przysługuje podmiotom, które będą prowadzić skup bez kredytu? Czy podmioty mogą brać kredyt na inny skup niż przewidziany w programie, o którym pani minister mówiła? Czy jest możliwe, żeby podmiot prowadził skup na takich warunkach, jakie były na przykład w roku ubiegłym, a nie w takim systemie, jaki jest planowany na ten roku? Wystarczyło wówczas zgłosić chęć prowadzenia skupu na swoje potrzeby, aby mieć prawo do zaciągnięcia kredytu na warunkach preferencyjnych. Czy będą normalne kredyty skupowe, takie jak były w roku ubiegłym?</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PosełJózefPilarczyk">Mam jeszcze jedno pytanie, bardziej związane z ustawą i jej otoczeniem. Od kilku miesięcy istnieje sytuacja, kiedy Rada Ministrów wydała rozporządzenie niezgodne z tą ustawą, co prawda w innej jej części. Przypomnę, że ustawa mówi o tym, że podmioty korzystające z kredytów mają być traktowane równo co do formy własności i powierzchni. Czy Rada Ministrów, rząd, minister rolnictwa dalej chce utrzymywać stan taki, że wydane rozporządzenie jest niezgodne z ustawą? Przy okazji nowelizacji ustawy można dostosować ją do przyjętego rozporządzenia Rady Ministrów, albo można zmienić rozporządzenie. Stan jest taki, że sprawa kwalifikuje się ewentualnie do rozstrzygnięcia przez instancję i organy w państwie do tego upoważnione. Taka sytuacja dalej być nie może, a tolerują to wszyscy, również i posłowie sejmowej Komisji Rolnictwa i Komisji Finansów Publicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełStanisławStec">Do projektu ustawy nie mam uwag. Powinien on być przyjęty jak najszybciej. Mam prośbę do panów przewodniczących, żeby byli uprzejmi zaapelować do Marszałka, oczywiście po przyjęciu nowelizacji przez połączone Komisje, żeby można było ją od razu skierować do Senatu. Agencja Rynku Rolnego praktycznie chcąc podpisać umowy z podmiotami skupującymi musi wpisać sumę wynikającą z możliwości korzystania z oprocentowania.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełStanisławStec">Jeżeli nie zmienimy ustawy, to nikt nie będzie korzystał z tego kredytu, którego koszt wynosi ponad 10 proc. Sprawa jest pilna i uważam, że trzeba ten projekt jak najszybciej przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PosełStanisławStec">Korzystając z okazji mam pytanie do prezesa Agencji Rynku Rolnego. Czy pan prezes sądzi, że ten wariant z dopłatami w ciągu tych trzech miesięcy spowoduje, że będzie możliwość skupienia planowanej ilości zboża konsumpcyjnego i paszowego? Z informacji, jakie posiadam, wynika, że dużego zainteresowania podmiotów skupujących nie ma. Czy w związku z tym przewiduje się możliwość przedłużenia tego okresu również na miesiąc listopad i grudzień? Mógłby on funkcjonować równolegle z tym drugim systemem, który ma realizować Agencja Rynku Rolnego przez zakup bezpośredni? Zakupy bezpośrednie agencji są przecież ograniczone do 250 tysięcy ton.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PosełStanisławStec">Czy Ministerstwo Rolnictwa wystąpi do Ministra Gospodarki, aby przedłużyć wysokość cła na import zbóż, które obowiązuje do końca roku, również na pierwsze półrocze 2000 r.? To jest ważne dla podmiotów skupujących, którzy się boją, że skupią zboże, a później cło się zmniejszy i znowu będzie duży import.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PosełStanisławStec">Dlaczego w uzasadnieniu pisze się, że nowelizacja nie spowoduje dodatkowych skutków finansowych dla budżetu państwa. Wiadomo, że zwiększenie dopłaty do kredytów spowoduje, że skutki budżetowe będą, tylko pokryje je ze swoich środków Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. W każdym bądź razie skutki budżetowe z tego tytułu będą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Rozumiem, że sprawa skupu zbóż jest bardzo ważna. Rozumiem, że sprawa skupu zbóż na początku lipca jest sprawą kluczową, o kluczowym znaczeniu dla Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Tylko przepraszam bardzo, to jest wspólne posiedzenie z Komisją Finansów Publicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełHenrykGoryszewski">Za 10 minut rozpoczynamy posiedzenie, będącego kolejnym w całej serii posiedzeń poświęconych rozpatrywaniu absolutorium dla rządu. Osobiście też jestem zainteresowany tym, czy skup będzie skuteczny, czy nie będzie skuteczny, czy będą znowu okazje prowokujące rolników do strajków i blokad, czy też nie. To nie jest jednak przedmiotem dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełHenrykGoryszewski">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia jest kwestia finansowa, polegająca na tym, że minimalną dopłatą, która w ubiegłym roku była w wysokości nie mniejszej niż 7 proc. zastępujemy określeniem „w wysokości nie mniejszej niż 4,5 proc”. Bardzo bym prosił o szacunek dla punktu porządku dziennego, dla przedmiotu spotkania i o rozpatrzenie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PosełHenrykGoryszewski">Nic nie przeszkodzi, żeby w sąsiedniej jakiejś sali za chwilę Komisja Rolnictwa zebrała się sama i rozpatrywała wszystkie kwestie związane z tą sprawą.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PosełHenrykGoryszewski">Proszę o przestrzeganie porządku dziennego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJózefPilarczyk">Panie przewodniczący, w tym momencie dał pan dowód, że jednak Komisja Finansów Publicznych musi dokładnie poznać zasady kredytów rolniczych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJózefPilarczyk">Pan powiedział, że minimalne dopłaty w wysokości z 7 proc. zmieniają się na 4,5 proc. Nieprawda. Nie o to chodzi. Pani minister ten sam błąd popełniła. Proszę o wyjaśnienie, na czym polega zmiana. To nie są dopłaty, tylko to jest minimalne oprocentowanie kredytu.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PosełJózefPilarczyk">My nie mówimy o maksymalnych dopłatach, tylko o maksymalnym oprocentowaniu kredytów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKulas">Przychylam się do głosu przewodniczącego, żeby szybko tę kwestię rozstrzygnąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełHenrykGoryszewski">Nie jest ważne, czy popełniłem błąd, czy nie popełniłem błędu. Proszę rozmawiać o przedmiocie, to znaczy o stopie procentowej, a nie o tym, czy są pieniądze na skup, czy też nie i czy będzie skup robiony według takich czy innych zasad. Proszę szanować czas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełGabrielJanowski">Chciałbym, aby z taką samą uwagą kwestiami wsi i rolnictwa, a szczególnie najbliższej kampanii zajmowała się Komisja Rolnictwa, ale też i Komisja Finansów Publicznych. Chociaż podzielam pogląd, że dyscyplina czasowa nas zobowiązuje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosłankaMariaStolzman">Z zaproszenia, które otrzymałam, wynikało, że mamy wspólne posiedzenie Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z Komisją Finansów Publicznych. Skoro pan przewodniczący nie życzy sobie, żebyśmy głos zabierali, to ja się wycofuję. Myślałam, że obie Komisje działają tu na jakichś partnerskich warunkach.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosłankaMariaStolzman">Uważam, że sprawa jest pilna i trzeba ją przegłosować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełZdzisławPupa">Skoro praktycznie na ma uwag merytorycznych do propozycji rządowych, to postawię wniosek o to, żebyśmy przegłosowali projekt ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Powtórzę dokładnie, na czym polega zaproponowana przez rząd nowelizacja ustawy o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych. 4,5 proc. to jest efektywne oprocentowanie kredytu, które dotyczy podmiotu skupowego, jest to minimalne efektywne oprocentowanie kredytu. Nie jest to oczywiście żadna dopłata. Przepraszam za to sformułowanie.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Z dopłat w tym systemie będą korzystali rolnicy i o to cały czas chodziło. Przedsiębiorcy zaś mają po prostu lepsze preferencje kredytowe. Na tym ten system polega.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Czy podmioty będą musiały zawrzeć umowę z agencją, żeby korzystać z tych kredytów? Aby mogły one zaciągnąć kredyt, będą musiały zawrzeć umowę, tak to jest zapisane w programie interwencyjnym. Jutro kierownictwo będzie pracowało nad rozporządzeniem w tej sprawie i tam będą zawarte dokładne szczegóły funkcjonowania tego systemu. Nie jest to przedmiotem dzisiejszych obrad, więc nie będę szerzej na ten temat mówiła.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Chciałabym również parę słów powiedzieć na temat skutków budżetowych proponowanej nowelizacji. Te skutki budżetowe będą, ale w ramach pieniędzy będących w dyspozycji ministra rolnictwa, które są przeznaczone na dopłaty do kredytów obrotowych. Po prostu będzie miało miejsce odpowiednie przesunięcie środków. Na ten cel jest zarezerwowanych 40 mln złotych. Dodatkowych skutków dla budżetu zatem nie będzie. W ramach tych środków, które minister rolnictwa posiada, będzie system preferencyjnych kredytów funkcjonował.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Kwestia dotycząca wysokości udzielanych kredytów na jeden hektar została uregulowana ostatecznie, po wszystkich kontrowersjach. W tej chwili wysokość tego kredytu na środki do produkcji rolnej wynosi na jeden hektar użytków rolnych 8 kwintali żyta. Jest to uregulowane rozporządzeniem, które ukazało się w Dzienniku Ustaw nr 19.</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#PodsekretarzstanuJadwigaBerak">Było jeszcze pytanie, czy minister rolnictwa wystąpi z wnioskiem o zwiększenie opłat celnych również w pierwszym półroczu 2000 r. Trudno to w tej chwili przewidzieć, ale ponieważ cały czas zdajemy sobie sprawę, jak ważna jest ochrona rynku rolnego, jeżeli chodzi o zboża, należy domniemywać dzisiaj, że tak postąpimy. Oczywiście to jest przed wczesna deklaracja z tego względu, że jak wiemy różne jeszcze rzeczy mogą się wydarzyć i decyzja na pewno zapadnie wspólnie, także z przedstawicielami parlamentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełGabrielJanowski">Wyrażam aprobatę dla kierunku, jaki rząd przyjął. Myślę, że zaraz damy temu dowód.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PosełGabrielJanowski">Bardzo miło, że nareszcie w ten sposób podchodzimy do tematu posiedzenia, bo jeszcze rok temu musieliśmy przekonywać poprzedniego ministra, żeby w ogóle wyraził zgodę na kredyty skupowe, które uważał za spekulacyjne i w ogóle niepotrzebne. Czasy się zmieniają, myślenie o rolnictwie także.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PosełGabrielJanowski">Podzielając pogląd pana posła Józefa Pilarczyka i prośbę pana przewodniczącego Henryka Goryszewskiego, przechodzimy teraz do głosowania. Natomiast zorganizujemy posiedzenie Komisji Rolnictwa na którym to posiedzeniu rozpatrzymy sprawy związane z dzisiejszym tematem obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJózefPilarczyk">Chciałbym, na te pytania, które zadałem pani minister, otrzymać odpowiedzi na piśmie. Nie chcę przedłużać dyskusji na ten temat, ale chciałbym, żeby jednoznacznie na piśmie pani minister zechciała udzielić odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełGabrielJanowski">Przechodzimy do głosowania. Jest propozycja, by w ustawie z dnia 5 stycznia 1995 r. o dopłatach do oprocentowania niektórych kredytów bankowych w art. 6 ust. 2 pkt. 2 wyrazy „7 proc.” zastąpić wyrazami „4,5 proc.”. Proponuje się ponadto następujące brzmienie art. 2: „Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PosełGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tej nowelizacji? Jednomyślnie przyjmujemy nowelizację.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PosełGabrielJanowski">Przystępujemy do powołania posła sprawozdawcy. Proponuję pana posła Jana Wyrowińskiego na posła sprawozdawcę. Czy są inne propozycje? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PosełGabrielJanowski">Czy pan poseł Jan Wyrowiński wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanWyrowiński">Tak, wyrażam zgodę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby sprawozdawcą był pan poseł Jan Wyrowiński? Jednomyślnie, pan poseł Jan Wyrowiński został sprawozdawcą w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PosełGabrielJanowski">Mamy jeszcze punkt sprawy różne, a mianowicie uzupełnienie składu podkomisji. Proszę o zgłaszane nazwisk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełLeszekDziamski">Zgłaszam pana posła Mariana Poślednika z AWS. Proszę o zgłoszenie kogoś z UW na miejsce pana posła Henryka Wujca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJanWyrowiński">Zgłaszam panią posłankę Marię Stolzman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełGabrielJanowski">Kto z pań i panów posłów jest za tym, aby w skład podkomisji weszli pani posłanka Maria Stolzman i pan poseł Marian Poślednik? Jednomyślnie państwo zostali wybrani w skład podkomisji. Dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełGabrielJanowski">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>